Een citaat uit de Delftsche Courant van 3 januari
2004:
“ Voor het rustige verloop van de jaarwisseling dit
jaar verdienen burgemeester van Oorschot, de politie, het Delftse welzijnswerk
en natuurlijk de jongeren een compliment. Het laat zien dat tijdig en goed
overleg met alle betrokken partijen z’n vruchten afwerpt. Het poldermodel mag
dan sleets zijn, nog niet alle glans is eraf.”
Doel van alle samenwerking rond Oud en Nieuw is om
de periode van Kerst tot en met de
jaarwisseling op een plezierige manier te laten verlopen met zo min
mogelijk overlast.
In zijn algemeenheid kan inderdaad gesteld worden
dat de Oud en Nieuw periode 2003 – 2004 rustig is verlopen. Dit is mede te
danken aan de goede afspraken die in de stuurgroep Oud en Nieuw zijn gemaakt en
aan de inzet van zeer veel medewerkers.
Deze evaluatie is samengesteld aan de hand van de
opgedane ervaringen van de bij de Oud en Nieuw periode betrokken partners. Op
basis van deze ervaringen worden ook verbeteringen aangegeven voor de volgende
Oud en Nieuw periode.
Er waren voor de jaarwisseling afspraken gemaakt
over 7 toegestane locaties voor vreugdevuren, het plaatsen van 16 containers
voor de opslag van kerstbomen en toezicht op het vullen daarvan, de organisatie
van activiteiten in buurthuizen en jongerencentra door de Brede
Welzijnsorganisatie Delft en de subsidiering daarvan, controle plus toezicht op
en het blussen van de vreugdevuren, alsmede diverse preventieve maatregelen
zoals het verwijderen van bouwafval bij bouwplaatsen, verwijderen van
autowrakken, melding en zo spoedig mogelijk herstel van openbare verlichting,
het afvoeren van illegale opslag van brandbaar materiaal en extra leging vuil-
en glascontainers. Ook was er dit jaar voor het eerst een centraal
informatiepunt en een stadsbrede vuurwerk opruimactie.
Deze afspraken werden (zoals ieder jaar) vastgelegd
in een draaiboek. De stuurgroep Oud en Nieuw zorgde voor het uitzetten van de
hoofdlijnen, die vervolgens door de betrokken stuurgroepleden werden
doorgegeven aan hun eigen mensen, de coördinatie was in handen van de
programmamanager Integraal Veiligheidsbeleid.
Het algemene beeld van de afgelopen jaarwisseling
geeft een rustig verloop aan. Wel zijn er door diverse betrokkenen instanties/vakteams
opmerkingen gemaakt over onderdelen die minder soepel verliepen.
Als positief zijn ervaren:
De voornaamste aandachts- (en tevens
verbeter)punten die uit de afgelopen Kerst- en Oud en Nieuw periode naar voren
zijn gekomen:
Analyse van voornoemde aandachtspunten leidt tot de
algemene conclusie dat de aanpak van de Kerst en Oud en Nieuwperiode goed is
verlopen, mede dankzij een stevige regie vanuit en duidelijke afspraken in de
stuurgroep. Wel zijn er nog enkele verbeterpunten te noemen die de stuurgroep
voor de Kerst en Oud en Nieuwperiode 2004 – 2005 moet oppakken
Hieronder staan
samengevat de belangrijkste verbeterpunten:
·
de stuurgroep moet de afspraken over de
openingstijden voor het vullen van de containers herzien en het toezicht daarop
aanpassen;
·
de stuurgroep zal bezien of er bij de opstelplaats
van de containers ook aanvullende
verkeersmaatregelen moeten worden genomen;
·
de stuurgroep moet heroverwegen of een
informatiepunt noodzakelijk is nu blijkt dat er zo weinig gebruik van is
gemaakt. Daarbij moet er wel op gelet worden dat er een goede communicatie
blijft plaatsvinden naar de bewoners van Delft;
·
de coördinator Oud en Nieuw zal in overleg met brandweer,
politie en reiniging de samenwerking in de oudejaarsavond en -nacht verder
verbeteren;
·
de coördinator Oud en Nieuw zal in het draaiboek
afspraken opnemen over de reiniging van de containerplek aan de Schieweg na het
vullen van de containers;
·
de coördinator zal in overleg met politie en TOR
bekijken wat er gedaan kan worden aan de handhaving van hetgeen in de
vergunningverlening aan kerstboomverkopers is gesteld met betrekking tot restpartijen bomen. De politie zal hier ook
in regionaal verband naar kijken;
·
de coördinator Oud en Nieuw zal in het draaiboek
een regeling opnemen over het wel/niet uitrijden van containers op
oudejaarsdag;
·
brandweer en politie zullen afspraken maken over
het omgaan met spontaan ontstane vuren in de oudejaarsnacht;
·
de stuurgroep zal de vuurwerk opruimactie meer
publiciteit geven, kijken naar flankerende acties en inlevertijden en -plaatsen
aanpassen;
·
de coördinator Oud en Nieuw zal met TOR overleggen
over het aanpassen van de geluidsregeling voor de oudejaarsnacht;
·
de ruimte op de driehoeksborden moet door het
vakteam communicatie eerder worden gereserveerd.
De voorbereidingen voor de Kerst- en Oud en Nieuw
activiteiten 2004 – 2005 starten in juni. In oktober zijn het activiteiten- en
communicatieplan gereed. Het totale draaiboek is eind november klaar. In
februari 2005 wordt de evaluatie 2004 – 2005 opgesteld.
De kosten voor de Kerst en Oud en Nieuw periode
2003 – 2004 bedroegen in totaal € 88.937,-. Daarvan was €14.755,- gereserveerd voor jongerenactiviteiten
kerstvakantie. De rest van het budget is gevonden bij veiligheid omdat daar
geen uitgaven waren gedaan in verband met het vertrek van een medewerker en bij
de reiniging
Voor 2004 is er incidenteel voor veiligheid €
70.000,- beschikbaar vanuit de
programmabegroting. In de nota Integraal Veiligheidsbeleid is voorgesteld om
uit dit bedrag € 35.000,- te reserveren voor de Kerst en Oud en Nieuw periode
2004 – 2005 als aanvulling op het gereserveerde budget jongerenactiviteiten
kerstvakantie. Dit betekent dat de veiligheidskosten voor 2004 – 2005 zijn
gedekt. Bij de reiniging is er nog een tekort van 30.800 euro (exclusief de
schade aan het straatmeubilair). Voor het jaar daarop, 2005 – 2006, is er, met
uitzondering van de jongeren activiteiten geen budget beschikbaar voor de Kerst
en Oud en Nieuw periode zowel voor veiligheid als reiniging. Hiervoor zal
derhalve een voorstel worden ontwikkeld voor de programmabegroting 2005 - 2008.
Voor een overzicht van de kosten zie bijlage 1.
Een conceptevaluatie Oud en Nieuw is besproken in
de stuurgroep Oud en Nieuw en, na aanpassing, vervolgens in de stuurgroep
integraal veiligheidsbeleid. Op basis hiervan is de evaluatie aangepast en
heeft zij haar definitieve vorm gekregen.
Indien aan de gemeentelijke voorwaarden (er zijn
voldoende activiteiten in de omgeving van de vuurplek en een betrouwbare
organisatie organiseert het vuur) wordt voldaan, zijn de volgende locaties als
vuurplekken voor de jaarwisseling 2004 – 2005 aangewezen:
Westerkwartier -
parkeerterrein Laan van Vollering
(voormalige
vuiloverslag)
Tanthof -
Sandinoweg, parkeerterrein voor De
Border
Wippolder -
kruising
Schoemakerstraat/Kloosterkade
Brasserskade -
parkeerterrein
Brasserskade/Castrop
Rauxellaan
Bomenwijk -
parkeerterrein “t Luikje
Geerweg -
grasveld Koningsplein
Voorhof[1] - plein buurthuis Voorhof, Herman Gorterhof
Buitenhof -
Van der Horststraat
Op 31 december en 1 januari kan er op deze plekken
niet geparkeerd worden. Op andere lokaties dan hier genoemd zijn geen Oud- en
Nieuwvuren toegestaan.
7. Voorstellen
Edith van den Berg
[1] In april 2004 wordt het wijkcentrum Poptahof opgeleverd. Afhankelijk van hoe de jongerengroep daar zich ontwikkelt en afhankelijk van de herstructurering Poptahof zal voor 2005 – 2006 bezien moeten worden of het vuur verplaatst wordt van buurthuis Voorhof naar wijkcentrum Poptahof.