OPLEGNOTITIE t.b.v. College – Herziene versie d.d. 23-9-04

 

Bijgaand treft u, ter vaststelling door de gemeenteraad, een geactualiseerde versie van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) aan. De huidige APV is integraal bekeken door een projectgroep bestaande uit collega’s (meest juristen) uit verschillende vakteams en vertegenwoordigers van de politie, en stond onder leiding van de handhavingsregisseur. Hieronder wordt een beknopt overzicht gegeven van de zaken die in de besluitvorming inzake de vaststelling van de geactualiseerde APV van belang zijn.

Een uitgebreid (artikelsgewijs) overzicht van de veranderingen treft u aan in het “Overzicht van wijzigingen van de APV”, dat met het raadsvoorstel naar de raad gaat.  

 

Uitgangspunten bij de actualisering

-          De model APV van de VNG is richtsnoer bij de actualisering: dat wil zeggen:

o        Waar behoefte is aan wijziging of aanvulling, wordt hierin voorzien met de tekst van de model APV;

o        als tekst van de model APV meer volledig of meer helder is wordt deze overgenomen uit de model APV 

o        in een aantal gevallen is ook gekeken naar artikelen de APV Den Haag en de APV van Rotterdam

-          aanpassingen zijn gedaan waar nodig in relatie tot APV Den Haag en Rotterdam; dit om te voorkomen dat zaken in Delft niet zijn geregeld die in Den Haag en Rotterdam wel zijn geregeld zodat we kans lopen op “overloop” van deze problemen

-          inhoudelijke aanpassingen aan nieuw beleid (b.v. ten aanzien van fietswrakken en weesfietsen), aan problemen/knelpunten van politie en gemeente zoals we die in de praktijk tegenkomen, en ook om in te spelen om maatschappelijke ontwikkelingen;

-          geen zaken dubbel regelen. Het heeft geen zin iets wat al elders is geregeld, nog eens te gaan herhalen in de APV, b.v. vervallen artikel 82 Sluiting gebouwen in verband met hard drugs, is al geregeld in artikel 13b Opiumwet.

 

Nieuwe nummering van de APV

De nummering van het nieuwe concept is aangepast aan model APV en Awb. De nummering is als volgt opgebouwd: eerst volgt het cijfer van het hoofdstuk, vervolgens het cijfer van de afdeling, vervolgens het artikel nummer, het lidnummer en tot slot het onderdeel van het desbetreffende artikellid. Dus:

·         Hoofdstukken, numerieke vermelding (bijvoorbeeld hoofdstuk 2 Openbare Orde)

·         Afdelingen binnen hoofdstukken, numerieke vermelding  (b.v. afdeling 1 Orde en veiligheid op de weg van hoofdstuk 2 Openbare Orde wordt vermeld als Afdeling 2.1)

·         Artikel binnen hoofdstuk, numerieke vermelding (b.v. artikel 1 Samenscholing en ongeregeldheden van afdeling 1 van hoofdstuk 2 staat vermeld als artikel 2.1.1)

·         onderverdeling artikel naar lid, eveneens numeriek vermeld, b.v. artikel 2.1.1 lid 1 (verboden deel te nemen aan samenscholing)

·         onderverdeling van een artikellid staat vermeld in letters, b.v. art. 2.1.3. lid 1 sub a (hoofdstuk 2, afdeling 1, artikel 3 lid 1 onder a).  

 

Inhoud van de APV

In deze versie is een aantal wijzigingen aangebracht ten opzichte van de huidige APV. De wijzigingen – zowel algemeen als artikelsgewijs - hebben betrekking op:

-          inhoudelijke wijziging, waaronder ook nadere aanscherping

-          opname van een aantal nieuwe artikelen

-          tekstuele wijzigingen

 

Algemene veranderingen:

-          m.b.t. de termijnen van kennisgeving is de termijn gelijkgesteld voor diverse artikelen en gesteld op 2 weken (was voorheen korter, soms maar 24 uur);

-          voor het houden van betogingen (art. 2.1.6) is de termijn van kennisgeving gesteld op  4 x 24 uur (dit is overeenkomstig de bepaling in de APV van Den Haag).  

-          De termijnen voor vergunningverlening zijn gesteld op 3 weken (zie art. 1.3), dit is niet veranderd. Omdat gekozen is voor omschakeling van het systeem van kennisgeving van een evenement naar een systeem van vergunningverlening (zie art. 2.2.2), dient ook deze vergunning 3 weken van te voren te worden aangevraagd.

-          het college van burgemeester en wethouders of burgemeester en wethouders is overal vervangen door “het college”; deze wijziging staat niet telkens apart vermeld in het overzicht van wijzigingen; reden hiervoor is invoering van het dualisme in de Gemeentewet, waarbij ook het begrip “ college” in de Gemeentewet is opgenomen

 

Belangrijkste inhoudelijke wijzigingen:

-          de definitie van bebouwde kom is gewijzigd (zie art. 1.1) en valt nu samen met de gemeentegrens. Dat betekent dat activiteiten die voorheen in de bebouwde kom niet waren toegestaan, maar daarbuiten wel (zie art. 4.2.1) nu in het geheel zijn verboden, tenzij er bepaalde plaatsen voor zijn aangewezen.  

-          Art. 2.1.15  (winkelwagentjes) is inhoudelijk aangescherpt in overeenstemming met het gemeentelijk beleid.

-          Art. 2.2.2 Met betrekking tot het houden van een evenement was voorheen sprake van een meldingssysteem. Met name op verzoek van de politie wordt dit veranderd in een vergunningverleningsysteem. Onderzocht zal worden in hoeverre dit extra werk met zich meebrengt.

-          Art. 2.3.10 (neerzetten fietsen) is inhoudelijk aangescherpt in overeenstemming met het gemeentelijk beleid. 

-          Art. 4.1.1. e.v. (Geluidhinder), in deze artikelen is de term  “onnodig” vervangen door “onnodig en/of overmatig”. Dit is een ruimere bepaling: hinder kan op een gegeven moment wel nodig zijn, maar kan nog steeds overmatig worden genoemd.  

-          Art. 4.1.5. lid d en 4.1.6  (Collectieve festiviteit) Ten behoeve van buurthuizen waar in de oudejaarsnacht vreugdevuren worden gehouden wordt voorgesteld oudejaarsdag en nacht – tot 02.00 uur – aan te wijzen als collectieve festiviteit. Ook horeca ondernemers kunnen op deze manier daarvan profiteren als zij dat wensen. Art. 5.1.6 (Overlast van fiets en bromfiets) aanscherping van dit artikel conform gemeentelijk beleid met betrekking tot terugdringen overlast.

 

Nieuwe artikelen

Een aantal van de hieronder genoemde nieuwe artikelen is opgenomen op verzoek van de politie. Argumenten hiertoe zijn gelegen in ervaringen van de politie met incidenten in het verleden, recente ontwikkelingen in Delft en de behoefte aan soortgelijke bepalingen in de regio Haaglanden. Enerzijds biedt een aantal artikelen de politie meer gelegenheid om meer tijdig en adequaat op te treden; anderzijds is de functie dat er een wettelijke basis moet bestaan om op te kunnen treden wanneer dat wenselijk is. Ook is geconstateerd dat een aantal artikelen waarvan aanwezigheid in de APV voor de hand ligt, nog niet was opgenomen (bijvoorbeeld 2.1.10 straatartiesten en 2.3.9 bedelarij).

Het betreft de volgende artikelen: 

-          art. 2.1.2.         Verstoren openbare orde

-          art. 2.1.10         Straatartiesten 

-          art. 2.1.19         Voorkoming vreugdevuren

-          art. 2.3.8          Messen en andere voorwerpen als wapen

-          art. 2.3.9          Bedelarij

-          art. 2.6.3          Verzameling personen in verband met harddrugs

-          art. 2.7.5          Kleine kansspelen

 

Tekstuele wijzigingen

Dit heeft enerzijds betrekking op verwijzingen, anderzijds op grammaticale zaken, opbouw, lay-out etc.

 

Beheer van de APV

Een laatste integrale wijziging van de APV heeft plaatsgevonden in 1992. Tussentijds zijn op verschillende onderdelen artikelen gewijzigd, vervallen verklaard of nieuw opgenomen. Op grond van de praktijk is het aanbevelingswaardig te zorgen voor een jaarlijkse update van de APV. Wijzigingen in de model APV, beleidswijzigingen of knelpunten die zich in de praktijk voordien kunnen in deze jaarlijkse update worden meegenomen. Wanneer dat beleidsmatig wenselijk is, is tussentijdse aanpassing van de APV uiteraard altijd mogelijk

 

In de praktijk is gebleken dat een interdisciplinaire samenwerking het eindresultaat ten goede komt. Ook is er inmiddels veel expertise opgebouwd over de APV. Het is daarom wenselijk de huidige integrale projectgroep in stand te houden.  

 

Taken projectgroep

-          Toetsen inhoud van (tussentijdse) voorstellen

-          Toetsen op handhaafbaarheid van concept-artikelen en voorstellen

-          Toezien op uitvoeringszaken zoals totstandkoming uitvoeringsbesluiten, formulieren, uitvoering uitgifte vergunningen e.d. (niet uitvoering zelf, maar dat taken en verantwoordelijkheden zijn toebedeeld aan vakteams)

-          Verzorgen van de redactie van voorstellen 

 

Samenstelling projectgroep

-          Juristen van de vakteams/sectoren TOR vakteam V&O, Milieutoezicht, Brandweer/Stadsbeheer, Bouw- en Woningtoezicht, Juridische Zaken, beleidsmedewerker vakteam Mobiliteit, handhavingsregisseur (voorzitter) 

-          Vertegenwoordiging vanuit de Politie

 

Het bestuur zal worden betrokken bij de voorbereiding van de jaarlijkse update.

 

Actiepunten

Nu de concept verordening gereed is, resteert nog een aantal actiepunten, die door de projectgroep opgepakt zullen worden, respectievelijk - in overleg - door andere collega’s zullen worden afgehandeld:

-           mandaat voor politie regelen bij beëindiging evenement

-          uitvoeringsbesluiten worden nog aangepast voor zover nodig aan de nieuwe versie; na vaststelling van de APV door de Raad (28 oktober a.s.) kunnen deze worden vastgesteld door het college.

-          besluit van het college dat ambtenaren van Afdeling Commerciële Zeden van de Politie Haaglanden worden aangesteld als toezichthouder (was reeds afgesproken in de Stuurgroep Integraal Veiligheidsoverleg)

-          overleg met Politie over definitieve afspraken m.b.t. gevonden voorwerpen

-          controle/aanpassing van de legesverordening m.b.t. systeem vergunningverlening evenementen

-          evaluatie resultaten vuurwerkverkoop en vuurwerk controles december 2004  (dit naar aanleiding van de discussie in de projectgroep of t.a.v. verkooppunten we blijven werken met een systeem van melding of toe zouden moeten naar een systeem van vergunningverlening)

-          in 2005 evaluatie op art. 5.1.6 (inbreng politie); in dit artikel is sprake van 28 dagen recht op plaatsing. Vraag is of dit wel handhaafbaar is.

-          in de gehele APV staan verwijzingen naar artikelnummers uit andere wetgeving. Deze kunnen wellicht in de toekomst op de gemeente website (onder Verordeningen) via een hyperlink worden bijgevoegd.

 

Werktijden

Een punt dat nog nadere beschouwing verdient is de afstemming van de werktijden van politie en gemeente op elkaar. Op dit ogenblik is het al zo dat de werktijden van TOR (Handhaving en Toezicht al zijn uitgebreid naar de avond en het weekend). Nader onderzoek is wenselijk om na te gaan of aanpassing op dit punt nodig en/of wenselijk is.

 

Bestuurlijke boete

Het wetsvoorstel Bestuurlijke Boete – als nieuw sanctiemiddel binnen het bestuursrecht – ligt momenteel bij de Tweede Kamer. Over de inzet van dit sanctiemiddel onder andere ten behoeve van de APV volgt in een later stadium – afhankelijk van de resultaten van parlementaire behandeling - een aparte notitie.

 

Referendumbesluit

De APV is een algemeen verbindend voorschrift. Dit betekent dat het een besluit is waarover –op grond van de (nu nog geldende) Tijdelijke referendumwet –een referendum kan worden gehouden. Om dit duidelijk te maken moet het college –zo bepaalt de wet- een besluit nemen en dit bekend maken.

 

Communicatie

De komende weken zal nog met het vakteam Communicatie afstemming plaatsvinden over communicatie m.b.t. de geactualiseerde APV. De communicatie heeft zowel betrekking op interne communicatie (Gemeente), communicatie met de politie, als ook externe communicatie (met burgers, instellingen en bedrijven).

 

Tot slot

In het raadsvoorstel wordt de raad geďnformeerd over de ins en outs met betrekking tot de vast te stellen nieuwe APV. Het raadsvoorstel en deze oplegnotitie komen in belangrijke mate overeen.

Overigens wordt de geplande besluitvorming in de plenaire raadsvergadering van 28 oktober a.s. voorbereid in de vergadering van de raadscommissie Leefbaarheid van 14 oktober a.s.

 

 

J. Veltman

J. van der Hoest