1. Inleiding
Het programma veiligheid kent drie onderdelen in de
programmabegroting: Integraal veiligheidsbeleid, Brandweer en Handhaving.
Op deze drie onderwerpen vindt u in bijgaande
notitie een korte beschrijving van de actuele ontwikkeling die van invloed is
op het beleid in de periode 2006 – 2009.
2. Actuele ontwikkelingen
Voor het integraal veiligheidsbeleid geldt dat het
belangrijk is om minimaal het huidige inspanningsniveau zoals vastgelegd in de
nota “Naar een veiliger Delft” en het
werkprogramma 2005 te handhaven. Wel
zijn er onderdelen die meer geld en aandacht nodig hebben, soms ook vanwege
toekomstige ontwikkelingen.
Voor het integraal veiligheidsbeleid geldt dat het
belangrijk is om minimaal het huidige inspanningsniveau zoals vastgelegd in de
nota “Naar een veiliger Delft” (november 2003) en het werkprogramma 2005 dat
daarop is gebaseerd te handhaven. De
hoofdlijnen van dit werkprogramma zijn:
1.
Slachtofferzorg
2.
Daderaanpak
3.
Handhaving
4.
Jongeren
5.
veiligheid en vrije tijd
6.
Wijkveiligheid
7.
Stationsgebied
8.
Oud en Nieuw
De fusie tussen de brandweer van Delft en Rijswijk
loopt. Het is een ingrijpend traject,
waardoor nieuwe initiatieven rusten tot na de fusie.
Sinds 2004 wordt er jaarlijks een handhavingsprogramma opgesteld dat
uitgaat van themagericht handhaven, het programmeren van handhavingstaken
(plan-do-check-act) en handhaven op basis van prioriteiten.
Maatschappelijk herstel veelplegers
Veelplegers, ook wel genoemd “draaideurcriminelen”, zijn personen die
veelvuldig strafbare feiten plegen, die volharden in hun crimineel gedrag en
die daardoor stelselmatig met de politie in aanraking komen. Het aantal
delicten gepleegd door veelplegers vormt een steeds groter en urgenter
probleem. Het gaat hier met name om woninginbraak, fiets- en autodiefstallen,
winkeldiefstallen en zakkenrollerij. Hoewel het om een beperkte groep criminelen
gaat en doorgaans om relatief lichte delicten, bezorgt de groep grote overlast
voor burgers en bedrijven.
Een hoog percentage van de veelplegers is verslaafd
en heeft daarnaast te maken diverse sociaal maatschappelijke problemen. Hier
spelen verschillende belangen: Het belang van de burger, die in een veilige
stad wil wonen en het belang van de verslaafde veelpleger met verschillende
hulpvragen, die al dan niet onder dwang of drang uit z’n misère moet komen. Een
doeltreffende aanpak van deze problematiek vergt een integraal beleid gericht
op preventie, vervolging, zorg en maatschappelijk herstel. Hierover is op 13
oktober 2004 een nota verschenen (kenmerk 467636). In 2006 en volgende jaren
zal de keten verder vorm moeten krijgen en ook meer plaats moeten bieden voor
dwang en drang trajecten. Omdat het om een lastige groep gaat is intensieve
begeleiding noodzakelijk.
Discussiepunt: is Delft bereid om vanaf 2006
minimaal €54.000 per jaar uit te trekken voor het maatschappelijk herstel van
veelplegers? Dit bedrag staat gelijk aan 2 plaatsen in het Remise traject,
waardoor op jaarbasis 4 personen kunnen worden behandeld.
Veilige school
Jongeren moeten hun school als veilig ervaren.
Daarom is het project Veilige school gestart. In dit project is er aandacht
voor het deelproject “De Politie op
School”, vinden er jaarlijks conferenties plaats (bijvoorbeeld over crisisbeheersing
of ongewenste groepsvorming) en er zal in 2005 een onderzoek worden gedaan naar
de veiligheidsbeleving van leerlingen en docenten. Op basis hiervan kan dan per
locatie (in totaal 8) een plan van aanpak 2006 – 2009 worden gemaakt.
Totaal is voor ondersteuning van dit project €
17.000,- beschikbaar voor 2005 en 2006 en per jaar €15.000,- op basis van de programmabegroting 2005-2008 (onderdeel
integraal veiligheidsbeleid). Daarnaast gaan
de scholen jaarlijks €12.000,- bijdragen o.a. in de vorm van taakuren. Wil dit project zich verder kunnen
ontwikkelen en meer kunnen investeren in de sociale veiligheid op de
schoollocaties dan is er meer aandacht en ook een langduriger financiering
nodig voor veiligheid op scholen Het gaat dan jaarlijks om een bedrag vanuit de
gemeente van € 50.000,-
Discussiepunt:
is Delft bereid extra te investeren in
de veilige school waardoor er op jaarbasis voor de periode 2006 – 2009 minimaal
€50.000 beschikbaar is.
·
Veiligheid station
In 2004 en 2005 is veel geïnvesteerd in het
veiliger maken van het station door intensieve surveillance, aanpak fietsen en
reiniging. Dit moet leiden tot een
beheers- en toezichtconvenant in 2005. Daarnaast worden de mogelijkheden van
cameratoezicht onderzocht. Hierover zal de Raad in maart een beslissing nemen.
Intussen is duidelijk geworden dat de treintunnel er komt. Ook in die periode
is het van belang om aandacht te hebben voor de veiligheid en het
veiligheidsgevoel van de burger als hij gebruik gemaakt van het stationsgebied.
Dit zal extra investeringen vragen in de zin van extra verlichting, goede
fietsenstallingen, extra surveillance en het schoonhouden. Kosten hiervoor
worden geschat op jaarlijks € 100.000,-
Stelling: Ook tijdens de bouw moet er aandacht
blijven voor de sociale veiligheid op het
station en daar trekken we geld voor uit.
·
Handhaving
Handhaving omvat een groot
aantal taken die betrekking hebben op fysieke veiligheid en het gebruik in overeenstemming met de planologisch en
milieubeleidskaders. Tevens heeft het betrekking op de openbare ruimte, waarbij vooral de sociale veiligheid en
leefbaarheid centraal staan. Binnenkort verschijnt het handhavingsprogramma
2005 waarin de prioriteiten voor toezicht en handhaving en de handhavingstaken
voor 2005 uiteengezet worden. Om de gehele stad te bedienen is er thans
onvoldoende capaciteit beschikbaar.
Stelling: Er moeten voor de
periode 2006-2009 extra gelden worden uitgetrokken om de toezicht- en
handhavingscapaciteit uit te breiden.
4. Bezuinigingen
Het aandeel van het programma Veiligheid in de totale
bezuinigingsoperatie blijkt uit onderstaande tabel.
Veiligheid |
2006 |
2007 |
2008 2009 Bedragen
* € 1.000
|
|
Lagere gemeentelijke bijdrage aan de Brandweer |
|
|
50 |
50 |
Totaal |
0 |
0 |
50 |
50 |
Lagere gemeentelijke bijdrage aan de Brandweer. Voorzien wordt dat na de beginjaren van de per 1 januari
2005 samen met Rijswijk opgerichte Gemeenschappelijke Regeling er mogelijkheden
moeten zijn voor efficiencyverbeteringen. Uiteraard vergt de voorgenomen
verlaging ad € 50.000 in 2008 van de Delftse bijdrage afstemming en
overeenstemming met de gemeente Rijswijk en de Gemeenschappelijke Regeling.