Programmabegroting
2006 – 2009
Discussienotitie programma Wijkaanpak en Wonen
1-
Inleiding
Deze startnotitie bevat een beknopt overzicht van
een aantal relevante actuele ontwikkelingen binnen het programma Wijkaanpak en
Wonen en daaruit voortkomende consequenties voor nieuw beleid vanaf 2006.
Er wordt in deze notitie alleen ingegaan op
mogelijk nieuwe uitgangspunten van beleid. Huidige beleidsuitgangspunten komen
aan bod bij de conceptbegroting 2006 – 2009.
2-
Actuele ontwikkelingen
·
Blijvende aandacht voor leefbaarheid in woonwijken.Steeds sterkere behoefte
vanuit de samenleving aan het handhaven van regels ten aanzien van het gebruik van de openbare ruimte.
·
Een toenemende vergrijzing waardoor de vraag naar
zorg en ondersteuning toeneemt.
·
Mensen die vroeger voor hun verzorging intramuraal
moesten worden gehuisvest kunnen nu dankzij moderne voorzieningen en
communicatiemiddelen (domotica) zelfstandig (blijven) wonen.
·
De doelen uit het Delfts Ontwikkelings Programma
(DOP) 2005-2015 worden met name bereikt door uitvoering van lopende projecten
op het gebied van Wonen, Leefbaarheid, Economie en Duurzaamheid.
·
Door middel van de wijkaanpak worden zeggenschap,
zelfbeheer en andere bewonersinitiatieven gestimuleerd.
·
Blijvende aandacht voor investeren in sociale samenhang tussen en
betrokkenheid van bewoners in de wijken.
·
Thema’s vanuit de stadsetiquette worden samen met
partners verder uitgewerkt en uitgevoerd.
·
Onverminderd aandacht voor het tegengaan van de
grootste ergernissen van bewoners door het duidelijker handhaven van de regels
in de openbare ruimte op het gebied van hondenpoep, grofvuil, zwerfvuil,
graffiti en parkeren door de inzet van wijktoezicht en handhavingsteams.
·
Verder uitwerken en invoeren van de “ 3-stelen
operatie” ofwel integraal wijkbeheer.
·
Stadsbeheer en Reiniging gaan door met verdergaande
professionalisering van de bedrijfsvoering en Reiniging onderzoekt de
mogelijkheden van regionale samenwerking.
·
De bereikbaarheid van het infopunt Stadsbeheer
wordt verbeterd en de afhandeling van de meldingen eveneens.
·
Er wordt gewerkt aan een volwaardig
wijkvoorzieningenniveau.
·
De gemeente heeft in september 2004 de Visie op
Wonen, zorg en welzijn vastgesteld waarin is vastgelegd wat er op deze gebieden
tot het jaar 2015 moet worden gerealiseerd.
3- Mogelijk nieuw beleid & investeringen
De burger van Delft ziet hondenpoep als een grote
ergernis. In de afgelopen periode is de Algemene Plaatselijke Verordening
aangepast en zijn er hondenuitlaatstroken en -renvelden gecreëerd. Bij dit
beleid hoort ook toezicht en handhaving. Hondenpoep wordt in 2005 bij de inzet
van de wijktoezicht en handhavingsteams in de rondes meegenomen.
Stelling: Om het toezicht en handhaving op het
hondenbeleid te optimaliseren kan de hondenbelasting worden ingevoerd.
Om aan de vraag naar woningen met zorg te voldoen
zal in de komende jaren door de corporaties, al dan niet in samenwerking met
zorginstellingen flink worden gebouwd. In de Harnaschpolder worden in ieder
geval ouderenwoningen en woningen voor speciale doelgroepen gerealiseerd. Bij
nieuwbouw moeten de woningen zo worden gebouwd dat ze in de toekomst eenvoudig
zijn aan te passen aan de lichamelijke omstandigheden van de bewoners
(aanpasbaar bouwen). Daarnaast is er een opplusprogramma om bestaande woningen
beter bruikbaar en toegankelijker te maken.
In 2005 vindt de
voorbereiding plaats van de eerste te realiseren woonservicezone (WSZ), in Buitenhof. Er worden aparte
participatie-instrumenten ontwikkeld om de WSZ ‘lerend’ vorm te geven. De
daaropvolgende jaren moet er, bij voorkeur eens per jaar, een nieuwe
woonservicezone starten.
In de woonservicezone, en
later in alle Delftse wijken moet een loket worden gerealiseerd waar alle
vragen op het gebied van wonen, zorg en welzijn kunnen worden beantwoord. Na
2006 zal het loket zo mogelijk worden geregionaliseerd, wat betekent dat vooral
de digitale dienstverlening regiobreed kan plaatsvinden. Binnen wonen, zorg en
welzijn zullen de regio’s Haaglanden (woonruimteverdeling en mobiliteit) en
Delft- Westland Oostland (zorgverlening) steeds belangrijker worden. Er zal
steeds meer afstemming plaatsvinden tussen gemeenten en tussen instellingen, die
vaak al regiobreed zijn georganiseerd. Dit vereist een breder blikveld en de
nodige afstemming tussen partijen.
Stelling:
Om de woonservicezones goed neer te zetten, zal steeds meer afstemming
plaatsvinden tussen gemeenten en tussen instellingen, die vaak al regiobreed
zijn georganiseerd. Dit vereist een breder blikveld en de nodige afstemming
tussen partijen.
4. Bezuinigingen
Het aandeel van het programma Wijkaanpak en Wonen in de
totale bezuinigingsoperatie blijkt uit onderstaande tabel.
Wijkaanpak en Wonen |
2006 |
2007 |
2008 2009 Bedragen
* € 1.000
|
|
Wegen, straten, pleinen |
85 |
170 |
170 |
170 |
Verlaging storting in Wijkreserve |
70 |
70 |
70 |
70 |
Beëindigen activiteiten Politiekeurmerk Veilig
Wonen |
25 |
25 |
25 |
25 |
Kostendekkendheid begrafenisrechten |
25 |
25 |
25 |
25 |
Inleveren Formatieplaats Vakteam Civiel |
100 |
50 |
50 |
50 |
Projectleiding Wijkzaken & Projecten dekken op projecten
|
50 |
81 |
81 |
81 |
Totaal |
305 |
421 |
421 |
421 |
Wegen, straten, pleinen: in combinatie met een extra
investering in groot onderhoud in 2005 en 2006 kan het structurele
onderhoudsbudget verlaagd worden.
Verlaging storting in Wijkreserve: een lagere
storting van € 70.000 in de wijkreserve betekent een korting van ca 8% op het
aanvullend op de MRSA beschikbare wijkbudget, per saldo betekent dit een
versobering in het kunnen honoreren van wensen en prioriteiten van bewoners in
hun leef- en woonomgeving.
Beëindigen activiteiten Politiekeurmerk Veilig Wonen:
Kostendekkendheid begrafenisrechten: bij de
bezuinigingsronde 2004-2008 is de lijn ingezet om de leges begrafenisrechten
gefaseerd kostendekkend. In 2007 zullen de tarieven voor 90% kostendekkend
zijn. Met deze aanvullende taakstelling van € 25.000 wordt de
kostendekkendheidsgraad verder verhoogd.
Verlaging Personeelsbudget: Bij vakteam civiel kan 1 formatieplaats ingeleverd worden.
Daarnaast kan in de sfeer van projectleiding bij vakteam Wijkzaken &
Projecten de dekking van 1 formatieplaats ten laste van projectbudgetten
gebracht worden.