Stuk 192 I
Delft,
30 november 2004.
467638
Onderwerp:
Fusie Brandweer Delft-Rijswijk.
Aan de
gemeenteraad.
Geachte
dames en heren,
De gemeenten Delft en Rijswijk hebben versterking van de
samenwerking op het gebied van brandweerzorg en rampenbestrijding al sinds eind
2002 op de agenda staan. Met dit voorstel tot fusie van beide
brandweerorganisaties wordt daar concreet uitwerking aan gegeven. Deze
uitwerkingen geven vervolg aan het vooronderzoek dat onder leiding van een
Stuurgroep, met daarin de beide burgemeesters, is ingesteld. Dit heeft
geresulteerd in een eindrapportage vooronderzoek fusie brandweer
Delft-Rijswijk.Het gezamenlijk oplossen van knelpunten en het maken van een
kwaliteitsslag op het gebied van brandweerzorg en ramenbestrijding werd
haalbaar geacht binnen het totaal van de huidige twee begrotingen. Deze
eindrapportage is in 2004 aangeboden aan de colleges van B&W en is in april
2004 besproken in de raadscommissie Leefbaarheid in Delft en raadscommissie ABVM
in Rijswijk. De beide raadscommissies oordeelden positief over het verder
uitwerken van de fusieplannen. De resultaten hiervan zijn neergelegd in een
Organisatie- en Beleidsplan Brandweer Delft-Rijswijk met diverse bijlagen. De
kern daarvan wordt nader toegelicht.
De doelstelling luidt als volgt:
De volgende randvoorwaarden zijn van kracht:
Het takenpakket van de nieuwe organisatie is in principe
gelijk aan dat van de beide huidige brandweerorganisaties. Eisen op basis van
wet- en regelgeving zijn daarbij leidend. De invulling van het takenpakket
wordt bepaald door het risicobeeld. De taakuitvoering wordt vertaald in de
schakels van de veiligheidsketen (pro-actie, preventie, preparatie, repressie
en nazorg). Rampenbestrijding loopt daar als het ware doorheen omdat het dan
gaat om opschaling van kleine naar grote structuren. Dit betekent dat binnen de
basiszorg hiervoor voorbereidingen moeten zijn getroffen. Een goede
bedrijfsvoering is in het takenpakket van de nieuwe organisatie inbegrepen.
De structuur van de nieuwe organisatie kent een bestuurlijke
en een ambtelijke component. Volgens de gemeenschappelijke regeling is voorzien
in een klein en slagvaardig bestuur dat borg staat voor goede informatievoorziening
naar en verantwoording aan de gemeenteraden. De ambtelijke organisatie is
vormgegeven langs de schakels van de veiligheidsketen. Er is voorzien in
éénhoofdige leiding en een compact managementteam en er wordt gewerkt op basis
van integraal management.
De nieuwe organisatie vult de medezeggenschapsstructuur zelf
in door het instellen van een Ondernemingsraad conform de Wet op de
Ondernemingsraden (WOR).
Het Organisatie- en Beleidsplan Brandweer Delft-Rijswijk is
tweeledig van opzet. Het is een organisatieplan dat inzicht geeft in de
vormgeving aan de fusie en de consequenties ervan. Het is tevens een
beleidsplan waarin de ambities van de nieuwe organisatie voor de komende vier
jaar zijn vastgelegd. De ambitie kan als volgt worden samengevat. Versterking
van alle schakels van de veiligheidsketen door enerzijds de knelpunten op
kunnen te lossen en anderzijds in te kunnen spelen op elke nieuwe ontwikkeling.
Op het gebied van personeel zijn
structureel drie onderwerpen van belang: het formatieplan, de
rechtspositieregeling en als specifiek punt de regeling voor FLO.
Het formatieplan voor de nieuwe
organisatie laat een totaal van 135,6 fte’s zien. Dat is een bruto aantal. Dit
is een hoger aantal dan in oorspronkelijke pre-fusie stukken werd
gepresenteerd. Dit komt omdat hierin meegenomen zijn de 8,5 fte’s waarvan de
kosten worden gedekt uit inkomsten werken voor derden. Het spreekt voor zich
dat bij werken voor derden een flexibel personeelsbeleid wordt gevoerd om er
voor zorg te dragen dat structureel effect op de formatie uitblijft. Verder is
er een verschuiving naar meer uitvoerenden en minder leidinggevenden zichtbaar.
Zo worden knelpunten opgelost en een kwaliteitsslag gemaakt.
Voor de nieuwe organisatie wordt
de rechtspositieregeling van de Gemeente Delft van toepassing verklaard. Het GO
heeft ingestemd met de fusie, voor wat betreft de arbeidsvoorwaarden is een
Bijzonder Georganiseerd Overleg (BGO) ingesteld. Het BGO gaat met name over de
rechtspositionele pakketvergelijking en de daarmee samenhangende afspraken.
Daarnaast is er voorzien in een sociaal plan en een plaatsingsprocedure,
waarmee zorgvuldigheid ten aanzien van het personeel is geborgd. Zoals het zich
nu laat aanzien zal dit niet leiden tot meerkosten. De resultaten van de
arbeidsvoorwaardenovereenkomst zal worden voorgelegd aan het GO en ter
besluitvorming in het college. Formeel kan het BGO en GO pas instemmen met
sociaal statuut en plaatsingsprocedure na het besluit van de Raad. Hierover is
overleg gevoerd met het GO.
In het voortraject is reeds gekozen voor de Delftse
FLO-regeling. Voor het huidig personeel van Brandweer Rijswijk zal in overleg
met het Bijzonder Georganiseerd Overleg (BGO) een nadere overgangsregeling
worden bepaald. Voor nieuw personeel van Brandweer Delft-Rijswijk geldt de
reeds gekozen regeling. Landelijke ontwikkelingen omtrent de FLO worden nader
afgewacht.
In de implementatiefase van de nieuwe organisatie zal het
personeel van beide brandweerkorpsen voor een periode van enkele maanden,
uiterlijk tot 1 juli 2005, gedetacheerd worden bij Brandweer Delft-Rijswijk.
Gedurende de periode van detachering zal voor de medewerkers de huidig geldende
gemeentelijke Rechtspositieregeling onverminderd van kracht blijven en staan de
medewerkers onder leiding en verantwoordelijkheid van de nieuwe
directeur/commandant Brandweer Delft-Rijswijk.
8.
Financiële consequenties
De structurele consequenties zijn weergegeven in de
begroting 2005, de meerjarenbegroting en het meerjareninvesteringsplan. Voor de
systematiek en de gehanteerde uitgangspunten wordt verwezen naar hoofdstuk 7.3
van het Organisatie- en Beleidsplan.
Met de fusie zijn ook frictiekosten gemoeid. Hierbij gaat
het om de volgende posten: informatievoorziening (circa € 250.000,-),
facilitaire diensten (circa € 225.000,-),
overige kosten (circa € 130.000,- over een periode van maximaal twee
jaar) en overheadkosten die achterblijven bij de gemeente Rijswijk (worden
opgelost door een niet volledig gebruik van de overhead brandweer Rijswijk). De
verdeelsleutel van de frictiekosten voor Rijswijk is op basis van het aantal
inwoners (1:2). Voor de dekking wordt voorgesteld in te zetten het restant van
het vervangingsreserve materieel (ca € 160.000) en de rest uit de afkoopsom
voor de overdracht van de activa. Voor Delft gaat het om een bedrag van €
359.000 in 2005 en € 44.000 in 2006.
Nieuwbouw
op beide locaties is reeds voorzien in een apart traject van bestuurlijke
besluitvorming. In Delft is de fase van het Definitief Ontwerp voorbij, in
Rijswijk is men in de fase van het Voorlopig Ontwerp. Afstemming tussen beide
gemeenten vindt plaats en zal ook in het vervolg van het traject binnen het
nieuwe management worden vervolgd. Het doel is om binnen de mogelijkheden te
komen tot een inrichting en taakverdeling, die recht doet aan de uitstraling van
één brandweerorganisatie vanuit twee locaties ten dienste van het totale
verzorgingsgebied.
Onder
voorbehoud van gunstig advies van de commissie Leefbaarheid stellen wij u voor:
In te stemmen met:
a)
het aangaan van de fusie conform het Organisatie- en
Beleidsplan Brandweer Delft-Rijswijk;
b)
het oprichten van de Gemeenschappelijke Regeling Brandweer
Delft-Rijswijk;
c)
het aanwijzen van de leden van het Algemeen Bestuur;
d)
het benoemen van de projectleider/beoogd commandant als
eerste commandant Brandweer Delft-Rijswijk per 1 januari 2005;
e)
het dekken van de frictiekosten van € 403.000 t.l.v. de
daartoe ter beschikking staande middelen (restant vervangingsfonds en
aankoopsom activa);
f)
het budgettair neutraal wijzigen van de Programmabegroting
2005 van de gemeente Delft via een separaat op te maken begrotingswijziging 2005.
Kennis te
nemen van:
g) het begin 2005 in gang zetten van de formele hoorprocedure.van de
stukken als bedoeld onder h) en i) van de zijde van het nieuwe bestuur van het
openbaar lichaam Brandweer Delft-Rijswijk, indien en nadat deze in de
eerste bestuursvergadering zijn
vastgesteld.
h) de begroting 2005, de meerjarenraming en het
meerjareninvesteringsplan
i) het Organisatie- en beleidsplan als
meerjarenbeleidsplan 2005 – 2008 van de nieuwe organisatie.
Hoogachtend,
Burgemeester
en wethouders van Delft,
mr. drs.
G.A.A. Verkerk ,burgemeester.
mr. drs. H.G.L.M. Camps ,secretaris.
Stuk 192
II
461888
De raad
der gemeente Delft;
gelezen
het voorstel van het college van 30 november 2004;
b e s l u
i t:
in te
stemmen met:
a)
het aangaan van de fusie conform het Organisatie- en
Beleidsplan Brandweer Delft-Rijswijk;
b)
het oprichten van de Gemeenschappelijke Regeling Brandweer
Delft-Rijswijk;
c)
het aanwijzen van de leden van het Algemeen Bestuur;
d)
het benoemen van de projectleider/beoogd commandant als eerste
commandant Brandweer Delft-Rijswijk per 1 januari 2005;
e)
het dekken van de frictiekosten van € 403.000 t.l.v. de
daartoe ter beschikking staande middelen (restant vervangingsfonds en
aankoopsom activa);
f)
het budgettair neutraal wijzigen van de Programmabegroting
2005 van de gemeente Delft via een separaat op te maken begrotingswijziging
2005.
Kennis te
nemen van:
g) het begin 2005 in gang zetten van de formele hoorprocedure.van de
stukken als bedoeld onder h) en i) van de zijde van het nieuwe bestuur van het
openbaar lichaam Brandweer Delft-Rijswijk, indien en nadat deze in de
eerste bestuursvergadering zijn
vastgesteld.
h) de begroting 2005, de meerjarenraming en het
meerjareninvesteringsplan
i) het Organisatie- en beleidsplan als
meerjarenbeleidsplan 2005 – 2008 van de nieuwe organisatie.
Aldus
vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 16 december 2004.
,burgemeester.
,griffier.