Het PolitieKeurmerk Veilig Wonen® als
werkwijze
Het PolitieKeurmerk Veilig Wonen® (PKVW)is een
succesvol instrument voor de verhoging van de veiligheid. Daar waar woningen in
Nederland hiermee zijn beveiligd daalde het inbraakrisico met 95%. Wanneer ook
woongebouw en woonomgeving aan de pkvw-eisen voldoen blijkt de woonomgeving ook
veiliger en voelt men zich ook veiliger. De raad heeft in 2002 een nota pkvw
aangenomen, waarin zij besloot dat het pkvw de norm is voor nieuwbouw en
beheer.
Op 21 februari 2002 stelde de gemeenteraad de nota
“project veilig wonen; eindverslag voorbereidingsfase” vast.
Daarmee besloot zij dat:
1. de gemeente Delft, voor zover zij daar
zelf verantwoordelijk is, voor nieuwbouwlocaties het geldende
eisenpakket volgens het Politie Keurmerk Veilig Wonen® hanteert. En daar waar
een corporatie of projectontwikkelaar een overeenkomst met de gemeente
aangaat wordt het voldoen aan dit
eisenpakket als voorwaarde in de ontwikkelovereenkomst opgenomen;
2. de gemeente Delft, eveneens voor zover
zij daar verantwoordelijk voor is, het geldende eisenpakket ook hanteert bij de
inrichting en het beheer van de bestaande woonomgeving en zij corporaties of particuliere
verhuurders stimuleert om - binnen hun verantwoordelijkheid – dat eveneens
doen.
3. een
bouwplanadviseur aan te stellen voor maximaal 2 jaar.
8,9 promotie
van het pkvw geschiedt door interne voorlichting en een
publieksfolder.
·
Eind 2003 een bouwplanadviseur pkvw aangesteld. Hij
heeft:
o
in 2003 kennis overgedragen aan alle betrokken
vakteams.
o
Door promotie is bij twee woningcorporaties is het
pkvw uitgangspunt bij groot onderhoud en renovatie.
o
geadviseerd bij algemene veiligheidsvraagstukken.
o
aan alle aanvragers van een bouwvergunning voor de
nieuwbouw van een of meerdere woningen, een gratis keurmerkadvies verstrekt.
·
Opname van het pkvw in project- en
grondovereenkomsten, hierdoor zijn inmiddels diverse projecten in ontwikkeling
waarvoor bij eindoplevering het keurmerk Veilig wonen® verstrekt moet kunnen
worden (VDD-terrein, Papsouwselaan).
·
Het vakteam TOR heeft enkele toezichthouders
opgeleid tot preventieadviseur. Samen met de politie hebben de
preventieadviseurs kosteloos preventieadviezen aangeboden aan Delftse bewoners
in een deel van het Westerkwartier.
In het raadsbesluit 2002 is alleen de financiering
van een tijdelijke bouwplanadviseur opgenomen tot eind 2004. Voor deze nota is
onderzocht of binnen het ISV-2 middelen vrijgemaakt konden worden vooreen
formatieplaats voor een bouwplanadviseur vanaf 2005, het op pkvw-niveau brengen
van de bestaande woonomgeving en het aanbieden van preventieadviezen aan
woningeigenaren. Afhankelijk van de
gekozen variant varieerde de kosten van 215.000 tot 715.000 euro per jaar.
Gelet op de kosten bleek geen van de varianten
haalbaar.
Overdracht taken politie naar gemeente:
Landelijk is besloten dat de politie het grootste
deel van haar pkvw-taken overdraagt aan de gemeenten. Per 1 januari 2006 moet
deze overdracht gereed zijn. Het gaat over de uitvoerende taken van de
bouwplanadviseurs en de preventieadviseurs. De politie blijft betrokken bij de
verdere ontwikkeling van het pkvw-instrumentarium en de advisering over zeer
bijzondere situaties. Tot eind 2005 kan de politie incidenteel een klein deel
van de taken van de gemeentelijke bouwadviseur overnemen. Vanaf 2005 moet een
extern bouwplanadviseur worden ingehuurd.
Taken van de bouwplanadviseur:
Gezien het verdwijnen van de bouwplanadviseurs bij
gemeente en politie, wordt voorgesteld de taken van de bouwplanadviseur als
volgt te organiseren:
·
Van de vakteams die met het pkvw moeten werken
wordt verwacht dat ze minimaal beschikken over algemene kennis van het pkvw en
de actuele handboeken.
·
De bouwplanadviseur wordt per project ingehuurd. De
specialistische kennis van de bouwplanadviseur hoeft niet full-time binnen de
gemeente aanwezig te zijn. Hij toetst de bouwplannen, inrichtingsplannen en
legt projecten voor aan de regionale keurmerkcommissie. Hij kan ook oordelen
over twijfelgevallen en vrijstellingsmogelijkheden.
·
Kennis en ervaring worden door de vakteams
opgebouwd door periodieke plantoetsing en aansluitend een toelichting door een
bouwplanadviseur.
Wanneer het pkvw een eis is voor een project moet
met de andere bouwpartijen, ontwikkelaar of architect, worden afgesproken dat
zij leveren volgens de PKVW normen en dat dit gedurende het proces regelmatig
wordt getoetst.
Waarborging van de toepassing van het pkvw:
Dit
voorstel gaat uit van de gemeentelijk beleidscyclus pdca –Plan-Do-Check-Act-
(INK) en het principe “werk maken met werk”.
PDCA
P.
Het pkvw moet worden opgenomen als richtlijn of eis
in alle relevante stukken, zodat de eisen in een vroeg stadium op tafel liggen
(Plan).
o
Gemeentelijke richtlijnen zoals de planinformatie
en het handboek openbare ruimte
o
Bij projecten wordt formeel vastgelegd in contract
of overeenkomst:
§
dat het certificaat veilig wonen een eis is,
§
wie waarvoor verantwoordelijk is,
§
wanneer tussentijds wordt getoetst.
D.
Binnen de gemeente moet medio 2005 het pkvw een
manier van werken zijn. (Do)
o
Binnen de vakteams moet voldoende kennis over het
pkvw beschikbaar moet zijn. In eerste instantie bij de ontwerpers, maar ook bij
projectleiders en toetsers.
C.
Gemonitoord wordt wat wel en niet is gerealiseerd
(Check).
o
Bij projecten vindt zo vroeg mogelijk in het proces
de eerste toetsing plaats (ruim voor aanvraag bouwvergunning). Externe partijen
(projectontwikkelaars), zijn zelf verantwoordelijk voor de pkvw-toets van hun
producten. Op verzoek van de gemeentelijk projectleider overleggen zij een
verslag van de toetsing door bouwplanbegeleider pkvw.
o
coördinatie: de verschillende ontwerpers moeten hun
deelplannen gezamenlijk laten beoordelen door een bouwplanbegeleider pkvw en
uiteindelijk door de regionale keurmerkcommissie. Het tijdstip waarop verschilt
per project. De bouwplanbegeleider en de verantwoordelijke projectleider
bepalen dit in overleg.
A.
Jaarlijks doet de programmamanager integrale
veiligheid hiervan verslag aan ons college eventueel met voorstel tot wijziging
van beleid of uitvoering (Act).
Werk maken met werk .:
Feitelijk de enige manier waarop het merendeel van
de maatregelen als niet kostenverhogend kan worden uitgevoerd,is door het te
combineren met reeds geplande werkzaamheden bijvoorbeeld de herinrichting van
een straat.
Afstemming:
Bij de voorbereiding van deze nota is regelmatig
overlegd met de betrokken vakteams (Groen, mobiliteit en TOR). De uiteindelijke
beslispunten zijn tot stand gekomen in overleg met de directeur wijk- en
stadszaken, het hoofd ingenieursbureau, het Coördinatie Overleg
Projectdocumenten (COP), vakteamhoofd projecten en de politie.
Om het “Pkvw als manier van werken” mogelijk te
maken, biedt het vakteam Monumentenzorg en bouwkwaliteit eind 2004
bovengenoemde vakteams gerichte cursussen pkvw aan.
Voorstel
Volgend op het raadsbesluit d.d. 21-2-2002, stellen
wij u voor het huidige beleid en de uitvoering als volgt bij te stellen:
Niveaus woning en woonomgeving:
Met ingang van 1-1-2005 registreert de
sector Bouw- en milieutoezicht van de ingediende bouwvergunningaanvragen en de
opgeleverde woningen: voor welk aantal woningen een positief pkvw-advies is
verstrekt en voor welk aantal woningen het certificaat daadwerkelijk is
verstrekt. De sector doet hiervan verslag aan de programmamanager integrale
veiligheid.
Omgevingsniveau:
Algemeen:
BIJLAGE 1:
B&W besluit februari 2002
Punten uit het
raadsbesluit d.d. 21-2-2002.
De
gemeenteraad voorstellen, conform de beslispunten en voorstellen uit het
eindverslag van de projectgroep veilig wonen en de aanbiedingsnota. Het deelbudget veiligheid, bestaande uit 4 x
€ 90.000 tm 2004 en 1 x € 45.000 tm 2007, mede te bestemmen voor:
·
Het aantrekken van een medewerker pkvw . Voorlopig
voor de periode 2002 tm 2004. Maximaal 1 fte ad € 57.000. (Conform
eindverslag.)
·
Aanpassing van de bestaande woonomgeving aan de
eisen van het pkvw. (Conform eindverslag.)
·
Een subsidieregeling pkvw voor de aanpassing van
huurwoningen aan de eisen van het pkvw tezamen met de woningcorporaties. (Aanvullend op het eindverslag.)
Voorts
stellen wij voor in te stemmen met de beslispunten (p.9 eindverslag);
·
1, 2, 3, 8, 9, 10 en 11.
Beslispunten
pagina 9 eindverslag:
1.
de gemeente Delft zal voor nieuwbouwlocaties bij de inrichting en
het beheer van de woonomgeving steeds het daarvoor geldende eisenpakket volgens
het pkvw hanteren door dit, voor zover zij zelf verantwoordelijk is, als eis te
hanteren en daar waar een corporatie of projectontwikkelaar een overeenkomst
met de gemeente aangaat, het voldoen aan dit eisenpakket als voorwaarde in de
ontwikkelingsovereenkomst op te nemen;
2.
de gemeente Delft zal bij de inrichting en
het beheer van de bestaande woonomgeving
steeds het daarvoor geldende eisenpakket volgens het pkvw hanteren door dit,
voor zover zij zelf verantwoordelijk is, als eis te hanteren en corporaties of
particuliere verhuurders te stimuleren binnen hun verantwoordelijkheid eveneens
te voldoen aan dit eisenpakket;
3.
de gemeente Delft zal zorgen dat bij nieuwbouw in bestaande woonomgevingen
ook die woonomgeving aan de desbetreffende eisen volgens het pkvw voldoet
teneinde het pkvw-label te kunnen verkrijgen;
8.
de gemeente Delft zal (met inzet van de
bouwplan- en preventie-adviseurs van de Politie Haaglanden) in 2002 via interne voorlichting volgens het in het
eindverslag opgenomen Communicatieplan de eigen organisatie, met name de
vakteam Bouwtoezicht en monumenten, Ruimtelijke Ordening, Ingenieursbureau,
Mobiliteit, Grondzaken, Projecten en Wijkzaken informeren over Veilig Wonen op
basis van de in het eindverslag opgenomen Protocollen, uitmondend in het
adequaat aanpassen van handboeken, checklists en programma’s van eisen, etc.
die door deze vakteams worden gebruikt;
9.
de gemeente Delft zal ten behoeve van de
publieksvoorlichting een informatiefolder
over Veilig Wonen uitbrengen (en actueel houden), waarin het publiek wegwijs wordt
gemaakt op het gebied van Veilig Wonen in de Delftse situatie; de folder dient
een aanvulling te zijn op de folders die reeds bestaan vanuit het landelijke
project PKVW-; beide folders zullen gecombineerd worden verspreid via de
gebruikelijke informatiebalies van de gemeente Delft, de Politie Haaglanden, de
Delftse woningcorporaties en de kantoren van assurantietussenpersonen;
10. de
gemeente Delft zal vooruitlopend op definitieve afspraken over de gemeentelijke
rol bij het verder stimuleren van Veilig Wonen tenminste één medewerker van het
vakteam BTM de opleidingen
“preventieadviseur” en “bouwplanadviseur” laten volgen.
11. De
voorbereidingsfase van de Project Veilig Wonen hierbij als afgerond te
beschouwen.