Binnen de sector Toezicht Openbare Ruimte (TOR) is
een aantal controleurs werkzaam in de functie van controleur openbare ruimte en
als toezichthouder gericht op handhaving van geldende regelgeving (niet te
verwarren met stadstoezichthouders, welke geen bevoegdheden zijn
toegekend en welke binnen dit voorstel verder géén rol spelen).
Gebleken is dat uit een aantal verordeningen niet
blijkt dat deze controleurs bevoegd zijn om toezicht te houden op hetgeen in
deze verordeningen is bepaald. Voorgesteld wordt om een aantal verordeningen
aan te passen, waardoor een afdoende juridische grondslag wordt gevormd voor
handhaving hiervan. Hierbij gaat het om de volgende verordeningen:
Exploitatieverordening Horeca 1998, Drank- en Horecaverordening 1996,
Parkeerverordening gemeente Delft 2003, Verordening voor het verlenen van
ontheffingen ingevolge artikel 87 RVV 1990, Verordening ontheffingverlening
autoluw-plusgebied 2003, Marktverordening Delft en de
Wegsleepverordening.
Verder blijkt dat voor een beperkt aantal
buitengewoon opsporingsambtenaren van sector TOR, vakteam Handhaving &
Toezicht (H&T) geldt dat de boa-functie van parkeercontroleur, waarvoor zij
zijn beëdigd, niet aansluit bij hun dagelijkse werkzaamheden. Zij dienen voor
de boa-functie van controleur openbare ruimte te worden aangewezen. Voorgesteld
wordt in te stemmen met het aanvragen van gewijzigde boa-akten.
Tenslotte dient te worden geregeld dat de burgemeester ruimere
bevoegdheid krijgt tot sluiting van een horecabedrijf op grond van de
Exploitatieverordening Horeca 1998, nu in gerechtelijke procedures is gebleken
dat, indien niet direct sprake is van een calamiteit of een ernstige openbare
ordeverstoring, de burgemeester niet bevoegd is tot algehele sluiting van een
horecabedrijf over te gaan. Voorgesteld wordt om artikel 16 van genoemde
verordening in dit opzicht te wijzigen.
Natasja Boslooper,
Sector Toezicht Openbare Ruimte, jurist Vergunningen en Ontheffingen.