1. Inleiding
Deze startnotitie bevat een beknopt overzicht van
een aantal relevante actuele ontwikkelingen binnen het programma Welzijn en
daaruit voortkomende consequenties voor nieuw beleid vanaf 2006. Er wordt in
deze notitie alleen ingegaan op mogelijk nieuwe uitgangspunten van beleid.
Huidige beleidsuitgangspunten komen aan bod bij de conceptbegroting 2006 –
2009.
2. Actuele ontwikkelingen
·
De Wet Maatschappelijke Ondersteuning wordt
voorbereid.
·
Het beheer van welzijnsaccommodaties is nog steeds
grotendeels afhankelijk van gesubsidieerde arbeid.
·
Voor zelforganisaties staat het beleid vast, het
komt nu op uitvoering aan. Zo ook voor het voorschool-peuterspeelzalenbeleid.
·
Op het gebied van de breedtesport wordt deelgenomen
aan een subsidieregeling van het ministerie van VWS: BOS
(Buurt-onderwijs-sport)-impuls voor 4 – 19 jarigen.
·
De druk op de welzijnssector en sport groeit omdat
het niet eenvoudig is vrijwilligers blijvend te interesseren hun inzet te
leveren, terwijl dit steeds meer een maatschappelijke noodzaak is.
3. Mogelijk nieuw beleid en investeringen
Sociaal cultureel werk en beheer
welzijnsaccommodaties.
De gemeente Delft zal met het welzijnsbeleid moeten
aansluiten op de komende Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Het is voor het
buurt- en wijkwerk nog onvoldoende duidelijk of, en zo ja in welke mate, het
beleid gewijzigd moet worden wanneer de nieuwe lokale prioriteitenafweging een
feit is. In elk geval zal de gemeente participatie van bewoners faciliteren. In
elke welzijnsaccommodatie moet uiteindelijk participatie en inbreng van
wijkbewoners gewaarborgd zijn door het instellen van een programmaraad
(adviesorgaan van de BWD (Brede Welzijnsorganisatie Delft)).
De gemeente heeft ingezet
op een professioneel beheer en exploitatie van de welzijnsaccommodaties.
Soepele overdracht van het beheer, exploitatie en
gebruik van de welzijnsaccommodaties naar de BWD willen we voortzetten. De
fasering (in tijd) in de overdracht blijft gehandhaafd, waarbij binnen een zo
kort mogelijke termijn -in nauwe samenspraak tussen de huidige besturen, BWD en
gemeente- tot passende oplossingen wordt gekomen.
Professioneel beheer in alle welzijnsaccommodaties,
zoals in de nota Knopen in de Wijken ingevuld met een beheerder per
accommodatie, levert stof op voor discussie. Met de huidige beleidslijn om
gesubsidieerde arbeid in te zetten voor beheer komen we heel ver, als er een
inkooprelatie kan ontstaan met organisaties als Combiwerk. De continuďteit is
dan geregeld, maar de kosten van die inzet blijven nog vrij fors, en in elk
geval uitstijgen boven wat thans beschikbaar is.
Stelling: Gezien het bereik en de kosten is het
niet nodig om in iedere welzijnsaccommodatie een fulltime beheerder te blijven eisen.
Het is best acceptabel wanneer in (kleinere) buurtgebouwen in een parttime
beheerder wordt voorzien, als de (grote) wijkcentra maar maximaal bediend zijn.
De druk op de natuur- en recreatiegebieden grenzend
aan Delftse Hout (Dobbeplas e.o.) neemt toe door een intensiever gebruik. Dit heeft al geleid tot de
oprichting van een platform van gebruikers in de Delftse Hout, dat nadenkt over
een goede aanpak. Het toekomstig beheer hiervan vraagt de nodige aandacht.
Diverse partijen, waaronder de provincie Zuid-Holland, stimuleren de samenhang
op dit punt in het gehele gebied.
Stelling: Delft moet actief participeren in
regionale samenwerkingsvormen op gebied van beheer en ontwikkeling.
Vanuit het breedtesport project Sportvisie 2000+6
hebben we als doel meer inwoners van Delft aan het bewegen te krijgen en te
houden, en zo mogelijk te laten voldoen aan de Nationale norm Gezond Bewegen.
Plezier in sport, spel en bewegen speelt daarbij een sleutelrol: het moet leuk
zijn om te doen. Mensen moeten gestimuleerd worden het leefpatroon zodanig aan
te passen dat sport, spel en bewegen
daar een vaste plek in krijgen. Vanuit het ministerie van VWS wordt de Buurt Onderwijs
Sport ontwikkeling (voor de jeugd van 4 t/m 19 jaar) gestimuleerd en
ondersteund met een subsidieregeling (de zogenaamde BOS – Impuls). Partners in
deze ontwikkeling zijn organisaties die met vrijwilligers werken (scholen,
buurt/wijkwerk, scholen, sport en recreatie). Organisaties die voor de
continuďteit voor een belangrijk deel afhankelijk zijn van het
vrijwilligerskader.
De gemeente onderkent het belang van inzet van
vrijwilligers, maar kon lang gebruik maken van tijdelijke financiering. In 2001
is ingespeeld op de Tijdelijke Stimuleringsmaatregel Vrijwilligerswerk
(ministerie van VWS). Met de verkregen subsidiegelden is in samenwerking met
Breed Welzijn Delft de vroegere Vrijwilligerscentrale omgevormd tot het moderne
Bureau Vrijwilligerswerk. Specifiek voor de sport is daar in 2004 het
sportloket aan toegevoegd. Ook is de functie Verenigingsondersteuning (inzet 18
uur per week) voor de sport aan het Bureau Vrijwilligerswerk toegevoegd. Zowel
het Sportloket als de Verenigingsondersteuning worden structureel door de
gemeente ondersteund. Dit in tegenstelling tot het Bureau Vrijwilligerswerk,
waaraan de gemeentelijke bijdrage na het wegvallen van de subsidiegelden uit de
Tijdelijke Stimuleringsmaatregel Vrijwilligerswerk (met ingang van 2005),
ondanks de jaarlijkse gemeentelijke bijdrage van € 25.000,- uit de
Programmabegroting 2005 – 2008, meer
dan gehalveerd is: van € 110.000,- naar € 50.000,- op jaarbasis.
Wij denken dat het voortbestaan van het Bureau
Vrijwilligerswerk van groot belang is voor de Delftse vrijwilligersorganisaties
en het slagen van stedelijke programma’s.
Stelling: De gemeente Delft wil het Bureau
Vrijwilligerswerk structureel faciliteren, onder de voorwaarde dat er meer
samenhang komt in de steun van vrijwilligersorganisaties.
4. Bezuinigingen
Het aandeel
van het programma Welzijn in de totale bezuinigingsoperatie blijkt
uit onderstaande tabel.
Welzijn |
2006 |
2007 |
2008 2009 Bedragen
* € 1.000
|
|
Kinderopvang |
50 |
50 |
50 |
50 |
Buitenterrein Kerkpolder |
25 |
25 |
25 |
25 |
Internationaal beleid, o.m. verlagen bijdragen
aan projecten |
10 |
10 |
10 |
10 |
Totaal |
85 |
85 |
85 |
85 |
Kinderopvang: De afgelopen jaren is het aantal
plaatsen in de kinderopvang en de buitenschoolse opvang sterk uitgebreid. Ook
is de variatie in het aanbod toegenomen. Met de nieuwe Wet Kinderopvang en de
noodzaak tot bezuinigen, is een structurele bijdrage uit het kinderfonds
haalbaar.
Kerkpolder: Het
buitenterrein Kerkpolder wordt verkleind of buiten gebruik gesteld. Dit leidt
tot besparingen op (groen-)onderhoud en waterbehandeling.
Internationaal beleid: de bezuiniging zal een combinatie worden van verlaging van
bijdragen aan stedenbanden, rechtstreekse bijdragen aan projecten en het
verminderen van bezoeken aan zustersteden.