1. Inleiding
Voor u ligt het wijkverslag van de wijk Binnenstad
van 2004. In dit verslag vindt u wat er in het kader van de wijkaanpak in 2004
gerealiseerd is in de binnenstad.
Het doel van de wijkaanpak is om samen met bewoners
en organisaties te werken aan de verbetering van de leefbaarheid in de wijken:
samenwerken aan een schoon, heel en veilig Delft. Ook het wijkprogramma en het
wijkbudget maken onderdeel uit van de Delftse wijkaanpak. Aan de hand van
wensen en ideeën die uit de diverse overleggen en contacten met bewoners naar
voren zijn gekomen, is het wijkprogramma 2004 opgesteld.
Dit wijkverslag geeft aan wat er afgelopen jaar is
gebeurd naar aanleiding van het wijkprogramma.
Hoofdstuk 2 geeft een overzicht van ontwikkelingen
in de wijk.
In hoofdstuk 3 vindt u een overzicht van thema's en
initiatieven waaraan in 2004 is gewerkt.
In hoofdstuk 4 staat een totaaloverzicht van de
uitgaven uit het wijkbudget in 2004.
U kunt het wijkverslag 2004 en het wijkprogramma
2005 ook op Internet vinden: www.gemeentedelft.info
, onder ‘wijkinformatie’ vindt u dan de wijk binnenstad
Lidwine van Elteren
wijkcoördinator binnenstad
telefoon 260 25 14
2. Ontwikkelingen in de wijk
De wijkaanpak staat voor het samen werken aan de
verbetering van de leefbaarheid in alle wijken van Delft. Te onderscheiden
hierbij zijn de snelle acties en de aanpak van grotere problematiek. Bij snelle
acties kunt u denken aan het herstel van kleine mankementen in de woonomgeving.
Hiervoor heeft de gemeente overigens al enkele jaren een centraal meldsysteem
dat bereikbaar is op telefoonnummer 260 22 00 of digitaal via www.gemeentedelft.info/melding.
Om invulling te geven aan de wijkaanpak werken alle
professionals die bij een wijk betrokken zijn samen in een Wijkcoördinatieteam
(WCT). In de binnenstad bestaat het WCT uit de wijkopzichter, de wijkagenten,
de wijkteamchef en de wijkcoödinator. De binnenstad heeft niet de beschikking
over een wijkopbouwwerker of professionele jongerenbegeleider.
Naast de wijkaanpak in de binnenstad wordt ook
gewerkt aan verbetering van de kwaliteit van de binnenstad via het binnenstadsmanagement.
Het gaat dan om het realiseren van een kwaliteitsimpuls op het gebied van
economie, toerisme čn wonen. Dit laatste thema krijgt via de wijkaanpak extra
aandacht. Het meest opvallende project van binnenstadsmanagement is het autoluw
maken van het centrum. In 2004 is hierin weer een grote stap voorwaarts gemaakt
met de herinrichting van de Markt. Het verbeteren van de uitstraling van de
terrassen en de wekelijkse warenmarkt maakten hiervan onderdeel uit. Na de
nodige koudwatervrees in het voorbereidingstraject zijn de betrokkenen, maar
ook bezoekers – een enkeling daargelaten - enthousiast over de bereikte
resultaten.
Het versterken van de economische en toeristische
functie kan op gespannen voet staan met bewonersbelangen. De wijkaanpak
is hier alert op en probeert hierin een evenwicht te bewaren. Er zijn 8 meer of
minder georganiseerde bewonersgroepen, die de ontwikkelingen kritisch volgen en
waar nodig signaleren dat het bewonersbelang in het geding komt. Een aantal van
deze organisaties hebben een vertegenwoordiger in het binnenstadsforum. Dit is
een klankbordgroep voor het college van B&W om in een vroegtijdig stadium
beleidsvoornemens te toetsen op maatschappelijk draagvlak. Het forum kent ook
leden uit de hoek van ondernemend Delft en de horeca. De praktijk heeft
bewezen, dat door de discussies in het forum er meer wederzijds begrip voor
elkaars belangen en wensen is ontstaan. Nog steeds groeit het besef, dat alleen
het eigen belang binnen willen halen beslist niet het beste resultaat garandeert.
Dit is een ontwikkeling die feilloos past binnen de filosofie van de
wijkaanpak: samen aan de slag om de leefbaarheid te vergroten.
Enkele grote projecten die effect hebben op het woonklimaat in de binnenstad
zijn in 2004 afgerond. Zo is de nieuwbouw in het Doelengebied opgeleverd. Ruim
70 woningen en appartementen zijn hiermee toegevoegd aan de woningvoorraad in
de noordelijke binnenstad. Onder de nieuwbouw is een parkeergarage gerealiseerd
met eveneens ruim 70 plaatsen. Koop van een parkeerplek was gekoppeld aan de
koop van een woning.
De zuidelijke binnenstad heeft een metamorfose
ondergaan door de nieuwbouw van het Zuidpoortgebied. De bouw is in de
afrondende fase. De ondergrondse parkeergarage met 920 parkeerplaatsen is op 19
november 2004 in gebruik genomen. 80 parkeerplaatsen zijn voor bewoners van de
bovengelegen woningen.
De parkeerfaciliteiten voor bewoners in de
binnenstad blijven een punt van aandacht.
Om die reden is vanaf 1 januari 2004 aan
vergunninghouders de mogelijkheid geboden om tegen een beperkt bedrag te
parkeren in de Phoenixgarage. Voor € 25 extra op hun vergunning mogen zij van
21.00 tot 09.00 uur gratis gebruik maken van de parkeergarage. 42 bewoners
hebben van deze mogelijkheid gebruik gemaakt. Ook in de Zuidpoortgarage worden
in de loop van 2005 op deze wijze 80 parkeerplaatsen voor vergunninghouders
beschikbaar gesteld.
Op de Paardenmarkt is in 2004 gestart met de
verbouw en nieuwbouw van het voormalige pand van de Van der Woudestichting. Dit
wordt de nieuwe huisvesting van stichting Ipse. Ook komen er koopappartementen
en een ondergrondse parkeerkelder.
3. De wijkaanpak in 2004. Wat is er gebeurd?
In dit hoofdstuk vindt u een overzicht van
activiteiten en projecten waaraan in 2004 gewerkt is. Vaak op initiatief van bewoners
en met inzet van het wijkbudget. In dit verslagjaar is dit voor het eerst
gebeurd op basis van een wijkprogramma. Daarnaast zijn er ook acties geweest
die spontaan ontstonden en meteen in uitvoering zijn gebracht.
Dit verslag volgt de indeling van de thema's in het
wijkprogramma 2004.
Voor 2004 waren bij dit thema aan aantal
initiatieven genoemd. Op de eerste plaatst betrof dit de verbetering van de
openbare verlichting, waarbij ook een betere klachtenafhandeling aandacht
vroeg. Om dit te bereiken zijn er organisatorisch wat zaken aangescherpt. Zo
kunnen klachten over openbare verlichting sinds een jaar worden gemeld bij het
centrale meldnummer van de gemeente (260 22 00) en wordt de klacht in principe
binnen twee werkdagen verholpen. Ook heeft de gemeente de coördinatie voor het
beheer van de openbare verlichting in eigen hand genomen. Voorheen liep dit via
Citytec.
In het kader van de veiligheid zouden ook enge en
hangplekken worden aangepakt. Hierbij geldt dan wel, dat de betreffende plek
hinder geeft of een gevoel van onveiligheid oproept bij bewoners. Dit was het
geval bij de open portieken van de woningen in de Bastiaanpoort en Vestpoort.
In samenspraak met de verenigingen van eigenaren zijn de portieken afgesloten.
Onder het thema veiligheid zijn in 2004 ook
verschillende initiatieven opgepakt rondom horecavestigingen. Behalve
veiligheid ervoeren omwonenden veel geluidsoverlast en vervuiling rondom een
sociëteit in het centrum. In samenspraak met alle betrokkenen heeft hier een
integrale handhavingsactie plaatstgevonden. Met de beheerder zijn afspraken
gemaakt over het aanspreken van bezoekers op hun gedrag.
Bij de Minderbroerstraat is aanvullende verlichting
aangebracht.
In de Kromstraat is het na de herinrichting eind jaren
90 een poos heel goed gegaan. Helaas constateerden bewoners en ondernemers heel
langzaam een weer afglijdende tendens. Het hangen van groepjes jongeren nam
weer toe en de werd Kromstraat bij een bepaalde groep bekend als straat waar
verdovende middelen te kopen ofwel te verkopen waren. Gerichte acties van de
politie hebben geleid tot de tijdelijke sluiting van een coffeeshop. Daarnaast
is er opnieuw overleg gestart met bewoners, ondernemers, politie en betrokken
gemeentelijke medewerkers. Dit overleg is gericht op het treffen van praktische
maatregelen om de situatie te verbeteren. In 2005 wordt dit voorgezet. Een van
de te realiseren initiatieven is het realiseren van een muurschildering. De
verwachting is, dat hiermee het graffitiprobleem in dit straatje wordt
teruggedrongen en daarmee de ervaring van veiligheid toeneemt. In 2004 is de
muur alvast geprepareerd.
Ook de veiligheid op en rond het stationsplein
heeft in 2004 de nodige extra aandacht gekregen. Uitgaande van het principe
veilig, opgeruimd en schoon zijn er bij herhaling handhavingsacties geweest
tegen foutief gestalde fietsen. Ook fietswrakken en weesfietsen werden
aangepakt. Door de politie is intensief gepatrouilleerd en gecontroleerd op
criminaliteit (tasjes en pasjes diefstal) en handel in verdovende middelen. Ook
hier heeft dit geleid tot tijdelijke sluiting van een coffeeshop. Om het plein
schoon te houden is een extra werkploeg ingezet van bezoekers van dagopvang
Over de Brug. Op therapeutische basis verwijderen leden van dit team zwerfvuil
van de straat (en uit grachten).
Veiligheid valt of staat met handhaving. Op dit
punt kan nog een verbeterslag worden gemaakt. Capaciteitsuitbreiding alleen is
niet voldoende. November 2004 is op proef een start gemaakt met integrale
handhavingsteams. Eveneens is in die periode een start gemaakt met de aanpak
van winkelcriminaliteit. Op een eerste bijeenkomst werd duidelijk dat de aanpak
van de winkelcriminaliteit uitsluitend kans van slagen heeft bij een
gezamenlijk optrekken van gemeente, politie en ondernemers, waarbij ieder
verantwoordelijkheid neemt voor zijn eigen bijdrage.
Voor veel bewoners blijkt het thema veiligheid vaak
gekoppeld aan de aanwezigheid van horeca en de overlast die daarvan wordt
ervaren. Een van de overlast ergernissen is geluidhinder. Bewoners hadden de
nodige kritiek op de aanpak hiervan. Door een nieuwe werkwijze in te voeren is
hierin in 2004 verbetering gekomen. Wanneer er geluidsklachten bij de gemeente
worden aangemeld, dan wordt het betreffende bedrijf op een aandachtslijst
geplaatst die bij de politie ligt. Vanaf donderdagnacht tot maandag kunnen
klachten direct bij de politie worden gemeld. Indien het bedrijf op de
aandachtslijst staat wordt er binnen een uur een geluidsmeting verricht. Dit
gebeurt door een ingehuurd extern bureau samen met de politie. Metingen kunnen
zowel binnen of buiten zijn.
3.2 Verkeer
Een van de initiatieven was de aanpak van de
handhaving van het 30 km regiem in de binnenstad. In eerste instantie is op
initiatief van bewonersorganisatie binnenstad noord gekeken naar de
mogelijkheid om waarschuwingsborden "u rijdt te hard" te plaatsen.
Gezamenlijke conclusie was echter dat dit voor de binnenstad niet het meest
geschikte middel is. Wel zinvol bleek het de bij het regiem behorende regel
"rechts heeft voorrang" consequenter toe te passen. In de binnenstad
zijn namelijk legio locaties waar "rechts gaat voor" niet geld als
gevolg van voorrangsregels. Daarom werd afgesproken om deze geleidelijk op te
heffen. Dit gebeurt in combinatie met een herbestrating of –inrichting.
Concrete aanpassingen zijn de kruising Breestraat/Korte Geer en
Wijnhaven/Peperstraat. Waar opheffen van de voorrangsregeling zou leiden tot
gevaarlijke situaties, wordt hij gehandhaafd.
Wens voor 2004 was ook om in de binnenstad een
logischer verkeerscirculatie te realiseren en onduidelijke bebording te
verbeteren. Door capaciteitsgebrek en andere prioriteiten is het er in 2004 niet van gekomen om een integraal
verkeerscirculatieplan op te stellen. Wel zijn er op incidentele punten
aanpassingen gerealiseerd. Op punten waar dat voor onbekenden niet helder is,
zijn verwijzingsborden geplaatst hoe de doorgaande route is of hoe men de stad
moet verlaten.
Sinds eind 2003 is het autoluwplus gebied verboden
verklaard voor brommers en scooters. Hun rijgedrag stond namelijk in de
ergernis top 3 van bewoners. Mede door consequente handhaving in combinatie met
gerichte acties van de politie is dit probleem in 2004 aanzienlijk
teruggedrongen.
In overleg met de Samenwerkende Bond voor Ouderen,
zijn er enkele aanpassingen doorgevoerd in de situering van
invalidenparkeerplaatsen, waardoor een betere spreiding door de binnenstad is
gerealiseerd. Zo is er nu ook een algemene invalidenparkeerplaats op het
Doelenplein.
De stallingsfaciliteiten voor fietsen in de
binnenstad heeft continu aandacht. Met name de wens voor een bewaakte
voorziening werd maatschappelijk en politiek breed gedragen. In de loop der
jaren zijn er allerlei locaties op haalbaarheid onderzocht. Echter zonder
resultaat. In 2004 is het er eindelijk van gekomen. Op de middenberm van de
Oude Langendijk ter hoogte van de Nieuwe Kerk is in het najaar een bewaakte
stalling geopend met een capaciteit van 170 plaatsen. Het beheer is uitbesteed
aan de firma Bisiklette. Voor € 0,40 per dag kunnen bezoekers van de binnenstad
voortaan veilig hun fiets stallen.
De invalidenparkeerplaatsen die voor de
fietsenstalling moesten wijken zijn in overleg met de belangenorganisatie
ongeveer 100 meter verderop op de middenberm van de Oude Langendijk
gecompenseerd.
Behalve algemene fietsvoorzieningen kennen we in
Delft ook de mogelijkheid voor bewoners een fietstrommel aan te vragen. In de
binnenstad ligt dit echter lastig doordat een groot deel van het centrum de
status van beschermd stadsgezicht heeft. In 2004 zijn er door B&W criteria
vastgesteld, waaraan plaatsing van een fietstrommel in de binnenstad moet
voldoen. Hierdoor is er eindelijk duidelijkheid gekomen, waar fietstrommels
mogelijk zijn en waar dit niet aan de orde is. In 2004 zijn verschillende
aanvragen binnengekomen. Er zijn nog geen fietstrommels geplaatst.
Op de Oude Delft heeft op verzoek van bewoners een
herschikking plaatsgevonden van fietsenrekken ten behoeve van een
studentensociëteit.
De Fortuinstraat ondervond veel hinder van
sluipverkeer en zwaar verkeer als gevolg van de bouwwerkzaamheden in het
Doelengebied. Op aandrang van de bewoners, ondersteund door een ludieke actie,
zijn tijdelijke maatregelen doorgevoerd om deze overlast terug te dringen.
De parkeerplaatsen op de Gasthuisplaats waren vanaf
de Koornmarkt vrij lastig bereikbaar als gevolg van een niet meer in gebruik
zijnd oud hekwerk. Op initiatief van de bewonersorganisatie Grachtengebied Zuid
is dit hekwerk in 2004 verwijderd. Hierdoor is de toegang breder geworden.
Eveneens op initiatief van deze bewonersorganisatie
is de verkeerssituatie in de Peperstraat veranderd. Was autoverkeer komend
vanaf de Wijnhaven voorheen verplicht rechtuit te rijden, door de aanpassing is
het nu toegestaan rechtsaf de Peperstraat in te draaien en daardoor via de
kortste route de stad uit te rijden. Hierdoor wordt de westzijde van de
Koornmarkt ontlast van onnodig verkeer.
Bij de aanleg van de tijdelijke parkeervoorziening
aan de Maria Duystlaan was de bewoners toegezegd dat er groenaanplant zou
worden gerealiseerd. In het krediet voor het parkeerterrein was hiervoor echter
geen budgettaire ruimte, evenmin in de onderhoudsbegroting Groen. Om de
toezegging gestand te doen is besloten de groenaanplant te financieren uit het
wijkbudget.
In de noordelijke binnenstad is het parkeren voor
bewoners een probleem. Ondanks het vergunningensysteem moeten bewoners vaak een
paar rondjes rijden, voordat ze ergens een parkeerplaats vinden. De
bewonerswerkgroep binnenstad noord heeft bij de gemeente plattegronden van het
gebied opgevraagd. Aan de hand hiervan is in de hele buurt geďnventariseerd
waar de inrichting van de buitenruimte verbeterd kan worden en er
parkeerplaatsen bijgemaakt kunnen worden. Ook zijn op de website van de
werkgroep bewoners opgeroepen suggesties te geven. Dit alles resulteerde in het
rapport "voorstellen optimalisering buitenruimte binnenstad noord".
Hierin worden 80 suggesties gegeven, waar de inrichting verbeterd kan worden.
In september 2004 is gestart met het realiseren van aanpassingen. Dit gebeurde
in combinatie met onderhoudswerkzaamheden.
De bewoners van de Zuiderstraat hebben aan de bel
getrokken over de verkeersveiligheid in hun straat. Zij vinden dat veel
automobilisten onverantwoord hard door dit woonerfstraatje rijden en ook is er
sprake van een sluiproute. Een oplossing voor het probleem is nog niet zo
eenvoudig, omdat gemeente en bewoners het er over eens zijn dat een verbetering
voor de Zuiderstraat geen verslechtering mag betekenen voor een ander deel van
de binnenstad.
Om zicht te krijgen op de omvang van de problemen
zijn er enkele onderzoeken gehouden. Hierdoor zijn er nu objectieve gegevens
over aantallen auto's en de snelheid waarmee wordt gereden. In 2005 wordt een
keuze gemaakt in te nemen maatregelen.
3.3 Kinderen en Jongeren
3.4 Onderhoud en beheer openbare ruimte
Verbetering van het onderhoudsniveau was een van de
initiatieven voor 2004. Alle betrokkenen waren het er over eens dat de
bestaande werkwijze ten aanzien van het beheer en onderhoud van de openbare
ruimte niet resulteerde in het gewenste kwaliteitsniveau. Uit een
sterkte-zwakte analyse van de onderhoudskwaliteit in de binnenstad bleek dat in
de bestaande organisatie teveel werkzaamheden behorend tot het planmatig
onderhoud onvoldoende werden opgepakt. Stadsbeheer en Wijkzaken hebben een
voorstel geschreven om te komen tot een integrale verbetering van onderhoud en
beheer van de openbare ruimte. Met de nieuwe werkwijze is het 4e
kwartaal 2004 "proefgedraaid" in de binnenstad. Tegelijkertijd is een
extra inspanning geleverd om het achterstallig onderhoud weg te werken. Hiertoe
is met een bijdrage uit het wijkbudget bij Combiwerk een extra onderhoudsteam
ingehuurd.
Bij onderhoud is duurzaamheid een belangrijk
aspect. Uit dat oogpunt is de keuze gemaakt om de noodzakelijke
grondvoorzieningen voor de verbetering van de terrassen en weekmarkt te
financieren uit het wijkbudget. In het krediet Markt was hiervoor geen ruimte.
Groot voordeel van financiering door de gemeente is, dat de voorzieningen
eigendom zijn van de gemeente en niet van de particuliere ondernemers. Hiermee
kan ook strak de hand worden gehouden aan de gemaakte kwaliteitsafspraken.
Het noordelijk deel van de binnenstad kampt met
waterproblemen. Bekend zijn de beelden van overlopende grachten en zandzakken
voor de deur. Om dit probleem op te lossen is op Rietveld, Raam en
Vlamingstraat een systeem van bemalen drainage aangebracht. Hierdoor wordt het
niveau van het grondwater verlaagd, waardoor het water niet meer in de muren
van de woningen kan optrekken. Daarnaast zijn in de grachten
afsluitconstructies aangebracht, waardoor water vanuit het Rijn-Schiekanaal bij
een hoge waterstand niet meer de grachten kan instromen.
De gemeente stimuleert en ondersteunt initiatieven
gericht op het vergroten van de onderlinge contacten tussen bewoners vergroten.
In 2004 hebben twee straten gebruik gemaakt van de
subsidieregeling een straatfeest te organiseren. De bewoners van het Bagijnhof
hebben een Fleur Delft op-actie gehouden.
Twee straten hebben meegedongen naar de titel
"de leukste straat van Delft".
Eind 2003 is gestart met het wijkweb binnenstad. Op
de wijkweb staat tal van informatie specifiek over de binnenstad. Dit voorziet
duidelijk in een behoefte. Verschillende bewonersorganisaties, maar ook
"individuele" straten hebben op de website een link naar hun eigen
website. In 2004 had de wijkweb maar liefst 14.000 bezoekers. Maandelijks komt
er ook een electronische nieuwsbrief uit. Hierop hebben zestig personen een
abonnement. Ook wordt deze verspreid onder de leden van het binnenstadsforum.
De wijkweb binnenstad is te bereiken via www.delft.nl
Algemene informatie over de wijkaanpak is te
bereiken via de link naar gemeente Delft of www.gemeentedelft.info
De Dirklangendwarsstraat is een gezellige
woonstraat, waar veel kleine kinderen wonen. De bewoners wilden graag dat hun
peuters veilig op straat kunnen spelen. Om dat voor elkaar te krijgen hebben de
bewoners de koppen bij elkaar gestoken en een plan gemaakt. Probleem was
onnodig zoekverkeer en ook de plaatsen om fietsen te stallen lieten te wensen
over, prullenbakken ontbraken en er was geen ontmoetingsplek in de straat. Na
het nodige overleg zijn de meeste bewonerswensen gerealiseerd. Er zijn
verkeersborden geplaatst, fietsklemmen, een bankje en een prullenbak. Klap op
de vuurpijl was dat de bewoners een picknicktafel kregen die zij zelf
onderhouden.
In 2004 is de Jan Vermeerschool verhuisd naar de
nieuwbouw op het Raam. Dit gebeurde in de voorjaarsvakantie. In het pand is ook
een kinderopvang gehuisvest. Het pand is op 26 mei feestelijk geopenend door de
wethouders Rensen en Grashoff. Het schoolplein wordt opgesierd door een
kunstwerk. Het initiatief hiervoor is genomen door de stichting vrienden van de
Jan Vermeerschool. Uit het wijkbudget is een bijdrage geleverd.
4. Overzicht bestedingen wijkbudget
Het beschikbare wijkbudget voor 2004 bedroeg €
84.250. Er was geen restant budget 2003. Daarnaast bedroeg de knelpuntenpot €
12.801, inclusief het restant 2003 van € 2.041.Totaal was dus een bedrag van €
97.051 beschikbaar. Hiervan was € 9.141 gereserveerd voor het Geerweggebied
(valt voor de wijkaanpak onder de wijk Vrijenban). Feitelijk was er dus een bedrag
beschikbaar van € 87.910. Hieronder staat aangegeven waaraan het geld is
uitgegeven.
Veiligheid
Kromstraat,
voorbereiding muurschildering € 3.537
Bijdrage
verlichten Oude Kerk/Heilige Geestkerkhof € 19.061 *
Voorbereidingskosten € 1.740
Aanvullende
verlichting € 1.865
Verkeer
Onderzoeken
intensiteit/snelheid Zuiderstraat € 853
Parkeervoorziening
Maria Duystlaan: groenaanplant € 1.318
Kinderen
en jongeren € 475
Onderhoud
en beheer openbare ruimte
Verwijderen
overbodige electriciteitskasten € 2.537
Bijdrage
verbetering integraal onderhoud en beheer openbare ruimte € 35.000
Grondvoorzieningen
Markt € 16.967
Ontwerpkosten € 6.295
Snel herstel € 4.175
Samenleven
Aanpassingen
Dirklangendwarsstraat € 2.093
Straatfeesten € 150
Ondersteuning
bewonersoverleggen € 704
Kunstwerk
Jan Vermeerschool € 700
Totaal € 97.470
Toelichting
Er is in 2004 dus sprake van een overschrijding van
het wijkbudget met € 9.560. Dit wordt verrekend met het beschikbare wijkbudget
voor 2005.
Wat betreft de totale uitgaven in 2004 is er ten
opzichte van de bestedingen in 2003 sprake van een toename van 7,5%.
*
Dit betreft een afrekening uit een gerealiseerd project uit 2003. Tot een
bijdrage uit het wijkbudget is besloten, omdat het verlichten mede ten doel had
de sociale veiligheid rondom de Kerk in dit uitgangsgebied te vergroten.
5. Slotwoord
De wijkaanpak in de binnenstad wordt door veel
bewoners gewaardeerd. Er zijn inmiddels heel wat bewoners die met initiatieven
komen. Aandachtspunt is wel om voldoende bewoners te vinden, die ook
daadwerkelijk een actieve bijdrage willen leveren om initiatieven te
realiseren.
Wanneer u als bewoner of ondernemer ook uw steentje
bij wilt dragen aan de leefbaarheid van de binnenstad kunt hierover contact
opnemen met de wijkcoördinator. Er zijn ook verschillende bewonersorganisaties
met wie u contact kunt opnemen. Of u heeft zelf een initiatief en benadert
hierover uw buren. Ook zijn er wijkbeheeroverleggen in de noordelijke en
zuidelijke binnenstad. Ook hier zijn meedenkers en –doeners hartelijk welkom.
Als u meer informatie over de Delftse wijkaanpak
wilt, dan is er een folder beschikbaar waarin de stappen van de wijkaanpak
staan uitgelegd. U kunt deze folder aanvragen bij het projectsecretariaat van
wijkzaken: 015-2197123 of via lvelteren@delft.nl.
Bent u nieuwsgierig wat er in het kader van de
wijkaanpak allemaal in de binnenstad gebeurt, neem dan een kijkje op de wijkweb
of www.gemeentedelft.info
Ik hoop in 2005 met nog meer mensen net zo
enthousiast aan de slag te kunnen gaan als in 2004 met de uitvoering van het
wijkprogramma 2005.
Uitgave: Gemeente Delft, vakteam Wijkzaken.
Februari 2005
Foto’s:
Tekst: Lidwine van Elteren
Internet: www.gemeentedelft.info of www.delft.nl