Geacht college,

 

 

1. Inleiding

In het project Verbetering Financieel Beheer Stadsbeheer-Reiniging is dit jaar een grondige analyse gemaakt van de oorzaken van de overschrijdingen in 2002 en zijn maatregelen getroffen ter beheersing van de uitgaven in 2003. Desondanks zal ook over het jaar 2003 een overschrijding van het begrote resultaat optreden. Het Verbeterteam heeft U in de eerste (26 mei 2003) respectievelijk tweede (september 2003) Voortgangsrapportages van het Verbeterplan en via de Beheersrapportages verslag gedaan van zijn bevindingen.

Het verbeterteam heeft tevens geconstateerd dat er naast de financiële beheersmaatregelen ingrepen in de bedrijfsvoering van de Reiniging nodig zijn om te voorkomen dat in 2004 wederom overschrijdingen zullen optreden. Deze ingrepen hebben ook consequenties voor de dienstverlening aan de burger.In deze nota worden de verbetervoorstellen samengevat en worden de door u te nemen besluiten op een rij gezet. In het bijlagenboek is een nadere toelichting opgenomen.

Overigens moet ook opgemerkt worden dat de Reiniging ook werkt aan het anders richten van de uitvoering, zodat deze meer aansluit bij wensen van bewoners die in de wijkaanpak naar voren komen, zoals de grofvuilaanpak en schoon in de wijken.

 

2. Andere opzet begroting en aanpassing budgetten

Ten opzichte van de begroting zoals die in juni 2003 is opgesteld en die vervolgens is opgenomen in de productbegroting worden een aantal fundamentele wijzigingen voorgesteld zowel qua opzet als in de omvang van de budgetten. Om de wijzigingen vervolgens weer budgettair neutraal te laten verlopen worden besparingsvoorstellen gedaan. Budgettair neutraal wil ook zeggen dat het tarief voor de burger niet meer dan trendmatig stijgt en dat (een deel van) de begrote storting in de reserve gehandhaafd blijft.

 

De eerste wijziging in de opzet van de begroting is dat er een fundamenteel onderscheid gemaakt wordt tussen publieke zorgtaken voor de burgers van Delft en taken waarvan de kosten doorberekend kunnen worden aan degenen voor wie die taken uitgevoerd worden (commerciële taken). Onder deze laatste categorie vallen overigens ook de publieke zorgtaken die voor andere gemeenten worden uitgevoerd.

 

De tweede wijziging is dat de begroting is opgedeeld in een 16-tal apart te beheren deelexploitaties. Dit betreft:

 

 

 

  1. De inzameling van huishoudelijk afval (rest en GFT)
  2. De veegdienst (publieke dienstverlening)
  3. Het milieu-eiland (op het overlaadstation)
  4. KCA-inzameling en depot
  5. Reinigingsinspectie
  6. Ongediertebestrijding
  7. Gladheidsbestrijding (publieke dienstverlening)
  8. Inzameling van Kantoren-, Winkels- en Diensten-afval (KWD)
  9. Inzameling bij buurgemeenten
  10. Containerdienst
  11. Commerciële veegdiensten
  12. Commerciële ongediertebestrijding
  13. Commerciële gladheidsbestrijding
  14. WEB-hal (wit- en bruingoed)
  15. Reinigingsinspectie derden
  16. Overlaadstation

 

De derde wijziging is dat, uitgaande van deze deelexploitaties, herberekend is welk budget de Reiniging nodig heeft om de tot dusver gebruikelijke dienstverlening te kunnen realiseren in 2004. Dit zou leiden tot een overschrijding ten opzichte van de raming van juni. Dit verschil kan grotendeels verklaard worden uit de aansluitproblematiek met het formatiebudgetsysteem, uit de kosten van overwerk en opleidingen die nu volledig meegerekend zijn, alsmede niet eerder geraamde kosten voor onderhoud van ondergrondse containers en kosten voor verbetering van de bedrijfsvoering.

Tevens heeft er een doorrekening van de dekking plaatsgevonden, op basis van de nieuwe begrotingsopzet. Dit levert een verschil tussen kosten en opbrengsten op van € 0,6 miljoen (zie nulde begrotingswijziging, bijlage 1 in het bijlagenboek)..

 

De vierde wijziging is dat besparingsvoorstellen worden gedaan (en daarmee deels ingrepen in de dienstverlening) om € 0,8 mln. overschrijding weer te compenseren. Daarmee is er sprake van een sluitende begroting. Het verschil tussen het te kort op de dekking en de besparingsvoorstellen wordt gebruikt om de aanloopkosten in 2004 op te vangen.

 

Deze besparingsvoorstellen, die in het vervolg en in de bijlagen nader worden toegelicht, laten zich als volgt samenvatten:

 

 

Omschrijving

a.

Besparing inzamelkosten

207.178

b.

Stoppen wassen (mini)containers particulieren

37.700

c.

Inzet vegen (niet doorvoeren geplande uitbreiding)

153.300

d.

KCA-inzameling stoppen, uitbreiding breng-tijden,  depot anders open

40.000

e.

Aanpassen formatie

39.300

f.

Verbetering resultaat commerciele activiteiten

230.000

g.

Verbetering efficiency WEB-hal

50.000

h.

Verbetervoorstel overlaadstation

10.000

i.

Reinigingsinspectie, meer inkomsten

5.000

 

TOTAAL

772.520

 

NB Aanloopkosten circa € 135.545

 

 

De “aanloopkosten” zijn besparingsverliezen die optreden omdat de maatregelen niet allemaal het gehele jaar 2004 door in werking kunnen zijn en éénmalige kosten. De “netto” besparing is derhalve circa € 0,6 mln.

 

De vijfde wijziging is dat de begroting zodanig is opgezet dat een positief saldo wordt aangewend om de “reserve dekking hogere vuilverwerkingskosten” aan te vullen.

Voor 2004 wordt de storting geraamd op € 157.293 en in 2005 op € 300.000 (bij ongewijzigde uitgangspunten). Dit is in afwijking van de in de meerjaren raming opgenomen stortingen.

 

3. Benchmark Reiniging en Marktverkenning

In het Verbeterplan en ook in de speciaal aan de problematiek bij de Reiniging gewijde accountants-rapportage wordt aanbevolen een strategisch en operationeel kader te scheppen voor de Reiniging in de vorm van een Bedrijfsplan. Dit plan zal, gebruik makend van de thans te besluiten punten, begin 2004 het licht zien. Belangrijke bouwstenen vormen benchmarking en een marktverkenning. De resultaten zijn als bijlagen bijgevoegd en worden hier kort samengevat.

 

De Reiniging doet al een aantal jaren mee in de landelijke benchmark van publieke reinigingsbedrijven die door de branche-organisatie NVRD gehouden wordt, zowel voor de afvalinzameling als voor de veegdenst.

Voor de inzameling wordt de Reiniging gekarakteriseerd als een goed functionerend bedrijf, sterke middenmoter. Delft heeft een hoger serviceniveau aan de burger, maar daarmee ook hogere kosten. De Reiniging Delft scoort beter dan gemiddeld op milieu-doelstellingen en ook op de bedrijfsvoering.

Voor de veegdienst geldt dat de Reiniging Delft over een aantal jaren als koploper wordt gekwalificeerd, met grotere hoeveelheden ingezameld veegvuil dan elders, prima operationele prestaties op straat en beduidend lagere machinale veegkosten per m’ gootlengte dan elders. De benchmarks bevestigen dus dat de Reiniging Delft een goede basis heeft voor de toekomst.

 

Uit de regionale marktverkenning, die gemaakt is door NMPO BV op basis van interviews en kennis van de landelijke markt, blijkt dat de Reiniging Delft in de omgeving een goede naam heeft als professioneel bedrijf met een uitgebreid dienstverleningspakket. De meeste gemeenten in de regio hebben op één of andere manier met de dienstverlening van de Delftse Reiniging te maken. Vanwege gemeentelijke herindelingen is er nog tijd voor Delft om in te spelen op de veranderende marktposities, maar dat moet wel snel gebeuren. Eén of andere vorm van regionalisatie van het reinigingsbedrijf is nodig om zelf greep te houden op deze kerntaak van de lokale overheid.

De marktverkenning beveelt aan om, op basis van de vele ambtelijke contacten die er al zijn in de regio, snel een samenhangende benadering te realiseren van de (nieuwe) gemeenten en mogelijke samenwerkings-partners. Die benadering dient zowel op ambtelijk als bestuurlijk niveau plaats te vinden en zich toe te spitsen op mogelijke samenwerkingsvormen. Dit moet in het eerste halfjaar van 2004 gebeuren.

Voorgesteld wordt om een lid van het college, samen met een ambtelijk onderhandelingsteam, te belasten met deze gesprekken.

 

4. Aanpassingen in de inzameling van afval

In de besparingsvoorstellen is een drietal ingrepen op de huidige dienstverlening aan de burger opgenomen:

a.                  Een wijziging in de inzameling van GFT. Voorgesteld wordt het huishoudelijk groente-, fruit- en tuinafval niet meer wekelijks maar 1 maal in de twee weken op te halen. Dit overigens conform de gedragslijn van veel  gemeenten in dezelfde stedelijkheidsklasse.

De volgende kantekeningen zijn hier op z’n plaats:

T.a.v. de milieu-effecten:
De reductie van de hoeveelheid GFT laat zich moeilijk inschatten. Het meest waarschijnlijke is dat bij een verminderde dienstverlening er ook minder GFT aangeboden zal worden. In  Leiden (blijkt uit de bench-marking) met een alternerende inzameling zijn de opbrengsten GFT per huishouden 2001 39% lager dan in Delft terwijl in Dordrecht het inzamelresultaat bij één keer per twee weken inzamelen ca 10% lager is dan in Delft bij wekelijkse inzameling. Dordrecht is overgegaan van wekelijks naar tweewekelijks ongeveer 4 jaar geleden.

T.a.v. de kosten:
De verschuiving van GFT naar rest leidt tot een verhoging van de verwerkingskosten van  ca € 20,- per niet ingezamelde ton GFT.  Boven de 10% reductie moet er naast de verschuiving van rest naar GFT        € 61,- per ton  bijbetaald worden voor niet geleverde tonnen volgens contract (minimum aanlevering clausule). Het scenario van 10% reductie geeft een negatief financieel effect van ca € 10.000 terwijl dit bij een reductie van 39% kan oplopen tot maximaal  € 130.000,-/jaar tot en met 2009.
Deze invloed op de verwerkingskosten zijn niet meenomen in de financiële vertaling van de effecten. Want de benchmark geeft aan dat Delft in vergelijking tot het gemiddelde van dezelfde stedelijkheids-klasse  “fors” hoger scoort met de hoeveelheden GFT dan het gemiddelde van die stedelijkheidsklasse.

Het verschil in de inzamelkosten tussen wekelijks en twee-wekelijks GFT inzamelen is € 245.000,- per jaar .

Het besluit dient daarom te gaan tussen de drie mogelijkheden:

 

1.       Zoals in de nota aangeven twee wekelijks.

Indien besloten wordt de wekelijkse inzameling te handhaven dan dient
      of

2.       De afvalstoffenheffing met € 7 te worden verhoogd,
of

3.       Het tekort van € 245.000 te worden geaccepteerd.


      De andere aanpassingen in dienstverlening zijn:

b.                  Het niet meer wassen van minicontainers bij particulieren.

c.                  Het stoppen met huis-aan-huis inzameling van klein chemisch afval (KCA) door middel van de rondrijdende KCA-wagen. Voorgesteld wordt KCA alleen in te zamelen  via aanbiedplaatsen van de KCA-wagen, waartoe overigens de standtijd per plaats uitgebreid wordt. Tevens bestaat de mogelijkheid KCA aan te bieden bij het depot. Overeenkomstig de ervaringen die daarmee opgedaan zijn, kan de openingstijd van het depot ook teruggebracht worden.

 

5. Verbetering veegplannen

Voor 2004 wordt er een kwaliteitsslag voorbereid. Dat wil zeggen op basis van de in 2003 reeds beschikbare capaciteit, deze inzetten waar de effecten het meest zichtbaar worden.

Er ligt een uitdaging bij de Reiniging om het thema “schoon in de wijken”, dat in veel wijken een hoge prioriteit heeft, met deze beschikbare capaciteit te bedienen. Dat betekent overigens ook dat er geïnvesteerd moet worden in het gedrag van bewoners via voorlichting en toezicht.

 

Zowel de aanpassingen onder paragraaf 4 als de inzet van de veegdienst vergen derhalve een bijzondere aandacht in de externe communicatie. Hieraan wordt apart nog uitwerking gegeven in een communicatieplan.

 

6. Andere besparingsvoorstellen

De overige besparingsvoorstellen betreffen:

  1. Een aanpassing van de formatie van de Reiniging. Hiervoor wordt intern nog een apart voorstel opgewerkt, maar de dekking is hiermede vastgelegd en de besparing is meegenomen. Het voorstel komt neer op aanpassing van een aantal functieschalen om het formatieoverzicht in overeenstemming te brengen met de “werkelijkheid”, het laten vervallen van de vacature “chef uitvoering”, het verminderen van het aantal teamleiders en het instellen van een planningsbureau.
  2. Verbeteren van de opbrengsten van de commerciële activiteiten. Dit betreft de inzameling bij buurgemeenten (€ 110.000), inzameling KWD (€ 50.000), de containerdienst (€ 70.000), de reinigingsinspectie voor derden (€ 5.000), webhal (€ 50.000) en het overlaadstation (€ 10.000). Daarmee sluit het geheel van de commerciële activiteiten positief. Echter, het contract met de buurgemeenten verhindert dat deze activiteit gedurende de looptijd kostendekkend wordt. Daarom wordt hiervoor een actie opgezet waarin de buurgemeenten worden uitgenodigd een duurzame samenwerking met de Reiniging aan te gaan.

 

7. Ter overweging

De Reiniging neemt met deze voorstellen een enorme taak op zich. Het betreft niet alleen een financiële herstructurering, maar ook operationeel en daarbij een cultuur omschakeling, met mogelijk vergaande consequenties voor de toekomst. Daarom ligt het in de rede de Reiniging de komende twee jaar vrij te stellen van extra bezuinigingen, omdat deze het in gang gezette proces behoorlijk zouden doorkruisen. Bovendien dragen bezuinigingen in het gesloten circuit niet bij aan de  gemeentebrede bezuinigingen. Het spreekt voor zich dat de Reiniging vanuit een voortdurende verbetering van de bedrijfsvoering wel alert blijft op mogelijke besparingen en niet zal nalaten deze waar mogelijk te realiseren.

 

8. Samenvatting van door u te nemen besluiten

 

  1. Akkoord gaan met de “nulde” begrotingswijziging en deze als zodanig in januari 2004 voorleggen aan de Raad
  2. Akkoord gaan met het terugbrengen van de frequentie van de GFT-inzameling in Delft naar 1x per twee weken (was 1x per week) met ingang van april 2004 (dat wil zeggen 3 maanden na besluitvorming)
    (NB Zie de formulering van dit beslispunt in paragraaf 4.)
  3. Akkoord gaan met het niet meer laten wassen van minicontainers van burgers, met onmiddellijke ingang na besluitvorming en communicatie.
  4. Akkoord gaan met het beëindigen van de huis-aan-huis inzameling van KCA met onmiddellijke ingang na besluitvorming en communicatie.
  5. Akkoord gaan met de uitbreiding van de periode waarin KCA bij de chemocar op standplaatsen aangeboden kan worden van 17.00-17.45 uur naar 17.00-19.30 uur, met onmiddellijke ingang na besluitvorming en communicatie.
  6. Akkoord gaan met een beperking in openingstijden van het KCA-depot op De Staal van 08.00-16.00 uur naar 12.30-16.00 uur, met onmiddellijke ingang na besluitvorming en communicatie.
  7. Akkoord te gaan met een geraamde storting in de “reserves dekking hogere vuilverwerkingskosten” van € 157.000 voor 2004.
  8. Akkoord te gaan met het aanzuiveren van de “reserves dekking hogere vuilverwerkingskosten” over een periode van 4 jaar.
  9. Wethouder Torenstra te machtigen het overleg met de regio-gemeenten te starten, gericht op concrete en duurzame vormen van samenwerking op reinigingsgebied.
  10. Het hoofd van de sector Stadsbeheer op te dragen een communicatieplan op te doen stellen voor de invoering van de bovengenoemde wijzigingen in de dienstverlening aan de burger (in relatie tot de communicatiestrategie Reiniging op maat en de invoering van het nieuwe grofvuilbeleid);
  11. Het hoofd van de sector Stadsbeheer op te dragen bij de beheersrapportages in juli en oktober te rapporteren over de voortgang van en de uitvoering van de voorgestelde acties en maatregelen

 

 

 

 

 

 

 

(Paddy Noë, Aelse Ruiter, Kees Kruijff) revisie 19 december 2003