Tussenstand
integraal jeugd- en jongerenbeleid augustus 2004
“Ik word niet
gelukkig van een perfecte procedure of beleidsnota,
maar
van een geslaagde maatschappelijke interventie.”
(George
Brouwer, oud-gedeputeerde Zuid Holland)
Delft, augustus 2004
Arie Pieter Hoogendam
Rien Griep
Inhoudsopgave
2.1.2 Zorgloket en zorgteams op de scholen
2.1.4 Jeugdzorg, verslavingszorg en bijzonder
woonvormen
2.1.9 Verstrekte subsidies voor 2003
2.1.10 Participatie en communicatie
3.1 De
stedelijke activiteiten
3.1.2 Zorgloket en zorgteams op de scholen
3.1.4 Jeugdzorg, verslavingszorg en bijzondere
woonvormen
3.1.9 Verstrekte subsidies 2004
3.1.10 Participatie en communicatie
3.2.2 Formatieplaatsen jongeren- en tienerwerk bij
de BWD
3.2.3 Projecten naast de reguliere activiteiten
voor tieners en jongeren
4.1 Bezuinigingen
door de rijksoverheid
Bijlagen
1. Websites
2. Evaluatie interventieteam/signaleringsoverleg
3. Evaluatie legale graffitimuren Irenetunnel
4. De jeugd- en jongerenmonitor
5. Afkortingen lijst
Er is in de afgelopen jaren
consequent gewerkt aan een coherent jeugd- en jongerenbeleid. Het resultaat
hiervan is zichtbaar in de netwerken van tiener- en jongerenwerk in de wijken,
de zorgketen voor jongeren van 0 tot 23 jaar, de samenwerking van een groot
aantal organisaties in het signaleringsoverleg en de Brede school.
Het doel voor de aankomende
jaren is om deze koers door te zetten en de degelijk opgebouwde infrastructuur
te handhaven en verder uit te bouwen.
Waar
ik mij als wethouder in het bijzonder voor wil inzetten, is het vergroten van
de participatie van jongeren. Jongeren moeten uitgedaagd worden mee te praten,
mee te discussiëren en mee te beslissen over de zaken die hen aangaan. Een goed
voorbeeld is de jongerenraad. Mede op hun verzoek zal ik vanaf heden een
maandelijks spreekuur gaan houden in het Stadhuis.
De
komende jaren willen we jongerencultuur en culturele participatie door jongeren
blijven stimuleren. Hierbij kan voortgebouwd worden op de goede basis die is
gelegd in onder andere de cultuur programmering, onder andere in de brede
school, poppodium, skatebaan, de jaarlijkse skate jam en de graffitiwanden.
Een
ander vraagstuk dat speciale aandacht behoeft, is de woningnood onder jongeren.
Ondanks een toename van het aantal aan jongeren toegewezen woningen, is de
vraag nog steeds erg groot en zijn de wachtlijsten erg lang. In het najaar zal
over deze problematiek een nota verschijnen, waarin naast een analyse een
mogelijke oplossingsrichting wordt gegeven.
Het
is duidelijk dat de gemeente al deze zaken niet alleen kan realiseren.
Samenwerking met anderen en het opbouwen en onderhouden van relevante netwerken
zijn onmisbaar. Wij hopen dan ook als gemeente dat de samenwerking zo goed
blijft als tot nu toe het geval is geweest,
zodat Delft een stad blijft waar gewerkt wordt voor en door jongeren.
Christiaan Mooiweer
Wethouder Jongeren
In de nota “Het gaat steeds
beter met jongeren in Delft” van vorig jaar is gekozen voor een vraaggestuurde
aanpak op wijk- en op stedelijk niveau. In de tussenrapportage augustus 2003 is
de voorliggende evaluatie wordt deze lijn doorgezet.
In deze nota vindt u een
terugblik op het jeugd- en jongerenbeleid in 2003 op zowel stads- als
wijkniveau, een tussenstand van 2004 en een vooruitblik op 2005. Als bijlage is
meegenomen de opzet voor de Jeugdmonitor.
De aantallen die genoemd
worden van jongeren, bezoekersaantallen in wijkcentra, deelnemers aan
activiteiten etc. zijn schattingen. Om toch vergelijkingmateriaal te hebben
voor volgende jaren is ervoor gekozen om deze schattingen toch mee te nemen als
0-meting.
Leidraad voor het integraal
jeugd- en jongerenbeleid is de Programmabegroting 2002-2006 en de
uitgangspunten van programmadocument integraal jeugd- en jongerenbeleid.
Uit het College Programma
2002 – 2006:
Delft wil de burger een aangename leefomgeving bieden; de stad moet schoon, heel en veilig zijn. De wijken
bieden ruimte en groen waarin mensen samen kunnen leven, wonen, spelen, leren
en ontspannen.
Trajecten van activering of educatie of zorgvoorzieningen zoveel
mogelijk worden ingericht naar de wens van de klant, die centraal staat.
De komende periode moet binnen de eigen organisatie een verdere omslag
plaatsvinden naar wijkgericht werken, vraaggericht en dichtbij.
Uit het programmadocument
integraal jeugd- en jongenbeleid:
“Jongerenbeleid is facetbeleid. Het richt
zich op alle beleidsterreinen die jongeren raken en op alle jongeren in Delft.
We willen een verdere integratieslag maken op dit beleidsterrein. We versterken
de banden van het jongerenwerk met de jeugdhulpverlening en de jeugdzorg
enerzijds en met maatschappelijke sectoren als onderwijs, cultuur, sport en
wonen anderzijds.”
De doelstelling van de
programma-aanpak is in de startnotitie van 1999 vastgelegd: “Samen met
instellingen en jongeren ontwikkelen van een samenhangend patroon van
voorzieningen en regelingen voor jongeren, dat afgestemd is op hun wensen,
behoeften, mogelijkheden en problemen en dat voor hen optimaal toegankelijk is.
Het gaat hierbij niet om een eenmalige actie maar om het tot stand brengen van
een permanente betrokkenheid van jongeren bij het ontwikkelen van een
samenhangend jongerenbeleid.”
1. Het formuleren van een gedeelde visie op de
ontwikkeling en uitvoering van het integraal jeugd- en jongerenbeleid samen met
de verschillende actoren in het speelveld: bestuurders, ambtenaren,
medewerkers/sters van maatschappelijke instellingen en jongeren.
2. Het ontwikkelen en in stand houden van netwerken op
wijkniveau en stedelijk niveau, waarin alle voor jongeren van 4 tot 24 jaar
relevante organisaties participeren.
3. Het vormgeven van jongerenparticipatie bij de
ontwikkeling en uitvoering van het integraal jeugd- en jongerenbeleid.
Belangrijke ontwikkelingen in het jeugd- en jongerenbeleid zijn:
·
De versterking van
tiener- en jongerenwerk, zoals dat in de wijken wordt uitgevoerd door Breed
Welzijn Delft.
·
Het ontstaan van een
samenhang tussen het aanbod voor jeugd
en jongeren op wijkniveau: het tiener- en jongerenwerk en de aansluiten ervan
op het brede schoolprogramma, ook binnen het voortgezet onderwijs, de JGZ
–teams en de andere onderdelen van de zorgketen.
·
De samenwerking tussen
gemeente, politie, scholen, verslavingszorg, jeugdzorg, BWD (en mogelijk bureau
HALT en het JIP) in het signaleringsoverleg om problemen met hinderlijke en
overlastgevende groepen te verminderen.
·
De ontwikkeling van een
op jongeren gericht cultureel aanbod met mogelijkheden tot participatie door jongeren.
Kortom, op veel terreinen is
een samenhangende ontwikkeling waar te nemen. Het doel is om deze lijn, ondanks
de bezuinigingen door te zetten, zoals door de wethouder in het voorwoord reeds
is aangegeven.
0
t/m 14 jaar |
15
t/m 24 jaar |
Totaal |
|
Van Nederlandse afkomst |
10.029 |
10.721 |
20.750 |
Van buitenlandse afkomst |
4.492 |
3.573 |
8.065 |
Totaal |
14.521 |
14.294 |
28.815 |
Percentage minderheden |
30,9% |
25% |
27,9% |
Casuïstiek overleg: bestaat uit politie, openbaar ministerie en
kinderbescherming. Behandelt jongeren met een strafblad. In eerste instantie
m.n. gericht op doorstromers, 3 – 10 antecedenten).
Signaleringsoverleg: bestaat uit politie, gemeente, de stichting Breed
Welzijn Delft, Voortgezet Onderwijs, Verslavingszorg en Bureau Jeugdzorg.
Behandelt groepen, of locaties waar groepen zich bevinden, nemen
preventiemaatregelen tegen verslaving bij jongeren, die zich niet vrijwillig
tot de zorginstellingen wenden of mogelijk crimineel zijn of dreigen te worden.
Interventieteam: bestaat uit ambulant jongerenwerker,
jeugdrechercheurs en veldwerkers verslavingszorg. Zij interveniëren daadwerkelijk
in groepen en verwijzen door naar zorginstellingen en naar regulier jongeren-
en tienerwerk.
RMC: Regionaal Meld- en Coördinatiepunt. Zij dragen er
zorg voor dat elke jongere, vanaf 16 jaar, met een startkwalificatie school
verlaat of aan werk geholpen wordt en daarbij zonodig wordt begeleid en
ondersteund.
Zorgloket Voortgezet
Onderwijs: Zij zorgen er voor dat
jongeren, van 12 – 16 jaar, die aangemeld worden bij het loket eventueel worden
teruggeplaatst op hun school van herkomst en zonodig worden begeleid en
ondersteund bij het herpakken van hun schoolcarrière. Ook andere problematiek
van de betreffende jongeren kan worden aangepakt (operationeel voorjaar 2004).
JGZ-teams: Jeugd Gezondheid Teams in de wijken. Zij zorgen,
naast het fysieke welzijn, er voor dat jongeren tot 12 jaar indien nodig
ondersteund worden op school, in het gezin en in de buurt. De komende jaren
zullen er in alle wijken dergelijke teams worden opgericht.
Verslavingszorg: Opvang bij verslavingsproblematiek door de Stichting
Parnassia.
Stichting Maatschappelijke
Opvang: Opvang op het gebied van
huisvesting voor jongeren van boven de 18 jaar.
Regulier Jongeren- en
tienerwerk in de wijken: Het aanbod
van jongeren- en tienerwerk, zoals door de BWD verzorgd wordt in de
jongerencentra en buurtaccommodaties in de verschillende wijken.
Tienerwerk voor de scholen: tienerwerk gericht op jongeren van de scholen voor
m.n. Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs, dat verzorgd wordt door de
BWD, op dit moment op bescheiden schaal in buurthuis De Wending.
Veilige school: preventie criminaliteit op scholen.
In het kader van het
preventiebeleid jongeren streeft de gemeente naar het inrichten van een
gesloten keten, waarbinnen alle jongeren van 0 tot 23 jaar en hun ouders de
nodige zorg kunnen krijgen. De keten bestaat uit eerstelijns knooppunten: RMC,
zorgloket VO en JGZ centra.
Het doel van het RMC project
is om voortijdig schoolverlaters (van 16 tot 23 jaar) terug te geleiden naar
school, door te geleiden naar werk of een combinatie van werk en leren te
realiseren. Het schooljaar 2002/2003 geeft het volgende beeld:
Tabel 2: aantal RMC-ers in aantallen [2]
Naar |
Aantal
|
Percentage |
Onderwijs |
135 |
47% |
Werk |
69 |
24% |
Werk en leren |
42 |
15% |
Overig (detentie, ziek,
hulpverlening) |
40 |
14% |
Totaal |
286 |
100% |
Vanuit het RMC werd Het
zakgeld project gestart met als doel om de 30 beschikbare plekken te bezetten.
Dit werd gehaald; 33 jongeren zijn bemiddeld, waarvan 28 jongeren gedurende
langere tijd via het zakgeldproject aan het werk zijn geweest.
Aandachtspunt is het aantal
jongeren zonder werk. Per 1 januari 2003 stonden er 184 jongeren van 15 – 20
jaar ingeschreven als werkloos, dat is 5% van het totaal aantal werklozen.
Daarnaast 333 jongeren van 21 – 26 jaar, dat is 9% van het totaal aantal werklozen.
In totaal dus 517 werkloze jongeren tot 26 jaar.
Het
CWI heeft de reintegratieverantwoordelijkheid voor de fase-1 jongeren ten
behoeve waarvan pasgeleden een (jeugd)banenmarkt heeft plaats gevonden, in
september een prominentendag (burgemeesters gaan jeugdbanen bij bedrijven
acquireren) plaats vindt en een landelijke pilot jongerenpaspoort (hulpmiddel
bij het solliciteren) wordt uitgevoerd.
Alle scholen voor VO hebben
een zorgteam. Het doel is om kinderen binnen de school de hulp te geven, die
nodig is. Waar dit niet lukt heeft het zorgloket een signalerende, adviserende
en doorverwijzende functie. Met organisaties als bureau Jeugdzorg, leerplicht,
maatschappelijk werk, etc. is gedurende 2003 overleg gevoerd over een te
sluiten convenant, zodat in 2004 het zorgloket fysiek gestalte kon krijgen. Het
zorgloket is voor leerplichtige jongeren van 12 tot 18 jaar.
In 2003 is gewerkt aan de JGZ
pilots in de wijken Buitenhof en Wippolder (zie ook paragraaf …. wijken).
Jeugdzorg
Jeugdzorg is in principe een
provinciale taak (stadsgewest Haaglanden). Jeugdzorg kan onderverdeeld worden
in bureau Jeugdzorg, verantwoordelijk voor de toegeleiding, en een aantal
uitvoerende organisaties, zoals Jeugdformaat, Parnassia, en anderen.
Het gemeentelijk beleid richt
zich op het vergroten van de doorloopsnelheid en tracht ook op regionaal en
lokaal niveau voldoende zorg voor 18-plusser geregeld te krijgen.
Door Delft is in 2003 overleg
gevoerd met bureau Jeugdzorg, wat heeft geleid tot een aantal product
afspraken, die moeten resulteren in:
·
Het terugdringen van de
wachtlijsten in 2004.
·
Een aansluiting van
bureau Jeugdzorg op de eerstelijns knooppunten.
·
Een zo vroeg mogelijke
afstemming van gemeentelijke taken en taken van bureau jeugdzorg om de
implementatie van de wet op de jeugdzorg (januari 2005) op een soepele wijze
mogelijk te maken.
Verslavingszorg
De volgende zaken zijn in
2003 opgepakt:
·
Start deelname aan www.drugsweb.nl (drukbezochte jongerensite
over genotmiddelengebruik).
·
Campagne Drugs laat je
niks wijsmaken, gericht op jongeren en ouders.
·
Afspraken met rectoren
VO-scholen over introductie voorlichtingspakket Gezonde School en
Genotmiddelen. Preventie genotmiddelen op de agenda van de Veilige School.
·
Discussie met politie,
BWD en gemeente over al dan niet toestaan van alcohol in jongerencentra.
·
Start interventieteam
jongerengroepen met daarin 19 uur per week verslavingszorg.
·
Voorlichting aan
eerstejaars studenten en barpersoneel en bestuurders studentenverenigingen.
·
Folder ontwikkeld tbv
grotere bekendheid lokale verslavingszorg.
Door de Stichting
Maatschappelijke Opvang zijn de volgende aantallen jongeren onder de 23 jaar
opgevangen:
Tabel 3: aantallen opgevangen jongeren
Plaats |
Absoluut |
Percentage |
Jongerenpension |
11 |
28% |
Woongemeenschap Schieweg |
6 |
16% |
Sociaal Pension |
5 |
13% |
Nachtopvang |
2 |
5% |
Woongemeenschap Wateringen |
3 |
7% |
Nevenlocaties |
2 |
5% |
Sociaal Pension Maassluis |
10 |
26% |
Totaal |
39 |
100% |
Ter voorbereiding van de
start van de brede school in het voortgezet onderwijs zijn in 2003 de volgende
activiteiten ondernomen:
·
Uitbreiding van het tienerwerk
in de Wending,gericht op de VO scholen
in Hof van Delft.
·
Er is een uitgebreid
onderzoek gedaan onder leerlingen, ouders, docenten en professionals naar de
vorm, waarin de brede school aangeboden kan worden.
·
Er zijn gesprekken
gevoerd binnen het rectorenberaad om de bereidheid van de scholen te peilen.
·
Er is een plan van
aanpak gemaakt, dat moet resulteren in een pilot project in 2004.
Taskforce interventie in groepen
In september 2003 is de
taskforce jongeren gestart en is een voorzichtige start gemaakt met het
interventieteam. Dat had in november 2003 een volledige bezetting en is toen
aan de slag gegaan met het in kaart brengen van enkele groepen van jongeren die
hinderlijk of overlastgevend zijn.
In de kerst en oud en nieuw
periode worden er in de buurthuizen en jongerencentra activiteiten
georganiseerd. Het is zelfs een voorwaarde bij het gedoogvuur in de
nieuwjaarsnacht, dat er ook activiteiten zijn in het bijhorende
jongerencentrum. Deze activiteiten zijn ook in 2003 goed bezocht. Op avond
activiteiten waren in de verschillende centra circa 300 deelnemers in totaal
aanwezig. In de nieuwjaarsnacht zijn in totaal meer dan 800 jongeren in de
jongerencentra geweest.
In deze nacht is er op enkele
locaties ook gezorgd voor extra beveiligingsmaatregelen in verband met de grote
aantallen bezoekers.
Ten
behoeve van het thema de veilige school werken de drie scholen voor voortgezet
onderwijs in Delft samen waar het kan en per locatie waar het moet. Het gaat
hierbij om fysieke en sociale veiligheid. In het verleden heeft de
preventieadviseur van de politie alle locaties geschouwd en voorstellen tot
fysieke verbetering gedaan. Daarnaast is voortdurende aandacht nodig voor de
sociale veiligheid. Elke schoollocatie beschikt over een
veiligheidscoördinator.
Tevens
heeft elke school een hoofdcoördinator. De samenwerking vindt plaats in de
contactgroep “De veilige school” die als doel heeft de problemen van de 3
middelbare scholen te analyseren, coördineren en voorstellen te ontwikkelen
voor deskundigheidsbevordering van onderwijzend en niet onderwijzend personeel.
Deze contactgroep wordt ondersteund door de onderwijsadviesdienst. Per locatie
zijn er dan locatiegebonden werkgroepen die ook door de onderwijsadviesdienst
worden ondersteund en die per jaar werken met een voor dat jaar vastgesteld
activiteitenplan.
Het beeld over 2003, uit:
“Delft door de ogen van Halt Haaglanden”
Tabel 4: aantallen Bureau Halt geholpen jongeren
Halt-verwijzingen/zaken |
Absoluut |
Percentage |
Per
1000 jongeren |
Aantal jongeren < 12 |
3005 |
|
|
Aantal jongeren 12 – 18 |
5682 |
|
|
Aantal zaken |
105 |
100% |
12 |
Verwijzingen politiebureau
Delft |
77 |
73% |
9 |
Verwijzingen andere bureaus |
28 |
27% |
3 |
Delict gepleegd in Delft |
77 |
73% |
10 |
Delict gepleegd buiten
Delft |
28 |
27% |
|
Jongeren uit Delft |
88 |
84% |
|
Jongeren van buiten Delft |
17 |
16% |
|
Zaken geslaagd |
81 |
77% |
|
Zaken niet geslaagd |
7 |
7% |
|
Zaken niet in behandeling
genomen |
4 |
4% |
|
Zaken nog in behandeling |
13 |
12% |
|
Gerealiseerde afdoeningen |
77 |
|
9 |
Gerealiseerde Stop-reacties |
4 |
|
1 |
Halt recidivist |
6 |
6% |
0,7 |
Geen Halt recidivist |
99 |
94% |
11 |
In 2003 zijn de volgende
activiteiten ontplooid:
·
I-catcher: een
posterproject met als doel de betrokkenheid van jongeren bij hun eigen
leefomgeving te vergroten. Het project werd gecoördineerd door de jongerenraad,
met steun van de BWD, mede gesubsidieerd door de gemeente.
·
Podium Enjoi: een
project voor Delftse bands, georganiseerd door de jongerenraad met steun van de
BWD en het Evenementenbureau, mede gesubsidieerd door de gemeente.
·
Skate Jam werd op de
skatebaan (tijdens de autoloze zondag) georganiseerd door de Nieuwe Amateur en
de BWD, mede gesubsidieerd door de gemeente. Aantal bezoekers: 4500; aantal
actieve jongeren achter de schermen: 50; aantal jongeren actief in demo’s en
wedstrijden: 200 en aantal rolschaatsers/skaters/bikers ongeorganiseerd actief:
500.
·
Legale graffiti wand in
de Irenetunnel, conform het Collegeprogramma.(Zie bijlage 3)
·
Kunst graffiti wand in
de Irenetunnel.
In het kader van programma
X-Change (cross-over muziek- en dansactiviteiten, Delfts Actieplan
Cultuurbereik):
·
Speakers: Headlock,
hiphopavond voor lokaal talent, gekoppeld aan landelijke acts.
·
Bandcoaching hip-hop “X-pro crew”.
·
Zomerschool
activiteiten.
·
Lesprogramma X-Change on
school voor 1000 jongeren: muziekstijlen uit verschillende landen.
·
X-Change on Brede school
met street dance en breakdance workshops tot 12-jarigen.
·
Hip-hop presentatieavond
in Speakers X-change Excitement.
·
Delft Open Breakdance Event in mei 2003.
·
Productie Hip-hop CD.
·
CD – release party in Speakers.
·
Musika do Brasil:
muziekprogramma in het cultuurtraject van de VAK.
·
Bandcoaching Surinaamse
jongerenband Kawina
·
X-pro Storytelling: DNA
i.s.m. de Openbare Bibliotheek.
Tabel 5: Cijfermatig overzicht X-Change Delft 2004
ACTIVITEIT |
ACTIEVE DEELNEMERS |
BEZOEKERS |
% NIEUW PUBLIEK |
% ALLOCHT. GROEPEN |
Studio X-Change
(bandcoaching en open mic) |
30 |
120 |
90 |
75 |
X-Change en eXcitement |
25 |
100 |
75 |
70 |
Headlock |
32 |
600 |
40 |
40 |
Open Breakdance Event |
24 |
300 |
n.v.t. |
75 |
X-pro CD |
43 |
|
|
36 |
Zomerschool |
30 |
125 |
60 |
85 |
CKV-startdag |
800 |
|
100 |
35 |
X-Change on School |
698 |
|
100 |
10 |
X-Change on School |
354 |
|
100 |
100 |
X-Change on Brede School (workshop streetdance) |
24 |
55 |
60 |
28 |
X-Change on Brede School (workshop werelddans) |
22 |
50 |
50 |
25 |
X-Change on Brede School (workshop percussie) |
24 |
55 |
60 |
30 |
X-pro release party |
50 |
500 |
50 |
60 |
All for Love (X-pro storytelling) |
9 |
180 |
70 |
50 |
Totaal |
2165 |
2085 |
61% |
51% |
SAMENSTELLING ACTIEVE
DEELNEMERS / BEZOEKERS |
LEEFTIJD ACTIEVE DEELNEMERS |
LEEFTIJD BEZOEKERS |
Kinderen tot 12 jaar |
23% |
14% |
Jongeren 12-18 jaar |
55% |
28% |
Jongvolwassenen 18-25 jaar |
25% |
21% |
Volwassenen 25-55 jaar |
5% |
36% |
Senioren 55+ |
0% |
0% |
Ondanks de stijging van het
aantal toewijzingen in 2003 t.o.v. 2002 blijft het voor jongeren een probleem
om geschikte woonruimte te vinden. Hieronder volgt een overzicht van toegewezen
woningen aan jongeren tot 23 jaar in 2002 en 2003:
Tabel 6: aantal toegewezen woningen
|
|
1e HALF JAAR |
2e HALF JAAR |
TOTAAL |
|||
|
|
2002 |
2003 |
2002 |
2003 |
2002 |
2003 |
Zonder voorrang |
Uit eigen gemeente naar
bestaande voorraad |
58 |
84 |
55 |
94 |
113 |
178 |
Zonder voorrang |
Van buiten gemeente naar
bestaande voorraad |
64 |
56 |
72 |
67 |
136 |
123 |
Met voorrang |
Uit eigen gemeente naar
bestaande voorraad |
7 |
17 |
20 |
29 |
27 |
46 |
Met voorrang |
Van buiten gemeente naar
bestaande voorraad |
5 |
5 |
8 |
9 |
13 |
14 |
Totaal |
|
134 |
162 |
155 |
199 |
289 |
391 |
Door DUWO werden in 2002 1179
onzelfstandige eenheden verhuurd en in 2003 1294.
Uit het budget
jongerenactiviteiten, buitenschoolse natuureducatie, flexibel budget jeugd en
jongeren en preventiebeleid:
·
Delftse vakantie
activiteiten: € 39.639,- Gedurende 10 dagen 400 deelnemers per dag.
·
Stichting Stedelijk
Overleg Scouting Delft: € 25.425,- Er
zijn 6 groepen met een groot aantal activiteiten. Het aantal deelnemers aan
regelmatig terugkerende activiteiten (wekelijks, 1x per veertien dagen,
maandelijks is ca. 350.)
·
Bijdrage aan nieuwbouw
clubhuis scouting Paulus € 5000, - . Door deze gemeentelijke bijdrage hebben
ook een aantal grote landelijke organisaties bijgedragen aan dit project.
·
Hobbyclub Sint Jozef: € 6126,- . Er
zijn 3 x per week bijeenkomsten voor kinderen, 40 kinderen per keer, 50 weken
per jaar.
·
Jongeren Informatie
Punt: € 56.400,- . Er zijn 754 (was 518) klanten met informatie- en
adviesvragen geweest. Hiervan waren 624 jongeren, 373 meisjes en 351 jongens.
Daarnaast hebben 1636 jongeren gebruik gemaakt van de computers op het
JIP.
·
Stichting Delftse
Natuurwacht € 13.255,-
·
Jongerenactiviteiten
Kerstvakantie: € 14.755,- (zie jongeren en veiligheid).
·
Activiteiten DWH
jongeren: € 3000,-
·
Bijdrage aan restauratie
de Botter € 5000,- . Dit is een schip, waarmee jongeren onder begeleiding
kunnen varen, met onder meer als doel om te leren samenwerken.
Participatie van de doelgroep
is belangrijk uitgangspunt van het integraal jeugd- en jongerenbeleid. Om daar
vorm aan te geven zijn in 2003 de volgende zaken aangepakt:
·
De jongerenraad is
gesubsidieerd om haar activiteiten te kunnen ontplooien.
·
Ondersteuning deelname
Europees jongerenparlement in Dublin voor een drietal jongeren, die
terugrapporteren aan de Jongerenraad.
·
Overleg met jongeren
over de legale graffiti wanden.
·
Communicatie met het
skateplatform over beheer en toezicht op de skatebaan.
·
De jongerenportal draait
op de website.
·
Regelmatig verschijnt de
Exitpagina in de Stadskrant met informatie voor en door jongeren.
·
Samen met de kerken is
een kaderdag georganiseerd voor organisaties die actief zijn voor en met
jongeren. Er waren circa 50 deelnemers. Van deze dag is een evaluatieboekje
gemaakt.
In Delft is sprake van een
aantal netwerken die wijkoverstijgend opereren:
·
Het Wijkcoördinatieteam
(WCT), dat bestaat uit professionele vertegenwoordigers van verschillende
organisaties in de wijk. Functioneert goed in alle wijken.
·
De Brede Welzijns Dienst
(BWD), bestaande uit de professionals van de BWD in de wijken. Is nog in opbouw
in de verschillende wijken.
·
Het Jongerennetwerk. Is
in ontwikkeling en gaat bestaan uit professionals die zich bezighouden met
jongeren (zoals jongerenwerk BWD, JGZ centra, Brede school, etc.) Hier moet nog
in geïnvesteerd worden, mede als gevolg van het feit, dat de realisatie van de
verschillende onderdelen van de netwerken niet gelijktijdig plaats vindt.
·
De Brede school met de
wijkwerkgroepen.
·
De Jeugd
Gezondheidsteams. Deze zoeken aansluiting vanuit de Gezondheidscentra bij
wijknetwerken en helpen met de opbouw hiervan.
We streven er naar deze
netwerken waar mogelijk aan elkaar te koppelen en met elkaar te laten
samenwerken, zodat voor jongeren en ouderen een herkenbaar en vooral
toegankelijk geheel in de wijken ontstaat.
BWD netwerk
Jongerennetwerk
WCT
·
In 2003 hebben in totaal
222 bewegingsactiviteiten plaatsgevonden. Het programma liep van maart tot en
met september. 1350 tieners en jongeren hebben aan deze activiteiten
deelgenomen.
·
Gedurende drie weken in
de zomervakantie zijn er in diverse Delftse wijken 16 sport- en spelactiviteiten
georganiseerd. In sommige gevallen gebeurde dit in samenwerking met een
sportvereniging. Aan de activiteiten namen ongeveer 1000 Delftse jongeren deel
in de leeftijd van 13 tot 21 jaar.
·
De evaluatie van sport
en cultuur op straat wordt meegenomen in de evaluatie van het productenboek van
de BWD.
·
De Weerbaarheidstraining
is een cursus die wordt aangeboden binnen het Brede school programma. In 2003
zijn er 8 cursussen geweest voor de leeftijdsgroep 10 – 12 jaar.
·
Per cursus hebben tussen
de 14 en 20 kinderen deelgenomen, in totaal ongeveer 140.
Zomerschool:
·
Gedurende de
vakantieperiode is een uitgebreid programma aangeboden aan een groep kinderen
uit het basisonderwijs en aan een groep uit het voortgezet onderwijs.
·
In totaal namen 90
kinderen en jongeren deel aan het programma, dat bestond uit culturele,
sportieve en educatieve activiteiten.
·
Na afloop heeft een
uitgebreide evaluatie plaatsgevonden op basis waarvan de aanpak in 2004 werd
geformuleerd.
Meidenactiviteiten:
·
Voor meiden organiseert
de BWD speciale activiteiten in de Wending, Voorhof 1 en binnen het project
Mozartlaan. Het aanbod is educatief, recreatief en cultureel. Hiernaast worden
de meiden geholpen bij hun huiswerk.
·
In totaal deden 250
meiden mee aan de diverse activiteiten. Concrete resultaten van de activiteiten
zijn onder meer de theatervoorstelling “Je moeder”, een tentoonstelling over
bouwen en wonen “Droom je huis” en een bijdrage aan de Jurk van Delft.
Daarnaast hebben 45 meiden deelgenomen aan Technica 10 activiteiten.
Beheer skatebaan:
·
Vanuit het
signaleringsoverleg is aangedrongen op het regelen van toezicht op de
skatebaan. Dit heeft geresulteerd in professioneel toezicht door de
beveiligingsafdeling van Combiwerk op alle dagen van de week tijdens de
piekuren.
·
De voorbereidingen voor
het plaatsen van nutsvoorzieningen (elektriciteit-, water- en rioolaansluiting)
t.b.v. de toezichthouders zijn in gang gezet.
Uitbreiding van het aantal
formatieplaatsen jongeren- en tienerwerk bij de BWD, conform
programmabegroting:
·
Aantal fte’s op basis
van knopen in de wijk was 9,64 fte
·
Tijdelijke uitbreiding
tot 1 januari 2004 tot 12,44 fte
·
Uitbreiding per 1
januari 2004 met 5 fte tot 14,64 fte
Tabel 7: Inzet tiener- en jongerenwerkers per wijk in
aantallen uren[3]
WIJK |
LOCATIE |
JONGERENWERK |
TIENERWERK |
MEIDENWERK |
JONGEREN OPBOUWWERK |
TOTAAL |
Vrijenban |
|
|
|
|
|
72 + 58 |
|
Viking |
36 + 36 |
|
|
|
|
|
Ooievaarsnest |
|
8 |
|
|
|
|
Delft Noord |
16 + 22 |
|
|
|
|
|
Geerweg |
|
12 |
|
|
|
Wippolder |
|
|
|
|
4 |
48 + 72 |
|
Muyskenlaan |
32 + 36 |
|
|
|
|
|
Buurthuis |
|
12 + 36 |
|
|
|
Hof van Delft |
|
30 |
8 |
|
14 |
60 |
|
Kuyperwijk |
|
|
|
|
|
|
Wending |
|
|
8 |
|
|
|
Olof |
|
|
|
|
|
Voorhof |
|
32 |
8 |
|
|
47 |
|
Poptahof |
|
|
|
|
|
|
Voorhof II |
|
|
7 |
|
|
Buitenhof |
|
|
8 |
|
14 |
103+ 56 |
|
Mozartlaan |
68 + 56 |
|
7 |
|
|
|
Fledderus |
6 |
|
|
|
|
Tanthof |
|
|
8 |
|
|
78+32 |
|
Border |
52 + 32 |
18 |
|
|
|
|
Buurthuis |
|
|
|
|
|
Stedelijk |
32 |
|
|
|
|
40 |
|
8 |
|
|
|
|
|
Totaal |
|
|
|
|
|
Gerealiseerde
activiteiten:
·
In gebruik name van
speelplekken in o.a. Beukenlaan, Oude IJsbaan, Vondelstraat.
·
Opening van wijkaccommodatie
Het Ooievaarsnest, met daarin een jongerenruimte, is voorbereid.
·
Speeltuin Brasserskade
is opgeknapt.
·
In het kader van de
brede school zijn in het voorjaar 37 activiteiten georganiseerd, waaraan 210
kinderen deelnamen. In het najaar zijn 25 activiteiten georganiseerd, waaraan
195 kinderen deelnamen.
·
In het kader van sport
en cultuur op straat heeft elke week een activiteit plaatsgevonden. De jongeren
van de Viking participeerden in het project Mobiel Extravaganza.
Openingstijden
jongencentrum De Viking:
Maandag t/m donderdag 20.00 - 23.00 uur
Vrijdag 20.00 -
01.00 uur
Zaterdag 16.00 - 23.00
uur
Zondag 16.00 - 23.00 uur
Gemiddeld bezochten ongeveer
250 à 300 jongeren per week het jongerencentrum. Het
jongerencentrum voldoet aan de eisen, zodat een gebruiksvergunning en een
horecavergunning konden worden afgegeven.
Beschikbare formatie in
bruto uren:
·
Viking: 36 uren
jongerenwerk en 36 uren assistent jongerenwerk
·
Buurthuis Bras: 16 uren
jongerenwerk en 22 uren assistent jongerenwerk.
·
Voor de tieners aan de
Geerweg is vanaf 1 november 12 uren netto tienerwerk ingezet.
Gezien de overlast problemen
met een groep jongeren in het Heilige Land, is een gezamenlijke inspanning
gepleegd door de wijkcoördinator, de wijkopzichter, de wijkagent en de BWD.
Gerealiseerde
activiteiten:
·
Trapveld Muyskenlaan is
geopend.
·
Sport en cultuur op
straat 1 activiteit per week gerealiseerd (aantallen deelnemers zie “De wijken,
algemeen”.)
·
Tijdelijke herinrichting
plein Burny Bosschool.
·
In gebruik name van
diverse speelplekken liggen bij het vakteam Groen ter uitvoering.
·
Voorbereiding start JGZ
centrum in 2004.
·
In het kader van Sport
en cultuur op straat heeft elke week een activiteit plaatsgevonden. In de
zomermaanden zijn activiteiten aangeboden in het kader van het project
zomeractiviteiten.
·
Aan de voorbereiding van
de pilot JGZ centrum aan de Nassaulaan is voortvarend gewerkt.
Openingstijden
jongerencentrum Muyskenlaan:
Dinsdag 19.30 - 22.00 uur
Woensdag 19.30 - 22.00 uur
Vrijdag 19.30 - 01.00 uur
Zondag 19.00 -
22.00 uur
Gemiddeld bezochten ongeveer
250 à 300 jongeren per week het jongerencentrum. Het
jongerencentrum voldoet aan de eisen, zodat een gebruiksvergunning en een
horecavergunning konden worden afgegeven.
Beschikbare formatie in
bruto uren:
·
Jongerencentrum
Muyskenlaan 32 uren jongerenwerk en 36 uren assistent jongerenwerk.
·
In het buurthuis 12 uren
tienerwerk en 36 uren assistent tienerwerk.
·
Daarnaast is 4 uren
jongerenopbouwwerk beschikbaar.
Gerealiseerde activiteiten:
·
Speelplek Kaarderstraat
is aangelegd.
·
Zomeractiviteiten hebben
ook in deze wijk plaatsgevonden (voor deelnemers aantallen zie 2.2.2.)
·
Voorbereidingen voor de
start van brede school activiteiten in 2004.
·
Daarnaast is er een
aanbod Sport en cultuur op straat van 1 activiteit per week geweest.
·
Bij buurthuis De Wending
is door de BWD en de Nieuwe Amateur het project Pleinfestival De Wending
georganiseerd. Aantal deelnemers 122, aantal bezoekers 900.
·
De vraag uit het
wijkprogramma voor een jongerenaccommodatie ten westen van de provinciale weg,
wordt ingevuld in de te realiseren Vermeertoren, waarin o.a.een buurthuis en
een jongerenaccommodatie worden gevestigd.
Beschikbare formatie in
bruto uren:
·
Kuyperwijk 15 uren
jongerenwerk
·
Westerkwartier 15 uren
jongerenwerk
·
8 uren tienerwerk, 8
uren meidenwerk en 14 uren jongerenopbouwwerk.
N.a.v. problemen tussen
buurtbewoners en een groep jongeren in de Olofsbuurt rond het parkje naast het
buurthuis, overlastgevend gedrag van de jongeren, is een geslaagde interventie
gepleegd door een samenwerkingsverband van wijkcoördinator, wijkopzichter,
wijkagent en medewerkers van de BWD.
Gerealiseerde
activiteiten:
·
Trapveld bij Speelbal
Poptahof Zuid is opgeleverd.
·
In het voorjaar werden
in het kader van Brede school 34 activiteiten aangeboden, waaraan 272 kinderen
deelnamen. In het najaar waren er 30 activiteiten, waaraan 275 kinderen
deelnamen.
·
Start nieuwbouw
Poptahonk, met een jongerenruimte.
·
Samen met Delftwonen is
de Speelbal locatie in het Poptahof volledig gerenoveerd.
·
In het kader van Sport
en cultuur op straat heeft elke week een activiteit plaatsgevonden.
·
Gedurende de
zomermaanden is er een aanbod van sport en spel activiteiten in het kader van
het project zomeractiviteiten geweest..
Voorlopig beschikbare
formatie in bruto uren:
·
32 uren jongerenwerk, 8
uren tienerwerk en 7 uren meidenwerk.
Om de behoefte aan
jongerenwerk, met het oog op de nieuwbouw van het Poptahonk, te onderzoeken is
een scan uitgevoerd. De concrete invulling van de formatie zal plaats vinden in
het kader van het plan van inzet van de BWD.
Gerealiseerde
activiteiten:
·
Aanpassen speelplek
Sibeliuslaan is gerealiseerd.
·
Er zijn voorbereidingen
getroffen voor het verplaatsen van de speelbalcontainer naar de skatebaan.
·
De kinderboerderij heeft
in het kader van veiligheid en toegankelijkheid een opknapbeurt gekregen.
·
Brede school: In het
voorjaar zijn 34 activiteiten georganiseerd, waaraan 282 kinderen hebben
deelgenomen. In het najaar zijn 30 activiteiten georganiseerd, waaraan 280
kinderen hebben deelgenomen.
·
Bovendien is er in het
kader van Sport en cultuur op straat 1 activiteit per week georganiseerd.
·
Participatie van
Mozartlaan-jongeren in het project Mobiel Extravaganza: “rijdende kunstwerken
door en voor de jeugd van Delft”.
·
Gedurende de
zomermaanden is er een aanbod van sport en spel activiteiten in het kader van
het project zomeractiviteiten geweest. In deze 3 weken werden de verschillende
activiteiten door 3150 kinderen bezocht.
·
Op verzoek van de bewoners
van het Rode Dorp zijn er voor een korte periode activiteiten georganiseerd
voor kinderen in wijkcentrum de Buitenhaven.
Door de BWD is in 2003 verder
gewerkt aan het realiseren van het project Mozartlaan (activiteiten voor
kinderen, tieners en jongeren in de gebouwen Culture en Hang-out en de
buitenruimte aan de Mozartlaan), waarin o.a. jongerencentrum Culture en
tienercentrum Hang Out alcohol- en drugsvrij gemaakt zijn.
Openingstijden project
Mozartlaan:
Dinsdag 19.00 - 23.00 uur
Woensdag 18.00 - 23.00 uur
Vrijdag 20.00 - 01.00 uur
Zaterdag 20.00 - 00.00 uur
Gemiddeld bezochten ongeveer
250 à 300 jongeren per week het jongerencentrum. Het
jongerencentrum voldoet aan de eisen, zodat een gebruiksvergunning en een
horecavergunning konden worden afgegeven.
Beschikbare formatie in bruto uren:
·
project Mozartlaan: 68
uren jongerenwerk, 56 uren assistent jongerenwerk, 7 uren meidenwerk, 8 uren
tienerwerk en 14 uren jongeren opbouwwerk.
·
Daarnaast ondersteunt de
BWD een tienergroep in buurthuis Fledderus met 6 uren per week.
Gerealiseerde
activiteiten:
·
Voorbereiding plaatsen
graffiti wand bij de Border.
·
De gemeente heeft samen
met de BWD en ITW stappen gezet om te komen tot het onderbrengen van de Border
bij de BWD.
·
De brede school: In het voorjaar
zijn 40 activiteiten georganiseerd, waaraan 465 kinderen deelnamen. In het
najaar zijn 35 activiteiten georganiseerd, waaraan 394 kinderen deelnamen.
·
In het kader van Sport
en cultuur op straat heeft elke week een activiteit plaatsgevonden.
·
In de zomermaanden waren
er een aantal activiteiten in het kader van het project zomeractiviteiten.
·
De jongeren van de
Border hebben geparticipeerd in het project Mobiel Extravaganza.
Openingstijden jongerencentrum De Border:
maandag
vanaf 19.00 uur (meidenwerk)
dinsdag
t/m donderdag 19.00 - 23.00 uur (jongerenwerk)
woensdag 14.30
- 17.30 uur (tienerwerk)
donderdag 15.30 - 17.30 uur
(tienerwerk )
vrijdag en zaterdag 19.30
- 02.00 uur (jongerenwerk)
zondag 19.00
- 23.00 uur (jongerenwerk)
Gemiddeld bezochten ongeveer
250 à 300 jongeren het jongerencentrum per week. Het
jongerencentrum voldoet aan de eisen, zodat een gebruiksvergunning en een
horecavergunning konden worden afgegeven.
Beschikbare formatie in bruto uren:
·
60 uren jongerenwerk, 32
uren assistent jongerenwerk en 8 uren bruto tienerwerk.
Onder de stedelijke
activiteiten vallen de samenhangende aanpak in zorg, preventiebeleid, brede
school VO en regulier tiener en jongerenwerk. Daarnaast maken ook de
onderwerpen jongerencultuur, wonen,
verstrekte subsidies en participatie/communicatie hier onderdeel van uit.
Aanpak jeugdwerkloosheid Delft.
Ten behoeve van jongeren (tot 23) met een uitkering
en partieel leerplichtigen (16 en 17 jaar) kent de gemeente een sluitende
aanpak reïntegratie. De dienstverlening voor deze jongeren vindt in eerste
instantie plaats binnen het RMC. Alle jongeren zonder startkwalificatie worden
hier gemeld. Middels het RMC worden deze jongeren op een traject gezet (terug)
richting onderwijs dan wel richting werk. Hiertoe is binnen het RMC een
multidisciplinair team samengesteld met consulenten (naast de RMC consulenten)
vanuit zowel SDV als T&M.
Jongeren met startkwalificatie worden via het CWI
rechtstreeks bij de gemeente gemeld voor een tarject naar werk.
Ten behoeve van de trajecten naar werk heeft de
gemeente Delft voor jongeren vanuit het RMC en voor jongeren vanuit het CWI een
groot aantal reïntegratietrajecten ingekocht bij reïntegratiebedrijven. Deze
trajecten worden “op maat” ingezet en ingekleurd naar de behoefte en uitstroomkansen
van de jongere.
Daarnaast heeft de gemeente de beschikking over
proefplaatsingen (uitgevoerd door Werkplan en Combiwerk). Hierbij worden
jongeren zo spoedig mogelijk na het aanvragen van een bijstandsuitkering met
behoud van uitkering op een stageplaats geplaatst. Deze stage duurt maximaal 6
maanden en met de opgedane werkervaring wordt getracht de jongere te laten
uitstromen naar betaald werk. Dit instrument is ook toegankelijk gemaakt voor
jongeren zonder uitkering.
Met de inzet van beide instrumenten
(reïntegratietrajecten en proefplaatsingen) wordt de sluitende gemeentelijke
benadering van jongeren richting werk vorm gegeven.
Middels samenwerkingsafspraken tussen gemeente en
het CWI enerzijds en tussen gemeente en reïntegratiebedrijven (w.o.Werkplan en
Combiwerk) anderzijds wordt tevens een sluitende keten in de aanpak van- en
dienstverlening aan- jongeren bereikt.
Omdat de aanpak jeugdwerkloosheid niet ophoud bij
de Delftse grenzen wordt op regionaal niveau ontwikkelingen, projecten en (Rijks)initiatieven
(zoals de jongerencheque, het MKB jeugdbanenplan, etc.) op elkaar afgestemd.
Het RPA Haaglanden speelt hierin een coördinerende rol.
Daarnaast is middels het RPA subsidie van de
provincie verkregen voor een Haaglands pakket aan extra initiatieven i.h.k.v.
jeugdwerkloosheid. Voor Delft worden hiermee een drietal projecten
gefinancierd. Het betreft hier: project Mechatronica Delft (opzet nieuw
leerprogramma t.b.v. nieuwe impuls techniekonderwijs), project versterking
samenwerking keten (optimalisering intake, registratie, inspanningen RMC en
CWI) en Techniekeducatie Delft (programma om jongeren te enthousiasmeren voor
techniek).
Vanaf
najaar 2004 wordt specifieke aandacht besteed aan de categorie leerlingen die
niet meer leerplichtig zijn, maar door hun gebrek aan taalvaardigheid geringe
slaagkansen hebben. In samenwerking met het Mondriaancollege worden, in
aanvulling op taallessen, aan deze jongeren tot en met 23 jaar extra modules
aangeboden bij het PraktijkLeerCentrum.
De modules worden gegeven in
cycli van 11 lessen gedurende 3 uur per week. Het betreft de modules:
Sinds maart 2004 is het loket
niet alleen voor de scholen bereikbaar, maar ook voor jongeren zelf, hun ouders
en voor professionals, zoals jongerenwerkers, jeugdrechercheurs, etc. De
zorgteams op de scholen continueren hun activiteiten zoals in 2003. Het loket
is gevestigd in de Barbarsteeg 2 (gemeente Delft Stad en wijkzaken).
In juni is in navolging op
het JGZ-team Wippolder, het tweede Jeugd gezondheidsteam (dat werkt binnen het
(J)GZ-centrum) van start gegaan in de wijk Buitenhof aan de Handellaan.
Hierbinnen werken de volgende 4 instanties integraal samen aan de zorg voor
kinderen van 0 tot 19 jaar:
·
Het consultatiebureau,
Maatzorg/de Werven
·
De GGD Zuid Holland West
·
Het
schoolmaatschappelijk werk van MEE
·
Het opvoedbureau,
stichting Kwadraad.
Jeugdzorg
De
gesprekken in januari 2004 tussen BJZ en de gemeente Delft hebben duidelijk gemaakt
dat een aantal aansluitingsafspraken meer concreet gemaakt kunnen worden.
Hiertoe is een draaiboek opgesteld, waarin wordt gesproken over onderstaande onderwerpen:
·
JGZ Centra. In 2004 zijn aansluitingsafspraken BJZ-JGZ
uitgewerkt. Doel is om de deze in een protocol vast te leggen. Het uit te
zetten tijdpad is mede afhankelijk van de ontwikkelingen van de JGZ-teams.
·
Stuurgroep
opvoedingsondersteuning. De stichting SenO en de gemeente Delft hebben contact
gehad over de aansluiting van de gemeente Delft bij de stuurgroep
opvoedingsondersteuning. Er is sprake van dialoog tussen gemeente en SenO over
de wijze waarop opvoedingsondersteuning lokaal gestalte zal krijgen.
·
RMC. De contacten tussen BJZ en RMC moeten weer opnieuw
aangehaald worden.
·
Basisonderwijs. Binnen het basisonderwijs in Haaglanden loopt een aantal
afstemmingstrajecten tussen Primair Onderwijs en BJZ. Pilots zijn in
uitvoering, deels betreft het reguliere afspraken. Doel voor 2004-2005 is te
komen tot 1 visie en plan van aanpak binnen haaglanden.
Verslavingszorg
Voor 2004 staan de volgende
initiatieven op de rol:
·
Start
genotmiddelenvoorlichting groep 8 basisonderwijs.
·
Voorlichtings- en
preventieprogramma VO onderwijs (o.a. in kader van de Veilige school).
·
Voorlichting allochtone
jongeren (en ouders) in het kader van Preventieproject.
·
Nota Coffeeshopbeleid
(regelhandhaving en preventie).
·
Onderzoeken van
mogelijkheden van alcoholmatigingsbeleid gericht op uitgaan in de binnenstad
(in het kader van Veilig Uit).
·
Evaluatie
regelhandhaving alcoholgebruik in niet- commerciële Horeca (oa jongerencentra,
sportclubs, studentenverenigingen), met name gericht op jongeren.
·
Inventarisatie gebruik
uitgaansdrugs.
·
Bijdrage aan
interventieteam jongerengroepen; evaluatie medio 2004.
·
Voorlichting eerste
jaarsstudenten en barpersoneel / bestuurders van studentenverenigingen.
·
Cursussen aan
jongerenwerkers.
In 2004 wordt de
ontwikkelingen wat betreft de Stichting Maatschappelijke Opvang uit 2003
geconsolideerd. Met Jeugdformaat worden gesprekken gevoerd voor de opvang van
niet-geïndiceerde jongeren onder de 18 jaar.
De brede school Voortgezet
Onderwijs begint vaste vorm te krijgen en sluit qua organisatiestructuur aan op
die van het basisonderwijs.
In het voorjaar is een
interne werkgroep gestart, samengesteld uit vertegenwoordigers van de vakteams
Welzijn, Onderwijs, Cultuur/Kennis/Economie, Natuur- en Milieueducatie, ICT en
de Vrije Academie, o.l.v. de projectleider brede school. Het brede schoolteam
is versterkt met een programmamakelaar, die zich uitsluitend op het voortgezet
onderwijs richt.
In juni 2004 is het
Pilotproject afgerond op de VMBO-afdeling van het Grotius College, waaraan in
totaal 240 leerlingen hebben deelgenomen. Binnen het project is aandacht besteed
aan:
-
culturele activiteiten
-
sport- en spel
-
extra
huiswerkbegeleiding
-
extra sociale
vaardigheidstraining
In een uitvoerige evaluatie
werden de diverse programmaonderdelen, de samenwerking tussen diverse partners
en de organisatie van het geheel geëvalueerd.
Op basis van de evaluatie
zijn afspraken voor het schooljaar 2004-2005 met Grotius College gemaakt. In
ieder geval worden in het najaar van 2004 en het voorjaar van 2005 twee
programma’s aangeboden, die ten opzichte van de pilot in ieder geval zullen
worden uitgebreid met ICT- en milieu gerichte activiteiten.
De huiswerkbegeleiding en de
sociale vaardigheidstraining worden gedurende het hele schooljaar naast het
bovengenoemde programma aangeboden. Om onder andere de communicatie tussen
school, leerlingen en ouders te bevorderen, wordt voor 1 jaar een intermediair
aangesteld.
De verwachting is dat in het
najaar met Stanislas en CLD besprekingen gevoerd zullen worden, die resulteren
in een pilotproject in het voorjaar van 2005.
Taskforce interventie in groepen
De taskforce gaat in 2004
verder en is in mei geëvalueerd (zie bijlage 3).
Oud en nieuw
Ook komende kerst en oud en
nieuw zullen er weer activiteiten worden aangeboden aan tieners en jongeren. De
BWD, die in de stuurgroep Oud en Nieuw participeert, neemt hiertoe het
initiatief.
Veilige school
Binnen het project veilige
school zullen in 2004 de volgende activiteiten plaats vinden:
·
Verdere uitbouw en
verdieping deelproject “De politie op school”.
·
Onderzoek naar de veiligheidsbeleving
bij leerlingen en ouders.
·
Aandacht voor inbedding
thema verslaving als onderdeel preventie/veiligheid
Het jaar 2004 staat in het teken van verdere
consolidering van de samenwerking tussen de vakteams Welzijn en CKE met
betrekking tot jongerenbeleid. Er vindt tussen beide vakteams regelmatig
overleg plaats over de diverse programma's en projecten.
Laagdrempelige cultuuractiviteiten worden per
oktober aangeboden via de Brede School Voortgezet Onderwijs op het Grotius College.
Ook wordt er gewerkt aan een nieuw Actieplan Cultuurbereik Delft 2005-2008,
waarin er veel ruimte wordt ingebouwd voor talentontwikkeling van jongeren,
gecentreerd op het toekomstige cultuurterrein Lijm & Cultuur.
Initiatieven als Delft Open Breakdance Event en de
Skatejam weten de gemeente inmiddels te vinden voor financiële ondersteuning en
vormen al bijna een onmisbaar onderdeel van het cultuuraanbod voor jongeren in
de stad. De Nieuwe Amateur vormt een schakel tussen welzijn en cultuur met laagdrempelige
cultuuractiviteiten.
Cultuuractiviteiten die door de BWD worden
geïnitieerd kunnen ook op gemeentelijke steun rekenen. Het jaar 2004 is tevens
het afrondingsjaar van het huidige Actieplan Cultuurbereik.
In november vindt de tweede editie plaats van Delft
City Beats, inclusief de showcases waarin specifiek Delfts talent wordt
geworven. Tijdens dit festival ook de grand finale van de
X-Change-activiteiten: een live concert van de X-pro crew. Daarnaast worden ook
de volgende activiteiten door de gemeente ondersteund:
·
Westerpop
·
Talent 4 Sale door
Studio 52 en Polle Eduard
·
Podium Enjoi, heeft op
26 juni op de Markt plaatsgevonden en was een groot succes
·
programmering in Theater
de Veste, o.a. Ali B en ISH
·
diverse optredens van
bands in horecagelegenheden
·
Speakers
·
Koornbeurs
·
SPOD
Ook in 2004, zoals in de
jaren hiervoor, krijgen de volgende organisatie een gemeentelijke subsidie:
·
Hobbyclub St. Jozef 6.310,- euro
·
Natuurwacht 13.653,- euro
·
Scouting 26.188,-
euro
·
Vakantieactiviteiten 40.828,-
euro
·
JIP 67.820,-
euro
In 2004 is opnieuw de
jongerenraad gesubsidieerd en is er periodiek overleg met de jongerenraad over
uiteenlopende zaken, zoals rolstoeltoegankelijkheid, fietsenstallingen,
wethoudersspreekuur, etc.
Opnieuw is een kaderdag
georganiseerd voor organisaties die zich met jongeren bezig houden. Op deze
goed bezochte kaderdag is een achttal aanbevelingen aangenomen:
De BWD is gestart met de
opzet van ‘programmacommissie’ in de jongerencentra om de participatie van
jongeren ook op dat niveau te waarborgen. In de productafspraken met de BWD
voor 2005 zal dit verder worden uitgewerkt.
Halverwege 2004 is gestopt
met de exit-pagina in de stadskrant om meer middelen beschikbaar te krijgen
voor de uitbouw van de jongeren-portal. Of deze lijn kan worden doorgezet in
2005 zal afhangen van de bezuinigingen.
In 2004 is voor de eerste
maal door de burgemeester het zogenaamde jongerenlintje uitgereikt aan een
jongere, die zich verdienstelijk had gemaakt voor zijn of haar medemens. De
komende jaren zal dit worden gecontinueerd.
Ook in 2004 wordt verder
invulling gegeven aan de netwerken, zoals beschreven in het vorige hoofdstuk.
De formatie inmiddels is
ingevuld conform de afspraken per 1 januari 2004. 14, 64 fte is gerealiseerd.
(Zie ook hiervoor in deze nota)
Sport en cultuur aanbod:
·
In 2004 is er voor de
jeugd in de leeftijdsgroep 6 t/m 24 jaar een sport en cultuur aanbod in Delft,
met gemiddeld 1 activiteit per week/per wijk.
·
Het aanbod wordt
verzorgd door de BWD, hiervoor is dekking gevonden in de gelden gereserveerd
voor het EZH project investeren in de wijken, deelproject activiteiten, Thuis
op straat en Zomeractiviteiten.
·
Extra aandacht is er
voor flexibele inzet ten behoeve van hinderlijke en overlastgevende groepen.
·
In september 2004 wordt
het project geëvalueerd ten behoeve van de productafspraken met de BWD voor
2005.
Weerbaarheidstraining:
·
Dit wordt ook in 2004
aangeboden.
·
Tevens liggen de
afspraken vast voor het schooljaar 2004/2005. Naast het primair onderwijs zal
ook gewerkt worden met onderbouwgroepen in het voortgezet onderwijs.
·
Voor 2004 staan minimaal
10 en maximaal 14 cursussen op de planning.
·
De doelgroep zijn
allochtone- of achterstandsjongeren in de leeftijd van 10 tot en met 14
jaar.
Zomerschool:
·
Op basis van de
evaluatie van het project van 2003 en door maatschappelijke veranderingen
(minder ama’s en zij-instromers) zijn kaders vastgelegd, waarbinnen het project
in 2004 uitgevoerd moest worden.
·
Door de BWD is een plan
van aanpak opgesteld, waarin de randvoorwaarden zijn opgenomen.
·
In 2004 hebben in totaal
60 kinderen meegedaan aan het zomerschoolproject, verdeeld over twee groepen:
van 6 tot 10 en van 10 tot 14 jaar. Het programma bestond naast een methodisch
taalaanbod voor taalzwakke kinderen uit sportieve en recreatieve
programmaonderdelen, terwijl ’s middags kon worden geoefend voor het
zwemdiploma.
·
Een uitgebreid
evaluatierapport verschijnt in oktober 2004.
Meidenactiviteiten:
·
Het aanbod is
vergelijkbaar met 2003.
·
In 2004 wordt een nota
voorbereid en productafspraken met de BWD (later dit jaar beschikbaar) over een
uitgebreidere invulling van Technica 10 in relatie met een grootschalig
onderwijsproject op het gebied van de techniek.
Skatebaan:
·
Het plaatsen van de
voorziening voor het toezicht is in de loop van de eerste helft van 2004
afgerond.
·
In overleg met Combiwerk
zijn de uren van toezicht enigszins aangepast. Het toezicht loopt nu tot later
in de avond door.
·
In 2004 zijn er tot nu
toe nog geen overlast meldingen geweest, terwijl de skatebaan een vaste plek
heeft verworven in de Delftse jongerencultuur en dagelijks ruim 110 bezoekers
trekt.
·
Nu de skatebaan
‘compleet’ is, kan bezien worden of er vanuit jeugdbeleid ook inhoudelijke
ontwikkelingen mogelijk zijn. Gedacht wordt aan workshops, clinics of andere
activiteiten, die opgenomen kunnen worden in het brede school programma.
·
Projecten waarin de
skatebaan als kern van de jongerencultuur centraal staat zijn in voorbereiding.
·
Aanleg tienerspeelplek
in de wijk met medewerking van een ‘tienerdenktank’.
·
Activiteiten voor
tieners (o.a. uitbreiding tienerwerk) ’t Ooievaarsnest, de Viking, Geerweg en
Delft Noord.
·
De jongerenruimte in het
Ooievaarsnest is geopend.
·
Stimuleren van contacten
tussen jong en oud in de wijk, o.a. door gezamenlijk initiatief van BWD en SOD.
Wippolder
·
Ondersteuning
uitbreiding in extra uren tienerwerk in buurthuis en jongerenwerk
jongerencentrum Muyskenlaan.
·
Continueren onderzoek
naar mogelijkheden voor een andere inrichting speelvoorziening buurthuis Onder
de Schie, op verzoek van de bewoners.
·
Bijdragen aanleg
speelplek hoek Kloosterkade/Schoemakerstraat, op verzoek van de bewoners.
·
Bijdragen aanleg egaal
en goed gedraineerd trapveld Delftzicht.
·
In het voorjaar 2004 is
het JGZ centrum Wippolder geopend.
·
Start brede school na de
zomervakantie 2004.
·
Er zijn aanvullende
inrichtingsmaatregelen getroffen rond het trapveld Muyskenlaan.
·
Het interventieteam
heeft inspanningen verricht om de problemen met de overlastgevende groep ‘onder
de kapjongeren’ Prof. Krausstraat op te lossen. Dit heeft geleid tot extra
inzet tiener- en jongerenwerk in de Wippolder. In de loop van 2004 zal blijken
of deze inspanningen vruchten afwerpt (bij het opstellen van de wijkbarometer).
Hof van Delft/Voordijkshoorn
·
Renovatie speeltuin
Westerhonk, inmiddels heropend met een feest.
·
Het starten van Brede
school voor het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. Omvat o.a.
muziekactiviteiten, sportactiviteiten, activiteiten in de natuur (€ 50.000,
wijkbudget 2003)
·
In de Olofsbuurt zijn
problemen rond het gebruik van het parkje door jongeren. Samen met politie, BWD
en gemeente wordt aan een oplossing gewerkt.
·
In buurthuis de Wending
zijn problemen met de uitvoering van het tiener- en jongerenwerk (alcohol- en
rookvrije ruimte). Vanuit de BWD wordt aan een oplossing gewerkt.
Voorhof
·
Financiële bijdrage aan
jongerenwerk Voorhof (€ 10.000 uit wijkbudget).
·
Start tiener- en
jongerenwerk in buurthuis Poptahonk.
Buitenhof
·
Opzetten ‘Kidsclub’
ERA-flats
·
Kinderactiviteiten in
Rode Dorp ondersteunen
·
Straatspeeldagen
organiseren
·
Sport &
Spelactiviteiten
·
Onderzoeken mogelijkheden
tot opstarten tieneractiviteiten in Debussyflat
·
Uit het wijkbudget een
bijdrage aan het tiener- en jongerenwerk in het project Mozartlaan
·
Onderzoeken
mogelijkheden kinderactiviteiten rond Chopinlaan
·
Totaal is voor
bovengenoemde activiteiten € 36.000 beschikbaar uit het wijkbudget
·
In het voorjaar 2004 is
het JGZ centrum Buitenhof geopend.
Tanthof
·
Organiseren activiteiten
in het kader van Brede School voor en door kinderen en jongeren o.a. een
kinderpersbureau en sport-ontdek-weekend.
·
Oprichten van de
kinderraad Tanthof, waarin aandacht voor en door kinderen en tieners bedacht en
georganiseerd worden. De raad zal bestaan uit jeugd uit de groepen 7 en 8. De
raad wordt ondersteund door een begeleider van De Nieuwe Amateur.
·
Uitbreiding van de inzet
uren tiener- en jongerenwerk in en rond de Border.
·
Totaal beschikbaar €
18.000 uit het wijkbudget voor de hiervoor genoemde activiteiten.
·
In augustus is de
graffiti wand bij de Border feestelijk geopend.
·
Het jongerencentrum de
Border is per 1 juni onder beheer van de BWD gekomen. Een projectgroep buigt
zich over de uitbreiding van het jongerencentrum met een tienerruimte en het
plaatsen van een fietsenstalling.
Binnenstad
·
In overleg tussen
gemeente en BWD wordt bezien hoe en waar in de binnenstad tienerwerk gestart
kan worden. Hiervoor is € 20.000 beschikbaar uit het wijkbudget.
Om de ontwikkelingen in Delft
m.b.t. jongeren te kunnen en volgen en om te kunnen toetsen of ingezette
beleidsinstrumenten het gewenste resultaat opleveren wordt in 2004 een jeugdmonitor ontwikkeld. Deze ontwikkeling vindt
plaats binnen de huidige financiële middelen. (zie bijlage 4).
In de programmabegroting zijn
de volgende doelstellingen voor 2005 geformuleerd:
·
Ook in het schooljaar
2005/2006 worden Brede schoolprogramma’s in alle wijken aangeboden (primair
onderwijs). De integrerende werking van de Brede school in Delft hebben wij
hoog in het vaandel staan, de programma’s zijn en blijven dan ook toegankelijk
voor alle kinderen. Extra aandacht zullen we besteden aan het (waar nodig)
begeleiden van kinderen met onderwijsachterstanden.
·
Bij de start van het
schooljaar 2005/2006 zal techniek als thema worden opgenomen in het programma.
·
In de loop van 2005 zal
er worden gestart met een plusprogramma om de doorstroom te bevorderen naar
langduriger deelname in reguliere voorzieningen en verenigingen.
·
Het samenvoegen van
onderwijs, kinderopvang, voorscholen en activiteiten in gezamenlijke
huisvesting gaat ook in 2005 door. Voor de zomer van 2005 is er op minimaal
twee plaatsen in de stad gestart met pilots om de samenwerking tussen scholen
en kinderopvang organisatorisch en inhoudelijk te verdiepen.
·
In het schooljaar
2005/2006 zullen er op de VMBO locaties van de drie scholen voor voorgezet
onderwijs naschoolse activiteitenprogramma’s voor 12-15 jarigen draaien in het
kader van de Brede school V.O..
Doelstellingen Brede
school/onderwijs/jeugdgezondheidszorg
·
Eind 2005 zal het aantal
JGZ-teams in wijken zijn uitgebreid tot vier.
·
In de loop van 2005
wordt er samen met JGZ-teams een Brede schoolaanbod gepresenteerd, dat is
gericht op ouders en wordt gekoppeld aan de JGZ-teams.
·
Er wordt gestart met het
aanbieden van wijkgerichte gezondheidsvoorlichting en mogelijk logopedie.
·
In 2005 is het
onderwijsbeleidsplan (OBP) 2005-2008 vastgesteld en in werking.
Doelstellingen Jeugd en jongeren
·
Tegen de achtergrond van
de bezuinigingen op subsidies en het wegvallen van rijksmiddelen kiezen wij
voor het instandhouden van de infrastructuur (formatie jongerenwerk). Daarmee
kan het aanbod van tiener- en jongerenwerk in de wijken worden gegarandeerd.
Aandachtpunt is het wegvallen van de ID-banen in het jongerenwerk.
·
Op stedelijk niveau
wordt, mede onder impuls van het preventiebeleid, de zorgketen voor jongeren
van 12 tot 16 jaar (zorgloket en zorgteams op de scholen) en een sluitende
aanpak voor 16 tot 23 jarigen (een diploma of een baan) verder ontwikkeld.
·
Eind
2005 zal het Brede schoolconcept zijn verbreed met activiteiten die voorkomen
uit het zogenaamde BOS-model: een samenwerkingsverband op wijkniveau tussen partners uit
het buurt/wijkwerk, onderwijs, en sport.
·
De Taskforce Interventie in groepen wordt ook in
2005 gecontinueerd.
·
Eind
2005 heeft het BOS-J model, waarbij het jongerenwerk als partner aanhaakt, een
activiteitenaanbod gerealiseerd op minimaal drie locaties.
·
Vanaf 2005 wordt het
vraagstuk van de jongerenhuisvesting fundamenteel aangepakt op basis van een
nota die hierover is uitgebracht.
·
Eind 2005 is de
participatie van jongeren rond de totstandkoming van tenminste twee
wijkprogramma’s verder versterkt.
De rijksoverheid heeft de scholen uitgezonderd
van bezuinigingen, maar impliciet vinden op dit terrein wel bezuinigingen
plaats. De rijksoverheid beperkt de onderwijsmiddelen, die de gemeenten krijgen
uitgekeerd sterk. Het betreft voor de gemeente Delft bezuinigingen op:
OALT € 0,3
miljoen volledige afschaffing per 1augustus 2004
GOA € 0,5
miljoen gaat in per 1 augustus 2005
Onderwijskansenscholen € 0,2 miljoen gaat in per 1 augustus
2006
Schoolbegeleiding € 0,3 miljoen gefaseerde
afbouw: 25% 2005 25 % 2006, volledige
afschaffing 2008. Deze middelen gaan naar de scholen.
Bij Welzijn vallen de rijksmiddelen weg voor
Preventiebeleid (€ 0,7 miljoen per oktober 2005) en
Interim maatregel jongeren en
veiligheid (€ 70.000 per 1 januari 2005 ambulant jongerenwerker).
Financieel overzicht 2005
e.v.
Onderwerp |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
Jaarprogramma sport, spel,
cultuur |
137.000 |
137.000 |
|
|
Studio 52 |
4.000 |
4.000 |
4.000 |
|
Podium Enjoi |
5.000 |
|
|
|
Speakers |
45.000 |
30.000 |
30.000 |
30.000 |
Speakers prog.begr. |
|
14.000 |
|
|
Koornbeurs |
11.000 |
10.000 |
10.000 |
10.000 |
Koornbeurs prog.begr. |
|
1.000 |
|
|
Delft City Beats |
66.000 |
|
|
|
Xchange |
22.000 |
|
|
|
SPOD |
49.000 |
49.000 |
49.000 |
49.000 |
Westerpop |
12.000 |
12.000 |
12.000 |
12.000 |
Westerpop extra |
6.000 |
|
|
|
Popmuziek B.S. |
5.000 |
5.000 |
5.000 |
5.000 |
Doelgroepen popmuziek |
|
10.000 |
10.000 |
10.000 |
Jongerenraad (uit
flex.budget) |
5.150 |
5.150 |
5.150 |
5.150 |
BOVG (uit flex. budget) |
2.000 |
|
|
|
Flex. budget |
|
10.000 |
10.000 |
10.000 |
Jongeren kerstvakantie |
15.197 |
15.197 |
15.197 |
15.197 |
Uitbreiding tiener- en
jongerenwerk (alleen structureel) |
150.000 |
165.000 |
165.000 |
165.000 |
Natuurwacht |
13.653 |
13.653 |
13.653 |
13.653 |
Activiteiten Jeugd en
Jongeren |
73.326 |
47.326 |
47.326 |
47.326 |
Hobbyclub St.J. |
|
|
|
|
Delftse Vakantie Activiteiten |
|
|
|
|
Scouting |
|
|
|
|
JIP |
65.000 |
65.000 |
65.000 |
65.000 |
Preventiebeleid (diverse
projecten) |
700.000 |
700.000 |
|
|
Beheer skatebaan |
48.450 |
48.450 |
48.450 |
|
Speelbal |
48.000 |
48.400 |
48.400 |
48.400 |
Ambulant jongerenwerk |
70.000 |
50.000 |
50.000 |
50.000 |
Oud en nieuw |
22.860 |
22.860 |
22.860 |
|
Kinderlintjes |
3.000 |
1.000 |
1.000 |
1.000 |
Kaderdag |
5.000 |
3.000 |
3.000 |
3.000 |
Veilige school |
17.000 |
17.000 |
17.000 |
|
Veilige school extra als |
|
15.000 |
15.000 |
|
scholen ook bijdragen |
|
15.000 |
15.000 |
|
Jongerenparticipatie en
sport |
17.000 |
|
|
|
Verslavingszorg, nader in
te vullen |
149.385 |
130.865 |
130.865 |
130.865 |
Bijlage 1: Websites
Ggd/jgz http://www.ggdzhw.nl
Ggz http://www.ggz-delfland.nl
Skatejam www.skatejamdelft.nl
Podiumenjoi www.podiumenjoi.nl
Grotius College www.grotiuscollege.nl
Jongerenportal www.delft.nl/jongeren
Haaglanden www.haaglanden.nl
Brede School Voortgezet onderwijs www.x-pro.nl
De Nieuwe Amateur www.denieuweamateur.nl
Jongerencentrum The Border www.jongerencentrumtheborder.com
Bureau jeugdzorg
http://www.bjzhaaglanden.nl
Stichting jeugdformaat www.jeugdformaat.nl
Zomerschool www.zomer.schoolproject.nl
Brede school www.delft.nl/onderwijs/
Operatie Jong www.operatiejong.nl
Jongerenraad www.jongerenraaddelft.nl
Westerpop http://www.westerpop.nl/
Openbaar onderwijs Delft http://www.oodr.nl/Delft/
Delftse Kleden http://www.oodr.nl/Delft/
Vrije Academie Delft www.vak-delft.nl
Bijlage
2: Evaluatie
interventieteam/signaleringsoverleg oktober 2003 – april 2004
Hierbij treft u aan de
evaluatie van het interventieteam en het signaleringsoverleg in feite project
task-force interventie in groepen. Als basis voor deze evaluatie is gebruik
gemaakt van enkele documenten (conceptverslag door het interventieteam ( IT) ,
een evaluatie door wijkagenten, document Task-force interventie in groepen)
De opbouw van de evaluatie is
als volgt. Allereerst wordt teruggekeken op de start, daarna wordt gekeken naar
de resultaten. Vervolgens vindt er een analyse plaats van de huidige situatie.
Op basis daarvan is een aantal leerpunten/aandachtspunten geformuleerd. Daaruit
vloeit voort dat er een voorstel wordt gedaan voor de toekomstige
werkwijze/organisatie, waarbij er ook aandacht is voor de te behalen
doelstellingen. Het geheel eindigt met een financiële paragraaf.
Er is een notitie Task-force
interventie in groepen die op 29 april 2003 is vastgesteld door het College en
bekrachtigd door de raadscommissie leefbaarheid. Daarnaast is er een notitie
signaleringsoverleg jeugd opgesteld door de politie Haaglanden. Deze beide
stukken zijn samengevoegd tot een notitie die op 26 augustus 2003 is besproken
in het signaleringsoverleg.
Dit stuk is uitgangspunt
geweest voor de werkwijze en het doel van het signaleringsoverleg.
·
“Task-force interventie
in groepen”: het gehele project.
·
“Signaleringsoverleg”:
een groep bestaande uit experts op het gebied van jeugd en jongeren, die een
overzicht heeft van alle voorkomende groepsoverlast of groepsproblematiek in
Delft. Zij zorgt voor pro actieve tot curatieve aanpak van deze problematiek
voorzover deze nog niet behandeld wordt in een ander gremium. Leden van het
signaleringsoverleg zijn politie, gemeente (wijkzaken, welzijn, leerplicht,
beleid en projecten), BWD, Voortgezet Onderwijs, Verslavingszorg (Parnassia)
en bureau jeugdzorg.
·
“Interventieteam”: groep
bestaande uit een ambulant jongerenwerker, politiefunctionaris(sen) en
veldwerker(s) verslavingszorg, die daadwerkelijk interveniëren in groepen.
Om ook daadwerkelijk iets te
kunnen doen met de problematische groepen wordt een interventieteam geformeerd.
Dit interventieteam bestaat uit een ambulant jongerenwerker (BWD),
vertegenwoordigers van de jeugdrecherche (indien het werkaanbod van de
jeugdrecherche deelname op enig ogenblik uitsluit of de problematiek
wijkgebonden is, kan beroep worden gedaan op een wijkagent), en een uitvoerend
specialist op het gebied van de verslavingszorg (Parnassia). Vanaf de start wordt
door het interventie team gewerkt aan het ontwikkelen van een eenduidige
werkwijze en methodiek namelijk : observatie, Analyse-actieplan, Interventie en
tenslotte Actie.
Het team krijgt als taak:
·
Daadwerkelijke
interventie in groepen: analyse, in contact treden met etc.
·
Doorverwijzing naar de
individuele hulpverlening (Jeugdgezondheidscentra, zorgloket VO, RMC,
instellingen voor verslavingszorg, etc.).
·
Doorverwijzing naar
groepsactiviteiten in buurthuizen, jongerencentra, etc.
·
Advisering van het signaleringsoverleg
over zaken als: aard en omvang van de groepen, verslavingsproblematiek,
ontwikkelen van preventiebeleid, etc.
Het optreden van het
interventieteam wordt afgestemd met de professionals in de wijken, zoals de
wijkagent,de jongerenwerker, e.a., omdat zij in de regel bekend zijn met de
groepen.[4]
Relatie interventieteam –
signaleringsoverleg:
De aansturing van het
interventieteam gebeurt door een opdrachtgever namens het signaleringsoverleg.
Deze schakelfunctie tussen signaleringsoverleg en het interventieteam zal
worden vervuld door de programmamanager Integraal Veiligheidsbeleid van de
gemeente Delft. Deze opdrachtgever houdt samen met de voorzitter van het
signaleringsoverleg (een vertegenwoordiger van de politie)tussen de
vergaderingen van genoemd overleg contact met het interventieteam. Daarnaast
bereiden zij de vergaderingen van het signaleringsoverleg voor op basis van
o.a. de gesprekken met het interventieteam en koppelen de besluiten van
het signaleringsoverleg terug naar het
interventieteam.
Vanaf 1 november 2003 was het
IT compleet omdat toen de verslavingsmedewerker is begonnen. Op 1 september was
het IT al gestart met politie en ambulant jongerenwerker. De jongerenwerker
heeft de eerste periode ook benut om vertrouwd te raken met de stad en de
partners waarmee gewerkt moet worden.
Paragraaf
3: Aandachtspunten/leerpunten
De afgelopen periode is
geanalyseerd met de betrokken partijen. Daaruit is een aantal
aandachtspunten/leerpunten naar voren gekomen. Een overzicht hiervan staat in
deze paragraaf.
Paragraaf
4: Toekomstige werkwijze/organisatie
Op basis van de aandachtspunten/leerpunten
die in paragraaf 3 zijn benoemd wordt voorgesteld om de werkwijze van
interventieteam en signaleringsoverleg op de volgende punten te verbeteren of
te veranderen.
Interventieteam (IT):
Signaleringsoverleg (SO)
Meldingen
·
Meldingen van
overlastgevende groepen of ontwikkelingen op dit gebied vinden rechtstreeks
plaats aan de coördinator door de leden van het SO;
·
Meldingen worden door
coördinator zo spoedig mogelijk aan IT gemeld en er wordt besproken welke
stappen gewenst zijn;
·
Alle meldingen (met
genomen acties) komen op een voortgangslijst die in vergadering met
Signaleringsoverleg wordt besproken.
In 2005 worden de volgende doelen
nagestreefd.
·
De analyse en aanpak van alle groepen gebeurt via een en
dezelfde methodiek.
·
Er worden minimaal 6 groepen geanalyseerd en indien
noodzakelijk wordt actie ondernomen.
·
Alle leden van het signaleringsoverleg hebben minimaal
eenmaal een tussentijdse bijdrage aan het IT geleverd.
Er is geld geregeld tot en
met eind 2004 voor de ambulant jongerenwerker en voor 2005 en verder is
structureel geld geclaimd voor de task force jongeren ten behoeve van de
ambulant jongerenwerker.
Voor 2004 is vanuit de
doeluitkering verslavingsbeleid EUR 32.445 gereserveerd tbv de inzet veldwerker
verslavingszorg interventeam. Er is een bedrag van EUR 13.519 toegekend tbv de
inzet tm mei. Afgesproken is dat verdere subsidie2005 toegekend wordt
afhankelijk van de resultaten van de evaluatie in mei. De politie heeft het
vanaf 2005 in haar eigen begroting opgenomen.
Bijlage 3
Evaluatie legale
graffitimuren Irenetunnel
In juli 2003 zijn de wanden
langs het voetgangerspad van de Irenetunnel vrijgegeven als legale
graffitiplekken. In de nota is aangegeven dat deze legale graffitiplekken na
een jaar geëvalueerd worden. Deze evaluatie wordt meegenomen in de
tussenrapportage IJJB.
1. Legale graffiti &
kunstgraffiti
Waar de paden langs de
voetgangerspaden legale graffitiplaatsen vormen, zijn de wanden langs de
fietspaden gebruikt voor kunstgraffiti. De kunstwanden zijn geen legale
graffitiplaatsen, maar dat staat nergens aangegeven. Zodoende wordt de indruk
gewekt dat de muren langs de fietspaden eveneens legale graffitimuren zijn.
2. Onderhoud
De Irenetunnel wordt twee
keer per week geveegd. Met vakteam reiniging is afgesproken dat bij
grootschaligere evenementen containers worden geplaatst en extra wordt geveegd.
Het is lastig in te schatten
wanneer extra veegbeurten nodig zijn, omdat niet bekend is wanneer mensen meer
of minder gebruik maken van de legale graffitimuren.
3. Sociale veiligheid
De directe omgeving van de
Irenetunnel - met name de stoepen en
fietspaden - wordt eveneens
ondergespoten. Wanneer er ook zwerfafval in de tunnel ligt, ziet de tunnel er
slordig uit. De Irenetunnel is opgenomen in de route van de
stadstoezichthouders.
Bijlage
4: De jeugd-en jongerenmonitor
De jeugd heeft de toekomst en
daar moeten we dus zorgvuldig mee omgaan. In het integraal preventief
jeugdbeleid streeft men naar een samenhangend aanbod, geconcretiseerd in de
samenwerking van de diverse aanbieders, waarbij de grenzen tussen de domeinen
geen beletsel mogen vormen voor de te bieden ondersteuning.
Als men het heeft over
registratie en monitoren is het van groot belang dat alle gegevens over de
jeugd binnen het onderwijs/scholen en de hulpverleningscircuits onderling
uitwisselbaar zijn tot een samenhangend en met elkaar te combineren geheel. De
kwaliteit van hulpverlening en de centrale beleid- en regiefunctie van de
gemeente worden hiermede gediend. Waarom beleid en wat is beleid en wat heeft
het monitoren daarmee te maken?
Zoals een ieder weet wordt
beleid gevormd om bepaalde veranderingen in een situatie te bewerkstelligen.
Monitoring is het instrument om over een bepaalde periode te meten of de
beoogde beleidsinzet heeft gewerkt en de doelen zijn bereikt. Mocht de
beleidsinzet niet het verwachte resultaat hebben opgeleverd, dan zou het fijn
zijn om te ontdekken, waaraan het heeft gelegen. De analyse is dan weer een
opstap naar een verbeterd beleid en hiermede gaat de cyclus verder de toekomst
in.
Het is de bedoeling, dat er
data transport mogelijk zal worden vanuit de stand-alone monitoren naar een
centrale integrale beleidsmonitor. Populair gezegd via de centrale monitor kan
er in elkaars gegevens worden gekeken
en als men dit nodig acht hiervan gebruik worden gemaakt op de toepasselijke
beleidsplekken van de gemeente. Wij noemen dat
“Datawarehousing”.
Het
nieuwe is namelijk, dat men op een gemakkelijke manier gegevens kan shoppen en
combineren in een uitgebreid assortiment.
De
“jongerenmonitor” wordt als pilot gebruikt voor het opzetten van een digitale
beleidsmonitor. Sinds een aantal jaren kent Delft een integraal jongerenbeleid.
Een van de onderdelen van dit beleid betreft het ‘ in beeld houden van jongeren
/ jongerenmonitor’.
Waarom de jongerenmonitor als pilot?Omdat het beleidsveld zo breed is vormen een groot
aantal monitors de input voor de jongerenmonitor. Het betreft o.a. monitors als
de Onderwijsmonitor, Monitor Brede School, Monitoring Actieplan Cultuurbereik,
Monitor Sportvisie, Monitor JGZ en relevante gegevens over kinderopvang en
huisvesting. Uit externe bronnen valt ook relevante informatie te halen, zoals
bv. de registratiegegevens van de BWD, de politiemonitor bevolking en de
jeugdgezondheidsmonitor van de GGD.
In
het proces om te komen tot een digitale rapportage “Jongeren” (jongerenmonitor)
zullen ook de monitors die deze rapportage voeden geschikt worden gemaakt voor
digitale rapportage. Dit houdt in dat bv de bestaande gegevens over
cultuurparticipatie en sportparticipatie voor digitale rapportering geschikt
dienen te worden gemaakt en dat bij een in ontwikkeling zijnde monitor als de
onderwijsmonitor de rapportage op voorhand ingericht kan worden t.b.v. digitale
rapportering.
Om
niet eindeloos energie in de voorbereiding te stoppen is gekozen voor een
groeimodel waarbij in eerste instantie uit wordt gegaan van bestaande gegevens
c.q. afgetapt wordt vanuit de verschillende monitors.
De pilot heeft drie doelen:
1.
ervaring op doen met het
inrichting van monitorresultaten t.b.v. digitale rapportering
2.
het digitaliseren van
enkele bestaande en in ontwikkeling zijnde monitorrapportages
3.
het opzetten van een
digitale rapportage “jongeren”
ad1. De huidige praktijk
bij rapportering van monitorresultaten is: een analyse op een basisbestand met
statistische software, vervolgens ruwe gegevens presenteerbaar maken in Excel,
waarna tabellen en grafieken in een Wordrapportage worden verwerkt. Welke
implicatie heeft het digitaal rapporteren op dit werkproces? Hoe moet het
worden ingericht? Waar is efficiency winst te behalen?
ad2.
De rapportages over de monitors sportvisie en actieplan cultuurbereik zullen
worden gedigitaliseerd; dwz dat de basisinformatie dusdanig wordt ingericht dat
zij nu en in de toekomst digitale rapportering ondersteunt. In dit proces zal
met het betreffende vakteam kritisch gekeken worden naar “meetbare doelstellingen”
en bijbehorende indicatoren.
Bij
de onderwijsmonitor en de monitor brede school zit dit laatste al ingebakken in
de huidige ontwikkeling van die monitors.
ad3.
De digitale rapportage “jongeren” zal in eerste instantie een verslag zijn van
de stand van zaken en ontwikkeling van jongeren op divers beleidsterreinen. Op
termijn zal uit deze brede rapportage jongeren een volledige monitorcyclus met
als start een nulmeting en op termijn een effectmeting.
Voor
de monitoren (die de rapportage “jongeren” voedt) geldt dat zij wel zoveel
mogelijk als een echte monitorrapportage worden ingericht.
Bijlage
4: Lijst
van afkortingen
BJZ Bureau Jeugd
Zorg
BS PO Brede School Primair
Onderwijs
BS VO Brede School
Voortgezet Onderwijs
Bureau HALT Bureau
Het Alternatief
BWD Stichting Breed
Welzijn Delft
CLD Christelijk
Lyceum Delft
CZC Centrale Zorg
Commissie
DUWO Woningcorporatie in
Delft
DWH Delftse Werkgroep
Homoseksualiteit
ERA flats Type
flats genoemd naar het ontwerpbureau
EZH Elektriciteitsbedrijf
Zuid Holland
Fte fulltime
eenheid of te wel formatie eenheid
GGD Gemeenschappelijke
Gezondheids Dienst
ICT Informatie
en Communicatie Technologie ID banen Instroom/doorstroom
banen IT Interventieteam ITW Initiatiefgroep
Tanthof West JGZ centra Jeugd
Gezondheidscentra JIP Jongeren
Informatie Punt MEE Organisatie,
die ondersteuning biedt aan mensen met een
lichamelijke of verstandelijke handicap |
|
|
|
|
|
Opbw Opbouwwerk
RMC Regionaal Meld-
en Coördinatie punt
S en O Stichting Spel en
Opvoeding
SCW Sociaal cultureel
werk
SO Signaleringsoverleg
SOD Stichting
Ouderwerk Delft
SPOD Stichting Pop
Oefencentrum Delft
TOS Thuis Op Straat
VMBO Voorbereidend
Middelbaar Beroeps Onderwijs
WCT Wijk Coördinatie
Team
WIZ Werk, Inkomen
Zorg, sector binnen de gemeente