Doelstellingen
Collegeprogramma ‘Voorzetten en Doorzetten 2002-2006’ portefeuille Jan
Torenstra
Kolom
1: ► opgenomen in doelstellingenlijst pag. 27 ev. van collegeprogramma
(overigen staan in de tekst van het collegeprogramma)
Kolom
2: geformuleerde doelstelling
Kolom
3: + is doelstelling gehaald; ± is deels
gehaald; - (nog) niet gehaald
Kolom 4: uitwerking
doelstelling
► |
Bij
het productenboek BWD 2003 leggen we een duidelijke vraag neer en we maken
met de BWD duidelijke afspraken over de te leveren diensten. |
+ |
·
Vanaf 2003 van
gemeentezijde duidelijkere vraag naar BWD-diensten neergelegd (cie
leefbaarheid 16-1-03). ·
In productenboek zijn
vraag en aanbod beter op elkaar afgestemd en per wijk uitgesplitst. |
► |
Vanaf
productenboek BWD 2004 werken we met resultaatgerichte subsidiëring. |
- |
·
Resultaatgerichte
subsidiering in termen van behaalde doelstellingen is niet voldoende
uitgewerkt in productenboek. Wel wordt elk jaar het productenboek met de BWD
een stap verder geconcretiseerd en doelstellingen scherper geformuleerd. |
|
In de voorliggende periode
willen we het bouwproces afronden en een volgende kwaliteitsslag maken door
de verdere implementatie van ‘Knopen in de wijk’. |
± |
·
Buurt- en
jongerenaccommodaties gerealiseerd (Wippolder, Westerkwartier) en in
ontwikkeling (Vermeertoren, Poptahonk oplevering april 2004, Tanthof). |
|
Daarnaast hebben we grote
aandacht voor de kwaliteit en verbreding van Breed Welzijn Delft (BWD), voor
de recent ontwikkelde samenwerkingsrelatie tussen BWD, buurthuisbesturen en
gemeente, en voor duidelijke afspraken met BWD over kwaliteit, resultaat en
controleerbaarheid van de te leveren diensten. |
± |
·
BWD en Stichting
Ouderenwerk Delft zijn per 2004 gezamenlijke projecten aangegaan om
geleidelijk intensievere samenwerking te verkrijgen. ·
Beheer en exploitatie
van buurthuizen gaat in 2004 over van de buurthuisbesturen naar de BWD om
kwaliteit en uniformiteit te vergroten (cie leefbaarheid 11-12-03). ·
In september 2004
volgt een kaderstellende discussie in commissie leefbaarheid over rol en
verhouding BWD-gemeente. |
|
Het kwaliteitsniveau van de
beschikbare mensen, de kwantitatieve bezetting en het beheer van de
(multifunctionele) accommodaties moet toereikend zijn, zoals afgesproken in
‘Knopen in de wijk’. Zonodig moet een herijking plaatsvinden van de
basisformatie (sociaal-cultureel werk, tiener- en jongerenwerk). |
± |
·
In de zomernota 2003
is meer geld vrijgemaakt voor extra capaciteit jongerenwerk. ·
De huurovereenkomst wordt per 2002 opgesteld op basis van kostendekkende
verhuur (conform uitgangspunt nota Knopen in de Wijk). Hierdoor wordt een zuivere rollenscheiding gemaakt
tussen de publiekrechtelijke taak (de beleidstaakvelden) en de
privaatrechtelijke taak (als eigenaar van het onroerend goed). ·
Beheer en exploitatie
van buurthuizen gaat in 2004 over van de buurthuisbesturen naar de BWD om
kwaliteit en uniformiteit te vergroten (cie leefbaarheid 11-12-03). ·
In september 2004
volgt een kaderstellende discussie in commissie leefbaarheid over rol en
verhouding BWD-gemeente, waarbij Knopen in de wijk mogelijk herijking
verdient. |
|
Vanwege de toegenomen druk
moet de verhouding tussen gesubsidieerde en reguliere arbeid worden aangepast
in de richting van verhoudingsgewijs meer regulier werk dan gesubsidieerde
plaatsen. |
+ |
·
In 2002 lag de
verhouding gesubsidieerd – regulier op 50%-50%. Vanaf 2004 is deze verhouding
gekanteld naar meer reguliere
krachten tov gesubsidieerde plaatsen. ·
Er zijn bijv. 5
professionele jongerenwerkers aangesteld. |
|
De BWD vragen we de
ondersteuning van gesubsidieerde medewerkers te versterken. |
+ |
·
De BWD heeft extra
capaciteit gezet op de begeleiding en het voeren van (loopbaan)gesprekken met
ID-ers. Zij maken deel uit van het personeelsbeleid. In zekere mate geldt dit
ook voor de WIW-ers. Vanaf 2003 blijkt dat de ondersteuning voldoende is en
voldoende kwaliteit heeft. |
► |
In
2003 realiseren we vormen van samenwerking tussen sport, buitenschoolse
opvang en de brede school. |
± |
·
Er zijn inmiddels 6
sport-bso’s gerealiseerd (samenwerking tussen sportverenigingen en
professionele kinderopvangorganisaties). ·
Er zijn verkennende
gesprekken geweest met de Brede School over intensievere samenwerking. ·
Ingezet wordt op (nog bredere) samenhang in
de in 2004 te ontwikkelen BOS (Buurt Onderwijs Sport)- driehoek. ·
Intentieverklaringen
met Fortuna en Vitesse Delft op 8 december 2003 getekend, waarmee onderzocht
wordt hoe deze clubs met hun aanbod passen in het BOS - traject (inmiddels is
er een derde sportclub bijgekomen: Hudito, binnenkort volgt de ondertekening
van de intentieverklaring). ·
Tevens
intentieverklaringen met drie Tanthof oost scholen (Carmiggelt, Ark en
Regenboog) getekend op 8 december 2003 om mee te denken en werken aan het
ontwikkelen van het BOS model. |
► |
Er
komt in deze periode een opleidings- en een ondersteuningsprogramma voor
kader en vrijwilligers. |
± |
·
Voortvloeiend uit de
samenwerking tussen sportverenigingen en kinderopvangorganisaties hebben
twintig vertegenwoordigers vanuit deze organisaties deelgenomen aan een
opleiding tot Recreatie Sportleider (twaalf geslaagden). ·
Een breder vorming- en
opleidingsprogramma wordt in 2004 ontwikkeld in het kader van de
verenigingsondersteuning (per 1 januari 2004 gestart) (cie leefbaarheid
10-4-03). ·
Met
Mondriaan is een intentieverklaring getekend (8 december 2003) over de inzet
van studenten van de opleiding Sport en Bewegen bij opzet en begeleiding van
sportactiviteiten. |
► |
In 2002 onderzoeken we de
subsidiestromen in de sport en bezien we of een herijking wenselijk is.
Daarbij betrekken we de onroerende zaakbelasting. |
+ |
·
Het onderzoek
Geldstromen in de sport is afgerond. De rapportage gaf geen aanleiding om tot
herijking van subsidies in de sport te komen (cie leefbaarheid 12-06-03). ·
Als gevolg van de
discussie over de onroerende zaakbelasting is een Sportfonds ingesteld, dat
bestemd is voor verenigingsondersteuning en jeugdparticipatie op het gebied
van verenigingskader (cie leefbaarheid 16-1-03). |
|
Wij willen voortbouwen op
de goede samenwerking met de werkteams vanuit de Sportvisie en de Sportraad. |
+ |
·
Vanaf 2003
kwartaaloverleg tussen wethouder sport en
voorzitters sportvisiewerkteams. ·
In het
sportvisiewerkteam Beleid is eind 2003 de discussie gestart over voortzetting
van de in het sportvisieproject ingezette samenwerking tussen partners op het
gebied van sport, spel en bewegen. Uitgangspunt is daarbij: deskundigheid
vanuit organisaties in het voortraject van beleidsvorming gebruiken. Het inrichten van een Platform Sport, Spel en Bewegen,
dat zou moeten starten na afloop van het sportvisieproject (31 december 2005)
is hierbij genoemd. |
|
Komende periode willen we
de samenwerking op de sportparken stimuleren, ter bevordering van de
multifunctionaliteit. Hierbij is extra aandacht nodig voor de ondersteuning
van het kader en de vrijwilligers. In dit verband willen we de ontwikkeling
van de jeugdsport stimuleren. |
± |
·
Bouw van 2 nieuwe
sporthallen (Wippolder, Kerkpolder) en 1 in ontwikkeling (Buitenhof).
Subsidiebeschikking Sporthal Tanthof-zuid afgegeven (cie leefbaarheid 4-9-03) ·
Multifunctionele
verenigingsruimte gerealiseerd t.b.v. Concordia en buitenschoolse opvang op
sportpark Brasserskade (cie leefbaarheid 5-9-02) ·
Met het instellen van
de verenigingsondersteuning per 1 januari 2004 is een belangrijke voorwaarde
ingevuld om samenwerking tussen en multifunctionaliteit van sportorganisaties
te stimuleren. ·
Ondersteuning van
kader en vrijwilligers wordt ook opgepakt via de verenigingsondersteuning. ·
Jeugdsport wordt oa
gestimuleerd door Brede school activiteiten, het invoeren van de Beweegnorm
en het ontwikkelen van de BOS - driehoek. ·
Door ‘2004: het jaar
van de sport’ in Delft uit te roepen en sportinternetsite en
activiteitenkalender te ontwikkelen, is aandacht op (jeugd)sport gevestigd
(cie leefbaarheid 13-11-03). |
|
We geven aandacht aan het
verbeteren van de verkeers- en sociale veiligheid rond sportparken en de
bereikbaarheid van de sportparklocaties. |
± |
·
Bij herinrichting van
het sportpark Biesland en nieuwbouw van clubaccommodatie zijn bestaande
knelpunten weggenomen door verbetering verlichting, zichtlijnen en
parkeergelegenheid. ·
Fortuna (Kruithuisweg): herinrichting parkeerterrein, waarbij verlichting en parkeerplaatsen zijn verbeterd, beplanting nabij clubgebouw is verwijderd (betere
sociale veiligheid) en afzonderlijke fietsstroken en trottoir is aangelegd. ·
Sportpark Pauwmolen:
de bereikbaarheid is verbeterd door ingrijpende verkeersmaatregelen in de
omgeving (aanleg rotonde). ·
Sportpark/zwembad Kerkpolder:
bereikbaarheid voor fietsers verbeterd
door aanleg
verlichting (intelligente verlichting), groen aangepast en uitbreiding parkeerplaatsen nabij zwembad en
sportpark. ·
Sportpark
Brasserskade: bij uitritten aan Brasserskade fysieke obstakels aangebracht om
parkeren op hoeken te voorkomen, waardoor uitzicht op de Brasserskade
"open" blijft. Als gevolg van ontwikkeling Ypenburgse Poort is
toegang naar sportpark/sporthal Brasserskade gewijzigd, waarbij aandacht is
besteed aan toegankelijkheid DHC-stadion, fietspadenstructuur,
parkeerplaatsen nabij sporthal, ontsluiting Hertenkamp. ·
Bij het project veilige
kindroutes wordt ook geďnvesteerd in de veiligheid voor kinderen van en naar
sport-bso’s. |
|
Topsport is geen
beleidsprioriteit. Wel blijven we alert op mogelijkheden om de voorzieningen
voor topsporters te verbeteren. Vooral het roeien is hierbij een aandachtspunt.
|
+ |
·
Er is bekeken of het
Taskforce – plan voor een roeibaan in Midden Delfland realiseerbaar is. De
conclusie is negatief. Een dergelijk plan gaat de mogelijkheden en
verantwoordelijkheden van Delft te boven. ·
Steun aan EK korfbal
(deelname Delftse Fortuna) ihkv Jaar van de sport in Delft. |
► |
In
2003 volgt onderzoek naar behoefte aan kinderopvang en worden de
randvoorwaarden gecreëerd voor uitbreiding in die wijken waar voldoende vraag
blijkt. |
± |
·
Behoefteonderzoek
heeft plaatsgevonden (cie leefbaarheid 16-10-03). ·
Er heeft nog geen
formele besluitvorming plaatsgevonden |
► |
In
2004 realiseren we een ‘loket kinderopvang’. |
+ |
·
Loket is gerealiseerd
(cie leefbaarheid 15-1-04). |
► |
Peuterspeelwerk
en doelgroepen- en achterstandenbeleid worden inhoudelijk afgestemd in 2003. |
± |
·
Beleid is in de
voorbereiding afgestemd. (o.a. vaststelling contouren nieuw
peuterspeelzaalbeleid cie leefbaarheid 16-1-03). Politieke besluitvorming
heeft nog niet plaatsgevonden als gevolg van rijksbezuinigingen (concept
beleid in cie leefbaarheid 16-10-03) |
► |
We
streven ernaar om uiterlijk in 2004 op een aantal basisscholen te werken met
vormen van geprofessionaliseerde voorschoolse en tussenschoolse opvang. |
± |
·
Er vindt geen
geprofessionaliseerde vroegschoolse opvang meer plaats. Dit blijkt niet
haalbaar/rendabel voor kinderopvangondernemers. ·
Op, of voor een enkele
basisschool vindt geprofessionaliseerde tussenschoolse opvang plaats. Dit is
autonoom tot stand gekomen. |
|
We gaan inzetten op de
kwaliteitsverbetering (onder meer door versterking van toezicht en handhaving),
diversiteit van de opvang (voorschool, peuteropvang, tussenschoolse opvang)
en de samenwerking zoeken met andere beleidsterreinen zoals brede school en
sport. |
± |
·
Toezicht vindt plaats
op reguliere basis (o.a. uitkomsten inspectie beschikbaar geweest in cie
leefbaarheid 15-5-03). ·
GGD rapportages aan
nieuwe regelgeving aangepast (cie leefbaarheid 12-9-02) en per 2003 op
gemeentesite geplaatst. ·
Er zijn 6 projecten
kinderopvang in de sport gerealiseerd. (subsidieregeling kinderopvang in de
sport cie leefbaarheid 25-3-03). ·
Er is gestart met de
begeleiding van basisscholen die buitenschoolse opvangvoorzieningen in huis
hebben of willen. ·
Vooruitlopend op de
subsidieregeling BSO bij basisscholen, zijn er 8 buitenschoolse opvangvoorzieningen in een basisschool
gerealiseerd (cie leefbaarheid 15-01-04). |
► |
We
stellen deze periode een structureel ‘dierenwelzijnbeleid’ op. |
± |
·
Vanaf 2003 is
structureel €10.000,- beschikbaar gesteld. ·
De financiële middelen
worden ingezet voor projecten waarbij concrete resultaten bereikt kunnen
worden. Voor het jaar 2003 is de uitbreiding van de Vogel- en Egelopvang
gefinancierd. |
► |
Een
rampenplan voor dieren wordt ontwikkeld. |
± |
·
De Dierenbescherming,
afdeling Delft e.o. werkt momenteel aan de voorbereiding van een
dierenrampenplan. Met het bestuur is afgesproken de resultaten hiervan af te
wachten en deze in een later stadium als basis te gebruiken voor het te
ontwikkelen gemeentelijk beleid. |
► |
We
nemen fysieke maatregelen ter bescherming van de paddentrek. |
+ |
·
Rapport KNNV is op 18
oktober 2002 overhandigd aan de gemeente. Gemeente ondersteunt paddentrek
door fysieke maatregelen (oa afsluiten wegen). ·
Op 3 april 2003 heeft
Jan Torenstra padden overgezet nabij de Tweemolentjeskade. |
|
We willen een actief beleid
voeren in de preventie en opvang van zwerfdieren, zieke en gewonde dieren,
onder meer door het steunen van de dierenambulance, het dierenasiel en andere
dierenopvangcentra. |
± |
·
Met de Vogel- en
Egelopvang in de Delftse Hout worden plannen voorbereid om de huidige
accommodatie uit te breiden, waardoor de opvangcapaciteit wordt vergroot. ·
Verbetering van de
katten/frettenopvangmogelijkheden wordt onderzocht. ·
De subsidie aan het
streekdierentehuis het Julialaantje blijft gehandhaafd. |
|
We
willen Midden-Delfland duurzaam beschermen en zullen nagaan of alle betrokken
gemeenten een bijdrage kunnen leveren aan het Midden-Delflandfonds. Met dit
fonds zetten we met name in op versterking van het beheer door de boeren en
op ecologische structuur. |
± |
·
De
inspanningen van Delft en Schipluiden om andere gemeenten te betrekken bij
het Midden-Delflandfonds (Groenfonds Midden-Delfland) hebben resultaat gehad:
de gemeenten Den Haag, Maasland
(inmiddels opgegaan in de gemeente Midden-Delfland) en Maassluis hebben besloten
een bijdrage aan het Groenfonds te doneren (storting van Delft cie
leefbaarheid 16-1-03, oprichting stichting Groenfonds cie leefbaarheid
12-2-04). Met de overige gemeenten wordt het overleg voortgezet. ·
Subsidie
uit Groenfonds voor Groene Ondernemers Stimulansen van Vockestaert (cie
leefbaarheid 15-5-03). |
|
Ook
voor de Delftse hout is aandacht nodig. Door omliggende bouwlocaties dreigt
het gebied wel erg zwaar belast te worden. We willen het bestaande evenwicht
van recreatie en natuur overeind houden. |
± |
·
Voor
de Delftse Hout en aangrenzende recreatie- en natuurgebieden als
Bieslandesebos, Balijbos is door de gebiedsbeheerders een overleg gestart om
na te gaan of vormen van samenwerking kunnen leiden tot een sterke(re)
(kwalitatieve) positionering van het gebied. Aan de provincie Zuid-Holland is
gevraagd -in het kader van de Groen Blauwe Slinger- de visie op het gebied
nader uit te werken. ·
Delft heeft middels
investeringskredieten voor de Bieslandse Bovenpolder de natuurontwikkeling in
het gebied gestimuleerd door aanleg van een biezenveld, een poel,
natuurvriendelijke oevers en recreatief medegebruik. ·
In
het kader van de landelijke pilot ‘Boeren voor Natuur’ wordt in een agrarisch
bedrijf in de Bieslandse Bovenpolder een natuurgerichte bedrijfsvoering doorgevoerd
(biologische veeteelt). Delft heeft
december 2003 een intentieverklaring ondertekend om dit project te
ondersteunen. |
Olga
van Kalles, 17 mei 2004