Evaluatie Skatebaan.

 

Met E.Z,H.-middelen is in 2002 de Skatebaan bij het kruispunt van  de Provinciale weg en de Westlandse weg gebouwd. Planvorming en begeleiding van de uitvoering hebben plaats gevonden onder auspicien van vakteam Wijkzaken.

Vanaf het moment van oplevering in het najaar van 2002 was de baan een doorslaggevend succes en trok veel publiek.

Naast het enthousiasme onder de gebruikers was er ook kritiek; zo zouden er gevaarlijke verkeerssituaties ontstaan, was er sprake van kleine criminaliteit bij de baan en waren er een aantal klachten over (geluids)overlast van omwonenden.

Op basis van signalen werden in april 2003 de volgende stappen genomen:

 

q       Er kwam een plan waardoor tot en met 2006 voorzien kon worden in toezicht en onderhoud van de Skatebaan.

q       Voor onderhoud (kleine reparaties en schoonhouden) werden afspraken gemaakt met vakteam Groen.

q       Om de verkeersveiligheid te verbeteren en de snelheid van het autoverkeer te beperken werd de maximum snelheid verlaagd tot 50 km. per uur en werden duidelijk zichtbare camera’s geplaatst, waarvan een preventieve werking uitgaat.

q       Met de politie werden afspraken gemaakt waardoor de Skatebaan bij de surveillance extra aandacht kreeg, meldingen van overlast e.d. worden direct doorgegeven aan de gemeente.

q       Voor de veiligheid van de Skaters op de baan en ter voorkoming van ongewenst gedrag van “toeschouwers” werd permanent toezicht door de veiligheidsdienst van Combiwerk ingesteld op de piekuren, d.w.z. van 17.00 uur ’s middags tot 22.00 uur ’s avonds.

q       Met combiwerk wordt regelmatig geëvalueerd

q       Als tijdelijke voorziening werden een (bouw)keet en een chemisch toilet geplaatst

q       Begonnen werd met een procedure om een (semi-)permanente ruimte te  realiseren, omdat het de bedoeling is om ook in de toekomst het toezicht te continueren en van waaruit activiteiten kunnen worden georganiseerd. Hiervoor zal gebruik gemaakt worden van de overbodig geworden Speelbalcontainer van de Mozartlaan.

q       Bezien is of activiteiten in de vorm van een materiaaluitleen of activiteiten in aansluiting op het Brede Schoolprogramma georganiseerd kunnen worden op de skatebaan.

q       Met het sportbedrijf is een eerste gesprek gevoerd over toekomstmogelijkheden m.b.t. het beheer van de baan. Interesse is aanwezig, besloten wordt om eerst de bovenstaande zaken af te ronden voordat deze toekomstige richting wordt uitgewerkt.

 

De permanente voorziening.

 

Het plaatsen van een semi-permanente  voorziening blijkt minder eenvoudig dan in eerste instantie werd aangenomen. Problemen lagen onder meer in het feit dat de voorziening moest voldoen aan het bouwbesluit, een wijziging van het bestemmingsplan noodzakelijk was  en dat de afstand van de geprojecteerde locatie tot bestaande nutsvoorzieningen te groot was.

Op dit moment loopt een artikel 19 procedure tot 12 maart. Indien geen bezwaar wordt aangetekend wordt de voorziening op 15 maart 2004 geplaatst.

 

Het toezicht.

 

De verschillende partijen, Gemeente, Combiwerk en de skaters zijn unaniem tevreden over het toezicht. Er zijn geen ongelukken gebeurd op of rond de baan, bij de politie zijn geen meldingen van criminaliteit binnen gekomen en een enkele kleine schermutseling kon direct de kop worden ingedrukt.

Doordat Combiwerk zoveel mogelijk een vaste medewerker inzet is er sprake van een relatie met het vaste Skatepubliek (op mooie dagen zo’n 60 tot 100 gebruikers).

Tijdens de wintermaanden wordt het toezicht beperkt en wordt door Combiwerk alleen gewerkt bij weersomstandigheden waarbij geskeet kan worden.

Ook in het jaar 2004 wordt verder gewerkt met Combiwerk.

 

Het Gebruik.

 

De Skatebaan is onverminderd populair bij de doelgroep en neemt een belangrijke plaats in binnen de Delftse jongerencultuur. De Skatebaan wordt dagelijks gebruikt door een groep van plm. 60 Skaters, die geoefend tot zeer geoefend zijn. Hiermee lijkt de capaciteit van de baan optimaal benut, veel ruimte voor groei is er gewoonweg niet.

De skaters en professionals die bevraagd zijn geven aan te vrezen voor een onveilige situatie op de baan als zich tussen het “vaste” publiek ongeoefende skaters gaan bewegen. Problemen doen zich op dit moment eigenlijk niet voor, beginners bekwamen zich blijkbaar uitstekend op andere plaatsen (The Border, binnen de Brede school cursussen e.d.).

Omdat de  baan voor alle kinderen is willen we  daaraan wel wat doen, door workshops, cursussen e.d. te laten organiseren. Een aantal ideeën wordt in het voorjaar van 2004 nader uitgewerkt, nagedacht wordt over het volgende:

 

q       Binnen het Brede School programma-aanbod (v.o.) worden clinics georganiseerd op de Skatebaan, die dan voor 1 keer voor de minder geoefenden gereserveerd is. Mits dat goed gecommuniceerd wordt met de vaste gebruikers moet dat kunnen.De instuif wordt door professionals begeleid en gaat in op veiligheidsaspecten, regels, technieken etc.