
naar agenda
10 november 2005

naar agenda 8 december 2005
|
|
|
|
Voorzitter |
Mevrouw Bolten |
Commissiegriffier: |
Mevrouw Van der Rest |
College |
Wethouders Vuijk en Torenstra |
Aanwezig: |
De dames El Marini, Wijnmaalen, Wielens,
Welle Donker, Kluivingh, Manggaprow en Van der Hoek
De heren Bot, Otto, Engels, De Jong, Van Til, Riphagen en De Wit.
|
Afwezig zonder opmerkingen over de te
bespreken agendapunten:
- Fracties Onafhankelijk en SP
Afwezig met opmerkingen:
- D66 fractie (mevrouw Lourens
adviseert positief m.b.t. het voorstel ‘Slaagkans grote
gezinnen’).
|
|
1. |
Opening
De voorzitter opent om 20.00 uur de vergadering.
|
|
|
2. |
Inventarisatie insprekers
De volgende insprekers hebben zich aangemeld:
1 De heer H. Pol – agendapunt 4 (lijst niet te bespreken stukken
– onderdeel I – punt 1 – wijziging / actualisering
APV)
2 Mevrouw Van Bemmelen – agendapunt 7 (Slaagkans grote
gezinnen)
|
|
|
3. |
Vaststellen besluitenlijst d.d. 6
oktober 2005
Tekstueel Pag. 4 – punt 8. Conclusie – 5e regel
De heer De Jong merkt op geen uitspraak te hebben gedaan over de nota.
Hij verzoekt de fractie stadsbelangen (5e regel) te
schrappen uit de opsomming.
De besluitenlijst wordt met inbegrip van genoemde wijziging
vastgesteld
N.a.v. Pag.
3 - Advies
De heer De Wit merkt op niet tevreden te zijn met de wijze van
verslaglegging van de vergadering. Zijns inziens wordt (in dit geval
m.n. bij de conclusies) de fractie Leefbaar Delft tekort gedaan.
De voorzitter peilt bij de commissie of ook zij de mening van de heer
De Wit delen. De leden van de commissie geven aan geen problemen te
hebben met de wijze van verslaglegging.
|
|
|
4. |
Vaststellen lijst niet te bespreken
stukken.
Punt I – 1. Wijziging / actualisering Algemene Plaatselijke
Verordening Delft (APV)
Inspreker: De heer Pol verzoekt de
commissie om de aantalbeperking m.b.t. braderieën en incidentele
markten (zoals nader uitgewerkt in de nota ‘Technische aanvullingen
art. 2 APV) niet alleen te laten gelden voor de Markt, maar die te
laten gelden voor alle locaties in Delft (voor zover die op zich
geschikt zijn voor braderieën/incidentele markten). Dit i.v.m.
overlast, door hem ervaren bij eerdere braderieën op het
Bastiaanplein en de opmerking in genoemde nota dat "het aantal
aanvragen voor deze activiteiten sinds 2003 sterk is gestegen’. Hij
vraagt de commissie de APV hierop aan te passen.
De voorzitter vraagt de leden van de commissie of zij nog aanvullende
vragen/ opmerkingen naar aanleiding van het door de inspreker
ingebrachte onderwerp naar voren willen brengen. Zij benadrukt daarbij
dat de vragen beperkt dienen te blijven tot het onderwerp van de
inspreker (braderieën), daar het voorstel zelf (wijziging APV) niet
ter bespreking is gevraagd.
De commissie stelt aanvullende vragen over o.a.:
- de nota ‘technische aanvullingen art. 2.2.2. APV;
- de reikwijdte van de regeling zoals opgenomen in genoemde
nota;
- het percentage culturele-/commerciële activiteiten;
- het aantal braderieën;
- het verdringingseffect;
- het toepassen van maatwerk.
Wethouder Vuijk beantwoordt de gestelde vragen, waarbij hij opmerkt
dat:
- het vaststellen van de regels (APV) een bevoegdheid is van de
raad, het nader invullen van de regels met beleid (nota
‘technische aanvullingen art. 2.2.2 APV) een bevoegdheid is
van het college;
- de beoordelingscriteria uit de
nota specifiek bedoeld zijn voor
de markt;
- de genoemde percentages/aantallen arbitrair zijn, maar nodig
zijn voor een consistente lijn in de beoordeling. Indien
knelpunten worden gesignaleerd, zal gekeken worden of de
nota aanpassing behoeft.
- er geen vergunning was verleend
voor de evangelisatie-
bijeenkomst op het Bastiaanplein (n.a.v. opmerking van de
inspreker).
De wethouder zegt toe:
- op het verplaatsingseffect terug te zullen komen in de
commissie (de wethouder zal nog aangeven in welke
commissie CKE&M (inhoudelijk over evenementen) of
Leefbaarheid (APV-technisch));
- hij zal nagaan op welk tijdstip gestart mag worden met het
opbouwen van de braderieën;
- de mogelijkheid te zullen
onderzoeken of ook andere locaties
dan de Markt onder het regiem van de nota (technische
aanvullingen) gebracht kunnen worden.
Advies
De fractie Leefbaar Delft merkt op een amendement van de VVD fractie
te verwachten bij behandeling in de raad en vraagt om het amendement
te mogen inzien voor de raadsvergadering.
De GroenLinks fractie heeft begrip voor de gekozen opzet van het
college om onderscheidende criteria in de APV op te nemen, dit t.b.v.
de controle op ‘(ongewenste) evenementen’ en wacht reacties van
andere fracties hierop af in de raad.
M.b.t. de verplaatsing van evenementen naar andere locaties, wacht de
fractie een nadere voorstel van de wethouder af.
De fractie Stadsbelangen zegt een ander (aangepast) voorstel van het
college te verwachten.
De VVD fractie wacht de beantwoording van de rondvraag af.
De overige fracties doen geen uitspraak over het voorstel.
De lijst niet te bespreken stukken
wordt vastgesteld.
|
|
|
5. |
Mededelingen.
Er zijn geen mededelingen.
|
|
|
6. |
Rondvraag Schriftelijke rondvragen
Mevrouw Van der Hoek heeft een schriftelijke rondvraag ingediend over
de APV. In de vraag stelt zij de volgende punten aan de orde:
- De nota "technische aanvullingen art. 2.2.2 APV" .
Genoemde
nota maakte oorspronkelijk geen deel uit van de stukken en
was pas laat op het RIS te vinden.
- De onduidelijkheid m.b.t. de reikwijdte van de regeling uit
genoemde nota. Geldt deze regeling voor braderieën/incidentele
markten in alle openbare ruimten?
- Het meten van het percentage aan
culturele-/commerciële
activiteiten (hoe gaat het college dit meten)?
- Het verplaatsingseffect, het aantal te organiseren braderieën
per organisator en de wijze van aanvragen.
Verder geeft zij in de rondvraag te kennen de hoeveelheid regels te
omvangrijk te vinden voor het gestelde probleem en merkt op bang te
zijn dat met het vaststellen van de nota technische aanvullingen, meer
problemen worden opgeroepen dan dat er opgelost worden.
N.a.v. de bespreking van het onderwerp bij punt 4 van de
bespreekagenda vult mevrouw Van der Hoek hierop aan blij te zijn met
de wijzigingen in de APV, maar niet met de hoeveelheid aan regels,
zoals op genomen in de nota technische aanvullingen. Een nota die niet
onder de bevoegdheid valt van de raad, maar onder die van het college.
Zij vraagt hoe hier nu mee om te gaan. Wethouder
Vuijk beantwoordt haar vragen (voor zover niet reeds beantwoord bij
punt 4 van de agenda). Hij zegt daarbij toe:
- na te zullen gaan of het mogelijk
is om de nota ‘technische
aanvullingen art. 2.2.2. APV’ apart ter discussie te brengen
in
de commissie CKE&M.
N.a.v. de beantwoording zegt mevrouw Van der Hoek in de raad een
stemverklaring te zullen geven bij genoemd onderwerp.
Wethouder Vuijk zegt verder toe dat:
Indien mocht blijken dat de bepalingen uit de nota knellend zouden
zijn,
- hij hierop terug zal komen in de commissie;
- het beleid hierop zal worden aangepast.
Mevrouw Van der Hoek heeft verder nog een schriftelijke rondvraag
gesteld over de invulling van de functie wijkagent. Wat zijn de
afspraken als de wijkagent uitvalt?
Wethouder Vuijk antwoordt (namens betreffend portefeuillehouder):
"Bij afwezigheid of in geval van
ziekte of vakantie neemt een andere wijkagent in dezelfde wijk waar.
Per wijk (die gelijk lopen aan de gemeentelijke indeling) zijn twee
wijkagenten. Indien een wijkagent langere tijd afwezig is dan wordt er
vanuit het wijkteam waargenomen. De drie wijkteams van ca. veertig
man, waaronder vier tot vijf wijkagenten, staan o.l.v. een
wijkteamchef. De wijkteamchef draagt zorg voor vervanging in
overlegstructuren en in individuele gevallen waarin een beroep wordt
gedaan door de burgers van Delft op de wijkagent. Dat betekent ook,
dat in de aanloop naar de jaarwisseling, momenteel nog bezien wordt in
hoeverre het door ziekte afwezig zijn van de wijkagent nog meer moet
worden gecompenseerd, of dat er tijdelijk een waarnemer moet worden
aangesteld".
Mondelinge rondvraag
De heer De Wit stelt een rondvraag over de oude zeepfabriek van
Busquet in de Molenstraat. Zijns inziens staat de fabriek op
instorten, wat een gevaarlijke situatie oplevert. Hij vraagt hier een
(bouwkundig) onderzoek naar te doen.
De voorzitter merkt op dat dit een vraag is voor commissie
Duurzaamheid – wethouder Grashoff (aanschrijvingsbeleid), en stelt
de heer De Wit voor deze vraag in genoemde commissie aan de orde te
stellen.
|
|
|
7. |
Slaagkans grote gezinnen (628110)
Het voorstel wordt voor nader overleg voorgelegd aan de commissie en
betreft de uitvoering van een eerdere toezegging.
De commissie adviseert in deze het college.
Inspreekster Mevrouw Van Bemmelen vraagt de wethouder op welke termijn
maatregelen worden gerealiseerd en grotere woningen beschikbaar zullen
zijn voor grote gezinnen.
In 1e en 2e termijn komen o.a. de volgende
onderwerpen aan de orde:
- Prestatieafspraken (binnen welke
termijn zijn deze te
verwachten en waar bestaan deze precies uit)
- Haaglanden (hoe verhoudt de
Delftse aanpak zich m.b.t.
afspraken binnen Haaglanden. Kan Delft dit zelfstandig
doorvoeren)
- Sturingsmogelijkheden. (Waarom waren eerdere afspraken niet
waar te maken en waarom zouden de nu voorgesteld
prestatieafspraken dit wel zijn).
- Probleemeigenaar (Maak
woningcorporaties
probleemeigenaar).
- Urgentie
- Grote gezinnen (Wat zijn echt
grote gezinnen)
- De verkoop van grote woningen
door corporaties.
- Motieven om te verhuizen.
- Aftoppen van huren.
- Het passeren van het Haaglanden
woonverdeelsyteem.
- Verantwoordelijkheid (bij het
individu of bij de maatschappij).
- Het niet marktconform aanbieden
van woningen.
- Terugkoppeling van effecten/resultaten na één jaar.
- Aanzuigende werking van de
voorgestelde maatregelen (toeloop
vanuit de regio).
De wethouder beantwoordt de gestelde vragen en benadrukt daarbij dat:
- m.n. de gestelde regels de
belangrijkste oorzaak van het
probleem zijn. De voorgestelde oplossingsrichtingen zich m.n.
focussen op:
- het anders toepassen van de
regels / veranderen van de
regelgeving;
- de zorg voor voldoende grote
woningen;
De wethouder zegt naar aanleiding daarvan toe dat:
- hij het probleem/de uitkomsten
van het debat zal meenemen
naar Haaglanden;
- hij na zal gaan of er sprake is
van de verkoop van grote
woningen door de corporaties;
- hij de suggestie m.b.t. de
gefaseerde aanpak van 2 jaar (1e jaar
25 gezinnen helpen, het jaar daarop weer 25) zal meenemen en
hij hier nog op zal terugkomen;
- resultaten/cijfers regelmatig
zullen worden teruggekoppeld naar
de commissie.
Advies
De meerderheid van de commissie complimenteert de wethouder met het
voorstel. De fracties GroenLinks, STIP, ChristenUnie/ SGP,
Stadsbelangen, VVD, PvdA, D66 en CDA geven een positief advies.
De fractie Leefbaar Delft adviseert
positief m.b.t. de task force en negatief m.b.t. de maatregelen
genoemd onder de punten 2 en 3.
|
|
|
8. |
Jaarverslag 2004 Inspectie Kinderopvang
Gemeente Delft (625181
Het voorstel is ter bespreking gevraagd door mevrouw El Marini /
GroenLinks en wordt voor nader overleg voorgelegd aan de commissie. De
voorzitter benadrukt dat bij de bespreking van het jaarverslag alleen
de aangehaalde punten uit de motivatie van GroenLinks aan de orde
kunnen komen, daar geen van de andere partijen heeft aangegeven andere
punten uit het verslag aan de orde te willen stellen.
De volgende punten worden besproken:
- het niet inspecteren van alle kinderdagverblijven;
- het ontbreken van vluchtplannen bij een aantal
peuterspeelzalen (gevraagd wordt om welke speelzalen dit gaat
en wat eraan wordt gedaan);
- vluchtplan / ontruimingsplan / gebruikersvergunning /
sanctionering;
- het verdwijnen van de adviserende rol van de inspecteur,
conclusies uit het overleg;
- rapportages/jaarverslagen op internet (URL);
- het ontbreken van een heldere slotconclusie in het jaarverslag.
Wethouder Torenstra beantwoordt de gestelde vragen en merkt ter
verduidelijking op dat:
- peuterspeelzalen één keer per twee jaar worden geïnspecteerd,
kinderdagverblijven één keer per jaar;
- bij navraag gebleken is dat er één peuterspeelzaal zonder
vluchtplan was;
- alle 23 peuterspeelzalen een gebruiksvergunning hebben
(verstrekt door de brandweer);
- binnen een half jaar na het verstrekken van een
gebruikersvergunning een ontruimingsplan moet zijn ingediend
bij de brandweer (dit is gebeurd);
- de GGD één keer in de twee jaar controleert op de verordening
en de brandweer jaarlijks controleert op brandveiligheid;
- de GGD spreekt over een vluchtplan en de brandweer over een
ontruimingsplan en dat dit twee verschillende zaken betreft.
- jaarverslagen van de GGD later komen dan de individuele
verslagen van de instellingen;
- de
adviserende rol van de GGD niet verdwijnt t.a.v. het
peuterspeelzaalwerk;
verder zegt de wethouder toe dat:
- volgende maand de volgende twee
stukken over kinderopvang
ter kennisname aan de commissie zullen worden aangeboden:
- evaluatie van de invoering van de wet Kinderopvang;
- toezicht, handhaving en sanctionering in de Kinderopvang
(geënt op VNG-model).
Vanuit de commissie wordt n.a.v. de beantwoording van de wethouder
opgemerkt dat peuterspeelzalen geen gebruikersvergunning nodig hebben
(hangt samen met het feit dat er niet geslapen wordt en met het aantal
mensen/kinderen die in één ruimte worden opgevangen) (geciteerd uit
een brief van de Brandweer d.d. 9 november 2005)
De wethouder zegt toe:
- op zeer korte termijn opheldering te zullen vragen over de
aangehaalde brief van de Brandweer.en de commissie hierover
te informeren;
- het internetadres waarop de
rapporten zijn te vinden, toe te
zullen sturen aan de commissie
Het jaarverslag en de toelichting van de wethouder worden voor
kennisgeving aangenomen.
|
|
|
9. |
Sluiting
De vergadering wordt om 22.15 uur gesloten.
|
|
|
|