De klachtencommissie Woonruimteverdeling in Delft functioneert sinds
december 1992. Het instellen van de Klachtencommissie was gekoppeld aan de
definitieve invoering van het aanbodmodel. De Klachtencommissie behandelt alle
klachten van woningzoekenden die betrekking hebben op de uitvoering van het
(nieuwe) woonruimteverdelingssysteem: het aanbodmodel. De taak van de commissie
is verder om structurele knelpunten te signaleren bij de uitvoering van het
aanbodmodel en aanbevelingen te doen aan het college, het COW en de Woonkoepel
Delft.
De
commissie is samengesteld uit vertegenwoordigers van de gemeenteraad, het COW
en de Woonkoepel Delft. Elk van deze partijen draagt een lid en een
plaatsvervangend lid voor. Leden en plaatsvervangende leden worden steeds
benoemd voor de periode van één jaar. De commissie wordt in haar werkzaamheden
ondersteund door een ambtelijk secretaris.
Tussen
1992 en 2004 is veel veranderd. Sinds 1996 is er een regionaal aanbodmodel en
een regionale Huisvestingsverordening. De Woonkoepel Delft bestaat sinds 1 februari 2002 niet meer. Op
1 maart 2002 heeft de dualisering van het gemeentebestuur zijn intrede gedaan.
Hierdoor kunnen raadsleden geen lid meer zijn van de lokale klachtencommissie.
In het duale stelsel is de gemeenteraad verantwoordelijk voor het beleid. Het
college is verantwoordelijk voor de uitvoering en legt verantwoordelijkheid af
aan de raad. De conclusie is dan ook dat de huidige verordening waaronder de
Klachtencommissie functioneert verouderd is en zou moeten worden aangepast.
De
Huisvestingsverordening Haaglanden voorziet in het instellen van lokale
klachtencommissies. Eind 2003 is het
functioneren van de lokale klachtencommissies aan de orde geweest alsmede de
gevolgen van de dualisering voor de samenstelling van de commissies waarin ook
raadsleden zitting hebben. De conclusie is toen getrokken dat het wenselijk te
komen tot het instellen van een regionale klachtencommissie. Dit zou juni van
dit jaar door het stadsgewest zijn opgepakt met het doel dat de regionale
klachtencommissie 1 januari 2005 van start zou kunnen gaan. Dit is niet gelukt doordat prioriteit is
gegeven aan andere werkzaamheden , zoals de nieuwe Huisvestingsverordening
Haaglanden. In de planning is nu opgenomen dat er uiterlijk 1 januari 2006 een
regionale klachtencommissie moet zijn.
In
het licht van deze ontwikkeling is er niet voor gekozen de verordening aan te
passen op de actuele situatie omdat het functioneren van de verordening van
korte duur zal zijn en dit onvermijdelijk leidt tot een andere samenstelling
van de commissie. Gekozen is daarom om de continuďteit in het behandelen van
klachten te waarborgen en voor deze relatief korte tijd door te gaan met de
huidige commissie die goed is ingewerkt. De overige leden van de commissie
worden 1 maart as. voor herbenoeming voorgedragen. Alle partijen zijn nog in de
commissie vertegenwoordigd. Ook een vertegenwoordiger van de woonconsumenten
die indertijd door de Woonkoepel Delft is voorgedragen.
J.G.
van der Bie
Hoofd
vakteam Wonen