Bijgaand treft u, ter vaststelling door de gemeenteraad, een
geactualiseerde versie van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV)
aan. De huidige APV is integraal bekeken door een projectgroep bestaande uit
collega’s (meest juristen) uit verschillende vakteams en vertegenwoordigers van
de politie, en stond onder leiding van de handhavingsregisseur. Hieronder wordt
een beknopt overzicht gegeven van de zaken die in de besluitvorming inzake de vaststelling
van de geactualiseerde APV van belang zijn.
Een
uitgebreid (artikelsgewijs) overzicht van de veranderingen treft u aan in het
“Overzicht van wijzigingen van de APV”, dat met het raadsvoorstel naar de raad
gaat.
-
De
model APV van de VNG is richtsnoer bij de actualisering: dat wil zeggen:
o
Waar
behoefte is aan wijziging of aanvulling, wordt hierin voorzien met de tekst van
de model APV;
o
als
tekst van de model APV meer volledig of meer helder is wordt deze overgenomen
uit de model APV
o
in
een aantal gevallen is ook gekeken naar artikelen de APV Den Haag en de APV van
Rotterdam
-
aanpassingen
zijn gedaan waar nodig in relatie tot APV Den Haag en Rotterdam; dit om te
voorkomen dat zaken in Delft niet zijn geregeld die in Den Haag en Rotterdam
wel zijn geregeld zodat we kans lopen op “overloop” van deze problemen
-
inhoudelijke
aanpassingen aan nieuw beleid (b.v. ten aanzien van fietswrakken en
weesfietsen), aan problemen/knelpunten van politie en gemeente zoals we die in
de praktijk tegenkomen, en ook om in te spelen om maatschappelijke
ontwikkelingen;
-
geen
zaken dubbel regelen. Het heeft geen zin iets wat al elders is geregeld, nog
eens te gaan herhalen in de APV, b.v. vervallen artikel 82 Sluiting gebouwen in
verband met hard drugs, is al geregeld in artikel 13b Opiumwet.
De
nummering van het nieuwe concept is aangepast aan model APV en Awb. De
nummering is als volgt opgebouwd: eerst volgt het cijfer van het hoofdstuk,
vervolgens het cijfer van de afdeling, vervolgens het artikel nummer, het
lidnummer en tot slot het onderdeel van het desbetreffende artikellid. Dus:
·
Hoofdstukken,
numerieke vermelding (bijvoorbeeld hoofdstuk 2 Openbare Orde)
·
Afdelingen
binnen hoofdstukken, numerieke vermelding
(b.v. afdeling 1 Orde en veiligheid op de weg van hoofdstuk 2 Openbare
Orde wordt vermeld als Afdeling 2.1)
·
Artikel
binnen hoofdstuk, numerieke vermelding (b.v. artikel 1 Samenscholing en
ongeregeldheden van afdeling 1 van hoofdstuk 2 staat vermeld als artikel 2.1.1)
·
onderverdeling
artikel naar lid, eveneens numeriek vermeld, b.v. artikel 2.1.1 lid 1 (verboden
deel te nemen aan samenscholing)
·
onderverdeling
van een artikellid staat vermeld in letters, b.v. art. 2.1.3. lid 1 sub a
(hoofdstuk 2, afdeling 1, artikel 3 lid 1 onder a).
In
deze versie is een aantal wijzigingen aangebracht ten opzichte van de huidige
APV. De wijzigingen – zowel algemeen als artikelsgewijs - hebben betrekking op:
-
inhoudelijke
wijziging, waaronder ook nadere aanscherping
-
opname
van een aantal nieuwe artikelen
-
tekstuele
wijzigingen
Algemene
veranderingen:
-
m.b.t.
de termijnen van kennisgeving is de termijn gelijkgesteld voor diverse
artikelen en gesteld op 2 weken (was voorheen korter, soms maar 24 uur);
-
voor het houden van betogingen (art. 2.1.6) is de termijn van
kennisgeving gesteld op 4 x 24 uur (dit
is overeenkomstig de bepaling in de APV van Den Haag).
-
De
termijnen voor vergunningverlening zijn gesteld op 3 weken (zie art. 1.3), dit
is niet veranderd. Omdat gekozen is voor omschakeling van het systeem van
kennisgeving van een evenement naar een systeem van vergunningverlening (zie
art. 2.2.2), dient ook deze vergunning 3 weken van te voren te worden
aangevraagd.
-
het
college van burgemeester en wethouders of burgemeester en wethouders is overal
vervangen door “het college”; deze wijziging staat niet telkens apart vermeld
in het overzicht van wijzigingen; reden hiervoor is invoering van het dualisme
in de Gemeentewet, waarbij ook het begrip “ college” in de Gemeentewet is
opgenomen
Belangrijkste
inhoudelijke wijzigingen:
-
de
definitie van bebouwde kom is gewijzigd (zie art. 1.1) en valt nu samen met de
gemeentegrens. Dat betekent dat activiteiten die voorheen in de bebouwde kom
niet waren toegestaan, maar daarbuiten wel (zie art. 4.2.1) nu in het geheel
zijn verboden, tenzij er bepaalde plaatsen voor zijn aangewezen.
-
Art.
2.1.15 (winkelwagentjes) is inhoudelijk
aangescherpt in overeenstemming met het gemeentelijk beleid.
-
Art.
2.2.2 Met betrekking tot het houden van een evenement was voorheen sprake van
een meldingssysteem. Met name op verzoek van de politie wordt dit veranderd in
een vergunningverleningsysteem. Onderzocht zal worden in hoeverre dit extra
werk met zich meebrengt.
-
Art.
2.3.10 (neerzetten fietsen) is inhoudelijk aangescherpt in overeenstemming met
het gemeentelijk beleid.
-
Art.
4.1.1. e.v. (Geluidhinder), in deze artikelen is de term “onnodig” vervangen door “onnodig en/of
overmatig”. Dit is een ruimere bepaling: hinder kan op een gegeven moment wel
nodig zijn, maar kan nog steeds overmatig worden genoemd.
-
Art.
4.1.5. lid d en 4.1.6 (Collectieve
festiviteit) Ten behoeve van buurthuizen waar in de oudejaarsnacht vreugdevuren
worden gehouden wordt voorgesteld oudejaarsdag en nacht – tot 02.00 uur – aan
te wijzen als collectieve festiviteit. Ook horeca ondernemers kunnen op deze
manier daarvan profiteren als zij dat wensen. Art. 5.1.6 (Overlast van fiets en
bromfiets) aanscherping van dit artikel conform gemeentelijk beleid met
betrekking tot terugdringen overlast.
Een
aantal van de hieronder genoemde nieuwe artikelen is opgenomen op verzoek van
de politie. Argumenten hiertoe zijn gelegen in ervaringen van de politie met
incidenten in het verleden, recente ontwikkelingen in Delft en de behoefte aan
soortgelijke bepalingen in de regio Haaglanden. Enerzijds biedt een aantal
artikelen de politie meer gelegenheid om meer tijdig en adequaat op te treden;
anderzijds is de functie dat er een wettelijke basis moet bestaan om op te
kunnen treden wanneer dat wenselijk is. Ook is geconstateerd dat een aantal
artikelen waarvan aanwezigheid in de APV voor de hand ligt, nog niet was
opgenomen (bijvoorbeeld 2.1.10 straatartiesten en 2.3.9 bedelarij).
Het
betreft de volgende artikelen:
-
art.
2.1.2. Verstoren openbare orde
-
art.
2.1.10 Straatartiesten
-
art.
2.1.19 Voorkoming vreugdevuren
-
art.
2.3.8 Messen en andere voorwerpen
als wapen
-
art.
2.3.9 Bedelarij
-
art.
2.6.3 Verzameling personen in
verband met harddrugs
-
art.
2.7.5 Kleine kansspelen
Dit
heeft enerzijds betrekking op verwijzingen, anderzijds op grammaticale zaken,
opbouw, lay-out etc.
Een
laatste integrale wijziging van de APV heeft plaatsgevonden in 1992. Tussentijds
zijn op verschillende onderdelen artikelen gewijzigd, vervallen verklaard of
nieuw opgenomen. Op grond van de praktijk is het aanbevelingswaardig te zorgen
voor een jaarlijkse update van de APV. Wijzigingen in de model APV,
beleidswijzigingen of knelpunten die zich in de praktijk voordien kunnen in
deze jaarlijkse update worden meegenomen. Wanneer dat beleidsmatig wenselijk
is, is tussentijdse aanpassing van de APV uiteraard altijd mogelijk
In
de praktijk is gebleken dat een interdisciplinaire samenwerking het
eindresultaat ten goede komt. Ook is er inmiddels veel expertise opgebouwd over
de APV. Het is daarom wenselijk de huidige integrale projectgroep in stand te
houden.
-
Toetsen
inhoud van (tussentijdse) voorstellen
-
Toetsen
op handhaafbaarheid van concept-artikelen en voorstellen
-
Toezien
op uitvoeringszaken zoals totstandkoming uitvoeringsbesluiten, formulieren,
uitvoering uitgifte vergunningen e.d. (niet uitvoering zelf, maar dat taken en
verantwoordelijkheden zijn toebedeeld aan vakteams)
-
Verzorgen
van de redactie van voorstellen
-
Juristen
van de vakteams/sectoren TOR vakteam V&O, Milieutoezicht,
Brandweer/Stadsbeheer, Bouw- en Woningtoezicht, Juridische Zaken,
beleidsmedewerker vakteam Mobiliteit, handhavingsregisseur (voorzitter)
-
Vertegenwoordiging
vanuit de Politie
Het bestuur zal worden betrokken bij de voorbereiding van de
jaarlijkse update.
Nu
de concept verordening gereed is, resteert nog een aantal actiepunten, die door
de projectgroep opgepakt zullen worden, respectievelijk - in overleg - door
andere collega’s zullen worden afgehandeld:
- mandaat voor politie regelen bij
beëindiging evenement
-
uitvoeringsbesluiten
worden nog aangepast voor zover nodig aan de nieuwe versie; na vaststelling van
de APV door de Raad (28 oktober a.s.) kunnen deze worden vastgesteld door het
college.
-
besluit
van het college dat ambtenaren van Afdeling Commerciële Zeden van de Politie
Haaglanden worden aangesteld als toezichthouder (was reeds afgesproken in de
Stuurgroep Integraal Veiligheidsoverleg)
-
overleg
met Politie over definitieve afspraken m.b.t. gevonden voorwerpen
-
controle/aanpassing
van de legesverordening m.b.t. systeem vergunningverlening evenementen
-
evaluatie
resultaten vuurwerkverkoop en vuurwerk controles december 2004 (dit naar aanleiding van de discussie in de
projectgroep of t.a.v. verkooppunten we blijven werken met een systeem van
melding of toe zouden moeten naar een systeem van vergunningverlening)
-
in
2005 evaluatie op art. 5.1.6 (inbreng politie); in dit artikel is sprake van 28
dagen recht op plaatsing. Vraag is of dit wel handhaafbaar is.
-
in
de gehele APV staan verwijzingen naar artikelnummers uit andere wetgeving. Deze
kunnen wellicht in de toekomst op de gemeente website (onder Verordeningen) via
een hyperlink worden bijgevoegd.
Een
punt dat nog nadere beschouwing verdient is de afstemming van de werktijden van
politie en gemeente op elkaar. Op dit ogenblik is het al zo dat de werktijden
van TOR (Handhaving en Toezicht al zijn uitgebreid naar de avond en het
weekend). Nader onderzoek is wenselijk om na te gaan of aanpassing op dit punt
nodig en/of wenselijk is.
Het
wetsvoorstel Bestuurlijke Boete – als nieuw sanctiemiddel binnen het
bestuursrecht – ligt momenteel bij de Tweede Kamer. Over de inzet van dit
sanctiemiddel onder andere ten behoeve van de APV volgt in een later stadium –
afhankelijk van de resultaten van parlementaire behandeling - een aparte
notitie.
De
APV is een algemeen verbindend voorschrift. Dit betekent dat het een besluit is
waarover –op grond van de (nu nog geldende) Tijdelijke referendumwet –een
referendum kan worden gehouden. Om dit duidelijk te maken moet het college –zo
bepaalt de wet- een besluit nemen en dit bekend maken.
De
komende weken zal nog met het vakteam Communicatie afstemming plaatsvinden over
communicatie m.b.t. de geactualiseerde APV. De communicatie heeft zowel
betrekking op interne communicatie (Gemeente), communicatie met de politie, als
ook externe communicatie (met burgers, instellingen en bedrijven).
Tot
slot
In
het raadsvoorstel wordt de raad geďnformeerd over de ins en outs met betrekking
tot de vast te stellen nieuwe APV. Het raadsvoorstel en deze oplegnotitie komen
in belangrijke mate overeen.
Overigens
wordt de geplande besluitvorming in de plenaire raadsvergadering van 28 oktober
a.s. voorbereid in de vergadering van de raadscommissie Leefbaarheid van 14
oktober a.s.
J. Veltman
J.
van der Hoest