Op 20 februari 2001 heeft u de Gemeentelijke
regeling voor het opplussen van woningen vastgesteld. Met deze subsidieregeling
heeft u het eerder ingezette opplus-programma van de Stuurgroep Experimenten
Woningbouw (SEV) voortgezet. Met het opplussen van woningen worden deze
geschikt gemaakt voor bewoning door senioren en mensen met een lichte handicap.
Uitgaande van de
gemiddelde oppluskosten per woning van € 4.085.-, bedroeg de gemeentelijke
bijdrage één-derde van de kosten met een maximum tot € 1.362,- per woning.
Voor het aanbrengen van
extra voorzieningen die op basis van de SEV-regeling niet verplicht zijn maar
sterk worden aanbevolen, zoals electrische deuropeners en liftdeuren stelde de
gemeente voorts een bijdrage beschikbaar van 50% van de kosten met een maximum
tot € 22.689,-.
De in de gemeentelijke subsidieregeling
vastgestelde maximale subsidiebedragen per woning en per woongebouw zijn
gebaseerd op de gemiddelde kosten per woning c.q. per woongebouw die in 2000
golden.
In het licht van de gemeentelijke subsidieregeling
dienen de maximale subsidiebedragen per woning en per woongebouw te worden
bijgesteld.
2.
Bijstellen maximale bijdrage.
De gemiddelde kosten voor het opplussen van
woningen zijn inmiddels gestegen. Enerzijds door de stijging van de bouwkosten
en anderzijds door de complexiteit die de corporaties ondervinden bij het
opplussen van bestaande woningen. Dit heeft er mee te maken, dat nu
woongebouwen worden opgeplust die om bouwkundige redenen duurdere aanpassingen
vergen om deze geschikt te maken.
Aan de hand van de opplusplannen die dit jaar zijn
gerealiseerd, komen die gemiddelde kosten nu uit op circa € 5.500.- per woning.
Een stijging met 35%. Deze stijging geldt ook voor de kosten van de
voorzieningen die facultatief zijn gesteld en die betrekking hebben op de extra
voorzieningen aan het woongebouw, zoals elektrische deuropeners en liftdeuren.
Met inachtneming van de gemiddelde oppluskosten per
woning van
€ 5.500,- en uitgaande van de in de gemeentelijke
regeling opgenomen verdeelsleutel, één-derde van de gemiddelde kosten, zal de
maximale gemeentelijke bijdrage moeten worden bijgesteld van € 1.362,- per
woning naar € 1.835.- per woning. De maximale bijdrage voor de facultatieve
voorzieningen moet worden bijgesteld van € 23.000,- naar € 24.281.- per
woongebouw.
Bij de voorbereidingen voor het opplussen van de
resterende etages van de 3 Sterflats, de lagere etages zijn eerder in het kader
van de SEV-regeling opgeplust, is met Vidomes afgesproken om van de op te
plussen woningen 30 woningen te wijzigen in zorgwoningen en deze volledig
geschikt te maken als rolstoelwoning. De 30 zorgwoningen worden afhankelijk van
de behoefte aan rolstoelwoningen binnen de komende 5 jaar gerealiseerd. Voor
deze voorzieningen is boven de bijdrage op grond van de gemeentelijke
opplusregeling een extra bijdrage vereist van € 11.000,- per woning, uitgaande
van een berekend gemiddeld kostenniveau van
€ 34.000,- per woning.
3.
Behoefte, oppluscapaciteit en planning.
Op basis van de demografische opbouw van de Delftse
bevolking wordt de behoefte aan opgepluste woningen geraamd op 2.950 woningen
(onderzoek Seniorenscore SEV).
Het onlangs door Quintis uitgevoerde onderzoek
geeft aan dat in de periode tot 2007 er daarnaast behoefte is aan 600
woonzorgwoningen/ appartementen.
Totaal zijn er tot en met 2003 618 woningen opgeplust;
217 woningen onder de SEV-regeling en 401 woning onder de gemeentelijke
subsidieregeling. De gemeentelijke bijdrage daarin heeft € 697.797,00 bedragen.
Voorts zijn 113 seniorenwoningen door nieuwbouw
toegevoegd.
Door de corporaties is onlangs onderzoek gedaan
naar de haalbaarheid van het opplussen van diverse complexen uit hun bezit voor
de periode tot 2008. Op basis van dit onderzoek worden er tot 2008 nog circa
1.158 woningen opgeplust waarvan 30
bestaande woningen worden gewijzigd in zorgwoningen geschikt voor gebruikers
van een rolstoel.
In de prestatieafspraken tussen de gemeente en de
corporaties voor de periode 2004-2005 hebben de corporaties afgesproken om 512
woningen op te plussen [1]
Tevens worden in de periode tot 2008 circa 180
zorgwoningen door nieuwbouw toegevoegd.
Op basis van de gerealiseerde projecten en de
projecten die in de planning opplussen en nieuwbouw tot 2008 zijn opgenomen,
bedraagt het tekort aan geschikte woningen:
Behoefte 2.950
Gerealiseerd t/m 2003 731
Planning t/m 2007:
- opplussen woningen,
waarvan
30 zorgwoningen 1.158
- nieuwbouw zorgwoningen 180
-/-
2.069
tekort 881 woningen
De oppluscapaciteit binnen het woningbezit van
corporaties is groter dan de circa 1.158 bestaande woningen die nu wordt
aangegeven. De nu aangegeven capaciteit is enerzijds gebaseerd op het
huurbeleid van de corporaties waarbij onder meer rekening wordt gehouden met de
verschillende vormen van leefstijlen. Anderzijds zijn er nog wel woningen
geschikt te maken voor senioren binnen het corporatiebezit maar dat hangt nauw
samen met de aanwezigheid van seniorenvoorzieningen in de wijk, die nu vaak
ontbreken.
Het tekort zal deels in herstructureringsgebieden
moeten worden opgelost waar woningen die nu niet zijn op te plussen anders op
de woningmarkt kunnen worden gepositioneerd en voor een ander deel door
nieuwbouw op uitbreidingslocaties.
4. Financiёle paragraaf.
In de planning tot 2008 is door de corporaties
voorzien in het opplussen van circa 1.158 woningen in 14 woongebouwen. Binnen
deze 1.158 op te plussen woningen worden voorts 30 bestaande woningen gewijzigd
in zorgwoningen geschikt voor rolstoelgebruik. Uitgaande van de huidige
verdeelsleutel en prijspeil 2003, bedraagt de gemeentelijke bijdrage voor deze
periode:
1.158 won. x € 1.835,- = € 2.124.930,-
14 woongebouwen x €
24.281,- = € 339.935,-
30 rolstoelwon. x € 11.000,- = € 330.000,-
totaal € 2.794.865,-
Dekking van deze kosten zal deels moeten
plaatsvinden ten laste van het Investeringsbudget Stedelijke vernieuwing
2005-2010, deels door afroming van het BWS-fonds vrijvallende middelen en deels
ten laste van de algemene middelen. Daartoe is het noodzakelijk, dat een knip
wordt aangebracht in de besluitvorming over de wijze van dekking van de kosten.
Enerzijds de besluitvorming over de dekking die betrekking heeft op de
jaarschijf 2004, waarop dit voorstel betrekking heeft en anderzijds die
betrekking heeft op de jaarschijven 2005-2008.
In onderstaand overzicht wordt de wijze van dekking
van de kosten schematisch weergegeven:
Schematische weergave dekking kosten opplussen
2004-2008.
|
2004 |
|
2005 |
2006 |
2007 |
Totalen |
Geraamde kosten: |
|
|
|
|
|
|
198 woningen opplussen
2004 |
€ 436.173 |
|
|
|
|
€
436.173 |
320 woningen + 10 zorgwoningen 2005-2007 |
|
|
€ 786.230 |
€ 786.230 |
€ 786.230 |
€ 2.358.692 |
|
|
|
|
|
|
€ 2.794.865 |
Dekking: |
|
|
|
|
|
|
MRISV
2003-2004
|
€ 338.135 |
|
|
|
|
€ 338.135 |
BWS-reserve
vrijval
|
€ 98.038 |
|
€ 150.000 |
€ 150.000 |
€ 150.000 |
€ 548.038 |
MRISV
2005-2010
|
|
|
pm |
pm |
pm |
pm |
Algemene midd.
2004-2008
|
|
|
€ 636.230 |
€ 636.230 |
€ 636.230 |
€ 1.908.690 |
|
|
|
|
|
|
€ 2.794.865 |
Wij stellen voor de dekking voor de jaarschijven
2005-2008 aan de orde te stellen in het kader van de Programmabegroting
2005-2008. Hierbij dient te worden opgemerkt, dat de voorgestelde verhoging van
de maximale subsidiebedragen doorwerkt in de kosten voor de jaarschijven
2005-2008.
Dit is verwerkt in bovenstaand schema.
In de Meerjarenraming Investeringsbudget Stedelijke
Vernieuwing 2003-2004 (MRISV) zoals deze door de gemeenteraad in zijn
vergadering van 18 december 2003 is vastgesteld, is voor het opplussen van de
woningvoorraad door corporaties in 2004 een bedrag gereserveerd van
€ 364.000,-. Inmiddels is ten laste daarvan reeds
een betaling gedaan voor de afwikkeling van een eerder opplusproject.
7. Voorstel.
U wordt voorgesteld om
voor de jaarschijf 2004 in te stemmen met het opplussen van 198 bestaande
corporatiewoningen en het treffen van facultatieve voorzieningen aan 3
woongebouwen en daartoe:
1.
de maximale gemeentelijke bijdrage per woning zoals
vastgesteld in de Gemeentelijke subsidieregeling opplussen 2001 te verhogen van
€ 1.362,- naar € 1.835,- en de maximale gemeentelijke bijdrage voor
facultatieve voorzieningen te verhogen van € 22.689,- naar
€ 24.281,-;
2.
de financiёle consequenties voor 2004 van de
onder 1. bedoelde subsidieregeling tot een bedrag van € 436.173,-- als volgt te
dekken:
-
tot een bedrag van € 338.135,-- ten laste van de
MRISV2003-2004;
-
tot een bedrag van € 98.038,-- door afroming van
de BWS-reserve vrijvallende
middelen;
-
daartoe de 31e wijziging van de
begroting van het dienstjaar 2004 vast te stellen.
[1] Vidomes: Sterflats 198
woningen, Pijperring 50 woningen;
Delftwonen: Geachflat (Mozartlaan) 116
woningen;
Vestia: Foreestweg 42 woningen,
Almondestraat 21 woningen, Sasboutstraat 17 woningen,
Chinalaan/Aziёlaan 68 woningen.