Nota huurprijzen buurt en wijkwerk, jongerencentra, migranten en speeltuingebouwen

 

Algemeen.

Aanleiding voor deze nota is dat de gemeente Delft haar onroerend goed meer bedrijfsmatig, financieel, technisch en procedureel wil exploiteren, d.w.z.:

-eenheidsprijzen per m2 binnen de beleidsvelden

-financiële transparantie

-onderhoud goed en structureel geregeld

-minimaal kostprijsdekkend verhuren

-in principe financieel neutrale situatie voor gemeente creëren.

Hierbij spelen de nieuwe comptabiliteitsvoorschriften die per 1-1-2004 van kracht zijn, tevens een rol.

Deze nota is een vervolg op de eerder vastgestelde nota huurbeleid kinderopvang en de nota atelierbeleid en is wederom tot stand gekomen in nauwe samenwerking tussen de vakteams Welzijn, BOZ, Vastgoed en Financiën.

 

Bepaling (nieuwe) huurprijzen per 2004

Veelal is bij het verhuren in het verleden het in gebruik geven “om niet” toegepast. Hierdoor is er in indirecte vorm sprake van 100% subsidie. Om transparantie voor het hele beleidsveld te bevorderen, wordt voorgesteld elke locatie minimaal kostendekkend te gaan verhuren en een subsidie toe te kennen om de huurlasten voor de gebruikers (geheel of gedeeltelijk) te compenseren, uiteraard bestuurlijk te bepalen. Hierdoor worden de verschillende geldstromen zichtbaar; is er een duidelijke scheiding tussen publiek en privaatrecht en krijgen de verhuringen een  juridische status. Bovendien wordt met het subsidie-instrument een direct en inzichtelijk (beleidsmatig) sturingsmechanisme gecreëerd.

 

De huurprijs per m2 is berekend op basis van het beschikbaar stellen en instandhouden op het huidige voorzieningen niveau van gebouwen voor het genoemde beleidsveld binnen de gemeente Delft. Deze gemiddelde huurprijs is uitgekomen op € 74,00 per m2 verhuurbaar vloeroppervlak, die jaarlijks wordt geïndexeerd op basis van de CBS cijfers voor consumenten. Basis voor deze berekening zijn alle panden die eigendom zijn van de gemeente Delft en ingezet worden voor de beleidsvelden buurt- en wijkwerk( exclusief ruimten kinderopvang), jongerencentra, migranten en speeltuinen. Bij nieuwe toe te voegen panden zal de kostprijsdekkende verhuurprijs per object worden berekend en worden toegevoegd aan de rest van de panden. De verwachting is, dat deze kostprijs zich redelijk zal verhouden tot de nu vastgestelde.

 

In de bijlage vindt u een lijst met de betreffende gemeentelijke panden, die in Delft momenteel voor genoemde beleidsvelden in gebruik zijn.

 

Voor alle locaties wordt dezelfde huur per m2 gehanteerd, echter afhankelijk van het gebruik, kan door de gemeente Delft via in dit geval vakteam Welzijn additioneel een subsidie worden toegekend. Huurverhogingen kunnen ook gevolgen hebben voor de subsidie toekenning.

Het vakteam Welzijn heeft in samenspraak met vakteam Vastgoed de hoogte van de subsidies bepaald in relatie tot de voorgestelde huur.

Voor alle accommodaties geldt als uitgangspunt thans 100% subsidie in de huurlasten, indien overigens wordt voldaan aan de voorwaarden en bepalingen die op grond van de daarvoor geldende subsidieregelingen van toepassing zijn. Het subsidiepercentage en de voorwaarden en bepalingen kunnen jaarlijks door het bestuur worden aangepast.

 

Planmatig en achterstallig onderhoud.

Binnen de vastgoedportefeuille van de gemeente Delft, waar de onderstaande panden deel van uit maken, is er sprake van enig achterstallig onderhoud. Dit is met name ontstaan door gedeeltelijk ontoereikende onderhoudsbudgetten, waardoor het gepleegde onderhoud de laatste jaren primair betrekking had op veiligheid van de gebouwen en in mindere mate op de instandhouding.

 

In de nu gepresenteerde algemeen geldende exploitatiemethode, is rekening gehouden met een jaarlijks onderhoudsbudget voor de individuele panden. Dit budget is in samenspraak tussen de vakteams Vastgoed (economisch beheerder) en BOZ (technisch beheerder) opgesteld, op basis van een meerjarenraming over de komende 10 jaar. Dit budget is toereikend om deze panden planmatig op het huidige voorzieningen niveau te onderhouden (veiligheid en instandhouding), zodat achterstallig onderhoud niet meer kan ontstaan. De onderhoudsramingen zullen periodiek worden geactualiseerd, zodat afwijkingen in een vroeg stadium worden gesignaleerd en eventuele financiële consequenties binnen de exploitatie kunnen worden opgelost. Het gaat hier overigens om het zogeheten eigenaaronderhoud. De verantwoordelijkheid voor het 'gebruikersonderhoud' berust onveranderd bij de gebruikers van de panden. Dit is ook in de vrije markt, bijvoorbeeld bij het huren van een woning of een bedrijfsruimte, een gangbare situatie.

 

 

Het achterstallige onderhoud in onderstaande panden is op dit moment overzichtelijk. Op basis van de onderhoudsplanning voorziet vakteam BOZ dat er voor een aantal panden een inhaalslag zal moeten plaatsvinden, waarbij van belang is hoe lang de gemeente Delft een pand nog in stand wil/kan houden. Hier is bij het inzetten van het bedrag aan achterstallig onderhoud rekening mee gehouden. Door sloop en nieuwbouw zijn al een aantal problemen opgelost, alsmede een deel van het achterstallig onderhoud. Dit is ten laste gebracht van de voorziening die een aantal jaren geleden door de Raad hiervoor in het leven is geroepen.

Er moet in het vervolg rekening mee gehouden worden dat niet volstaan kan worden met nieuwbouw van een buurthuis, maar dat tevens gelijktijdig

De budgetten moeten worden aangepast om het mogelijk te maken dat het pand ook geëxploiteerd moet worden, dus kosten onderhoud etc.

Het totaalbedrag ad € 205.400,00 aan huidig achterstallig onderhoud kan worden gedekt uit de voorziening onderhoud welzijnsgebouwen. Voor een verbijzondering van de panden verwijs ik u naar de bijlage. Uiteraard zullen bedragen niet worden aangewend, indien de functie van het pand wijzigt, het pand gesloopt of afgestoten wordt.

Na aanwending van de 205.400 euro, resteert er nog een positief saldo in de voorziening. De voorziening zal worden gebruikt om voor of nadelige saldi van de exploitaties voor wat betreft het eigenaardeel van de kosten  te verrekenen en jaarlijks zal over de voorziening worden gerapporteerd.

 

Gevolgen voor de begroting

In de berekeningen die hebben geleid tot een gemiddelde huurprijs van €74,00 per m2 verhuurbaar vloeroppervlak, is uiteraard ook een link gelegd naar de huidige begroting 2004 en verder.

Hieruit blijkt dat de exploitaties voor het eigenaardeel in zijn totaliteit dekkend zijn, ondanks dat ervoor een aantal recent gebouwde accommodaties nagelaten is voldoende exploitatiekosten in de begroting te laten opnemen. Het gebruikersdeel wordt geregeld via de begroting van Welzijn.

De panden waarvoor niets of niet voldoende was begroot zijn

Tanthofdreef 29, Muyskenlaan 1, Pr.Krausstraat 50-52.

Ook is meegenomen in het overzicht de recent in gebruik genomen locatie aan de van Lodensteijnstraat.

Tevens vindt er een wijziging plaats in de wijze van begroten. Voorheen werd er gereserveerd op de panden voor het betreffende beleidsveld en deze reserveringen kwamen terecht in een voorziening. In de huidige methode zijn deze bedragen meegenomen in de onderhoudsbedragen en wordt er niet meer gereserveerd. 

Eventuele voor en nadelige saldi zijn te verrekenen met de voorziening onderhoud welzijnsaccommodaties.

 

Invoering nieuwe huurprijzen per 1/1/2004.

Het voornemen is dat elke huurder per periode een factuur krijgt met zowel de te betalen huur en de eventuele verkregen subsidie. Door deze verrekening neemt het aantal geldstromen af. Het sturen van een factuur is tevens van belang wanneer er besloten wordt niet of niet meer voor 100% te subsidiëren. De gemeente is dan verplicht een factuur te sturen met de huur en de te verstrekken subsidie. In gesprekken met de vakteams Welzijn en Financiën is gebleken dat deze wijze van factureren ook uitvoerbaar is.

Om huur en subsidie met elkaar te verrekenen dient wel een besluit genomen te worden door B&W voor de hele lopende huurperiode en kan dit in de subsidieverordening worden opgenomen.

De huurovereenkomsten zullen worden afgesloten met enerzijds Breed Welzijn Delft en waar dit nog niet kan, met de besturen van de buurtverenigingen voor het buurt en wijkwerk.

Voor de overigen panden worden huurovereenkomsten afgesloten met de besturen van de diverse verenigingen.

De al eerder afgesloten huurovereenkomsten met Octopus voor delen van buurthuizen, blijven onverkort gehandhaafd en vallen dus buiten deze regeling.

 

Voorstellen

 

 U wordt voorgesteld:

·         De huurprijs voor genoemde beleidsvelden en de daarbij behorende panden vast te stellen op €74,00 prijspeil 1-1-2004 en deze jaarlijks te indexeren. Voor nieuwe nog te bouwen panden of op andere wijze in eigendom te verkrijgen panden de kostprijsdekkende verhuurprijs te rekenen.

·         De subsidie voorlopig vast te stellen op100% van de door de gemeente in rekening te brengen huurprijs, indien wordt voldaan aan de voorwaarden en bepalingen die op grond van de daarvoor geldende subsidieregelingen van toepassing zijn.

·         In te stemmen met het direct verrekenen van de subsidie met de verschuldigde huur, met evenwel een separate rekening en aanpassing van de subsidie n.a.v. huurverhogingen.

·         Eventuele voor en nadelige saldi jaarlijks te verrekenen met de voorziening onderhoud welzijnsaccommodaties.

·         Wijzigen van de begroting voor de panden die beheerd worden door de vakteams Vastgoed en BOZ die gebruikt worden voor de genoemde beleidsvelden en wijzigen van de begroting Welzijn t.a.v. de subsidies.

·         Een bedrag van € 205.400,00 voor achterstallig onderhoud beschikbaar te stellen en dit te dekken uit de voorziening welzijnsaccommodaties.

 

 

 

 

Delft, 17 juni 2004.

R.F. van der Linden/Vastgoed