Tussenstand integraal jeugd- en jongerenbeleid augustus 2004

 

 

 

                                               “Ik word niet gelukkig van een perfecte procedure of beleidsnota,

                                                           maar van een geslaagde maatschappelijke interventie.”

                                                           (George Brouwer, oud-gedeputeerde Zuid Holland)

 

 

 

 

Delft, augustus 2004

 

Arie Pieter Hoogendam

Rien Griep


Inhoudsopgave

 

 

1      Inleiding.. 3

2      Evaluatie actieplan 2003. 6

2.1       Stedelijke activiteiten. 6

2.1.1        RMC. 7

2.1.2        Zorgloket en zorgteams op de scholen. 8

2.1.3        Jeugd Gezondheidscentra. 8

2.1.4        Jeugdzorg, verslavingszorg en bijzonder woonvormen. 8

2.1.5        Brede school VO.. 9

2.1.6        Jongeren en veiligheid. 9

2.1.7        Jongeren en cultuur 10

2.1.8        Wonen. 11

2.1.9        Verstrekte subsidies voor 2003. 11

2.1.10      Participatie en communicatie. 11

2.2       De wijken algemeen. 13

2.2.1        Netwerken. 13

2.2.2        Uitgevoerde projecten. 14

2.2.3        Formatieplaatsen. 14

2.3       Ontwikkelingen per wijk. 14

3      Plannen en realisatie 2004. 18

3.1       De stedelijke activiteiten. 18

3.1.1        RMC. 18

3.1.2        Zorgloket en zorgteams op de scholen. 19

3.1.3        Jeugd Gezondheidscentra. 19

3.1.4        Jeugdzorg, verslavingszorg en bijzondere woonvormen. 19

3.1.5        Brede School V.O. 19

3.1.6        Jongeren en veiligheid. 20

3.1.7        Jongeren en cultuur. 20

3.1.8        Wonen. 21

3.1.9        Verstrekte subsidies 2004. 21

3.1.10      Participatie en communicatie. 21

3.2       De wijken algemeen. 23

3.2.1        Wijknetwerken. 23

3.2.2        Formatieplaatsen jongeren- en tienerwerk bij de BWD. 23

3.2.3        Projecten naast de reguliere activiteiten voor tieners en jongeren. 23

3.3       Ontwikkelingen per wijk. 23

3.4       Jeugdmonitor. 25

4      Programmabegroting 2005. 26

4.1       Bezuinigingen door de rijksoverheid. 26

 

 

Bijlagen

1.       Websites

2.       Evaluatie interventieteam/signaleringsoverleg

3.       Evaluatie legale graffitimuren Irenetunnel

4.       De jeugd- en jongerenmonitor

5.       Afkortingen lijst

 

Voorwoord

 

Er is in de afgelopen jaren consequent gewerkt aan een coherent jeugd- en jongerenbeleid. Het resultaat hiervan is zichtbaar in de netwerken van tiener- en jongerenwerk in de wijken, de zorgketen voor jongeren van 0 tot 23 jaar, de samenwerking van een groot aantal organisaties in het signaleringsoverleg en de Brede school.

Het doel voor de aankomende jaren is om deze koers door te zetten en de degelijk opgebouwde infrastructuur te handhaven en verder uit te bouwen.

 

Waar ik mij als wethouder in het bijzonder voor wil inzetten, is het vergroten van de participatie van jongeren. Jongeren moeten uitgedaagd worden mee te praten, mee te discussiëren en mee te beslissen over de zaken die hen aangaan. Een goed voorbeeld is de jongerenraad. Mede op hun verzoek zal ik vanaf heden een maandelijks spreekuur gaan houden in het Stadhuis.

 

De komende jaren willen we jongerencultuur en culturele participatie door jongeren blijven stimuleren. Hierbij kan voortgebouwd worden op de goede basis die is gelegd in onder andere de cultuur programmering, onder andere in de brede school, poppodium, skatebaan, de jaarlijkse skate jam en de graffitiwanden.

 

Een ander vraagstuk dat speciale aandacht behoeft, is de woningnood onder jongeren. Ondanks een toename van het aantal aan jongeren toegewezen woningen, is de vraag nog steeds erg groot en zijn de wachtlijsten erg lang. In het najaar zal over deze problematiek een nota verschijnen, waarin naast een analyse een mogelijke oplossingsrichting wordt gegeven.

 

Het is duidelijk dat de gemeente al deze zaken niet alleen kan realiseren. Samenwerking met anderen en het opbouwen en onderhouden van relevante netwerken zijn onmisbaar. Wij hopen dan ook als gemeente dat de samenwerking zo goed blijft als tot nu toe het geval is geweest,  zodat Delft een stad blijft waar gewerkt wordt voor en door jongeren.

 

Christiaan Mooiweer

Wethouder Jongeren

 

1           Inleiding

 

In de nota “Het gaat steeds beter met jongeren in Delft” van vorig jaar is gekozen voor een vraaggestuurde aanpak op wijk- en op stedelijk niveau. In de tussenrapportage augustus 2003 is de voorliggende evaluatie wordt deze lijn doorgezet.

 

In deze nota vindt u een terugblik op het jeugd- en jongerenbeleid in 2003 op zowel stads- als wijkniveau, een tussenstand van 2004 en een vooruitblik op 2005. Als bijlage is meegenomen de opzet voor de Jeugdmonitor.

 

De aantallen die genoemd worden van jongeren, bezoekersaantallen in wijkcentra, deelnemers aan activiteiten etc. zijn schattingen. Om toch vergelijkingmateriaal te hebben voor volgende jaren is ervoor gekozen om deze schattingen toch mee te nemen als 0-meting.

 

Leidraad voor het integraal jeugd- en jongerenbeleid is de Programmabegroting 2002-2006 en de uitgangspunten van programmadocument integraal jeugd- en jongerenbeleid.

 

Uit het College Programma 2002 – 2006:

Delft wil de burger een aangename leefomgeving bieden; de stad  moet schoon, heel en veilig zijn. De wijken bieden ruimte en groen waarin mensen samen kunnen leven, wonen, spelen, leren en ontspannen.

 

Trajecten van activering of educatie of zorgvoorzieningen zoveel mogelijk worden ingericht naar de wens van de klant, die centraal staat.

 

De komende periode moet binnen de eigen organisatie een verdere omslag plaatsvinden naar wijkgericht werken, vraaggericht en dichtbij.

 

Uit het programmadocument integraal jeugd- en jongenbeleid:

 “Jongerenbeleid is facetbeleid. Het richt zich op alle beleidsterreinen die jongeren raken en op alle jongeren in Delft. We willen een verdere integratieslag maken op dit beleidsterrein. We versterken de banden van het jongerenwerk met de jeugdhulpverlening en de jeugdzorg enerzijds en met maatschappelijke sectoren als onderwijs, cultuur, sport en wonen anderzijds.”

 

De doelstelling van de programma-aanpak is in de startnotitie van 1999 vastgelegd: “Samen met instellingen en jongeren ontwikkelen van een samenhangend patroon van voorzieningen en regelingen voor jongeren, dat afgestemd is op hun wensen, behoeften, mogelijkheden en problemen en dat voor hen optimaal toegankelijk is. Het gaat hierbij niet om een eenmalige actie maar om het tot stand brengen van een permanente betrokkenheid van jongeren bij het ontwikkelen van een samenhangend jongerenbeleid.”

 

Werkdoelen

1.       Het formuleren van een gedeelde visie op de ontwikkeling en uitvoering van het integraal jeugd- en jongerenbeleid samen met de verschillende actoren in het speelveld: bestuurders, ambtenaren, medewerkers/sters van maatschappelijke instellingen en jongeren.

2.       Het ontwikkelen en in stand houden van netwerken op wijkniveau en stedelijk niveau, waarin alle voor jongeren van 4 tot 24 jaar relevante organisaties participeren.

3.       Het vormgeven van jongerenparticipatie bij de ontwikkeling en uitvoering van het integraal jeugd- en jongerenbeleid.

 

Belangrijke ontwikkelingen in het jeugd- en jongerenbeleid zijn:

·         De versterking van tiener- en jongerenwerk, zoals dat in de wijken wordt uitgevoerd door Breed Welzijn Delft.

·         Het ontstaan van een samenhang tussen het  aanbod voor jeugd en jongeren op wijkniveau: het tiener- en jongerenwerk en de aansluiten ervan op het brede schoolprogramma, ook binnen het voortgezet onderwijs, de JGZ –teams en de andere onderdelen van de zorgketen.

·         De samenwerking tussen gemeente, politie, scholen, verslavingszorg, jeugdzorg, BWD (en mogelijk bureau HALT en het JIP) in het signaleringsoverleg om problemen met hinderlijke en overlastgevende groepen te verminderen.

·         De ontwikkeling van een op jongeren gericht cultureel aanbod met mogelijkheden tot participatie door jongeren.

 

Kortom, op veel terreinen is een samenhangende ontwikkeling waar te nemen. Het doel is om deze lijn, ondanks de bezuinigingen door te zetten, zoals door de wethouder in het voorwoord reeds is aangegeven.

 

 

Onderstaande tabel geeft een beeld van jongeren in Delft.

 

Tabel 1: aantallen en afkomst jongeren in Delft

Omschrijving

0 t/m 14 jaar

15 t/m 24 jaar

Totaal

Van Nederlandse afkomst

10.029

10.721

20.750

Van buitenlandse afkomst

4.492

3.573

8.065

Totaal

14.521

14.294

28.815

Percentage minderheden

30,9%

25%

27,9%

 


2           Evaluatie actieplan 2003

 

2.1          Stedelijke activiteiten

 

Binnen het integraal jeugd- en jongerenbeleid wordt gewerkt aan de samenhang tussen zorg, preventie, regulier jongeren- en tienerwerk en brede school, volgens onderstaand model:

 

Schema 1: netwerken stedelijk[1]

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Casuïstiek overleg: bestaat uit politie, openbaar ministerie en kinderbescherming. Behandelt jongeren met een strafblad. In eerste instantie m.n. gericht op doorstromers, 3 – 10 antecedenten).

Signaleringsoverleg: bestaat uit politie, gemeente, de stichting Breed Welzijn Delft, Voortgezet Onderwijs, Verslavingszorg en Bureau Jeugdzorg. Behandelt groepen, of locaties waar groepen zich bevinden, nemen preventiemaatregelen tegen verslaving bij jongeren, die zich niet vrijwillig tot de zorginstellingen wenden of mogelijk crimineel zijn of dreigen te worden.

Interventieteam: bestaat uit ambulant jongerenwerker, jeugdrechercheurs en veldwerkers verslavingszorg. Zij interveniëren daadwerkelijk in groepen en verwijzen door naar zorginstellingen en naar regulier jongeren- en tienerwerk.

RMC: Regionaal Meld- en Coördinatiepunt. Zij dragen er zorg voor dat elke jongere, vanaf 16 jaar, met een startkwalificatie school verlaat of aan werk geholpen wordt en daarbij zonodig wordt begeleid en ondersteund.

Zorgloket Voortgezet Onderwijs: Zij zorgen er voor dat jongeren, van 12 – 16 jaar, die aangemeld worden bij het loket eventueel worden teruggeplaatst op hun school van herkomst en zonodig worden begeleid en ondersteund bij het herpakken van hun schoolcarrière. Ook andere problematiek van de betreffende jongeren kan worden aangepakt (operationeel voorjaar 2004).

JGZ-teams: Jeugd Gezondheid Teams in de wijken. Zij zorgen, naast het fysieke welzijn, er voor dat jongeren tot 12 jaar indien nodig ondersteund worden op school, in het gezin en in de buurt. De komende jaren zullen er in alle wijken dergelijke teams worden opgericht.

Verslavingszorg: Opvang bij verslavingsproblematiek door de Stichting Parnassia.

Stichting Maatschappelijke Opvang: Opvang op het gebied van huisvesting voor jongeren van boven de 18 jaar.

Regulier Jongeren- en tienerwerk in de wijken: Het aanbod van jongeren- en tienerwerk, zoals door de BWD verzorgd wordt in de jongerencentra en buurtaccommodaties in de verschillende wijken.

Tienerwerk voor de scholen: tienerwerk gericht op jongeren van de scholen voor m.n. Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs, dat verzorgd wordt door de BWD, op dit moment op bescheiden schaal in buurthuis De Wending.

Veilige school: preventie criminaliteit op scholen.

 

In het kader van het preventiebeleid jongeren streeft de gemeente naar het inrichten van een gesloten keten, waarbinnen alle jongeren van 0 tot 23 jaar en hun ouders de nodige zorg kunnen krijgen. De keten bestaat uit eerstelijns knooppunten: RMC, zorgloket VO en JGZ centra.

 

2.1.1          RMC

 

Het doel van het RMC project is om voortijdig schoolverlaters (van 16 tot 23 jaar) terug te geleiden naar school, door te geleiden naar werk of een combinatie van werk en leren te realiseren. Het schooljaar 2002/2003 geeft het volgende beeld:

 

Tabel 2: aantal RMC-ers in aantallen [2]

Naar

Aantal

Percentage

Onderwijs

135

47%

Werk

 69

24%

Werk en leren

 42

15%

Overig (detentie, ziek, hulpverlening)

 40

14%

Totaal

286

100%

 

Vanuit het RMC werd Het zakgeld project gestart met als doel om de 30 beschikbare plekken te bezetten. Dit werd gehaald; 33 jongeren zijn bemiddeld, waarvan 28 jongeren gedurende langere tijd via het zakgeldproject aan het werk zijn geweest.

 

Aandachtspunt is het aantal jongeren zonder werk. Per 1 januari 2003 stonden er 184 jongeren van 15 – 20 jaar ingeschreven als werkloos, dat is 5% van het totaal aantal werklozen. Daarnaast 333 jongeren van 21 – 26 jaar, dat is 9% van het totaal aantal werklozen. In totaal dus 517 werkloze jongeren tot 26 jaar.

 

Het CWI heeft de reintegratieverantwoordelijkheid voor de fase-1 jongeren ten behoeve waarvan pasgeleden een (jeugd)banenmarkt heeft plaats gevonden, in september een prominentendag (burgemeesters gaan jeugdbanen bij bedrijven acquireren) plaats vindt en een landelijke pilot jongerenpaspoort (hulpmiddel bij het solliciteren) wordt uitgevoerd.

 

 

2.1.2           Zorgloket en zorgteams op de scholen

 

Alle scholen voor VO hebben een zorgteam. Het doel is om kinderen binnen de school de hulp te geven, die nodig is. Waar dit niet lukt heeft het zorgloket een signalerende, adviserende en doorverwijzende functie. Met organisaties als bureau Jeugdzorg, leerplicht, maatschappelijk werk, etc. is gedurende 2003 overleg gevoerd over een te sluiten convenant, zodat in 2004 het zorgloket fysiek gestalte kon krijgen. Het zorgloket is voor leerplichtige jongeren van 12 tot 18 jaar.

 

2.1.3          Jeugd Gezondheidscentra

 

In 2003 is gewerkt aan de JGZ pilots in de wijken Buitenhof en Wippolder (zie ook paragraaf ….  wijken).

 

2.1.4          Jeugdzorg, verslavingszorg en bijzonder woonvormen

 

Jeugdzorg

Jeugdzorg is in principe een provinciale taak (stadsgewest Haaglanden). Jeugdzorg kan onderverdeeld worden in bureau Jeugdzorg, verantwoordelijk voor de toegeleiding, en een aantal uitvoerende organisaties, zoals Jeugdformaat, Parnassia, en anderen.

 

Het gemeentelijk beleid richt zich op het vergroten van de doorloopsnelheid en tracht ook op regionaal en lokaal niveau voldoende zorg voor 18-plusser geregeld te krijgen.

 

Door Delft is in 2003 overleg gevoerd met bureau Jeugdzorg, wat heeft geleid tot een aantal product afspraken, die moeten resulteren in:

·         Het terugdringen van de wachtlijsten in 2004.

·         Een aansluiting van bureau Jeugdzorg op de eerstelijns knooppunten.

·         Een zo vroeg mogelijke afstemming van gemeentelijke taken en taken van bureau jeugdzorg om de implementatie van de wet op de jeugdzorg (januari 2005) op een soepele wijze mogelijk te maken.

 

Verslavingszorg

De volgende zaken zijn in 2003 opgepakt: 

·         Start deelname aan www.drugsweb.nl (drukbezochte jongerensite over genotmiddelengebruik).

·         Campagne Drugs laat je niks wijsmaken, gericht op jongeren en ouders.

·         Afspraken met rectoren VO-scholen over introductie voorlichtingspakket Gezonde School en Genotmiddelen. Preventie genotmiddelen op de agenda van de Veilige School.

·         Discussie met politie, BWD en gemeente over al dan niet toestaan van alcohol in jongerencentra.

·         Start interventieteam jongerengroepen met daarin 19 uur per week verslavingszorg.

·         Voorlichting aan eerstejaars studenten en barpersoneel en bestuurders studentenverenigingen.

·         Folder ontwikkeld tbv grotere bekendheid lokale verslavingszorg.

 

Bijzondere woonvormen

 

Door de Stichting Maatschappelijke Opvang zijn de volgende aantallen jongeren onder de 23 jaar opgevangen:

 

Tabel 3: aantallen opgevangen jongeren

Plaats

Absoluut

Percentage

Jongerenpension

11

28%

Woongemeenschap Schieweg

  6

16%

Sociaal Pension

  5

13%

Nachtopvang

  2

 5%

Woongemeenschap Wateringen

  3

 7%

Nevenlocaties

  2

 5%

Sociaal Pension Maassluis

 10

 26%

Totaal

 39

100%

 

2.1.5          Brede school VO

 

Ter voorbereiding van de start van de brede school in het voortgezet onderwijs zijn in 2003 de volgende activiteiten ondernomen:

·         Uitbreiding van het tienerwerk in de Wending,gericht op de  VO scholen in Hof van Delft.

·         Er is een uitgebreid onderzoek gedaan onder leerlingen, ouders, docenten en professionals naar de vorm, waarin de brede school aangeboden kan worden.

·         Er zijn gesprekken gevoerd binnen het rectorenberaad om de bereidheid van de scholen te peilen.

·         Er is een plan van aanpak gemaakt, dat moet resulteren in een pilot project in 2004.

 

2.1.6          Jongeren en veiligheid

 

Taskforce interventie in groepen

In september 2003 is de taskforce jongeren gestart en is een voorzichtige start gemaakt met het interventieteam. Dat had in november 2003 een volledige bezetting en is toen aan de slag gegaan met het in kaart brengen van enkele groepen van jongeren die hinderlijk of overlastgevend zijn.

 

Oud en Nieuw

In de kerst en oud en nieuw periode worden er in de buurthuizen en jongerencentra activiteiten georganiseerd. Het is zelfs een voorwaarde bij het gedoogvuur in de nieuwjaarsnacht, dat er ook activiteiten zijn in het bijhorende jongerencentrum. Deze activiteiten zijn ook in 2003 goed bezocht. Op avond activiteiten waren in de verschillende centra circa 300 deelnemers in totaal aanwezig. In de nieuwjaarsnacht zijn in totaal meer dan 800 jongeren in de jongerencentra geweest.

In deze nacht is er op enkele locaties ook gezorgd voor extra beveiligingsmaatregelen in verband met de grote aantallen bezoekers.

 

Veilige School

Ten behoeve van het thema de veilige school werken de drie scholen voor voortgezet onderwijs in Delft samen waar het kan en per locatie waar het moet. Het gaat hierbij om fysieke en sociale veiligheid. In het verleden heeft de preventieadviseur van de politie alle locaties geschouwd en voorstellen tot fysieke verbetering gedaan. Daarnaast is voortdurende aandacht nodig voor de sociale veiligheid. Elke schoollocatie beschikt over een veiligheidscoördinator.

Tevens heeft elke school een hoofdcoördinator. De samenwerking vindt plaats in de contactgroep “De veilige school” die als doel heeft de problemen van de 3 middelbare scholen te analyseren, coördineren en voorstellen te ontwikkelen voor deskundigheidsbevordering van onderwijzend en niet onderwijzend personeel. Deze contactgroep wordt ondersteund door de onderwijsadviesdienst. Per locatie zijn er dan locatiegebonden werkgroepen die ook door de onderwijsadviesdienst worden ondersteund en die per jaar werken met een voor dat jaar vastgesteld activiteitenplan.

 

Bureau Halt

Dit bureau houdt zich bezig met criminaliteitspreventie m.b.t. jongeren en het begeleiden van jongeren bij de uitvoering van alternatieve straffen.

 

Het beeld over 2003, uit: “Delft door de ogen van Halt Haaglanden”

 

Tabel 4: aantallen Bureau Halt geholpen jongeren

Halt-verwijzingen/zaken

Absoluut

Percentage

Per 1000 jongeren

Aantal jongeren < 12

3005

 

 

Aantal jongeren 12 – 18

5682

 

 

Aantal zaken

105

100%

12

Verwijzingen politiebureau Delft

77

73%

9

Verwijzingen andere bureaus

28

27%

3

Delict gepleegd in Delft

77

73%

10

Delict gepleegd buiten Delft

28

27%

 

Jongeren uit Delft

88

84%

 

Jongeren van buiten Delft

17

16%

 

Zaken geslaagd

81

77%

 

Zaken niet geslaagd

7

7%

 

Zaken niet in behandeling genomen

4

4%

 

Zaken nog in behandeling

13

12%

 

Gerealiseerde afdoeningen

77

 

9

Gerealiseerde Stop-reacties

4

 

1

Halt recidivist

6

6%

0,7

Geen Halt recidivist

99

94%

11

 

2.1.7          Jongeren en cultuur

  

In 2003 zijn de volgende activiteiten ontplooid:

·         I-catcher: een posterproject met als doel de betrokkenheid van jongeren bij hun eigen leefomgeving te vergroten. Het project werd gecoördineerd door de jongerenraad, met steun van de BWD, mede gesubsidieerd door de gemeente.

·         Podium Enjoi: een project voor Delftse bands, georganiseerd door de jongerenraad met steun van de BWD en het Evenementenbureau, mede gesubsidieerd door de gemeente.

·         Skate Jam werd op de skatebaan (tijdens de autoloze zondag) georganiseerd door de Nieuwe Amateur en de BWD, mede gesubsidieerd door de gemeente. Aantal bezoekers: 4500; aantal actieve jongeren achter de schermen: 50; aantal jongeren actief in demo’s en wedstrijden: 200 en aantal rolschaatsers/skaters/bikers ongeorganiseerd actief: 500.

·         Legale graffiti wand in de Irenetunnel, conform het Collegeprogramma.(Zie bijlage 3)

·         Kunst graffiti wand in de Irenetunnel.

 

In het kader van programma X-Change (cross-over muziek- en dansactiviteiten, Delfts Actieplan Cultuurbereik):

·         Speakers: Headlock, hiphopavond voor lokaal talent, gekoppeld aan landelijke acts.

·         Bandcoaching hip-hop “X-pro crew”.

·         Zomerschool activiteiten.

·         Lesprogramma X-Change on school voor 1000 jongeren: muziekstijlen uit verschillende landen.

·         X-Change on Brede school met street dance en breakdance workshops tot 12-jarigen.

·         Hip-hop presentatieavond in Speakers X-change Excitement.

·         Delft Open Breakdance Event in mei 2003.

·         Productie Hip-hop CD.

·         CD – release party in Speakers.

·         Musika do Brasil: muziekprogramma in het cultuurtraject van de VAK.

·         Bandcoaching Surinaamse jongerenband Kawina

·         X-pro Storytelling: DNA i.s.m. de Openbare Bibliotheek.

 

Tabel 5: Cijfermatig overzicht X-Change Delft 2004

ACTIVITEIT

ACTIEVE DEELNEMERS

BEZOEKERS

% NIEUW PUBLIEK

% ALLOCHT. GROEPEN

Studio X-Change (bandcoaching en open mic)

30

120

90

75

X-Change en eXcitement

25

100

75

70

Headlock

32

600

40

40

Open Breakdance Event

24

300

n.v.t.

75

X-pro CD

43

 

 

36

Zomerschool

30

125

60

85

CKV-startdag

800

 

100

35

X-Change on School

698

 

100

10

X-Change on School

354

 

100

100

X-Change on Brede School (workshop streetdance)

24

55

60

28

X-Change on Brede School (workshop werelddans)

22

50

50

25

X-Change on Brede School (workshop percussie)

24

55

60

30

X-pro release party

50

500

50

60

All for Love (X-pro storytelling)

9

180

70

50

Totaal

2165

2085

61%

51%

 

SAMENSTELLING ACTIEVE DEELNEMERS / BEZOEKERS

LEEFTIJD ACTIEVE DEELNEMERS

LEEFTIJD

BEZOEKERS

Kinderen tot 12 jaar

23%

14%

Jongeren 12-18 jaar

55%

28%

Jongvolwassenen 18-25 jaar

25%

21%

Volwassenen 25-55 jaar

5%

36%

Senioren 55+

0%

0%

2.1.8          Wonen

 

Ondanks de stijging van het aantal toewijzingen in 2003 t.o.v. 2002 blijft het voor jongeren een probleem om geschikte woonruimte te vinden. Hieronder volgt een overzicht van toegewezen woningen aan jongeren tot 23 jaar in 2002 en 2003:

 

Tabel 6: aantal toegewezen woningen

 

 

1e HALF JAAR

2e HALF JAAR

TOTAAL

 

 

2002

2003

2002

2003

2002

2003

Zonder voorrang

Uit eigen gemeente naar bestaande voorraad

58

84

55

94

113

178

Zonder voorrang

Van buiten gemeente naar bestaande voorraad

64

56

72

67

136

123

Met voorrang

Uit eigen gemeente naar bestaande voorraad

7

17

20

29

27

46

Met voorrang

Van buiten gemeente naar bestaande voorraad

5

5

8

9

13

14

Totaal

 

134

162

155

199

289

391

 

Door DUWO werden in 2002 1179 onzelfstandige eenheden verhuurd en in 2003 1294.

 

2.1.9          Verstrekte subsidies voor 2003

 

Uit het budget jongerenactiviteiten, buitenschoolse natuureducatie, flexibel budget jeugd en jongeren en preventiebeleid:

·         Delftse vakantie activiteiten: € 39.639,- Gedurende 10 dagen 400 deelnemers per dag.

·         Stichting Stedelijk Overleg Scouting Delft: € 25.425,-  Er zijn 6 groepen met een groot aantal activiteiten. Het aantal deelnemers aan regelmatig terugkerende activiteiten (wekelijks, 1x per veertien dagen, maandelijks is ca. 350.)

·         Bijdrage aan nieuwbouw clubhuis scouting Paulus € 5000, - . Door deze gemeentelijke bijdrage hebben ook een aantal grote landelijke organisaties bijgedragen aan dit project.

·         Hobbyclub Sint Jozef: € 6126,- . Er zijn 3 x per week bijeenkomsten voor kinderen, 40 kinderen per keer, 50 weken per jaar.

·         Jongeren Informatie Punt: € 56.400,- . Er zijn 754 (was 518) klanten met informatie- en adviesvragen geweest. Hiervan waren 624 jongeren, 373 meisjes en 351 jongens. Daarnaast hebben 1636 jongeren gebruik gemaakt van de computers op het JIP. 

·         Stichting Delftse Natuurwacht € 13.255,-

·         Jongerenactiviteiten Kerstvakantie: € 14.755,- (zie jongeren en veiligheid).

·         Activiteiten DWH jongeren: € 3000,-

·         Bijdrage aan restauratie de Botter € 5000,- . Dit is een schip, waarmee jongeren onder begeleiding kunnen varen, met onder meer als doel om te leren samenwerken.

 

2.1.10       Participatie en communicatie

 

Participatie van de doelgroep is belangrijk uitgangspunt van het integraal jeugd- en jongerenbeleid. Om daar vorm aan te geven zijn in 2003 de volgende zaken aangepakt:

·         De jongerenraad is gesubsidieerd om haar activiteiten te kunnen ontplooien.

·         Ondersteuning deelname Europees jongerenparlement in Dublin voor een drietal jongeren, die terugrapporteren aan de Jongerenraad.

·         Overleg met jongeren over de legale graffiti wanden.

·         Communicatie met het skateplatform over beheer en toezicht op de skatebaan.

·         De jongerenportal draait op de website.

·         Regelmatig verschijnt de Exitpagina in de Stadskrant met informatie voor en door jongeren.

·         Samen met de kerken is een kaderdag georganiseerd voor organisaties die actief zijn voor en met jongeren. Er waren circa 50 deelnemers. Van deze dag is een evaluatieboekje gemaakt.

 

2.2          De wijken algemeen

 

2.2.1          Netwerken

 

In Delft is sprake van een aantal netwerken die wijkoverstijgend opereren:

·         Het Wijkcoördinatieteam (WCT), dat bestaat uit professionele vertegenwoordigers van verschillende organisaties in de wijk. Functioneert goed in alle wijken.

·         De Brede Welzijns Dienst (BWD), bestaande uit de professionals van de BWD in de wijken. Is nog in opbouw in de verschillende wijken.

·         Het Jongerennetwerk. Is in ontwikkeling en gaat bestaan uit professionals die zich bezighouden met jongeren (zoals jongerenwerk BWD, JGZ centra, Brede school, etc.) Hier moet nog in geïnvesteerd worden, mede als gevolg van het feit, dat de realisatie van de verschillende onderdelen van de netwerken niet gelijktijdig plaats vindt.

·         De Brede school met de wijkwerkgroepen.

·         De Jeugd Gezondheidsteams. Deze zoeken aansluiting vanuit de Gezondheidscentra bij wijknetwerken en helpen met de opbouw hiervan.

 

We streven er naar deze netwerken waar mogelijk aan elkaar te koppelen en met elkaar te laten samenwerken, zodat voor jongeren en ouderen een herkenbaar en vooral toegankelijk geheel in de wijken ontstaat.

 

Ovaal: scwSchema 2: Opbouw netwerken in de wijken

Ovaal: JongerenwerkOvaal: Opbouwwerk                                              

 


Ovaal: JGZ
teams
                                                                                 

BWD netwerk

 

                                  

Ovaal: Tienerwerk
 


Jongerennetwerk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Ovaal: Corporaties                                                                                                              WCT

 

 

 

 

 

 

 


 

2.2.2          Uitgevoerde projecten

 

Sport en cultuur op straat:

·         In 2003 hebben in totaal 222 bewegingsactiviteiten plaatsgevonden. Het programma liep van maart tot en met september. 1350 tieners en jongeren hebben aan deze activiteiten deelgenomen.

·         Gedurende drie weken in de zomervakantie zijn er in diverse Delftse wijken 16 sport- en spelactiviteiten georganiseerd. In sommige gevallen gebeurde dit in samenwerking met een sportvereniging. Aan de activiteiten namen ongeveer 1000 Delftse jongeren deel in de leeftijd van 13 tot 21 jaar.

·         De evaluatie van sport en cultuur op straat wordt meegenomen in de evaluatie van het productenboek van de BWD.

 

Weerbaarheidstraining:

·         De Weerbaarheidstraining is een cursus die wordt aangeboden binnen het Brede school programma. In 2003 zijn er 8 cursussen geweest voor de leeftijdsgroep 10 – 12 jaar.

·         Per cursus hebben tussen de 14 en 20 kinderen deelgenomen, in totaal ongeveer 140.

 

Zomerschool:

·         Gedurende de vakantieperiode is een uitgebreid programma aangeboden aan een groep kinderen uit het basisonderwijs en aan een groep uit het voortgezet onderwijs.

·         In totaal namen 90 kinderen en jongeren deel aan het programma, dat bestond uit culturele, sportieve en educatieve activiteiten.

·         Na afloop heeft een uitgebreide evaluatie plaatsgevonden op basis waarvan de aanpak in 2004 werd geformuleerd.

 

Meidenactiviteiten:

·         Voor meiden organiseert de BWD speciale activiteiten in de Wending, Voorhof 1 en binnen het project Mozartlaan. Het aanbod is educatief, recreatief en cultureel. Hiernaast worden de meiden geholpen bij hun huiswerk.

·         In totaal deden 250 meiden mee aan de diverse activiteiten. Concrete resultaten van de activiteiten zijn onder meer de theatervoorstelling “Je moeder”, een tentoonstelling over bouwen en wonen “Droom je huis” en een bijdrage aan de Jurk van Delft. Daarnaast hebben 45 meiden deelgenomen aan Technica 10 activiteiten.

 

Beheer skatebaan:

·         Vanuit het signaleringsoverleg is aangedrongen op het regelen van toezicht op de skatebaan. Dit heeft geresulteerd in professioneel toezicht door de beveiligingsafdeling van Combiwerk op alle dagen van de week tijdens de piekuren.

·         De voorbereidingen voor het plaatsen van nutsvoorzieningen (elektriciteit-, water- en rioolaansluiting) t.b.v. de toezichthouders zijn in gang gezet.

 

2.2.3          Formatieplaatsen

 

Uitbreiding van het aantal formatieplaatsen jongeren- en tienerwerk bij de BWD, conform programmabegroting:

 

·         Aantal fte’s op basis van knopen in de wijk was 9,64 fte

·         Tijdelijke uitbreiding tot 1 januari 2004 tot 12,44 fte

·         Uitbreiding per 1 januari 2004 met 5 fte tot 14,64 fte

 

2.3          Ontwikkelingen per wijk

 

Tabel 7: Inzet tiener- en jongerenwerkers per wijk in aantallen uren[3]

WIJK

LOCATIE

JONGERENWERK

TIENERWERK

MEIDENWERK

JONGEREN

OPBOUWWERK

TOTAAL

Vrijenban

 

 

 

 

 

72 + 58

 

Viking

36 + 36

 

 

 

 

 

Ooievaarsnest

 

8

 

 

 

 

Delft Noord

16 + 22

 

 

 

 

 

Geerweg

 

12

 

 

 

Wippolder

 

 

 

 

4

48 + 72

 

Muyskenlaan

32 + 36

 

 

 

 

 

Buurthuis

 

12 + 36

 

 

 

Hof van Delft

 

30

8

 

14

60

 

Kuyperwijk

 

 

 

 

 

 

Wending

 

 

8

 

 

 

Olof

 

 

 

 

 

Voorhof

 

32

8

 

 

47

 

Poptahof

 

 

 

 

 

 

Voorhof II

 

 

7

 

 

Buitenhof

 

 

8

 

14

103+ 56

 

Mozartlaan

68 + 56

 

7

 

 

 

Fledderus

6

 

 

 

 

Tanthof

 

 

8

 

 

78+32

 

Border

52 + 32

18

 

 

 

 

Buurthuis

 

 

 

 

 

Stedelijk

32

 

 

 

 

40

 

8

 

 

 

 

 

Totaal

 

 

 

 

 

448+218

 

Vrijenban/Geerweg

 

Gerealiseerde activiteiten:

·         In gebruik name van speelplekken in o.a. Beukenlaan, Oude IJsbaan, Vondelstraat.

·         Opening van wijkaccommodatie Het Ooievaarsnest, met daarin een jongerenruimte, is voorbereid.

·         Speeltuin Brasserskade is opgeknapt.

·         In het kader van de brede school zijn in het voorjaar 37 activiteiten georganiseerd, waaraan 210 kinderen deelnamen. In het najaar zijn 25 activiteiten georganiseerd, waaraan 195 kinderen deelnamen.

·         In het kader van sport en cultuur op straat heeft elke week een activiteit plaatsgevonden. De jongeren van de Viking participeerden in het project Mobiel Extravaganza.

 

Openingstijden jongencentrum De Viking:

Maandag t/m donderdag            20.00 - 23.00 uur

Vrijdag                                     20.00 - 01.00 uur

Zaterdag                                   16.00 - 23.00 uur

Zondag                                     16.00 - 23.00 uur

 

Gemiddeld bezochten ongeveer 250 à 300 jongeren per week het jongerencentrum. Het jongerencentrum voldoet aan de eisen, zodat een gebruiksvergunning en een horecavergunning konden worden afgegeven.

 

Beschikbare formatie in bruto uren:

·         Viking: 36 uren jongerenwerk en 36 uren assistent jongerenwerk

·         Buurthuis Bras: 16 uren jongerenwerk en 22 uren assistent jongerenwerk.

·         Voor de tieners aan de Geerweg is vanaf 1 november 12 uren netto tienerwerk ingezet.

 

Gezien de overlast problemen met een groep jongeren in het Heilige Land, is een gezamenlijke inspanning gepleegd door de wijkcoördinator, de wijkopzichter, de wijkagent en de BWD.

 

Wippolder

 

Gerealiseerde activiteiten:

·         Trapveld Muyskenlaan is geopend.

·         Sport en cultuur op straat 1 activiteit per week gerealiseerd (aantallen deelnemers zie “De wijken, algemeen”.)

·         Tijdelijke herinrichting plein Burny Bosschool.

·         In gebruik name van diverse speelplekken liggen bij het vakteam Groen ter uitvoering.

·         Voorbereiding start JGZ centrum in 2004.

·         In het kader van Sport en cultuur op straat heeft elke week een activiteit plaatsgevonden. In de zomermaanden zijn activiteiten aangeboden in het kader van het project zomeractiviteiten.

·         Aan de voorbereiding van de pilot JGZ centrum aan de Nassaulaan is voortvarend gewerkt.

 

Openingstijden jongerencentrum Muyskenlaan:

Dinsdag                        19.30 - 22.00 uur

Woensdag                    19.30 - 22.00 uur

Vrijdag                         19.30 - 01.00 uur

Zondag                         19.00 - 22.00 uur

 

Gemiddeld bezochten ongeveer 250 à 300 jongeren per week het jongerencentrum. Het jongerencentrum voldoet aan de eisen, zodat een gebruiksvergunning en een horecavergunning konden worden afgegeven.

 

Beschikbare formatie in bruto uren:

·         Jongerencentrum Muyskenlaan 32 uren jongerenwerk en 36 uren assistent jongerenwerk.

·         In het buurthuis 12 uren tienerwerk en 36 uren assistent tienerwerk.

·         Daarnaast is 4 uren jongerenopbouwwerk beschikbaar.

 

Hof van Delft

 

Gerealiseerde activiteiten:

·         Speelplek Kaarderstraat is aangelegd.

·         Zomeractiviteiten hebben ook in deze wijk plaatsgevonden (voor deelnemers aantallen zie 2.2.2.)

·         Voorbereidingen voor de start van brede school activiteiten in 2004.

·         Daarnaast is er een aanbod Sport en cultuur op straat van 1 activiteit per week geweest.

·         Bij buurthuis De Wending is door de BWD en de Nieuwe Amateur het project Pleinfestival De Wending georganiseerd. Aantal deelnemers 122, aantal bezoekers 900.

·         De vraag uit het wijkprogramma voor een jongerenaccommodatie ten westen van de provinciale weg, wordt ingevuld in de te realiseren Vermeertoren, waarin o.a.een buurthuis en een jongerenaccommodatie worden gevestigd.

 

Beschikbare formatie in bruto uren:

·         Kuyperwijk 15 uren jongerenwerk

·         Westerkwartier 15 uren jongerenwerk

·         8 uren tienerwerk, 8 uren meidenwerk en 14 uren jongerenopbouwwerk.

 

N.a.v. problemen tussen buurtbewoners en een groep jongeren in de Olofsbuurt rond het parkje naast het buurthuis, overlastgevend gedrag van de jongeren, is een geslaagde interventie gepleegd door een samenwerkingsverband van wijkcoördinator, wijkopzichter, wijkagent en medewerkers van de BWD.

 

Voorhof

 

Gerealiseerde activiteiten:

·         Trapveld bij Speelbal Poptahof Zuid is opgeleverd.

·         In het voorjaar werden in het kader van Brede school 34 activiteiten aangeboden, waaraan 272 kinderen deelnamen. In het najaar waren er 30 activiteiten, waaraan 275 kinderen deelnamen.

·         Start nieuwbouw Poptahonk, met een jongerenruimte.

·         Samen met Delftwonen is de Speelbal locatie in het Poptahof volledig gerenoveerd.

·         In het kader van Sport en cultuur op straat heeft elke week een activiteit plaatsgevonden.

·         Gedurende de zomermaanden is er een aanbod van sport en spel activiteiten in het kader van het project zomeractiviteiten geweest..

 

Voorlopig beschikbare formatie in bruto uren:

·         32 uren jongerenwerk, 8 uren tienerwerk en 7 uren meidenwerk.

 

Om de behoefte aan jongerenwerk, met het oog op de nieuwbouw van het Poptahonk, te onderzoeken is een scan uitgevoerd. De concrete invulling van de formatie zal plaats vinden in het kader van het plan van inzet van de BWD.

 

Buitenhof

 

Gerealiseerde activiteiten:

·         Aanpassen speelplek Sibeliuslaan is gerealiseerd.

·         Er zijn voorbereidingen getroffen voor het verplaatsen van de speelbalcontainer naar de skatebaan.

·         De kinderboerderij heeft in het kader van veiligheid en toegankelijkheid een opknapbeurt gekregen.

·         Brede school: In het voorjaar zijn 34 activiteiten georganiseerd, waaraan 282 kinderen hebben deelgenomen. In het najaar zijn 30 activiteiten georganiseerd, waaraan 280 kinderen hebben deelgenomen.

·         Bovendien is er in het kader van Sport en cultuur op straat 1 activiteit per week georganiseerd.

·         Participatie van Mozartlaan-jongeren in het project Mobiel Extravaganza: “rijdende kunstwerken door en voor de jeugd van Delft”.

·         Gedurende de zomermaanden is er een aanbod van sport en spel activiteiten in het kader van het project zomeractiviteiten geweest. In deze 3 weken werden de verschillende activiteiten door 3150 kinderen bezocht. 

·         Op verzoek van de bewoners van het Rode Dorp zijn er voor een korte periode activiteiten georganiseerd voor kinderen in wijkcentrum de Buitenhaven.

 

Door de BWD is in 2003 verder gewerkt aan het realiseren van het project Mozartlaan (activiteiten voor kinderen, tieners en jongeren in de gebouwen Culture en Hang-out en de buitenruimte aan de Mozartlaan), waarin o.a. jongerencentrum Culture en tienercentrum Hang Out alcohol- en drugsvrij gemaakt zijn.

 

Openingstijden project Mozartlaan:

Dinsdag                        19.00 - 23.00 uur

Woensdag                    18.00 - 23.00 uur

Vrijdag                         20.00 - 01.00 uur

Zaterdag                       20.00 - 00.00 uur

 

Gemiddeld bezochten ongeveer 250 à 300 jongeren per week het jongerencentrum. Het jongerencentrum voldoet aan de eisen, zodat een gebruiksvergunning en een horecavergunning konden worden afgegeven.

 

Beschikbare formatie in bruto uren:

·         project Mozartlaan: 68 uren jongerenwerk, 56 uren assistent jongerenwerk, 7 uren meidenwerk, 8 uren tienerwerk en 14 uren jongeren opbouwwerk.

·         Daarnaast ondersteunt de BWD een tienergroep in buurthuis Fledderus met 6 uren per week.

 

Tanthof

 

Gerealiseerde activiteiten:

·         Voorbereiding plaatsen graffiti wand bij de Border.

·         De gemeente heeft samen met de BWD en ITW stappen gezet om te komen tot het onderbrengen van de Border bij de BWD.

·         De brede school: In het voorjaar zijn 40 activiteiten georganiseerd, waaraan 465 kinderen deelnamen. In het najaar zijn 35 activiteiten georganiseerd, waaraan 394 kinderen deelnamen.

·         In het kader van Sport en cultuur op straat heeft elke week een activiteit plaatsgevonden.

·         In de zomermaanden waren er een aantal activiteiten in het kader van het project zomeractiviteiten. 

·         De jongeren van de Border hebben geparticipeerd in het project Mobiel Extravaganza.

 

Openingstijden jongerencentrum De Border:

maandag                                    vanaf 19.00 uur (meidenwerk)

dinsdag t/m donderdag             19.00 - 23.00 uur (jongerenwerk)

woensdag                                 14.30 - 17.30 uur (tienerwerk)

donderdag                                15.30 - 17.30 uur (tienerwerk )

vrijdag en zaterdag                    19.30 - 02.00 uur (jongerenwerk)

zondag                                     19.00 - 23.00 uur (jongerenwerk)

 

Gemiddeld bezochten ongeveer 250 à 300 jongeren het jongerencentrum per week. Het jongerencentrum voldoet aan de eisen, zodat een gebruiksvergunning en een horecavergunning konden worden afgegeven.

 

Beschikbare formatie in bruto uren:

·         60 uren jongerenwerk, 32 uren assistent jongerenwerk en 8 uren bruto tienerwerk.


3           Plannen en realisatie 2004

 

 

3.1          De stedelijke activiteiten

 

Onder de stedelijke activiteiten vallen de samenhangende aanpak in zorg, preventiebeleid, brede school VO en regulier tiener en jongerenwerk. Daarnaast maken ook de onderwerpen  jongerencultuur, wonen, verstrekte subsidies en participatie/communicatie hier onderdeel van uit.

 

3.1.1           RMC

 

In 2004 worden minimaal 175 jongeren begeleid naar een startkwalificatie of het hoogst haalbare niveau op de arbeidsmarkt dan wel naar vormen van passende hulpverlening.

 

Aanpak jeugdwerkloosheid Delft.

Ten behoeve van jongeren (tot 23) met een uitkering en partieel leerplichtigen (16 en 17 jaar) kent de gemeente een sluitende aanpak reïntegratie. De dienstverlening voor deze jongeren vindt in eerste instantie plaats binnen het RMC. Alle jongeren zonder startkwalificatie worden hier gemeld. Middels het RMC worden deze jongeren op een traject gezet (terug) richting onderwijs dan wel richting werk. Hiertoe is binnen het RMC een multidisciplinair team samengesteld met consulenten (naast de RMC consulenten) vanuit zowel SDV als T&M.

Jongeren met startkwalificatie worden via het CWI rechtstreeks bij de gemeente gemeld voor een tarject naar werk.

Ten behoeve van de trajecten naar werk heeft de gemeente Delft voor jongeren vanuit het RMC en voor jongeren vanuit het CWI een groot aantal reïntegratietrajecten ingekocht bij reïntegratiebedrijven. Deze trajecten worden “op maat” ingezet en ingekleurd naar de behoefte en uitstroomkansen van de jongere.

Daarnaast heeft de gemeente de beschikking over proefplaatsingen (uitgevoerd door Werkplan en Combiwerk). Hierbij worden jongeren zo spoedig mogelijk na het aanvragen van een bijstandsuitkering met behoud van uitkering op een stageplaats geplaatst. Deze stage duurt maximaal 6 maanden en met de opgedane werkervaring wordt getracht de jongere te laten uitstromen naar betaald werk. Dit instrument is ook toegankelijk gemaakt voor jongeren zonder uitkering.

Met de inzet van beide instrumenten (reïntegratietrajecten en proefplaatsingen) wordt de sluitende gemeentelijke benadering van jongeren richting werk vorm gegeven.

 

Middels samenwerkingsafspraken tussen gemeente en het CWI enerzijds en tussen gemeente en reïntegratiebedrijven (w.o.Werkplan en Combiwerk) anderzijds wordt tevens een sluitende keten in de aanpak van- en dienstverlening aan- jongeren bereikt.

 

Omdat de aanpak jeugdwerkloosheid niet ophoud bij de Delftse grenzen wordt op regionaal niveau ontwikkelingen, projecten en (Rijks)initiatieven (zoals de jongerencheque, het MKB jeugdbanenplan, etc.) op elkaar afgestemd. Het RPA Haaglanden speelt hierin een coördinerende rol.

Daarnaast is middels het RPA subsidie van de provincie verkregen voor een Haaglands pakket aan extra initiatieven i.h.k.v. jeugdwerkloosheid. Voor Delft worden hiermee een drietal projecten gefinancierd. Het betreft hier: project Mechatronica Delft (opzet nieuw leerprogramma t.b.v. nieuwe impuls techniekonderwijs), project versterking samenwerking keten (optimalisering intake, registratie, inspanningen RMC en CWI) en Techniekeducatie Delft (programma om jongeren te enthousiasmeren voor techniek). 

 

Vanaf najaar 2004 wordt specifieke aandacht besteed aan de categorie leerlingen die niet meer leerplichtig zijn, maar door hun gebrek aan taalvaardigheid geringe slaagkansen hebben. In samenwerking met het Mondriaancollege worden, in aanvulling op taallessen, aan deze jongeren tot en met 23 jaar extra modules aangeboden bij het PraktijkLeerCentrum.

 

De modules worden gegeven in cycli van 11 lessen gedurende 3 uur per week. Het betreft de modules:

 

3.1.2          Zorgloket en zorgteams op de scholen

 

Sinds maart 2004 is het loket niet alleen voor de scholen bereikbaar, maar ook voor jongeren zelf, hun ouders en voor professionals, zoals jongerenwerkers, jeugdrechercheurs, etc. De zorgteams op de scholen continueren hun activiteiten zoals in 2003. Het loket is gevestigd in de Barbarsteeg 2 (gemeente Delft Stad en wijkzaken).

 

3.1.3          Jeugd Gezondheidscentra

 

In juni is in navolging op het JGZ-team Wippolder, het tweede Jeugd gezondheidsteam (dat werkt binnen het (J)GZ-centrum) van start gegaan in de wijk Buitenhof aan de Handellaan. Hierbinnen werken de volgende 4 instanties integraal samen aan de zorg voor kinderen van 0 tot 19 jaar:

 

·         Het consultatiebureau, Maatzorg/de Werven

·         De GGD Zuid Holland West

·         Het schoolmaatschappelijk werk van MEE

·         Het opvoedbureau, stichting Kwadraad.

 

 

3.1.4          Jeugdzorg, verslavingszorg en bijzondere woonvormen

 

Jeugdzorg

De gesprekken in januari 2004 tussen BJZ en de gemeente Delft hebben duidelijk gemaakt dat een aantal aansluitingsafspraken meer concreet gemaakt kunnen worden. Hiertoe is een draaiboek opgesteld, waarin wordt gesproken over onderstaande onderwerpen:

 

·         JGZ Centra. In 2004 zijn aansluitingsafspraken BJZ-JGZ uitgewerkt. Doel is om de deze in een protocol vast te leggen. Het uit te zetten tijdpad is mede afhankelijk van de ontwikkelingen van de JGZ-teams.

·         Stuurgroep opvoedingsondersteuning. De stichting SenO en de gemeente Delft hebben contact gehad over de aansluiting van de gemeente Delft bij de stuurgroep opvoedingsondersteuning. Er is sprake van dialoog tussen gemeente en SenO over de wijze waarop opvoedingsondersteuning lokaal gestalte zal krijgen.

·         RMC. De contacten tussen BJZ en RMC moeten weer opnieuw aangehaald worden.

·         Basisonderwijs. Binnen het basisonderwijs in Haaglanden loopt een aantal afstemmingstrajecten tussen Primair Onderwijs en BJZ. Pilots zijn in uitvoering, deels betreft het reguliere afspraken. Doel voor 2004-2005 is te komen tot 1 visie en plan van aanpak binnen haaglanden.

 

Verslavingszorg

Voor 2004 staan de volgende initiatieven op de rol:

·         Start genotmiddelenvoorlichting groep 8 basisonderwijs.

·         Voorlichtings- en preventieprogramma VO onderwijs (o.a. in kader van de Veilige school).

·         Voorlichting allochtone jongeren (en ouders) in het kader van Preventieproject.

·         Nota Coffeeshopbeleid (regelhandhaving en preventie).

·         Onderzoeken van mogelijkheden van alcoholmatigingsbeleid gericht op uitgaan in de binnenstad (in het kader van Veilig Uit).

·         Evaluatie regelhandhaving alcoholgebruik in niet- commerciële Horeca (oa jongerencentra, sportclubs, studentenverenigingen), met name gericht op jongeren.

·         Inventarisatie gebruik uitgaansdrugs.

·         Bijdrage aan interventieteam jongerengroepen; evaluatie medio 2004.

·         Voorlichting eerste jaarsstudenten en barpersoneel / bestuurders van studentenverenigingen.

·         Cursussen aan jongerenwerkers.

 

Bijzondere woonvormen

In 2004 wordt de ontwikkelingen wat betreft de Stichting Maatschappelijke Opvang uit 2003 geconsolideerd. Met Jeugdformaat worden gesprekken gevoerd voor de opvang van niet-geïndiceerde jongeren onder de 18 jaar.

 

3.1.5          Brede School V.O.

 

De brede school Voortgezet Onderwijs begint vaste vorm te krijgen en sluit qua organisatiestructuur aan op die van het basisonderwijs.

In het voorjaar is een interne werkgroep gestart, samengesteld uit vertegenwoordigers van de vakteams Welzijn, Onderwijs, Cultuur/Kennis/Economie, Natuur- en Milieueducatie, ICT en de Vrije Academie, o.l.v. de projectleider brede school. Het brede schoolteam is versterkt met een programmamakelaar, die zich uitsluitend op het voortgezet onderwijs richt.

 

In juni 2004 is het Pilotproject afgerond op de VMBO-afdeling van het Grotius College, waaraan in totaal 240 leerlingen hebben deelgenomen. Binnen het project is aandacht besteed aan:

-          culturele activiteiten

-          sport- en spel

-          extra huiswerkbegeleiding

-          extra sociale vaardigheidstraining

 

In een uitvoerige evaluatie werden de diverse programmaonderdelen, de samenwerking tussen diverse partners en de organisatie van het geheel geëvalueerd.

 

Op basis van de evaluatie zijn afspraken voor het schooljaar 2004-2005 met Grotius College gemaakt. In ieder geval worden in het najaar van 2004 en het voorjaar van 2005 twee programma’s aangeboden, die ten opzichte van de pilot in ieder geval zullen worden uitgebreid met ICT- en milieu gerichte activiteiten.

De huiswerkbegeleiding en de sociale vaardigheidstraining worden gedurende het hele schooljaar naast het bovengenoemde programma aangeboden. Om onder andere de communicatie tussen school, leerlingen en ouders te bevorderen, wordt voor 1 jaar een intermediair aangesteld.

 

De verwachting is dat in het najaar met Stanislas en CLD besprekingen gevoerd zullen worden, die resulteren in een pilotproject in het voorjaar van 2005.

 

3.1.6           Jongeren en veiligheid

 

Taskforce interventie in groepen

De taskforce gaat in 2004 verder en is in mei geëvalueerd (zie bijlage 3).

 

Oud en nieuw

Ook komende kerst en oud en nieuw zullen er weer activiteiten worden aangeboden aan tieners en jongeren. De BWD, die in de stuurgroep Oud en Nieuw participeert, neemt hiertoe het initiatief.

 

Veilige school

Binnen het project veilige school zullen in 2004 de volgende activiteiten plaats vinden:

·         Verdere uitbouw en verdieping deelproject “De politie op school”.

·         Onderzoek naar de veiligheidsbeleving bij leerlingen en ouders.

·         Aandacht voor inbedding thema verslaving als onderdeel preventie/veiligheid

 

3.1.7           Jongeren en cultuur.

 

Het jaar 2004 staat in het teken van verdere consolidering van de samenwerking tussen de vakteams Welzijn en CKE met betrekking tot jongerenbeleid. Er vindt tussen beide vakteams regelmatig overleg plaats over de diverse programma's en projecten.

 

Laagdrempelige cultuuractiviteiten worden per oktober aangeboden via de Brede School Voortgezet Onderwijs op het Grotius College. Ook wordt er gewerkt aan een nieuw Actieplan Cultuurbereik Delft 2005-2008, waarin er veel ruimte wordt ingebouwd voor talentontwikkeling van jongeren, gecentreerd op het toekomstige cultuurterrein Lijm & Cultuur.

Initiatieven als Delft Open Breakdance Event en de Skatejam weten de gemeente inmiddels te vinden voor financiële ondersteuning en vormen al bijna een onmisbaar onderdeel van het cultuuraanbod voor jongeren in de stad. De Nieuwe Amateur vormt een schakel tussen welzijn en cultuur met laagdrempelige cultuuractiviteiten.

Cultuuractiviteiten die door de BWD worden geïnitieerd kunnen ook op gemeentelijke steun rekenen. Het jaar 2004 is tevens het afrondingsjaar van het huidige Actieplan Cultuurbereik.

In november vindt de tweede editie plaats van Delft City Beats, inclusief de showcases waarin specifiek Delfts talent wordt geworven. Tijdens dit festival ook de grand finale van de X-Change-activiteiten: een live concert van de X-pro crew. Daarnaast worden ook de volgende activiteiten door de gemeente ondersteund:

·          Westerpop

·          Talent 4 Sale door Studio 52 en Polle Eduard

·          Podium Enjoi, heeft op 26 juni op de Markt plaatsgevonden en was een groot succes

·          programmering in Theater de Veste, o.a. Ali B en ISH

·          diverse optredens van bands in horecagelegenheden

·          Speakers

·          Koornbeurs

·          SPOD

 

3.1.8          Wonen

 

Gezien de voortdurende grote woningnood onder jongeren (zie ook hiervoor in deze nota) verschijnt  in het najaar, in aanvulling op de algemene woonvisie in Delft, een nota specifiek over jongeren- en studentenhuisvesting. 

De gemeente Delft hecht er veel waarde aan haar jonge inwoners voldoende perspectief op huisvesting te bieden. De verstopping van de algehele woningmarkt in Nederland leidt er op veel plaatsen toe dat starters en jongeren minder kansen hebben op woonruimte. In Delft is om deze reden al enige jaren geleden het toewijzingsbeleid aangepast, zodat ook jongeren meer kansen hebben. In de nota jongeren- en studentenhuisvesting wordt nader ingegaan op het effect van dergelijke maatregelen. Landelijk is momenteel ook veel te doen over het tekort aan studentenhuisvesting (landelijk geraamd op 15.000 eenheden). Voor de gemeente Delft moet het tekort nog worden ingeschat. Belangrijke vraag is of de uitbreidingsplannen in de TU-wijk en de realisatie van tijdelijke vormen van huisvesting zoals spaceboxen in voldoende mate kunnen voorzien in de behoefte tot 2010. 

In de nota wordt de huidige woonsituatie van jongeren en studenten nader onder de loep genomen. Dit gebeurt onder meer door een analyse van diverse databestanden.

Voor de toekomstige ontwikkelingen in vraag en aanbod vindt overleg plaats met aanbieders van woonruimte en diverse onderwijsinstellingen. Bij grote fricties in vraag en aanbod moet met de betrokken partijen worden gezocht naar oplossingen.

 

3.1.9          Verstrekte subsidies 2004

 

Ook in 2004, zoals in de jaren hiervoor, krijgen de volgende organisatie een gemeentelijke subsidie:

·         Hobbyclub St. Jozef                          6.310,- euro

·         Natuurwacht                                   13.653,- euro

·         Scouting                                        26.188,- euro

·         Vakantieactiviteiten                         40.828,- euro

·         JIP                                                67.820,- euro

 

3.1.10      Participatie en communicatie

 

In 2004 is opnieuw de jongerenraad gesubsidieerd en is er periodiek overleg met de jongerenraad over uiteenlopende zaken, zoals rolstoeltoegankelijkheid, fietsenstallingen, wethoudersspreekuur, etc.

Opnieuw is een kaderdag georganiseerd voor organisaties die zich met jongeren bezig houden. Op deze goed bezochte kaderdag is een achttal aanbevelingen aangenomen:

 

  1. In Delft is middels dit themaoverleg al een grote stap gezet om van elkaar op de hoogte te zijn. Er is behoefte aan centrale regie over het Jeugd- en Jongerenwerk en dat kan in de vorm van een regiegroep zoals die in Amsterdam Noord is opgezet. Cluster alle aanwezige kennis: documentatie en monitoring. Wellicht kan in een volgende bijeenkomst gediscussieerd worden over het vormgeven van een regiegroep.
  2. Een stedelijke facilitator overwegen voor jeugdparticipatie en het jongerenwerk gebruik laten maken van bestaande fondsen (Pecunia en Jeugdsportfonds)
  3. Differentieer de beschikbare inzet (bijv. Het niet overvragen van vrijwilligers).
  4. Update de sociale kaart, de beschikbare brochures en de website.
  5. Betrek (ervaren) jongeren, maar ook hun omgeving ( scholen, ouders, buurtbewoners).
  6. Meer met/via sport en andere bestaande activiteiten die zich op jongeren richten organiseren.
  7. Aandacht besteden aan preventief tienerwerk.
  8. Ook iets organiseren voor de 100% jongeren met extra aandacht voor de lastige 20%.

 

De BWD is gestart met de opzet van ‘programmacommissie’ in de jongerencentra om de participatie van jongeren ook op dat niveau te waarborgen. In de productafspraken met de BWD voor 2005 zal dit verder worden uitgewerkt.

Halverwege 2004 is gestopt met de exit-pagina in de stadskrant om meer middelen beschikbaar te krijgen voor de uitbouw van de jongeren-portal. Of deze lijn kan worden doorgezet in 2005 zal afhangen van de bezuinigingen.

In 2004 is voor de eerste maal door de burgemeester het zogenaamde jongerenlintje uitgereikt aan een jongere, die zich verdienstelijk had gemaakt voor zijn of haar medemens. De komende jaren zal dit worden gecontinueerd.

 

3.2          De wijken algemeen

 

3.2.1          Wijknetwerken

Ook in 2004 wordt verder invulling gegeven aan de netwerken, zoals beschreven in het vorige hoofdstuk.

 

3.2.2          Formatieplaatsen jongeren- en tienerwerk bij de BWD

De formatie inmiddels is ingevuld conform de afspraken per 1 januari 2004. 14, 64 fte is gerealiseerd. (Zie ook hiervoor in deze nota)

 

3.2.3          Projecten naast de reguliere activiteiten voor tieners en jongeren

 

Sport en cultuur aanbod:

·         In 2004 is er voor de jeugd in de leeftijdsgroep 6 t/m 24 jaar een sport en cultuur aanbod in Delft, met gemiddeld 1 activiteit per week/per wijk.

·         Het aanbod wordt verzorgd door de BWD, hiervoor is dekking gevonden in de gelden gereserveerd voor het EZH project investeren in de wijken, deelproject activiteiten, Thuis op straat en Zomeractiviteiten.

·         Extra aandacht is er voor flexibele inzet ten behoeve van hinderlijke en overlastgevende groepen.

·         In september 2004 wordt het project geëvalueerd ten behoeve van de productafspraken met de BWD voor 2005.

 

Weerbaarheidstraining:

·         Dit wordt ook in 2004 aangeboden.

·         Tevens liggen de afspraken vast voor het schooljaar 2004/2005. Naast het primair onderwijs zal ook gewerkt worden met onderbouwgroepen in het voortgezet onderwijs.

·         Voor 2004 staan minimaal 10 en maximaal 14 cursussen op de planning.

·         De doelgroep zijn allochtone- of achterstandsjongeren in de leeftijd van 10 tot en met 14 jaar.  

 

Zomerschool:

·         Op basis van de evaluatie van het project van 2003 en door maatschappelijke veranderingen (minder ama’s en zij-instromers) zijn kaders vastgelegd, waarbinnen het project in 2004 uitgevoerd moest worden.

·         Door de BWD is een plan van aanpak opgesteld, waarin de randvoorwaarden zijn opgenomen.

·         In 2004 hebben in totaal 60 kinderen meegedaan aan het zomerschoolproject, verdeeld over twee groepen: van 6 tot 10 en van 10 tot 14 jaar. Het programma bestond naast een methodisch taalaanbod voor taalzwakke kinderen uit sportieve en recreatieve programmaonderdelen, terwijl ’s middags kon worden geoefend voor het zwemdiploma.

·         Een uitgebreid evaluatierapport verschijnt in oktober 2004.

 

Meidenactiviteiten:

·         Het aanbod is vergelijkbaar met 2003.

·         In 2004 wordt een nota voorbereid en productafspraken met de BWD (later dit jaar beschikbaar) over een uitgebreidere invulling van Technica 10 in relatie met een grootschalig onderwijsproject op het gebied van de techniek.

 

Skatebaan:

·         Het plaatsen van de voorziening voor het toezicht is in de loop van de eerste helft van 2004 afgerond.

·         In overleg met Combiwerk zijn de uren van toezicht enigszins aangepast. Het toezicht loopt nu tot later in de avond door.

·         In 2004 zijn er tot nu toe nog geen overlast meldingen geweest, terwijl de skatebaan een vaste plek heeft verworven in de Delftse jongerencultuur en dagelijks ruim 110 bezoekers trekt.

·         Nu de skatebaan ‘compleet’ is, kan bezien worden of er vanuit jeugdbeleid ook inhoudelijke ontwikkelingen mogelijk zijn. Gedacht wordt aan workshops, clinics of andere activiteiten, die opgenomen kunnen worden in het brede school programma.

·         Projecten waarin de skatebaan als kern van de jongerencultuur centraal staat zijn in voorbereiding.

 

3.3          Ontwikkelingen per wijk

 

Vrijenban/Geerweg

·         Aanleg tienerspeelplek in de wijk met medewerking van een ‘tienerdenktank’.

·         Activiteiten voor tieners (o.a. uitbreiding tienerwerk) ’t Ooievaarsnest, de Viking, Geerweg en Delft Noord.

·         De jongerenruimte in het Ooievaarsnest is geopend.

·         Stimuleren van contacten tussen jong en oud in de wijk, o.a. door gezamenlijk initiatief van BWD en SOD.

 

Wippolder

·         Ondersteuning uitbreiding in extra uren tienerwerk in buurthuis en jongerenwerk jongerencentrum Muyskenlaan.

·         Continueren onderzoek naar mogelijkheden voor een andere inrichting speelvoorziening buurthuis Onder de Schie, op verzoek van de bewoners.

·         Bijdragen aanleg speelplek hoek Kloosterkade/Schoemakerstraat, op verzoek van de bewoners.

·         Bijdragen aanleg egaal en goed gedraineerd trapveld Delftzicht.

·         In het voorjaar 2004 is het JGZ centrum Wippolder geopend.

·         Start brede school na de zomervakantie 2004.

·         Er zijn aanvullende inrichtingsmaatregelen getroffen rond het trapveld Muyskenlaan.

·         Het interventieteam heeft inspanningen verricht om de problemen met de overlastgevende groep ‘onder de kapjongeren’ Prof. Krausstraat op te lossen. Dit heeft geleid tot extra inzet tiener- en jongerenwerk in de Wippolder. In de loop van 2004 zal blijken of deze inspanningen vruchten afwerpt (bij het opstellen van de wijkbarometer).

 

Hof van Delft/Voordijkshoorn

·         Renovatie speeltuin Westerhonk, inmiddels heropend met een feest.

·         Het starten van Brede school voor het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. Omvat o.a. muziekactiviteiten, sportactiviteiten, activiteiten in de natuur (€ 50.000, wijkbudget 2003)

·         In de Olofsbuurt zijn problemen rond het gebruik van het parkje door jongeren. Samen met politie, BWD en gemeente wordt aan een oplossing gewerkt.

·         In buurthuis de Wending zijn problemen met de uitvoering van het tiener- en jongerenwerk (alcohol- en rookvrije ruimte). Vanuit de BWD wordt aan een oplossing gewerkt.

 

Voorhof

·         Financiële bijdrage aan jongerenwerk Voorhof (€ 10.000 uit wijkbudget).

·         Start tiener- en jongerenwerk in buurthuis Poptahonk.

 

Buitenhof

·         Opzetten ‘Kidsclub’ ERA-flats

·         Kinderactiviteiten in Rode Dorp ondersteunen

·         Straatspeeldagen organiseren

·         Sport & Spelactiviteiten

·         Onderzoeken mogelijkheden tot opstarten tieneractiviteiten in Debussyflat

·         Uit het wijkbudget een bijdrage aan het tiener- en jongerenwerk in het project Mozartlaan

·         Onderzoeken mogelijkheden kinderactiviteiten rond Chopinlaan

·         Totaal is voor bovengenoemde activiteiten € 36.000 beschikbaar uit het wijkbudget

·         In het voorjaar 2004 is het JGZ centrum Buitenhof geopend.

 

Tanthof

·         Organiseren activiteiten in het kader van Brede School voor en door kinderen en jongeren o.a. een kinderpersbureau en sport-ontdek-weekend.

·         Oprichten van de kinderraad Tanthof, waarin aandacht voor en door kinderen en tieners bedacht en georganiseerd worden. De raad zal bestaan uit jeugd uit de groepen 7 en 8. De raad wordt ondersteund door een begeleider van De Nieuwe Amateur.

·         Uitbreiding van de inzet uren tiener- en jongerenwerk in en rond de Border.

·         Totaal beschikbaar € 18.000 uit het wijkbudget voor de hiervoor genoemde activiteiten.

·         In augustus is de graffiti wand bij de Border feestelijk geopend.

·         Het jongerencentrum de Border is per 1 juni onder beheer van de BWD gekomen. Een projectgroep buigt zich over de uitbreiding van het jongerencentrum met een tienerruimte en het plaatsen van een fietsenstalling.

 

Binnenstad

·         In overleg tussen gemeente en BWD wordt bezien hoe en waar in de binnenstad tienerwerk gestart kan worden. Hiervoor is € 20.000 beschikbaar uit het wijkbudget.

 

3.4          Jeugdmonitor

 

Om de ontwikkelingen in Delft m.b.t. jongeren te kunnen en volgen en om te kunnen toetsen of ingezette beleidsinstrumenten het gewenste resultaat opleveren wordt in 2004 een jeugdmonitor ontwikkeld. Deze ontwikkeling vindt plaats binnen de huidige financiële middelen. (zie bijlage 4).

 

4           Programmabegroting 2005

 

In de programmabegroting zijn de volgende doelstellingen voor 2005 geformuleerd:

 

 Doelstellingen Brede school

·         Ook in het schooljaar 2005/2006 worden Brede schoolprogramma’s in alle wijken aangeboden (primair onderwijs). De integrerende werking van de Brede school in Delft hebben wij hoog in het vaandel staan, de programma’s zijn en blijven dan ook toegankelijk voor alle kinderen. Extra aandacht zullen we besteden aan het (waar nodig) begeleiden van kinderen met onderwijsachterstanden.

·         Bij de start van het schooljaar 2005/2006 zal techniek als thema worden opgenomen in het programma.

·         In de loop van 2005 zal er worden gestart met een plusprogramma om de doorstroom te bevorderen naar langduriger deelname in reguliere voorzieningen en verenigingen.

·         Het samenvoegen van onderwijs, kinderopvang, voorscholen en activiteiten in gezamenlijke huisvesting gaat ook in 2005 door. Voor de zomer van 2005 is er op minimaal twee plaatsen in de stad gestart met pilots om de samenwerking tussen scholen en kinderopvang organisatorisch en inhoudelijk te verdiepen.

·         In het schooljaar 2005/2006 zullen er op de VMBO locaties van de drie scholen voor voorgezet onderwijs naschoolse activiteitenprogramma’s voor 12-15 jarigen draaien in het kader van de Brede school V.O..

 

 Doelstellingen Brede school/onderwijs/jeugdgezondheidszorg

·         Eind 2005 zal het aantal JGZ-teams in wijken zijn uitgebreid tot vier.

·         In de loop van 2005 wordt er samen met JGZ-teams een Brede schoolaanbod gepresenteerd, dat is gericht op ouders en wordt gekoppeld aan de JGZ-teams.

·         Er wordt gestart met het aanbieden van wijkgerichte gezondheidsvoorlichting en mogelijk logopedie.

  

Doelstellingen Onderwijs

·         In 2005 is het onderwijsbeleidsplan (OBP) 2005-2008 vastgesteld en in werking.

·         Er worden afspraken gemaakt tussen de gemeente en de schoolbesturen over de wijze van samenwerken op die gebieden waar de schoolbesturen meer autonomie hebben gekregen (onderwijsachterstanden en schoolbegeleiding).

·         Eind 2005 is duidelijk hoe de lokale samenwerkingsverbanden en de regionale clusters voor speciaal onderwijs beter kunnen samenwerken en ouders meer transparantie kunnen bieden.

·         Er wordt ingezet om de bovenkant van het VMBO naadloos te laten aansluiten op MBO en beroepspraktijk.

·         De uitval van leerlingen wordt verder tegengegaan door de keten onderwijs-leerplicht-justitie te verbeteren.

  

Doelstellingen Jeugd en jongeren

·         Tegen de achtergrond van de bezuinigingen op subsidies en het wegvallen van rijksmiddelen kiezen wij voor het instandhouden van de infrastructuur (formatie jongerenwerk). Daarmee kan het aanbod van tiener- en jongerenwerk in de wijken worden gegarandeerd. Aandachtpunt is het wegvallen van de ID-banen in het jongerenwerk.

·         Op stedelijk niveau wordt, mede onder impuls van het preventiebeleid, de zorgketen voor jongeren van 12 tot 16 jaar (zorgloket en zorgteams op de scholen) en een sluitende aanpak voor 16 tot 23 jarigen (een diploma of een baan) verder ontwikkeld.

·          Eind 2005 zal het Brede schoolconcept zijn verbreed met activiteiten die voorkomen uit het zogenaamde BOS-model: een samenwerkingsverband op wijkniveau tussen partners uit het buurt/wijkwerk, onderwijs, en sport.

·          De Taskforce Interventie in groepen wordt ook in 2005 gecontinueerd.

·         Eind 2005 heeft het BOS-J model, waarbij het jongerenwerk als partner aanhaakt, een activiteitenaanbod gerealiseerd op minimaal drie locaties.

·         Vanaf 2005 wordt het vraagstuk van de jongerenhuisvesting fundamenteel aangepakt op basis van een nota die hierover is uitgebracht.

·         Eind 2005 is de participatie van jongeren rond de totstandkoming van tenminste twee wijkprogramma’s verder versterkt.

 

 

4.1          Bezuinigingen door de rijksoverheid

 

De  rijksoverheid heeft de scholen uitgezonderd van bezuinigingen, maar impliciet vinden op dit terrein wel bezuinigingen plaats. De rijksoverheid beperkt de onderwijsmiddelen, die de gemeenten krijgen uitgekeerd sterk. Het betreft voor de gemeente Delft bezuinigingen op:

 

OALT                                       € 0,3 miljoen volledige afschaffing per 1augustus 2004

GOA                                        € 0,5 miljoen  gaat in per 1 augustus 2005

Onderwijskansenscholen           € 0,2 miljoen gaat in per 1 augustus 2006

Schoolbegeleiding                     € 0,3 miljoen gefaseerde afbouw: 25% 2005 25 % 2006,   volledige afschaffing 2008. Deze middelen gaan naar de scholen.

 

Bij Welzijn vallen de rijksmiddelen weg voor Preventiebeleid (€ 0,7 miljoen per oktober 2005) en

Interim maatregel jongeren en veiligheid (€ 70.000 per 1 januari 2005 ambulant jongerenwerker).

 

Financieel overzicht 2005 e.v.

 

Onderwerp

2004

2005

2006

2007

Jaarprogramma sport, spel, cultuur

137.000

137.000

 

 

Studio 52

4.000

4.000

4.000

 

Podium Enjoi

5.000

 

 

 

Speakers

45.000

30.000

30.000

30.000

Speakers prog.begr.

 

14.000

 

 

Koornbeurs

11.000

10.000

10.000

10.000

Koornbeurs prog.begr.

 

 1.000

 

 

Delft City Beats

66.000

 

 

 

Xchange

22.000

 

 

 

SPOD

49.000

49.000

49.000

49.000

Westerpop

12.000

12.000

12.000

12.000

Westerpop extra

 6.000

 

 

 

Popmuziek B.S.

5.000

5.000

5.000

5.000

Doelgroepen popmuziek

 

10.000

10.000

10.000

Jongerenraad (uit flex.budget)

5.150

5.150

5.150

5.150

BOVG (uit flex. budget)

2.000

 

 

 

Flex. budget

 

10.000

10.000

10.000

Jongeren kerstvakantie

15.197

15.197

15.197

15.197

Uitbreiding tiener- en jongerenwerk (alleen structureel)

150.000

165.000

165.000

165.000

Natuurwacht

13.653

13.653

13.653

13.653

Activiteiten Jeugd en Jongeren

73.326

47.326

47.326

47.326

Hobbyclub St.J.

 

 

 

 

Delftse Vakantie Activiteiten

 

 

 

 

Scouting

 

 

 

 

JIP

65.000

65.000

65.000

65.000

Preventiebeleid (diverse projecten)

700.000

700.000

 

 

Beheer skatebaan

48.450

48.450

48.450

 

Speelbal

48.000

48.400

48.400

48.400

Ambulant jongerenwerk

70.000

50.000

50.000

50.000

Oud en nieuw

22.860

22.860

22.860

 

Kinderlintjes

3.000

1.000

1.000

1.000

Kaderdag

5.000

3.000

3.000

3.000

Veilige school

17.000

17.000

17.000

 

Veilige school extra als

 

15.000

15.000

 

scholen ook bijdragen

 

15.000

15.000

 

Jongerenparticipatie en sport

17.000

 

 

 

Verslavingszorg, nader in te vullen

149.385

130.865

130.865

130.865

 

Bijlage 1: Websites

 

Ggd/jgz                                                http://www.ggdzhw.nl

 

Ggz                                                     http://www.ggz-delfland.nl

 

Bwd                                                     www.breedwelzijndelft.nl

 

Skatejam                                             www.skatejamdelft.nl

 

Podiumenjoi                                         www.podiumenjoi.nl

 

JIP                                                      www.jipdenhaag.nl/delft

 

Grotius College                                     www.grotiuscollege.nl

 

Jongerenportal                                      www.delft.nl/jongeren

 

Haaglanden                                          www.haaglanden.nl

 

Brede School Voortgezet onderwijs        www.x-pro.nl

 

De Nieuwe Amateur                              www.denieuweamateur.nl

 

Jongerencentrum The Border                  www.jongerencentrumtheborder.com

 

Bureau jeugdzorg                                  http://www.bjzhaaglanden.nl

 

Stichting jeugdformaat                           www.jeugdformaat.nl

 

Zomerschool                                        www.zomer.schoolproject.nl

 

Brede school                                        www.delft.nl/onderwijs/

 

Operatie Jong                                       www.operatiejong.nl

 

Jongerenraad                                        www.jongerenraaddelft.nl

 

RMC                                                    http://www.rmcnet.nl/

 

Westerpop                                           http://www.westerpop.nl/

 

Openbaar onderwijs Delft                       http://www.oodr.nl/Delft/

 

Delftse Kleden                                      http://www.oodr.nl/Delft/

 

Vrije Academie Delft                             www.vak-delft.nl

 


Bijlage 2: Evaluatie interventieteam/signaleringsoverleg oktober 2003 – april 2004

 

Hierbij treft u aan de evaluatie van het interventieteam en het signaleringsoverleg in feite project task-force interventie in groepen. Als basis voor deze evaluatie is gebruik gemaakt van enkele documenten (conceptverslag door het interventieteam ( IT) , een evaluatie door wijkagenten, document Task-force interventie in groepen)

De opbouw van de evaluatie is als volgt. Allereerst wordt teruggekeken op de start, daarna wordt gekeken naar de resultaten. Vervolgens vindt er een analyse plaats van de huidige situatie. Op basis daarvan is een aantal leerpunten/aandachtspunten geformuleerd. Daaruit vloeit voort dat er een voorstel wordt gedaan voor de toekomstige werkwijze/organisatie, waarbij er ook aandacht is voor de te behalen doelstellingen. Het geheel eindigt met een financiële paragraaf.

 

Paragraaf 1: Start

Er is een notitie Task-force interventie in groepen die op 29 april 2003 is vastgesteld door het College en bekrachtigd door de raadscommissie leefbaarheid. Daarnaast is er een notitie signaleringsoverleg jeugd opgesteld door de politie Haaglanden. Deze beide stukken zijn samengevoegd tot een notitie die op 26 augustus 2003 is besproken in het signaleringsoverleg.

Dit stuk is uitgangspunt geweest voor de werkwijze en het doel van het signaleringsoverleg.

 

·         “Task-force interventie in groepen”: het gehele project.

·         “Signaleringsoverleg”: een groep bestaande uit experts op het gebied van jeugd en jongeren, die een overzicht heeft van alle voorkomende groepsoverlast of groepsproblematiek in Delft. Zij zorgt voor pro actieve tot curatieve aanpak van deze problematiek voorzover deze nog niet behandeld wordt in een ander gremium. Leden van het signaleringsoverleg zijn politie, gemeente (wijkzaken, welzijn, leerplicht, beleid en projecten), BWD, Voortgezet Onderwijs, Verslavingszorg (Parnassia) en  bureau jeugdzorg.

·         “Interventieteam”: groep bestaande uit een ambulant jongerenwerker, politiefunctionaris(sen) en veldwerker(s) verslavingszorg, die daadwerkelijk interveniëren in groepen.

 

Om ook daadwerkelijk iets te kunnen doen met de problematische groepen wordt een interventieteam geformeerd. Dit interventieteam bestaat uit een ambulant jongerenwerker (BWD), vertegenwoordigers van de jeugdrecherche (indien het werkaanbod van de jeugdrecherche deelname op enig ogenblik uitsluit of de problematiek wijkgebonden is, kan beroep worden gedaan op een wijkagent), en een uitvoerend specialist op het gebied van de verslavingszorg (Parnassia). Vanaf de start wordt door het interventie team gewerkt aan het ontwikkelen van een eenduidige werkwijze en methodiek namelijk : observatie, Analyse-actieplan, Interventie en tenslotte Actie.

 

Het team krijgt als taak:

·         Daadwerkelijke interventie in groepen: analyse, in contact treden met etc.

·         Doorverwijzing naar de individuele hulpverlening (Jeugdgezondheidscentra, zorgloket VO, RMC, instellingen voor verslavingszorg, etc.).

·         Doorverwijzing naar groepsactiviteiten in buurthuizen, jongerencentra, etc.

·         Advisering van het signaleringsoverleg over zaken als: aard en omvang van de groepen, verslavingsproblematiek, ontwikkelen van preventiebeleid, etc.

 

Het optreden van het interventieteam wordt afgestemd met de professionals in de wijken, zoals de wijkagent,de jongerenwerker, e.a., omdat zij in de regel bekend zijn met de groepen.[4]

 

Relatie interventieteam – signaleringsoverleg:

 

De aansturing van het interventieteam gebeurt door een opdrachtgever namens het signaleringsoverleg. Deze schakelfunctie tussen signaleringsoverleg en het interventieteam zal worden vervuld door de programmamanager Integraal Veiligheidsbeleid van de gemeente Delft. Deze opdrachtgever houdt samen met de voorzitter van het signaleringsoverleg (een vertegenwoordiger van de politie)tussen de vergaderingen van genoemd overleg contact met het interventieteam. Daarnaast bereiden zij de vergaderingen van het signaleringsoverleg voor op basis van o.a. de gesprekken met het interventieteam en koppelen de besluiten van het  signaleringsoverleg terug naar het interventieteam.

 

Paragraaf 2: Resultaten

Vanaf 1 november 2003 was het IT compleet omdat toen de verslavingsmedewerker is begonnen. Op 1 september was het IT al gestart met politie en ambulant jongerenwerker. De jongerenwerker heeft de eerste periode ook benut om vertrouwd te raken met de stad en de partners waarmee gewerkt moet worden.

 

Paragraaf 3: Aandachtspunten/leerpunten

De afgelopen periode is geanalyseerd met de betrokken partijen. Daaruit is een aantal aandachtspunten/leerpunten naar voren gekomen. Een overzicht hiervan staat in deze paragraaf.

 

Paragraaf 4: Toekomstige werkwijze/organisatie

Op basis van de aandachtspunten/leerpunten die in paragraaf 3 zijn benoemd wordt voorgesteld om de werkwijze van interventieteam en signaleringsoverleg op de volgende punten te verbeteren of te veranderen.

 

Interventieteam (IT):

 

Signaleringsoverleg  (SO)

 

Meldingen

·         Meldingen van overlastgevende groepen of ontwikkelingen op dit gebied vinden rechtstreeks plaats aan de coördinator door de leden van het SO;

·         Meldingen worden door coördinator zo spoedig mogelijk aan IT gemeld en er wordt besproken welke stappen gewenst zijn;

·         Alle meldingen (met genomen acties) komen op een voortgangslijst die in vergadering met Signaleringsoverleg wordt besproken.

 

 

Paragraaf 5:  Doelstellingen

In 2005 worden de volgende doelen nagestreefd.

·         De analyse en aanpak van alle groepen gebeurt via een en dezelfde methodiek.

·         Er worden minimaal 6 groepen geanalyseerd en indien noodzakelijk wordt actie ondernomen.

·         Alle leden van het signaleringsoverleg hebben minimaal eenmaal een tussentijdse bijdrage aan het IT geleverd.

 

 

Paragraaf 6: Financiën

Er is geld geregeld tot en met eind 2004 voor de ambulant jongerenwerker en voor 2005 en verder is structureel geld geclaimd voor de task force jongeren ten behoeve van de ambulant jongerenwerker.

Voor 2004 is vanuit de doeluitkering verslavingsbeleid EUR 32.445 gereserveerd tbv de inzet veldwerker verslavingszorg interventeam. Er is een bedrag van EUR 13.519 toegekend tbv de inzet tm mei. Afgesproken is dat verdere subsidie2005 toegekend wordt afhankelijk van de resultaten van de evaluatie in mei. De politie heeft het vanaf 2005 in haar eigen begroting opgenomen.

 

Bijlage 3

 

Evaluatie legale graffitimuren Irenetunnel

 

In juli 2003 zijn de wanden langs het voetgangerspad van de Irenetunnel vrijgegeven als legale graffitiplekken. In de nota is aangegeven dat deze legale graffitiplekken na een jaar geëvalueerd worden. Deze evaluatie wordt meegenomen in de tussenrapportage IJJB.

 

1. Legale graffiti & kunstgraffiti

Waar de paden langs de voetgangerspaden legale graffitiplaatsen vormen, zijn de wanden langs de fietspaden gebruikt voor kunstgraffiti. De kunstwanden zijn geen legale graffitiplaatsen, maar dat staat nergens aangegeven. Zodoende wordt de indruk gewekt dat de muren langs de fietspaden eveneens legale graffitimuren zijn.

 

2. Onderhoud

De Irenetunnel wordt twee keer per week geveegd. Met vakteam reiniging is afgesproken dat bij grootschaligere evenementen containers worden geplaatst en extra wordt geveegd.

Het is lastig in te schatten wanneer extra veegbeurten nodig zijn, omdat niet bekend is wanneer mensen meer of minder gebruik maken van de legale graffitimuren.

 

3. Sociale veiligheid

De directe omgeving van de Irenetunnel -  met name de stoepen en fietspaden -  wordt eveneens ondergespoten. Wanneer er ook zwerfafval in de tunnel ligt, ziet de tunnel er slordig uit. De Irenetunnel is opgenomen in de route van de stadstoezichthouders.


Bijlage 4: De jeugd-en jongerenmonitor

 

De jeugd heeft de toekomst en daar moeten we dus zorgvuldig mee omgaan. In het integraal preventief jeugdbeleid streeft men naar een samenhangend aanbod, geconcretiseerd in de samenwerking van de diverse aanbieders, waarbij de grenzen tussen de domeinen geen beletsel mogen vormen voor de te bieden ondersteuning.

Als men het heeft over registratie en monitoren is het van groot belang dat alle gegevens over de jeugd binnen het onderwijs/scholen en de hulpverleningscircuits onderling uitwisselbaar zijn tot een samenhangend en met elkaar te combineren geheel. De kwaliteit van hulpverlening en de centrale beleid- en regiefunctie van de gemeente worden hiermede gediend. Waarom beleid en wat is beleid en wat heeft het monitoren daarmee te maken?

Zoals een ieder weet wordt beleid gevormd om bepaalde veranderingen in een situatie te bewerkstelligen. Monitoring is het instrument om over een bepaalde periode te meten of de beoogde beleidsinzet heeft gewerkt en de doelen zijn bereikt. Mocht de beleidsinzet niet het verwachte resultaat hebben opgeleverd, dan zou het fijn zijn om te ontdekken, waaraan het heeft gelegen. De analyse is dan weer een opstap naar een verbeterd beleid en hiermede gaat de cyclus verder de toekomst in.

Het is de bedoeling, dat er data transport mogelijk zal worden vanuit de stand-alone monitoren naar een centrale integrale beleidsmonitor. Populair gezegd via de centrale monitor kan er in elkaars gegevens  worden gekeken en als men dit nodig acht hiervan gebruik worden gemaakt op de toepasselijke beleidsplekken van de gemeente. Wij noemen dat  “Datawarehousing”.

Het nieuwe is namelijk, dat men op een gemakkelijke manier gegevens kan shoppen en combineren in een uitgebreid assortiment.

 

Pilot jongerenmonitor

De “jongerenmonitor” wordt als pilot gebruikt voor het opzetten van een digitale beleidsmonitor. Sinds een aantal jaren kent Delft een integraal jongerenbeleid. Een van de onderdelen van dit beleid betreft het ‘ in beeld houden van jongeren / jongerenmonitor’.

 

Waarom de jongerenmonitor als pilot?Omdat het beleidsveld zo breed is vormen een groot aantal monitors de input voor de jongerenmonitor. Het betreft o.a. monitors als de Onderwijsmonitor, Monitor Brede School, Monitoring Actieplan Cultuurbereik, Monitor Sportvisie, Monitor JGZ en relevante gegevens over kinderopvang en huisvesting. Uit externe bronnen valt ook relevante informatie te halen, zoals bv. de registratiegegevens van de BWD, de politiemonitor bevolking en de jeugdgezondheidsmonitor van de GGD.

 

In het proces om te komen tot een digitale rapportage “Jongeren” (jongerenmonitor) zullen ook de monitors die deze rapportage voeden geschikt worden gemaakt voor digitale rapportage. Dit houdt in dat bv de bestaande gegevens over cultuurparticipatie en sportparticipatie voor digitale rapportering geschikt dienen te worden gemaakt en dat bij een in ontwikkeling zijnde monitor als de onderwijsmonitor de rapportage op voorhand ingericht kan worden t.b.v. digitale rapportering.

 

Om niet eindeloos energie in de voorbereiding te stoppen is gekozen voor een groeimodel waarbij in eerste instantie uit wordt gegaan van bestaande gegevens c.q. afgetapt wordt vanuit de verschillende monitors.

 

Doelen van de pilot

 

De pilot heeft drie doelen:

1.             ervaring op doen met het inrichting van monitorresultaten t.b.v. digitale rapportering

2.             het digitaliseren van enkele bestaande en in ontwikkeling zijnde monitorrapportages

3.             het opzetten van een digitale rapportage “jongeren”

 

ad1. De huidige praktijk bij rapportering van monitorresultaten is: een analyse op een basisbestand met statistische software, vervolgens ruwe gegevens presenteerbaar maken in Excel, waarna tabellen en grafieken in een Wordrapportage worden verwerkt. Welke implicatie heeft het digitaal rapporteren op dit werkproces? Hoe moet het worden ingericht? Waar is efficiency winst te behalen?

 

ad2. De rapportages over de monitors sportvisie en actieplan cultuurbereik zullen worden gedigitaliseerd; dwz dat de basisinformatie dusdanig wordt ingericht dat zij nu en in de toekomst digitale rapportering ondersteunt. In dit proces zal met het betreffende vakteam kritisch gekeken worden naar “meetbare doelstellingen” en bijbehorende indicatoren.

Bij de onderwijsmonitor en de monitor brede school zit dit laatste al ingebakken in de huidige ontwikkeling van die monitors.

 

ad3. De digitale rapportage “jongeren” zal in eerste instantie een verslag zijn van de stand van zaken en ontwikkeling van jongeren op divers beleidsterreinen. Op termijn zal uit deze brede rapportage jongeren een volledige monitorcyclus met als start een nulmeting en op termijn een effectmeting.

 

Voor de monitoren (die de rapportage “jongeren” voedt) geldt dat zij wel zoveel mogelijk als een echte monitorrapportage worden ingericht.


Bijlage 4: Lijst van afkortingen

 

BJZ                                                     Bureau Jeugd Zorg

BS PO                                                 Brede School Primair Onderwijs

BS VO                                                 Brede School Voortgezet Onderwijs

Bureau HALT                                        Bureau Het Alternatief

BWD                                                   Stichting Breed Welzijn Delft

CLD                                                     Christelijk Lyceum Delft

CZC                                                     Centrale Zorg Commissie

DUWO                                                 Woningcorporatie in Delft

DWH                                                   Delftse Werkgroep Homoseksualiteit

ERA flats                                             Type flats genoemd naar het ontwerpbureau

EZH                                                     Elektriciteitsbedrijf Zuid Holland

Fte                                                      fulltime eenheid of te wel formatie eenheid

GGD                                                    Gemeenschappelijke Gezondheids Dienst

ICT                                                      Informatie en Communicatie Technologie

ID banen                                              Instroom/doorstroom banen

IT                                                        Interventieteam

ITW                                                      Initiatiefgroep Tanthof West

JGZ centra                                           Jeugd Gezondheidscentra

JIP                                                      Jongeren Informatie Punt

MEE                                                    Organisatie, die ondersteuning biedt aan mensen met

                                                           een lichamelijke of verstandelijke handicap

 

 

 

 

 

Opbw                                                   Opbouwwerk

RMC                                                    Regionaal Meld- en Coördinatie punt

S en O                                                 Stichting Spel en Opvoeding

SCW                                                   Sociaal cultureel werk

SO                                                      Signaleringsoverleg

SOD                                                    Stichting Ouderwerk Delft

SPOD                                                  Stichting Pop Oefencentrum Delft

TOS                                                    Thuis Op Straat

VMBO                                                 Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs

WCT                                                    Wijk Coördinatie Team

WIZ                                                     Werk, Inkomen Zorg, sector binnen de gemeente

 

 

 



[1] Bron: nota Task-force

[2] Bron: jaarverslag leerplicht schooljaar 2003 - 2004

[3] ID banen staan cursief weergegeven

[4] Zie tekst Task-force besproken op 26 augustus 2003 in het signaleringsoverleg