Besluit kinderopvangregister

Het college van  burgemeester en wethouders van de gemeente Delft,

gelet op artikel 160, eerste lid, aanhef en onder a en c, van de Gemeentewet en de artikelen 45 en verder van de Wet kinderopvang, en de daarbij horende Regeling Wet kinderopvang;

b e s l u i t:

  1. tot het bijhouden van een register van gemelde kindercentra en gastouderbureaus (“Kinderopvangregister gemeente Delft”);
  2. dit kinderopvangregister onder te brengen bij het vakteam Welzijn;
  3. tot het vaststellen van de aan dit besluit gehechte meldingsformulieren.

 

Aldus besloten op 26 oktober 2004.

 

 

                                                , burgemeester.

 

 

                                                ,secretaris.                                                                            

Toelichting:

De Wet kinderopvang bepaalt dat het college een register van gemelde kindercentra en gastouderbureaus bijhouden. Het is de verwachting dat veel ouders vanaf half september gemeenten zullen vragen of kindercentra/gastouderbureaus geregistreerd zijn, terwijl de Wet kinderopvang dan nog niet in werking is getreden en gemeenten formeel gesproken nog niet wettelijk verplicht zijn een kinderopvangregister bij te houden.

Gelet op de verwachte vragen van ouders en de wettelijke plicht van het college om zeer binnenkort een kinderopvangregister bij te gaan houden, besluit het college mede op grond van de autonome bevoegdheid van artikel 160 Gemeentewet, vooruitlopend op de inwerkingtreding van de Wet kinderopvang een kinderopvangregister in te richten.

Gemeenten zijn vrij in de vormgeving van het register, evenals in de keuze waar het register ondergebracht wordt binnen de gemeentelijke organisatie. Gekozen is voor het vakteam Welzijn, omdat vandaaruit de coördinatie plaatsvindt, de huidige vergunningen worden verstrekt en de contacten met de GGD verlopen.

In artikelen 45, 46 en 47 van de Wet kinderopvang en de daarbij horende uitvoeringsregeling is de melding en registratie uitgewerkt. Zo is in de uitvoeringsregeling bepaald welke gegevens bij een melding moeten worden verstrekt en dat het college hiertoe een meldingsformulier vaststelt. En in de Wet kinderopvang staat onder meer dat nieuw te exploiteren kindercentra/ gastouderbureaus na melding bij het college geregistreerd worden, terwijl bestaande vergunninghouders bij inwerkingtreding van de Wet kinderopvang in het register opgenomen worden.