Evaluatie
Skatebaan.
Met
E.Z,H.-middelen is in 2002 de Skatebaan bij het kruispunt van de Provinciale weg en de Westlandse weg
gebouwd. Planvorming en begeleiding van de uitvoering hebben plaats gevonden
onder auspicien van vakteam Wijkzaken.
Vanaf
het moment van oplevering in het najaar van 2002 was de baan een doorslaggevend
succes en trok veel publiek.
Naast
het enthousiasme onder de gebruikers was er ook kritiek; zo zouden er
gevaarlijke verkeerssituaties ontstaan, was er sprake van kleine criminaliteit
bij de baan en waren er een aantal klachten over (geluids)overlast van
omwonenden.
Op
basis van signalen werden in april 2003 de volgende stappen genomen:
q
Er
kwam een plan waardoor tot en met 2006 voorzien kon worden in toezicht en
onderhoud van de Skatebaan.
q
Voor
onderhoud (kleine reparaties en schoonhouden) werden afspraken gemaakt met
vakteam Groen.
q
Om
de verkeersveiligheid te verbeteren en de snelheid van het autoverkeer te
beperken werd de maximum snelheid verlaagd tot 50 km. per uur en werden duidelijk
zichtbare camera’s geplaatst, waarvan een preventieve werking uitgaat.
q
Met
de politie werden afspraken gemaakt waardoor de Skatebaan bij de surveillance
extra aandacht kreeg, meldingen van overlast e.d. worden direct doorgegeven aan
de gemeente.
q
Voor
de veiligheid van de Skaters op de baan en ter voorkoming van ongewenst gedrag
van “toeschouwers” werd permanent toezicht door de veiligheidsdienst van
Combiwerk ingesteld op de piekuren, d.w.z. van 17.00 uur ’s middags tot 22.00
uur ’s avonds.
q
Met
combiwerk wordt regelmatig geëvalueerd
q
Als
tijdelijke voorziening werden een (bouw)keet en een chemisch toilet geplaatst
q
Begonnen
werd met een procedure om een (semi-)permanente ruimte te realiseren, omdat het de bedoeling is om ook
in de toekomst het toezicht te continueren en van waaruit activiteiten kunnen
worden georganiseerd. Hiervoor zal gebruik gemaakt worden van de overbodig
geworden Speelbalcontainer van de Mozartlaan.
q
Bezien
is of activiteiten in de vorm van een materiaaluitleen of activiteiten in aansluiting
op het Brede Schoolprogramma georganiseerd kunnen worden op de skatebaan.
q
Met
het sportbedrijf is een eerste gesprek gevoerd over toekomstmogelijkheden
m.b.t. het beheer van de baan. Interesse is aanwezig, besloten wordt om eerst
de bovenstaande zaken af te ronden voordat deze toekomstige richting wordt
uitgewerkt.
De
permanente voorziening.
Het
plaatsen van een semi-permanente
voorziening blijkt minder eenvoudig dan in eerste instantie werd
aangenomen. Problemen lagen onder meer in het feit dat de voorziening moest
voldoen aan het bouwbesluit, een wijziging van het bestemmingsplan noodzakelijk
was en dat de afstand van de
geprojecteerde locatie tot bestaande nutsvoorzieningen te groot was.
Op
dit moment loopt een artikel 19 procedure tot 12 maart. Indien geen bezwaar
wordt aangetekend wordt de voorziening op 15 maart 2004 geplaatst.
Het
toezicht.
De
verschillende partijen, Gemeente, Combiwerk en de skaters zijn unaniem tevreden
over het toezicht. Er zijn geen ongelukken gebeurd op of rond de baan, bij de
politie zijn geen meldingen van criminaliteit binnen gekomen en een enkele
kleine schermutseling kon direct de kop worden ingedrukt.
Doordat
Combiwerk zoveel mogelijk een vaste medewerker inzet is er sprake van een
relatie met het vaste Skatepubliek (op mooie dagen zo’n 60 tot 100 gebruikers).
Tijdens
de wintermaanden wordt het toezicht beperkt en wordt door Combiwerk alleen
gewerkt bij weersomstandigheden waarbij geskeet kan worden.
Ook
in het jaar 2004 wordt verder gewerkt met Combiwerk.
Het
Gebruik.
De
Skatebaan is onverminderd populair bij de doelgroep en neemt een belangrijke
plaats in binnen de Delftse jongerencultuur. De Skatebaan wordt dagelijks
gebruikt door een groep van plm. 60 Skaters, die geoefend tot zeer geoefend
zijn. Hiermee lijkt de capaciteit van de baan optimaal benut, veel ruimte voor
groei is er gewoonweg niet.
De
skaters en professionals die bevraagd zijn geven aan te vrezen voor een
onveilige situatie op de baan als zich tussen het “vaste” publiek ongeoefende
skaters gaan bewegen. Problemen doen zich op dit moment eigenlijk niet voor,
beginners bekwamen zich blijkbaar uitstekend op andere plaatsen (The Border,
binnen de Brede school cursussen e.d.).
Omdat
de baan voor alle kinderen is willen
we daaraan wel wat doen, door
workshops, cursussen e.d. te laten organiseren. Een aantal ideeën wordt in het
voorjaar van 2004 nader uitgewerkt, nagedacht wordt over het volgende:
q
Binnen
het Brede School programma-aanbod (v.o.) worden clinics georganiseerd op de
Skatebaan, die dan voor 1 keer voor de minder geoefenden gereserveerd is. Mits
dat goed gecommuniceerd wordt met de vaste gebruikers moet dat kunnen.De
instuif wordt door professionals begeleid en gaat in op veiligheidsaspecten,
regels, technieken etc.