Professionalisering van de handhaving

 

 

Handhavingsbeleid

 

BOUW EN WONINGTOEZICHT

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Project Professionalisering van de Handhaving

 

Deelproject Handhavingsbeleid  Bouw- en woningtoezicht

 

Vakteam Bouw en Woningtoezicht

 

Datum: 21 juni 2004

 

 

 

Inhoudsopgave

 

 

1              Probleemanalyse                                                                                                3

1.1.             Algemeen                                                                                                             3      

1.2.             Wettelijk kader                                                                                                     3

1.3.             Ontwikkelingen                                                                                                     3

1.4.             Huidig functioneren BWT                                                                                       4      

1.5.             Organisatie vakteam BWT                                                                                     4

1.5.1   Vooroverleg toetsing en vergunning                                                               5
1.5.2   Bouwtoezicht en handhaving                                                                        5

1.6      Bestuurlijk beleid                                                                                                    6

 

2.         Risico- analyse  en  prioriteitstelling                                                                  7

 

2.1        Criterium                                                                                                              7      

2.2        Criteria voor BWT                                                                                                  7

2.3        Aanleiding                                                                                                            7      

2.4.       Risicomatrix                                                                                                         8

2.5        Scores risicomatrix                                                                                               8

2.6        Bestuurlijke invloeden                                                                                            9



3.         Personele en Financiële Borging                                                                       10

 

BIJLAGE:

 

Overzicht risicoanalyse


 

 

 

1.     Probleemanalyse

 

1.1      Algemeen

De uitvoering van toezicht en handhaving op het gebied van bouw en milieu moet beter. Dat is wel duidelijk geworden na de rampen in Enschede, Volendam en Tiel. Er lopen dan ook landelijke projecten om die verbeteringen door te voeren. Voor milieutoezicht is dat het project “Professionalisering van de milieuhandhaving” en voor bouwtoezicht “Handhaving bouwregelgeving”. Het Rijk legt de eerstkomende jaren absolute prioriteit bij voldoende gewaarborgde kwaliteit van toezicht, controle en handhaving. Niet alleen de preventieve controle (in het kader van de vergunningverlening) moet beter, maar ook het repressieve toezicht (tijdens uitoefening bedrijf of tijdens bouw/gebruik/sloop) moeten gemeenten adequater oppakken. Delft is in mei 2003 het project “Professionalisering van de handhaving” (ppHH) gestart met als doel om de uitvoeringstaken op het gebied van gebouw en gebruik te verbeteren.

 

1.2   Wettelijk kader

 

De wettelijke taken van de gemeente in zijn vastgelegd in de Woningwet (hierin wordt onder meer gesteld dat de gemeente voorziet in een Bouw- en Woningtoezicht), de Wet op de Ruimtelijke Ordening en de daarop berustende uitvoeringsbesluiten zoals het Bouwbesluit. Deze vormen het wettelijk toetsingskader voor de naleving en handhaving van deze voorschriften.

Onder handhaving wordt verstaan het doen naleven van hetgeen door wet of regelgeving is bepaald. Instrumenten om daar invulling aan te geven, zijn het geven van voorlichting, het verlenen van vergunningen, het maken van afspraken over de naleving van rechtsregels, maar ook het gebruikmaken van bevoegdheden of toepassen van sancties.

 

Op gemeentelijk niveau zijn met name bestemmingsplannen en bouwverordening het belangrijkste toetsingskader, waarbij beleidsnota’s als de nota welstand, ontwikkelings- en projectplannen een aanvullend toetsingskader zijn. Voor de in Delft aanwezige rijksmonumenten, gemeentelijke monumenten en beschermde stadsgezichten bieden de Monumentenwet en de monumentenverordening het aanvullend kader.

 

Voor een uitvoerbaar handhavingsbeleid is het van belang te beschikken over heldere en actuele toetsingskaders. De nu voortvarend opgepakte actualisatie van bestemmingsplannen en het regelmatig aanpassen van de bouwverordening en beleidsnota’s dragen daartoe bij. Echter de wijze van handhaven zal beter, helderder, transparanter en consequenter moeten worden vormgegeven.

 

1.3   Ontwikkelingen

Op bestuurlijk niveau is sinds de genoemde rampen meer aandacht voor handhaving en veiligheid in het algemeen en veiligheid specifiek in de woon- en leefomgeving. Vanuit regelgeving wordt meer aandacht gegeven aan professionalisering van de overheid en een meer transparante dienstverlening. Dit gevoegd bij diverse maatschappelijke ontwikkelingen betekent dat de druk om in te spelen op de ontwikkelingen op het werkterrein van BWT toeneemt.

Het stellen van regels heeft geen zin indien de naleving en met name de handhaving daarvan niet voldoende zijn gewaarborgd. Vanuit dat oogpunt zal in 2005  Woningwet aangepast worden en vindt daaropvolgend de aanpassing van het Bouwbesluit plaats. Ook de Wet Ruimtelijke Ordening, met name artikel 19 lid 1,2,3,4 (vrijstellingsprocedures), zal ingrijpend wijzigen. De steeds verdergaande automatisering en het leggen van de primaire verantwoordelijkheid en aandacht voor het naleefgedrag bij de burgers zullen de nodige veranderingen met zich meebrengen.

 

1.4   Huidig functioneren BWT

De uitvoering van het handhavingsbeleid inzake bouwen en wonen en ruimtelijke inrichting berust bij de medewerkers van het vakteam Bouw- en woningtoezicht (BWT).

Sinds de komst van het bouwbesluit is er veel voor het bouw-en woningtoezicht veranderd. De op bouwtraditie georiënteerde voorschriften van de bouwverordening zijn vervangen door de meer technisch-wetenschappelijke georiënteerde prestatie-eisen en bepalingsmethoden in het Bouwbesluit  Ook de wijzigingen van de Woningwet hebben aanpassingen geëist in de werkmethoden van het vakteam. Het steeds verder professionaliseren heeft zijn uitwerking niet gemist maar heeft er niet toe geleid, dat het functioneren van BWT altijd plaatsvindt op een transparante, eenduidige wijze en met een heldere vastgestelde prioritering in de werkzaamheden.

Door het Kabinet wordt op dit moment gewerkt aan een vorm van bestuurlijk boete. De uitwerking hiervan en mogelijke tijdstip van invoering is nog niet aan te geven, evenmin de bestuurlijke- juridische- en organisatorische gevolgen.

 

1.5   Organisatie vakteam BWT

Het vakteam kent de volgende direct uitvoerende functies: binneninspecteur (6), buiteninspecteur (6*), constructeur (2), juridisch medewerker (3**). De stad is verdeeld in een aantal rayons die per rayon een binnen- en buiteninspecteur kennen. De rayons zijn: de Binnenstad, Noord-Oost, Noord-West, Zuid-Oost en Zuid-West.

 

*)   Inclusief combinatietaken vakteam Monumentenzorg en bouwkwaliteit (MBK)

**) voor kwaliteitsborging, bezwaar en beroep, handhaving en vrijstellingen ex WRO

 

De missie van BWT is om te zorgen voor een veilige, aangename en duurzame gebouwde omgeving. De doelstelling daarbij is om burgers en bedrijven op adequate en professionele wijze te bedienen. Hiertoe voert BWT de volgende taken uit *:

-          verlenen van :     -  bouw- en sloopvergunningen         469

-  APV-vergunningen:                      101

-  splitsingsvergunningen                 12

-  reclamevergunningen                    27

-          huisnummertoekenning                                           15

-          illegale bouwwerken / gebruik / klachten                   120

-          behandelen van bezwaar- en beroepszaken                 60

-          adviseren van andere vakteams.                                 40

 

* aantallen 2003   In de jaren 1999-2002 werden op jaarbasis 100 à 200 bouwvergunningen meer ingediend en

verleend; de terugval heeft zowel de verruiming van het vergunningvrij bouwen als de economische recessie als oorzaak

       

De herziening van de Woningwet per 1-1-2003 heeft het werk niet eenvoudiger gemaakt. Werkprocessen zijn drastisch gewijzigd en strakke termijnen en een nieuwe procedure, te weten de gefaseerde vergunning. Vergunningvrije bouwwerken vragen een meer aandacht dan verwacht, met name als het constructiewijzigingen betreffen. Sinds 1 januari 2003 zijn alle ingrepen aan een monument of aan een pand in een beschermd stadsgezicht vergunningplichtig, ook onderhoud!  Voor de gehele Delftse binnenstad geldt dus geen vergunningsvrij bouwen.

 

1.5.1 Vooroverleg, toetsing en vergunning

De binneninspecteur werkt op basis van de inkomende (aan-)vragen, telefoontjes, correspondentie en vragen van andere afdelingen, met name het vakteam RO en de brandweer. De wettelijke termijnen spelen een grote rol in de volgorde van afhandeling. BWT streeft ernaar om, voorafgaand aan een concrete aanvraag om bouwvergunning, bouwplannen eerst in een vooroverleg te bespreken. Zo is men direct op de hoogte welke voorwaarden en eisen er gelden, of er aanpassingen nodig zijn en of men te maken heeft met een andere vergunning, zoals bijvoorbeeld een kapvergunning, uitritvergunning, sloopvergunning. Ook de toetsing aan de welstandscriteria en het bestemmingsplan zijn van belang, alsmede de eventuele noodzaak en haalbaarheid van een vrijstelling ex. WRO. Het vooroverleg is in de eerste plaats bedoeld om te zorgen, dat uiteindelijk formele aanvraag vrijwel zeker tot een vergunning zal leiden, waarmee zowel de aanvrager als de gemeente zijn gebaat. In de prioritering binnen de eigen werkdruk, zal een vooroverleg ter zijde worden geschoven ten gunste van de aan fatale termijnen gebonden formele procedure voor bouwvergunningaanvragen. Het vooroverleg biedt echter ook des te meer recht van spreken om nadien zeer streng om te gaan met de ontvankelijkheidstoets.

 

Omdat de capaciteit bij lange na niet toereikend is om integraal aan het Bouwbesluit te toetsen, moet er gekozen worden. Iedere binneninspecteur doet dat naar eigen inzicht.*

* Delft neemt momenteel deel aan het landelijk project Collectieve Kwaliteitsnormering Bouwvergunningen dat toetsing in

  vier niveaus differentieert naar “zwaarte” van de aanvraag. De uitkomst van dit project, onder auspiciën van de 

  Vereniging BWT.NL, kan als leidraad dienen voor de aanpak in Delft.

 

Van belang is daarbij dat er intern sprake is van eenduidigheid in de benadering. Op die manier is voor ieder (zowel ambtenaren als voor aanvragers) duidelijk op welke punten van de verschillende regelgeving de bouwaanvraag wordt getoetst en welke prioriteiten daarbij worden gesteld. Ook vormt de vergunning de basis voor verschillende vervolgprocedures (zoals toezicht en controle) en moet daarop zijn afgestemd

 

Verbetering is bereikt door het begin 2003 aanstellen van twee nieuwe constructeurs. Zij hebben een nieuwe werkwijze ingevoerd en werken volgens een “tien stappen plan”. Omdat zij afhankelijk zijn van de kwaliteit van de vergunningverlening, hebben ook zij baat bij eenduidigheid. De constructeurs hebben intensief contact met de buiteninspecteurs, die buiten de feitelijke constructies controleren en kunnen sneller klantgericht inspelen op handhavingssituatie’s.

 

1.5.2 Bouwtoezicht en handhaving

Ook de buiteninspecteur doet het werk naar beste weten en eigen professionaliteit, wat resulteert in een eigen inschatting van belang, prioriteiten en risico’s. Komt hij een illegale situatie tegen, dan is tot dusverre in eerste instantie de eigen beoordeling de grondslag voor al dan niet optreden.

De relatie tussen de kwaliteit van de bouwvergunning en de vervolgacties is duidelijk. Bij een onjuiste of onvolledige bouwtekening kan een buiteninspecteur in de problemen komen bij zijn controles. Bij (buiten)controles geldt dat lang niet alle noodzakelijke controles kunnen worden uitgevoerd, omdat daarvoor de personele capaciteit ontbreekt. Ook hier moet dus worden gekozen, hetgeen geschiedt op basis van individuele inschatting door de buiteninspecteur. Dat geldt zowel voor de keuze welke bouwwerken worden gecontroleerd als wat er wordt gecontroleerd.

 

Bij de constatering van een illegale situatie reageren de buiteninspecteurs verschillend. Waar de ene inspecteur geneigd is in onderhandeling te komen tot  een verbetering van de situatie is een andere inspecteur geneigd een illegaal bouwwerk direct stil te leggen. Dat geeft ook in de (juridische) procedure erna de nodige problemen. De aansluiting tussen het handhaven in het veld en de juridische afronding daarvan is onvoldoende geregeld. Kortom: professionalisering van de handhaving is noodzaak.

 

De handhaving is in Delft bekend als een reactief proces (na constatering of op grond van reacties van derden) en heeft geen gestructureerd of projectmatig karakter. Tot op heden heeft handhaving een lage prioriteit en beperkte inzet gehad wat is veroorzaakt door niet het belang van handhaving onderkennen en het, tot medio 2003, niet op het gewenste niveau zijn van de formatie (gespannen arbeidsmarkt en organisatie-ontwikkelingen) en de implementatie van de wijzigingen in de wet- regelgeving.

 

1.6   Bestuurlijk beleid

Delft heeft op dit moment ruim 1200 monumenten. De historische binnenstad is bovendien een beschermd stadsgezicht. Sinds 1 januari 2003 zijn alle ingrepen aan een monument of aan een pand in een beschermd stadsgezicht vergunningplichtig zijn, ook onderhoud! Dat het gemeentebestuur grote waarde hecht aan de kwaliteit van de historische binnenstad blijkt uit het collegeprogramma en de bepalingen in het bestemmingsplan binnenstad, het welstandsbeleid, het reclamebeleid en (tot en met 2004) de gevelaanpak in de binnenstad.

 

Om prioriteit aan te brengen in het afgeven van vergunningen voor o.a. de binnenstad, maar ook om in geval van handhaving eenduidig op te treden is een extra aanvulling noodzakelijk op de risico’s die volgens de wetgeving in beeld zijn. Hiervoor is een nadere beschrijving op detailniveau ten aanzien van monumenten en beschermd stadsgezicht in relatie tot de overige wetgeving noodzakelijk.

 

Het gemeentebestuur acht een goed en transparant handhavingsbeleid van belang voor allen in Delft, de bewoners, de bedrijven en de gemeente zelf. (collegeprogram) 

 

In 2002 is reeds gemeentelijk handhavingsbeleid vastgesteld, te weten de nota “Handhavingsinstrumentarium” (collegebesluit 7 januari 2003) en de nota “Handhaving Bestemmingsplannen, beleid en uitvoering” (raadsbesluit 30 mei 2002). De nota “Handhavingsinstrumentarium” geeft met name aan welke vormen van (repressief) handhaven toegepast kunnen worden en welke voorwaarden en aandachtspunten daarbij gelden. In de nota “Handhaving Bestemmingsplannen, beleid en uitvoering” wordt een algemene prioriteitstelling beschreven voor het handhaven van bestemmingsplannen en de wijze waarop deze handhaving wordt uitgevoerd.

Beide nota’s gaan in op onderdelen van de totale handhavingsopgaaf van de gemeente. Ze geven echter geen integraal beeld en relatie naar andere handhavingskaders en gaan ook niet specifiek in op de uit de nota’s voortvloeiende personele capaciteit.

De algemene kaders voor een integrale handhavingstrategie komen in het kader van ppHH in een afzonderlijk beleidsstuk aan de orde, dat nog moet worden ontwikkeld. 

 

2.     Risico- analyse  en  prioriteitstelling

 

2.1   Criterium

De handhavingorganisatie handelt op grond van een analyse van de problemen, de effecten van niet-naleving en de kansen op niet-naleving, teneinde sturing te kunnen geven aan haar handhavinginspanningen

 

Handhaving is arbeidsintensief en vaak een kwestie van een lange adem. Indien de uitvoering van handhaving tot de primaire taak behoort, dan kan een hoge mate van efficiency worden bereikt. Deze efficiency wordt echter beïnvloed door externe en lokale factoren die in een proces zoveel mogelijk herkenbaar moeten worden gemaakt.

 

2.2   Criteria voor BWT

De risicoanalyse heeft betrekking op:

-          toezichtstaken bij alle bestaande en te bouwen bouwwerken

-          alle (taakgebonden) problemen

-          de mogelijke effecten van potentiële en feitelijke overtredingen

-          de kansen op overtredingen

 

De handhaving op het beleidsterrein van BWT richt zich voornamelijk op de aspecten:

·            veiligheid

·            gezondheid

·            bruikbaarheid

·            ruimtelijke inrichting

·            kwaliteit gebouwde omgeving

 

De eerste drie aspecten zijn rechtstreeks ontleend aan de regelgeving. Bij veiligheid kan een  nader onderscheid worden gemaakt in gebruiksveiligheid, constructieve veiligheid en brandveiligheid, terwijl in relatie tot veiligheid en gezondheid ook  aan de milieukwaliteit gedacht kan worden.

De laatste twee aspecten zijn met name van invloed op de leefbaarheid van de woon- en werkomgeving en worden mede ontleend aan geformuleerd gemeentelijk beleid.

 

2.3   Aanleiding

De VROM-Inspecties in het land hebben bij veel gemeenten onvolkomenheden geconstateerd op het gebied van dossiervorming en vergunningverlening, maar ook op het gebied van toezicht en handhaving. Delft scoorde redelijk.

De Inspectie constateerde onder meer in Delft als in het algemeen landelijk, dat de toetsing aan het Bouwbesluit tekort schiet en dat toezicht en handhaving van illegale bouwwerken niet voldoende plaatsvindt, althans onvoldoende blijkt uit de dossiers.

De prioriteitstelling van het Rijk en de door de Inspectie geconstateerde onvolkomenheden op gebied van toezicht en handhaving leiden ertoe, dat gemeenten verplicht zijn om per 1-7-2006* een handhavingsbeleidsplan voor de bouwregelgeving vast te stellen. Over de uitvoering daarvan moet het college jaarlijks aan de gemeenteraad rapporteren

* (bij voorgenomen ingang wetswijziging 1-7-2005, het eerste jaar  wordt gezien als een overgangstermijn)

 

In wisselwerking met gemeenten (Delft is een van de pilotgemeenten) heeft VROM een risicomatrix ontwikkeld, die als basis kan dienen voor het op te stellen handhavings-beleidsplan. Tegelijk is de matrix een hulpmiddel om prioriteiten te stellen in de vele taken die bouw- en woningtoezicht, op grond van wet- en regelgeving, moet uitvoeren, maar waarvoor onvoldoende capaciteit beschikbaar is om die alle 100% te doen.

 

2.4   Risicomatrix

Het model ontworpen om verschillende risico’s integraal in kaart te brengen en te prioriteren in verpakt in de formule R = nE x K  (risico is negatief effect maal kans op niet-spontane naleving).

De prioritering komt tot stand door voor elke voorkomende handhavingsactie scores te geven aan: de (negatieve) effecten op veiligheid, gezondheid, milieu, financieel-economische zaken en leefomgeving en hoe groot de kans (1 t/m 5) is dat zich dat voordoet.

Omdat de resultaten van deze uitwerking in de Delftse beleving onvoldoende herkenbaar waren in hetgeen de regelgeving beoogt, heeft de gemeente Delft het model aangepast. Met de (ervarings)-deskundigen van het vakteam Bouw- en woningtoezicht is de matrix uitgebreid met  een ‘0’-scorefactor voor de beoordeling, een wegingsfactor voor de kernaspecten van de regelgeving en een frequentie aan de mogelijke kans dat de overtreding zich voordoet.

Het model is hiermee zodanig aangepast, dat theorie en dagelijkse praktijk op een juiste wijze, helder en objectief, op elkaar aansluiten.

 

Het een en ander betekent het verleggen van het huidig beleid van een kwantitatieve benaderen (controles en klachtenbehandeling) naar een kwalitatieve benadering. (controleren vooral gericht op beleidsprioriteiten en het bereiken van beoogd effect en waarneembaar naleefgedrag)

 

2.5   Scores risicomatrix

De focus is gericht op “Gebouw en Gebruik”. Uit de risicomatrix komt naar voren, dat handhaving van veiligheid zeer hoog scoort, evenals illegale handelingen aan een monument. Niet verwonderlijk, want het niet naleven van regels kan gevaar opleveren voor individuele gebruikers van een gebouw. Opmerkelijk is dat ook vergunningvrij bouwen hoog scoort, omdat de (constructieve) veiligheid in het geding kan zijn.  Bij vergunningvrij bouwen moet men wel aan het Bouwbesluit voldoen en of dat in alle gevallen zo is, wordt betwijfeld. Deze hoog scorende handhavingsopgaaf is overigens in onderstaande opsomming weggelaten, aangezien het bij vergunningvrij bouwen vooral gaat om kleine ingrepen aan individuele woningen. De maatschappelijke impact van eventueel onoordeelkundig bouwen is zo gering, dat management en bestuur van mening zijn dat de inspanningen van de gemeente aangaande vergunningvrije bouw vooral gestalte moet krijgen via algemene voorlichting.

Dat ook strijdig gebruik hoog op de prioriteitenlijst voorkomt, heeft vooral te maken met de rechtsongelijkheid bij het niet-handhaven van de overtreding.

 

Een weergave van de volledige risicomatrix en de prioritering van handhavingsopgaven treft u aan in bijlage 1.

De hoogste handhavingsprioriteit in de matrix zijn toegekend aan:

 

Handhavingsopgaaf                                                               nadere specificatie

 

-          Realisatie bouwwerk in afwijking van de vergunning           bij nieuwbouw van gebouwen met de functie  

“nachtverblijf”, zoals hotels, ziekenhuizen,

politiecellen enz.

-          Niet voldoen aan vereisten van bestaande bouw                 alle gebouwen uitgezonderd woningen en

woongebouwen.             

-          Realisatie bouwwerk zonder vereiste vergunning                bij verbouw van/aan/ bij woningen,

woongebouwen en woonwagens.

 

-          Slopen in afwijking van vergunning                                   in de binnenstad en bij monumenten.

-          Gebruik in strijd met het bestemmingsplan                       bij gebouwen op bedrijventerreinen die een

industrie- of kantoorfunctie hebben.

-          Slopen zonder vergunning                                                in de binnenstad en bij monumenten.

-          Realisatie van bouwwerken in afwijking van vergunning      bij utiliteitsgebouwen.

-          Realisatie van bouwwerken in afwijking van vergunning      bij verbouw van/aan/ bij woningen,

       woongebouwen en woonwagens.

 

2.6   Bestuurlijke invloeden

In de tot stand gekomen risicomatrix zijn de prioriteiten gebaseerd op de wet- en regelgeving. Daarbij is onvoldoende aandacht gegeven aan gemeentelijke beleidselementen. Om een juiste waardering te geven, zijn deze afzonderlijk naar voren gebracht en krijgen in de prioritering van de risicomatrix alsnog de score “hoog” (zie bijlage 1).

Als basis voor integratie in het stellen van prioriteiten vormt het geformuleerde gemeentelijk beleid zoals o.a. het collegeprogram en de diverse beleidsnota’s die door de raad zijn vastgelegd (zie ook 1.6).

 

Per 1 juli 2004 is de Nota Welstandsbeleid van kracht. Daarmee voldoet de gemeente Delft aan de wettelijke eis van transparante en geobjectiveerde criteria voor de preventieve toetsing van (ver)bouwplannen. Ter ondersteuning hiervan is zeker gedurende tot en met 2005 ook in toezicht en handhaving extra aandacht nodig voor het voldoen aan ‘redelijke eisen van welstand.

 

De hoog scorende handhavingsopgaven in de risicomatrix kunnen om bovenstaande reden dan ook worden aangevuld met de volgende bestuurlijke prioriteiten:

 

Handhavingsopgaaf 

 

-          Gebruik in strijd met bestemmingsplan                            met name in de binnenstad.

-          Niet voldoen aan welstandscriteria                                   alle gebieden; vooralsnog t/m 2005.

-          Reclame-uitingen                                                           met name in de binnenstad

 

 

De vergunningsplicht bij het plegen van onderhoud en het aanbrengen van alle kleine wijzigingen in het gebied aangewezen als “beschermd stadsgezicht”, heeft een ongewenst effect naar aanvragers. De lange behandeltijd van de wijzigingsvergunning voor een monument en daarna nog moeten verlenen van een bouwvergunning is onverkoopbaar. Volgens VROM is dit een onbedoeld effect van de wijzigingen in de Woningwet en zal dit op termijn worden gecorrigeerd.

Om hierop te anticiperen en prioriteit aan te brengen in het afgeven van de grote aantallen vergunningen voor de binnenstad, maar ook om in geval van handhaving eenduidig op te kunnen treden, heeft afstemming plaatsgevonden tussen de vakteams Monumentenzorg en bouwkwaliteit en het Bouw- en woningtoezicht (zie bijlage 2). Deze afstemming komt neer op een impliciete risicoanalyse op detailniveau, waarbij zowel voor de klant als voor de gemeente de bureaucratische last wordt beperkt en meer op feitelijke risico’s wordt gelet dan op formaliteiten

 

Het risico voor het vaststellen van dit beleid wordt gevormd door het voorbij gaan aan de regelgeving (gedoogbeleid). Er bestaat een gerede kans dat bij voorkomende gevallen door het moeten voldoen aan de wetgeving door belanghebbende afgedwongen kan worden te voldoen aan de regelgeving. Er zal alsnog een vergunning moeten worden aangevraagd. Hiervoor is aan de tabel 2 een voetnoot toegevoegd dat: “het bovengenoemde beleid in de tabel niet inhoudt dat er rechten kunnen worden ontleend dat er niet aan de wetgeving behoeft te worden voldaan”.

 

3      P E R S O N E L E    E N    F I N A N C I Ë L E    B O R G I N G

 

De wijze waarop de handhaving in de afgelopen jaren vorm heeft gekregen,  wordt voornamelijk bepaald door de wijze waarop de ambtenaar invulling heeft gegeven aan zijn professionele instelling en taakbewustzijn. Criteria die hierbij zijn gehanteerd en leidend zijn in de mate waarin activiteiten van handhaving zijn ingezet, werden voornamelijk bepaald door veiligheidsaspecten, gemeentelijk beleid, ambtelijke integriteit en professionaliteit, de hardheid van het “piepgeluid”, handhavingsvragen uit de samenleving en niet in de laatste plaats de tijd die er beschikbaar was.

 

De huidige ontwikkelingen en prioritering geven deels richting in dit bedrijfsproces maar zeggen nog niets over de mate of intensiteit van oppakken van deze prioriteit of over de capaciteit die hiervoor benodigd is. Het is namelijk niet aan te geven welke inspanning er nodig is voor bijvoorbeeld de uitvoering van prioriteit 1, deze te kwalificeren met 100 % of 80 % en datzelfde aan te geven bij de overige prioriteiten. We weten namelijk niet op voorhand wanneer en in welke hoeveelheden deze activiteiten benodigd zijn.

Dit leidt tot een systematiek van communicerende vaten. Naarmate er meer aandacht is voor de hoogste prioriteit, is er minder aandacht voor onderwerpen met een lagere prioriteit en andersom.

 

Centraal staat het nemen en afleggen van verantwoording voor het bedrijfsproces en de resultaten daarvan in een adequaat instrumentarium van planning en control. De uitwerking en implementatie daarvan zal enige jaren in beslag nemen.

Inmiddels zijn er stappen gezet om de verwerking en oplevering van gegevens te verbeteren, waardoor ook betere monitoring mogelijk is. Noodzakelijke procedures daartoe zijn nader uitgewerkt. Aldus kunnen geleidelijk kengetallen worden verkregen, die bruikbaar zijn als sturingsinformatie ‘binnen de communicerende vaten’.

 

Deze nota geeft vorm aan de eerste verantwoording over alle handhavingsactiviteiten op het gebied van bouw- en woningtoezicht tegen de achtergrond van de gestelde prioriteiten en (in de tijd wisselende) doelstellingen van het gemeentebestuur. Voor zover mogelijk zullen we bij de verschillende onderwerpen streefniveaus vaststellen. Naar verwachting zullen die niveaus in de toekomst beter kwantitatief onderbouwd kunnen worden en een betere inschatting geven van de financiële en personele vereisten.

 

Vooralsnog is als uitgangspunt gehanteerd dat de huidige capaciteit niet zal worden vergroot. Structureel is voor de taken van toezicht, preventief en repressief handhaven 5,5 Fte beschikbaar binnen het vakteam BWT, waarvan 0,8 Fte voor repressief handhaven. Voor de handhaving betreft het  circa 120 klachten waar een behandeling plaatsvindt die varieert van een mondeling afdoen tot 20-40 gevallen, die in een formeel handhavingstraject opgepakt worden. De laatste jaren blijkt dat de vereiste juridische capaciteit in de handhavingsprocedures groeiende is.   

De evaluatie die na een jaar plaatsvindt, zal nader richting geven aan de personele en financiële invulling op basis van audits en monitoring van de gegevens.

Ook de bouwplanontwikkeling in Delft in de komende jaren speelt daarbij een rol.


Tekstvak: BIJLAGE

Handhavingsopgave

Gebouwfunctie

Gebieden

Veiligheid

 

Gezondheid

 

Milieu

 

Financieel Economisch

 

Leefomgeving

 

Imago

 

Kans

Frequentie

NIEUW
Prioriteit
Risico-
inschat-
ting

                   weging

 

 

   3

 

   2

 

   2

 

   1

 

   1

 

   1

 

 

 

 

Realisatie bouwwerk in afwijking van vergunning nieuwbouw

3, 4a, 4b, 4c, 4d, 7

Alle

5

 

2

 

2

 

1

 

2

 

3

 

5

3

19,33

Niet voldoen aan vereiste bestaande bouw

2 t/m 12

Alle

3

 

4

 

2

 

2

 

2

 

1

 

4

3

15,17

Realisatie verbouwwerkzaamheden zonder vereiste vergunning

1

Alle

4

 

2

 

1

 

1

 

4

 

4

 

4

2

13,50

Vergunningsvrij bouwen in afwijking Bouwbesluit

1 t/m 11

Alle

4

 

3

 

1

 

1

 

1

 

1

 

4

3

13,42

Slopen in afwijking van vergunning

1 t/m 12

Binnenstad / Monumenten

4

 

2

 

2

 

2

 

4

 

4

 

3

2

12,50

Gebruik in strijd met bestemmings-plan

5, 6

Bedrijventerreinen

3

 

2

 

3

 

4

 

1

 

4

 

2

3

11,67

Slopen zonder vergunning

1 t/m 12

Binnenstad/monumenten

4

 

3

 

3

 

2

 

4

 

4

 

2

2

11,33

Realisatie bouwwerk in afwijking van vergunning nieuwbouw

2, 4, 6, 8, 9, 10

Alle

3

 

2

 

2

 

2

 

1

 

2

 

4

2

11,00

Realisatie bouwwerk in afwijking van vergunning verbouw

1

Alle

4

 

2

 

1

 

0

 

2

 

2

 

4

2

11,00

Tijdelijke bouwvergunning: niet op tijd beëindigen

1 t/m 12

Alle

1

 

3

 

1

 

0

 

4

 

4

 

5

1

9,50

Bouwwerken geen gebouw zijnde zonder bouwvergunning gemeente

12

Alle

2

 

1

 

1

 

1

 

3

 

3

 

4

2

8,50

Niet voldoen aan vereiste bestaande bouw huurwoningen

1

Alle

3

 

3

 

1

 

2

 

4

 

2

 

3

1

8,33

Gebruik in strijd met bestemmings-plan

1 t/m 12

Voor oorlogs

3

 

2

 

2

 

1

 

3

 

2

 

3

1

7,67

Gebruik in strijd met bestemmings-plan

1 t/m 12

Buitengebied

1

 

1

 

2

 

0

 

3

 

3

 

3

3

7,50

Gebruik in strijd met bestemmings-plan

1 t/m 12

Binnenstad

5

 

0

 

0

 

0

 

3

 

4

 

2

2

7,33

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Slopen afwijking vergunning

1 t/m 12

Woonwijken

3

 

3

 

3

 

2

 

3

 

2

 

2

1

7,00

Niet voldoen aan vereiste bestaande bouw koopwoningen

1 t/m 11

Alle

3

 

3

 

1

 

1

 

2

 

1

 

2

2

7,00

Realisatie bouwwerk in afwijking van vergunning nieuwbouw

1

Alle

3

 

2

 

2

 

0

 

1

 

2

 

3

1

6,57

Slopen afwijking vergunning

1 t/m 12

Bedrijventerreinen

3

 

3

 

2

 

3

 

2

 

2

 

2

1

6,50

Slopen zonder vergunning

1 t/m 12

Woonwijken

3

 

3

 

3

 

2

 

0

 

1

 

2

1

6,00

Realisatie bouwwerk zonder vereiste vergunning

2 t/m 12

Alle

4

 

3

 

3

 

1

 

3

 

5

 

1

1

5,50

Niet voldoen aan redelijke
eisen van Welstand

1 t/m 12

Binnenstad

0

 

0

 

0

 

3

 

3

 

4

 

3

3

5,00

Gebruik in strijd met bestemmings-plan

1 t/m 12

Na oorlogse woonwijken

2

 

2

 

1

 

1

 

2

 

4

 

2

1

4,75

Reclame-uitingen (kwaliteitsslag)

 

Binnenstad

0

 

0

 

0

 

1

 

3

 

3

 

5

3

4,67

Lichtvergunningsplichtige bouw-werken in strijd met bouwbesluit

1 t/m 11

Alle

1

 

3

 

1

 

1

 

1

 

1

 

3

1

4,67

Bouwwerken geen gebouw zijnde zonder bouwvergunning

12

Alle

2

 

1

 

1

 

1

 

3

 

2

 

2

1

4,00

Realisatie bouwwerken zonder vereiste vergunning

1

Nieuwbouw

3

 

1

 

2

 

1

 

3

 

5

 

1

1

4,00

Slopen zonder vergunning

1 t/m 12

Bedrijventerreinen

1

 

1

 

3

 

1

 

0

 

2

 

2

1

3,50

Tijdelijke bouwvergunning: niet conform vergunning gerealiseerd

1 t/m 12

Alle

2

 

1

 

1

 

1

 

0

 

1

 

2

1

3,00

Reclame-uitingen (kwaliteitsslag)

 

Buitenwijken/bedrijventerreinen

0

 

0

 

0

 

1

 

1

 

1

 

5

2

1,75

Niet voldoen aan redelijke
eisen van Welstand

1 t/m 12

Bedrijventerreinen

0

 

0

 

0

 

1

 

1

 

1

 

5

1

1,50

Niet voldoen aan redelijke
eisen van Welstand

1 t/m 12

woonwijken

0

 

0

 

0

 

1

 

2

 

1

 

3

1

1,33

 


 

DAK

onderdeel

aandachtspunten

wijzigingsvergunning

bouwvergunning

indienen

onderhoud

alle bedekking

als bestaand

nee, als voldoet aan richtlijn

nee

werkmethode en materiaal

 

constructie

als bestaand

nee, als voldoet aan richtlijn

nee

werkmethode en materiaal

wijzigingen

dakraam

welstandnota

ja

ja

vergunningaanvragen

 

zonnecollector

welstandnota

ja

ja

vergunningaanvragen

 

dakkapel

welstandnota

ja

ja

vergunningaanvragen

 

isolatie

aansluiting met gevels

ja

nee

vergunningaanvraag

VOORGEVEL

onderdeel

aandachtspunten

wijzigingsvergunning

bouwvergunning

indienen

onderhoud

alle gevelmaterialen

als bestaand

nee, als voldoet aan richtlijn

nee

werkmethode en materiaal

 

alle gevelvullingen

als bestaand

nee, als voldoet aan richtlijn

nee

werkmethode en materiaal

wijzigingen

alle gevelmaterialen

welstandnota

ja

ja

vergunningaanvragen

 

alle gevelvullingen

welstandnota

ja

ja

vergunningaanvragen

ACHTERGEVEL

onderdeel

onderhoud

wijzigingsvergunning

bouwvergunning

indienen

onderhoud

alle gevelmaterialen

als bestaand

nee, als voldoet aan richtlijn

 

werkmethode en materiaal

 

alle gevelvullingen

als bestaand

nee, als voldoet aan richtlijn

 

werkmethode en materiaal

wijzigingen

alle gevelmaterialen

welstandnota

ja

nee

vergunningaanvraag

 

alle gevelvullingen

welstandnota

ja

nee

vergunningaanvraag

CASCO constructieve onderdelen

onderdeel

aandachtspunten

wijzigingsvergunning

bouwvergunning

indienen

onderhoud

muren

als bestaand

nee, als voldoet aan richtlijn

nee

werkmethode en materiaal

 

vloeren

als bestaand

nee, als voldoet aan richtlijn

nee

werkmethode en materiaal

 

daken

als bestaand

nee, als voldoet aan richtlijn

nee

werkmethode en materiaal

wijzigingen

muren / schoorstenen

bouwbesluit

ja

ja

vergunningaanvragen

 

vloeren

bouwbesluit

ja

ja

vergunningaanvragen

 

daken

bouwbesluit

ja

ja

vergunningaanvragen

INTERNE VERBOUWING

onderdeel

aandachtspunten

wijzigingsvergunning

bouwvergunning

indienen

onderhoud

scheidingsconstructie diversen

als bestaand

nee, als voldoet aan richtlijn

nee

werkmethode en materiaal

 

betimmeringen

als bestaand

nee, als voldoet aan richtlijn

nee

werkmethode en materiaal

 

plafonds historisch

als bestaand

nee, als voldoet aan richtlijn

nee

werkmethode en materiaal

 

plafonds diversen

als bestaand

nee, als voldoet aan richtlijn

nee

werkmethode en materiaal

wijzigingen

scheidingsconstructie diversen bv stijl en regelwerk met gipsplaat

WBDO en geluid gebruiksvergunning

nee, als voldoet aan richtlijn

nee

indeling

 

betimmeringen bv stijl en regelwerk met gipsplaat

WBDO en geluid gebruiksvergunning

nee, als voldoet aan richtlijn

nee

indeling

 

plafonds historisch bv stuc-, span- en delenplafonds

WBDO en geluid gebruiksvergunning

ja

nee

werkmethode en indeling; vergunningaanvraag

 

plafonds diversen bv stuc-, span- en delenplafonds

WBDO en geluid gebruiksvergunning

nee, als voldoet aan richtlijn

nee

indeling

 

opsplitsingen in diverse functie

bouwbesluit

ja

ja

 

UITBREIDINGEN

onderdeel

aandachtspunten

wijzigingsvergunning

bouwvergunning

indienen

 

alle uitbreidingen

bestemmingsplan

ja

ja

vergunningaanvragen

FUNCTIE WIJZIGINGEN

onderdeel

aandachtspunten

wijzigingsvergunning

bouwvergunning

indienen

zonder verbouwen

alle functie wijziging

bestemmingsplan / FLS

nee

ja

verzoek

met verbouwen

alle functie wijziging

bestemmingsplan / FLS

ja

ja

vergunningaanvragen

RECLAME

onderdeel

aandachtspunten

wijzigingsvergunning

bouwvergunning

indienen

Reclame op of aan bouwwerken

Nieuw

Welstandsnota en reclameverordening

Nee, indien voldoet aan eisen welstandnota en reclameverordening

Nee, indien voldoet aan eisen welstandnota en reclameverordening

n.v.t.

 

wijzigen

Welstandsnota en reclameverordening

Nee, indien voldoet aan eisen welstandnota en reclameverordening

Nee, indien voldoet aan eisen welstandnota en reclameverordening

 

 

vervangen reclame op bestaande drager

Reclame verordening

nee

nee

 

ZONWERING

onderdeel

aandachtspunten

wijzigingsvergunning

bouwvergunning

indienen

 

binnen

doorzicht

nee

nee

 

 

buiten

 

ja

ja

 

ROLLUIK

onderdeel

aandachtspunten

wijzigingsvergunning

bouwvergunning

indienen

 

inpandig

welstandcriteria

nee, als voldoet aan criteria

nee

doorzicht en bevestiging

 

uitwendig

welstandcriteria

ja

ja

vergunningaanvragen


 

ANTENNE-INSTALLATIE

onderdeel

aandachtspunten

wijzigingsvergunning

bouwvergunning

indienen

 

inpandig

 

nee, als voldoet aan richtlijn

nee

plaats en bevestiging

 

uitwendig

welstandscriteria

ja

ja

vergunningaanvragen

STOEPEN

onderdeel

aandachtspunten

wijzigingsvergunning

bouwvergunning

indienen

 

privé stoepen bestaand

als bestaand

nee, als voldoet aan richtlijn

nee

werkmethode en materiaal

 

privé stoepen wijziging

 

nee, als voldoet aan richtlijn

nee

tekening wijziging

 

privé stoepen nieuw

 

ja

nee

vergunningaanvraag

STRAATMEUBILAIR

onderdeel

aandachtspunten

wijzigingsvergunning

bouwvergunning

indienen

 

banken, lichtmasten e.d.

 

nee

ja

vergunningaanvraag

 

reclamezuil

 

nee

ja

vergunningaanvraag

 

containers (voor huisvuil e.d.)

 

nee

ja

vergunningaanvraag

ERFAFSCHEIDINGEN

onderdeel

aandachtspunten

wijzigingsvergunning

bouwvergunning

indienen

 

langs weg

bestemmingsplan

ja

ja

vergunningaanvraag

 

tussen percelen

bestemmingsplan

ja

nee

vergunningaanvraag

AANSCHRIJVINGEN

onderdeel

aandachtspunten

wijzigingsvergunning

bouwvergunning

indienen

 

alle

houdbaar beroep

Ja/nee conform de tabel

Ja/nee conform  tabel

vergunningaanvraag

MAGAZIJN STELLINGEN

onderdeel

aandachtspunten

wijzigingsvergunning

bouwvergunning

indienen

 

 

constructie

nee, als voldoet aan richtlijn

ja

vergunningaanvraag

SPEELTOESTEL

onderdeel

aandachtspunten

wijzigingsvergunning

bouwvergunning

indienen

 

 

bestemmingsplan

nee

ja

vergunningaanvraag

TUINMEUBEL

onderdeel

aandachtspunten

wijzigingsvergunning

bouwvergunning

indienen

 

alle

bestemmingsplan

nee

ja

vergunningaanvraag

AFSCHEIDING BALKONS

onderdeel

aandachtspunten

wijzigingsvergunning

bouwvergunning

indienen

 

alle

bestemmingsplan

nee

ja

vergunningaanvraag

 

Deze tabel geeft richtlijnen voor de beleidsuitvoering betreffende het wel of niet aanvragen van een wijzigings vergunning voor een monument en een (lichte)bouwvergunning in de gemeente Delft

Voor de overige gevallen zal voldaan moeten worden aan de monumentenwet , woningwet en bouwbesluit.  Aan de uitvoering van deze tabel kunnen geen rechten worden ontleend .