Wijkverslag 2004

Binnenstad

 

 

 

 

 

                  


 

1. Inleiding

 

Voor u ligt het wijkverslag van de wijk Binnenstad van 2004. In dit verslag vindt u wat er in het kader van de wijkaanpak in 2004 gerealiseerd is in de binnenstad.

 

Het doel van de wijkaanpak is om samen met bewoners en organisaties te werken aan de verbetering van de leefbaarheid in de wijken: samenwerken aan een schoon, heel en veilig Delft. Ook het wijkprogramma en het wijkbudget maken onderdeel uit van de Delftse wijkaanpak. Aan de hand van wensen en ideeën die uit de diverse overleggen en contacten met bewoners naar voren zijn gekomen, is het wijkprogramma 2004 opgesteld.

Dit wijkverslag geeft aan wat er afgelopen jaar is gebeurd naar aanleiding van het wijkprogramma.

 

Hoofdstuk 2 geeft een overzicht van ontwikkelingen in de wijk.

In hoofdstuk 3 vindt u een overzicht van thema's en initiatieven waaraan in 2004 is gewerkt.

In hoofdstuk 4 staat een totaaloverzicht van de uitgaven uit het wijkbudget in 2004.

 

U kunt het wijkverslag 2004 en het wijkprogramma 2005 ook op Internet vinden: www.gemeentedelft.info , onder ‘wijkinformatie’ vindt u dan de wijk binnenstad

 

 

 

Lidwine van Elteren

wijkcoördinator binnenstad

telefoon 260 25 14

 

 


 

2. Ontwikkelingen in de wijk

 

De wijkaanpak staat voor het samen werken aan de verbetering van de leefbaarheid in alle wijken van Delft. Te onderscheiden hierbij zijn de snelle acties en de aanpak van grotere problematiek. Bij snelle acties kunt u denken aan het herstel van kleine mankementen in de woonomgeving. Hiervoor heeft de gemeente overigens al enkele jaren een centraal meldsysteem dat bereikbaar is op telefoonnummer 260 22 00 of digitaal via www.gemeentedelft.info/melding.

 

Om invulling te geven aan de wijkaanpak werken alle professionals die bij een wijk betrokken zijn samen in een Wijkcoördinatieteam (WCT). In de binnenstad bestaat het WCT uit de wijkopzichter, de wijkagenten, de wijkteamchef en de wijkcoödinator. De binnenstad heeft niet de beschikking over een wijkopbouwwerker of professionele jongerenbegeleider.

 

Naast de wijkaanpak in de binnenstad wordt ook gewerkt aan verbetering van de kwaliteit van de binnenstad via het binnenstadsmanagement. Het gaat dan om het realiseren van een kwaliteitsimpuls op het gebied van economie, toerisme čn wonen. Dit laatste thema krijgt via de wijkaanpak extra aandacht. Het meest opvallende project van binnenstadsmanagement is het autoluw maken van het centrum. In 2004 is hierin weer een grote stap voorwaarts gemaakt met de herinrichting van de Markt. Het verbeteren van de uitstraling van de terrassen en de wekelijkse warenmarkt maakten hiervan onderdeel uit. Na de nodige koudwatervrees in het voorbereidingstraject zijn de betrokkenen, maar ook bezoekers – een enkeling daargelaten - enthousiast over de bereikte resultaten.

 

Het versterken van de economische en toeristische functie kan op gespannen voet staan met bewonersbelangen. De wijkaanpak is hier alert op en probeert hierin een evenwicht te bewaren. Er zijn 8 meer of minder georganiseerde bewonersgroepen, die de ontwikkelingen kritisch volgen en waar nodig signaleren dat het bewonersbelang in het geding komt. Een aantal van deze organisaties hebben een vertegenwoordiger in het binnenstadsforum. Dit is een klankbordgroep voor het college van B&W om in een vroegtijdig stadium beleidsvoornemens te toetsen op maatschappelijk draagvlak. Het forum kent ook leden uit de hoek van ondernemend Delft en de horeca. De praktijk heeft bewezen, dat door de discussies in het forum er meer wederzijds begrip voor elkaars belangen en wensen is ontstaan. Nog steeds groeit het besef, dat alleen het eigen belang binnen willen halen beslist niet het beste resultaat garandeert. Dit is een ontwikkeling die feilloos past binnen de filosofie van de wijkaanpak: samen aan de slag om de leefbaarheid te vergroten.


Enkele grote projecten die effect hebben op het woonklimaat in de binnenstad zijn in 2004 afgerond. Zo is de nieuwbouw in het Doelengebied opgeleverd. Ruim 70 woningen en appartementen zijn hiermee toegevoegd aan de woningvoorraad in de noordelijke binnenstad. Onder de nieuwbouw is een parkeergarage gerealiseerd met eveneens ruim 70 plaatsen. Koop van een parkeerplek was gekoppeld aan de koop van een woning.

De zuidelijke binnenstad heeft een metamorfose ondergaan door de nieuwbouw van het Zuidpoortgebied. De bouw is in de afrondende fase. De ondergrondse parkeergarage met 920 parkeerplaatsen is op 19 november 2004 in gebruik genomen. 80 parkeerplaatsen zijn voor bewoners van de bovengelegen woningen.

 

De parkeerfaciliteiten voor bewoners in de binnenstad blijven een punt van aandacht.

Om die reden is vanaf 1 januari 2004 aan vergunninghouders de mogelijkheid geboden om tegen een beperkt bedrag te parkeren in de Phoenixgarage. Voor € 25 extra op hun vergunning mogen zij van 21.00 tot 09.00 uur gratis gebruik maken van de parkeergarage. 42 bewoners hebben van deze mogelijkheid gebruik gemaakt. Ook in de Zuidpoortgarage worden in de loop van 2005 op deze wijze 80 parkeerplaatsen voor vergunninghouders beschikbaar gesteld.

 

Op de Paardenmarkt is in 2004 gestart met de verbouw en nieuwbouw van het voormalige pand van de Van der Woudestichting. Dit wordt de nieuwe huisvesting van stichting Ipse. Ook komen er koopappartementen en een ondergrondse parkeerkelder.

 

 

3. De wijkaanpak in 2004. Wat is er gebeurd?

 

In dit hoofdstuk vindt u een overzicht van activiteiten en projecten waaraan in 2004 gewerkt is. Vaak op initiatief van bewoners en met inzet van het wijkbudget. In dit verslagjaar is dit voor het eerst gebeurd op basis van een wijkprogramma. Daarnaast zijn er ook acties geweest die spontaan ontstonden en meteen in uitvoering zijn gebracht.

Dit verslag volgt de indeling van de thema's in het wijkprogramma 2004.

 

3.1 Veiligheid

 

Voor 2004 waren bij dit thema aan aantal initiatieven genoemd. Op de eerste plaatst betrof dit de verbetering van de openbare verlichting, waarbij ook een betere klachtenafhandeling aandacht vroeg. Om dit te bereiken zijn er organisatorisch wat zaken aangescherpt. Zo kunnen klachten over openbare verlichting sinds een jaar worden gemeld bij het centrale meldnummer van de gemeente (260 22 00) en wordt de klacht in principe binnen twee werkdagen verholpen. Ook heeft de gemeente de coördinatie voor het beheer van de openbare verlichting in eigen hand genomen. Voorheen liep dit via Citytec.

 

In het kader van de veiligheid zouden ook enge en hangplekken worden aangepakt. Hierbij geldt dan wel, dat de betreffende plek hinder geeft of een gevoel van onveiligheid oproept bij bewoners. Dit was het geval bij de open portieken van de woningen in de Bastiaanpoort en Vestpoort. In samenspraak met de verenigingen van eigenaren zijn de portieken afgesloten.

Onder het thema veiligheid zijn in 2004 ook verschillende initiatieven opgepakt rondom horecavestigingen. Behalve veiligheid ervoeren omwonenden veel geluidsoverlast en vervuiling rondom een sociëteit in het centrum. In samenspraak met alle betrokkenen heeft hier een integrale handhavingsactie plaatstgevonden. Met de beheerder zijn afspraken gemaakt over het aanspreken van bezoekers op hun gedrag.

Bij de Minderbroerstraat is aanvullende verlichting aangebracht.

 

In de Kromstraat is het na de herinrichting eind jaren 90 een poos heel goed gegaan. Helaas constateerden bewoners en ondernemers heel langzaam een weer afglijdende tendens. Het hangen van groepjes jongeren nam weer toe en de werd Kromstraat bij een bepaalde groep bekend als straat waar verdovende middelen te kopen ofwel te verkopen waren. Gerichte acties van de politie hebben geleid tot de tijdelijke sluiting van een coffeeshop. Daarnaast is er opnieuw overleg gestart met bewoners, ondernemers, politie en betrokken gemeentelijke medewerkers. Dit overleg is gericht op het treffen van praktische maatregelen om de situatie te verbeteren. In 2005 wordt dit voorgezet. Een van de te realiseren initiatieven is het realiseren van een muurschildering. De verwachting is, dat hiermee het graffitiprobleem in dit straatje wordt teruggedrongen en daarmee de ervaring van veiligheid toeneemt. In 2004 is de muur alvast geprepareerd.

 

Ook de veiligheid op en rond het stationsplein heeft in 2004 de nodige extra aandacht gekregen. Uitgaande van het principe veilig, opgeruimd en schoon zijn er bij herhaling handhavingsacties geweest tegen foutief gestalde fietsen. Ook fietswrakken en weesfietsen werden aangepakt. Door de politie is intensief gepatrouilleerd en gecontroleerd op criminaliteit (tasjes en pasjes diefstal) en handel in verdovende middelen. Ook hier heeft dit geleid tot tijdelijke sluiting van een coffeeshop. Om het plein schoon te houden is een extra werkploeg ingezet van bezoekers van dagopvang Over de Brug. Op therapeutische basis verwijderen leden van dit team zwerfvuil van de straat (en uit grachten).

 

Veiligheid valt of staat met handhaving. Op dit punt kan nog een verbeterslag worden gemaakt. Capaciteitsuitbreiding alleen is niet voldoende. November 2004 is op proef een start gemaakt met integrale handhavingsteams. Eveneens is in die periode een start gemaakt met de aanpak van winkelcriminaliteit. Op een eerste bijeenkomst werd duidelijk dat de aanpak van de winkelcriminaliteit uitsluitend kans van slagen heeft bij een gezamenlijk optrekken van gemeente, politie en ondernemers, waarbij ieder verantwoordelijkheid neemt voor zijn eigen bijdrage.

 

Voor veel bewoners blijkt het thema veiligheid vaak gekoppeld aan de aanwezigheid van horeca en de overlast die daarvan wordt ervaren. Een van de overlast ergernissen is geluidhinder. Bewoners hadden de nodige kritiek op de aanpak hiervan. Door een nieuwe werkwijze in te voeren is hierin in 2004 verbetering gekomen. Wanneer er geluidsklachten bij de gemeente worden aangemeld, dan wordt het betreffende bedrijf op een aandachtslijst geplaatst die bij de politie ligt. Vanaf donderdagnacht tot maandag kunnen klachten direct bij de politie worden gemeld. Indien het bedrijf op de aandachtslijst staat wordt er binnen een uur een geluidsmeting verricht. Dit gebeurt door een ingehuurd extern bureau samen met de politie. Metingen kunnen zowel binnen of buiten zijn.

3.2 Verkeer

 

Een van de initiatieven was de aanpak van de handhaving van het 30 km regiem in de binnenstad. In eerste instantie is op initiatief van bewonersorganisatie binnenstad noord gekeken naar de mogelijkheid om waarschuwingsborden "u rijdt te hard" te plaatsen. Gezamenlijke conclusie was echter dat dit voor de binnenstad niet het meest geschikte middel is. Wel zinvol bleek het de bij het regiem behorende regel "rechts heeft voorrang" consequenter toe te passen. In de binnenstad zijn namelijk legio locaties waar "rechts gaat voor" niet geld als gevolg van voorrangsregels. Daarom werd afgesproken om deze geleidelijk op te heffen. Dit gebeurt in combinatie met een herbestrating of –inrichting. Concrete aanpassingen zijn de kruising Breestraat/Korte Geer en Wijnhaven/Peperstraat. Waar opheffen van de voorrangsregeling zou leiden tot gevaarlijke situaties, wordt hij gehandhaafd.

 

Wens voor 2004 was ook om in de binnenstad een logischer verkeerscirculatie te realiseren en onduidelijke bebording te verbeteren. Door capaciteitsgebrek en andere prioriteiten is het  er in 2004 niet van gekomen om een integraal verkeerscirculatieplan op te stellen. Wel zijn er op incidentele punten aanpassingen gerealiseerd. Op punten waar dat voor onbekenden niet helder is, zijn verwijzingsborden geplaatst hoe de doorgaande route is of hoe men de stad moet verlaten.

 

Sinds eind 2003 is het autoluwplus gebied verboden verklaard voor brommers en scooters. Hun rijgedrag stond namelijk in de ergernis top 3 van bewoners. Mede door consequente handhaving in combinatie met gerichte acties van de politie is dit probleem in 2004 aanzienlijk teruggedrongen.

 

In overleg met de Samenwerkende Bond voor Ouderen, zijn er enkele aanpassingen doorgevoerd in de situering van invalidenparkeerplaatsen, waardoor een betere spreiding door de binnenstad is gerealiseerd. Zo is er nu ook een algemene invalidenparkeerplaats op het Doelenplein.

 

De stallingsfaciliteiten voor fietsen in de binnenstad heeft continu aandacht. Met name de wens voor een bewaakte voorziening werd maatschappelijk en politiek breed gedragen. In de loop der jaren zijn er allerlei locaties op haalbaarheid onderzocht. Echter zonder resultaat. In 2004 is het er eindelijk van gekomen. Op de middenberm van de Oude Langendijk ter hoogte van de Nieuwe Kerk is in het najaar een bewaakte stalling geopend met een capaciteit van 170 plaatsen. Het beheer is uitbesteed aan de firma Bisiklette. Voor € 0,40 per dag kunnen bezoekers van de binnenstad voortaan veilig hun fiets stallen.

De invalidenparkeerplaatsen die voor de fietsenstalling moesten wijken zijn in overleg met de belangenorganisatie ongeveer 100 meter verderop op de middenberm van de Oude Langendijk gecompenseerd.

 

Behalve algemene fietsvoorzieningen kennen we in Delft ook de mogelijkheid voor bewoners een fietstrommel aan te vragen. In de binnenstad ligt dit echter lastig doordat een groot deel van het centrum de status van beschermd stadsgezicht heeft. In 2004 zijn er door B&W criteria vastgesteld, waaraan plaatsing van een fietstrommel in de binnenstad moet voldoen. Hierdoor is er eindelijk duidelijkheid gekomen, waar fietstrommels mogelijk zijn en waar dit niet aan de orde is. In 2004 zijn verschillende aanvragen binnengekomen. Er zijn nog geen fietstrommels geplaatst.

 

Op de Oude Delft heeft op verzoek van bewoners een herschikking plaatsgevonden van fietsenrekken ten behoeve van een studentensociëteit.

 

De Fortuinstraat ondervond veel hinder van sluipverkeer en zwaar verkeer als gevolg van de bouwwerkzaamheden in het Doelengebied. Op aandrang van de bewoners, ondersteund door een ludieke actie, zijn tijdelijke maatregelen doorgevoerd om deze overlast terug te dringen.

 

De parkeerplaatsen op de Gasthuisplaats waren vanaf de Koornmarkt vrij lastig bereikbaar als gevolg van een niet meer in gebruik zijnd oud hekwerk. Op initiatief van de bewonersorganisatie Grachtengebied Zuid is dit hekwerk in 2004 verwijderd. Hierdoor is de toegang breder geworden.

 

Eveneens op initiatief van deze bewonersorganisatie is de verkeerssituatie in de Peperstraat veranderd. Was autoverkeer komend vanaf de Wijnhaven voorheen verplicht rechtuit te rijden, door de aanpassing is het nu toegestaan rechtsaf de Peperstraat in te draaien en daardoor via de kortste route de stad uit te rijden. Hierdoor wordt de westzijde van de Koornmarkt ontlast van onnodig verkeer.

 

Bij de aanleg van de tijdelijke parkeervoorziening aan de Maria Duystlaan was de bewoners toegezegd dat er groenaanplant zou worden gerealiseerd. In het krediet voor het parkeerterrein was hiervoor echter geen budgettaire ruimte, evenmin in de onderhoudsbegroting Groen. Om de toezegging gestand te doen is besloten de groenaanplant te financieren uit het wijkbudget.

 

In de noordelijke binnenstad is het parkeren voor bewoners een probleem. Ondanks het vergunningensysteem moeten bewoners vaak een paar rondjes rijden, voordat ze ergens een parkeerplaats vinden. De bewonerswerkgroep binnenstad noord heeft bij de gemeente plattegronden van het gebied opgevraagd. Aan de hand hiervan is in de hele buurt geďnventariseerd waar de inrichting van de buitenruimte verbeterd kan worden en er parkeerplaatsen bijgemaakt kunnen worden. Ook zijn op de website van de werkgroep bewoners opgeroepen suggesties te geven. Dit alles resulteerde in het rapport "voorstellen optimalisering buitenruimte binnenstad noord". Hierin worden 80 suggesties gegeven, waar de inrichting verbeterd kan worden. In september 2004 is gestart met het realiseren van aanpassingen. Dit gebeurde in combinatie met onderhoudswerkzaamheden.

 

De bewoners van de Zuiderstraat hebben aan de bel getrokken over de verkeersveiligheid in hun straat. Zij vinden dat veel automobilisten onverantwoord hard door dit woonerfstraatje rijden en ook is er sprake van een sluiproute. Een oplossing voor het probleem is nog niet zo eenvoudig, omdat gemeente en bewoners het er over eens zijn dat een verbetering voor de Zuiderstraat geen verslechtering mag betekenen voor een ander deel van de binnenstad.

Om zicht te krijgen op de omvang van de problemen zijn er enkele onderzoeken gehouden. Hierdoor zijn er nu objectieve gegevens over aantallen auto's en de snelheid waarmee wordt gereden. In 2005 wordt een keuze gemaakt in te nemen maatregelen.

 


 

3.3 Kinderen en Jongeren

 

Het wijkprogramma had voor 2004 tot doel om een beter voorzieningenniveau te realiseren voor jeugd en jongeren tot 18 jaar en om activiteiten voor hen te organiseren. Gestreefd werd naar de inzet van een jongerenwerker voor de binnenstad. Dit initiatief is weerbarstiger gebleken dan gedacht en niet gerealiseerd. Dit kwam onder meer doordat het vinden van een geschikte locatie voor het organiseren van jongerenactiviteiten moeilijk is.

 

Gelukkig is het in 2004 wel gelukt om de binnenstad mee te laten draaien in de sport- en spelactiviteiten die de BWD in alle wijken verzorgt.

 

Voor de peuters in de binnenstad is het ook gelukt om kleine verbeteringen te realiseren. Zo is er op initiatief van de bewoners op het Bagijnhof een klein speelplekje gerealiseerd. Vanuit het wijkbudget is hieraan een bijdrage geleverd.

3.4 Onderhoud en beheer openbare ruimte

 

Het onderhoud van de openbare ruimte vindt plaats op basis van een meerjaren planning die jaarlijks wordt geactualiseerd. Hierbij worden ondernemersorganisaties uit de binnenstad betrokken. Bewonerswensen worden ingebracht via de wijkcoördinator. Wanneer er wensen met betrekking tot aanpassingen van de woonomgeving zijn wordt dit zo veel mogelijk gecombineerd met groot onderhoud. Soms hebben wensen van bewoners ook invloed op de planning. Een mooi voorbeeld is de Koornmarkt. Voor 2004 stond onderhoud gepland aan de oostzijde. De westzijde zou pas later aan bod komen. Op aandrang van de bewonersvereniging Grachtengebied Zuid is dit omgedraaid. De onderhoudsstaat van de westzijde was in hun ogen dusdanig slecht dat het ook gevaarlijke situaties voor langzaam verkeer opleverde. De herbestrating is aangegrepen om de inrichting van de gracht te wijzigen. Met een enquęte heeft de bewonersorganisatie de wensen van de bewoners geďnventariseerd. Op basis van de uitslag is besloten de Koornmarkt over de gehele breedte op een niveau te straten in plaats van met een verhoogde stoep. Ondanks enige overlast tijdens de uitvoering van de werkzaamheden heeft de bewonersvereniging laten weten dat de bewoners zeer tevreden zijn met het resultaat.

 

De Choorstraat stond in 2004 op het programma om te herbestraten. De herbestrating is aangegrepen om het straatmeubilair te herschikken. De ondernemers uit deze straat hadden namelijk de nodige wensen en verbeterpunten wat betreft de plaatsing van fietsklemmen, prullenbakken en bankjes.

 

Verbetering van het onderhoudsniveau was een van de initiatieven voor 2004. Alle betrokkenen waren het er over eens dat de bestaande werkwijze ten aanzien van het beheer en onderhoud van de openbare ruimte niet resulteerde in het gewenste kwaliteitsniveau. Uit een sterkte-zwakte analyse van de onderhoudskwaliteit in de binnenstad bleek dat in de bestaande organisatie teveel werkzaamheden behorend tot het planmatig onderhoud onvoldoende werden opgepakt. Stadsbeheer en Wijkzaken hebben een voorstel geschreven om te komen tot een integrale verbetering van onderhoud en beheer van de openbare ruimte. Met de nieuwe werkwijze is het 4e kwartaal 2004 "proefgedraaid" in de binnenstad. Tegelijkertijd is een extra inspanning geleverd om het achterstallig onderhoud weg te werken. Hiertoe is met een bijdrage uit het wijkbudget bij Combiwerk een extra onderhoudsteam ingehuurd.

 

Bij onderhoud is duurzaamheid een belangrijk aspect. Uit dat oogpunt is de keuze gemaakt om de noodzakelijke grondvoorzieningen voor de verbetering van de terrassen en weekmarkt te financieren uit het wijkbudget. In het krediet Markt was hiervoor geen ruimte. Groot voordeel van financiering door de gemeente is, dat de voorzieningen eigendom zijn van de gemeente en niet van de particuliere ondernemers. Hiermee kan ook strak de hand worden gehouden aan de gemaakte kwaliteitsafspraken.

 

Het noordelijk deel van de binnenstad kampt met waterproblemen. Bekend zijn de beelden van overlopende grachten en zandzakken voor de deur. Om dit probleem op te lossen is op Rietveld, Raam en Vlamingstraat een systeem van bemalen drainage aangebracht. Hierdoor wordt het niveau van het grondwater verlaagd, waardoor het water niet meer in de muren van de woningen kan optrekken. Daarnaast zijn in de grachten afsluitconstructies aangebracht, waardoor water vanuit het Rijn-Schiekanaal bij een hoge waterstand niet meer de grachten kan instromen.

 

 

 

3.5 Samenleven

 

De gemeente stimuleert en ondersteunt initiatieven gericht op het vergroten van de onderlinge contacten tussen bewoners vergroten.

In 2004 hebben twee straten gebruik gemaakt van de subsidieregeling een straatfeest te organiseren. De bewoners van het Bagijnhof hebben een Fleur Delft op-actie gehouden.

Twee straten hebben meegedongen naar de titel "de leukste straat van Delft".

 

Eind 2003 is gestart met het wijkweb binnenstad. Op de wijkweb staat tal van informatie specifiek over de binnenstad. Dit voorziet duidelijk in een behoefte. Verschillende bewonersorganisaties, maar ook "individuele" straten hebben op de website een link naar hun eigen website. In 2004 had de wijkweb maar liefst 14.000 bezoekers. Maandelijks komt er ook een electronische nieuwsbrief uit. Hierop hebben zestig personen een abonnement. Ook wordt deze verspreid onder de leden van het binnenstadsforum.

De wijkweb binnenstad is te bereiken via www.delft.nl

Algemene informatie over de wijkaanpak is te bereiken via de link naar gemeente Delft of www.gemeentedelft.info

 

De Dirklangendwarsstraat is een gezellige woonstraat, waar veel kleine kinderen wonen. De bewoners wilden graag dat hun peuters veilig op straat kunnen spelen. Om dat voor elkaar te krijgen hebben de bewoners de koppen bij elkaar gestoken en een plan gemaakt. Probleem was onnodig zoekverkeer en ook de plaatsen om fietsen te stallen lieten te wensen over, prullenbakken ontbraken en er was geen ontmoetingsplek in de straat. Na het nodige overleg zijn de meeste bewonerswensen gerealiseerd. Er zijn verkeersborden geplaatst, fietsklemmen, een bankje en een prullenbak. Klap op de vuurpijl was dat de bewoners een picknicktafel kregen die zij zelf onderhouden.

 

In 2004 is de Jan Vermeerschool verhuisd naar de nieuwbouw op het Raam. Dit gebeurde in de voorjaarsvakantie. In het pand is ook een kinderopvang gehuisvest. Het pand is op 26 mei feestelijk geopenend door de wethouders Rensen en Grashoff. Het schoolplein wordt opgesierd door een kunstwerk. Het initiatief hiervoor is genomen door de stichting vrienden van de Jan Vermeerschool. Uit het wijkbudget is een bijdrage geleverd.


 

4. Overzicht bestedingen wijkbudget

 

Het beschikbare wijkbudget voor 2004 bedroeg € 84.250. Er was geen restant budget 2003. Daarnaast bedroeg de knelpuntenpot € 12.801, inclusief het restant 2003 van € 2.041.Totaal was dus een bedrag van € 97.051 beschikbaar. Hiervan was € 9.141 gereserveerd voor het Geerweggebied (valt voor de wijkaanpak onder de wijk Vrijenban). Feitelijk was er dus een bedrag beschikbaar van € 87.910. Hieronder staat aangegeven waaraan het geld is uitgegeven.

 

 

Veiligheid

Kromstraat, voorbereiding muurschildering                                                           3.537

Bijdrage verlichten Oude Kerk/Heilige Geestkerkhof                                            19.061 *

Voorbereidingskosten                                                                                        1.740           

Aanvullende verlichting                                                                                       1.865

 

Verkeer

Onderzoeken intensiteit/snelheid Zuiderstraat                                                         853           

Parkeervoorziening Maria Duystlaan: groenaanplant                                             1.318

 

Kinderen en jongeren                                                                                       475

 

Onderhoud en beheer openbare ruimte

Verwijderen overbodige electriciteitskasten                                                          2.537

Bijdrage verbetering integraal onderhoud en beheer openbare ruimte                     35.000

Grondvoorzieningen Markt                                                                                 16.967

Ontwerpkosten                                                                                                 6.295

Snel herstel                                                                                                      4.175

 

                                                                                                                 

Samenleven

Aanpassingen Dirklangendwarsstraat                                                                  2.093

Straatfeesten                                                                                                       150

Ondersteuning bewonersoverleggen                                                                       704

Kunstwerk Jan Vermeerschool                                                                              700

 

 

Totaal                                                                                                            97.470           

 

 

Toelichting

 

Er is in 2004 dus sprake van een overschrijding van het wijkbudget met € 9.560. Dit wordt verrekend met het beschikbare wijkbudget voor 2005.

 

Wat betreft de totale uitgaven in 2004 is er ten opzichte van de bestedingen in 2003 sprake van een toename van 7,5%.

 

 

* Dit betreft een afrekening uit een gerealiseerd project uit 2003. Tot een bijdrage uit het wijkbudget is besloten, omdat het verlichten mede ten doel had de sociale veiligheid rondom de Kerk in dit uitgangsgebied te vergroten.

5. Slotwoord

 

De wijkaanpak in de binnenstad wordt door veel bewoners gewaardeerd. Er zijn inmiddels heel wat bewoners die met initiatieven komen. Aandachtspunt is wel om voldoende bewoners te vinden, die ook daadwerkelijk een actieve bijdrage willen leveren om initiatieven te realiseren.

 

Wanneer u als bewoner of ondernemer ook uw steentje bij wilt dragen aan de leefbaarheid van de binnenstad kunt hierover contact opnemen met de wijkcoördinator. Er zijn ook verschillende bewonersorganisaties met wie u contact kunt opnemen. Of u heeft zelf een initiatief en benadert hierover uw buren. Ook zijn er wijkbeheeroverleggen in de noordelijke en zuidelijke binnenstad. Ook hier zijn meedenkers en –doeners hartelijk welkom.

 

Als u meer informatie over de Delftse wijkaanpak wilt, dan is er een folder beschikbaar waarin de stappen van de wijkaanpak staan uitgelegd. U kunt deze folder aanvragen bij het projectsecretariaat van wijkzaken: 015-2197123 of via lvelteren@delft.nl.

 

Bent u nieuwsgierig wat er in het kader van de wijkaanpak allemaal in de binnenstad gebeurt, neem dan een kijkje op de wijkweb of www.gemeentedelft.info

 

Ik hoop in 2005 met nog meer mensen net zo enthousiast aan de slag te kunnen gaan als in 2004 met de uitvoering van het wijkprogramma 2005.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uitgave: Gemeente Delft, vakteam Wijkzaken.

Februari 2005

Foto’s:

Tekst: Lidwine van Elteren

Internet: www.gemeentedelft.info of www.delft.nl