De klachtencommissie Woonruimteverdeling in Delft functioneert sinds december 1992. Het instellen van de Klachtencommissie was gekoppeld aan de definitieve invoering van het aanbodmodel. De Klachtencommissie behandelt alle klachten van woningzoekenden die betrekking hebben op de uitvoering van het (nieuwe) woonruimteverdelingssysteem: het aanbodmodel. De taak van de commissie is verder om structurele knelpunten te signaleren bij de uitvoering van het aanbodmodel en aanbevelingen te doen aan het college, het COW en de Woonkoepel Delft.

 

De commissie is samengesteld uit vertegenwoordigers van de gemeenteraad, het COW en de Woonkoepel Delft. Elk van deze partijen draagt een lid en een plaatsvervangend lid voor. Leden en plaatsvervangende leden worden steeds benoemd voor de periode van één jaar. De commissie wordt in haar werkzaamheden ondersteund door een ambtelijk secretaris.

 

Tussen 1992 en 2004 is veel veranderd. Sinds 1996 is er een regionaal aanbodmodel en een regionale Huisvestingsverordening. De Woonkoepel Delft  bestaat sinds 1 februari 2002 niet meer. Op 1 maart 2002 heeft de dualisering van het gemeentebestuur zijn intrede gedaan. Hierdoor kunnen raadsleden geen lid meer zijn van de lokale klachtencommissie. In het duale stelsel is de gemeenteraad verantwoordelijk voor het beleid. Het college is verantwoordelijk voor de uitvoering en legt verantwoordelijkheid af aan de raad. De conclusie is dan ook dat de huidige verordening waaronder de Klachtencommissie functioneert verouderd is en zou moeten worden aangepast.

 

De Huisvestingsverordening Haaglanden voorziet in het instellen van lokale klachtencommissies.  Eind 2003 is het functioneren van de lokale klachtencommissies aan de orde geweest alsmede de gevolgen van de dualisering voor de samenstelling van de commissies waarin ook raadsleden zitting hebben. De conclusie is toen getrokken dat het wenselijk te komen tot het instellen van een regionale klachtencommissie. Dit zou juni van dit jaar door het stadsgewest zijn opgepakt met het doel dat de regionale klachtencommissie 1 januari 2005 van start zou kunnen gaan.  Dit is niet gelukt doordat prioriteit is gegeven aan andere werkzaamheden , zoals de nieuwe Huisvestingsverordening Haaglanden. In de planning is nu opgenomen dat er uiterlijk 1 januari 2006 een regionale klachtencommissie moet zijn.

 

In het licht van deze ontwikkeling is er niet voor gekozen de verordening aan te passen op de actuele situatie omdat het functioneren van de verordening van korte duur zal zijn en dit onvermijdelijk leidt tot een andere samenstelling van de commissie. Gekozen is daarom om de continuďteit in het behandelen van klachten te waarborgen en voor deze relatief korte tijd door te gaan met de huidige commissie die goed is ingewerkt. De overige leden van de commissie worden 1 maart as. voor herbenoeming voorgedragen. Alle partijen zijn nog in de commissie vertegenwoordigd. Ook een vertegenwoordiger van de woonconsumenten die indertijd door de Woonkoepel Delft is voorgedragen.

 

J.G. van der Bie

Hoofd vakteam Wonen