bijlage 3 - overzicht wijzigingen apv-totaal

Nieuw APV artikel
 + onderwerp
Oud APV artikel
Wijziging (tekstueel of inhoudelijk)
Toelichting
HOOFDSTUK 1 - Algemene bepalingen Hoofdstuk 1 Idem
   
Artikel 1.1 Begripsomschrijvingen Artikel 1 Idem Tekstueel: sub A definitie "weg" gewijzigd met verwijzing naar artikel 1, eerste lid, onder b, van de Wegenverkeerswet 1994.
sub C defintie "bebouwde kom" gewijzigd; sub E. definitie "voertuigen" gewijzigd met verwijzing naar artikel 1 onder a en onder aI van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990.
Sub J. Vee en sub K. Pluimvee samenvoeging van de 2 begrippen
Sub L. definitie "reclame" gewijzigd
(A) Weg, de tekst uit de model-APV is overgenomen.
(C) Bebouwde kom: inhoudelijke wijziging; door wijzigingen van de gemeentegrens is het vermelde besluit van Gedeputeerde Staten niet correct meer. Een deugdelijke en eenvoudige oplossing –waar nu dan voor gekozen is- is het laten samenvallen van de grens van de bebouwde kom met de gemeentegrens. Ook in andere gevallen (b.v. Bouwverordening) is ervoor gekozen de bebouwde kom samen te laten vallen met de Gemeentegrenzen. Dit punt is aan de orde bij art. 4.2.1, 5.1.7 en 5.1.8
(E) Voertuigen: de tekst uit de model-APV is overgenomen.
(J) Vee, en (K)Pluimvee: de tekst uit de model-APV is overgenomen.
Artikel 1.2 Beslissingstermijn Artikel 4 Idem
Aanpassing verwijzing in lid 3 
 i.v.m. hernummering
Artikel 1.3 te late indiening aanvraag Artikel 5 Idem


Tekstueel lid 1: kan het bevoegde bestuursorgaan de aanvraag buiten behandeling laten, indien het van mening is dat de aard van de gevraagde vergunning of ontheffing zodanig is dat voor een verantwoorde beoordeling van de aanvraag onvoldoende tijd aanwezig is. Wordt: kan het bevoegde bestuursorgaan besluiten de aanvraag niet te behandelen. In lid 1 is de tekst aangepast;
tekstuele aanpassing; de tekst uit de model-APV is overgenomen.

Artikel 1.4 voorschriften, beperkingen Artikel 9 Idem geen wijziging  
Artikel 1.5 - persoonlijk karakter van vergunning of ontheffing Artikel 10 Idem



Inhoudelijk: tenzij bij of krachtens deze verordening. Wordt: tenzij in deze verordening anders is bepaald




 “bij of krachtens” houdt in dat ook in een uitvoeringsbesluit bij de APV de hoofdregel van het persoonsgebonden zijn kan worden verlaten. Juridisch gezien gaat dat te ver. Daarom wordt nu de “tenzij”-mogelijkheid alleen bepaald voor gevallen waarin de APV zelf (expliciet) voorziet.
Artikel 1.6 Intrekking/ wijziging vergunning of ontheffing Artikel 11 Idem geen wijziging  
Artikel 1.7 Inzage vergunning/ontheffing Artikel 12 Idem geen wijziging  
  Artikel 13 Openbare kennisgeving verwijderd Deze bepaling wordt geschrapt, omdat deze vanwege de Algemene wet bestuursrecht overbodig is geworden. Besluiten treden eenvoudig niet in werking als niet in de bekendmaking ervan is voorzien.
Artikel 1.8 Termijnen Artikel 14 Inhoudelijk Lid 1 verwijderd, verwijzing naar algemene Termijnenwet. Redactioneel: opsomming gemaakt. Wijziging conform model-APV. De Gemeentewet bepaalt, dat de Algemene termijnenwet op gemeentelijke verordeningen van toepassing is.Ter verduidelijk van de leesbaarheid is een opsomming gemaakt van de tijdstippen.
HOOFDSTUK 2 
Openbare Orde
Hoodstuk 2 Idem    
Afdeling 1 Orde en veiligheid op de weg Afdeling 1 Idem    
Artikel 2.1.1 Samenscholing en ongeregeldheden Artikel 15 Idem Inhoudelijk: Lid 2 toevoeging "waardoor er wanordelijkheden ontstaan of dreigen te ontstaan"
Toevoeging lid 5 en 6: het oude lid 5 wordt lid 7: 5. Ook het zich op weg begeven naar een samenscholing wordt nu verboden gesteld
Wijziging van lid 2, toevoeging conform model APV +
nieuwe leden 5 en 6 toegevoegd conform APV Den Haag, hierdoor:
redactioneel: lid 5 gewijzigd in lid 7. Deze toevoeging biedt de politie meer mogelijkheden tot ingrijpen.
Artikel 2.1.2 Verstoren openbare orde  Nieuw artikel Nieuw artikel Biedt de politie de mogelijkheid om tijdig op te treden bij ordeverstoring, zoals ook een vechtpartij
Artikel 2.1.3 Kennisgeving optocht Artikel 16 Idem Inhoudelijk: lid 1: wijziging termijn van ten minste 24 uur naar 2 weken. Toevoeging Lid 7: burgemeester kan uitzondering maken op deze termijn. Wegens wens van politie om ruimere voorbereidingstijd; in de praktijk blijkt vaak dat uitzonderingsmogelijkheid op dit soort bepalingen gewenst is
Artikel 2.1.4. Te
verstrekken gegevens
artikel 19 Idem Redactioneel: geplaatst achter 2.1.2 Inhoudelijk: lid 2 verwijderd omtrent bewijs tijdstip kennisgeving. Redactioneel: in het gehele artikel is het woord "betoging" gewijzigd in "optocht" Lid 2 overbodig gezien artikel 2.1.2 lid 4.  Artikel 2.1.3. tot en met artikel 2.1.5 handelt over optochten en niet over betogingen.
Artikel 2.1.5
Verboden optocht
Artikel 17 Idem Redactioneel: lid 1 verwijzing naar nieuw genummerd lid.
Artikel 2.1.6
Kennisgeving betogingen
Artikel 18 Idem Inhoudelijk: lid 1 termijn van 72 uur wordt: termijn van 4 x 24 uur
Toevoeging lid 3 Het in de artikelen 2.1.3
leden 2 t/m 7, 2.1.4 en  2.1.5 bepaalde is van overeenkomstige toepassing.
Termijn wordt iets verruimd; van overeenkomstige toepassing verklaren van artikel 16,17,19 ( conform verwijzing zoals bij artikel 21 en 22)
Artikel 2.1.7
Beperking aanbieden stukken
Artikel 20 Idem
Inhoudelijk: lid 2 Tot in de openbare kennisgeving aan te
duiden dagen en uren Wordt: bepaalde dagen en uren
Lid 2 conform model APV/VNG, het voorschrijven van een openbare kennisgeving is niet meer nodig. De Awb voorziet hierin.
Artikel 2.1.8
Feest en muziek
Artikel 21 Idem Inhoudelijk: lid 1 sub c: termijn veranderd van 24 uur naar 2 weken Tekstueel Lid 3: verwijzing aangepast naar wegenverkeerswet  
Artikel 2.1.9
Dienstverlening
Artikel 22 Idem Inhoudelijk lid 1: termijn veranderd 24 uur wordt: twee weken. conform algemeen voorstel termijnen
Artikel 2.1.10
Straatartiesten
Nieuw artikel In de huidige APV is niets geregeld over straatartiesten. Dit artikel voorziet daarin.  
Artikel 2.1.11
Voorwerpen op etc. de weg
Artikel 23 Idem Tekstueel lid 1, lid 2 sub c, lid 3 en lid 5 sub b en c:
Een aantal woorden verplaatst
Inhoudelijk:verwijderd Lid H Reclame borden op of aan lichtmasten.
Toegevoegd: lid 6 Verwijzing naar andere van toepassing zijnde regelgeving.
Tekstueel: lid 1, 2 sub c, 3 en 5 sub b
 en cc: woorden verplaatst en/of grammaticaal
Inhoudelijk vanwege de leesbaarheid. lid h verwijderd, aangezien reclame al is geregeld in Reclameverordening +
toevoeging lid 6 conform model APV
Artikel 2.1.12
Aanleggen e.d. weg
Artikel 24 Idem Inhoudelijk: lid 5 toegevoegd Toegevoegd volgens model APV/VNG
Artikel 2.1.13
Maken uitweg
Artikel 25 Idem geen wijziging  
Artikel 2.1.14
Veroorzaken gladheid
Artikel 26 Idem geen wijziging  
Artikel 2.1.15
Winkelwagentjes
Artikel 27 Idem Lid 2 toegevoegd: verboden zich met winkelwagentje te bevinden buiten de onmiddellijke omgeving van het bedrijf
Lid 3 toegevoegd: verboden winkelwagentje onbeheerd achter te laten
lid 4 toegevoegd: verwijzing naar Wet milieubeheer
Lid 2 en 3 en 4 toegevoegd conform model APV VNG. Er kan door lid 2 en lid 3 handhaven worden opgetreden tegen het winkelende publiek dat een wagentje onbeheerd achterlaat, maar er kan ook handhavend worden opgetreden tegen de winkeleigenaar die de winkelwagentjes ter beschikking stelt via lid 1. E.e.a. conform gemeentelijk beleid
Artikel 2.1.16
Belemmerende beplanting
Artikel 28 Idem Inhoudelijk: toegevoegd aan lid 2: of op andere wijze hinder of gevaar kan opleveren. Volgens model APV/VNG
Artikel 2.1.17
Straatkolken
Artikel 29 Idem geen wijziging  
Artikel 2.1.18
Verbod vuur te stoken 
Artikel 30 Idem

















Inhoudelijk: artikel aangescherpt; weigering ontheffingsgronden genoemd; verwijzing naar andere regelgeving geactualiseerd Lid 1 t/m 4 zijn gewijzigd conform model APV op verzoek Brandweer

















Artikel 2.1.19   Voorkoming vreugdevuren Nieuw artikel Niet alleen het verbranden van afvalstoffen of stoken vuur is strafbaar gesteld (art. 2.1.16); met dit artikel kan de politie ook tijdig ingrijpen bij het treffen van voorbereidingen van een vuur Dit artikel is overgenomen van de APV Den Haag. Naar aanleiding van een incident in 2003 kwam naar voren dat er behoefte bestaat aan een goed handhaafbaar artikel ter verhoging van de veiligheid op straat
Artikel 2.1.20
Voorzieningen verkeer
Artikel 31 Idem Tekstueel:  lid 2 aangevuld met besluit tot aanbrengen, wijzigen e.d.
Lid 3
toegevoegd: verwijzing naar andere regelgeving
Lid 2 aanvulling conform model APV/VNG en
Lid 3 toegevoegd conform model APV/VNG
Artikel 2.1.21
Verwijdering voorzieningen verkeer
Artikel 32 Idem Tekstueel: Het woord ' aan' verwijderd; het woordje "van" toegevoegd

Overbodig woord verwijderd en noodzakelijk woord toegevoegd.

Artikel 2.1.22
Veiligheid op het ijs
Artikel 33 Idem Inhoudelijk: in lid 2 toegevoegd: "of een ander daartoe bevoegd ambtenaar" Toevoeging wegens behoefte om te regelen dat niet slechts politie, maar ook andere ambtenaar bevoegd is op te treden.
Afdeling 2
Toezicht evenementen
     
Artikel 2.2.1 Begripsomschrijvingen Artikel 34 Idem




Tekstueel lid 1a defintie bioscoopvoorstellingen aangepast; Lid 1b definitie markten aangepast 
Inhoudelijk lid1f toegevoegd activiteit optocht naast feest en muziek en dienstverlening; deze worden ook onder de werkingssfeer van deze afdeling gebracht
Tekstueel: lid 1 sub a en b: verwijzing
naar ingetrokken artikelen verwijderd en artikel uit APV toegevoegd conform model APV/VNG
Inhoudelijk: lid 1 sub f : conform model APV/VNG

Artikel 2.2.2
Evenement
Artikel 35
Kennisgeving-evenement
Artikel in inhoudelijk geheel gewijzigd, omdat met name bij de politie behoefte bestaat aan het werken met een vergunningstelsel ipv met een kennisgevingstelsel zoals in het oude artikel 35 het geval was. Conform model APV
en regelgeving in Den Haag
  Artikel 36 Voorschriften
Verwijderd Kan vervallen
als gevolg van wijziging artikel 2.2.2 (artikel 35)
  Artikel 37 Verb.evenement Verwijderd Inhoudelijk: artikel verwijderen; kan vervallen
als gevolg van wijziging artikel 2.2.2 (artikel 35)
  Artikel 38 Beeindiging evenement Verwijderd Artikel 174 Gemeentewet geeft reeds deze bevoegdheid aan burgemeester. Wel gewenst om via mandaat te regelen dat politie tevens bevoegd is in dit kader.
Artikel 2.2.3
Ordeverstoring  bij evenementen
Artikel 39 Idem Redactioneel: Naam artikel gewijzigd in "Ordeverstoring bij evenementen". Onderscheid tussen "Verstoring openbare orde" (art. 2.1.2) en "Ordeverstoring bij evenementen".
Afdeling 3 Maatregelen overlast en baldadigheid
Afdeling 4 Idem    
Artikel 2.3.1
Plakken en kladden
Artikel 49 Idem Tekstueel lid 1: Onroerend goed wordt: onroerende zaak
Lid 5
wordt: lid 7
Inhoudelijk Lid 4 : uitbreiding mogelijkheden voor het aanbrengen van meningsuitingen en bekendmakingen
Lid 1 en lid 2 onroerende zaak ipv.onroerend goed en lid 5 wordt lid 7. Lid 4 conform model APV/VNG gesplitst in lid 4, 5 en 6, waarbij in lid 4 tevens mogelijkheid is gegeven om naast borden ook plaatsen aan te wijzen.
Artikel 2.3.2
Vervoer plakgereedschap
artikel 50 Idem geen wijziging  
Artikel 2.3.3
Vervoer inbrekerswerktuigen
Artikel 51 Idem Inhoudelijk: lid 1 De tekst 'tussen des avonds 10 en des morgens 6 uur' verwijderd Inhoudelijk: lid 1: tijden opnemen niet wenselijk,
vervoer inbrekerswerktuigen is altijd verboden
Artikel 2.3.4
Hinderlijk gedrag
Artikel 52 Idem Tekstueel:  Lid 1a zinsvolgorde veranderd
Inhoudelijk toegevoegd: Lid 2 Verwijzing naar andere regelgeving
Lid 1 sub a en b: woorden verplaatst in dezelfde zin.Lid 2 toegevoegd conform model APV/VNG
Artikel 2.3.5
Hinderlijk drankgebruik
Artikel 53 Idem Tekstueel: lid 2a verwijzing definitie terras geactualiseerd.
Lid 2b verwijzing naar Drank- en Horecawet geactualiseerd
Grammaticaal en wijziging verwijzing naar andere regelgeving.
Artikel 2.3.6
Hinderlijk gedrag in gebouwen
Artikel 54 Idem
Inhoudelijk Toevoeging lid1b "anderszins aanwezig zijn". Wegens behoefte aan ruimere bepaling
Artikel 2.3.7
Gedrag publieke ruimten
Artikel 55 Idem Inhoudelijk: Toevoeging van de tekst: "of te bezigen voor een ander doel dan waarvoor de desbetreffende ruimte is bestemd"
Wegens behoefte aan ruimere bepaling
Artikel 2.3.8
Messen en andere voorwerpen als wapen






Nieuw artikel Inhoudelijk: Nieuwe bepalingen om op te kunnen treden als messen of andere voorwerpen die als wapen gebruikt kunnen worden openlijk bij zich gedragen worden. Is in oude APV niet geregeld; kan dus ook niet tegen opgetreden worden
Behoefte aan soortgelijke bepalingen in politieregio Haaglanden, teneinde tijdig en adequaat op te kunnen treden
Artikel 2.3.9
Bedelarij
Nieuw artikel


Inhoudelijk: Bedelarij
Nieuwe bepaling om op te kunnen treden tegen bedelarij in door het college aangewezen gebieden. Is in oude APV niet geregeld; biedt de mogelijkheid om op te treden wanneer in bepaalde gebieden overlast door bedelarij wordt ondervonden
Zie toelichting onder artikel 2.3.8
Artikel 2.3.10
Neerzetten fietsen en dergelijke
Artikel 56 Idem Inhoudelijk: lid 2 verwijderd en verplaatst naar artikel 5.1.6; naam artikel gewijzigd van Neerzetten fietsen in: Neerzetten fietsen en dergelijke Conform model APV, art. 2.3.10 gaat om voorkoming van overlast, hinder of schade veroorzaakt door ongeoorloofd plaatsen van fietsen. Lid 2 was gericht op het tegengaan van overlast als gevolg van (brom-)fiets}parkeerexcessen, terwijl regels ten aanzien van parkeerexcessen zijn neergelegd in hoofdstuk 5 van de APV (artikel 5.1.6). Om die reden wordt voorgesteld lid 2 te integreren in artikel 5.1.6 (conform model APV van de VNG). De toevoeging van "en dergelijke" is gedaan om ook b.v. het plaatsen van scootmobiels, steps, e.d. uit te sluiten
Artikel 2.3.11
Bespieden van personen
Artikel 57 Idem Inhoudelijk: toegevoegd aan lid 2: camera en dergelijke. Bespieding vindt tegenwoordig niet alleen plaats via een verrekijker, maar ook d.m.v. b.v.digitale camera's.
Artikel 2.3.12
Sleuteladres
Artikel 58 Idem












Inhoudelijk: Artikel in gesplitst. Nu geldt de verplichting tot aangeven van een sleuteladres op of in het gebouw, in het oude artikel was dat slechts op verzoek van de politie Inhoudelijk: conform APV Den Haag ten behoeve van handhaving, om adequaat op te kunnen treden in geval van calamiteiten











  Artikel 59 Nodeloos
alarmeren
Inhoudelijk artikel verwijderd Artikel kan vervallen, aangezien dit reeds strafrechtelijk is geregeld.
Artikel 2.3.13
Alarminstallaties
Artikel 60 Idem


Inhoudelijk Lid 2 toegevoegd: Het verbod is niet van toepassing voorzover de Wet op de Particuliere Beveiligingsorganisaties en Recherchebureaus van toepassing is.
Conform model APV/VNG
 Artikel 2.3.14
Loslopende honden en degelijke
Artikel 61 Idem Inhoudelijk toegevoegd lid 3. Uitzondering van bepalingen lid 1a voor geleidehonden Conform model APV/VNG
Artikel 2.3.15
Verontreiniging honden
Artikel 62 Idem geen wijziging  
Artikel 2.3.16
Gevaarlijke honden
Artikel 63 Idem Artikel 1: gewijzigd Volgens model APV/VNG
Artikel 2.3.17
Hinderlijke dieren
Artikel 64 Idem geen wijziging  
Artikel 2.3.18
Wilde dieren
Artikel 65 Idem Inhoudelijk: kennisgeving veranderd in vergunning verwijzing naar artikel 2.2.2 waar kennisgeving is veranderd in vergunning
Artikel 2.3.19
Loslopend vee
Artikel 66 Idem geen wijziging  
Afdeling 4
Bestrijding heling goederen
Afdeling 5 Idem    
Artikel 2.4.1 begrips-omschrijvingen Artikel 67 A en B Idem Inhoudelijk: Definities opkoper en register zijn aangepast en geactualiseerd.  Wijziging naar aanleiding van vernieuwde artikelen in het Wetboek van Strafrecht conform model APV van de VNG (opkoper wordt handelaar en register wordt verkoopregister).
Artikel 2.4.2
Verplichtingen mbt verkoopregister
Artikel 68 Idem



Inhoudelijk: wijziging termen opkoper en register 
Burgemeester en wethouders
wordt: burgemeester
Zie toelichting bij artikel 2.4.1 Tevens wijziging in bevoegdheid, omdat de burgemeester bevoegd is ten aanzien van dit artikel en niet het college.
Artikel 2.4.3 voorschriften WvS Artikel 69 Idem Inhoudelijk: wijziging termen opkoper en register  Zie toelichting onder artikel 2.4.1
Artikel 2.4.4
Verhuurinrichting voertuigen
Artikel 70 Idem Inhoudelijk: burgemeester en wethouders wordt burgemeester
register
wordt: verkoopregister
 
Artikel 2.4.5
Vervreemding goederen
Artikel 71 Idem Inhoudelijk: Wijziging termen opkoopverhandeling en opkoper  
Artikel 2.4.6
Verhandeling in horecabedrijven
Artikel 72 opkoperij in
horeca-inrichtingen
Inhoudelijk: wijziging lid 1 term "inrichting", wijziging lid 3 verwijzing naar regelgeving aangepast; redactioneel: artikelen in andere volgorde geplaatst zodat de begripsomschrijving bovenaan staat, zoals bij alle artikelen het geval is. Inhoudelijke wijziging: Zie toelichting bij artikel 2.4.1; voorts wijziging omdat het artikel verwees naar artikelen van de APV die zijn vervallen. Er dient nu verwezen te worden naar de Exploitatieverordening Horeca 1998 en de daarbijbehorende terminologie.
Afdeling 5
Route gevaarlijke stoffen
Afdeling 6 idem    
Artikel 2.5.1
Vervoer gevaarlijke stoffen
Artikel 73 Idem geen wijziging  
  Vuurwerk Artikel 74, 75, 76,77, 78, 79 Vervallen Artikel 74 t/m 79 kunnen vervallen in verband met de inwerkingtreding van het nieuwe Vuurwerkbesluit. Toelichting: In verband met de inwerkingtreding van het Vuurwerkbesluit zijn de oude artikelen nu in het Vuurwerkbesluit geregeld. Er is niet gekozen voor een systeem van vergunningverlening voor wat betreft de vuurwerkverkooppunten omdat al een meldingsysteem vanuit de Wet milieubeheer geldt. Een dergelijk systeem voor vuurwerkverkooppunten wordt ambtelijk niet nodig geacht vanuit het oogpunt van spreiding van de verkooppunten. Het betreft een beperkt aantal overzichtelijke verkooppunten (circa 10) en betreft maar drie verkoopdagen per jaar. In de praktijk doen zich tot op heden weinig problemen voor. Ambtelijk is afgesproken de resultaten van de handhavingsronde december 2004 in 2005 te evalueren, om na te gaan of er vanuit de praktijk toch redenen aanwezig zijn om over te gaan tot een systeem van vergunningverlening. 
Afdeling 6 Voorkoming strafbare feiten  Afdeling 9 Idem    
Artikel 2.6.1
Drugshandel op straat
Artikel 81 Handel in verdovende middelen Inhoudelijke wijziging: verruiming van het artikel lid 1, meerdere soorten gedragingen vallen nu onder de verbodsbepaling in dit artikel. Tevens toevoeging van lid 2 ter vermindering van overlast van drugshandel en drugsgebruik op straat. Wijziging lid 1  conform model APV. Biedt betere mogelijkheden tot handhaving door de politie








Artikel verwijderd Artikel 82 Sluiting gebouwen
ivm met hard drugs
Inhoudelijk: artikel verwijderd. Door de invoering van de Wet Damocles (artikel 13b Opiumwet) is dit artikel al in de Opiumwet geregeld en dient niet nogmaals te worden geregeld in de Algemene plaatselijke verordening.
  Artikel 83 Sluiting gebouwen

Artikel verwijderd Dit is geregeld in artikel 174 van de gemeentewet.
Artikel 2.6.2 Betreden gesloten woning of lokaal Artikel 84 Betreden gesloten
gebouwen etc.
Inhoudelijk wijziging ivm wijziging regelgeving Inhoudelijke wijziging: conform model APV wordt nu verwezen naar artikel 174a van de Gemeentewet en artikel 13b van de Opiumwet omdat daar nu geregeld is dat gebouwen gesloten kunnen worden door de burgemeester
Artikel 2.6.3
Verzameling van 2 of meer personen in verband met harddrugs
Nieuw artikel Inhoudelijk: Nieuw artikel ingevoegd. Heeft betrekking op het kunnen optreden tegen aanwezigheid van 2 of meer personen die zich - naar redelijkerwijs mag worden aangenomen - bezighouden met harddrugs danwel heling Dit artikel is over genomen uit de APV Den Haag met de aanpassing dat in de APV den Haag onder lid 1 een verzameling van ' vier personen'  word genoemd dit is aangepast naar ' 2 of meer  personen'. Artikel is bedoeld om overlast op straat te verminderen en daartoe de politie een handhavend middel te geven.
Afdeling 7 Speelautomaten Afdeling 10 Idem    
Artikel 2.7.1 Begripsomschrijvingen Artikel 84a Idem geen wijziging  
Artikel 2.7.2
Aantal automanten 
Artikel 84b Idem geen wijziging  
Artikel 2.7.3 Aanwezigheids-vergunning Artikel 84c Idem In lid 4 is " waarna de aanwezigheidsvergunning wordt aangepast" verwijderd. Deze kan niet worden aangepast, omdat een aanwezigheidsvergunning niet overdraagbaar is.
Artikel 2.7.4 Overname Artikel 84d  geen wijzigng  
Artikel  2.7.5
Kleine kansspelen
Nieuw artikel Toevoeging nieuw artikel met betrekking tot kleine kansspelen, bijvoorbeeld bingo. College heeft op grond van de Wet op de Kansspelen, artikel 7c, de mogelijkheid nadere voorschriften te geven mbt kleine kansspelen. Om de administratieve verplichtingen voor verenigingen en voor de gemeente niet onnodig uitgebreid te maken, wordt voorgesteld te gaan werken met een mededelingenformulier dat naar waarheid ondertekend en ingevuld moet worden. Dat kan wellicht drempelverhogend werken t.a.v. eventueel commercieel misbruik. Zie onder wijziging
Afdeling 8 Veiligheidsrisico-gebieden      
Artikel 2.8.1. Artikel 84e Tekstuele aanpassing Dit artikel hoort niet thuis in afdeling 7, die handelt over "Speelautomaten". Hiervoor is afdeling 8, artikel 2.8.1 toegevoegd. Tekstaanpassing conform model APV
HOOFDSTUK 3 Seksinrichtingen etc. Hoofdstuk 3 Idem     
Afdeling 1
Begrips-omschrijvingen
Afdeling 1 Idem    
Artikel 3.1.1 Begripsomschrijvingen Artikel 85A Idem Inhoudelijk lid B: Aangegeven wordt wat in ieder geval onder een seksinrichting wordt verstaan
Tekstueel: : de prostitué wordt: prostituee
 
Artikel 3.1.2
Bevoegd bestuursorgaan
Artikel 85B Idem Tekstueel: het college van burgemeesters en wethouders
wordt: het college
 
Artikel 3.1.3
Nadere regels 
Artikel 85C Idem geen wijziging  
Afdeling 2 Seksinrichtingen Afdeling 2 Idem    
Artikel 3.2.1 Seksinrichtingen  Artikel 86A Idem geen wijziging  
Artikel 3.2.2 Gedragseisen Artikel 86b Idem
Inhoudelijk: geldboete van vierhonderd wordt: geldboete van vijfhonderd
Tekstueel: Wetboek van strafrecht wordt: Wetboek van Strafrecht
Tekstuele aanpassing (450 -> 500 euro)
conform de model-APV door toedoen van een wetswijziging.
Artikel 3.2.3
Sluitingstijden
Artikel 86c Sluitingsuur Tekstueel: Sluitingsuur wordt: Sluitingstijden  
Artikel 3.2.4
Tijdelijke afwijking sluitingstijden; (tijdelijke) sluiting
Artikel  86d Tijdelijke afwijking sluitingsuur Inhoudelijk: Artikel uitgebreid met mogelijkheid tot (tijdelijke) sluiting in lid 1; lid 1 onderverdeeld in a en b. Van lid 1 is een A en b gemaakt
In lid 1  tekstuele aanpassing conform model-APV.
Artikel 3.2.5
Aanwezigheid/toezicht exploitant/beheerder
Artikel 86e Idem geen wijziging  
Artikel 3.2.6
Straat en
raamprostitutie
Artikel 86f Idem geen wijziging  
Artikel 3.2.7
Tentoonstellen erot. pornogr.goederen
Artikel 86g Idem geen wijziging  
Afdeling 3 Beslistermijnen en weigeringsgronden      
Artikel 3.3.1.
Beslissing op aanvraag
Artikel 87a Beslistermijn Inhoudelijk: aanpassing conform Exploitatieverordening Horeca, ervan uitgaande dat aanvraag tot exploiteren seksinrichting in praktijk zal samengaan met aanvraag op grond van Drank- en horecawet, welke aanvraag conform genoemde voorbereidingsprocedure wordt behandeld (zie artikel 6 lid 1 van deze wet). Zie onder wijziging. Ook indien geen vergunning op grond van de DHW vereist is, ligt het in lijn met de Exploitatieverordening Horeca, om voor deze inrichtingen ook een openbare voorbereidingsprocedure te houden.
Artikel 3.3.2.
Weigeringsgronden
Artikel 87b  Idem geen wijziging  
Afdeling 4 Beeindiging, wijziging beheer Afdeling 4 Idem    
Artikel 3.4.1
Beeindiging exploitatie
Artikel 87c Idem geen wijziging  
Artikel 3.4.2
Wijziging beheer
Artikel 87d Idem geen wijziging  
Afdeling 5 Intrekking en sluiting Afdeling 5 Idem    
Artikel 3.5.1
Intrekking vergunning 
 Artikel 87e Idem redactionele wijziging: sub a en k verwijderd Sub a en sub k komen inhoudelijk overeen met hetgeen bepaald is in artikel 1.6 sub a en b.
Artikel 3.5.2 Sluiting Artikel 87f Idem geen wijziging  
       
HOOFDSTUK 4 Bescherming milieu en natuurschoon Hoodfstuk 4 Idem     
Afdeling 1 Geluid- en lichthinder Afdeling 1 Idem    
Artikel 4.1.1 Geluidhinder algemeen Art. 91 Overige geluidhinder Redactioneel: toegevoegd in artikel 1 de woorden "onnodige en/of overmatige" geluidhinder…Inhoudelijk: Toevoeging van lid 2, verwijzing naar andere regelgeving. Inhoudelijke wijziging: duidelijker maken van de verbodsbepaling door toevoeging dat onnodige en/of overmatige geluidhinder is verboden en daarmee dat geluidhinder zoveel mogelijk moet worden voorkomen. Tevens toevoeging van lid 2 om samenloop met andere wetgeving te voorkomen.
Redactionele wijziging: dit artikel dient voorafgaand aan de andere geluidshinderbepalingen te worden geplaatst.
Artikel 4.1.2
Geluidsapparaten
Artikel 88 Idem Inhoudelijk 1.  "onnodige geluidhinder" wordt veranderd in "onnodige en overmatige geluidhinder" verwijderd lid 2. Lid 2 is al opgenomen bij art. 4.1.1
Artikel 4.1.3
motorvoertuigen
bromfietsen
Artikel 89 Idem

Inhoudelijk: onnodig veranderen in onnodige en/of overmatige geluidhinder wordt veroorzaakt

Aanbeveling: begripsomschrijving “horecabedrijf” in Exploitatieverordening Horeca 1998 (inrichting) en Drank- en Horecawet (activiteit) op elkaar afstemmen.
Artikel 4.1.4
Geluidhinder
door vrachtwagens
Artikel 90 Idem Inhoudelijk: zelfde wijziging als bij artikel 4.1.3.  
Artikel 4.1.5.
Begripsomschrijvingen
Artikel 91 A Begrips-omschrijvingen Inhoudelijke wijziging van art. 4.1.5 onder d van begrip collectieve festiviteit. Naar aanleiding van de evaluatie van de Oud en Nieuwviering 2003/2004 is toegezegd na te gaan of voor de oudjaarsnacht een ruimere sluitingstijd gehanteerd kan worden voor een aantal buurthuizen waarbij in de nabijheid vreugdevuren worden gehouden. De juridisch meest juiste (en minst omstreden) oplossing lijkt te liggen in uitbreiding van het aantal collectieve festiviteiten. Oudjaarsnacht, d.w.z. de nacht van 31 december op 1 januari tot 02.00 uur ’s nachts in plaats van 01.00 uur ’s nachts wordt aangemerkt als collectieve festiviteit (tijdstip loopt vanaf tijdstip dat vuurwerk afgestoken mag worden). Ook andere ondernemers kunnen dan gebruik maken van dit latere tijdstip als zij dat willen. Van de zijde van een aantal ondernemers en buurthuizen bestaat behoefte aan nog ruimere vrijstellingstijden.
Omdat niet alle horeca-ondernemers een collectieve vrijstelling op oud en nieuw willen, wordt het aantal collectieve festiviteiten dat per jaar wordt vastgesteld (artikel 4.1.6) uitgebreid van vier collectieve festiviteiten zoals in het verleden afgesproken was, naar vijf collectieve festiviteiten. Wettelijk is er overigens geen beperking aan het aantal collectieve festiviteiten; wel aan het aantal incidentele festiviteiten (zie art. 4.1.7),
dit is gelimiteerd tot 8 per jaar.
Artikel 4.1.6
Aanwijzigingen
collectieve festiviteiten
Artikel 91 B Idem Inhoudelijk: wijziging bevoegdheid orgaan tbv aanwijzen collectieve festiviteiten; burgemeester wordt college. Toegevoegd is een nieuw artikel 1: Als collectieve festiviteit is aangewezen 31 december van 10.00 uur 's ochtends tot 02.00 uur 's nachts. In het oude Artikel 91B was een fout geslopen, in lid 1 was sprake van de burgemeester, in lid 2 t/m 5 van burgemeester en wethouders. College is bevoegd (conform model APV van de VNG). Toevoeging lid 1: Met dit lid wordt oud en nieuw als permanente collectieve festiviteit aangewezen.
artikel 4.1.7
Kennisgeving incidentele festiviteiten
Artikel 91C Idem geen wijziging
Artikel 4.1.8
Verboden
incidentele festiviteiten
Artikel 91 D Idem Inhoudelijk/tekstueel Volgens model APV/VNG
Afdeling 2
Bodem-, e.d.verontreiniging

   
  Artikel 92 Verontreiniging weg Redactioneel: Vervallen. Is geregeld in de concept Afvalstoffenverordening
  Artikel 93 Redactioneel: Vervallen Is geregeld in de concept Afvalstoffenverordening
Artikel 4.2.1
Natuurlijke behoefte doen
Artikel 94 Idem
geen wijziging.  
  Artikel 95 Verbod doorzoeken afvalstoffen Vervallen. Is geregeld in de concept Afvalstoffenverordening
Afdeling 3
Bescherming van flora en fauna
Afdeling 4  Idem
   
Artikel 4.3.1 Bescherming groenvoorzieningen Artikel 104 Idem geen wijziging  
Afdeling 4
Maatregelen ontsiering/ stankoverlast
Afdeling 4 Idem    
Artikel 4.4.1 Vervoer stoffen verspreiden stank of vuil Artikel 105 Geen wijziging  
Artikel 4.4.2 Mestvaalten e.d. Artikel 106 Idem
geen wijziging  
       
HOOFDSTUK 5
Andere onderwerpen huishouding gemeente
Hoofdstuk 5 Idem     
Afdeling 1 Parkeerexcessen Afdeling 1 Idem    
Artikel 5.1.1
Begripsomschrijvingen
Artikel 117 Idem
Redactioneel Nummering aangepast, zodat lidnummer numeriek is en de onderverdeling van het lid per letter gaat
Artikel  5.1.2
Parkeren voertuigen autobedrijf e.d.
Artikel 118 Idem Inhoudelijk: toevoeging van nieuw lid 2 en 4; ook rijscholen en taxi-bedrijven mogen niet meer dan twee (vanaf 3) voertuigen binnen straal van 25 meter op de weg parkeren. Conform model APV van de VNG
Artikel 5.1.3
Te koop aanbieden van voertuigen
Artikel 119 Idem Redactioneel: aanpassing zinsopbouw lid 2 conform model APV van de VNG  
Artikel 5.1.4
Defecte voertuigen
Artikel 120 Idem geen wijziging  
Artikel 5.1.5
Voertuigwrakken
Artikel 121 Idem geen wijziging  
Artikel 5.1.6
Overlast van fiets of bromfiets
Artikel 121A Inhoudelijk: Integreren van tweede lid van oud artikel 56 in eerste lid van dit artikel. Tevens voor de volledigheid toevoeging van nieuw sub b, betreffende veiligheid en vrijheid van het verkeer. Tevens toevoeging derde lid teneinde mogelijkheid te creeëren om langer dan 28 dagen op de weg geplaatste (brom)fietsen (weesfietsen) en/of (brom)fietsen in onvoldoende staat / verwaarloosde toestand (fietswrakken) te kunnen verwijderen. Redactioneel: Tevens is het woord "fietsenrekken" gewijzigd in "fietsparkeervoorzieningen" Wijziging van dit artikel beoogt meer duidelijkheid te geven voor de handhaving van hetgeen hierin is bepaald; artikel is aangepast aan het huidige beleid. De op grond van het tweede lid door middel van een uitvoeringsbesluit aan te wijzen plaatsen, waar (brom)fietsen niet buiten fietsparkeervoorzieningen mogen worden geplaatst zijn de omgeving van het station Delft-Centraal, de omgeving van het station Delft-Zuid (preventief) en de (autoluwe) binnenstad. Sinds 1 januari 2004 worden buiten de fietsparkeervoorzieningen geparkeerde fietsen, fietswrakken en weesfietsen op het Stationsplein Delft-Centraal regelmatig verwijderd.
Artikel 5.1.7
Caravans en dergelijke
Artikel 122 Idem Inhoudelijk: In lid 1 aanvulling van aantal voertuigen conform model APV van de VNG; aanpassing formulering ivm vervallen begrip bebouwde kom; redactioneel: In lid 4 gewijzigde formulering.  Lid 2 is gewijzigd in " Het in het eerste lid omschreven verbod geld eveneens voor de op het grondgebied van de gemeente gelegen recreatiegebieden. Zie onder wijziging
Artikel 5.1.8
Grote voertuigen, aanhangers
Artikel 124 Idem redactioneel: n lid 1 "d" verwijderd. Begrip " bebouwde kom" verwijderd Voor begrip 'bebouwde kom' zie toelichting onder artikel 1.1
Artikel 5.1.9
Uitzicht belemmerende voertuigen
Artikel 125 Idem Inhoudelijk: In eerste lid 2,2 meter vervangen door 2,4 meter, confom artikel 5.1.8 en model APV van de VNG  
Artikel 5.1.10
Parkeren voertuigen stankverspreidende stoffen
Artikel 126 Idem geen wijziging  
Artikel 5.1.11
Aantasting groen door voertuigen
Artikel 127 Idem geen wijziging  
Afdeling 2 Collecteren, venten, standplaatsen en snuffelmarkten      
Artikel 5.2.1
Inzameling van geld of goed
Artikel 128 Tekstueel lid 2: noemen in artikel van diverse soorten goederen wordt gewijzigd in "het aanbieden van goederen".
Inhoudelijk Lid 3: verwijzing naar artikel 15 van de Rompwet instellingen van weldadigheid, dan wel een autorisatie als bedoeld in het koninklijk besluit van 22 september 1823 (Stb. 41) vervalt. Opgenomen wordt dat verbod niet geldt voor het houden van een inzameling in besloten kring.
In lid 3: genoemde wet bestaat niet meer.
Artikel 5.2.2
Venten en degelijke
Artikel 129 Idem


Inhoudelijk: lid 1 "klein handel" wordt "handel". Lid 2: uitbreiding naar diensten. Tekstueel: lid 2b "winkelsluitingswet 1976" wordt: "winkeltijdenwet"

Artikel 5.2.3
Standplaatsen, uitstallingen op de weg
Artikel 130 Idem
Inhoudelijk: lid 5 toevoeging "kan in ieder geval worden geweigerd", biedt ruimere mogelijkheden tot weigering;
Inhoudelijk: lid 5g wordt toegevoegd: 'vanwege strijdigheid met de beleidsregels die zijn vastgelegd in de Nota Standplaatsenbeleid, zoals het maximumstelsel.'
In lid 5, aanhef. Met invoeging van de woorden “in ieder geval” wordt de limitatieve opsomming van weigeringsgronden verlaten. Zodoende kan het college (met een deugdelijke motivering) ook niet genoemde weigeringsgronden hanteren.
Lid 5 (onder g) is voorts inhoudelijk gewijzigd door toevoeging van een weigeringsgrond (strijd met beleidsregels…)
Artikel 5.2.4
Snuffelmarkten en dergelijke
Artikel 131 Idem Inhoudelijk: lid 2 toevoeging, verbod geldt niet voor winkelruimtes
redactioneel/tekstueel: oude lid 2 wordt: nu lid 3, verwijzing naar art. 151 Gemeentewet (sub b) wordt verwijzing naar Gemeentewet , zonder artikelaanduiding 
Er wordt een uitzondering op lid 1 ingevoegd.
Afdeling 3 Crosswedstrijden, motor- en ruiterverkeer Afdeling 3 Idem    
Artikel 5.3.1
Crosswedstrijden
Artikel 132 Idem geen wijziging  
Artikel 5.3.2 Beperkingen verkeer in natuurgebieden Artikel 133 Idem Tekstueel: lid 4 sub b en c ' zijn samengevoegd in lid 4a
deze zin
wordt: op primaire en secundaire wegen als bedoeld in artikel 1 eerste lid onder b van de wegenverkeerswet 1994.
lid 4d wordt lid 4b
In lid 4 een tekstuele wijziging conform de
model-APV.
Afdeling 4 Lijkbezorging Afdeling 4 Idem    
Artikel 5.4.1
Onbetamelijk gedrag op een begraafplaats
Artikel 134 Idem geen wijziging  
  Artikel 135 Aanwijzigen Vervallen Is geregeld in art. 6 Beheersverordening Begraafplaatsen
Afdeling 5 Straatnaamborden, huisnummers e.d. Afdeling 5 Idem    
Artikel 5.5.1 Gedoogplicht Artikel 136  Idem geen wijziging  
Artikel 5.5.2
Verwijdering
Artikel 137 Idem geen wijziging  
Afdeling 6 Gevonden voorwerpen      
art. 5.6.1 Artikel 138 Gevonden voorwerpen







Artikel vooralsnog ongewijzigd De zorg voor gevonden voorwerpen is volgens de politie geen politietaak meer. De rol in deze zou door de gemeente nadere moeten worden bekeken. Een punt voor nader overleg tussen gemeente en politie en intern binnen de gemeente
HOOFDSTUK 6 STRAF- OVERGANGS- EN SLOTBEPALINGEN Hoofdstuk 6 Idem    
Artikel 6.1 Strafbepaling Artikel 139 Idem geen wijziging  
Artikel 6.2 Toezichthouders Artikel 140 Opsporingsambtenaren en toezichthouders Tekstueel: Lid 1 f Milieu-inspecteur van de sector Bouw- en Milieutoezicht Wordt: Milieu-inspecteur handhaving van de sector Bouw- en MilieutoezichtToegevoegd lid 1 g g. Milieu-inspecteur vergunningen van de Sector Bouw- en Milieutoezicht, vakteam Milieutoezicht. Inhoudelijk: In titel "opsporingsambtenaren" verwijderd.

Tekstuele wijziging. Omdat de functies van vergunningverlener en handhaver zijn gesplitst dienen beiden te worden aangewezen als toezichthouder in het kader van de Route gevaarlijke stoffen en de festiviteitenregeling van artikel 4.1.5 t/m 4.1.8 APV. Opsporingsambtenaren worden al aangewezen in het wetboek van Strafvordering
Artikel 6.3
Binnentreden woningen
Artikel 141 Betreden, binnentreden woningen, e.d. Inhoudelijke wijziging: oude artikel als zodanig vervallen; nieuw artikel opgenomen De Awb voorziet in het betreden en binnentreden van terreinen en gebouwen die geen woning zijn. De APV moet derhalve slechts een bepaling voor het binnentreden van woningen bevatten, in aansluiting op art. 149a van de Gemeentewet. De tekst is conform model-APV.
Artikel 6.4
Inwerkingtreding
Artikel 142 Idem Inhoudelijk: lid 1 Datum wordt bepaald
Lid 2 jaartal 1989 w
ordt: 1992
Datum van inwerkingtreding wordt uitdrukkelijk in de APV zelf bepaald.
Tekstuele wijziging in lid 2: intrekking van de huidige APV.
Artikel 6.5
Overgangsbepaling
Artikel 143 Idem Inhoudelijk/redactioneel  Lid 1,2 en 3 jaartal 1989 wordt: 1992
Lid 4 vervalt;
Lid 5 wordt hierdoor lid 4
Tekstuele wijzigingen in het gehele artikel voor wat betreft het jaartal achter de vermelde Algemene Plaatselijke Verordening (1989 -> 1992)
Lid 4: Het bestuursrecht (Awb en jurisprudentie) regelt welk recht bij de behandeling van een bezwaarschrift van toepassing is. Voorts is administratief beroep niet meer aan de orde, nu de APV er niet meer in voorziet.
Artikel 6.6
Aanhalingstitel
Artikel 144 Idem Tekstueel/inhoudelijk Het jaartal 1992 verwijderd De naam van de huidige APV komt te vervallen en tevens is voor de nieuwe APV niet gekozen voor vermelding van een jaartal. Dit is praktischer. Voorkomen wordt, dat door abusievelijk het jaartal weg te laten (hetgeen vaak gebeurt), de verordening onjuist wordt aangehaald.