bijlage 4_overzicht belangr-inhoudelijke wijzigingen

Nieuw APV artikel
 + onderwerp
Oud APV artikel
Wijziging (tekstueel of inhoudelijk)
Toelichting
HOOFDSTUK 1 - Algemene bepalingen Hoofdstuk 1 Idem
   
Artikel 1.1 Begripsomschrijvingen Artikel 1 Idem Tekstueel: sub A definitie "weg" gewijzigd met verwijzing naar artikel 1, eerste lid, onder b, van de Wegenverkeerswet 1994.
sub C defintie "bebouwde kom" gewijzigd; sub E. definitie "voertuigen" gewijzigd met verwijzing naar artikel 1 onder a en onder aI van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990.
Sub J. Vee en sub K. Pluimvee samenvoeging van de 2 begrippen
Sub L. definitie "reclame" gewijzigd
(A) Weg, de tekst uit de model-APV is overgenomen.
(C) Bebouwde kom: inhoudelijke wijziging; door wijzigingen van de gemeentegrens is het vermelde besluit van Gedeputeerde Staten niet correct meer. Een deugdelijke en eenvoudige oplossing –waar nu dan voor gekozen is- is het laten samenvallen van de grens van de bebouwde kom met de gemeentegrens. Ook in andere gevallen (b.v. Bouwverordening) is ervoor gekozen de bebouwde kom samen te laten vallen met de Gemeentegrenzen. Dit punt is aan de orde bij art. 4.2.1, 5.1.7 en 5.1.8
(E) Voertuigen: de tekst uit de model-APV is overgenomen.
(J) Vee, en (K)Pluimvee: de tekst uit de model-APV is overgenomen.
Artikel 1.5 - persoonlijk karakter van vergunning of ontheffing Artikel 10 Idem



Inhoudelijk: tenzij bij of krachtens deze verordening. Wordt: tenzij in deze verordening anders is bepaald




 “bij of krachtens” houdt in dat ook in een uitvoeringsbesluit bij de APV de hoofdregel van het persoonsgebonden zijn kan worden verlaten. Juridisch gezien gaat dat te ver. Daarom wordt nu de “tenzij”-mogelijkheid alleen bepaald voor gevallen waarin de APV zelf (expliciet) voorziet.
Artikel 1.8 Termijnen Artikel 14 Inhoudelijk Lid 1 verwijderd, verwijzing naar algemene Termijnenwet. Redactioneel: opsomming gemaakt. Wijziging conform model-APV. De Gemeentewet bepaalt, dat de Algemene termijnenwet op gemeentelijke verordeningen van toepassing is.Ter verduidelijk van de leesbaarheid is een opsomming gemaakt van de tijdstippen.
HOOFDSTUK 2 
Openbare Orde
Hoodstuk 2 Idem    
Artikel 2.1.1 Samenscholing en ongeregeldheden Artikel 15 Idem Inhoudelijk: Lid 2 toevoeging "waardoor er wanordelijkheden ontstaan of dreigen te ontstaan"
Toevoeging lid 5 en 6: het oude lid 5 wordt lid 7: 5. Ook het zich op weg begeven naar een samenscholing wordt nu verboden gesteld
Wijziging van lid 2, toevoeging conform model APV +
nieuwe leden 5 en 6 toegevoegd conform APV Den Haag, hierdoor:
redactioneel: lid 5 gewijzigd in lid 7. Deze toevoeging biedt de politie meer mogelijkheden tot ingrijpen.
Artikel 2.1.2 Verstoren openbare orde  Nieuw artikel Nieuw artikel Biedt de politie de mogelijkheid om tijdig op te treden bij ordeverstoring, zoals ook een vechtpartij
Artikel 2.1.3 Kennisgeving optocht Artikel 16 Idem Inhoudelijk: lid 1: wijziging termijn van ten minste 24 uur naar 2 weken. Toevoeging Lid 7: burgemeester kan uitzondering maken op deze termijn. Wegens wens van politie om ruimere voorbereidingstijd; in de praktijk blijkt vaak dat uitzonderingsmogelijkheid op dit soort bepalingen gewenst is
Artikel 2.1.6
Kennisgeving betogingen
Artikel 18 Idem Inhoudelijk: lid 1 termijn van 72 uur wordt: termijn van 4 x 24 uur
Toevoeging lid 3 Het in de artikelen 2.1.3
leden 2 t/m 7, 2.1.4 en  2.1.5 bepaalde is van overeenkomstige toepassing.
Termijn wordt iets verruimd; van overeenkomstige toepassing verklaren van artikel 16,17,19 ( conform verwijzing zoals bij artikel 21 en 22)
Artikel 2.1.7
Beperking aanbieden stukken
Artikel 20 Idem
Inhoudelijk: lid 2 Tot in de openbare kennisgeving aan te
duiden dagen en uren Wordt: bepaalde dagen en uren
Lid 2 conform model APV/VNG, het voorschrijven van een openbare kennisgeving is niet meer nodig. De Awb voorziet hierin.
Artikel 2.1.8
Feest en muziek
Artikel 21 Idem Inhoudelijk: lid 1 sub c: termijn veranderd van 24 uur naar 2 weken Tekstueel Lid 3: verwijzing aangepast naar wegenverkeerswet  
Artikel 2.1.9
Dienstverlening
Artikel 22 Idem Inhoudelijk lid 1: termijn veranderd 24 uur wordt: twee weken. conform algemeen voorstel termijnen
Artikel 2.1.10
Straatartiesten
Nieuw artikel In de huidige APV is niets geregeld over straatartiesten. Dit artikel voorziet daarin.  
Artikel 2.1.11
Voorwerpen op etc. de weg
Artikel 23 Idem Tekstueel lid 1, lid 2 sub c, lid 3 en lid 5 sub b en c:
Een aantal woorden verplaatst
Inhoudelijk:verwijderd Lid H Reclame borden op of aan lichtmasten.
Toegevoegd: lid 6 Verwijzing naar andere van toepassing zijnde regelgeving.
Tekstueel: lid 1, 2 sub c, 3 en 5 sub b
 en cc: woorden verplaatst en/of grammaticaal
Inhoudelijk vanwege de leesbaarheid. lid h verwijderd, aangezien reclame al is geregeld in Reclameverordening +
toevoeging lid 6 conform model APV
Artikel 2.1.12
Aanleggen e.d. weg
Artikel 24 Idem Inhoudelijk: lid 5 toegevoegd Toegevoegd volgens model APV/VNG
Artikel 2.1.15
Winkelwagentjes
Artikel 27 Idem Lid 2 toegevoegd: verboden zich met winkelwagentje te bevinden buiten de onmiddellijke omgeving van het bedrijf
Lid 3 toegevoegd: verboden winkelwagentje onbeheerd achter te laten
lid 4 toegevoegd: verwijzing naar Wet milieubeheer
Lid 2 en 3 en 4 toegevoegd conform model APV VNG. Er kan door lid 2 en lid 3 handhaven worden opgetreden tegen het winkelende publiek dat een wagentje onbeheerd achterlaat, maar er kan ook handhavend worden opgetreden tegen de winkeleigenaar die de winkelwagentjes ter beschikking stelt via lid 1. E.e.a. conform gemeentelijk beleid
Artikel 2.1.16
Belemmerende beplanting
Artikel 28 Idem Inhoudelijk: toegevoegd aan lid 2: of op andere wijze hinder of gevaar kan opleveren. Volgens model APV/VNG
Artikel 2.1.18
Verbod vuur te stoken 
Artikel 30 Idem

















Inhoudelijk: artikel aangescherpt; weigering ontheffingsgronden genoemd; verwijzing naar andere regelgeving geactualiseerd Lid 1 t/m 4 zijn gewijzigd conform model APV op verzoek Brandweer

















Artikel 2.1.19   Voorkoming vreugdevuren Nieuw artikel Niet alleen het verbranden van afvalstoffen of stoken vuur is strafbaar gesteld (art. 2.1.16); met dit artikel kan de politie ook tijdig ingrijpen bij het treffen van voorbereidingen van een vuur Dit artikel is overgenomen van de APV Den Haag. Naar aanleiding van een incident in 2003 kwam naar voren dat er behoefte bestaat aan een goed handhaafbaar artikel ter verhoging van de veiligheid op straat
Artikel 2.1.22
Veiligheid op het ijs
Artikel 33 Idem Inhoudelijk: in lid 2 toegevoegd: "of een ander daartoe bevoegd ambtenaar" Toevoeging wegens behoefte om te regelen dat niet slechts politie, maar ook andere ambtenaar bevoegd is op te treden.
Artikel 2.2.1 Begripsomschrijvingen Artikel 34 Idem




Tekstueel lid 1a defintie bioscoopvoorstellingen aangepast; Lid 1b definitie markten aangepast 
Inhoudelijk lid1f toegevoegd activiteit optocht naast feest en muziek en dienstverlening; deze worden ook onder de werkingssfeer van deze afdeling gebracht
Tekstueel: lid 1 sub a en b: verwijzing
naar ingetrokken artikelen verwijderd en artikel uit APV toegevoegd conform model APV/VNG
Inhoudelijk: lid 1 sub f : conform model APV/VNG

Artikel 2.2.2
Evenement
Artikel 35
Kennisgeving-evenement
Artikel in inhoudelijk geheel gewijzigd, omdat met name bij de politie behoefte bestaat aan het werken met een vergunningstelsel ipv met een kennisgevingstelsel zoals in het oude artikel 35 het geval was. Conform model APV
en regelgeving in Den Haag
Artikel 2.3.1
Plakken en kladden
Artikel 49 Idem Tekstueel lid 1: Onroerend goed wordt: onroerende zaak
Lid 5
wordt: lid 7
Inhoudelijk Lid 4 : uitbreiding mogelijkheden voor het aanbrengen van meningsuitingen en bekendmakingen
Lid 1 en lid 2 onroerende zaak ipv.onroerend goed en lid 5 wordt lid 7. Lid 4 conform model APV/VNG gesplitst in lid 4, 5 en 6, waarbij in lid 4 tevens mogelijkheid is gegeven om naast borden ook plaatsen aan te wijzen.
Artikel 2.3.3
Vervoer inbrekerswerktuigen
Artikel 51 Idem Inhoudelijk: lid 1 De tekst 'tussen des avonds 10 en des morgens 6 uur' verwijderd Inhoudelijk: lid 1: tijden opnemen niet wenselijk,
vervoer inbrekerswerktuigen is altijd verboden
Artikel 2.3.6
Hinderlijk gedrag in gebouwen
Artikel 54 Idem
Inhoudelijk Toevoeging lid1b "anderszins aanwezig zijn". Wegens behoefte aan ruimere bepaling
Artikel 2.3.7
Gedrag publieke ruimten
Artikel 55 Idem Inhoudelijk: Toevoeging van de tekst: "of te bezigen voor een ander doel dan waarvoor de desbetreffende ruimte is bestemd"
Wegens behoefte aan ruimere bepaling
Artikel 2.3.8
Messen en andere voorwerpen als wapen






Nieuw artikel Inhoudelijk: Nieuwe bepalingen om op te kunnen treden als messen of andere voorwerpen die als wapen gebruikt kunnen worden openlijk bij zich gedragen worden. Is in oude APV niet geregeld; kan dus ook niet tegen opgetreden worden
Behoefte aan soortgelijke bepalingen in politieregio Haaglanden, teneinde tijdig en adequaat op te kunnen treden
Artikel 2.3.9
Bedelarij
Nieuw artikel


Inhoudelijk: Bedelarij
Nieuwe bepaling om op te kunnen treden tegen bedelarij in door het college aangewezen gebieden. Is in oude APV niet geregeld; biedt de mogelijkheid om op te treden wanneer in bepaalde gebieden overlast door bedelarij wordt ondervonden
Zie toelichting onder artikel 2.3.8
Artikel 2.3.10
Neerzetten fietsen en dergelijke
Artikel 56 Idem Inhoudelijk: lid 2 verwijderd en verplaatst naar artikel 5.1.6; naam artikel gewijzigd van Neerzetten fietsen in: Neerzetten fietsen en dergelijke Conform model APV, art. 2.3.10 gaat om voorkoming van overlast, hinder of schade veroorzaakt door ongeoorloofd plaatsen van fietsen. Lid 2 was gericht op het tegengaan van overlast als gevolg van (brom-)fiets}parkeerexcessen, terwijl regels ten aanzien van parkeerexcessen zijn neergelegd in hoofdstuk 5 van de APV (artikel 5.1.6). Om die reden wordt voorgesteld lid 2 te integreren in artikel 5.1.6 (conform model APV van de VNG). De toevoeging van "en dergelijke" is gedaan om ook b.v. het plaatsen van scootmobiels, steps, e.d. uit te sluiten
Artikel 2.3.12
Sleuteladres
Artikel 58 Idem












Inhoudelijk: Artikel in gesplitst. Nu geldt de verplichting tot aangeven van een sleuteladres op of in het gebouw, in het oude artikel was dat slechts op verzoek van de politie Inhoudelijk: conform APV Den Haag ten behoeve van handhaving, om adequaat op te kunnen treden in geval van calamiteiten











Artikel 2.3.13
Alarminstallaties
Artikel 60 Idem


Inhoudelijk Lid 2 toegevoegd: Het verbod is niet van toepassing voorzover de Wet op de Particuliere Beveiligingsorganisaties en Recherchebureaus van toepassing is.
Conform model APV/VNG
Artikel 2.3.18
Wilde dieren
Artikel 65 Idem Inhoudelijk: kennisgeving veranderd in vergunning verwijzing naar artikel 2.2.2 waar kennisgeving is veranderd in vergunning
  Vuurwerk Artikel 74, 75, 76,77, 78, 79 Vervallen Artikel 74 t/m 79 kunnen vervallen in verband met de inwerkingtreding van het nieuwe Vuurwerkbesluit. Toelichting: In verband met de inwerkingtreding van het Vuurwerkbesluit zijn de oude artikelen nu in het Vuurwerkbesluit geregeld. Er is niet gekozen voor een systeem van vergunningverlening voor wat betreft de vuurwerkverkooppunten omdat al een meldingsysteem vanuit de Wet milieubeheer geldt. Een dergelijk systeem voor vuurwerkverkooppunten wordt ambtelijk niet nodig geacht vanuit het oogpunt van spreiding van de verkooppunten. Het betreft een beperkt aantal overzichtelijke verkooppunten (circa 10) en betreft maar drie verkoopdagen per jaar. In de praktijk doen zich tot op heden weinig problemen voor. Ambtelijk is afgesproken de resultaten van de handhavingsronde december 2004 in 2005 te evalueren, om na te gaan of er vanuit de praktijk toch redenen aanwezig zijn om over te gaan tot een systeem van vergunningverlening. 
Artikel 2.6.1
Drugshandel op straat
Artikel 81 Handel in verdovende middelen Inhoudelijke wijziging: verruiming van het artikel lid 1, meerdere soorten gedragingen vallen nu onder de verbodsbepaling in dit artikel. Tevens toevoeging van lid 2 ter vermindering van overlast van drugshandel en drugsgebruik op straat. Wijziging lid 1  conform model APV. Biedt betere mogelijkheden tot handhaving door de politie








Artikel 2.6.2 Betreden gesloten woning of lokaal Artikel 84 Betreden gesloten
gebouwen etc.
Inhoudelijk wijziging ivm wijziging regelgeving Inhoudelijke wijziging: conform model APV wordt nu verwezen naar artikel 174a van de Gemeentewet en artikel 13b van de Opiumwet omdat daar nu geregeld is dat gebouwen gesloten kunnen worden door de burgemeester
Artikel 2.6.3
Verzameling van 2 of meer personen in verband met harddrugs
Nieuw artikel Inhoudelijk: Nieuw artikel ingevoegd. Heeft betrekking op het kunnen optreden tegen aanwezigheid van 2 of meer personen die zich - naar redelijkerwijs mag worden aangenomen - bezighouden met harddrugs danwel heling Dit artikel is over genomen uit de APV Den Haag met de aanpassing dat in de APV den Haag onder lid 1 een verzameling van ' vier personen'  word genoemd dit is aangepast naar ' 2 of meer  personen'. Artikel is bedoeld om overlast op straat te verminderen en daartoe de politie een handhavend middel te geven.
Artikel  2.7.5
Kleine kansspelen
Nieuw artikel Toevoeging nieuw artikel met betrekking tot kleine kansspelen, bijvoorbeeld bingo. College heeft op grond van de Wet op de Kansspelen, artikel 7c, de mogelijkheid nadere voorschriften te geven mbt kleine kansspelen. Om de administratieve verplichtingen voor verenigingen en voor de gemeente niet onnodig uitgebreid te maken, wordt voorgesteld te gaan werken met een mededelingenformulier dat naar waarheid ondertekend en ingevuld moet worden. Dat kan wellicht drempelverhogend werken t.a.v. eventueel commercieel misbruik. Zie onder wijziging
HOOFDSTUK 3 Seksinrichtingen etc. Hoofdstuk 3 Idem     
Artikel 3.2.4
Tijdelijke afwijking sluitingstijden; (tijdelijke) sluiting
Artikel  86d Tijdelijke afwijking sluitingsuur Inhoudelijk: Artikel uitgebreid met mogelijkheid tot (tijdelijke) sluiting in lid 1; lid 1 onderverdeeld in a en b. Van lid 1 is een A en b gemaakt
In lid 1  tekstuele aanpassing conform model-APV.
Artikel 3.3.1.
Beslissing op aanvraag
Artikel 87a Beslistermijn Inhoudelijk: aanpassing conform Exploitatieverordening Horeca, ervan uitgaande dat aanvraag tot exploiteren seksinrichting in praktijk zal samengaan met aanvraag op grond van Drank- en horecawet, welke aanvraag conform genoemde voorbereidingsprocedure wordt behandeld (zie artikel 6 lid 1 van deze wet). Zie onder wijziging. Ook indien geen vergunning op grond van de DHW vereist is, ligt het in lijn met de Exploitatieverordening Horeca, om voor deze inrichtingen ook een openbare voorbereidingsprocedure te houden.
       
HOOFDSTUK 4 Bescherming milieu en natuurschoon Hoodfstuk 4 Idem     
Artikel 4.1.1 Geluidhinder algemeen Art. 91 Overige geluidhinder Redactioneel: toegevoegd in artikel 1 de woorden "onnodige en/of overmatige" geluidhinder…Inhoudelijk: Toevoeging van lid 2, verwijzing naar andere regelgeving. Inhoudelijke wijziging: duidelijker maken van de verbodsbepaling door toevoeging dat onnodige en/of overmatige geluidhinder is verboden en daarmee dat geluidhinder zoveel mogelijk moet worden voorkomen. Tevens toevoeging van lid 2 om samenloop met andere wetgeving te voorkomen.
Redactionele wijziging: dit artikel dient voorafgaand aan de andere geluidshinderbepalingen te worden geplaatst.
Artikel 4.1.2
Geluidsapparaten
Artikel 88 Idem Inhoudelijk 1.  "onnodige geluidhinder" wordt veranderd in "onnodige en overmatige geluidhinder" verwijderd lid 2. Lid 2 is al opgenomen bij art. 4.1.1
Artikel 4.1.3
motorvoertuigen
bromfietsen
Artikel 89 Idem

Inhoudelijk: onnodig veranderen in onnodige en/of overmatige geluidhinder wordt veroorzaakt

Aanbeveling: begripsomschrijving “horecabedrijf” in Exploitatieverordening Horeca 1998 (inrichting) en Drank- en Horecawet (activiteit) op elkaar afstemmen.
Artikel 4.1.4
Geluidhinder
door vrachtwagens
Artikel 90 Idem Inhoudelijk: zelfde wijziging als bij artikel 4.1.3.  
Artikel 4.1.5.
Begripsomschrijvingen
Artikel 91 A Begrips-omschrijvingen Inhoudelijke wijziging van art. 4.1.5 onder d van begrip collectieve festiviteit. Naar aanleiding van de evaluatie van de Oud en Nieuwviering 2003/2004 is toegezegd na te gaan of voor de oudjaarsnacht een ruimere sluitingstijd gehanteerd kan worden voor een aantal buurthuizen waarbij in de nabijheid vreugdevuren worden gehouden. De juridisch meest juiste (en minst omstreden) oplossing lijkt te liggen in uitbreiding van het aantal collectieve festiviteiten. Oudjaarsnacht, d.w.z. de nacht van 31 december op 1 januari tot 02.00 uur ’s nachts in plaats van 01.00 uur ’s nachts wordt aangemerkt als collectieve festiviteit (tijdstip loopt vanaf tijdstip dat vuurwerk afgestoken mag worden). Ook andere ondernemers kunnen dan gebruik maken van dit latere tijdstip als zij dat willen. Van de zijde van een aantal ondernemers en buurthuizen bestaat behoefte aan nog ruimere vrijstellingstijden.
Omdat niet alle horeca-ondernemers een collectieve vrijstelling op oud en nieuw willen, wordt het aantal collectieve festiviteiten dat per jaar wordt vastgesteld (artikel 4.1.6) uitgebreid van vier collectieve festiviteiten zoals in het verleden afgesproken was, naar vijf collectieve festiviteiten. Wettelijk is er overigens geen beperking aan het aantal collectieve festiviteiten; wel aan het aantal incidentele festiviteiten (zie art. 4.1.7),
dit is gelimiteerd tot 8 per jaar.
Artikel 4.1.6
Aanwijzigingen
collectieve festiviteiten
Artikel 91 B Idem Inhoudelijk: wijziging bevoegdheid orgaan tbv aanwijzen collectieve festiviteiten; burgemeester wordt college. Toegevoegd is een nieuw artikel 1: Als collectieve festiviteit is aangewezen 31 december van 10.00 uur 's ochtends tot 02.00 uur 's nachts. In het oude Artikel 91B was een fout geslopen, in lid 1 was sprake van de burgemeester, in lid 2 t/m 5 van burgemeester en wethouders. College is bevoegd (conform model APV van de VNG). Toevoeging lid 1: Met dit lid wordt oud en nieuw als permanente collectieve festiviteit aangewezen.
       
HOOFDSTUK 5
Andere onderwerpen huishouding gemeente
Hoofdstuk 5 Idem     
Artikel  5.1.2
Parkeren voertuigen autobedrijf e.d.
Artikel 118 Idem Inhoudelijk: toevoeging van nieuw lid 2 en 4; ook rijscholen en taxi-bedrijven mogen niet meer dan twee (vanaf 3) voertuigen binnen straal van 25 meter op de weg parkeren. Conform model APV van de VNG
Artikel 5.1.6
Overlast van fiets of bromfiets
Artikel 121A Inhoudelijk: Integreren van tweede lid van oud artikel 56 in eerste lid van dit artikel. Tevens voor de volledigheid toevoeging van nieuw sub b, betreffende veiligheid en vrijheid van het verkeer. Tevens toevoeging derde lid teneinde mogelijkheid te creeëren om langer dan 28 dagen op de weg geplaatste (brom)fietsen (weesfietsen) en/of (brom)fietsen in onvoldoende staat / verwaarloosde toestand (fietswrakken) te kunnen verwijderen. Redactioneel: Tevens is het woord "fietsenrekken" gewijzigd in "fietsparkeervoorzieningen" Wijziging van dit artikel beoogt meer duidelijkheid te geven voor de handhaving van hetgeen hierin is bepaald; artikel is aangepast aan het huidige beleid. De op grond van het tweede lid door middel van een uitvoeringsbesluit aan te wijzen plaatsen, waar (brom)fietsen niet buiten fietsparkeervoorzieningen mogen worden geplaatst zijn de omgeving van het station Delft-Centraal, de omgeving van het station Delft-Zuid (preventief) en de (autoluwe) binnenstad. Sinds 1 januari 2004 worden buiten de fietsparkeervoorzieningen geparkeerde fietsen, fietswrakken en weesfietsen op het Stationsplein Delft-Centraal regelmatig verwijderd.
Artikel 5.1.7
Caravans en dergelijke
Artikel 122 Idem Inhoudelijk: In lid 1 aanvulling van aantal voertuigen conform model APV van de VNG; aanpassing formulering ivm vervallen begrip bebouwde kom; redactioneel: In lid 4 gewijzigde formulering.  Lid 2 is gewijzigd in " Het in het eerste lid omschreven verbod geld eveneens voor de op het grondgebied van de gemeente gelegen recreatiegebieden. Zie onder wijziging
Artikel 5.1.8
Grote voertuigen, aanhangers
Artikel 124 Idem redactioneel: n lid 1 "d" verwijderd. Begrip " bebouwde kom" verwijderd Voor begrip 'bebouwde kom' zie toelichting onder artikel 1.1
Artikel 5.1.9
Uitzicht belemmerende voertuigen
Artikel 125 Idem Inhoudelijk: In eerste lid 2,2 meter vervangen door 2,4 meter, confom artikel 5.1.8 en model APV van de VNG  
Artikel 5.2.3
Standplaatsen, uitstallingen op de weg
Artikel 130 Idem
Inhoudelijk: lid 5 toevoeging "kan in ieder geval worden geweigerd", biedt ruimere mogelijkheden tot weigering;
Inhoudelijk: lid 5g wordt toegevoegd: 'vanwege strijdigheid met de beleidsregels die zijn vastgelegd in de Nota Standplaatsenbeleid, zoals het maximumstelsel.'
In lid 5, aanhef. Met invoeging van de woorden “in ieder geval” wordt de limitatieve opsomming van weigeringsgronden verlaten. Zodoende kan het college (met een deugdelijke motivering) ook niet genoemde weigeringsgronden hanteren.
Lid 5 (onder g) is voorts inhoudelijk gewijzigd door toevoeging van een weigeringsgrond (strijd met beleidsregels…)
HOOFDSTUK 6 STRAF- OVERGANGS- EN SLOTBEPALINGEN Hoofdstuk 6 Idem    
Artikel 6.2 Toezichthouders Artikel 140 Opsporingsambtenaren en toezichthouders Tekstueel: Lid 1 f Milieu-inspecteur van de sector Bouw- en Milieutoezicht Wordt: Milieu-inspecteur handhaving van de sector Bouw- en MilieutoezichtToegevoegd lid 1 g g. Milieu-inspecteur vergunningen van de Sector Bouw- en Milieutoezicht, vakteam Milieutoezicht. Inhoudelijk: In titel "opsporingsambtenaren" verwijderd.

Tekstuele wijziging. Omdat de functies van vergunningverlener en handhaver zijn gesplitst dienen beiden te worden aangewezen als toezichthouder in het kader van de Route gevaarlijke stoffen en de festiviteitenregeling van artikel 4.1.5 t/m 4.1.8 APV. Opsporingsambtenaren worden al aangewezen in het wetboek van Strafvordering
Artikel 6.3
Binnentreden woningen
Artikel 141 Betreden, binnentreden woningen, e.d. Inhoudelijke wijziging: oude artikel als zodanig vervallen; nieuw artikel opgenomen De Awb voorziet in het betreden en binnentreden van terreinen en gebouwen die geen woning zijn. De APV moet derhalve slechts een bepaling voor het binnentreden van woningen bevatten, in aansluiting op art. 149a van de Gemeentewet. De tekst is conform model-APV.
Artikel 6.4
Inwerkingtreding
Artikel 142 Idem Inhoudelijk: lid 1 Datum wordt bepaald
Lid 2 jaartal 1989 w
ordt: 1992
Datum van inwerkingtreding wordt uitdrukkelijk in de APV zelf bepaald.
Tekstuele wijziging in lid 2: intrekking van de huidige APV.
Artikel 6.5
Overgangsbepaling
Artikel 143 Idem Inhoudelijk/redactioneel  Lid 1,2 en 3 jaartal 1989 wordt: 1992
Lid 4 vervalt;
Lid 5 wordt hierdoor lid 4
Tekstuele wijzigingen in het gehele artikel voor wat betreft het jaartal achter de vermelde Algemene Plaatselijke Verordening (1989 -> 1992)
Lid 4: Het bestuursrecht (Awb en jurisprudentie) regelt welk recht bij de behandeling van een bezwaarschrift van toepassing is. Voorts is administratief beroep niet meer aan de orde, nu de APV er niet meer in voorziet.
Artikel 6.6
Aanhalingstitel
Artikel 144 Idem Tekstueel/inhoudelijk Het jaartal 1992 verwijderd De naam van de huidige APV komt te vervallen en tevens is voor de nieuwe APV niet gekozen voor vermelding van een jaartal. Dit is praktischer. Voorkomen wordt, dat door abusievelijk het jaartal weg te laten (hetgeen vaak gebeurt), de verordening onjuist wordt aangehaald.