Programmabegroting 2006 - 2009

Discussienotitie Programma Welzijn

 

 

1. Inleiding

Deze startnotitie bevat een beknopt overzicht van een aantal relevante actuele ontwikkelingen binnen het programma Welzijn en daaruit voortkomende consequenties voor nieuw beleid vanaf 2006. Er wordt in deze notitie alleen ingegaan op mogelijk nieuwe uitgangspunten van beleid. Huidige beleidsuitgangspunten komen aan bod bij de conceptbegroting 2006 – 2009.

 

2. Actuele ontwikkelingen

·         De Wet Maatschappelijke Ondersteuning wordt voorbereid.

·         Het beheer van welzijnsaccommodaties is nog steeds grotendeels afhankelijk van gesubsidieerde arbeid.

·         Voor zelforganisaties staat het beleid vast, het komt nu op uitvoering aan. Zo ook voor het voorschool-peuterspeelzalenbeleid.

·         Op het gebied van de breedtesport wordt deelgenomen aan een subsidieregeling van het ministerie van VWS: BOS (Buurt-onderwijs-sport)-impuls voor 4 – 19 jarigen.

·         De druk op de welzijnssector en sport groeit omdat het niet eenvoudig is vrijwilligers blijvend te interesseren hun inzet te leveren, terwijl dit steeds meer een maatschappelijke noodzaak is.

 

 

3. Mogelijk nieuw beleid en investeringen

 

Sociaal cultureel werk en beheer welzijnsaccommodaties.

De gemeente Delft zal met het welzijnsbeleid moeten aansluiten op de komende Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Het is voor het buurt- en wijkwerk nog onvoldoende duidelijk of, en zo ja in welke mate, het beleid gewijzigd moet worden wanneer de nieuwe lokale prioriteitenafweging een feit is. In elk geval zal de gemeente participatie van bewoners faciliteren. In elke welzijnsaccommodatie moet uiteindelijk participatie en inbreng van wijkbewoners gewaarborgd zijn door het instellen van een programmaraad (adviesorgaan van de BWD (Brede Welzijnsorganisatie Delft)).

 

De gemeente heeft ingezet op een professioneel beheer en exploitatie van de welzijnsaccommodaties.

Soepele overdracht van het beheer, exploitatie en gebruik van de welzijnsaccommodaties naar de BWD willen we voortzetten. De fasering (in tijd) in de overdracht blijft gehandhaafd, waarbij binnen een zo kort mogelijke termijn -in nauwe samenspraak tussen de huidige besturen, BWD en gemeente- tot passende oplossingen wordt gekomen.

Professioneel beheer in alle welzijnsaccommodaties, zoals in de nota Knopen in de Wijken ingevuld met een beheerder per accommodatie, levert stof op voor discussie. Met de huidige beleidslijn om gesubsidieerde arbeid in te zetten voor beheer komen we heel ver, als er een inkooprelatie kan ontstaan met organisaties als Combiwerk. De continuďteit is dan geregeld, maar de kosten van die inzet blijven nog vrij fors, en in elk geval uitstijgen boven wat thans beschikbaar is.

 

Stelling: Gezien het bereik en de kosten is het niet nodig om in iedere welzijnsaccommodatie een fulltime beheerder te blijven eisen. Het is best acceptabel wanneer in (kleinere) buurtgebouwen in een parttime beheerder wordt voorzien, als de (grote) wijkcentra maar maximaal bediend zijn.

 

 

Recreatie Delft Oost

De druk op de natuur- en recreatiegebieden grenzend aan Delftse Hout (Dobbeplas e.o.) neemt toe door een intensiever  gebruik. Dit heeft al geleid tot de oprichting van een platform van gebruikers in de Delftse Hout, dat nadenkt over een goede aanpak. Het toekomstig beheer hiervan vraagt de nodige aandacht. Diverse partijen, waaronder de provincie Zuid-Holland, stimuleren de samenhang op dit punt in het gehele gebied.

 

Stelling: Delft moet actief participeren in regionale samenwerkingsvormen op gebied van beheer en ontwikkeling.

 

 

Sport en integraal vrijwilligerswerk

Vanuit het breedtesport project Sportvisie 2000+6 hebben we als doel meer inwoners van Delft aan het bewegen te krijgen en te houden, en zo mogelijk te laten voldoen aan de Nationale norm Gezond Bewegen. Plezier in sport, spel en bewegen speelt daarbij een sleutelrol: het moet leuk zijn om te doen. Mensen moeten gestimuleerd worden het leefpatroon zodanig aan te passen dat sport, spel en  bewegen daar een vaste plek in krijgen. Vanuit het ministerie van VWS wordt de Buurt Onderwijs Sport ontwikkeling (voor de jeugd van 4 t/m 19 jaar) gestimuleerd en ondersteund met een subsidieregeling (de zogenaamde BOS – Impuls). Partners in deze ontwikkeling zijn organisaties die met vrijwilligers werken (scholen, buurt/wijkwerk, scholen, sport en recreatie). Organisaties die voor de continuďteit voor een belangrijk deel afhankelijk zijn van het vrijwilligerskader.

De gemeente onderkent het belang van inzet van vrijwilligers, maar kon lang gebruik maken van tijdelijke financiering. In 2001 is ingespeeld op de Tijdelijke Stimuleringsmaatregel Vrijwilligerswerk (ministerie van VWS). Met de verkregen subsidiegelden is in samenwerking met Breed Welzijn Delft de vroegere Vrijwilligerscentrale omgevormd tot het moderne Bureau Vrijwilligerswerk. Specifiek voor de sport is daar in 2004 het sportloket aan toegevoegd. Ook is de functie Verenigingsondersteuning (inzet 18 uur per week) voor de sport aan het Bureau Vrijwilligerswerk toegevoegd. Zowel het Sportloket als de Verenigingsondersteuning worden structureel door de gemeente ondersteund. Dit in tegenstelling tot het Bureau Vrijwilligerswerk, waaraan de gemeentelijke bijdrage na het wegvallen van de subsidiegelden uit de Tijdelijke Stimuleringsmaatregel Vrijwilligerswerk (met ingang van 2005), ondanks de jaarlijkse gemeentelijke bijdrage van € 25.000,- uit de Programmabegroting 2005 – 2008,  meer dan gehalveerd is: van € 110.000,- naar € 50.000,- op jaarbasis.

Wij denken dat het voortbestaan van het Bureau Vrijwilligerswerk van groot belang is voor de Delftse vrijwilligersorganisaties en het slagen van stedelijke programma’s.

 

Stelling: De gemeente Delft wil het Bureau Vrijwilligerswerk structureel faciliteren, onder de voorwaarde dat er meer samenhang komt in de steun van vrijwilligersorganisaties.

 

 

4. Bezuinigingen

Het aandeel van het programma Welzijn in de totale bezuinigingsoperatie blijkt uit onderstaande tabel.

 

Welzijn

2006

2007

     2008   2009

 
Bedragen * € 1.000

 

Kinderopvang

50

50

50

50

Buitenterrein Kerkpolder

25

25

25

25

Internationaal beleid, o.m. verlagen bijdragen aan projecten

10

10

10

10

Totaal

85

85

85

85

 

Kinderopvang: De afgelopen jaren is het aantal plaatsen in de kinderopvang en de buitenschoolse opvang sterk uitgebreid. Ook is de variatie in het aanbod toegenomen. Met de nieuwe Wet Kinderopvang en de noodzaak tot bezuinigen, is een structurele bijdrage uit het kinderfonds haalbaar.

 

Kerkpolder: Het buitenterrein Kerkpolder wordt verkleind of buiten gebruik gesteld. Dit leidt tot besparingen op (groen-)onderhoud en waterbehandeling.  

 

Internationaal beleid: de bezuiniging zal een combinatie worden van verlaging van bijdragen aan stedenbanden, rechtstreekse bijdragen aan projecten en het verminderen van bezoeken aan zustersteden.