Stuk 192 I                                                                                           Delft, 30 november 2004.

467638

                                            

Onderwerp: Fusie Brandweer Delft-Rijswijk.

 

Aan de gemeenteraad.

 

Geachte dames en heren,

 

1.                   Inleiding

De gemeenten Delft en Rijswijk hebben versterking van de samenwerking op het gebied van brandweerzorg en rampenbestrijding al sinds eind 2002 op de agenda staan. Met dit voorstel tot fusie van beide brandweerorganisaties wordt daar concreet uitwerking aan gegeven. Deze uitwerkingen geven vervolg aan het vooronderzoek dat onder leiding van een Stuurgroep, met daarin de beide burgemeesters, is ingesteld. Dit heeft geresulteerd in een eindrapportage vooronderzoek fusie brandweer Delft-Rijswijk.Het gezamenlijk oplossen van knelpunten en het maken van een kwaliteitsslag op het gebied van brandweerzorg en ramenbestrijding werd haalbaar geacht binnen het totaal van de huidige twee begrotingen. Deze eindrapportage is in 2004 aangeboden aan de colleges van B&W en is in april 2004 besproken in de raadscommissie Leefbaarheid in Delft en raadscommissie ABVM in Rijswijk. De beide raadscommissies oordeelden positief over het verder uitwerken van de fusieplannen. De resultaten hiervan zijn neergelegd in een Organisatie- en Beleidsplan Brandweer Delft-Rijswijk met diverse bijlagen. De kern daarvan wordt nader toegelicht.

 

2.                   Doelstelling van de fusie

De doelstelling luidt als volgt:

 

3.                   Randvoorwaarden bij de fusie

De volgende randvoorwaarden zijn van kracht:

 

4.                   Takenpakket nieuwe organisatie

Het takenpakket van de nieuwe organisatie is in principe gelijk aan dat van de beide huidige brandweerorganisaties. Eisen op basis van wet- en regelgeving zijn daarbij leidend. De invulling van het takenpakket wordt bepaald door het risicobeeld. De taakuitvoering wordt vertaald in de schakels van de veiligheidsketen (pro-actie, preventie, preparatie, repressie en nazorg). Rampenbestrijding loopt daar als het ware doorheen omdat het dan gaat om opschaling van kleine naar grote structuren. Dit betekent dat binnen de basiszorg hiervoor voorbereidingen moeten zijn getroffen. Een goede bedrijfsvoering is in het takenpakket van de nieuwe organisatie inbegrepen.

 

5.                   Structuur nieuwe organisatie

De structuur van de nieuwe organisatie kent een bestuurlijke en een ambtelijke component. Volgens de gemeenschappelijke regeling is voorzien in een klein en slagvaardig bestuur dat borg staat voor goede informatievoorziening naar en verantwoording aan de gemeenteraden. De ambtelijke organisatie is vormgegeven langs de schakels van de veiligheidsketen. Er is voorzien in éénhoofdige leiding en een compact managementteam en er wordt gewerkt op basis van integraal management.

De nieuwe organisatie vult de medezeggenschapsstructuur zelf in door het instellen van een Ondernemingsraad conform de Wet op de Ondernemingsraden (WOR).

 

6.                   Ambitieniveau nieuwe organisatie

Het Organisatie- en Beleidsplan Brandweer Delft-Rijswijk is tweeledig van opzet. Het is een organisatieplan dat inzicht geeft in de vormgeving aan de fusie en de consequenties ervan. Het is tevens een beleidsplan waarin de ambities van de nieuwe organisatie voor de komende vier jaar zijn vastgelegd. De ambitie kan als volgt worden samengevat. Versterking van alle schakels van de veiligheidsketen door enerzijds de knelpunten op kunnen te lossen en anderzijds in te kunnen spelen op elke nieuwe ontwikkeling.

 

7.                   Personele consequenties

Op het gebied van personeel zijn structureel drie onderwerpen van belang: het formatieplan, de rechtspositieregeling en als specifiek punt de regeling voor FLO.

Het formatieplan voor de nieuwe organisatie laat een totaal van 135,6 fte’s zien. Dat is een bruto aantal. Dit is een hoger aantal dan in oorspronkelijke pre-fusie stukken werd gepresenteerd. Dit komt omdat hierin meegenomen zijn de 8,5 fte’s waarvan de kosten worden gedekt uit inkomsten werken voor derden. Het spreekt voor zich dat bij werken voor derden een flexibel personeelsbeleid wordt gevoerd om er voor zorg te dragen dat structureel effect op de formatie uitblijft. Verder is er een verschuiving naar meer uitvoerenden en minder leidinggevenden zichtbaar. Zo worden knelpunten opgelost en een kwaliteitsslag gemaakt.

Voor de nieuwe organisatie wordt de rechtspositieregeling van de Gemeente Delft van toepassing verklaard. Het GO heeft ingestemd met de fusie, voor wat betreft de arbeidsvoorwaarden is een Bijzonder Georganiseerd Overleg (BGO) ingesteld. Het BGO gaat met name over de rechtspositionele pakketvergelijking en de daarmee samenhangende afspraken. Daarnaast is er voorzien in een sociaal plan en een plaatsingsprocedure, waarmee zorgvuldigheid ten aanzien van het personeel is geborgd. Zoals het zich nu laat aanzien zal dit niet leiden tot meerkosten. De resultaten van de arbeidsvoorwaardenovereenkomst zal worden voorgelegd aan het GO en ter besluitvorming in het college. Formeel kan het BGO en GO pas instemmen met sociaal statuut en plaatsingsprocedure na het besluit van de Raad. Hierover is overleg gevoerd met het GO.

 

In het voortraject is reeds gekozen voor de Delftse FLO-regeling. Voor het huidig personeel van Brandweer Rijswijk zal in overleg met het Bijzonder Georganiseerd Overleg (BGO) een nadere overgangsregeling worden bepaald. Voor nieuw personeel van Brandweer Delft-Rijswijk geldt de reeds gekozen regeling. Landelijke ontwikkelingen omtrent de FLO worden nader afgewacht.

 

In de implementatiefase van de nieuwe organisatie zal het personeel van beide brandweerkorpsen voor een periode van enkele maanden, uiterlijk tot 1 juli 2005, gedetacheerd worden bij Brandweer Delft-Rijswijk. Gedurende de periode van detachering zal voor de medewerkers de huidig geldende gemeentelijke Rechtspositieregeling onverminderd van kracht blijven en staan de medewerkers onder leiding en verantwoordelijkheid van de nieuwe directeur/commandant Brandweer Delft-Rijswijk.

 

8.                   Financiële consequenties

De structurele consequenties zijn weergegeven in de begroting 2005, de meerjarenbegroting en het meerjareninvesteringsplan. Voor de systematiek en de gehanteerde uitgangspunten wordt verwezen naar hoofdstuk 7.3 van het Organisatie- en Beleidsplan.

 

Met de fusie zijn ook frictiekosten gemoeid. Hierbij gaat het om de volgende posten: informatievoorziening (circa € 250.000,-), facilitaire diensten (circa € 225.000,-),  overige kosten (circa € 130.000,- over een periode van maximaal twee jaar) en overheadkosten die achterblijven bij de gemeente Rijswijk (worden opgelost door een niet volledig gebruik van de overhead brandweer Rijswijk). De verdeelsleutel van de frictiekosten voor Rijswijk is op basis van het aantal inwoners (1:2). Voor de dekking wordt voorgesteld in te zetten het restant van het vervangingsreserve materieel (ca € 160.000) en de rest uit de afkoopsom voor de overdracht van de activa. Voor Delft gaat het om een bedrag van € 359.000 in 2005 en € 44.000 in 2006.

 

9.                   Bedrijfsvoering

Integraal management in de nieuwe organisatie is er bij gebaat dat zo veel mogelijk bedrijfsvoeringstaken op kwalitatief en kwantitatief niveau in eigen huis worden uitgevoerd. Het uitbesteden van onderdelen blijft gezien de relatief kleine schaal van de organisatie nog aan de orde, maar is veel minder van omvang. Na goed overleg tussen de ambtelijke diensten van beide gemeenten is door de Stuurgroep besloten deze aanvullende ondersteuning door de gemeente Delft te laten verzorgen. Dit heeft geen financiële consequenties voor Facilitair Delft. De achtergrond van deze keuze is het voorkomen van versnippering van de uit te besteden taken en het in stand houden van de onderlinge samenhang. Er lag reeds de onder punt 7 genoemde keuze voor toepassing van de rechtspositieregeling van de gemeente Delft voor de nieuwe organisatie. Daarnaast is uitdrukkelijk de keuze bepaald door beschikbare expertise, continuïteit, volumevoordeel en specifieke deskundigheid. Voor de gemeente Rijswijk ontstaan door deze keuze geen onoverkomelijke problemen; bovendien zal er zo mogelijk rekening gehouden worden met achterblijvend personeel bij de invulling van de bedrijfsvoeringstaken in de nieuwe organisatie. Voor de voorbereiding van het onderbrengen van de facilitaire dienstverlening bij de gemeente Delft wordt een projectvoorstel gemaakt door het cluster facilitair en de brandweer. 

 

10.               Huisvesting

Nieuwbouw op beide locaties is reeds voorzien in een apart traject van bestuurlijke besluitvorming. In Delft is de fase van het Definitief Ontwerp voorbij, in Rijswijk is men in de fase van het Voorlopig Ontwerp. Afstemming tussen beide gemeenten vindt plaats en zal ook in het vervolg van het traject binnen het nieuwe management worden vervolgd. Het doel is om binnen de mogelijkheden te komen tot een inrichting en taakverdeling, die recht doet aan de uitstraling van één brandweerorganisatie vanuit twee locaties ten dienste van het totale verzorgingsgebied.

 

11.               Voorstel

 

Onder voorbehoud van gunstig advies van de commissie Leefbaarheid stellen wij u voor:

 

 In te stemmen met:

a)       het aangaan van de fusie conform het Organisatie- en Beleidsplan Brandweer Delft-Rijswijk;

b)       het oprichten van de Gemeenschappelijke Regeling Brandweer Delft-Rijswijk;

c)       het aanwijzen van de leden van het Algemeen Bestuur;

d)       het benoemen van de projectleider/beoogd commandant als eerste commandant Brandweer Delft-Rijswijk per 1 januari 2005;

e)       het dekken van de frictiekosten van € 403.000 t.l.v. de daartoe ter beschikking staande middelen (restant vervangingsfonds en aankoopsom activa);

f)         het budgettair neutraal wijzigen van de Programmabegroting 2005 van de gemeente Delft via een separaat op te maken begrotingswijziging 2005.

 

Kennis te nemen van:

 

g)   het begin 2005 in gang zetten van de formele hoorprocedure.van de stukken als bedoeld onder h) en i) van de zijde van het nieuwe bestuur van het openbaar lichaam Brandweer Delft-Rijswijk, indien en nadat deze in de eerste  bestuursvergadering zijn vastgesteld.

h)   de begroting 2005, de meerjarenraming en het meerjareninvesteringsplan

i)    het Organisatie- en beleidsplan als meerjarenbeleidsplan 2005 – 2008 van de nieuwe organisatie.

 

Hoogachtend,

 

Burgemeester en wethouders van Delft,

 

 

mr. drs. G.A.A. Verkerk                         ,burgemeester.

 

 

mr. drs. H.G.L.M. Camps                      ,secretaris.


Stuk 192 II

461888

 

 

De raad der gemeente Delft;

 

gelezen het voorstel van het college van 30 november 2004;

 

b e s l u i t:

 

in te stemmen met:

 

a)       het aangaan van de fusie conform het Organisatie- en Beleidsplan Brandweer Delft-Rijswijk;

b)       het oprichten van de Gemeenschappelijke Regeling Brandweer Delft-Rijswijk;

c)       het aanwijzen van de leden van het Algemeen Bestuur;

d)       het benoemen van de projectleider/beoogd commandant als eerste commandant Brandweer Delft-Rijswijk per 1 januari 2005;

e)       het dekken van de frictiekosten van € 403.000 t.l.v. de daartoe ter beschikking staande middelen (restant vervangingsfonds en aankoopsom activa);

f)         het budgettair neutraal wijzigen van de Programmabegroting 2005 van de gemeente Delft via een separaat op te maken begrotingswijziging 2005.

 

Kennis te nemen van:

 

g)   het begin 2005 in gang zetten van de formele hoorprocedure.van de stukken als bedoeld onder h) en i) van de zijde van het nieuwe bestuur van het openbaar lichaam Brandweer Delft-Rijswijk, indien en nadat deze in de eerste  bestuursvergadering zijn vastgesteld.

h)   de begroting 2005, de meerjarenraming en het meerjareninvesteringsplan

i)    het Organisatie- en beleidsplan als meerjarenbeleidsplan 2005 – 2008 van de nieuwe organisatie.

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 16 december 2004.

 

 

 

                                                           ,burgemeester.

 

 

 

                                                           ,griffier.