Inleiding

Een citaat uit de Delftsche Courant van 3 januari 2004:

“ Voor het rustige verloop van de jaarwisseling dit jaar verdienen burgemeester van Oorschot, de politie, het Delftse welzijnswerk en natuurlijk de jongeren een compliment. Het laat zien dat tijdig en goed overleg met alle betrokken partijen z’n vruchten afwerpt. Het poldermodel mag dan sleets zijn, nog niet alle glans is eraf.”

 

Doel van alle samenwerking rond Oud en Nieuw is om de periode van Kerst tot en met de  jaarwisseling op een plezierige manier te laten verlopen met zo min mogelijk overlast.

In zijn algemeenheid kan inderdaad gesteld worden dat de Oud en Nieuw periode 2003 – 2004 rustig is verlopen. Dit is mede te danken aan de goede afspraken die in de stuurgroep Oud en Nieuw zijn gemaakt en aan de inzet van zeer veel  medewerkers.

 

Deze evaluatie is samengesteld aan de hand van de opgedane ervaringen van de bij de Oud en Nieuw periode betrokken partners. Op basis van deze ervaringen worden ook verbeteringen aangegeven voor de volgende Oud en Nieuw periode. 

 

 

  1. Oud en Nieuw 2003 – 2004

Er waren voor de jaarwisseling afspraken gemaakt over 7 toegestane locaties voor vreugdevuren, het plaatsen van 16 containers voor de opslag van kerstbomen en toezicht op het vullen daarvan, de organisatie van activiteiten in buurthuizen en jongerencentra door de Brede Welzijnsorganisatie Delft en de subsidiering daarvan, controle plus toezicht op en het blussen van de vreugdevuren, alsmede diverse preventieve maatregelen zoals het verwijderen van bouwafval bij bouwplaatsen, verwijderen van autowrakken, melding en zo spoedig mogelijk herstel van openbare verlichting, het afvoeren van illegale opslag van brandbaar materiaal en extra leging vuil- en glascontainers. Ook was er dit jaar voor het eerst een centraal informatiepunt en een stadsbrede vuurwerk opruimactie.

 

Deze afspraken werden (zoals ieder jaar) vastgelegd in een draaiboek. De stuurgroep Oud en Nieuw zorgde voor het uitzetten van de hoofdlijnen, die vervolgens door de betrokken stuurgroepleden werden doorgegeven aan hun eigen mensen, de coördinatie was in handen van de programmamanager Integraal Veiligheidsbeleid.

 

Het algemene beeld van de afgelopen jaarwisseling geeft een rustig verloop aan. Wel zijn er door diverse betrokkenen instanties/vakteams opmerkingen gemaakt over onderdelen die minder soepel verliepen.

 

Als positief zijn ervaren:

 

De voornaamste aandachts- (en tevens verbeter)punten die uit de afgelopen Kerst- en Oud en Nieuw periode naar voren zijn gekomen:

 

 

Analyse van voornoemde aandachtspunten leidt tot de algemene conclusie dat de aanpak van de Kerst en Oud en Nieuwperiode goed is verlopen, mede dankzij een stevige regie vanuit en duidelijke afspraken in de stuurgroep. Wel zijn er nog enkele verbeterpunten te noemen die de stuurgroep voor de Kerst en Oud en Nieuwperiode 2004 – 2005 moet oppakken

 

 

  1. Verbeterpunten

Hieronder staan samengevat de belangrijkste verbeterpunten:

·        de stuurgroep moet de afspraken over de openingstijden voor het vullen van de containers herzien en het toezicht daarop aanpassen;

·        de stuurgroep zal bezien of er bij de opstelplaats van de containers ook  aanvullende verkeersmaatregelen moeten worden genomen;

·        de stuurgroep moet heroverwegen of een informatiepunt noodzakelijk is nu blijkt dat er zo weinig gebruik van is gemaakt. Daarbij moet er wel op gelet worden dat er een goede communicatie blijft plaatsvinden naar de bewoners van Delft;

·        de coördinator Oud en Nieuw zal in overleg met brandweer, politie en reiniging de samenwerking in de oudejaarsavond en -nacht verder verbeteren;

·        de coördinator Oud en Nieuw zal in het draaiboek afspraken opnemen over de reiniging van de containerplek aan de Schieweg na het vullen van de containers;

·        de coördinator zal in overleg met politie en TOR bekijken wat er gedaan kan worden aan de handhaving van hetgeen in de vergunningverlening aan kerstboomverkopers is gesteld met betrekking tot  restpartijen bomen. De politie zal hier ook in regionaal verband naar kijken;

·        de coördinator Oud en Nieuw zal in het draaiboek een regeling opnemen over het wel/niet uitrijden van containers op oudejaarsdag;

·        brandweer en politie zullen afspraken maken over het omgaan met spontaan ontstane vuren in de oudejaarsnacht;

·        de stuurgroep zal de vuurwerk opruimactie meer publiciteit geven, kijken naar flankerende acties en inlevertijden en -plaatsen aanpassen;

·        de coördinator Oud en Nieuw zal met TOR overleggen over het aanpassen van de geluidsregeling voor de oudejaarsnacht;

·        de ruimte op de driehoeksborden moet door het vakteam communicatie eerder worden gereserveerd.

 

 

  1. Tijdpad

De voorbereidingen voor de Kerst- en Oud en Nieuw activiteiten 2004 – 2005 starten in juni. In oktober zijn het activiteiten- en communicatieplan gereed. Het totale draaiboek is eind november klaar. In februari 2005 wordt de evaluatie 2004 – 2005 opgesteld.

 

 

  1. Financiën

De kosten voor de Kerst en Oud en Nieuw periode 2003 – 2004 bedroegen in totaal € 88.937,-. Daarvan was €14.755,-  gereserveerd voor jongerenactiviteiten kerstvakantie. De rest van het budget is gevonden bij veiligheid omdat daar geen uitgaven waren gedaan in verband met het vertrek van een medewerker en bij de reiniging

 

Voor 2004 is er incidenteel voor veiligheid € 70.000,-  beschikbaar vanuit de programmabegroting. In de nota Integraal Veiligheidsbeleid is voorgesteld om uit dit bedrag € 35.000,- te reserveren voor de Kerst en Oud en Nieuw periode 2004 – 2005 als aanvulling op het gereserveerde budget jongerenactiviteiten kerstvakantie. Dit betekent dat de veiligheidskosten voor 2004 – 2005 zijn gedekt. Bij de reiniging is er nog een tekort van 30.800 euro (exclusief de schade aan het straatmeubilair). Voor het jaar daarop, 2005 – 2006, is er, met uitzondering van de jongeren activiteiten geen budget beschikbaar voor de Kerst en Oud en Nieuw periode zowel voor veiligheid als reiniging. Hiervoor zal derhalve een voorstel worden ontwikkeld voor de programmabegroting 2005 - 2008.

Voor een overzicht van de kosten zie bijlage 1.

 

 

  1. Communicatie

Een conceptevaluatie Oud en Nieuw is besproken in de stuurgroep Oud en Nieuw en, na aanpassing, vervolgens in de stuurgroep integraal veiligheidsbeleid. Op basis hiervan is de evaluatie aangepast en heeft zij haar definitieve vorm gekregen.

 

 

  1. Vuurplekken voor 2004 – 2005

Indien aan de gemeentelijke voorwaarden (er zijn voldoende activiteiten in de omgeving van de vuurplek en een betrouwbare organisatie organiseert het vuur) wordt voldaan, zijn de volgende locaties als vuurplekken voor de jaarwisseling 2004 – 2005 aangewezen:

Westerkwartier          -         parkeerterrein Laan van Vollering (voormalige

                                       vuiloverslag)

Tanthof                   -         Sandinoweg, parkeerterrein voor De Border

Wippolder                 -         kruising Schoemakerstraat/Kloosterkade

Brasserskade            -         parkeerterrein Brasserskade/Castrop

                                      Rauxellaan

Bomenwijk                -         parkeerterrein “t Luikje

Geerweg                 -         grasveld Koningsplein

Voorhof[1]                  -         plein buurthuis Voorhof, Herman Gorterhof

Buitenhof                 -         Van der Horststraat

Op 31 december en 1 januari kan er op deze plekken niet geparkeerd worden. Op andere lokaties dan hier genoemd zijn geen Oud- en Nieuwvuren toegestaan.

 

 

7. Voorstellen

  1. Kennis nemen van de evaluatie 2003 - 2004  en de aanzet 2004 – 2005.
  2. De verbeterpunten te verwerken in de aanpak voor de Oud en Nieuw periode 2004 – 2005.
  3. De vuurplekken 2004 – 2005 vast te stellen en te publiceren.
  4. Akkoord te gaan met budgetoverschrijding in 2004 voor de kosten van de reiniging.
  5. De financiering 2005 – 2006 en volgende mee te nemen in de afwegingen van de programmabegroting 2005 – 2008.

 

 

Edith van den Berg

 



[1] In april 2004 wordt het wijkcentrum Poptahof opgeleverd. Afhankelijk van hoe de jongerengroep daar zich ontwikkelt en afhankelijk van de herstructurering Poptahof zal voor 2005 – 2006 bezien moeten worden of het vuur verplaatst wordt van buurthuis Voorhof naar wijkcentrum Poptahof.