In deze bijlage staan de voorwaarden beschreven waaronder de subsidie wordt verleend aan Sportfondsen Delft B.V., gevestigd te Delft, te dezen krachtens haar statuten rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heren W. van Spingelen (statutair directeur) en P. van der Kruk (voorzitter van de Raad van commissarissen), hierna te noemen de B.V.

 

 

Algemene informatie behorende bij de subsidievoorwaarden:

 

-          De naamloze vennootschap Sportfondsen Nederland  N.V., gevestigd te Amsterdam, te dezen krachtens haar statuten rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer J. van der Lee, directeur, hierna te noemen “SFN”;

 

-                      de B.V. werd op 15 oktober 1934 opgericht als de naamloze vennootschap Sportfondsen Delft N.V. , waarvan SFN enig aandeelhouder is;

 

-                      Op 23 mei 2002 is de vennootschap statutair omgezet is als besloten vennootschap, Sportfondsen Delft B.V.;

 

-                      Volgens artikel 1, het tweede lid, van haar statuten het doel van de B.V. is het stichten, doen stichten en /of exploiteren van zwembaden en andere sport- en recreatie accommodaties, alles in de ruimste zin;

 

-                      De B.V. heeft de accommodaties “Sportfondsenbad” gelegen aan de Weteringlaan 1 te Delft en “Zwem- en squashcentrum Delft” gelegen aan de Clara van Sparwoudestraat 2 te Delft in eigendom en exploiteert overeenkomstig het doel waarvoor de accommodatie is bestemd en ingericht;

 

-                      De gemeente acht het van maatschappelijk belang dat voor de Delftse bevolking een kwantitatief en kwalitatief goed aanbod van zwemwatervoorzieningen aanwezig is;

 

-                      De gemeente subsidieert maatschappelijke activiteiten op grond van de subsidieverordening “Maatschappelijke activiteiten gemeente Delft 2002”;

 

-                      De gemeente verleent jaarlijks een subsidie aan de B.V. op basis van de Subsidieverordening maatschappelijke activiteiten gemeente Delft 2002 voor het instandhouden van de zwemwatervoorzieningen in beide accommodaties;

 

-                      De gemeente wil aan de B.V. zekerheid verschaffen met betrekking tot het subsidiebeleid ten aanzien van de B.V. over een periode van vier jaar;

 

-                      Tussen de gemeente en de B.V. bestaan financiële en andere regelingen, die in onderstaande subsidievoorwaarden zijn vastgelegd, voor zover de Subsidieverordening maatschappelijke activiteiten gemeente Delft 2002 daarin niet voorziet;

 

-                      Het is wenselijk om de hiervoor bedoelde afspraken in onderstaande subsidievoorwaarden te regelen.


Subsidievoorwaarden

 

De subsidieperiode

De subsidiebeschikking (kenmerk 03/020043)  waar deze bijlage onderdeel vanuit maakt is bedoeld voor de een periode van vier jaar, ingaande op 1 januari 2004 en eindigend op 31 december januari 2007. Vóór 31 december 2006 treden partijen met elkaar in overleg over een eventuele voortzetting van deze subsidierelatie na 31 december 2007.

 

Opdracht aan de B.V.

De B.V. is verantwoordelijk voor het uitvoeren van de exploitatie, van de genoemde zwemwatervoorzieningen, waarvoor de gemeente subsidie verleent.

 

Vrijwaring, verzekering

De B.V. vrijwaart de gemeente tegen alle aanspraken –in welke vorm of onder welke benaming ook gedaan – die de B.V. zelf of derden tegen de gemeente zouden kunnen doen gelden als gevolg van het hebben, het gebruiken,  of het doen gebruiken van de accommodatie, in verband waarmee de B.V. verzekeringen zal sluiten tegen de schade, die voor de B.V. zou kunnen ontstaan op grond van haar wettelijke aansprakelijkheid jegens de gemeente of jegens derden.

 

Overleg

Ten minste één maal per jaar zal overleg plaatsvinden tussen de gemeente en de B.V. over de uitvoering van deze subsidievoorwaarden.

 

Gemeentelijke subsidie

De gemeente verleent gedurende de looptijd van deze overeenkomst jaarlijks, onder voorwaarde van goedkeuring van de programmabegroting door de raad, een budgetsubsidie aan de B.V. met inachtneming van het  bepaalde in de Subsidieverordening Maatschappelijke activiteiten gemeente Delft 2002 alsmede met inachtneming van het bepaalde in deze meerjaren subsidiebeschikking.

 

De B.V. dient overeenkomstig het bepaalde in de Subsidieverordening maatschappelijke activiteiten gemeente Delft 2002 voor het eerst uiterlijk op 15 juni 2004 formeel een aanvraag om subsidie in over het daarop volgende exploitatiejaar.

 

De B.V. hanteert voor de beide accommodaties een gescheiden financiële administratie wat tot uiting komt in een jaarrekening, meerjaren – exploitatie begroting en de subsidieaanvraag. Door het indienen van de meerjaren exploitatie begroting en een afrekening, voorzien van een accountantsverklaring, wordt aan het bepaalde in artikel 21, vijfde lid, van de Subsidieverordening maatschappelijke activiteiten gemeente Delft 2002 voldaan.

 

Prestaties

Sportfondsen Delft B.V. is gehouden de activiteiten te verrichten dan wel de prestaties te leveren en overige verplichtingen na te komen, zoals deze opgenomen zijn in de jaarlijks op te stellen subsidiebeschikking. (zie bijlage 1)

 

Toegankelijkheid, openstelling en tarieven

Sportfondsen Delft B.V. draagt er zorg voor dat de openstellingtijden en de gehanteerde tarieven zodanig zijn dat de accommodatie voor een breed publiek toegankelijk is. Verhoging van de entreetarieven voor school- en verenigingsgebruik met meer dan het door de gemeenteraad vastgestelde stijgingspercentage, als bedoeld onder het kopje “Indexering” van deze meerjaren subsidiebeschikking, behoeft de goedkeuring van de gemeente.

 


Garantie voor financiers

Zolang de B.V. voor de accommodaties verplichtingen heeft uit de overeenkomsten van geldleningen, welke door de gemeente zijn gegarandeerd of waarvan de goedkeuring door de gemeente blijkt uit medeondertekening door de gemeente, kan de subsidierelatie niet tussentijds beëindigen, tenzij de gemeente deze verplichtingen jegens de financieringsinstellingen geheel van de BV overneemt en de gemeente verklaart, deze schuld niet op de B.V. te zullen verhalen.

 

Beëindiging exploitatie

Bij beëindiging van de exploitatie zal op basis van het gecumuleerde exploitatieresultaat een eindafrekening plaatsvinden tussen de B.V. en de gemeente. In de exploitatietekorten respectievelijk exploitatieoverschotten zullen dan mede zijn begrepen de baten en lasten van de B.V. welke in verband met de afbouw of beëindiging van de exploitatie optreden. Ook de kosten van de door SFN te verrichten werkzaamheden in verband met de beëindiging van de exploitatieactiviteiten van de B.V. worden als exploitatie kosten ten laste van de B.V. gebracht.

 

Een eventuele resterende exploitatiereserve en onderhoudsreserve  bij het einde van de exploitatie wordt onder aftrek van 5% van de reserves, volgens het laatst geldende exploitatieresultaat ten gunste van de gemeente gebracht.

 

Geschillen

Elk geschil  betreffende de uitleg of de uitvoering van deze subsidiebeschikking en bijbehorende bijlagen I & II, alsmede elk ander geschil ter zake van of in verband met deze beschikking, hetzij juridisch, hetzij feitelijk, zal ter beslechting aan de bevoegde rechter te Amsterdam worden voorgelegd, voor zover de wet niet anders bepaalt.

 

Partijen kunnen overeenkomen dat een geschil, als hierboven beschreven, wordt onderworpen aan een arbitrage volgens een op te maken akte van compromis en dat daarvoor een bindend advies wordt gevraagd.

 

In het geval het geschil de gemeente en de B.V. betreft wijzen beide partijen in bedoelde gevallen een persoon aan als lid van de arbitragecommissie. De beide gekozen leden kiezen gezamenlijk een voorzitter van de commissie. Een geschil is aanwezig indien een der partijen zulks in een aangetekende brief aan de wederpartij kenbaar maakt.

 

Opgemaakt: 04 november 2003