Programmabegroting 2006 – 2009

Discussienotitie programma Wijkaanpak en Wonen

 

1-       Inleiding

Deze startnotitie bevat een beknopt overzicht van een aantal relevante actuele ontwikkelingen binnen het programma Wijkaanpak en Wonen en daaruit voortkomende consequenties voor nieuw beleid vanaf 2006.

Er wordt in deze notitie alleen ingegaan op mogelijk nieuwe uitgangspunten van beleid. Huidige beleidsuitgangspunten komen aan bod bij de conceptbegroting 2006 – 2009.

 

 

2-       Actuele ontwikkelingen

Landelijk en regionaal

·         Blijvende aandacht voor leefbaarheid in woonwijken.Steeds sterkere behoefte vanuit de samenleving aan het handhaven van regels ten aanzien van het  gebruik van de openbare ruimte.

·         Een toenemende vergrijzing waardoor de vraag naar zorg en ondersteuning toeneemt.

·         Mensen die vroeger voor hun verzorging intramuraal moesten worden gehuisvest kunnen nu dankzij moderne voorzieningen en communicatiemiddelen (domotica) zelfstandig (blijven) wonen.

 

Delft

·         De doelen uit het Delfts Ontwikkelings Programma (DOP) 2005-2015 worden met name bereikt door uitvoering van lopende projecten op het gebied van Wonen, Leefbaarheid, Economie en Duurzaamheid.

·         Door middel van de wijkaanpak worden zeggenschap, zelfbeheer en andere bewonersinitiatieven gestimuleerd.

·         Blijvende aandacht voor investeren in sociale samenhang tussen en betrokkenheid van bewoners in de wijken.

·         Thema’s vanuit de stadsetiquette worden samen met partners verder uitgewerkt en uitgevoerd.

·         Onverminderd aandacht voor het tegengaan van de grootste ergernissen van bewoners door het duidelijker handhaven van de regels in de openbare ruimte op het gebied van hondenpoep, grofvuil, zwerfvuil, graffiti en parkeren door de inzet van wijktoezicht en handhavingsteams.

·         Verder uitwerken en invoeren van de “ 3-stelen operatie” ofwel integraal wijkbeheer.

·         Stadsbeheer en Reiniging gaan door met verdergaande professionalisering van de bedrijfsvoering en Reiniging onderzoekt de mogelijkheden van regionale samenwerking.

·         De bereikbaarheid van het infopunt Stadsbeheer wordt verbeterd en de afhandeling van de meldingen eveneens.

·         Er wordt gewerkt aan een volwaardig wijkvoorzieningenniveau.

·         De gemeente heeft in september 2004 de Visie op Wonen, zorg en welzijn vastgesteld waarin is vastgelegd wat er op deze gebieden tot het jaar 2015 moet worden gerealiseerd.

 

 

3-     Mogelijk nieuw beleid & investeringen

Graffitibeleid

De gemeente wil het aantal legale graffitiplaatsen gaan uitbreiden. Maar muren plaatsen en onderhouden kost ook geld. In de programmabegroting van 2005 is incidenteel geld vrijgemaakt om een van de grootste ergernissen in de openbare ruimte van bewoners aan te pakken, namelijk graffiti. Ongewenst graffiti geeft het straatbeeld een vervuilde indruk en draagt bij aan gevoelens van overlast en onveiligheid. In 2005 wordt een voorstel gemaakt om enkele hot spots van illegale graffiti aan te pakken en te komen tot een plan van aanpak en de bijbehorende financiën voor een stad die vrij is van illegale graffiti.

Stelling: Een goed graffitibeleid heeft alleen kans van slagen als Delft samen met partners bereid is om een flink bedrag voor een eenmalige schoonmaak en een structureel onderhoudsbudget vrij te maken.

 

 

Hondenbelasting

De burger van Delft ziet hondenpoep als een grote ergernis. In de afgelopen periode is de Algemene Plaatselijke Verordening aangepast en zijn er hondenuitlaatstroken en -renvelden gecreëerd. Bij dit beleid hoort ook toezicht en handhaving. Hondenpoep wordt in 2005 bij de inzet van de wijktoezicht en handhavingsteams in de rondes meegenomen.

Stelling: Om het toezicht en handhaving op het hondenbeleid te optimaliseren kan de hondenbelasting worden ingevoerd.

 

 

Wonen, zorg en welzijn

Om aan de vraag naar woningen met zorg te voldoen zal in de komende jaren door de corporaties, al dan niet in samenwerking met zorginstellingen flink worden gebouwd. In de Harnaschpolder worden in ieder geval ouderenwoningen en woningen voor speciale doelgroepen gerealiseerd. Bij nieuwbouw moeten de woningen zo worden gebouwd dat ze in de toekomst eenvoudig zijn aan te passen aan de lichamelijke omstandigheden van de bewoners (aanpasbaar bouwen). Daarnaast is er een opplusprogramma om bestaande woningen beter bruikbaar en toegankelijker te maken.

 

In 2005 vindt de voorbereiding plaats van de eerste te realiseren woonservicezone (WSZ),  in Buitenhof. Er worden aparte participatie-instrumenten ontwikkeld om de WSZ ‘lerend’ vorm te geven. De daaropvolgende jaren moet er, bij voorkeur eens per jaar, een nieuwe woonservicezone starten.

 

In de woonservicezone, en later in alle Delftse wijken moet een loket worden gerealiseerd waar alle vragen op het gebied van wonen, zorg en welzijn kunnen worden beantwoord. Na 2006 zal het loket zo mogelijk worden geregionaliseerd, wat betekent dat vooral de digitale dienstverlening regiobreed kan plaatsvinden. Binnen wonen, zorg en welzijn zullen de regio’s Haaglanden (woonruimteverdeling en mobiliteit) en Delft- Westland Oostland (zorgverlening) steeds belangrijker worden. Er zal steeds meer afstemming plaatsvinden tussen gemeenten en tussen instellingen, die vaak al regiobreed zijn georganiseerd. Dit vereist een breder blikveld en de nodige afstemming tussen partijen.

Stelling: Om de woonservicezones goed neer te zetten, zal steeds meer afstemming plaatsvinden tussen gemeenten en tussen instellingen, die vaak al regiobreed zijn georganiseerd. Dit vereist een breder blikveld en de nodige afstemming tussen partijen.

 

 

4.         Bezuinigingen

Het aandeel van het programma Wijkaanpak en Wonen in de totale bezuinigingsoperatie blijkt uit onderstaande tabel.

 

 Wijkaanpak en Wonen

2006

2007

     2008   2009

 
Bedragen * € 1.000

 

Wegen, straten, pleinen

85

170

170

170

Verlaging storting in Wijkreserve

70

70

70

70

Beëindigen activiteiten Politiekeurmerk Veilig Wonen

25

25

25

25

Kostendekkendheid begrafenisrechten

25

25

25

25

Inleveren Formatieplaats Vakteam Civiel

100

50

50

50

Projectleiding Wijkzaken & Projecten dekken op projecten

50

81

81

81

 Totaal

305

421

421

421

 

Wegen, straten, pleinen: in combinatie met een extra investering in groot onderhoud in 2005 en 2006 kan het structurele onderhoudsbudget verlaagd worden.

 

Verlaging storting in Wijkreserve: een lagere storting van € 70.000 in de wijkreserve betekent een korting van ca 8% op het aanvullend op de MRSA beschikbare wijkbudget, per saldo betekent dit een versobering in het kunnen honoreren van wensen en prioriteiten van bewoners in hun leef- en woonomgeving.

 

Beëindigen activiteiten Politiekeurmerk Veilig Wonen:

 

Kostendekkendheid begrafenisrechten: bij de bezuinigingsronde 2004-2008 is de lijn ingezet om de leges begrafenisrechten gefaseerd kostendekkend. In 2007 zullen de tarieven voor 90% kostendekkend zijn. Met deze aanvullende taakstelling van € 25.000 wordt de kostendekkendheidsgraad verder verhoogd.

 

Verlaging Personeelsbudget: Bij vakteam civiel kan 1 formatieplaats ingeleverd worden. Daarnaast kan in de sfeer van projectleiding bij vakteam Wijkzaken & Projecten de dekking van 1 formatieplaats ten laste van projectbudgetten gebracht worden.