Doelstellingen Collegeprogramma ‘Voorzetten en Doorzetten 2002-2006’ portefeuille Jan Torenstra

Kolom 1: ► opgenomen in doelstellingenlijst pag. 27 ev. van collegeprogramma (overigen staan in de tekst van het collegeprogramma)

Kolom 2: geformuleerde doelstelling

Kolom 3: + is doelstelling gehaald; ± is deels gehaald; - (nog) niet gehaald

Kolom 4: uitwerking doelstelling

 

 

Sociaal-cultureel werk

 

Bij het productenboek BWD 2003 leggen we een duidelijke vraag neer en we maken met de BWD duidelijke afspraken over de te leveren diensten.

 

 +

·         Vanaf 2003 van gemeentezijde duidelijkere vraag naar BWD-diensten neergelegd (cie leefbaarheid 16-1-03).

·         In productenboek zijn vraag en aanbod beter op elkaar afgestemd en per wijk uitgesplitst.

 

Vanaf productenboek BWD 2004 werken we met resultaatgerichte subsidiëring.

 -

·         Resultaatgerichte subsidiering in termen van behaalde doelstellingen is niet voldoende uitgewerkt in productenboek. Wel wordt elk jaar het productenboek met de BWD een stap verder geconcretiseerd en doelstellingen scherper geformuleerd.

 

In de voorliggende periode willen we het bouwproces afronden en een volgende kwaliteitsslag maken door de verdere implementatie van ‘Knopen in de wijk’.

 ±

·         Buurt- en jongerenaccommodaties gerealiseerd (Wippolder, Westerkwartier) en in ontwikkeling (Vermeertoren, Poptahonk oplevering april 2004, Tanthof).

 

Daarnaast hebben we grote aandacht voor de kwaliteit en verbreding van Breed Welzijn Delft (BWD), voor de recent ontwikkelde samenwerkingsrelatie tussen BWD, buurthuisbesturen en gemeente, en voor duidelijke afspraken met BWD over kwaliteit, resultaat en controleerbaarheid van de te leveren diensten.

 ±

·         BWD en Stichting Ouderenwerk Delft zijn per 2004 gezamenlijke projecten aangegaan om geleidelijk intensievere samenwerking te verkrijgen.

·         Beheer en exploitatie van buurthuizen gaat in 2004 over van de buurthuisbesturen naar de BWD om kwaliteit en uniformiteit te vergroten (cie leefbaarheid 11-12-03).

·         In september 2004 volgt een kaderstellende discussie in commissie leefbaarheid over rol en verhouding BWD-gemeente.

 

Het kwaliteitsniveau van de beschikbare mensen, de kwantitatieve bezetting en het beheer van de (multifunctionele) accommodaties moet toereikend zijn, zoals afgesproken in ‘Knopen in de wijk’. Zonodig moet een herijking plaatsvinden van de basisformatie (sociaal-cultureel werk, tiener- en jongerenwerk).

 ±

·         In de zomernota 2003 is meer geld vrijgemaakt voor extra capaciteit jongerenwerk.

·         De huurovereenkomst wordt per 2002 opgesteld op basis van kostendekkende verhuur (conform uitgangspunt nota Knopen in de Wijk). Hierdoor wordt een zuivere rollenscheiding gemaakt tussen de publiekrechtelijke taak (de beleidstaakvelden) en de privaatrechtelijke taak (als eigenaar van het onroerend goed).

·         Beheer en exploitatie van buurthuizen gaat in 2004 over van de buurthuisbesturen naar de BWD om kwaliteit en uniformiteit te vergroten (cie leefbaarheid 11-12-03).

·         In september 2004 volgt een kaderstellende discussie in commissie leefbaarheid over rol en verhouding BWD-gemeente, waarbij Knopen in de wijk mogelijk herijking verdient.

 

Vanwege de toegenomen druk moet de verhouding tussen gesubsidieerde en reguliere arbeid worden aangepast in de richting van verhoudingsgewijs meer regulier werk dan gesubsidieerde plaatsen.

 +

·         In 2002 lag de verhouding gesubsidieerd – regulier op 50%-50%. Vanaf 2004 is deze verhouding gekanteld  naar meer reguliere krachten tov gesubsidieerde plaatsen.

·         Er zijn bijv. 5 professionele jongerenwerkers aangesteld.

 

De BWD vragen we de ondersteuning van gesubsidieerde medewerkers te versterken.

 +

·         De BWD heeft extra capaciteit gezet op de begeleiding en het voeren van (loopbaan)gesprekken met ID-ers. Zij maken deel uit van het personeelsbeleid. In zekere mate geldt dit ook voor de WIW-ers. Vanaf 2003 blijkt dat de ondersteuning voldoende is en voldoende kwaliteit heeft.

 

Sport

In 2003 realiseren we vormen van samenwerking tussen sport, buitenschoolse opvang en de brede school.

 ±

·         Er zijn inmiddels 6 sport-bso’s gerealiseerd (samenwerking tussen sportverenigingen en professionele kinderopvangorganisaties).

·         Er zijn verkennende gesprekken geweest met de Brede School over intensievere samenwerking.

·          Ingezet wordt op (nog bredere) samenhang in de in 2004 te ontwikkelen BOS (Buurt Onderwijs Sport)- driehoek.

·         Intentieverklaringen met Fortuna en Vitesse Delft op 8 december 2003 getekend, waarmee onderzocht wordt hoe deze clubs met hun aanbod passen in het BOS - traject (inmiddels is er een derde sportclub bijgekomen: Hudito, binnenkort volgt de ondertekening van de intentieverklaring).

·         Tevens intentieverklaringen met drie Tanthof oost scholen (Carmiggelt, Ark en Regenboog) getekend op 8 december 2003 om mee te denken en werken aan het ontwikkelen van het BOS model.

Er komt in deze periode een opleidings- en een ondersteuningsprogramma voor kader en vrijwilligers.

 ±

·         Voortvloeiend uit de samenwerking tussen sportverenigingen en kinderopvangorganisaties hebben twintig vertegenwoordigers vanuit deze organisaties deelgenomen aan een opleiding tot Recreatie Sportleider (twaalf geslaagden).

·         Een breder vorming- en opleidingsprogramma wordt in 2004 ontwikkeld in het kader van de verenigingsondersteuning (per 1 januari 2004 gestart) (cie leefbaarheid 10-4-03).

·         Met Mondriaan is een intentieverklaring getekend (8 december 2003) over de inzet van studenten van de opleiding Sport en Bewegen bij opzet en begeleiding van sportactiviteiten.

In 2002 onderzoeken we de subsidiestromen in de sport en bezien we of een herijking wenselijk is. Daarbij betrekken we de onroerende zaakbelasting.

 +

·         Het onderzoek Geldstromen in de sport is afgerond. De rapportage gaf geen aanleiding om tot herijking van subsidies in de sport te komen (cie leefbaarheid 12-06-03).

·         Als gevolg van de discussie over de onroerende zaakbelasting is een Sportfonds ingesteld, dat bestemd is voor verenigingsondersteuning en jeugdparticipatie op het gebied van verenigingskader (cie leefbaarheid 16-1-03).

 

Wij willen voortbouwen op de goede samenwerking met de werkteams vanuit de Sportvisie en de Sportraad.

 +

·         Vanaf 2003 kwartaaloverleg tussen wethouder sport en  voorzitters sportvisiewerkteams.

·         In het sportvisiewerkteam Beleid is eind 2003 de discussie gestart over voortzetting van de in het sportvisieproject ingezette samenwerking tussen partners op het gebied van sport, spel en bewegen. Uitgangspunt is daarbij: deskundigheid vanuit organisaties in het voortraject van beleidsvorming gebruiken.

Het inrichten van een Platform Sport, Spel en Bewegen, dat zou moeten starten na afloop van het sportvisieproject (31 december 2005) is hierbij genoemd.

 

Komende periode willen we de samenwerking op de sportparken stimuleren, ter bevordering van de multifunctionaliteit. Hierbij is extra aandacht nodig voor de ondersteuning van het kader en de vrijwilligers. In dit verband willen we de ontwikkeling van de jeugdsport stimuleren.

 ±

·         Bouw van 2 nieuwe sporthallen (Wippolder, Kerkpolder) en 1 in ontwikkeling (Buitenhof). Subsidiebeschikking Sporthal Tanthof-zuid afgegeven (cie leefbaarheid 4-9-03)

·         Multifunctionele verenigingsruimte gerealiseerd t.b.v. Concordia en buitenschoolse opvang op sportpark Brasserskade (cie leefbaarheid 5-9-02)

·         Met het instellen van de verenigingsondersteuning per 1 januari 2004 is een belangrijke voorwaarde ingevuld om samenwerking tussen en multifunctionaliteit van sportorganisaties te stimuleren.

·         Ondersteuning van kader en vrijwilligers wordt ook opgepakt via de verenigingsondersteuning.

·         Jeugdsport wordt oa gestimuleerd door Brede school activiteiten, het invoeren van de Beweegnorm en het ontwikkelen van de BOS - driehoek.

·         Door ‘2004: het jaar van de sport’ in Delft uit te roepen en sportinternetsite en activiteitenkalender te ontwikkelen, is aandacht op (jeugd)sport gevestigd (cie leefbaarheid 13-11-03).

 

We geven aandacht aan het verbeteren van de verkeers- en sociale veiligheid rond sportparken en de bereikbaarheid van de sportparklocaties.

±

·         Bij herinrichting van het sportpark Biesland en nieuwbouw van clubaccommodatie zijn bestaande knelpunten weggenomen door verbetering verlichting, zichtlijnen en parkeergelegenheid.

·         Fortuna (Kruithuisweg): herinrichting parkeerterrein, waarbij verlichting en parkeerplaatsen zijn verbeterd, beplanting nabij clubgebouw is verwijderd (betere sociale veiligheid) en afzonderlijke fietsstroken en trottoir is aangelegd.

·         Sportpark Pauwmolen: de bereikbaarheid is verbeterd door ingrijpende verkeersmaatregelen in de omgeving (aanleg rotonde).

·         Sportpark/zwembad Kerkpolder: bereikbaarheid voor fietsers verbeterd door aanleg verlichting (intelligente verlichting), groen aangepast en uitbreiding parkeerplaatsen nabij zwembad en sportpark.

·         Sportpark Brasserskade: bij uitritten aan Brasserskade fysieke obstakels aangebracht om parkeren op hoeken te voorkomen, waardoor uitzicht op de Brasserskade "open" blijft. Als gevolg van ontwikkeling Ypenburgse Poort is toegang naar sportpark/sporthal Brasserskade gewijzigd, waarbij aandacht is besteed aan toegankelijkheid DHC-stadion, fietspadenstructuur, parkeerplaatsen nabij sporthal, ontsluiting Hertenkamp.

·         Bij het project veilige kindroutes wordt ook geďnvesteerd in de veiligheid voor kinderen van en naar sport-bso’s.

 

Topsport is geen beleidsprioriteit. Wel blijven we alert op mogelijkheden om de voorzieningen voor topsporters te verbeteren. Vooral het roeien is hierbij een aandachtspunt.

 +

·         Er is bekeken of het Taskforce – plan voor een roeibaan in Midden Delfland realiseerbaar is. De conclusie is negatief. Een dergelijk plan gaat de mogelijkheden en verantwoordelijkheden van Delft te boven.

·         Steun aan EK korfbal (deelname Delftse Fortuna) ihkv Jaar van de sport in Delft.

 

Kinderopvang

In 2003 volgt onderzoek naar behoefte aan kinderopvang en worden de randvoorwaarden gecreëerd voor uitbreiding in die wijken waar voldoende vraag blijkt.

 ±

·         Behoefteonderzoek heeft plaatsgevonden (cie leefbaarheid 16-10-03).

·         Er heeft nog geen formele besluitvorming plaatsgevonden

In 2004 realiseren we een ‘loket kinderopvang’.

 +

·         Loket is gerealiseerd (cie leefbaarheid 15-1-04).

Peuterspeelwerk en doelgroepen- en achterstandenbeleid worden inhoudelijk afgestemd in 2003.

 ±

·         Beleid is in de voorbereiding afgestemd. (o.a. vaststelling contouren nieuw peuterspeelzaalbeleid cie leefbaarheid 16-1-03). Politieke besluitvorming heeft nog niet plaatsgevonden als gevolg van rijksbezuinigingen (concept beleid in cie leefbaarheid 16-10-03)

We streven ernaar om uiterlijk in 2004 op een aantal basisscholen te werken met vormen van geprofessionaliseerde voorschoolse en tussenschoolse opvang.

 ±

·         Er vindt geen geprofessionaliseerde vroegschoolse opvang meer plaats. Dit blijkt niet haalbaar/rendabel voor kinderopvangondernemers.

·         Op, of voor een enkele basisschool vindt geprofessionaliseerde tussenschoolse opvang plaats. Dit is autonoom tot stand gekomen.

 

We gaan inzetten op de kwaliteitsverbetering (onder meer door versterking van toezicht en handhaving), diversiteit van de opvang (voorschool, peuteropvang, tussenschoolse opvang) en de samenwerking zoeken met andere beleidsterreinen zoals brede school en sport.

 ±

·         Toezicht vindt plaats op reguliere basis (o.a. uitkomsten inspectie beschikbaar geweest in cie leefbaarheid 15-5-03).

·         GGD rapportages aan nieuwe regelgeving aangepast (cie leefbaarheid 12-9-02) en per 2003 op gemeentesite geplaatst.

·         Er zijn 6 projecten kinderopvang in de sport gerealiseerd. (subsidieregeling kinderopvang in de sport cie leefbaarheid 25-3-03).

·         Er is gestart met de begeleiding van basisscholen die buitenschoolse opvangvoorzieningen in huis hebben of willen.

·         Vooruitlopend op de subsidieregeling BSO bij basisscholen, zijn er 8  buitenschoolse opvangvoorzieningen in een basisschool gerealiseerd (cie leefbaarheid 15-01-04).

 

Dierenwelzijn

We stellen deze periode een structureel ‘dierenwelzijnbeleid’ op.

 ±

·         Vanaf 2003 is structureel €10.000,- beschikbaar gesteld.

·         De financiële middelen worden ingezet voor projecten waarbij concrete resultaten bereikt kunnen worden. Voor het jaar 2003 is de uitbreiding van de Vogel- en Egelopvang gefinancierd.

Een rampenplan voor dieren wordt ontwikkeld.

 ±

·         De Dierenbescherming, afdeling Delft e.o. werkt momenteel aan de voorbereiding van een dierenrampenplan. Met het bestuur is afgesproken de resultaten hiervan af te wachten en deze in een later stadium als basis te gebruiken voor het te ontwikkelen gemeentelijk beleid.  

We nemen fysieke maatregelen ter bescherming van de paddentrek.

 +

·         Rapport KNNV is op 18 oktober 2002 overhandigd aan de gemeente. Gemeente ondersteunt paddentrek door fysieke maatregelen (oa afsluiten wegen).

·         Op 3 april 2003 heeft Jan Torenstra padden overgezet nabij de Tweemolentjeskade.

 

We willen een actief beleid voeren in de preventie en opvang van zwerfdieren, zieke en gewonde dieren, onder meer door het steunen van de dierenambulance, het dierenasiel en andere dierenopvangcentra.

 ±

·         Met de Vogel- en Egelopvang in de Delftse Hout worden plannen voorbereid om de huidige accommodatie uit te breiden, waardoor de opvangcapaciteit wordt vergroot.

·         Verbetering van de katten/frettenopvangmogelijkheden wordt onderzocht.

·         De subsidie aan het streekdierentehuis het Julialaantje blijft gehandhaafd.

 

Recreatie

 

We willen Midden-Delfland duurzaam beschermen en zullen nagaan of alle betrokken gemeenten een bijdrage kunnen leveren aan het Midden-Delflandfonds. Met dit fonds zetten we met name in op versterking van het beheer door de boeren en op ecologische structuur.

 ±

·         De inspanningen van Delft en Schipluiden om andere gemeenten te betrekken bij het Midden-Delflandfonds (Groenfonds Midden-Delfland) hebben resultaat gehad: de gemeenten Den Haag,  Maasland (inmiddels opgegaan in de gemeente Midden-Delfland) en Maassluis hebben besloten een bijdrage aan het Groenfonds te doneren (storting van Delft cie leefbaarheid 16-1-03, oprichting stichting Groenfonds cie leefbaarheid 12-2-04). Met de overige gemeenten wordt het overleg voortgezet.

·         Subsidie uit Groenfonds voor Groene Ondernemers Stimulansen van Vockestaert (cie leefbaarheid 15-5-03).

 

Ook voor de Delftse hout is aandacht nodig. Door omliggende bouwlocaties dreigt het gebied wel erg zwaar belast te worden. We willen het bestaande evenwicht van recreatie en natuur overeind houden.

 ±

·         Voor de Delftse Hout en aangrenzende recreatie- en natuurgebieden als Bieslandesebos, Balijbos is door de gebiedsbeheerders een overleg gestart om na te gaan of vormen van samenwerking kunnen leiden tot een sterke(re) (kwalitatieve) positionering van het gebied. Aan de provincie Zuid-Holland is gevraagd -in het kader van de Groen Blauwe Slinger- de visie op het gebied nader uit te werken.

·         Delft heeft middels investeringskredieten voor de Bieslandse Bovenpolder de natuurontwikkeling in het gebied gestimuleerd door aanleg van een biezenveld, een poel, natuurvriendelijke oevers en recreatief medegebruik.

·         In het kader van de landelijke pilot ‘Boeren voor Natuur’ wordt in een agrarisch bedrijf in de Bieslandse Bovenpolder een natuurgerichte bedrijfsvoering doorgevoerd (biologische veeteelt). Delft heeft december 2003 een intentieverklaring ondertekend om dit project te ondersteunen.  

 

 

 

Olga van Kalles, 17 mei 2004