Geacht college,

 

Binnen de sector Toezicht Openbare Ruimte (TOR) is een aantal controleurs werkzaam in de functie van controleur openbare ruimte en als toezichthouder gericht op handhaving van geldende regelgeving (niet te verwarren met stadstoezichthouders, welke geen bevoegdheden zijn toegekend en welke binnen dit voorstel verder géén rol spelen).

 

Gebleken is dat uit een aantal verordeningen niet blijkt dat deze controleurs bevoegd zijn om toezicht te houden op hetgeen in deze verordeningen is bepaald. Voorgesteld wordt om een aantal verordeningen aan te passen, waardoor een afdoende juridische grondslag wordt gevormd voor handhaving hiervan. Hierbij gaat het om de volgende verordeningen: Exploitatieverordening Horeca 1998, Drank- en Horecaverordening 1996, Parkeerverordening gemeente Delft 2003, Verordening voor het verlenen van ontheffingen ingevolge artikel 87 RVV 1990, Verordening ontheffingverlening autoluw-plusgebied 2003, Marktverordening Delft en de

Wegsleepverordening.

 

Verder blijkt dat voor een beperkt aantal buitengewoon opsporingsambtenaren van sector TOR, vakteam Handhaving & Toezicht (H&T) geldt dat de boa-functie van parkeercontroleur, waarvoor zij zijn beëdigd, niet aansluit bij hun dagelijkse werkzaamheden. Zij dienen voor de boa-functie van controleur openbare ruimte te worden aangewezen. Voorgesteld wordt in te stemmen met het aanvragen van gewijzigde boa-akten.

 

Tenslotte dient te worden geregeld dat de burgemeester ruimere bevoegdheid krijgt tot sluiting van een horecabedrijf op grond van de Exploitatieverordening Horeca 1998, nu in gerechtelijke procedures is gebleken dat, indien niet direct sprake is van een calamiteit of een ernstige openbare ordeverstoring, de burgemeester niet bevoegd is tot algehele sluiting van een horecabedrijf over te gaan. Voorgesteld wordt om artikel 16 van genoemde verordening in dit opzicht te wijzigen.

 

 

 

Natasja Boslooper,

Sector Toezicht Openbare Ruimte, jurist Vergunningen en Ontheffingen.