Geacht bestuur,

 

Wij verlenen u voor de jaren 2004 tot en met 2007 een budgetsubsidie van  € 316.223,00 per kalenderjaar, op grond van de Subsidieverordening maatschappelijke activiteiten gemeente Delft 2002 (SMA).

 

Van deze subsidie is € 219.901,00 (projectnummer 21517) bestemd voor het exploiteren van het zwembad aan de Weteringlaan en

€ 96.322,00 (projectnummer 21516) voor het squashcentrum aan de Clara van Sparwoudestraat. 

 

Een kwart van de subsidie zal per kwartaal worden overgemaakt op uw rekeningnummer 44.20.81.707 onder vermelding van “Budgetsubsidie 2004”.

 

De subsidie wordt verleend voor de in de bijlage vermelde prestaties en resultaten voor 2004.

 

De subsidie wordt vanaf 2005 jaarlijks verhoogd met het door de gemeenteraad vastgestelde accres.

 

Aan de subsidie zijn de volgende verplichtingen verbonden.(onder meer voortvloeiend uit de Subsidieverordening maatschappelijke activiteiten gemeente Delft 2002):

 

1.       Uw openstellingstijden en de gehanteerde tarieven zijn zodanig  dat de accommodatie voor een breed publiek toegankelijk is. Verhoging van de entreetarieven voor scholen en Delftse verenigingen met meer dan het door de gemeenteraad vastgestelde stijgings­percentage voor subsidies behoeft de goedkeuring van ons college.

2.       U brengt elk kalenderjaar uiterlijk op 1 september van het betreffende jaar een concept verslag uit om­trent de voortgang van de activi­teiten in de eerste zes maanden van dat jaar en geeft een prognose voor de tweede zes maanden. Indien de voortgang van de uitvoering van de activiteiten c.q. de realisatie van de prestaties niet correspondeert met de planning, wordt aangegeven op welke wijze realisatie van het activiteitenplan alsnog zal worden bereikt.


De definitieve versie van het verslag over de voortgang van de activiteiten in de eerste zes maanden dient u voor 1 oktober van het betreffende jaar in.

 

3.       Volledigheidshalve wijzen wij u op artikel 19 van het SMA waarin het volgende vermeld staat : Indien gedurende het subsidiejaar blijkt dat de te verrichten activiteiten dreigen niet te zullen plaatsvinden dan wel de te leveren prestaties en resultaten vermoedelijk niet zullen worden behaald, dient u ons hiervan onmiddellijk op de hoogte te stellen, onder vermelding van oorzaak en genomen dan wel te nemen maatregelen om alsnog te voldoen aan de afspraken.

 

4.       Over elk kalenderjaar brengt u uiterlijk op 1 maart van het daarop volgende jaar in concept het verslag uit van de in het voorgaande subsidiejaar geleverde prestaties. De definitieve versie dient u voor 1 april van het betreffende jaar in.

 

5.       U hanteert voor de beide accommodaties een gescheiden financiële administratie.

 

6.       Over elk kalenderjaar dient u een financieel verslag in van beide accommodaties (omvattende de balans en de exploitatiere­kening, waarbij dezelfde indeling wordt gehanteerd als in de begroting), evenals een activiteitenverslag en een verantwoording van de overige subsidieverplichtingen voor 1 april van het daarop volgende jaar.

 

7.       Het financieel verslag over elk kalenderjaar zoals genoemd bij punt 6 dient uiterlijk op 1 juli van het daarop volgende jaar voorzien te zijn van een accountantsverklaring.

 

8.       In afwijking van artikel 11 van het SMA dient u de begroting in voor de kalenderjaren 2005 en volgende in voor 1 juli van het voorafgaande jaar.

 

De genoemde verantwoordingen dient u te richten aan: burgemeester en wethouders van Delft, t.a.v. vakteam Welzijn, Postbus 340, 2600 AH Delft.

 

De subsidie over 2004 wordt door de gemeente Delft vastgesteld na ontvangst en goedkeuring van het financieel verslag over het jaar 2004 (omvattende de balans en de exploitatiere­kening). (staat in de alg. wet bestuursrecht) Voor de subsidiejaren 2005 tot en met 2007 zullen wij, na mondeling overleg met u, opnieuw per jaar de prestaties en resultaten vaststellen die wij verwachten voor de subsidie in dat jaar.

 

Bij beëindiging van de exploitatie, veroorzaakt door gewijzigd gemeentelijk subsidiebeleid, zal op basis van het gecumuleerde exploitatieresultaat een eindafrekening plaatsvinden tussen de B.V. en de gemeente. In de exploitatietekorten respectievelijk exploitatieoverschotten zullen dan mede zijn begrepen de baten en lasten van de B.V. welke in verband met de afbouw of beëindiging van de exploitatie optreden. Ook de kosten van de door SFN te verrichten werkzaamheden in verband met de beëindiging van de exploitatieactiviteiten van de B.V. worden dan als exploitatie kosten ten laste van de B.V. gebracht.

Alleen redelijk gemaakte kosten van Sportfondsen Delft en SFN, overeenkomend met een reguliere bedrijfsvoering, komen voor de eindafrekening in aanmerking, een en ander onder meer te beoordelen aan de hand van de begroting die aan de gemeente is voorgelegd.

 

Een eventuele resterende exploitatiereserve en onderhoudsreserve  bij het einde van de exploitatie wordt dan onder aftrek van 5% van de reserves, volgens het laatst geldende exploitatieresultaat ten gunste van de gemeente gebracht.

 

Zolang de B.V. voor de accommodaties verplichtingen heeft uit overeenkomsten van geldlening, die door de gemeente zijn gegarandeerd of waarvan de goedkeuring door de gemeente blijkt uit medeondertekening door de gemeente, kan de gemeente de subsidierelatie niet tussentijds beëindigen, tenzij de gemeente deze verplichtingen jegens de financieringsinstellingen geheel van de B.V. overneemt en de gemeente verklaart deze schuld niet op de B.V. te zullen verhalen.

 

Wij maken u er op attent dat u binnen zes weken na verzending van dit besluit een bezwaarschrift kunnen indienen. U richt dit bewaarschrift aan: burgemeester en wethouders van Delft, Postbus 78, 2600 ME Delft, onder vermelding van “bezwaarschrift”.

 

 

Hoogachtend,

Burgemeester en wethouders van Delft,

 

 

                        , burgemeester

 

                        , secretaris