Professionalisering van de handhaving

 

Handhavingsbeleid

                      

                                                                    GEBRUIKSVERGUNNINGEN

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Project Professionalisering van de Handhaving

 

Deelproject Handhavingsbeleid Gebruiksvergunningen

 

Sector Brandweerzorg en Rampenbestrijding

Vakteam Bouwen en Infrastructuur

 

Datum: 21 juni 2004.

 

Inhoudsopgave

 

1.    Taken van het vakteam bouwen en infrastructuur                                                                  3           

1.1    Inleiding                                                                                                                                                                             3
1.2    Wettelijke basis

  1.2.1  Landelijke regelgeving                                                                                                     3

        1.2.2  Gemeentelijke Regelgeving                                                                                                                                      3  

1.3    Aandachtsvelden                                                                                                                     4

1.3.1  Advisering Bouwvergunningaanvragen                                                                              4

1.3.2  Uitvoering hoofdstuk 6 van de bouwverordening                                                                 4

1.3.3  Advisering Milieuvergunningen                                                                                         4

1.3.4  Uitvoering van diverse plaatselijke verordeningen                                                               5

1.3.5  Openbaar Meldsysteem                                                                                                 5

1.3.6  Infrastructuur                                                                                                                 5

1.3.7  Algemeen                                                                                                                     5

 

2.    Probleemanalyse                                                                                                                    6

2.1. Inleiding                                                                                                                                    6

2.2  Categorieën                                                                                                                              6
2.3  Verlenen gebruiksvergunningen                                                                                                   6

2.4  Overzicht van de inhaalslag voor afgifte van gebruiksvergunningen                                                                   7

         2.4.1  Zorginstellingen, kinderdagverblijven, horeca en grote winkelgebouwen                                7

2.4.2  Scholen                                                                                                                        7

2.4.3  Kamerverhuur                                                                                                                7

2.4.4  Bedrijven                                                                                                                       7

2.4.5  Algemeen                                                                                                                     7

2.4.6  Afronding inhaalslag gebruiksvergunningen                                                                       7

2.4.7  Verlenen tijdelijke gebruiksvergunningen voor festiviteiten (Brandweerwet)                           8

2.4.8  Controle gebruiksvergunningen                                                                                        8

 

3. Prioriteiten                                                                                                                                 9

 

4. Knelpunten en oplossingen                                                                                                                                                   10

4.1    Toelichting bij de handhaving van de Brandweer                                                                          10

4.1.1  Prioriteiten in de handhaving                                                                                           10

4.1.2  Doelstellingen 2004                                                                                                        11


Bijlage:

Risicoanalyse

 

1. Taken van het vakteam bouwen en infrastructuur

Inleiding

Een goede combinatie van preventie en repressieve activiteiten biedt de gemeente een efficiënt middel voor de uitvoering van de wettelijke taak van Burgemeester en Wethouders voor het voorkomen van brand, het beperken van brand en brandgevaar, het voorkomen en beperken van ongevallen bij brand en al hetgeen daarmee verband houdt (art 1 van de brandweerwet).

 

Een goed gerealiseerd vastgesteld en periodiek gecontroleerd preventieniveau, verlaagt de kans op het ontstaan van brand en ongevallen bij brand. Als het brandpreventieniveau onvoldoende is of niet wordt gehandhaafd kan de brandveiligheidssituatie niet worden gewaarborgd.

Een goede repressieve organisatie is dan de enige mogelijkheid om achteraf nog te redden wat er te redden valt. Ook voor pro-actie geldt dat vroegtijdig inspelen op ontwikkelingen de gevolgen van een eventuele calamiteit verkleinen kan.

Wettelijke basis

De basis voor het uitvoeren van de brandpreventietaken door de brandweer vormen de landelijke en gemeentelijke regelgeving.

 

Landelijke regelgeving

-         Brandweerwet

-         Woningwet

-         Wet Milieubeheer

-         Arbo-wet

 

Gemeentelijke Regelgeving

-         Bouwverordening

-         Brandbeveiligingsverordening

-         Algemene Plaatselijke Verordening

-         Beleidsniveaus brandveiligheid bestaande bouw

Aandachtsvelden

Het vakteam Bouwen en Infrastructuur signaleert ontwikkelingen op het gebied van Ruimtelijke Ordening en adviseert gevraagd en ongevraagd over deze ontwikkelingen. Daartoe wordt deelgenomen aan (inter)gemeentelijke overleggen op dit gebied (AERO, Platform Keten Openbare Ruimte, werkgroepen op het gebied van integrale veiligheid, e.d.). Dit komt tot uitdrukking in de volgende taken die deels in de lijnorganisatie worden verricht en deels in projectvorm:

-         Beoordeling van planologische ontwikkelingen;

o        streekplannen

o        bestemmingsplannen

o        Inrichtingsplannen

-         Advisering routering gevaarlijke stoffen;

-         Inventarisatie brandrisico en andere grootschalige risico’s bij bedrijven en inrichtingen (BRZO);

-         Integrale veiligheid, samenwerking met andere onderdelen binnen en buiten de gemeente Delft. 

 

Advisering Bouwvergunningaanvragen

Het vakteam Bouwen en Infrastructuur adviseert het Vakteam Bouwtoezicht en Monumenten op het gebied van brandveiligheid van bouwwerken.

Hiervoor worden de volgende werkzaamheden verricht:

-         Opstellen brandpreventieadvies met betrekking tot bouwvergunningverlening, met toepassing van bouwbesluit, bouwverordening en bijbehorende normen en richtlijnen.

-         Controle en goedkeuring technische installaties.

-         Controle op de uitvoering en naleving van brandpreventieve voorzieningen.

 

Uitvoering hoofdstuk 6 van de bouwverordening

Het vakteam is belast met de uitvoering van hoofdstuk 6 van de bouwverordening, het afgeven van gebruiksvergunningen. Door het vakteam worden hiervoor de volgende werkzaamheden uitgevoerd:

-          In behandeling nemen van de vergunningsaanvragen.

-          Het beoordelen van de vergunningsaanvraag.

-          Het opstellen en verlenen van de vergunning met de daaraan verbonden voorwaarden.

-          Het periodiek controleren en handhaven van de afgegeven vergunningen.

 

Advisering Milieuvergunningen

Het vakteam B&I adviseert het vakteam Milieuzorg over de brandveiligheidsvoorzieningen in milieuvergunningsplichtige inrichtingen. Hiervoor worden de volgende werkzaamheden verricht:

-         Opstellen brandpreventieadvies met betrekking tot de milieuvergunningverlening, met  toepassing van de Wet milieubeheer, het bouwbesluit, bouwverordening en bijbehorende normen en richtlijnen.

-         Controle en goedkeuring technische installaties.

-         Controle op de uitvoering en naleving en brandpreventieve voorzieningen.

 

Uitvoering van diverse plaatselijke verordeningen

Het vakteam Bouwen en Infrastructuur is betrokken bij de uitvoering van diverse plaatselijke verordeningen, zoals:

-         Advisering en controle m.b.t het houden van evenementen (eventueel vergunning verlenen op grond van de Brandbeveiligingsverordening/Brandweerwet).

-         Advisering en controle m.b.t het afsteken van evenementenvuurwerk.   

-         Verlenen van ontheffingen voor stoken van vuur.

 

Openbaar Meldsysteem

Het vakteam Bouwen en Infrastructuur heeft een rol in de procedures rondom het Openbaar Meldsysteem (OMS). Dit komt tot uitdrukking in de volgende taken:

-         Het ontwikkelen van beleid voor het aansluiten van abonnees op het Openbaar Meldsysteem.

-         Behandelen van aanvragen voor aansluiting op het OMS.

-         Begeleiden van nieuwe aansluitingen.

-         Registreren van ongewenste meldingen.

-         Ontwikkelen en uitvoeren van beleid voor het terugdringen van het aantal ongewenste meldingen.

 

Infrastructuur

In het algemeen zijn onder infrastructuur de volgende taken onder te brengen.

-         Het ontwikkelen en vaststellen van een beleid voor bluswatervoorziening in de gemeente Delft.

-         Beoordeling ontwerp/voorstellen m.b.t. de bluswatervoorziening bij de ontwikkeling van nieuwe wijken en grote (bouw- en infrastructurele) projecten.

-         Het ontwikkelen en vaststellen van beleid op het gebied van sleutelkluizen.

-         Het t.b.v de repressieve dienst laten aanbrengen van sleutelkluizen of andere systemen om de toegang van de brandweer tot gebouwen te vergemakkelijken.

-         Het ontwikkelen en vaststellen van beleid op het gebied van bereikbaarheid. Het aangeven van hoofdroutes van de brandweer binnen de Keten Openbare Ruimte en aan het vakteam Mobiliteit en bereikbaarheid van de hoofdroutestructuur bewaken.

-         T.b.v de repressieve dienst er voor zorgdragen dat bij het ontwerpen en bouwen van gebouwen, en dergelijke de bereikbaarheid door brandweervoertuigen wordt gewaarborgd.

 

Algemeen

Buiten de bovengenoemde specifieke taken, heeft het vakteam Bouwen en Infrastructuur een algemene taak in de advisering en voorlichting op het gebied van brandveiligheid aan particulieren en bedrijven. Tevens is sprake van een signalerende rol in de gemeente, waar het gaat om de (brand)veiligheid rondom voorgenomen beleid.

 

Op het gebied van klachtenafhandeling heeft het vakteam B&I een rol waar het gaat om klachten over brandgevaarlijke situaties en de afhandeling van vergunningaanvragen.

 


 

2. Probleemanalyse

Inleiding

De woningwet schrijft voor dat de Bouwverordening voorwaarden moet bevatten die het brandveilig gebruik van bouwwerken moet regelen.

Het vakteam Bouwen en Infrastructuur is belast met de afgifte van, de controle en handhaving van de gebruiksvergunningen

In hoofdstuk 6 van de Bouwverordening wordt het mogelijk gemaakt het brandveilig gebruik te regelen middels een gebruiksvergunning. Daarnaast bevat dit hoofdstuk gebruiksbepalingen, waaraan alle bouwwerken moeten voldoen.

Het regelen van een vergunningsplicht is niet in alle gevallen nodig. Alleen voor de situaties die gevaar op kunnen leveren door een verhoogde kans op brand, dan wel een verhoogde kans op negatieve gevolgen van een eenmaal uitgebroken brand, wordt een gebruiksvergunning geëist.

In hoofdstuk 6 van de Bouwverordening is vastgesteld welke categorieën dit betreft.

Categorieën

Het is verboden zonder of in afwijking van een gebruiksvergunning van burgemeester en wethouders een bouwwerk in gebruik te hebben of te houden, waarin:

o        meer dan 50 personen tegelijk aanwezig zullen zijn, anders dan in een één- of meergezinshuis;

o        bedrijfsmatig de in de Regeling Bouwbesluit brandveiligheid (Stcrt. 1992, nr. 104) bedoelde stoffen zullen worden opgeslagen;

o        aan meer dan vijf personen bedrijfsmatig of in het kader van verzorging nachtverblijf zal worden verschaft;

o        aan meer dan tien kinderen jonger dan twaalf jaar, of aan meer dan tien lichamelijk en/of geestelijk gehandicapten dagverblijf zal worden verschaft.

o        aan meer dan vijf personen kamergewijs verhuren van een woning of woongebouw;

o        de gelijkwaardigheidsbepaling van het bouwbesluit is toegepast.

Verlenen gebruiksvergunningen

Uit een inventarisatie van eind 2002 is vastgesteld dat na de inhaalslag van de afgifte van de gebruiksvergunningen, er naar verwachting 920 gebruiksvergunningen zullen zijn verleend. Uit de aanvragen zal uiteindelijk blijken hoeveel er daadwerkelijk vergunningsplichtig zijn.

Overzicht van de inhaalslag voor afgifte van gebruiksvergunningen

 

Zorginstellingen, kinderdagverblijven, horeca en grote winkelgebouwen

·         Alle instellingen zoals de ziekenhuizen, verzorgingstehuizen en verpleegtehuizen  waar mensen aanwezig zijn die niet zelfredzaam zijn, beschikken over een gebruiksvergunning.

·         Alle kinderdagverblijven beschikken over een gebruiksvergunning.

·         Zo goed als alle horeca inrichtingen, inclusief de studentensociëteiten in Delft beschikken  over een gebruiksvergunning.  

·         Ook alle winkelpanden die gebruiksvergunningsplichtig zijn beschikken over een gebruiksvergunning.

 

Scholen

Naar verwachting zullen in  2004 ook alle 46 basisscholen in Delft beschikken over een gebruiksvergunning.

 

Kamerverhuur

Gezien het verhoogde risico op brand en ongevallen bij brand is een groot deel van de beschikbare capaciteit binnen het vakteam ingezet om gebruiksvergunningen te verlenen aan de kamerverhuur.

In Delft is uit een onderzoek, in samenwerking met het vakteam BT mei 2001 , gebleken dat er ca. 236 kamerverhuurbedrijven zijn gevestigd die huisvesting bieden aan ca. 1986 personen.

Van deze categorie zijn 97  gebruiksvergunningen afgegeven en zijn er momenteel 126 aanvragen in behandeling.

 

Bedrijven

Met DSM zijn afspraken gemaakt voor het afgeven van een gebruiksvergunning voor het gehele complex. De vergunning zal in delen worden verleend. De verwachting is dat een en ander binnen een termijn van 12 maanden zal zijn afgerond.

Aan de TU Delft zijn reeds een aantal gebruiksvergunningen verleend. In de loop van 2004 zullen alle gebruiksvergunningen voor de TU Delft in behandeling zijn, dan wel zijn verleend.

 

Algemeen

De hierboven vermelde onderdelen hebben op dit moment de eerste prioriteit. Bij de oplevering van nieuwbouw projecten die vergunningsplichtig zijn wordt de afgifte van de gebruiksvergunning in het gehele project direct meegenomen. Op dit moment wordt er ook gewerkt aan de afgifte van de gebruiksvergunning van een aantal kerkgebouwen. In overleg met het vakteam BOZ worden er een aantal buurthuizen en scouting gebouwen aangepast. Zodra deze aanpassingen zijn uitgevoerd zal hiervoor de gebruiksvergunning worden verleend.

 

Afronding inhaalslag gebruiksvergunningen

Nadat deze vergunningen zijn verleend blijven er ca. 125 kantoorpanden en 35 bedrijfspanden over waarvan moet worden onderzocht of zij vergunningsplichtig zijn. Bij de kantoorgebouwen zijn de risico’s voor de gebruikers relatief laag. In de bedrijfspanden zijn zaken betreffende de veiligheid veelal geregeld in het kader van de ARBO-wet en de wet Milieubeheer.

De inrichtingen die vergunningsplichtig zijn moeten wel een gebruiksvergunning bezitten, maar gezien de risico’s is het verantwoord dat de vergunning verlening een lage prioriteit heeft .

 

Verlenen tijdelijke gebruiksvergunningen voor festiviteiten (Brandweerwet)

Voor het houden van evenementen, festivals, lustrumfeesten e,d worden op grond van de Brandbeveiligingsverordening tijdelijke gebruiksvergunningen afgegeven.

 

 

Controle gebruiksvergunningen

Voor de controle van de gebruiksvergunningen en handhaving is 1 fte beschikbaar.

Deze capaciteit wordt ingezet voor de controle van de verstrekte gebruiksvergunningen, evenementen en verkooppunten van consumentenvuurwerk.Tevens wordt een deel van de capaciteit ingezet voor de controle in het kader van het Besluit Risico Zware Ongevallen.

Van de gebruiksvergunningen die zijn verleend wordt op dit moment  25% gecontroleerd en gehandhaafd. Naarmate er meer gebruiksvergunningen worden verleend, naar aanleiding van de inhaalslag, zal dit percentage verder teruglopen.

 

Controle op de naleving van de voorwaarden in de gebruiksvergunning is de enige mogelijkheid om het wettelijk beoogde brandveiligheidsniveau in stand te houden.

 

 

3. Prioriteiten

 

Naar aanleiding van het project “Professionalisering van de Handhaving” is door het vakteam Bouwen en Infrastructuur een risico-inschatting gemaakt.

Voor het vaststellen van de prioriteiten is gebruik gemaakt van het model van het ministerie van VROM (risico-inschatting handhavingstaken)

 

De zwaartepunten van deze risico-inschatting zijn de fysieke veiligheid van de gebruikers en het imago van de bestuurders.

Bij het vaststellen van het risico is de kans beoordeeld van het niet voldoen aan de voorschriften, en het ontstaan van een incident en de negatieve gevolgen daarvan.

De factor veiligheid telt tweemaal zwaarder dan de factor imago.

Bij de factorkans is beoordeeld dat er niet aan de gebruiksvoorwaarden voldaan wordt.

 

Na het invullen van dit model zijn de onderstaande gebruiksfuncties als een hoog risico beoordeeld.

 

Woonfunctie                                         kamerverhuur

 

Gezondheidszorg                                  verpleegtehuis

                                                           ziekenhuis

 

Bijeenkomstgebouwen               kinderdagverblijf

                                                           restaurant/café

                                                           disco

 

Tijdelijke vergunningen               evenementen

                                                           studentenfeesten

 

Detailhandel                                         winkels > 1000 m2

 

Voor een volledig overzicht van de risico inschatting zie de bijlage.


 

4.  Knelpunten en oplossingen

 

Een groot knelpunt is de huidige handhavingcapaciteit van 1 fte. Deze wordt ingezet  voor de handhaving van gebruiksvergunningen, evenementenvergunningen, milieuvergunningen (advisering milieu), BRZO, enz.

 

Deze capaciteit is absoluut onvoldoende om de bovenvermelde taken uit te voeren.

Los van de priortering is het een ongewenste situatie dat niet alle vergunningen worden gecontroleerd.

 

Controle op de naleving van de voorwaarden in de gebruiksvergunning is de enige mogelijkheid om het wettelijk beoogde brandveiligheids niveau in stand te houden.

 

Momenteel wordt  25% van de vergunningen gecontroleerd. Dit betekent dat op dit moment de handhaving van de gebruiksvergunningen geen prioriteit krijgt.

 

Het niet handhaven van een gebruiksvergunning kan in relatie met een hoge risico-inschatting een ongewenst bestuurlijk risico opleveren.

 

 

Toelichting bij de handhaving van de  Brandweer

 

 

In het Handhavingsprogramma 2004 zijn de hoofdlijnen opgenomen van de afzonderlijke handhavingsplannen BWT, Brandweer (gebruiksvergunningen), Milieutoezicht en Exploitatievergunningen.

Naar aanleiding van het opstellen van het Handhavingsprogramma en de bespreking van dit programma in het College van B&W heeft een nadere invulling plaatsgevonden van het eerder geformuleerde beleid. De desbetreffende vastgestelde passage wordt hieronder cursief weergegeven:

 

 

a.       Prioriteiten in de handhaving

 

De beschikbare capaciteit voor controle wordt ingezet op controle van verstrekte gebruiksvergunningen, evenementen en verkooppunten van consumentenvuurwerk. Ook wordt capaciteit ingezet voor controle in het kader van het Besluit Risico Zware Ongevallen (zie ook hoofdstuk 5, Milieutoezicht). Controle is nodig om het wettelijk beoogde brandveiligheidniveau in stand te houden.

 

Ten behoeve van prioriteitstelling in de handhaving is door het vakteam gebruik gemaakt van de risico-matrix van VROM. Daarbij is het zwaartepunt gelegd op de invalshoeken fysieke veiligheid (primair) van de gebruikers en het imago van de gemeente (de helft van de zwaarte van fysieke veiligheid) als bestuursorgaan.  Bij fysieke veiligheid is als belangrijkste categorie te onderscheiden de categorie “niet zelfredzame” personen. Deze categorie komen we tegen in de gezondheidszorg en bij de kinderopvang. De categorie “zelfredzaam” met een hoog risico komen we tegen bij kamerverhuur (wonen), cafés en disco’s (hoge bezettingsgraad).

De volgende gebruiksfuncties zijn op grond van de risico-analyse als een hoog risico beoordeeld:

-          Woonfunctie: kamerverhuur

-          Gezondheidszorg: verpleegtehuis, ziekenhuis

-          Bijeenkomstgebouwen: kinderdagverblijf, restaurant/café, disco

-          Tijdelijke vergunningen: evenementen, studentenfeesten

-          Detailhandel: winkel > 1000m2

 

Gezien de beperkte capaciteit die beschikbaar is voor controle (1 fte) is er voor gekozen om deze in 2004 voor wat betreft de preventieve handhaving, in te zetten ten behoeve van controle van gebouwen waar niet-zelfredzame personen in verblijven[1]. Met dien verstande, dat de zorginstellingen, kinderdagverblijven en scholen één keer per twee jaar  door de brandweer in persoon zullen worden gecontroleerd, te beginnen in 2004. In 2005 zal toezicht plaatsvinden door middel van een schriftelijke checklist aan deze instellingen. Ten aanzien van de logiesgebouwen, de kamerverhuurbedrijven en horeca-inrichtingen (de categorie zelfredzaam) wordt een gedifferentieerde aanpak ingevoerd. Hoofdlijn daarbij is dat toezicht en controle met betrekking bedrijven die hebben laten zien dat ze eigen verantwoordelijkheid ten aanzien van brandveiligheid hebben waargemaakt, een andere invulling krijgt dan bij bedrijven waar dat minder het geval is.  Voor 2004 zal maximaal 30% van de afgegeven gebruiksvergunningen kunnen worden gecontroleerd[2].

 

 

b.      Doelstellingen 2004
 

In 2004 wordt de capaciteit ingezet op de volgende handhavingstaken:

·         Gebruiksvergunningen (bouwwerken); in het bijzonder zorginstellingen, kinderdagverblijven, scholen (gedeeltelijk)

·         Tijdelijke gebruiksvergunningen (evenementen)

·         Brandveiligheidscontrole feestdagen

·         Integrale vuurwerkcontrole

·         Integrale controle horeca

·         Integrale controle milieuvergunningen

·         Brandveiligheidscontroles algemeen (reactief)

 

 

Totaal aantal voorgenomen controles

Waarvan

 

Opmerkingen

Bouwwerken

Zorginstellingen

17

 

 

Kinderdagverblijven

91

 

 

Schoolgebouwen

40

 

Tijdelijke gebruiksvergunningen

 

20

Evenementen

Vuurwerkcontrole

 

12

Verkooppunten

Feestdagen

 

15

Brandveiligheidscontroles diverse bouwwerken

Horeca

 

10

Brandveiligheidcontroles

 

 

C.  fusie Brandweer Delft en Rijswijk.

 

Er heeft inmiddels besluitvorming plaatsgevonden omtrent de fusie van de Brandweer Delft met de Brandweer Rijswijk. Het knelpunt m.b.t  gebrek aan handhavingcapaciteit zal met de fusie worden opgelost. 

 

 

 



[1] Uit statistische gegevens blijkt overigens dat de meeste slachtoffers vallen bij gebouwen met een woonfunctie

[2] Het vakteam constateert een groot knelpunt in de handhavingscapaciteit