Werkprogramma IVB 2005
I Huidige programma veiligheid
Het programma veiligheid zoals dat in de programmabegroting
is opgenomen kent 3 onderdelen die in samenhang met elkaar de veiligheid
vergroten:
Integrale veiligheid (IVB)
Handhaving en Toezicht
Brandweer/brandveiligheid.
Begin 2004 is voor het onderdeel integraal veiligheidsbeleid
de kadernota Naar een veiliger Delft vastgesteld. In deze nota zijn
onderstaande thema’s opgenomen:
De nota Naar een veiliger Delft vormt het plan van
aanpak voor de periode 2004 - 2006. Voortaan wordt binnen dit kader jaarlijks
een werkprogramma opgesteld en elk jaar wordt de voortgang geëvalueerd.
De evaluatie 2004 is nog in bewerking en wordt op korte
termijn in procedure gebracht. In dit werkplan 2005 wordt bezien welke
(sub)thema’s er dit jaar de aandacht krijgen.
II Het
werkprogramma veiligheid 2005
In het werkprogramma 2005 is gekozen voor een andere
indeling dan in de kadernota “Naar een veiliger Delft”. Omdat er steeds meer
integraal gewerkt gaat worden, is gebleken dat er meer onderwerpen zijn die met
veiligheid te maken hebben en er is gekozen voor clustering van onderwerpen. De
eerste clustering betreft dader, slachtoffer en wijk (woonomgeving). Een tweede
is dat jongeren apart worden genoemd omdat preventie en samenwerking daar zeer
belangrijk is om snel te kunnen ingrijpen bij grensoverschrijdend gedrag en een
mogelijke verdere overlastgevende / criminele carrière in de kiem kan smoren.
Verder is er apart aandacht voor vrije tijd in brede zin en voor enkele aparte
projecten (stationsgebied, Handhaving
en Oud en Nieuw)
Naast al deze inhoudelijke thema’s waar de capaciteit van de
projectleiders en medewerkers aan is toegedeeld zal er binnen het programma
veiligheid ook capaciteit moeten worden ingeruimd voor afstemming met o.a.
brandweer en handhaving, ook omdat deze in de programmabegroting onder
veiligheid vallen. Om de samenwerking met de politie ten behoeve van het
veiligheidsbeleid zo optimaal mogelijk te laten verlopen is het noodzakelijk
regelmatig af te stemmen en afspraken te maken omdat de politie, vanwege haar
specifieke taak, een belangrijke partner is in de veiligheidsketen van
pro-actie - preventie - handhaving - repressie.
De nieuwe indeling 2005 ziet er als volgt uit:
Doel: ervoor zorgen dat daders van een misdrijf of
overtreding een passende straf of sanctie krijgen
1.1 Halt
Halt ontvangt een jaarlijkse subsidie voor voorlichting op
scholen. Elk jaar wordt op basisscholen
in groep 7/8 de voorlichting “Goed of Fout “ gegeven. Aan de hand van
een lesbrief worden regels besproken en waarom het zo moeilijk is om je eraan
te houden. In de brugklas van het voortgezet onderwijs wordt de voorlichting
“Jeugdcriminaliteit” gegeven. Aan de hand van een lesbrief worden regels,
normen, groepsdruk en de consequenties van normoverschrijdend gedrag
behandeld. Daarnaast geeft Halt samen
met de politie vuurwerkvoorlichting in groep 7 en 8 van het basisonderwijs en
de brugklas van het voortgezet onderwijs in Delft.
Dit werk zal in 2005 op dezelfde wijze worden voortgezet.
Sinds eind 2004 is Halt meer betrokken bij het
signaleringsoverleg vanwege hun kennis van jongeren en overlast. De Halt
verwijzingen en afdoeningen worden door Justitie gefinancierd.
1.2 Geweld
Binnenshuis
1.3
Veelplegers, verslaafden
Veelplegers, ook wel genoemd “draaideurcriminelen” zijn personen die
veelvuldig strafbare feiten plegen, die volharden in hun crimineel gedrag en
die daardoor stelselmatig met de politie in aanraking komen. Het aantal
delicten gepleegd door veelplegers vormt
nog steeds een groot en urgent probleem. Het gaat hier met name om
woninginbraak, fietsdiefstallen, diefstallen uit/vanaf auto, winkeldiefstallen
en zakkenrollerij. Hoewel het om een beperkte groep criminelen gaat en
doorgaans om relatief lichte delicten, geven die delicten door hun veelheid
grote overlast voor burgers en bedrijven.
Een hoog percentage van de veelplegers is verslaafd
en heeft daarnaast te maken met diverse sociaal maatschappelijke problemen.
Hier spelen verschillende belangen: Het
belang van de burger, die in een veilige stad wil wonen en het belang van de
verslaafde veelpleger met verschillende hulpvragen, die al dan niet onder dwang
of drang uit z’n misère moet komen. Een doeltreffende aanpak van deze
problematiek vergt een integraal beleid gericht op preventie, vervolging, zorg
en maatschappelijk herstel. Aan al deze aspecten is aandacht besteed in de nota
maatschappelijk herstel veelplegers van 13 oktober 2004 (kenmerk 467636). In
2005 zal de uitvoering van de nota centraal staan. In de tweede helft van 2005
zal een voorstel worden gemaakt voor 2006 en verder waarbij ook de keten
beschreven wordt en de eerste gegevens van de aanpak in 2005.
Trekker: beleid
en projecten
Partners: Intern:
leefbaarheid (veiligheid)
Extern:
politie, Parnassia, reclassering, OM
Doel: ervoor zorgen dat
slachtoffers van een misdrijf of van huiselijk geweld op een adequate manier
worden opgevangen.
2.1 bureau slachtofferzorg
De slachtoffers van geweld of inbraak worden benaderd door
het bureau slachtofferzorg waar vrijwilligers bij het verwerken hiervan
ondersteuning bieden. Door de slachtoffers wordt dit als zeer positief
ervaren. Jaarlijks wordt een subsidie
aan het bureau slachtofferzorg gegeven deels voor de opvang van reguliere
slachtoffers, deels voor de opvang van toeristen die slachtoffer zijn. Begin
2005 zullen de resultaten van de toeristen slachtofferhulp worden geëvalueerd.
2.2 slachtoffers
geweld binnenshuis
De Delftse aanpak zal eind 2004
verbreed worden naar de Westland- en Oostlandgemeenten, vanuit de positie van
Delft als centrumgemeente vrouwenopvang. Er zal gebruik gemaakt worden van de
stimuleringsregeling Advies- steunpunten huiselijk geweld van het Ministerie
van VWS, zodat het bestaande Advies- en Meldpunt voorzien kan worden van
casemanagement en kan worden uitgebreid naar de regio DWO.
In 2005 zal gewerkt worden aan
een monitor huiselijk geweld. Zie verder onder paragraaf 3.2.
Trekker: Beleid
en Projecten
Partners: Intern:
leefbaarheid (veiligheid)
Extern:
Kwadraad, VOZH Ricardis,, GGZ-Delfland, Politie Delft/Haaglanden,
Bureau slachtofferhulp, De Waag,
Bureau jeugdzorg, GGD, AMK, Vrouwengezondheidscentrum DWO
3.
Handhaving
Bij handhaving kan het gaan om de strafrechtelijke en de
bestuursrechtelijke handhaving. Op gemeentelijk niveau gaat het wat de openbare
ruimte betreft, vooral om handhaving van algemene regelgeving uit de APV en
overige gemeentelijke verordeningen bijvoorbeeld Afvalstoffenverordening).
Jaarlijks wordt er een handhavingsprogramma opgesteld dat
uitgaat van themagericht handhaven, het programmeren van handhavingstaken
(plan-do-check-act) en handhaven op basis van prioriteiten.
In 2005 bestaat dit uit twee delen:
Coördinatie, structurering en professionalisering van de
handhavingstaken onder 2 genoemd vindt onder meer plaats in het Integraal
Handhavingsoverleg Openbare Ruimte, waaraan reiniging, TOR, politie en
wijkzaken deelnemen
Trekker: Handhavingsregisseur
Partners voor Gebouw en Gebruik:
Intern:Milieutoezicht, Bodem,
Bouw- en Woningtoezicht, Monumentenzorg en Bouwkwaliteit, TOR
Extern: brandweer, politie
Partners voor Openbare Ruimte:
Intern: wijkzaken, sector leefbaarheid (veiligheid),
TOR, Reiniging
Extern: politie
4. Jongeren
Bij het thema veiligheid en
jongeren komen de drie volgende vragen naar voren:
4.1
Jongeren met grensoverschrijdend gedrag
Doel is om deze jongeren zo snel mogelijk weer uit de
overlast situatie te krijgen
4.1.1 het
interventieteam/signaleringsoverleg
Doel van dit project is de overlast van groepen jongeren
terug te dringen (of te voorkomen) door het ontwikkelen van activiteiten
met/voor de groep als geheel en/of verwijzing van individuen naar de
zorginstellingen en hulpverlening. Voor de aanpak van deze overlastgevende
groepen is een interventieteam opgericht bestaande uit politiefunctionarissen
en een ambulant jongerenwerker. Aansturing vindt plaats door het
signaleringsoverleg waarin o.a. vertegenwoordigd zijn: gemeente, politie,
verslavingszorg, BWD, voortgezet onderwijs en jeugdzorg. In mei 2004 heeft een
evaluatie plaatsgevonden die ook naar het college en de commissie is gestuurd.
De evaluatie was positief hetgeen inhoudt dat de taskforce met interventieteam
structureel beleid wordt in 2005 en volgende jaren. Wel is er aanleiding gezien
om in 2005 de aanpak meer te uniformeren en verder vorm te geven. Waarbij ook
de meer individuele aanpak en doorverwijzing meer aandacht zal krijgen. In 2005
moeten minimaal 6 groepen geanalyseerd zijn. Daarnaast zal er in 2005 aandcaht
zijn voor de aanpak van groepen / gebieden waar een weerbarstige problematiek heerst.
Trekker signaleringsoverleg: Politie
Partners Intern:
wijkzaken, Leefbaarheid (veiligheid en jongerenloket)
Extern:
Bureau jeugdzorg, BWD, Scholen VO, Halt, JIP, Parnassia
Trekker interventieteam: Leefbaarheid (veiligheid)
Partners extern: Politie, BWD
4.1.2
jeugdige daders
Jeugdige daders worden, waar dat gelet op de ernst van het
delict nog mogelijk is, deels naar Halt doorverwezen. Voor Delft zijn dat er
105 geweest in 2003. Zie ook punt 3.
Daarnaast is er het Bastaproject en het project Beginnend Verzuim samen met
Halt
Basta; achtergrond aanpak
schoolverzuim.
Het bestrijden en
voorkomen van schoolverzuim door leerplichtige leerlingen heeft de afgelopen
jaren steeds meer politieke en maatschappelijke aandacht gekregen. De
belangstelling vloeit voort uit het gegeven dat (veelvuldig) schoolverzuim
veelal een eerste indicatie vormt voor voortijdig schoolverlaten van jongeren
in een later stadium. Voortijdig schoolverlaten en het ontbreken van
startkwalificaties vergroten vervolgens het risico dat jongeren de aansluiting
met de arbeidsmarkt verliezen en op zoek gaan naar andere (illegale) methoden
van inkomensverwerving. Schoolverzuim kan als zodanig een signaal zijn voor
(toekomstig) crimineel gedrag van jongeren.
Bij ongeoorloofd schoolverzuim door een leerplichtige
jongere dient de school hiervan melding te maken bij het Bureau Leerlingzaken,
m.n. de leerplichtambtenaar van de gemeente Delft. Indien na onderzoek en
overleg met de jongere, ouders en school naar voren komt dat interventies niet het
gewenste resultaat hebben, zal de leerplichtambtenaar, in het kader van de
leerplichtwet, een proces-verbaal tegen de jongere en/of ouders opmaken.
Justitie kan in bovenstaande gevallen overgaan tot het
opleggen van een leerstraf Basta. De leerstraf Basta werkt vanuit het
competentie model gericht op het aanleren van sociale vaardigheden in groeps-
en individuele trainingen. Leerstraf Basta beslaat 60 uren verdeeld over 3
weken. Na de 3 weken Basta volgt een verdere oriëntatie van 10 weken op
scholing.
Ook komen jeugdige daders in aanmerking voor het Basta
project.
Vanuit Basta en Halt komen analyses die weer gebruikt kunnen
worden voor preventief beleid.
Trekker Bastaproject: Jongerenloket voortijdig
schoolverlaten.
Partners:
extern: Raad voor de Kinderbescherming, Openbaar Ministerie, J.C.Pleysierschool,
Afdeling reclassering van het Leger des Heils,
Samenwerkingsverband V.O.- SVO.
In 2005 zal in samenwerking met het OM onderzocht worden of
beginnend schoolverzuim middels een Halt afdoening kan worden bestreden. In
beginsel zullen er 20 Delftse jongeren op jaarbasis in aanmerking kunnen komen
voor deze werkwijze.
Trekker Halt-schoolverzuim: jongerenloket voortijdig schoolverlaten.
Partners: Extern:
Openbaar Ministerie, Scholen (S).V.O. , Halt Haaglanden.
4.2.1
Veiligheidsbeleving
jongeren
Doel is dat jongeren zich veilig voelen op de plekken waar
zij komen en op hun weg daar naar toe bijvoorbeeld bij het uitgaan of het
deelnemen aan het verkeer.
4.2.1 Veilig recreëren zie punt 5.1 tot en met
5.4 van paragraaf 5 veiligheid en vrije
tijd
4.2.2 Veilig Uitgaan zie punt 5.5 van paragraaf 5 veiligheid en vrije tijd
4.2.3 Geweld binnenshuis
Het gezin waarin jongeren opgroeien moet een veilige
structuur bieden aan kinderen. Toch zijn er altijd jongeren die slachtoffer worden van huiselijk geweld
of getuige daarvan zijn. Deze jongeren moeten worden opgevangen en moeten hun
verhaal kwijt kunnen. Bij de systeemgerichte aanpak van huiselijk geweld
is veel aandacht voor de kinderen. Meldingen van kindermishandeling worden
opgenomen met het AMK of politie. Bureau Jeugdzorg en het AMK zijn betrokken
bij een interventieteam tbv kinderen als toeschouwer (convenant Kindspoor).
GGZ-Delfland is een programma gestart tbv kleine kinderen als toeschouwer.
Ricardis biedt ambulante hulpverlening in het gezin. Zie ook 2.2
4.2.4
Veilige
school
Jongeren moeten hun school als veilig ervaren. Daarom is er
het project De Veilige School. In dit project wordt de komende periode onder
andere aandacht besteed aan
Zoals bijvoorbeeld aandacht voor
verkeersveiligheid (brommergedrag leerlingen)
In het voorjaar van 2005 start een
onderzoek naar de veiligheidsbeleving van leerlingen en docenten. Op basis
daarvan wordt er (afhankelijk van de uitkomsten) voor alle locaties een plan
van aanpak veilige school 2006 – 2009 opgesteld. Een nevendoel is dat dit
onderzoek en het opstellen van het plan er al toe leidt dat er in het
schooljaar 2005-2006 een grotere betrokkenheid van leerlingen en docenten bij
het veiligheidsbeleid wordt gerealiseerd.
Jaarlijks wordt per locatie een
inventarisatie gemaakt van de belangrijkste punten. Hierover wordt dan een
studiedag georganiseerd. Voor 2005 is het thema “Omgaan met groepsvorming
binnen en buiten de school en de daaruit voortvloeiende bedreiging en
conflicten naar andere leerlingen”
In 2005 zal gezocht worden naar
meer samenwerking met het samenwerkingsverband om de gemeenschappelijke
doelstellingen beter tot zijn recht te laten komen.
De bovenstaande plannen worden uitgewerkt in een plan van
aanpak 2005.
Trekker:
Directie van het Stanislascollege
Partners: Intern:
leefbaarheid (veiligheid, jeugd en brede school, VBO)
Extern: politie,
Hoofdcoördinatoren veiligheid van de drie scholen voor VO, Onderwijs Advies
4.2.5
Kinderen
veiliger door Delft
Kinderen en jongeren moeten op een veilige wijze naar school
kunnen gaan en van school naar BSO, sport etc. Ook moeten kinderen eerder
zelfstandig aan het verkeer kunnen deelnemen als voetganger of fietser. Daartoe is een groot project opgezet waarbij
de coördinatie ligt bij het vakteam mobiliteit. Twee deelprojecten hieruit zijn
veilige schoolomgeving en schoolroutes en kindlint. Voor het eerste project
zijn 3 scholen benaderd voor een pilot. Vanuit leefbaarheid wordt aan het hele
project bijgedragen o.a. in de kosten en contacten met scholen, BSO’s en
kinderopvang. Voor acties en doelstellingen zie het project Kinderen veiliger
door delft notanummer 416697.
Trekker: Mobiliteit
Partners: Intern:
Wijkzaken, Leefbaarheid (jeugd en brede school, veiligheid, VBO)
Extern: Politie, POV-Zuid-Holland,
stadsgewest haaglanden, Onderwijsadvies, 3VO, Octopus
4.3
Preventie
Doel is om te voorkomen dat jongeren in de criminaliteit
terecht komen.
Precies op dit punt van preventie komen het programma jeugd en brede school en het programma
veiligheid zeer dicht tegen elkaar aan.
Om de doelstelling te realiseren wordt vanuit preventief oogpunt de afstemming
onderwijs- (jeugd)hulpverlening voor jeugdigen en jongeren
gerealiseerd middels een drietal
‘eerste-lijns-knooppunten” :
Bij het Jongerenloket RMC Voortijdig schoolverlaten kunnen
jongeren tot 23 jaar terecht voor advies en trajectbegeleiding richting
onderwijs, werk en hulpverlening. Tevens wordt de uitvoering van de Wet Werk en
Bijstand (WWB) voor jongeren tot 23 jaar in het jongerenloket uitgevoerd.
De missie van het Jongerenloket RMC Voortijdig
schoolverlaten is
“ Alle jongeren van 16 tot 23 jaar uit Delft op school of
aan het werk”.
De gemeentelijke visie met betrekking tot het Jongerenloket
RMC Voortijdig schoolverlaten
wordt gerealiseerd:
-
door intensieve begeleiding, middels integraal
casemanagement worden jongeren die dit niet uit zich zelf behalen alsnog
begeleid naar een opleiding die tot
startkwalificatie leidt
-
er is maximum inzet op een duurzame plaatsing op een
werkplek waarbij het behalen van een startkwalificatie voor werk gaat tenzij
een startkwalificatie niet haalbaar is.
-
Jongeren die niet in staat zijn een startkwalificatie te
halen worden begeleid naar het hoogst haalbare niveau op de arbeidsmarkt, dan
wel passende hulpverlening.
-
De uitkeringsverstrekking voor jongeren wordt met ingang van
2005 binnen het Jongerenloket
uitgevoerd.
-
Alle jongeren tussen 16 tot 23 jaar die ondersteuning
behoeven in onderwijs/zorg/werk vallen onder de doelgroep.
In 2004 zijn in totaal 361 voortijdige
schoolverlaters in begeleiding genomen.
Vanaf 2005 worden hierbij de 160 jongeren met een uitkering
in begeleiding genomen.
|
2002/2003 |
|
|
2003/2004 |
|
Uitstroom |
aantal |
% |
|
aantal |
% |
Onderwijs |
135 |
47% |
|
155 |
43% |
Werk |
69 |
24% |
|
90 |
25% |
Werken/ leren |
42 |
15% |
|
67 |
18% |
Overig
(detentie, ziekte, hulpverl.) |
40 |
14% |
|
49 |
14% |
Totaal |
235 |
100% |
|
361 |
100% |
Trekker: Leefbaarheid
(jongerenloket RMC Voortijdig Schoolverlaten)
Partners: intern;
Leefbaarheid (jeugd en brede school)
extern:
BWD, Scholen (zorgteams, brede school,) Politie, Jeugdzorg
5. Veiligheid en vrije tijd
Dit is een nieuw hoofdthema dat niet op deze wijze
voorkomt in de nota IVB. Het bestaat deels uit projecten die al in de nota IVB
staan en deels zijn het nieuwe projecten of projecten die hier goed inpassen.
Doel: ervoor zorgen dat de
burgers en bezoekers van Delft veilig kunnen recreëren.
5.1 Veiligheid recreatiegebied Delftse Hout:
Binnen het platform Delfts Hout (ondernemers en
belanghebbenden) en met collega’s is afgesproken dat er een beheerplan Delftse
Hout komt. Veiligheid zal hierbij ook een item zijn. De stadstoezichthouders
hadden een algemene surveillance taak in de Delftse Hout. Het College dient nog
te besluiten of de stadstoezichthouders in 2005 weer een surveillance taak gaan
uitvoeren. Verder wordt er in 2005 onderzocht of de Delftse Hout deel kan
uitmaken van een regionaal samenwerkingsverband.
Bijdrage van beleidsadviseur integrale veiligheid en
participatie van de politie
5.2 Veiligheid recreatiegebied/sportpark
Kerkpolder
De grond ligt binnen de
grenzen van de Gemeente Delft, het Recreatieschap Midden Delfland is eigenaar
van de grond met uitzondering van het
zwembad en de 2 sportparken. In het kader van veiligheid is er al intelligente
verlichting aangebracht. Op dit moment zijn er geen actuele zaken. Daarnaast
wordt er op het grondgebied van Midden-Delfland een groot sportcomplex
aangelegd, grenzend aan de Delftse sportparken. In 2005 zal er met de gemeente
Midden-Delfland een overleg moeten plaatsvinden over een gemeenschappelijk
veiligheidsbeleid.
5.3 Veiligheid en sportparken:
In 1997 heeft een rapportage plaatsgevonden over veiligheid
en bereikbaarheid van sportparken. Deze rapportage moet in 2005 geactualiseerd
worden waarbij ook de nieuwste inzichten op het gebied van fysieke en sociale
veiligheid, o.a. vastgelegd in het Politiekeurmerk Veilig Wonen moeten worden
betrokken. In 2005 wordt gekeken naar
Sportpark Brasserskade en sportpark Pauwmolen ivm herinrichting van de openbare
weg bij beide parken.
Trekker: Leefbaarheid/mobiliteit (afhankelijk van het onderwerp)
Werkgroep: mobiliteit, leefbaarheid (veiligheid,
welzijn en sport)
5.4 Veilig uitgaan
5.4.1 Werkgroep veilig uitgaan in de commerciële
horeca
In 2004 is de werkgroep veilig uitgaan in de commerciële
horeca olv Joost Verhoeff gestart. De werkgroep heeft in 2004 gewerkt aan het
herzien van het hoofdstuk “veilig uit” van de horecamap. Deze tekst is nog niet
gereed omdat de uitkomsten van een onderzoek (Quick Scan) naar
genotmiddelengebruik (zowel alcohol als drugs) onder jongeren in Delft nog
verwerkt moeten worden in dit nieuwe hoofdstuk. De afronding van de quick scan
wordt voorzien in maart 2005. De in deze werkgroep gemaakte afspraken zullen in
2005 worden vastgelegd, mogelijk via
invoering van de kwaliteitsmeter veilig uitgaan, maar in elk geval door het ondertekenen
van een convenant.
Trekker: vertegenwoordiger
namens Koninklijke Horeca Nederland, afdeling Delft
Partners: Intern:
TOR, beleid en projecten, leefbaarheid (veiligheid)
Extern:
politie, brandweer
In 2005
vindt, binnen
het kader van de projectgroep non-commerciële horeca, een
evaluatie plaats van de regelhandhaving gericht op alcoholgebruik binnen een
aantal niet-commerciële gelegenheden waar met name jongeren komen. De resultaten
van de Quick Scan, zoals hierboven beschreven zullen ook gebruikt worden voor
deze werkgroep non commerciële horeca. Doel is, om op basis van de feiten, in
2005 te komen tot een plan van aanpak veilig uitgaan in de non-commerciële horeca waar alcoholmatiging
deel van uit zal maken. Deze werkgroep zal aansluiten bij initiatieven die er
al zijn tegen teveel drank in introductie en ontgroeningweken etc.
Trekker: Leefbaarheid
Partners: Intern: Leefbaarheid (sport,
veiligheid), Sportbedrijf, TOR
Extern:
Sportraad, Parnassia, Studentenverenigingen, BWD, politie, Scouting, Brandweer
6. Wijkveiligheid
In Delft is er een aantal projecten gericht op het
verbeteren van de veiligheid in de wijken door met name fysieke ingrepen. Doel
is dat bewoners veilig en zonder ernstige overlast kunnen wonen, verblijven en
rondgaan in hun wijk en in de stad.
Per jaar wordt door middel van een bon in de
Stadskrant/oproep op de wijkwebs een inventarisatie gemaakt van wat bewoners
“enge plekken” noemen. Op basis van de inventarisatie die in 2005 wordt
gehouden zullen in 2005 21 plekken nader bekeken worden op basis van het
Politiekeurmerk Veilig Wonen of er met beperkte maatregelen op gebied van
verlichting of groen maatregelen kunnen
worden genomen waardoor de “engheid” afneemt.
Trekker: leefbaarheid
(veiligheid)
Partners: Intern
wijkzaken, mobiliteit, groen
Extern:
politie
6.2 (sociale) Veiligheid in
herstructureringsprojecten
Het gaat om het op orde houden van een wijk vooruitlopend op
en tijdens de herstructureringsprocessen die in de wijk plaats gaan vinden.
Veiligheid wordt hierbij betrokken. Het gaat met name om de
herstructureringsprocessen in de Poptahof, Bomenwijk en Wippolder.
6.3 PKVW
Het PolitieKeurmerk Veilig Wonen® heeft zich in den lande
bewezen als instrument voor inbraakpreventie en een sociaal veilige
woonomgeving. Met ingang van 1-1-2005 wordt de nadruk meer gelegd op de
beginfase van projecten. De gemeentelijke ontwerpers hebben hiertoe een cursus
pkvw-ontwerpen gevolgd. Externen worden verplicht in de ontwerpfase de ontwerpen
periodiek te (laten) toetsen aan de eisen van het pkvw.
Bij projecten waarvoor het pkvw verplicht is gesteld, kan
deze eis alleen worden geschrapt na goedkeuring door B&W.
Bij nieuwbouwprojecten is het op deze wijze goed mogelijk
bij de eindoplevering aan de bewoners het certificaat Veilig Wonen te
verstrekken, zonder meetbare kostenverhoging. In de bestaande bouw zal dit er
toe leiden dat, zonder meerkosten, aan een groter aantal eisen van het pkvw kan
worden voldaan dan voorheen.
De resultaten van deze aanpak zijn goed meetbaar in de vorm
van wel of niet behaalde certificaten, wat past in de algemene aanpak van het
programma integrale veiligheid.
Partners:
Intern: Monumentenzorg en
Bouwkwaliteit, Groen, Ingenieursburo, Projecten
Ongewenste graffiti ontsiert het straatbeeld en draagt bij
aan gevoelens van onveiligheid in Delft. Daarom is in de programmabegroting
hiervoor aandacht gevraagd. Er is
behoefte aan een systematische en stadsbrede aanpak van deze
problematiek. Veiligheidsbeleid en de wijkgerichte aanpak komen hierin bij
elkaar.
Het jaar 2005 wordt het jaar waarin contact wordt gelegd
met partners zoals corporaties, NS,
Eneco, Connexxion, Halt, TU, Van der Vorm, Casema e.a., en een plan van aanpak
wordt gemaakt in samenspraak met de betrokkenen. Daarnaast wordt al een aantal
maatregelen genomen en wordt tevens gezocht naar het benodigde budget voor
2006.
In het plan van aanpak wordt een voorstel gedaan voor de
beste werkwijze op de korte en de lange termijn.
Trekker: Wijkzaken
Partners: Intern:
Civiel, CKE, Reiniging, Leefbaarheid, Vastgoed
Extern: corporaties, NS, Eneco,
Connexxion, Halt, TU, Van der Vorm, Casema e.a.
6.5 Keurmerk veilig Ondernemen
Eind 2004 is vanuit de winkeliersvereniging In de Hoven een
verzoek gedaan aan de gemeente om ondersteuning bij het veiliger maken van het
winkelcentrum. Men wil daarvoor het Keurmerk Veilig Ondernemen invoeren. In
2005 zal met ondersteuning van het Hoofdbedrijfschap detailhandel en de Kamer
van koophandel hieraan gewerkt worden met als doel het behalen van het
certificaat in 2005.
Ook voor de binnenstad wordt, naar aanleiding van een
bijeenkomst met ondernemers in december 2004, onderzocht of het mogelijk is om
het KVO daar stapsgewijs in te voeren.
Trekker: Servicecentrum
bedrijven of leefbaarheid (veiligheid)
Partners: Ondernemers,
kamer van Koophandel, politie, brandweer
6.6 Jong en Oud in de wijk
In zowel de wijken Wippolder als Voorhof zijn in 2004 onderzoeken gedaan naar de
veiligheidsbeleving van ouderen dor de SOD. In 2005 zullen in Vrijenban en nog
een wijk deze onderzoeken worden gedaan. Deze onderzoeken zullen leiden tot
aanbevelingen waarmee verder kan worden gewerkt. Ook zal de BWD flankerend
hieraan in 2005 in het kader van het
project de straat maak jezelf dat gericht is op jongeren in deze wijken
initiatieven nemen.
Trekker Ouderen en veiligheid: Stichting Ouderenwerk Delft
Trekker De straat maak jezelf: Brede Welzijnsorganisatie Delft
6.7 Fietsdiefstal
Het thema fietsendiefstal heeft specifieke aandacht nodig.
De vraag wat de hot spots zijn met betrekking tot fietsdiefstal in Delft staat
centraal. Aan de hand van deze inventarisatie kan dan gekeken worden naar
mogelijke te nemen maatregelen. Een en ander wordt opgenomen in het
fietsactieplan 2.
Trekker: Mobiliteit
Partners: intern:
Leefbaarheid, TOR
Extern: politie
Haaglanden
7. Stationsgebied
Doelstelling van het project
Veilig verkeren op en rond station Delft is:
De probleemanalyse van het stationsgebied heeft geleid tot 6
prioriteiten. Per prioriteit is een probleemstelling, aanpak, betrokken
partners, tijdspad en doelstelling omschreven.
De prioriteiten zijn:
Sedert 1 januari 2005 is de nieuwe APV van kracht. Hierin is
het nieuwe regime van stallen van fietsen bij het station opgenomen. Door TOR
worden in samenwerking met de Kringloop met regelmaat verkeerd geparkeerde
fietsen, weesfietsen en wrakken verwijderd uit het stationsgebeid. In
combinatie met het afronden van het bijplaatsen van ruim 200 klemmen medio
februari 2005 mag de stallingcapaciteit als voldoende worden beschouwd.
Toezicht door politie, TOR en spoorwegpolitie en de
investering in goede infrastructurele maatregelen op en rondom het station
Delft spelen een belangrijke rol in het voorkomen van misdrijven. Surveillance
gericht op (groepen van) personen op en rond het station heeft een merkbaar
effect.
Op en rondom het stationsgebied vinden verschillende
criminele activiteiten plaats: fietsendiefstal, zakkenrollerij, heling,
diefstal met geweld, mishandeling en bedreiging en drugshandel. Daarnaast
investeert de politie in zowel preventieve als repressieve maatregelen om de
criminaliteit daadwerkelijk terug te dringen. Nog steeds wordt er extra
geïnvesteerd in alle hierboven genoemde criminaliteitsgebieden teneinde de
pakkans en het aantal aanhoudingen te verhogen.
Het onderzoek naar de mogelijkheden van cameratoezicht is begin 2005 afgerond, zodat het in het
voorjaar door de commissie kan worden besproken.
Naast de aanpak van diverse prioriteiten wordt er vanuit de
werkgroep gewerkt aan een handhavingarrangement en beheersplan. Naar
verwachting zal het concept voor de zomer van 2005 gereed zijn.
Met de bouw van de spoortunnel in het verschiet lijkt het
project Veilig Verkeren op en rond station Delft een nieuwe dimensie te krijgen.
Het nu op orde krijgen van diverse prioriteiten maakt dat ten tijde van de
planvorming, voorbereiding en feitelijke bouwperiode de uitgangspunten voor
schoon, heel en veilig uitgangspunt voor het reizigersgebied kunnen worden
gewaarborgd.
Trekker: Politie
Partners: Intern:
TOR, Mobiliteit, Wijkzaken, Programma Veiligheid, Stadsbeheer
Extern:
NS, KLPD
8. Oud en Nieuw
Doel: een jaarwisseling zonder al te grote incidenten.
Het is in het belang van Delft en haar inwoners dat de oud
en nieuw periode zo veilig en prettig mogelijk verloopt. Daarvoor is inmiddels
een netwerk en de nodige expertise opgebouwd. Elk jaar is er een stuurgroep
onder leiding van de programmanager Integraal
veiligheidsbeleid die een draaiboek opstelt en zorgt voor
een doorwerking van dit draaiboek
in de eigen organisatie. Na oud en nieuw vindt een evaluatie
plaats waarna het draaiboek weer wordt aangepast.
Trekker: Leefbaarheid (veiligheid)
Partners: Intern: Wijkzaken, Stadsbeheer, Communicatie, TOR.
Extern: BWD, Politie, Brandweer
9. Beheerssituatie
dagopvang voor daklozen en verslaafden
Dienstencentrum over de Brug biedt dagopvang en
begeleiding aan daklozen en verslaafden. DodB dient tevens als postadres. Een
deel van de doelgroep kan voor overlast zorgen. Daarom zijn er afspraken
gemaakt over regels en toezicht binnen het pand en rondom het pand.
Binnen het pand geldt een huisregelprotocol. Zo is het
verboden drugs en alcohol te gebruiken of te verhandelen en wordt fysieke en
verbale agressie gevolgd door een schorsing. Het ACT team van GGZ-Delfland en
Parnassia, gericht op outreachende zorg aan zorgmijdende- en overlastgevende
verslaafden met psychiatrische problematiek verleent enkele malen per week ter
plekke zorg en consultatie.
De overlast rond het pand bestaat voornamelijk uit
rondhangen en alcoholgebruik op straat.
Sinds 2004 geldt een alcoholverbod in de omtrek van DodB. De
omwonenden zijn hierover schriftelijk geïnformeerd. Er zijn afspraken gemaakt
met politie, de wijkcoördinator, TOR en DodB over handhaving hiervan en het
tegengaan van andere vormen van overlast op straat (bijvoorbeeld het tegengaan
van het dealen van harddrugs in de buurt). De afspraken worden regelmatig
geëvalueerd.
Bovengenoemde beheersafspraken blijven van kracht tot de
verhuizing naar de nieuwe locatie. In 2005 zal de gemeente in samenspraak met
omwonenden, bedrijven, politie, en DodB werken aan een beheerovereenkomst voor
de nieuwe locatie van het dienstencentrum aan de Surinamestraat 1.
Trekker: Beleid
en projecten (gemeente)
Partners: Dienstencentrum
over de Brug, Politie, Wijkcoördinator, TOR.
III
Mogelijke ontwikkelingen in 2005
IV Personele inzet
Om het programma veiligheid te kunnen uitvoeren is er het volgende
beschikbaar aan personele inzet vanuit leefbaarheid:
Daarnaast is er ondersteuning aan het programma elders uit
de gemeente te weten beleidsadviseurs, handhavingsregisseur en projectleiders.
Tenslotte zijn er in dit programma een drietal externe
projectleiders en andere externe adviseurs betrokken.
V Financiën 2005 verdeling nog indicatief:
Voor 2005 en volgende jaren is als nieuw beleid structureel
€100.000,- en met het bestaande budget 2005 van €54.000,- is er totaal
€154.000,- beschikbaar voor veiligheid.
Daarnaast is er geoormerkt geld voor:
Halt : €23.690,-
Slachtofferzorg: € 31.612,-
Activiteiten week tussen Kerst en Oud en Nieuw BWD: €
15.197,-
Incidenteel beleid 2005 programmabegroting:
Maatschappelijk herstel Veelplegers/verslaafden € 25.000,-
Graffiti aanpak € 25.000
Bestedingsplan 2005, indicatief
Onderwerp |
Uitgaven 2004 |
Budget 2005, incl incidenteel beleid (maatschappelijk
herstel veelplegers en graffitiaanpak |
Veiligheid en vrije tijd |
- |
20.000 |
Alcoholmatiging |
19.000 (onderzoek) en 4200 |
7.000 |
Veelplegers |
- |
25.000 (nieuw beleid) |
Veilige school |
17.100 |
17.500 en 15.000 (dit laatste bedrag mits scholen VO
tezamen € 12.000 investeren) |
Enge plekken |
22.233 |
25.000 |
Herstructurering poptahof (PKVW) |
8.000 |
- |
Graffitibeleid |
- |
15.000 en 25.000 (nieuw beleid) |
KVO |
3000 |
5.000 |
Stationsgebied |
12.500 |
7.000 |
Oud en nieuw |
28.000 |
28.000 |
Kleinere projecten/onvoorzien |
10.000 |
14.500 |
totaal |
124.000 |
204.000 |
Voor Kinderen veiliger door Delft is vanuit leefbaarheid
sociaal beleid een bijdrage toegezegd van € 12.500 (helft in 2004 en helft in
2005)
Ook is vanuit andere budgetten structureel € 50.000
beschikbaar voor de ambulant jongerenwerkers in het interventieteam,
incidenteel € 336.135,- excl. BTW voor cameratoezicht. De handhavingsuren op
het station staan op begroting TOR.
Voor Geweld binnenshuis loopt de financiering via beleid en
projecten.