Reg.nr 338454

 

 

Naar een veiliger Delft

 

 

 

 

 

Nota Integraal veiligheidsbeleid in Delft,

 

Plan van aanpak 2004 – 2006

 

November 2003

1        INLEIDING                                                                                                                             3

2        THEMA’S UIT DE EVALUATIENOTA                                                                                       4

2.1          Thema 1  Wijkveiligheid                                                                                                                                          4

2.1.1        Aanpak enge plekken                                                                                                                                            5

2.1.2        Verbeteren verkeersveiligheid                                                                                                                             5

2.1.3        Politiekeurmerk veilig wonen (PKVW)                                                                                                               6

2.1.4        Normen en waarden                                                                                                                                               6

2.1.5        Aanpak overlast jongeren                                                                                                                                    7

2.2          Thema 2 Huiselijk geweld                                                                                                                                        7

2.3          Thema 3  Veilig uit en thuis                                                                                                                                  10

2.3.1        Beheerst alcoholgebruik                                                                                                                                     11

2.3.2        Coffeeshopbeleid                                                                                                                                                 11

2.3.3        Geluidsoverlast                                                                                                                                                    12

2.4          Thema 4  Veelplegers/verslaafden                                                                                                                       12

2.5          Thema 5  Jongerenaanpak                                                                                                                                     14

2.6          Thema 6  Stationsgebied                                                                                                                                        15

2.7          Thema 7 De veilige school                                                                                                                                     16

3        ANDERE ONDEWERPEN INTEGRAAL VEILIGHEIDSBELEID                                                  18

3.1          Cameratoezicht                                                                                                                                                        18

3.2          Oud en nieuw                                                                                                                                                            18

3.3          Graffitibeleid                                                                                                                                                            19

3.4          Fietsendiefstal                                                                                                                                                          19

4        WERKWIJZE                                                                                                                        19

5        VOORSTEL                                                                                                                          19

6        OVERZICHT DOELSTELLINGEN PER JAAR                                                                          20

7        FINANCIELE PARAGRAAF                                                                                                   20


In 1999 is de nota Een veilige stad voor iedereen verschenen. In die nota worden voor vier jaar de stedelijke kaders geschetst voor een integraal veiligheidsbeleid. Begin 2003 is dit beleid geëvalueerd. Op 27 maart 2003 is de nota Evaluatie Integraal Veiligheidsbeleid 1999 – 2003/ Aanzet Integraal Veiligheidsbeleid 2003 –2006 door de Raad goedgekeurd. Hiermee   zijn conclusies getrokken en zeven thema’s bepaald voor de komende periode. Doel van de onderhavige nota is om deze zeven thema’s verder uit te werken. Waar mogelijk is dat gedetailleerd gedaan. Voor sommige thema’s moet eerst een werkgroep met een plan van aanpak komen waarin doelstellingen worden benoemd. Tevens zijn er vier onderwerpen aan de nota Integraal veiligheidsbeleid toegevoegd, te weten cameratoezicht, Oud en Nieuw, graffitibeleid en fietsendiefstal. Jaarlijks zal er een evaluatierapportage Integraal veiligheidsbeleid worden opgesteld waarin de stand van zaken wordt weergegeven, de verdere uitwerking van thema’s aan de orde is en aanpassing van beleid wordt aangegeven.

 

 

 

1           INLEIDING

 

In oktober 2002 boden de ministers van Justitie en BZK  het veiligheidsprogramma Naar een veiliger samenleving aan de Tweede Kamer aan. Op grond van dit veiligheidsprogramma zijn nu de convenanten met de korpsbeheerders gesloten over resultaatafspraken voor de periode 2003 – 2007. Ook wordt daarin gesteld dat er met de andere ketenpartners in de veiligheid afspraken zullen worden gemaakt.

De gemeente Delft wil duidelijk maken wat zij verstaat onder veiligheidsbeleid  in Delft in de periode 2004 – 2006 en hoe zij dit wil gaan verwezenlijken samen met haar partners in veiligheid. Uitgangspunt daarbij is dat Delft veiliger moet worden, dat wil zeggen dat er een afname plaatsvindt van criminaliteit en overlast en dat onveiligheidsgevoelens worden teruggedrongen. Zo blijft Delft een aangename plek om te wonen voor jongeren en ouderen. Om deze doelen te bereiken is er gekozen voor zeven thema’s:

 

·         Wijkveiligheid

·         Huiselijk geweld

·         Veilig uit en thuis

·         Veelplegers / verslaafden

·         Jongerenaanpak

·         Stationsgebied

·         De veilige school

 

Daarnaast zijn er andere thema’s toegevoegd die met veiligheid te maken hebben zoals de jaarlijks terugkerende oud en nieuw viering, graffitibeleid, cameratoezicht en fietsendiefstal.

 

Lokaal veiligheidsbeleid kan onderscheiden worden in fysieke veiligheid en sociale veiligheid. In deze nota gaat het uitsluitend om de sociale veiligheid. In dit kader is het belangrijk dat de verschillen in veiligheid tussen buurten en wijken en de uiteenlopende eisen/wensen van bewoners gekend worden. Hieruit valt ook af te leiden dat wijken en buurten verschillen in de mate waarin er mogelijkheden zijn om bewoners te mobiliseren rond problemen van criminaliteit en veiligheid. Daarbij is de beleving van onveiligheid een belangrijk punt. Als mensen elkaar kennen, de anonimiteit doorbroken wordt, en daarbij de wijk of buurt als schoon en heel ervaren heeft dit invloed op de veiligheidsgevoelens van de burger. Initiatieven als Fleur Delft op, de straatfeestcheque, Isaac da Costa aan tafel en de Delftse kleden zijn een goed voorbeeld van wijkgerichte initiatieven waarbij de anonimiteit wordt doorbroken.

Verder speelt op dit moment de discussie rond de stadsetiquette. Na de gehouden inventarisatieronde wordt gekeken naar de implementatie. Het doel van het project Stadsetiquette is om de onverschilligheid te verminderen waarmee mensen met de openbare ruimte en met elkaar omgaan. Uiteindelijk moet de burger zich weer verantwoordelijk voelen voor zijn omgeving. Gelet op dit doel en het feit dat het bij integraal veiligheidsbeleid gaat om de sociale veiligheid zal het erg aangenaam zijn als de uitkomsten van de stadsetiquette overeenkomen met hetgeen binnen integraal veiligheidsbeleid als belangrijke thema’s worden gezien.

 

·         In hoofdstuk 2 van deze nota wordt nader ingegaan op de evaluatie nota en de aanzet die daarin gemaakt wordt voor het Integraal veiligheidsbeleid 2003 – 2006. De zeven thema’s uit die nota worden ingeleid met de tekst uit de evaluatienota waarna het nieuwe plan volgt.

·         In hoofdstuk 3 komen thema’s aan bod die eveneens van  belang zijn in het kader van de integrale veiligheid.

·         Hoofdstuk 4 gaat nader in op de te volgen werkwijze.

·         In hoofdstuk 5 worden voorstellen gedaan.

·         Hoofdstuk 6 geeft  per thema aan wat er in de komende periode als doelen staat

·         En tenslotte staan in hoofdstuk 7 de financiën.

 

 

2           THEMA’S UIT DE EVALUATIENOTA

 

 

2.1          Thema 1            Wijkveiligheid

Tekst evaluatie IVB

Hiertoe behoren eerder in gang gezette activiteiten als de aanpak van enge plekken en de verkeersveiligheid (30 km zones, gerichte snelheidscontroles en het project “veilige kindroutes”, dat na een aantal incidentele maatregelen nu systematisch wordt opgezet). Het project Politie Keurmerk Veilig Wonen wordt voortgezet, met accentverschuiving naar een keurmerk voor een hele wijk i.p.v. voor individuele woningen.

In de wijkaanpakcylus ligt het accent op het jaarlijks opstellen van wijkprogramma's. In de opzet van de wijkprogramma's is er voor gekozen om zaken m.b.t. sociale veiligheid en verkeersveiligheid in aparte categorieën op te nemen en daarmee kennen de wijkprogramma's aparte veiligheidsparagrafen.

De Politie Delft heeft in 2002 onderzoek gedaan naar veiligheid in wijken. De uitkomsten vormen een belangrijke input voor de komende periode. Een voordeel hiervan is dat de prioriteiten van politie integraal worden meegenomen in het gemeentelijk veiligheidsbeleid en o.a. terug te vinden zullen zijn in de wijkprogramma's.[1]

 

Waar het gaat over de wijkveiligheid zijn er drie bronnen waarnaar gekeken moet worden en die alle op hun manier een bijdrage leveren aan de veiligheid in een bepaalde wijk.

 

Hierin worden de wensen van de bewoners helder naar voren gehaald en de aanpak die daarbij gekozen wordt is overleg met de bewoners en partners via het proces van wijkanalyse en wijkbeleid.

 

De  wijkveiligheidsscan[2] brengt op wijkniveau de criminaliteits- en veiligheidsproblemen in kaart. Een wijkveiligheidsscan geeft een beeld van de criminaliteits- en onveiligheidsproblemen in de wijk. Dit gebeurt door een kwantitatieve analyse van cijfers uit het HKS, waarbij aanvullende demografische gegevens worden gebruikt van het CBS. Daarvan wordt een vertaalslag gemaakt naar wijkaandachtspunten. Deze vertaalslag wordt nader besproken in het wijkcoördinatieteam (WCT).

Daarnaast heeft de politie haar bureaubrede prioriteiten die voor heel Delft gelden en waarop de politie vanuit haar eigen bevoegdheid zal sturen.

Beide zijn erop gericht de resultaten zoveel mogelijk terug te brengen bij de burger.

 

Vanuit het integraal veiligheidsbeleid komen speerpunten naar voren die voor een deel in de wijken hun aanpak kennen.

 

Op basis van deze drie bronnen zijn de volgende vijf stedelijke speerpunten naar voren gekomen die op het niveau van de wijken hun vorm krijgen met concrete initiatieven.

 

 

2.1.1          Aanpak enge plekken

 

Per wijk worden per jaar in overleg met de bewoners enge plekken bepaald en aangepakt. Bij de aanpak van enge plekken kan gedacht worden aan het wijzigen van de verlichting, het snoeien van groen maar ook bijvoorbeeld aan het afsluiten van portieken. De argumenten voor een goede verlichting zijn het veilig voelen van bewoners in de woonomgeving, zicht op  de omgeving mogelijk maken en het criminaliteitsverlagende effect. De openbare verlichting wordt doorgaans bepaald vanuit de verkeerskundige functie en is gekoppeld aan de rijbanen. Het politiekeurmerk en ook de aanpak enge plekken wil de nadruk leggen op sociaal veilig verlichten. Dit betekent dat een groot deel van de openbare ruimte, met voet- en fietspaden, parkeerplaatsen e.d. verlicht is. Wanneer er geen zicht is vanaf de openbare weg of vanuit woningen, en in feite de zichtlijnen op de openbare ruimte afwezig zijn, moet dit niet door verlichting worden aangepakt. Dan wordt er een schijnveiligheid gecreëerd.

 

Trekker:            Wijkcoördinator in overleg met programmamanager Integraal veiligheidsbeleid

Partners:          Intern: Wijkzaken, Mobiliteit, Bouw- en woningtoezicht

Extern: Politie, Woningcorporaties

Financiën:         In het EZH budget veiligheid staat hiervoor € 29.323. Onderhoud en exploitatie zullen moeten worden opgenomen in de areaaluitbreiding.

Daarnaast is er binnen het EZH budget veiligheid nog € 10.000 voor de aanpak van groen.

Er bestaan ook mogelijkheden om aan de financiering van de aanpak van enge plekken bij te dragen vanuit het wijkbudget en ISV2

 

Enge plekken is bestaand beleid dat hier is uitgewerkt voor de komende periode.

 

 

2.1.2          Verbeteren verkeersveiligheid

 

Bij verkeersveiligheid gaat het over twee verschillende aspecten namelijk enerzijds het nemen van fysieke maatregelen zoals drempels, plateaus, 30 km zones, oversteekplaatsen en het oplossen van onoverzichtelijke verkeerssituaties en anderzijds het aanpakken en beďnvloeden van ongewenst gedrag zoals onveilig parkeren, negeren eenrichtingsverkeer en te hoge snelheid

Hierbij kan ook gedacht worden aan het in 2004 te starten project veilige kindroutes dat zich richt op het realiseren van veilige fietsroutes voor kinderen van en naar school, buitenschoolse opvang en sportaccommodaties. Het kan ook gaan om fysieke maatregelen en gedragsbeďnvloeding. Het project zal beginnen met de keuze van een beperkt aantal probleemsituaties.

Overigens zijn in de  wijkprogramma’s 2004 verbeteren verkeersveiligheid en parkeergedrag prioritaire thema’s.

 

Trekker:            Mobiliteit

Partners:          Intern: Wijkzaken, Welzijn, Onderwijs, Ingenieursbureau, Civiel, Communicatie, TOR

Extern: Schoolbesturen, Kinderopvanginstellingen, Sportclubs/parken, 3Vo, Fietsersbond, Politie

Financiën:         Op dit moment worden veel maatregelen betaald uit het wijkbudget. Voor het project veilige kindroutes zijn nog geen financiën geregeld, maar dat verloopt separaat van het integraal veiligheidsbeleid.

 

Aandacht voor verkeersveiligheid is bestaand beleid dat hier is uitgewerkt voor de komende periode.

Nieuw beleid is Veilige kindroutes.

 

 

2.1.3          Politiekeurmerk veilig wonen (PKVW)

 

Vanaf september 2003 is er een pilot rond PKVW in het Westerkwartier. De gemeente en politie zullen aan alle bewoners (met uitzondering van de huurders van de corporaties)  aanbieden om een preventieadvies uit te brengen. Daarnaast zal men wijzen op de eigen verantwoordelijkheid van de bewoners, bijvoorbeeld het sluiten van ramen en deuren bij afwezigheid en vakantie. Met de corporaties wordt apart gesproken over wat zij in dit verband kunnen doen.

 

Op 22 januari 2002 heeft de gemeente Delft zich via een raadsbesluit geconformeerd aan het PKVW voor nieuwbouw en bestaande bouw. In het voorjaar 2004 komt er een nota waarin staat wat het beleidsmatig en financieel betekent als de stad Delft wil gaan voldoen aan de eisen van het PKVW voor de gebouwde omgeving (groen en verlichting) en het uitbrengen van preventieadviezen en inspectie welke worden verstrekt door de gemeente voor het onder keurmerk brengen van een woning of gebouw. Die nota is de basis voor verder beleid.

 

Poptahof en het politiekeurmerk veilig wonen:

Door Delftwonen is in samenwerking met gemeente en bewoners een beheerplan Poptahof  opgesteld. Onderdeel daarvan is de wens tot het behalen van het keurmerk veilige woonomgeving dat onderdeel is van het PKVW. Onderzoek naar de haalbaarheid zal naar verwachting eind 2003 door Delftwonen zijn afgerond. In dit kader zijn door de gemeente onder andere offertes voor de verlichting opgevraagd.

 

Bij de renovatie en nieuwbouw is het streven erop gericht het volledige PKVW  te gaan behalen. Daartoe is nu in het programma van eisen voor het stedenbouwkundig plan opgenomen dat moet worden voldaan aan de eisen van het PKVW.

 

Trekker:            Bouw- en woningtoezicht

Partners:          Intern: programmamanager Integraal veiligheidsbeleid, Wijkzaken, Mobiliteit,  TOR, Groen, Projecten

Extern: Politie

Financiën:         Op basis van nota nader te bepalen.

 

Nota PKVW is een verder uitwerking van het raadsbesluit van 22 januari 2002.

Poptahof is bestaand beleid.

 

 

 

Voor  alle nieuw te bouwen en te renoveren woningen, dus ook in de wijk Poptahof, geldt dat voor renovatie en nieuwbouw in het bouwbesluit is opgenomen dat het hang- en sluitwerk aan een bepaalde klasse moet voldoen die overeenkomt met hetgeen het PKVW voorschrijft. De meerkosten voor de gebouwde omgeving Poptahof zullen na het opstellen van het stedenbouwkundig ontwerp duidelijk worden.

 

 

2.1.4          Normen en waarden

 

Medio 2003 zijn er binnen het EZH-project Investeren in de wijken twee projecten gesubsidieerd waarvan het doel is de relatie tussen ouderen en jongeren in de wijken te verbeteren. De projecten “de straat maak je zelf” en “senioren werken aan veiligheid” worden de komende drie jaar per wijk opgepakt, door een samenwerkingsverband van Breed Welzijn Delft (BWD) en de Stichting Ouderenwerk Delft(SOD). Waar nodig wordt een relatie gelegd naar de stadsetiquette. De start van de projecten is in de wijk Wippolder.

 

Trekker:            BWD en SOD

Partners:          Intern: Welzijn, Wijkzaken, Communicatie

                        Extern: Wijkcoördinatieteam

Financiën:         EZH gelden: voor elk project is in totaal € 45.378 beschikbaar voor vier jaar.

 

Normen en waarden is nieuw beleid.

 

 

2.1.5          Aanpak overlast jongeren

 

De aanpak overlast jongeren Is opgenomen in het Integraal jeugd en jongeren programma en staat voor zover van belang in deze nota onder thema 5 jongerenaanpak.

 

 

2.2          Thema 2            Huiselijk geweld

Tekst evaluatie IVB

Het thema huiselijk geweld wordt voortgezet. Het gemeentelijk beleid (vastgelegd in nota Huiselijk Geweld, 2001) richt zich met name op:

·         de regierol m.b.t. een samenhangend hulpverleningstraject rond huiselijk geweld

·         vroegsignalering o.a. door voorlichting aan beroepsgroepen en het instellen van een meld- en adviespunt huiselijk geweld

·         preventieactiviteiten ter voorkoming en het vroegtijdig doen stoppen van huiselijk geweld

Het Ministerie van Justitie heeft in het kader van het landelijke project “Voorkomen en bestrijden huiselijk geweld” een handelingsprotocol ontwikkeld. Hierin zijn de taken en verantwoordelijkheden van de verschillende spelers op lokaal niveau vastgelegd. Er wordt vanuit gegaan, dat huiselijk geweld zowel een lokaal veiligheidsprobleem, als een lokaal gezondheidsprobleem is. Het Delftse beleid wordt vooralsnog aangestuurd vanuit gezondheidsbeleid. Wel vindt afstemming met Politie Haaglanden plaats. Een degelijk beleid op het gebied van huiselijk geweld heeft echter als voorwaarde dat er samenwerking plaatsvindt tussen zorginstellingen en organisaties die zich met het strafrecht bezig houden (politie, openbaar ministerie). Het huiselijk geweld beleid dient dan ook verbreed te worden naar integraal veiligheidsbeleid. Een evaluatienota is in voorbereiding.

 

 

Aandacht voor huiselijk geweldbeleid is belangrijk omdat:

-          uit onderzoek blijkt dat huiselijk geweld zich op grote schaal voor doet

-          ongeveer 10% van de gevallen van huiselijk geweld slechts bij politie wordt gemeld

-          o.a. taboe, schaamte en angst slachtoffers en plegers weerhoudt zelf hulp te zoeken.

Er is gelukkig toenemende bewustwording en aandacht voor de problematiek waardoor er ook bij de partners meer bereidheid is om aan dit onderwerp aandacht te besteden. Daarnaast is er binnen de politie Haaglanden een project hierover dat nu geďmplementeerd is. Tussen de gemeenten van de regio Haaglanden staat het onderwerp op de agenda. Bedreiging van een effectief lange termijn beleid is het ontbreken van rijksbudget. Wel is vanuit Justitie een landelijk project met richtlijnen opgesteld waarin de regierol van gemeenten is vastgelegd. Gelden vanuit het rijk zijn niet beschikbaar. Het thema is afhankelijk van subsidies waardoor een lange termijn beleid moeilijk te maken is.

 

Plan van aanpak 2004 - 2007

 

Beroepsgroepenvoorlichting, gericht op het signaleren en bespreekbaar kunnen maken van huiselijk geweld door alle relevante beroepsgroepen en vrijwilligers (o.a. huisartsen, eerste hulp, thuiszorg, consultatiebureaus, Riagg).

 

Het beschikken over een meld- en adviespunt.

 

Samenwerking met de politie

In 1998 is Politie Haaglanden begonnen met de uitvoering van het project Omgaan met vrouwenmishandeling (sinds 2003 Project Geweld binnenshuis) met het doel de incidentgerichte benadering van het probleem om te vormen tot een meer procesmatige benadering:

 

Voorlichting aan allochtonen

Recent landelijk onderzoek naar huiselijk geweld onder een aantal allochtone groepen heeft uitgewezen dat de problematiek zich qua grootte zou verhouden tot de cijfers bij autochtonen (zij het dat men een sterk vermoeden heeft van onderrapportage). Vanwege taboe en een aantal andere complicerende (cultureel bepaalde) factoren, wordt aangeraden geweld bespreekbaar te maken in binnen allochtone groepen.

 

Ambulante hulpverlening

·         Doel is het in een vroegtijdig stadium stoppen van geweld en/of het voorkomen van herhaling door middel van coaching van gezinnen die met huiselijk geweld te maken hebben. Voor 2003 en 2004 is subsidie verleend voor methodiekontwikkeling aan de hand van de praktijk. Eind 2004 wordt het geëvalueerd en bij een positief resultaat dient deze werkwijze binnen de vrouwenopvang te worden geďmplementeerd


Samenwerkingsovereenkomst

·         In het kader van een lokaal Delftse aanpak wordt op 25 november 2003 een samenwerkingsovereenkomst ‘stop huiselijk geweld’ afgesloten tussen alle betrokken partijen (zie: partners). In deze samenwerkingsovereenkomst wordt de inbreng en verplichting van alle partijen vastgelegd op het gebied van snelle en laagdrempelige hulpverlening en veiligheid van slachtoffers. Ook wordt er aandacht besteed aan de registratie bij de verschillende partijen. Jaarlijks wordt bezien of de afspraken het juiste resultaat geven, of iedereen zich ook aan de afspraken houdt en of er verbetering moet plaatsvinden.

Deze afspraken betreffen onder andere:

-          verwezen cliënten krijgen binnen een week een gesprek en worden niet op een wachtlijst geplaatst;

-          de verwijzende instantie blijft verantwoordelijk totdat cliënten overgenomen zijn (inclusief check);

-          partners leveren een aandachtfunctionaris die verantwoordelijk is voor structureel huiselijk geweldbeleid en registratie binnen de eigen instelling en verslaglegging;

-          een aantal partners leveren een uitvoerder voor het uitvoeringsoverleg;

-          jaarlijks vindt evaluatie plaats.

 

Aanwijzing Huiselijk Geweld van het Ministerie van Justitie

·         Volgens de Aanwijzing Huiselijk Geweld van het Ministerie van Justitie (1 april 2003) worden er binnen een jaar, binnen ieder arrondissement, schriftelijke afspraken gemaakt tussen Openbaar Ministerie, politie, reclassering en instanties voor daderhulpverlening met betrekking tot een geďntegreerde strafrechtelijke aanpak. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij een door het OM te benoemen contactfunctionaris (officier van justitie), die tevens de contacten met de gemeente onderhoudt. De samenwerkingsovereenkomst die eind 2003 getekend wordt, zal te zijnertijd worden aangevuld met de afspraken die in het kader van de Aanwijzing worden gemaakt.

 

Trekker:            Beleid & Projecten

Partners:          Intern: Welzijn

Extern:  Kwadraad, VOZH Ricardis, GGZ-Delfland, Politie Delft/Haaglanden, Bureau Slachtofferhulp, De Waag, Bureau Jeugdzorg, Vrouwengezondheidscentrum DWO

Financiën:         Jaarlijks € 16.966 Meld- en adviespunt uit het budget Maatschappelijke opvang totdat er rijksmiddelen voor dit doel ter beschikking worden gesteld.

In 2003 en 2004 € 15.880 Beroepsgroepenvoorlichting uit Projectsubsidie Vrouwengezondheid.

In 2003 en 2004 € 28.684 Project Ambulante hulpverlening uit budget Vrouwenopvang.

In 2003 en 2004 € 28.684 Project Ambulante hulpverlening uit budget Maatschappelijke opvang.

Vanaf 2004 € 6000 uitvoering gemeentelijke regierol uit budget Maatschappelijke opvang.

 

Alle beleid rond huiselijk geweld is vastgelegd in de nota: voortgangsrapportage huislijk geweld (03/016923). Het onderdeel aanwijzing huiselijk geweld kan gezien worden als meer specifiek veiligheidsbeleid.

 


 

2.3          Thema 3            Veilig uit en thuis

Tekst evaluatie IVB

Dit thema kwam ook in het Integraal Veiligheidsbeleid 1999 – 2002 voor. Voor de komende jaren vindt er een aanscherping plaats in twee richtingen:

·         Horecabeleid, beheerst alcoholgebruik

Er wordt geschat dat in Nederland ongeveer 820.000 personen van alcohol afhankelijk zijn of kampen met alcoholmisbruik. De verslavingszorg bereikt maar een klein deel van hen. Ook het toenemende alcoholgebruik onder jongeren baart zorgen. Bij agressief gedrag is vaak alcohol (soms gecombineerd met drugsgebruik, bv cocaďne) in het spel. Er vallen ook veel verkeersslachtoffers door alcoholgebruik. Jaarlijks staat 22% van alle politie-inzet in verband met overmatig of situationeel alcoholgebruik.

De politie meldt dat er een stijging is van het aantal mishandelingen en bedreigingen. Deze blijken zich voornamelijk te concentreren in de binnenstad in de late avond- of nachturen op vrijdag en zaterdag. Zowel vanuit gezondheidsperspectief als uit veiligheidsperspectief dient er gekeken te worden naar verdere maatregelen op het gebied van alcoholmatigingsbeleid.

·         Geluidsoverlast (binnenstad, relatie evenementenbeleid)

Een groot deel van de overlastmeldingen uit meldingen van geluidsoverlast door horecagelegenheden. Om dit soort meldingen adequaat aan te kunnen pakken dient een goede regeling getroffen te worden om  geluidsmetingen buiten kantooruren mogelijk te maken. In 2003 komt het project “Veilig uitgaan” tot uitvoering; een samenwerkingsverband tussen gemeente, horeca, politie en justitie dat beoogt te komen tot maatregelen ten aanzien van het uitgaansleven in Delft op het gebied van handhaving, toezicht, controle en repressief optreden.

 

 

2.3.1          Beheerst alcoholgebruik

 

De volgende onderwerpen maken deel uit van de nota verslavingszorg 2003-2007:

  1. Alcoholmatigingsbeleid:

-          Het aantal mishandelingen en bedreigingen in de binnenstad van Delft vertoont een stijgende lijn. Deze blijken zich voornamelijk te concentreren in de binnenstad,

’s avonds tijdens het weekend. Bekend is dat veel uitgaansgeweld alcohol-gerelateerd is.

-          Ook binnen niet commerciële gelegenheden als jongerencentra, sportclubs en studentengelegenheden vormt alcoholgebruik vaak een probleem. Gezien het stijgend alcoholgebruik onder jongeren en jongvolwassenen, dient voor deze groep speciale aandacht te zijn. Beleid moet gericht zijn op regelhandhaving (o.a. leeftijdsgrenzen) en mogelijke aanvullende maatregelen.

-          Preventie /voorlichting scholieren: zie veilige school

  1. Uitgaansdrugs en cannabis:

-          Er bestaat in Delft geen duidelijk beeld van uitgaansdrugs (o.a. XTC, cocaďne) en de daaraan verbonden risico’s (agressie, overlast, gezondheid).

-          Het gebruik van cannabis is, door het verhoogde gehalte aan werkzame stof, mogelijk schadelijker dan men tot voor kort aannam. Dit geeft vooral risico’s bij onervaren gebruikers (jongeren, toeristen) en mensen met psychische problemen.

 

Deze onderdelen zijn opgenomen als actiepunten in de nota verslavingszorg 2003 – 2007 (03/007690)

 

Plan van aanpak 2004 – 2007:

 

Per jaar verschijnt in het kader van de nota Verslavingszorg 2003 – 2007 een jaarplan met actiepunten en evaluatiegegevens. Voor 2004 staat het volgende gepland:

-          In het kader van Veilig Uit zal samen met de binnenstadshoreca en politie (met name voor wat betreft de analyse van de problematiek) gekeken worden naar mogelijkheden van een verder alcoholmatigingsbeleid. Hierbij kan o.a. gedacht worden aan: cooling down (geen alcoholverkoop vlak voor sluitingstijd), gespreide sluitingstijden, deurbeleid (o.a. polsbandjes voor jongeren), verbieden van kortingsacties en goed gastheerschap.

-          Voorjaar 2004 vindt een evaluatie plaats van de regelhandhaving gericht op alcoholgebruik binnen een aantal niet-commerciële gelegenheden waar met name  jongeren komen. Uitgangspunt hierbij is de Drank- en horecawet en de exploitatievergunningen, waarbij het er vooral om gaat of men zich aan de afspraken houdt. Deze evaluatie zal de leidraad vormen voor eventuele aanvullende handhavingmaatregelen.

Darnaast kan gekeken worden naar de implementatie in Delft van de  Kwaliteitsmeter Veilig Uitgaan. Deze is samen met de ministeries van Binnenlandse Zaken en Justitie,  Koninklijke Horeca Nederland, Vereniging Nederlandse Gemeenten, twee politieregio’s en het Openbaar Ministerie ontwikkeld.

-          In 2004 wordt een inventarisatie gemaakt van het gebruik van uitgaansdrugs in Delft. Deze dient inzicht te verschaffen in het lokaal gebruik, de lokale problemen en preventiemogelijkheden.

 

Nadere uitwerking van actiepunten uit de nota verslavingszorg. Rapportage en plan van aanpak komt terug in de jaarlijkse activiteitenplannen verslavingszorg en ook in de jaarlijkse evaluatie rapportage IVB

 

Voor de bovengenoemde onderwerpen zal een werkgroep worden ingesteld die voor de zomer van 2004 met een advies komt.

 

Trekker:            Vertegenwoordiger Horeca Delft

Partners:          Intern: TOR, Beleid en Projecten, Servicecentrum bedrijven, Welzijn (sport)

                        Extern: Sportraad, Parnassia, politie, GGD

Financiën:         PM

 

 

2.3.2          Coffeeshopbeleid

 

In 2004 moet de nota Coffeeshopbeleid moeten worden herzien met name ook waar het gaat om eventuele herplaatsing van een coffeeshop als de huidige vestigingsplaats verdwijnt of als de huidige vestigingsplaats niet wenselijk is. Verder dienen met de coffeeshophouders afspraken te worden gemaakt over preventie binnen de coffeeshops. Deze kunnen onder andere omvatten: de aanwezigheid en gebruik van voorlichtingsmateriaal, deskundigheid van het personeel, omgang met problematisch gebruik, gedrag binnen en buiten de coffeeshop. Verder zal er ook een handhavingsarrangement moeten worden opgesteld.

Een werkgroep is bezig het bovenstaande uit te werken en komt in april 2004 met concrete voorstellen.

 

Trekker:            TOR

Partners:          Intern: Beleid en projecten, Welzijn,

Extern: Openbaar Ministerie

Financiën:         PM

 

Coffeeshopbeleid is tevens genoemd in de nota verslavingszorg. Rapportage komt terug in de jaarlijkse activiteitenplannen verslavingszorg en ook in de jaarlijkse evaluatie rapportage IVB

 

 

2.3.3          Geluidsoverlast 

 

In de APV is een aantal artikelen opgenomen met betrekking tot geluid in horeca-inrichtingen. Toezicht, uitvoering en handhaving hiervan zit bij milieutoezicht. Als een exploitant volhardt in overtredingen kan de exploitatievergunning worden ingetrokken. In dit verband is er ook de piketregeling geluidsoverlast.

Verder zijn er in Delft steeds meer en steeds grotere evenementen die geluid gerelateerd zijn, waarover klachten zijn ontstaan. Daarom is in 2003 tijdens een aantal evenementen een geluidsmeting verricht. Ook is gekeken naar het aantal ontvangen meldingen over de geluidsoverlast en deze meldingen moeten nu gekoppeld worden aan het gemeten geluid.

Allereerst zal er door CKE samen met Milieutoezicht een evaluatie van de geluidsmetingen gerelateerd aan evenementen worden gemaakt. Verder zal de handhaving in de horeca bekeken moeten worden en de werking van de piketregeling zodat verder beleid richting horeca kan worden ontwikkeld.

Tenslotte zal in 2004 een verder beleid moeten worden ontwikkeld richting grote gesubsidieerde en niet gesubsidieerde evenementen en geluidsoverlast.

 

Trekker:            TOR

Partners:          Intern:  CKE, Milieutoezicht

Financiën:         PM

 

Geluidsoverlast is bestaand beleid, nota december 2002

 

 

2.4          Thema 4            Veelplegers/verslaafden

 

Tekst evaluatie IVB

Dit is een nieuw thema. Het aantal delicten gepleegd door “veelplegers” vertoont al jaren een stijgende lijn en behoeft daarom nadrukkelijke aandacht. Het gaat hier met name om woninginbraak, fiets- en autodiefstallen en zakkenrollerij. De aanpak van veelplegers vormt een van de prioriteiten binnen het Politiewerkplan 2003. Een vernieuwende aanpak van het fietsendiefstalvraagstuk zal hierbij aan de orde kunnen komen.

Binnen de groep veelplegers is het aantal drugsverslaafden oververtegenwoordigd. Er dient daarom een afgestemde aanpak tot stand te komen tussen o.a. politie en de verslavingszorg gericht op vermindering van overlast en criminaliteit en tegelijkertijd zorg voor de patiënt, die niet zelden ook psychiatrische storingen heeft. Ook de verscherpte regelgeving t.a.v. vervolging en strafmaat speelt in deze aanpak mee.

 

Het gaat hierbij niet alleen om drugsgebruikers maar ook om voorlichting ter voorkoming van drugsgebruik (preventie). De laatste jaren komt steeds sterker naar voren dat een succesvol preventiebeleid onlosmakelijk verbonden is met een goed beleid op het gebied van toezicht en regelhandhaving. De verslavingszorg dient niet alleen op een goede manier zijn klanten te bedienen, maar kan ook een belangrijke adviserende en consulterende rol te vervullen m.b.t. toezicht en regelhandhaving. Er dient een goed beleid te zijn (o.a. huisregels) op plaatsen waar genotmiddelen worden verkocht en gebruikt. Ook signalering en verwijzing hoort daar onderdeel van uit te maken.

Aangezien jongeren de belangrijkste risicogroep vormen, zal het beleid zich voor een groot deel op hen richten. Er zal een infrastructuur aangelegd moeten worden met diverse partners zoals sociaal-cultureel werk, horeca, coffeeshops en uitgaanscircuit. Er zal serieus gekeken moeten worden of er aanvullende afspraken moeten komen en actiever toezicht nodig is. Aansluiting zal gezocht moeten worden met bestaande projecten als De veilige school en Veilig uitgaan en de activiteiten in het kader van het preventieplan Opgroeien in Delft.

De onlangs uitgebrachte gemeentelijke nota Verslavingszorg biedt op veel van deze terreinen belangrijke aangrijpingspunten voor een gezamenlijke aanpak.

 

 

14% van de criminelen in Delft pleegt 65% van de criminaliteit. Het gaat hier om 130 zogenoemde veelplegers. De politie heeft een plan van aanpak ontwikkeld, gericht op de top tien van de veelplegers. Praktisch alle tien zijn verslaafd aan harddrugs; in een aantal gevallen is tevens sprake van psychische problematiek. Voor iedere veelpleger wordt een plan van aanpak ontwikkeld door de zgn. probleemeigenaar (leidinggevende), waarin de activiteiten gericht op deze persoon zijn vastgelegd. De activiteiten richten zich op:

-          preventie: gesprekken in de gevangenis, met familie, met het netwerk van de verdachten;

-          afspraken over het traject van de veelpleger met reclassering, verslavingszorg, GGZ, Openbaar Ministerie, etc.;

-          repressief optreden: observatie, posten, controleren;

-          verhoor: extra aandacht voor het linken van zaken (“schoon schip”).

De top tien wordt aangevuld wanneer daar iemand uit wegvalt (bijvoorbeeld door detentie).

Partners:          Politie, Openbaar Ministerie, gemeente, (verslavings)reclassering, verslavingszorg Parnassia, GGZ-Delfland.

 

Is reeds opgenomen in de nota verslavingszorg 2003 – 2007

 

Plan van aanpak 2004 – 2007:

 

De gemeente participeert in het veelplegersoverleg, waarin de top tien onder de loep wordt gehouden en ten aanzien van elk van hen een strategie wordt uitgezet. Vanuit de gemeente wordt voorlopig getracht te bemiddelen naar zorg en maatschappelijk herstelactiviteiten die door de gemeente worden georganiseerd of gesubsidieerd.

Op de langere termijn wordt gezocht naar structurele inbedding. Enkele belangrijke ontwikkelingen op dit gebied zijn:

 

Knelpunten:

-          Vanuit de verslavingszorg is het verstrekken van persoonlijke gegevens, zonder toestemming van betrokkene, een probleem. Men is gebonden aan de wet geneeskundige behandelingsovereenkomst. Momenteel worden tussen verslavingszorg en verslavingsreclassering afspraken gemaakt met betrekking tot de mogelijkheden die wel openstaan. Te denken valt aan gegevens over zorg uitwisselen via de reclassering en veelplegers schriftelijke verklaringen van geen bezwaar af te laten leggen bij politie.

-          Onvoldoende beschikbaarheid van maatschappelijk herstelactiviteiten voor deze groep.

 

Is nadere uitwerking van actiepunt uit nota verslavingszorg. Rapportage en plan van aanpak komt terug in de jaarlijkse activiteitenplannen verslavingszorg en ook in de jaarlijkse evaluatie rapportage IVB.

 

Strafrechterlijke Opvang Verslaafden:

De Strafrechterlijke Opvang Verslaafden (SOV) is een maatregel om verslaafden in een penitentiair programma te plaatsen. Harddrugsverslaafde veelplegers kunnen veroordeeld worden om hier verplicht af te kicken. Het verblijf duurt maximaal twee jaar. Daarna dient de gemeente zorg te dragen voor een programma dat voorziet in intensieve nazorg (om recidive te voorkomen) en het begeleiden naar een woning, werk, vrijetijdsbesteding en het opbouwen van een sociaal netwerk. De gemeente Den Haag schat de kosten hiervan op

€ 30.000 tot € 40.000 per persoon. Daarnaast dient de gemeente 25% bij te dragen in de investeringskosten van de cellen, wordt geschat op € 32.000 per cel. Vanaf 2004 komen er ten behoeve van  Den Haag 36 plaatsen beschikbaar (30 in Zoetermeer, 6 in Scheveningen). Het is nog niet duidelijk of Delftse veelplegers hier gebruik van kunnen maken (gezien de beperkte capaciteit en de grote vraag vanuit Den Haag). Vanuit Den Haag is voorgesteld eerst een half jaar ervaring op te doen alvorens de mogelijkheid te bespreken. Indien de gemeente Delft besluit om hieraan mee te doen, zal er vanaf 2004 budget beschikbaar moeten zijn ten behoeve van de genoemde nazorg en begeleiding. Deze ruimte is vooralsnog niet beschikbaar binnen de doeluitkering verslavingszorg.

 

Strafrechtelijke opvang verslaafden is een nadere uitwerking van actiepunt uit nota verslavingszorg. Rapportage en plan van aanpak komt terug in de jaarlijkse activiteitenplannen verslavingszorg en ook in de jaarlijkse evaluatie rapportage IVB.

 

Aanpak doorstromers:

Politie Haaglanden (bureau Delft) besteedt veel aandacht aan het onderbreken van de criminele carričres van de zogenaamde doorstromers (3-10 antecedenten). Doorstromers zijn minderjarige (12-17 jaar) delictplegers die het stadium van het incidenteel plegen van een overtreding of misdrijf voorbij zijn (beginners). Er kan echter bij doorstromers nog niet gesproken worden van doorgewinterde criminelen (veelplegers). Met de aanpak van doorstromers is de kans met andere woorden groot dat ze nog te binden zijn aan onderwijs, werk, gezin en positieve vormen van vrijetijdsinvulling en dat de criminele carričre die ze ingezet hebben, onderbroken kan worden.

Doorstromers verdienen een gerichte aanpak omdat ze de maatschappij relatief veel schade berokkenen. Ze zijn namelijk crimineel actief en daarnaast maken ze zich ook met regelmaat schuldig aan misdrijven die een grote impact op slachtoffers hebben (zoals diefstal met geweld). Politie Delft heeft –gelijk aan de veelplegeraanpak- een top tien van doorstromers opgesteld die met voorrang worden aangepakt. Deze tien minderjarigen worden maandelijks besproken in het casuďstiek overleg tussen OM, Politie en Raad voor de Kinderbescherming. Doelstelling is om de minderjarigen te laten stoppen met hun criminele activiteiten en ze trajecten aan te bieden die dit faciliteren.

 

2.5          Thema 5            Jongerenaanpak

Tekst evaluatie IVB

Bij het onderwerp veiligheid gaat het al snel over jongeren en (vermeende) overlast veroorzaakte door deze groep. De gemeente Delft heeft reeds het programma Integraal jongerenbeleid dat zich specifiek op de begeleiding en opvang van en activiteiten voor jongeren richt. Daarnaast zijn er projecten die zich op de doelgroep jeugd en jongeren richten (Brede School, Preventiebeleid 2001- 2004) en beleidsterreinen waarbij jeugd/jongeren een belangrijke doelgroep zijn (o.a. sport). Voor het Integraal Veiligheidsbeleid is het van belang zoveel mogelijk samenhang tussen deze onderdelen te brengen en een bijdrage te leveren aan de totale jongerenaanpak. Niet alleen geredeneerd vanuit de gedachte van ‘overlast’, maar ook om te komen tot een beter begrip tussen verschillende bewonersgroepen (ouderen/jongeren b.v.) en het leveren van een bijdrage aan de discussie rond ‘normen en waarden’.

 

Binnen  de zeven thema’s van het integraal veiligheidsprogramma nemen jongeren een aparte positie in. Zij zijn namelijk de enige doelgroep in dit programma en zijn ook bij alle thema’s betrokken. Voor de jongeren bestaat al een uitgebreid beleidsprogramma (zie bovenstaand tekstkader, waarin onder andere de aanpak van individuen, het zorgloket en de zorgteams aandacht krijgen.) Als aanvulling daarop wordt hier nog ingegaan op de aanpak van groepen en locaties door het interventieteam.

 

Taskforce/interventieteam

Doel van dit project is om de overlast van groepen jongeren terug te dringen door het ontwikkelen van activiteiten met de groep als geheel en/of verwijzing van individuen naar de zorginstellingen en hulpverlening. Voor de aanpak van deze overlastgevende groepen is een interventieteam opgericht bestaande uit politiefunctionarissen, een ambulant jongerenwerker en veldmedewerker verslavingszorg. Aansturing vindt plaats door het signaleringsoverleg waarin o.a. vertegenwoordigd zijn: gemeente, politie, verslavingszorg, BWD, voortgezet onderwijs en jeugdzorg. In mei 2004 zal een evaluatie plaatsvinden. Als deze positief is zal deze taskforce met interventieteam structureel beleid moeten worden in 2005 en volgende.

 

Signaleringsoverleg:       Intern: Welzijn, Onderwijs, Wijkzaken, Beleid en projecten

                                   Extern: jeugdzorg, BWD, Politie, Voortgezet onderwijs.

Financiën:                    via intensiveringsubsidie “Veiligheid en jongeren” van het Rijk

 

Jongerenaanpak staat opgenomen in de nota Taskforce interventie in groepen, maart 2003 en als actiepunt in de nota verslavingszorg 2003 – 2007.

 

2.6          Thema 6            Stationsgebied

Tekst evaluatie IVB

Een flink aantal veelplegers dat in Delft actief is, komt van buiten de stad. Vooral uit Rotterdam en Den Haag komen veel – vaak ook verslaafde – criminelen naar Delft om hier hun slag te slaan. Doordat velen met de trein naar de stad komen is het stationsgebied een plek waar een concentratie valt waar te nemen van potentiële of actieve zakkenrollers, inbrekers, autodieven en plegers van andersoortige criminaliteit. Ook voor dealers en hun klanten lijkt het gebied bij vlagen een verzamelplaats te zijn. Afgezien van het feit dat het stationsgebied hierdoor een plek is geworden waar mensen op hun hoede moeten zijn, maakt dit gegeven het gebied ook interessant om te onderzoeken of er maatregelen genomen kunnen worden om te voorkomen dat de veelplegers verder de stad intrekken. In samenwerking met de politie zal worden gezocht naar mogelijkheden van een geografisch gerichte aanpak op dit punt.

 

Er vinden op en rondom het stationsgebied verschillende criminele activiteiten plaats: fietsendiefstal, zakkenrollerij, heling en drugshandel. Daarnaast worden in de wijken rondom het station woning- en auto-inbraken gepleegd door criminelen die vanaf het station komen.

Een substantieel deel (ongeveer 50%)van de in Delft aangehouden verdachten is niet in Delft woonachtig. Dit betekent dat veel criminelen naar Delft komen om daar hun criminaliteit te plegen. Daarnaast speelt bet station het probleem van de verkeerd geparkeerde fietsen.

 

Aanpak criminaliteit

Met name het toezicht čn de investering in goede infrastructurele maatregelen op en rondom het station Delft - gericht op deze verdachten-  kan een belangrijke rol spelen in het voorkomen van misdrijven

Daarnaast investeert de politie in zowel preventieve als repressieve maatregelen om de criminaliteit terug te dringen. Momenteel wordt extra geďnvesteerd in alle hierboven genoemde criminaliteitsgebieden en stijgt de pakkans en het aantal aanhoudingen.

 

In het kader van fietsendiefstal wordt door de politie de controle op de opkopingsregisters in het stationsgebied geďntensiveerd. Diegenen die een register hebben krijgen een nieuw register en worden elke vier weken gecontroleerd. Zij die geen registratie hebben worden opgeruimd.

Daarnaast wordt extra geďnvesteerd in het toezicht op de helingadressen, deal-locaties, de drugshandel en zakkenrollerij rondom het station, door het inzetten van extra politiepersoneel. De woninginbraken in het Westerkwartier worden geďntensiveerd aangepakt en er is een voortdurende monitoring van het aantal woning- en autoinbraken.

 

Verkeerd geparkeerde fietsen:

Als Delft prominent een fietsstad wil zijn is het belangrijk dat op een belangrijk knooppunt  zoals het station er voldoende capaciteit is om fietsen te stallen voor gebruikers van het openbaar vervoer. Daarnaast biedt een geordend station ook een betere aanblik voor toeristen die met het openbaar vervoer naar Delft komen.

In september 2003 is al een schouw gehouden rondom het station in verband met de hoeveelheid verkeerd geparkeerde fietsen. Dit verkeerd parkeren lijkt vooral ook een capaciteitsprobleem. Het volgende plan van aanpak wordt uitgewerkt::

Allereerst zullen de fietswrakken gestickerd en vervolgens verwijderd. (zal om de 3 maanden herhaald worden). Vervolgens wordt uitgezocht of het aantal goede fietsen dat er staat ook nog werkelijk in gebruik is. Na deze opschoning kan bezien worden of de stallingscapaciteit voor fietsen voldoende is. In de afgelopen periode is al een begin gemaakt met het creëren van extra capaciteit. Dit is nagenoeg afgerond.

 

Hot spot

Het stationsgebied is een voorbeeld van een hot spot waar overlast en criminaliteit voorkomt. Na aanpak van deze hot spot zal er op basis van analyse gekeken worden of er andere hot spots zijn in Delft die integraal aangepakt moeten worden.

 

In 2003 start een werkgroep stationsgebied onder leiding van de politie. De politie zal daarvoor in november een startdocument gereed hebben.

 

Trekker:            Politie

Partners:          Intern: TOR , Delft Kennisstad, Mobiliteit, Wijkzaken en programmamanager Integraal veiligheidsbeleid

Extern: Spoorwegpolitie, NS

Kosten:            PM

 

Aanpak stationsgebied is nieuw beleid.

 

 

2.7          Thema 7            De veilige school

Tekst evaluatie IVB

Als geen aanvullende maatregelen worden getroffen bestaat de kans, dat de verworvenheden en mogelijkheden van het project veilige school bij gebrek aan aandacht en middelen, verloren gaan. Bezien zal worden of en hoe de voortgang hiervan kan worden gegarandeerd

 

Ten behoeve van het thema de veilige school werken de drie scholen voor voortgezet onderwijs in Delft samen waar het kan en per locatie waar het moet. Het gaat hierbij om de fysieke en de sociale veiligheid. In het verleden heeft de preventieadviseur van de politie alle locaties geschouwd en voorstellen tot fysieke verbetering gedaan. Daarnaast is voortdurende aandacht nodig voor de sociale veiligheid. Elke schoollocatie beschikt over een veiligheidscoördinator. Tevens heeft elke school een hoofdcoördinator. De samenwerking vindt plaats in de contactgroep “De veilige school” die als doel heeft de problemen van de 3 middelbare scholen te analyseren, coördineren en voorstellen te ontwikkelen voor deskundigheidsbevordering van onderwijzend en niet onderwijzend personeel. Deze contactgroep wordt ondersteund door de onderwijsadviesdienst. Per locatie zijn er dan locatiegebonden werkgroepen die ook door de onderwijsadviesdienst worden ondersteund en die per jaar werken met een voor dat jaar vastgesteld activiteitenplan.

 

Binnen het project de veilige school zullen de volgende activiteiten plaatsvinden:

·         Verdere uitbouw  en verdieping deelproject  “De Politie op School”.

Zoals bijvoorbeeld aandacht voor verkeersveiligheid (brommergedrag leerlingen).

·         Een onderzoek naar de veiligheidsbeleving bij leerlingen en ouders.

In het voorjaar van 2004 start een onderzoek naar de veiligheidsbeleving van leerlingen. Doel is om in het schooljaar 2004-2005 een grotere betrokkenheid van leerlingen bij het veiligheidsbeleid te realiseren. Voor 2005 start een zelfde aanpak met betrekking tot ouders

·         Een conferentie rond crisisbeheersing in scholen

Najaar 2003 is er een conferentie geweest. De leerpunten  hieruit worden per locatie opgenomen in het BHV beleid, waarbij afstemming met het Arbo beleid een belangrijk punt is.

·         Verdere professionalisering van de medewerkers in alle geledingen van de school

Jaarlijks wordt per locatie een inventarisatie gemaakt van de belangrijkste punten. Hierover wordt dan een studiedag georganiseerd.

·         Aandacht voor inbedding thema verslaving als onderdeel preventie/veiligheid.

 

Trekker:            Rector Grotiuscollege

Partners:          Intern: Welzijn, Onderwijs

Extern: Hoofdcoördinatoren veiligheid van de drie scholen voor VO, Onderwijsadviesdienst, Politie (wijkchefs en agenten die in uniform scholen bezoeken)

Financiën:         €17.000 per jaar voor coördinatie en ondersteuning contactgroep en werkgroepen en professionalisering medewerkers

 

Het bestaande beleid werd gefinancierd via een rijkssubsidie die is afgelopen. Hier staat het nieuwe beleid voor de komende periode.

 

 

3           ANDERE ONDEWERPEN INTEGRAAL VEILIGHEIDSBELEID

 

Naast de genoemde thema’s uit de evaluatie zijn er nog andere onderwerpen die met veiligheid in Delft te maken hebben. Deze onderwerpen worden hieronder kort aangegeven.

 

3.1          Cameratoezicht

 

In 2003 is aan TNO-FEL opdracht verstrekt voor een onderzoek naar de haalbaarheid van de inzet van verplaatsbare camera’s in de gemeente Delft. Dit onderzoek zal eind 2003 zijn afgerond.

In 2004 moet op grond van de uitkomsten van dit onderzoek worden bezien of de gemeente mobiel cameratoezicht gaat inzetten.

 

Trekker:            BPS

Partners:          Intern: Politie, Welzijn

Financiën:         programmabegroting 2004 – 2007

 

Met het onderzoek  is al ingestemd.

 

3.2          Oud en nieuw

 

Het is in het belang van Delft en haar inwoners dat de oud en nieuw periode zo veilig en prettig mogelijk verloopt. Daarvoor is inmiddels een netwerk en de nodige expertise opgebouwd. Elk jaar is er een stuurgroep onder leiding van de programmanager Integraal

veiligheidsbeleid die een draaiboek opstelt en zorgt voor een doorwerking van dit draaiboek


in de eigen organisatie. Na oud en nieuw vindt een evaluatie plaats waarna het draaiboek weer wordt aangepast.

 

Trekker:            Welzijn

Partners:          Intern: Brandweer, Wijkzaken, Stadsbeheer, Communicatie, TOR

Extern: Politie, BWD

Financiën:         € 48.000 per jaar,  €15.000 hiervan is opgenomen in welzijnsbegroting

 

Bestaand beleid dat elk jaar geëvalueerd wordt en met aanpassingen op basis van evaluatie wordt voortgezet.

 

3.3          Graffitibeleid

 

Delft pakt illegale graffiti aan maar dat is onvoldoende effectief. De uitdaging zal zijn om een speciaal Delfts beleid te ontwikkelen ter bestrijding van illegale graffiti, met input vanuit de kennis over het beleid in Spijkenisse en van de politie. Binnen de gemeente zijn Wijkzaken, Stadsbeheer en Bestuurlijke Processturing bezig met het afronden van een notitie. Verder is er een Eindrapportage regionaal project Graffiti van de politie Haaglanden. Dit regionale project krijgt een vertaalslag op bureauniveau. Najaar 2004 zullen politie en gemeente een gezamenlijke aanpak hebben uitgewerkt.

 

Trekker:            Stadsbeheer

Partners:          Intern: TOR, Reiniging, Wijkzaken, Welzijn

Extern: Politie

Financiën:         Op basis van het beleidsvoorstel te bepalen.

 

Aanpak illegale graffiti is nieuw beleid.

 

3.4          Fietsendiefstal

 

Fietsendiefstal is een groot probleem in Delft. Daarom moeten we gaan zoeken naar nieuwe preventie instrumenten die diefstal voorkomen. Delft als fiets-, studenten- en kennisstad wil graag voorop lopen in het zoeken naar deze preventie instrumenten. Dit alles is onderdeel van het fietsactieplan.

 

Trekker:            Mobiliteit

Partners:          Intern: Welzijn

 

Aanpak van fietsendiefstal is nieuw beleid.

 

4           WERKWIJZE

 

In deze nota is getracht de benoemde thema’s bij elkaar te plaatsen en waar mogelijk de onderlinge verbanden aan te geven. Waar nu reeds mogelijk zijn er meetbare doelstellingen geformuleerd. Soms betekent het  dat er eerst een projectplan moet komen dat moet worden voorzien van meetbare doelen. Per jaar zal er een evaluatierapportage worden opgesteld waarin de stand van zaken wordt opgenomen en een mogelijke bijstelling voor het beleid van het daaropvolgende jaar.

Het veiligheidsbeleid is medio 2003 vorm gegeven als een programma waarvoor sinds 1 juli 2003 een programmamanager Integraal veiligheidsbeleid verantwoordelijk is. Deze programmamanager valt onder het sectorhoofd Leefbaarheid. Om tot een goede uitvoering van dit programma veiligheid te komen is het wel belangrijk dat er voldoende draagvlak is binnen de gemeente en bij de partners om aan dit programma en de uitwerking ervan in de nota Integraal veiligheidsbeleid te willen bijdragen. Daarom is per thema ook aangegeven wie de partners zijn en zijn intern binnen de gemeente waar dat kon op de werkplannenmarkt uren geclaimd bij verschillende vakteams voor dit beleid. 

 

Het intern veiligheidsoverleg dat maandelijks plaatsvindt wordt vanaf 1 januari 2004 Stuurgroep integraal veiligheidsbeleid waarbij een deel van de vergadertijd zal worden besteed aan de voortgang van de nota Integraal veiligheidsbeleid, hiervoor kunnen dan ook externe projectleiders worden uitgenodigd. Daarnaast zal er tweemaal per jaar een bestuurlijk overleg integrale veiligheid zijn waarin naast de burgemeester de betrokken portefeuillehouders participeren.

 

 

5           VOORSTEL

 

Op basis van deze nota wordt het volgende voorgesteld:

 

 

6           OVERZICHT DOELSTELLINGEN PER JAAR

 

In de tabel bij hoofdstuk 6 worden drie jaren toegelicht. Aangezien diverse onderwerpen nog voorbereid worden en in werkgroepen worden uitgewerkt is het voornemen om medio 2004 de kolom 2004 nader in te vullen.

 

 

7           FINANCIELE PARAGRAAF

 

Het beschikbare budget dat gekoppeld is aan Integraal veiligheidsbeleid is het volgende:

Totaal is in 2004 € 139.000 beschikbaar voor integraal veiligheidsbeleid

 

Uit dit bedrag worden Oud en Nieuw en ondersteuning Veilige school betaald, totaal 65.000,-

Het restbedrag van € 74.000 wordt gereserveerd als bijdrage aan enge plekken, veilig uit en thuis en stationsgebied.

 

In de tabel bij hoofdstuk 7 staat een volledig financieel overzicht.



[1] Deze tekst is afkomstig uit de nota Evaluatie Integraal veiligheidsbeleid 1999-2003/Aanzet Integraal Veiligheidsbeleid 2003-2006.

[2] WVS: De wijkveiligheidsscan is ontwikkeld door Analyse & Research (politie Haaglanden) en het Nederlands Studiecentrum Criminaliteit  en Rechtshandhaving.