Programma begroting 2006 – 2009

Discussienotitie Programma Veiligheid

 

 

1. Inleiding

Het programma veiligheid kent drie onderdelen in de programmabegroting: Integraal veiligheidsbeleid, Brandweer en Handhaving.

Op deze drie onderwerpen vindt u in bijgaande notitie een korte beschrijving van de actuele ontwikkeling die van invloed is op het beleid in de periode 2006 – 2009.

 

2. Actuele ontwikkelingen

 

Integraal veiligheidsbeleid

Voor het integraal veiligheidsbeleid geldt dat het belangrijk is om minimaal het huidige inspanningsniveau zoals vastgelegd in de nota “Naar een veiliger Delft”  en het werkprogramma 2005 te handhaven.  Wel zijn er onderdelen die meer geld en aandacht nodig hebben, soms ook vanwege toekomstige ontwikkelingen.

Voor het integraal veiligheidsbeleid geldt dat het belangrijk is om minimaal het huidige inspanningsniveau zoals vastgelegd in de nota “Naar een veiliger Delft” (november 2003) en het werkprogramma 2005 dat daarop is gebaseerd te handhaven.  De hoofdlijnen van dit werkprogramma zijn:

1.       Slachtofferzorg

2.       Daderaanpak

3.       Handhaving

4.       Jongeren

5.       veiligheid en vrije tijd

6.       Wijkveiligheid

7.       Stationsgebied

8.       Oud en Nieuw

 

Brandweer

De fusie tussen de brandweer van Delft en Rijswijk loopt. Het is een ingrijpend  traject, waardoor nieuwe initiatieven rusten tot na de fusie.

 

Handhaving

Sinds 2004 wordt er jaarlijks  een handhavingsprogramma opgesteld dat uitgaat van themagericht handhaven, het programmeren van handhavingstaken (plan-do-check-act) en handhaven op basis van prioriteiten.

 

3. Mogelijk nieuw beleid en investeringen

 

Maatschappelijk herstel veelplegers

Veelplegers, ook wel genoemd “draaideurcriminelen”, zijn personen die veelvuldig strafbare feiten plegen, die volharden in hun crimineel gedrag en die daardoor stelselmatig met de politie in aanraking komen. Het aantal delicten gepleegd door veelplegers vormt een steeds groter en urgenter probleem. Het gaat hier met name om woninginbraak, fiets- en autodiefstallen, winkeldiefstallen en zakkenrollerij. Hoewel het om een beperkte groep criminelen gaat en doorgaans om relatief lichte delicten, bezorgt de groep grote overlast voor burgers en bedrijven.

Een hoog percentage van de veelplegers is verslaafd en heeft daarnaast te maken diverse sociaal maatschappelijke problemen. Hier spelen verschillende belangen: Het belang van de burger, die in een veilige stad wil wonen en het belang van de verslaafde veelpleger met verschillende hulpvragen, die al dan niet onder dwang of drang uit z’n misère moet komen. Een doeltreffende aanpak van deze problematiek vergt een integraal beleid gericht op preventie, vervolging, zorg en maatschappelijk herstel. Hierover is op 13 oktober 2004 een nota verschenen (kenmerk 467636). In 2006 en volgende jaren zal de keten verder vorm moeten krijgen en ook meer plaats moeten bieden voor dwang en drang trajecten. Omdat het om een lastige groep gaat is intensieve begeleiding noodzakelijk.

 

Discussiepunt: is Delft bereid om vanaf 2006 minimaal €54.000 per jaar uit te trekken voor het maatschappelijk herstel van veelplegers? Dit bedrag staat gelijk aan 2 plaatsen in het Remise traject, waardoor op jaarbasis 4 personen kunnen worden behandeld.

 

Veilige school

Jongeren moeten hun school als veilig ervaren. Daarom is het project Veilige school gestart. In dit project is er aandacht voor het deelproject  “De Politie op School”, vinden er jaarlijks conferenties plaats (bijvoorbeeld over crisisbeheersing of ongewenste groepsvorming) en er zal in 2005 een onderzoek worden gedaan naar de veiligheidsbeleving van leerlingen en docenten. Op basis hiervan kan dan per locatie (in totaal 8) een plan van aanpak 2006 – 2009 worden gemaakt.

Totaal is voor ondersteuning van dit project € 17.000,- beschikbaar voor 2005 en 2006 en per jaar  €15.000,- op basis van de programmabegroting 2005-2008 (onderdeel integraal veiligheidsbeleid). Daarnaast gaan  de scholen jaarlijks €12.000,- bijdragen  o.a. in de vorm van taakuren. Wil dit project zich verder kunnen ontwikkelen en meer kunnen investeren in de sociale veiligheid op de schoollocaties dan is er meer aandacht en ook een langduriger financiering nodig voor veiligheid op scholen Het gaat dan jaarlijks om een bedrag vanuit de gemeente van € 50.000,-

 

Discussiepunt: is Delft bereid extra te investeren  in de veilige school waardoor er op jaarbasis voor de periode 2006 – 2009  minimaal  €50.000 beschikbaar is.

 

·         Veiligheid station

In 2004 en 2005 is veel geïnvesteerd in het veiliger maken van het station door intensieve surveillance, aanpak fietsen en reiniging.  Dit moet leiden tot een beheers- en toezichtconvenant in 2005. Daarnaast worden de mogelijkheden van cameratoezicht onderzocht. Hierover zal de Raad in maart een beslissing nemen. Intussen is duidelijk geworden dat de treintunnel er komt. Ook in die periode is het van belang om aandacht te hebben voor de veiligheid en het veiligheidsgevoel van de burger als hij gebruik gemaakt van het stationsgebied. Dit zal extra investeringen vragen in de zin van extra verlichting, goede fietsenstallingen, extra surveillance en het schoonhouden. Kosten hiervoor worden geschat op jaarlijks  € 100.000,-

 

Stelling: Ook tijdens de bouw moet er aandacht blijven voor de sociale veiligheid op het  station en daar trekken we geld voor uit.

 

·         Handhaving

Handhaving omvat een groot aantal taken die betrekking hebben op fysieke veiligheid en het gebruik  in overeenstemming met de planologisch en milieubeleidskaders. Tevens heeft het betrekking op de openbare ruimte,  waarbij vooral de sociale veiligheid en leefbaarheid centraal staan. Binnenkort verschijnt het handhavingsprogramma 2005 waarin de prioriteiten voor toezicht en handhaving en de handhavingstaken voor 2005 uiteengezet worden. Om de gehele stad te bedienen is er thans onvoldoende capaciteit beschikbaar.

 

Stelling: Er moeten voor de periode 2006-2009 extra gelden worden uitgetrokken om de toezicht- en handhavingscapaciteit uit te breiden.    

 

 

 

4. Bezuinigingen

Het aandeel van het programma Veiligheid in de totale bezuinigingsoperatie blijkt uit onderstaande tabel.

 

Veiligheid

2006

2007

     2008   2009

 
Bedragen * € 1.000

 

Lagere gemeentelijke bijdrage aan de Brandweer

 

 

50

50

Totaal

0

0

50

50

 

Lagere gemeentelijke bijdrage aan de Brandweer. Voorzien wordt dat na de beginjaren van de per 1 januari 2005 samen met Rijswijk opgerichte Gemeenschappelijke Regeling er mogelijkheden moeten zijn voor efficiencyverbeteringen. Uiteraard vergt de voorgenomen verlaging ad € 50.000 in 2008 van de Delftse bijdrage afstemming en overeenstemming met de gemeente Rijswijk en de Gemeenschappelijke Regeling.