Inleiding

 

Op 17 november wordt door de gemeente de finale conclusie getrokken, dat er geen overeenstemming bereikt kan worden tussen de Brede Welzijnsorganisatie Delft (BWD) en de stichting Initiatiefgroep Tanthof West (ITW) over de toekomst van jongerencentrum The Border.

De verschillende standpunten lopen te ver uiteen, met name over de financiële paragraaf, terwijl  ook over de inboedel en een eventuele  toekomstige rol van de ITW  binnen The Border hardnekkige verschillen van inzicht blijven bestaan(zie bijlage: Overeenkomst ITW – BWD).

Op 24 november 2003 stelt de wethouder daarom voor de voorliggende notitie voor te bereiden, waarin de volgende elementen worden opgenomen:

q       Een beknopt historisch overzicht

q       Een beschrijving van de feitelijke positie van de gemeente

q       Een beschrijving van de consequenties als het jongerenwerk in de Border blijft vallen onder de verantwoordelijkheid van de ITW

q       Een beschrijving van de consequenties als het jongerenwerk in The Border gaat vallen onder de verantwoordelijkheid van de BWD.

De intentie is om  op basis van deze notitie de raadscommissie leefbaarheid te vragen een nadere uitspraak te doen over de toekomst van The Border.

 

Beknopt historisch overzicht.

 

Vanaf 1996 is al op initiatief van de gemeente een proces in gang gezet om de verschillende stichtingen, welke zich bezig hielden met jongerenwerk in Delft bij elkaar te brengen, met als doelstelling  te komen tot een duidelijke samenhangende stedelijke programmering.

Het betrof de stichting Hey (tienercentrum Hang Out en jongerencentrum Culture aan de Mozartlaan), de stichting het Luikje (jongerencentrum de Viking in het Delftse Hout), de stichting Selam (activiteitcentrum voor allochtone jongeren) en de stichting ITW (jongerencentrum The Border in het Tanthof). Om dit te bereiken werd de holding DJXL opgericht.


In 1998 gaven de stichting Hey en de stichting Selam te kennen, te willen opgaan in DJXL. Het Luikje stelde zich afwachtend op,  de stichting ITW verklaarde niet te willen deelnemen in DJXL, maar wel contact  te willen onderhouden via een waarnemer in het bestuur.

Eind 1999 is de nota “Knopen in de wijken” door de raad vastgesteld. Op basis van deze nota werd het proces ingezet naar een stichting Breed Welzijn Delft i.o. (BWD). De basis voor de eerste fase – eenheid in het jongerenwerk - waren de stichting DJXL en Jongeren Op Straat 98 (JOS 98 bij de Stichting Jeugdhulpverlening Delft). In 2000 ging de Stichting Welzijn Delft (SWD), waarbinnen  alle beroepskrachten, i.d.ers en w.i.w.ers werkzaam waren, op in de stichting BWD i.o. Bovendien werden vanaf 2001 alle subsidies naar de BWD overgemaakt.

In 2002 werd de stichting BWD i.o. omgezet in de stichting BWD en fuseerde met de stichting Hey en Selam. Door deze operatie was de situatie op terrein van het jongerenwerk als volgt:

q       alle medewerkers zijn in dienst van de BWD

q       het beheer en de programmering van Hang Out, Culture en de Viking bij de BWD.

Omdat het van meet af aan de bedoeling was om ook The Border onder te brengen bij de BWD zijn  vanaf 2000 door de gemeente opnieuw stappen gezet om te komen tot een fusie tussen de BWD en de ITW. De ITW heeft mede de intentieverklaring ondertekend om te komen tot een brede welzijnsorganisatie in Delft. Vanaf het moment van oprichting van de BWD heeft een vertegenwoordiger van het ITW-bestuur geparticipeerd in het bestuur van de BWD(-i.o.). In dit beleidskader kwam in december 2002 een principeakkoord tot stand tussen ITW en BWD in de vorm van een samenwerkingsovereenkomst. Echter: op het laatste moment werden door het ITW-bestuur gronden aangedragen op grond waarvan van ondertekening wordt afgezien en in waarover in de eerste maanden  van 2003 besprekingen zijn gevoerd tussen het ITW- en het BWD-bestuur.

 In die situatie moest een beslissing worden genomen over de nieuwbouw van een tienerruimte in Tanthof. Volgens Knopen in de wijken zou die in het nieuwe wijkcentrum moeten komen. De commissie leefbaarheid adviseert het college na inspraak van de ITW om de nieuwe tienerruimte op jongerencentrum de Border te plaatsen op voorwaarde van fusie.

Op 9 april 2003 stuurt de gemeente ITW een brief, waarin zij ITW aanspoort in overleg te treden met de gemeente en de BWD om te komen tot ondertekening van de overeenkomst van december. ITW krijgt daartoe tot 1 mei 2003 de gelegenheid. (bijlage 1)

Gebeurt dat niet dan zal de gemeente zich beraden op nadere stappen. Omdat er vervolgens weer niets gebeurt zendt de gemeente op 28 augustus 2003 een brief aan het bestuur van de stichting ITW, waarin wordt aangekondigd dat de bruikleenovereenkomst voor de Border per 1 oktober 2003 zal worden beëindigd waarbij de sleutel kan worden overgedragen aan de BWD. (bijlage 2)

Voor de gebruikers blijft het gebouw en de programmering overeind.

Deze brief leidt tot gesprekken tussen jongeren uit The Border en de gemeente, waarna ook de gesprekken tussen gemeente, BWD en de


stichting ITW over overdracht van The Border weer op gang komen. Er volgt een aantal gezamenlijke en bilaterale bijeenkomsten. De resultaten zijn echter onvoldoende, het blijkt niet mogelijk om overeenstemming te bereiken over een voorlopig laatste conceptovereenkomst. (bijlage 3)

De hierdoor ontstane impasse is reden voor de wethouder om de in de inleiding genoemde stap te nemen.

In het hierna volgende stuk worden de consequenties beschreven in  (A) het jongerenwerk in The Border blijft bij ITW en (B) als De BWD het jongerenwerk in The Border geheel overneemt.

 

 

 

Uitgangssituatie

 

 

 

Personele situatie

 

In The Border werken tiener- en jongerenwerkers en is een aantal uren voorzien in een i.d.-functionaris, die beheerstaken heeft. De onderstaande tabel laat de ontwikkeling in personeelsformatie zien vanaf het moment dat de nota Knopen in de wijken geëffectueerd werd:

 

 

Jaar

Situatie

Aantal

1999

norm van de nota  knopen in de wijken

40 uur incl. beheer

1999

Werkelijk

71 uur incl. beheer

2001

medewerkers van SWD naar BWD

48 uur  zonder beheer

2004

per 1 januari

70 uur plus 32 uur beheer

(52 uur jongerenwerk en 18 uur tienerwerk)

 

Alle personeel is in dienst van de BWD.

 

 

Financiële situatie

 

Stichting ITW ontving in de periode 1996 – 2000 een activiteitensubsidie van fl. 40.000 en een onderhoudssubsidie van fl. 5000.Met ingang van 2001 is de activiteitensubsidie uitgekeerd aan de BWD ten behoeve van de Border. De onderhoudssubsidie heeft plaats gemaakt voor een gemeentelijke investering in noodzakelijk onderhoud.

 

 


De feitelijke positie van de gemeente

 

De feitelijke positie van de gemeente omvat de volgende praktische zaken:

 

q       De gemeente is eigenaar van het gebouw The Border

q       De gemeente is de subsidiënt (zie hiervoor onder uitgangssituatie) van BWD en ITW

q       De gemeente heeft beleidsmatig stevig ingezet op de fusieprocessen die leidden tot een brede stedelijke welzijnsorganisatie in Delft. De vorming van de BWD heeft geleid tot de uit effectiviteits- en efficiencyoverwegingen gewenste schaalvergroting binnen het buurt- en wijkwerk en het jongerenwerk  werk.

 

 

De scenario’s

 

Inleiding

Het initiatief voor en de beleidskeuze tot het samenbrengen van de BWD en ITW liggen bij de gemeente  zoals neergelegd in de  door de raad vastgestelde nota knopen in de wijken. Het college ziet op dit moment geen aanleiding om af te wijken van de in deze nota vastgelegde koers.  Als beleidsargument om te komen tot een samenhangende stedelijke programmering geldt dat een heldere, eenduidige inhoudelijke aansturing noodzakelijk en in het belang is van de Delftse jongeren.De gemeente kan vanuit de hier beschreven visie een samenhangende productvraag aan de BWD stellen.Voor beide hierna te bespreken scenario’s geldt echter dat er een afweging gemaakt dient te worden. Door de raad is eind vorig jaar de nota produktafspraken BWD 2004 vastgesteld. Hierbjj is afgesproken het beheer en de exploitatie van buurthuizen en jongerencentra onder te brengen bij de BWD. Naast de Bras en het Westerkwartier zullen in de toekomst ook de Poptahof en de de Vermeertoren gerealiseerd zijn,die de BWD ook zal gaan beheren. Indien nu de keuze wordt gemaakt the Border  zelfstandig te laten zijn, kan dat wellicht gevolgen hebben voor deze ontwikkelingen, als mogelijk precedent voor andere  besturen en of groepen in het jongerenwerk en sociaal cultureel werk, die ook de ruimte voor zelfstandigheid houden of nemen. Het is dan de vraag of het gemeentelijk welzijnsbeleid en de BWD op een effectieve en efficiënte manier overeind kunnen blijven.

Ook de volgende consequenties mogen ten slotte niet onvermeld mogen blijven: Indien het beheer van The Border  onder de BWD gaat vallen  moet rekening gehouden worden  met het draagvlak van de ITW: ITW heeft een groot draagvlak binnen haar eigen doelgroep en een deel van de volwassen bevolking van Tanthof.

 

    

 


(A) Het jongerenwerk in The Border blijft bij ITW

 

Personele consequenties

 

De BWD is werkgever van de jongerenwerkers in The Border. In geval van verzelfstandiging stopt deze relatie; de BWD  kan immers de inhoudelijke aansturing niet naar behoren uitvoeren; het personeel kan geen twee bazen dienen.

Dit houdt in dat ITW zelf werkgever moet worden en als zodanig een relatie krijgt met de gemeente, die een sturende positie zal innemen en vraag en aanbod gebundeld wil zien in de vorm van een productenboek. Voor ITW geldt dat een stevig bestuur met een duidelijke gezagsrelatie vereist zal zijn.

In het onderstaande wordt duidelijk gemaakt, welke eisen naar alle waarschijnlijkheid aan ITW gesteld zullen worden indien de stichting de werkgeversrol gaat invullen.

Als de verzelfstandiging een feit wordt, trekt de BWD haar personeel terug, onder (gelijktijdige) korting van het hiermee gemoeide bedrag. Om het jongerenwerk in Tanthof te laten doorgaan, moet ITW zorgen voor personeel, uitgaande van de huidige formatie.

Het is aannemelijk dat de kosten hier van hoger zullen zijn dan de kosten die de BWD als grote werkgever berekent.

Als geen extra gemeentelijke middelen beschikbaar komen zal de verzelfstandiging een negatieve invloed hebben op de programmering.

 

q       ITW neemt het personeel over van de BWD, of gaat zelf personeel werven maar wordt in ieder geval werkgever dit heeft tot gevolg dat ITW moet komen tot:

 

q       Statutenwijziging

q       Regeling verzekering van personeel

q       Opzetten van personeelsadministratie

q       Opzetten van salarisadministratie

q       Aansluitingen met ARBO-dienst, belastingen, pensioenfonds etc.

q       Een regeling voor ziekte- en verlofvervanging

q       Een (subsidie-)regeling voor de beheerder

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Financiële consequenties:

 

Aan de BWD worden jaarlijks door de gemeente subsidies verstrekt ten behoeve de uitvoering van het tiener- en jongerenwerk.Vraag en aanbod worden vastgelegd in het Productenboek. Op basis van de vraag van de gemeente stelt de BWD de voor de uitvoering benodigde formatie vast.

 


Omdat aan de vraag naar jongerenwerk in principe niets verandert  zal aan de ITW dezelfde vraag worden gesteld. Op basis van een offerte wordt de subsidie vastgesteld, die in geen geval hoger mag uitvallen dan nu en gebaseerd is op het aantal uren, dat in het schema hierboven is weergegeven.  De begrote totaalkosten in 2004 zullen ca. € 130.000.-- bedragen voor 52 uur jongerenwerk per week , op basis van een uurprijs van € 50.—all in op basis van de BWD-begroting, voor de duidelijkheid: exclusief beheer en tienerwerk, zie hiervoor de paragraaf inhoudelijke consequenties.

 

Hiernaast wordt thans aan de BWD exploitatiesubsidie van € 18.000.-verstrekt, waarop ITW aanspraak kan maken indien de verzelfstandiging van het jongerenwerk in Tanthof vorm krijgt.

 

Voor de uitvoering van jongerenwerk door ITW  zal na verzelfstandiging naar verwachting in totaal een bedrag van ca.€ 148.000.— ( € 130.000 +

€ 18.000.- ) in personele of financiële zin onttrokken moeten worden aan de BWD.

 

q       ITW krijgt financieel zelfbeheer

q       Stelt een productenaanbod op basis van de vraag

q       Vraagt hiertoe een subsidie aan bij de gemeente

q       ITW ontvangt een subsidie van maximaal

€148.000,--

q       ITW betaalt alle personeelslasten, activiteiten- en exploitatiekosten (waaronder afschrijving en vervanging)

q       In de kosten van een (nieuwe) gesubsidieerde arbeidsplaats kan niet worden voorzien

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Inhoudelijke consequenties:

 

Hoofddoelstelling van de door de gemeente gewenste fusie is, naast een efficiencyslag de mogelijkheid om duidelijke, inhoudelijke lijnen te ontwikkelen voor het tiener- en jongerenwerk.

 

Volgens afspraken in Knopen in de wijken: een deel van de uren wordt locatiegebonden ingevuld, voor een ander deel is het personeel ambulant en kan het werken aan de toeleiding van tieners- en jongeren naar de centra.

Een heldere scheiding dient in stand gehouden te worden tussen tiener- en jongerenwerk, op pedagogische gronden en op basis van wet- en regelgeving. (alcohol- en tabakswet)

Momenteel wordt in The Border twee keer per week een tieneractiviteit aangeboden, hoewel het gebouw daar qua inrichting feitelijk niet optimaal geschikt voor is.


Reeds lang bestaat bij ITW het plan om het gebouw uit te breiden met een tienerruimte; voor de uitvoering van deze plannen heeft de wethouder in de raadscommissievergadering van 28 oktober 2002 een samenwerkingsovereenkomst tussen ITW en BWD als voorwaarde gesteld.

Mocht aan deze voorwaarde niet worden voldaan, dan komt er een tienerruimte in het nieuw te bouwen Buurthuis, inhoudelijk onder verantwoording van de BWD.

 

Indien The Border verzelfstandigt, zullen aan ITW gelijke kwaliteitseisen criteria worden opgelegd; dit houdt onder meer in dat:

 

q       ITW een productaanbod moet bieden dat past binnen de inhoudelijke kaders die door de gemeente zijn verwoord in Knopen in de Wijken en de programma’s Integraal Jongerenbeleid en veiligheidsbeleid en projecten als het Preventiebeleid en alcoholmatigingsbeleid, hetgeen impliceert dat tiener- en jongerenwerk gescheiden van elkaar en inhoudelijk onderbouwd aangeboden moeten worden.

q       De Border zicht richt op het jongerenwerk in Tanthof.

q       De functie tienerwerk ondergebracht wordt in het buurthuis.

q       ITW in de wijk outreachend moet werken, zodat overlast gevende groepen jongeren toegeleid worden naar het jongerenwerk.

q       ITW intern zorg moet dragen voor de handhaving van de wet- en regelgeving

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Hoe we als gemeente met de mogelijke vraagstukken van grensafbakening tussen ITW- en BWD-verantwoordelijkheid moeten omgaan is nog onduidelijk.

 

 

Overige consequenties

 

Naast de in het voorgaande geschetste consequenties willen wij het volgende onder de aandacht brengen:

q       Voor de gemeente is een verminderde efficiency het gevolg, er zal meer tijd moeten worden gepland voor overleg, afhandeling van subsidieaanvragen en overleg over het beheer

q       Met de BWD is regelmatig overleg over inhoud, voortgang, arbo-omstandigheden, veiligheid, regels en handhaving van wet- en regelgeving, met ITW zal deze relatie moeten worden opgebouwd

 
 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

B) De BWD neemt de exploitatie en het beheer van The Border over.

 

 

Personele consequenties.

 

De overname door de BWD van het tiener- en jongerenwerk in Tanthof heeft geen personele consequenties, de werknemers zijn immers al in dienst.

 

Financiële consequenties.

 

Ook op dit punt zullen de veranderingen marginaal zijn. De BWD heeft nu geen directe invloed op de door activiteiten gegenereerde geldstroom binnen de Border. Het is mogelijk, dat de exploitatiekosten wat zullen oplopen, omdat onduidelijk is welk deel van de “extra” inkomsten geïnvesteerd wordt in het centrum.

De totale inrichting van het jongerencentrum is eigendom van de stichting ITW. Als De BWD het beheer van het centrum overneemt, zal er een regeling getroffen moeten worden voor de overname van de inventaris of voor de herinrichting van het centrum. De gemeente zal dan voor de kosten opdraaien.

Door ITW is een lijst opgesteld met door de BWD over te nemen goederen. Door de BWD zal in geval van overname beoordeeld worden welk deel van de inventaris relevant is voor de uitvoering van de activiteiten. Op basis van een onafhankelijke taxatie zal aan ITW een voorstel voor een financiële genoegdoening worden gedaan.

 

 

Inhoudelijke consequenties.

 

Het zal leiden tot een samenhangende stedelijke programmering, afstemming tussen tiener- en jongerenwerk en de kwaliteit van het werk is in een grotere organisatie beter gewaarborgd.

 

 

Voorstel

 

Overleg te voeren met  de  raadscommissie leefbaarheid  over de keuze:

 

 

Hoogachtend,

 

J.P. van den Berg

wnd hoofd vakteam Welzijn