
naar agenda 8 december 2005

naar agenda
|
|
Voorzitter |
Mevrouw Bolten |
Commissiegriffier: |
Mevrouw Van der Rest |
College |
Wethouders Torenstra, Rensen en
Mooiweer |
Aanwezig: |
De dames El Marini, Wijnmaalen, Welle
Donker, Stolker, Lourens en Van der Hoek
De heren Bot, Otto, Engels, De Jong, Van Til, Van Putten, Van
Breukelen, Stoop en De Wit.
|
Afwezig zonder opmerkingen over de te
bespreken agendapunten:
|
|
0. |
19.00 – 20.00 uur
Presentatie: ‘Landelijke-
en regionale afspraken politie’ – de heer Th. van der Plas.
|
|
|
1. |
Opening
De voorzitter opent om 20.05 uur de vergadering.
|
|
|
2. |
Inventarisatie insprekers
Er hebben zich geen insprekers aangemeld.
|
|
|
3. |
Vaststellen besluitenlijst d.d. 6
oktober 2005
Tekstueel: geen opmerkingen
N.a.v.:
Pag. 3 – Mondelinge rondvraag
De heer De Wit zegt een emailbericht aan de burgemeester te
hebben toegezonden over de oude zeepfabriek Busquet en nog geen
antwoord op zijn bericht te hebben ontvangen.
De voorzitter verwijst in deze naar haar eerdere antwoord m.b.t.
genoemde rondvraag en neemt kennis van de mededeling van de heer De
Wit.
De besluitenlijst wordt ongewijzigd vastgesteld.
|
|
|
4. |
Vaststellen lijst niet te bespreken
stukken.
Er zijn geen opmerkingen.
De lijst niet de bespreken stukken wordt vastgesteld.
|
|
|
5. |
Mededelingen.
De voorzitter meldt dat bij de zending van de commissie een
tweetal memo’s waren toegevoegd. Beide memo’s zijn uitvoering van
eerdere toezeggingen van de portefeuillehouders Torenstra en Vuijk.
Deze toezeggingen (5 + 9) zullen van de lijst worden geschrapt.
|
|
|
6. |
Rondvraag
Schriftelijke rondvragen.
Er zijn drie schriftelijke rondvragen ontvangen, waarvan twee over
hetzelfde onderwerp, Beide rondvragen over hetzelfde onderwerp worden,
met goedkeuring van de beide vragenstellers gezamenlijk behandeld.
|
|
Vraag 1 – onderwerp (legale)
plakplaatsen - fracties STIP en GroenLinks
Het is beide fracties opgevallen dat
een aantal (niet-commerciële) aanplakborden in de stad verwijderd
zijn. Gevraagd wordt o.a. naar de reden hiervan, de benodigde tijd
t.b.v. reparatie (waarom zo lang), wanneer worden de borden
teruggeplaatst, reparatieschema/ criteria voor vervanging/vervangende
maatregelen, mogelijke boetes die zijn uitgedeeld en uitbreiding van
legale plakplaatsen.
Wethouder Torenstra meldt dat inmiddels negen borden zijn
teruggeplaatst en dat de overige binnenkort volgen. M.b.t. de overige
vragen zegt de wethouder toe, daar meerdere afdelingen betrokken zijn
bij beantwoording van genoemde vragen en beantwoording derhalve binnen
één dag niet mogelijk was,
- binnenkort met een antwoord te komen
(antwoord volgt via e-mail).
Beide fracties stemmen in met deze
wijze van afhandeling.
Vraag 2 – onderwerp: subsidie Komitee
Vrouwen – fractie Leefbaar Delft
De heer De Wit vraagt de wethouder, n.a.v. een door hem
ontvangen brief van het Komitee Vrouwen, de stopgezette subsidie van
het laatste kwartaal 2005 aan Komitee Vrouwen alsnog uit te keren. Dit
i.v.m. de dreigende huisuitzetting aan de Reinier de Graafweg wegens
huurachterstand en het feit dat veel alleenstaande moeders nog steeds
aankloppen aan dit (vertrouwde) adres.
Wethouder Rensen meldt de
commissie dat volgende week het bezwaarschrift van het Komitee Vrouwen
in het college behandeld wordt en dat het college voornemens is, uit
coulance, nog een keer de huisvestingslasten voor het 4e
kwartaal 2005 te subsidiëren. Daarna stopt het. Verder meldt de
wethouder dat door het college een aanbod is gedaan om, voor een
aantal dagdelen in de week, op een andere locatie in de stad ruimte
beschikbaar te stellen voor de kwetsbaarste doelgroep van het Komitee.
Dit aanbod staat nog steeds open.
De heer De Wit vraagt de
wethouder de commissie op de hoogte te houden van de zaak en melding
te doen van de reactie van het Komitee Vrouwen op het aanbod van het
college.
Wethouder Rensen zegt toe:
- De commissie te informeren of het
Komitee Vrouwen gebruik maakt van het dagdelen aanbod.
Mondelinge rondvragen:
De heer Van Til vraagt of het
mogelijk is om presentaties, bij een niet overvolle agenda, iets later
op de avond te plannen (ca. 19.30 uur).
De voorzitter stelt voor deze rondvraag naar de volgende
raadsperiode over te hevelen. De commissie Leefbaarheid heeft tot die
tijd geen presentaties meer.
De heer De Wit reageert op het toegezonden memo van wethouder
Vuijk over het straatmeubilair. Hij vraagt de wethouder om op een
elektronisch verzoek eveneens elektronisch te antwoorden en in de
bevestiging niet te verwijzen naar telefoonnummers voor een antwoord.
Wethouder Torenstra antwoordt (namens wethouder Vuijk) dat er
gehandeld wordt via een vastgesteld protocol. Dat er gemiddeld 40.000
meldingen per jaar binnenkomen en dat er nauwelijks klachten zijn over
de wijze van afhandeling. Hij merkt op dat het college niet voornemens
is om het protocol te wijzigen.
De heer De Wit vraagt verder, n.a.v. een krantenbericht van 8
december jl., waarom overplaatsing heeft plaatsgevonden van een
wijkagent uit de binnenstad naar de gemeente Pijnacker. Wethouder
Torenstra merkt op dat dit een zaak is van de politie en de
gemeente/ burgemeester geen bevoegdheid heeft m.b.t. het
personeelsbeleid van de politie. |
|
|
7. |
Subsidiebundel 2006 (698636)
Het voorstel wordt voor nader overleg voorgelegd aan de commissie.
Tevens is het voorstel op de agenda geplaatst t.b.v. de inspraak.
De commissie adviseert in deze het college.
De commissie Werk, Zorg & Onderwijs en Cultuur, Kennis &
Economie zijn uitgenodigd om deel te nemen aan het overleg.
|
|
In 1e en 2e
termijn komen de volgende punten aan de orde:
- mediatheek DOK – instapniveau /
samenwerking met andere bibliotheken / brainstormen over de
toekomst; nadenken over de vraag hoe de volgende
meerjarenovereenkomst in elkaar zou moeten steken / bijdrage per
inwoner;
- financiële verschillen (gevraagd
wordt om niet alleen de belangrijke wijzigingen op te nemen, maar
ook de financiële verschillen nadrukkelijker na voren te laten
komen);
- regierol Kwadraad - regierol van de
gemeente / eisen die aan instellingen worden gesteld m.b.t. de
samenwerking / criteria voor samenwerking opnemen in de algemene
voorwaarden;
- Parnassia – te makkelijke
methadonverstrekking;
- gesubsidieerde peuterspeelzalen /
inkomensgrens (tekst m.b.t. de inkomensgrens lijkt alleen van
toepassing op de wijken Tanthof en Binnenstad);
- de jaarcyclus / betere planning
(verantwoording dichter op de inleverdatum – mei als algemene
verantwoordingsmaand);
- tussenrapportages / stand van zaken;
- norm algemeen maatschappelijk werk
(landelijk of Delfts);
- crisisopvang tijdens kantooruren;
- product-/subsidieafspraken BWD
(productafspraken BWD zelfde regiem als in de subsidiebundel?);
- Delft Marketing (indexering
ontbreekt / XX% afspraken 2006)
- overzicht van instellingen waar geen
subsidie heen gaat ontbreekt (welke keuzes zijn gemaakt);
- subsidie theater De Veste;
- stichting ouderenwerk Delft /
helpdesk wijkwebs (samenwerking);
- mogelijkheid creëren in bundel om
trends te kunnen volgen;
- signalen uit de rapportages dat er
moeite is om binnen de financiële randvoorwaarden te blijven, of
behoefte bij het college aan politieke bijsturing qua producten
tijdig terugkoppelen richting vakcommissies.
De wethouders Torenstra, Rensen en
Mooiweer beantwoorden de gestelde vragen.
Wethouder Torenstra zegt toe dat:
- De formulering m.b.t. de
peuterspeelzalen zal worden aangepast.
- Een voorstel inzake de
productafspraken BWD op korte termijn zal worden voorgelegd aan de
commissie.
Wethouder Mooiweer zegt toe:
- Bij wethouder Vuijk te zullen nagaan
of zijn beantwoording over Delft Marketing (het ontbreken van
indexering bij Delft Marketing staat i.v.m. het voor een aantal
jaren bevriezen van de toeristenbelasting van waaruit Delft
Marketing wordt gefinancierd) juist was. Indien niet correct
weergegeven door wethouder Mooiweer zal, m.b.t. de vraag van het
CDA een nader, schriftelijke antwoord richting commissie volgen
van wethouder Vuijk.
- Dat er gekeken zal worden naar de
mogelijkheid om trends in de bundel zichtbaar te maken.
Conclusie:
De meerderheid van de commissie stemt, met inbegrip van de gedane
toezeggingen, in met het collegevoorstel |
|
|
8. |
Sluiting
De vergadering wordt om 21.30 uur gesloten.
|
|