Jaarverslag Integraal Veiligheidbeleid (IVB) 2004 nummer
552172
In februari 2004 is door de raad de nota ‘Naar een veiliger
Delft (registratienummer 338454), Integraal Veiligheidsbeleid in Delft, Plan
van aanpak 2004 – 2006’ vastgesteld. In deze nota worden verschillende thema’s
van het integraal veiligheidsbeleid beschreven.
Hieronder treft u het jaarverslag van het Integraal
Veiligheidsbeleid aan over 2004. Puntsgewijs worden de thema’s zoals opgenomen
in ‘Naar een veiliger Delft’ nagelopen en wordt de stand van zaken gemeld.
Separaat is opgesteld het werkprogramma IVB 2005.
1.1
Aanpak enge plekken
In februari 2004 heeft in de stadskrant en op de wijkwebs
een oproep gestaan om ‘enge plekken’ aan te geven. Daar zijn 23 reacties van bewoners/groepen
op gekomen. Daarnaast heeft de raad twee plekken aangegeven, namelijk de
fietstunnel A13 Delfgauwseweg en de fietstunnel bij de Bieslandsekade. In
totaal waren er daarmee 25 plekken aangemeld.
1.2
Verbeteren
verkeersveiligheid
In 2004 is door Mobiliteit gestart met het project ‘Kinderen
veiliger door Delft’. De coördinatie ervan ligt bij Mobiliteit. Twee
deelprojecten hieruit zijn ‘Veilige schoolomgeving en schoolroutes’ en
‘Kindlint’. Voor het eerste project zijn in het najaar van 2004 scholen benaderd
voor een pilot.
1.3
Politiekeurmerk Veilig Wonen (PKVW)
In november 2004 is de nota PKVW (reg nummer 465094 ) door
de Raad goedgekeurd. In december 2004 is er een eendaagse cursus
Politiekeurmerk Veilig Wonen gegeven aan de ontwerpers binnen de Gemeente
Delft.
Daarnaast zijn in de wijk Poptahof de benodigde
werkzaamheden aan het groen in het kader van het behalen van het
politiekeurmerk Veilige Woonomgeving gestart en bijna afgerond. Hieraan is door
Veiligheid meebetaald.
1.4 Jong en oud in de wijk
In zowel de wijken Wippolder als Voorhof is in 2004 onderzoek gedaan naar de
veiligheidsbeleving van ouderen door de SOD. Ook is men begonnen met de
voorbereiding van hetzelfde onderzoek in Vrijenban. Als vervolg op het
onderzoek in de Wippolder zijn daar een aantal informatiebijeenkomsten
georganiseerd door de SOD.
In Wippolder heeft de stichting Breed Welzijn Delft (BWD)
inmiddels op basis van de uitkomsten van het seniorenproject met jongeren een
aantal projecten gedaan. Voor Voorhof is de BWD bezig de projectopzet te maken.
Tussen politie, Openbaar Ministerie, reclassering en
daderhulpverlening is een convenant gesloten op Haaglanden-niveau aangaande de
strafrechtketen.
Aan Delft is, in haar rol als centrumgemeente Vrouwenopvang,
een meerjarensubsidie toegekend ten behoeve van de uitbreiding van het Advies-
en ondersteuningspunt Geweld binnenshuis. Deze subsidie wordt aangewend voor
uitbreiding naar Westland en Oostland en het werken met casemanagement. De
casemanagers gaan gezinnen actief begeleiden en volgen met betrekking tot de
hulpverlening.
Thema 3 Veilig uit en thuis
3.1 Veilig uitgaan in de commerciële horeca
Deze werkgroep is in 2004 gestart en heeft allereerst een
evaluatie laten uitvoeren naar het oude project Veilig uitgaan. Op basis
daarvan en op basis van de thans beschikbare informatie is een tussenrapportage
opgesteld waarbij ook gewerkt is aan het herzien van de tekst zoals die in de
horeca nota staat. De definitieve aanbevelingen van de werkgroep komen als de
resultaten van een onderzoek naar genotmiddelengebruik onder jongeren is
afgerond. Dit onderzoek is in 2004 door Parnassia verricht, in opdracht van de
Gemeente Delft.
3.2 Veilig uitgaan in de niet-commerciële
horeca
Deze werkgroep is nog niet gestart. Wel worden door de
Sportraad kantine analyses uitgevoerd waarbij de alcoholverstrekking onderwerp
van gesprek is. Daarnaast moet het bovengenoemde onderzoek door Parnassia
leiden tot input voor deze werkgroep.
3.3 Coffeeshopbeleid
In april 2004 is door de burgemeester een nieuwe Delftse
Coffeeshopnota vastgesteld. Deze nota vervangt de Coffeeshopnota uit 1997. De
nota reguleert de verkoop van softdrugs in Delft. Belangrijke aspecten van het
beleid zijn de verlaging van het aantal coffeeshops op termijn van zes naar
vier, de intensivering van het toezicht, het vaststellen van een
handhavingsmatrix en meer oog voor preventie.
3.4 Geluidsoverlast
Bij aanhoudende geluidsklachten over horecabedrijven kan
sinds 2003 een beroep worden gedaan op de “piketregeling geluidmeten”. Het is
de bedoeling dat binnen een uur na ontvangst van een geluidsklacht wordt
gemeten of een bedrijf zich houdt aan de voor hen geldende voorschriften met
betrekking tot geluid. Hierdoor is de gemeente Delft sneller in staat om het
bedrijf op zijn gedrag aan te spreken en hinder voor omwonenden te beperken. In
2004 is het 20 maal gelukt om op deze wijze een geluidsmeting uit te voeren.
Deze 20 geluidsmetingen resulteerden in 8 verschillende vervolgacties van de
gemeente, zoals aanschrijvingen en last onder dwangsom.
In december 2004 is aan de Raad de nota ‘Maatschappelijk
herstel veelplegers’ aangeboden. De aanpak van veelplegers valt onder de regie
van de politie Delft en is gericht op repressie en het onderzoeken van
mogelijkheden tot maatschappelijk herstel. De gemeentelijke nota gaat in op de
gemeentelijke taken. Tussen de sociale dienst, de politie en de
verslavingsreclassering zijn afspraken gemaakt over de samenwerking in de
contacten met de veelplegers, het zo mogelijk behouden van inkomen en
woonruimte tijdens of na detentie en de toeleiding naar zorg en activering.
Verder zijn 2 plaatsen ingekocht bij het nieuwe resocialisatieproject (De
Remise) van de verslavingsreclassering.
In 2004 is het interventieteam actief geweest. In mei is een
evaluatie van het interventieteam opgesteld die u is toegestuurd bij de nota
‘Tussenstand integraal jeugd- en jongerenbeleid augustus 2004’. Deze evaluatie
vormde de aanleiding om de aanpak van het interventieteam meer te
uniformeren en verder vorm te geven, waarbij ook de meer individuele aanpak en
doorverwijzing punt van aandacht was.
Aan
alle betrokken partijen bij het Interventieteam is gevraagd een stappenplan in
te vullen op basis waarvan een privacyregelement kan worden opgesteld. Begin
2005 was alle informatie hiervoor binnen zodat daar nu mee verder gegaan wordt.
Er zijn 11 groepen/plaatsen in 2004 door het interventieteam
in kaart gebracht en is er naar oplossingen van de problematiek gekeken. Voor
enkele groepen is een apart traject gestart.
In mei 2004 is de nota ‘Veilig verkeren op en rond het
station Delft’ door de raad goedgekeurd. Naast de aanpak van een 7-tal
prioriteiten is het de bedoeling uiteindelijk te komen tot een soort van
beheersconvenant voor dit gebied.
In het kader van een nulmeting zijn een tweetal enquêtes
gehouden naar de veiligheidsbeleving van bezoekers van het station Delft. Naast het foutief en/of hinderlijk parkeren van fietsen, kwam het Laantje van
Mater als een van de ‘onveiligste’ plekken naar voren. De uitkomsten van
de enquêtes worden meegenomen in de aanpak van het gebied.
Met
de start van de werkgroep ‘Veilig verkeren op en rond station Delft’ is de
aanpak van fietswrakken en verkeerd
geparkeerde fietsen geïntensiveerd. De cyclus van verwijdering is verkleind
naar één actie per veertien dagen. Binnen de APV is de aanpassing gemaakt om
zgn. ‘weesfietsen’ te kunnen verwijderen. Dit zijn fietsen die meer dan 28
dagen aansluitend gestald zijn maar verder niet worden gebruikt. Alle wrakken,
foutief geparkeerde fietsen en weesfietsen worden opgeslagen bij het
Kringloopbedrijf aan de Rotterdamseweg.
Gedurende
de bewaarperiode is het mogelijk om door overhandiging van een passende
fietssleutel de fiets terug te krijgen, tegen betaling van een geringe
vergoeding voor transport en opslag.
De niet afgehaalde fietsen worden na afloop van de
bewaarperiode gedemonteerd en de bruikbare onderdelen worden gebruikt voor het
‘Afrika Bike Project’.
Naast
het houden van ruimacties is er reeds uitbreiding van het aantal fietsklemmen
gerealiseerd. Bovendien is eind 2004 besloten zo’n 200 fietsklemmen extra bij
te plaatsen verspreid over het stationsgebied. Begin februari 2005 zullen deze
worden geplaatst.
Door
de reiniging worden er op alle werkdagen volgens een vast schema veeg- en
ophaalactiviteiten uitgevoerd. In combinatie met de ruimacties van fietsen,
kent het station zowel aan de voor- als achterzijde op dit moment een
aanmerkelijk schonere aanblik.
Met de aanwezigheid van (groepen
van) personen op en rond het station is er naast de beleving van onveiligheid,
ook daadwerkelijk sprake van overlast en criminaliteit. Door de politie, TOR en
spoorwegpolitie is in samenspraak gesurveilleerd op die momenten dat er
(groepen van) personen op en rond het station vertoefden en met hun
aanwezigheid een beeld van onveiligheid maakten danwel overlast veroorzaakten.
Het doelloos rondhangen op of rond het station werd zowel pro-actief als
re-actief benaderd middels respectievelijk een waarschuwing of een
proces-verbaal. Door de NS is een aanwijzing uitgevaardigd zodat de medewerkers
van politie Delft ook op het station kunnen surveilleren, controleren en
zonodig verbaliseren. In verband met de aanwezigheid van harddrugs in de
coffeeshop en de handel in harddrugs vanuit de coffeeshop door dealers danwel
loopjongens, is de coffeeshop voor de duur van 1 jaar gesloten. Deze maatregel
is conform het handhavingscenario Coffeeshops waarin de maatregelen zijn
opgenomen, die getroffen worden bij geconstateerde overtredingen van de zgn.
A.H.J.O.G.-criteria of geldende wetgeving zoals de Opiumwet.
Uit registratie bij de politie
blijkt dat het aantal meldingen van overlast nog steeds een neergaande lijn
kent. Het aantal aangiften terzake van criminaliteit blijft nagenoeg stabiel,
anders dan de verschuiving van vermogensdelicten naar geweldsdelicten.
Voor het onderwerp cameratoezicht
zie onder thema 8.
Begin 2004 is de voorzitter van de werkgroep weggegaan
vanwege een andere baan en tijdelijk vervangen. In het najaar is de nieuwe
rector van het Grotius College voorzitter geweest. Begin 2005 zal een directielid
van het Stanislas College het overnemen. Door deze wat onrustige situatie is er
geen studiedag geweest in 2004. Wel is er een begin gemaakt met de
opdrachtformulering voor een onderzoek naar de veiligheidsbeleving van
leerlingen en docenten in het voortgezet onderwijs. Ook is er aandacht besteed
aan de fietsverlichting en is het politiespreekuur op school gewoon doorgegaan.
Thema 8 Cameratoezicht
Begin 2004 is het onderzoek van TNO naar verplaatsbaar
cameratoezicht in Delft afgerond. Vervolgens is het onderzoek in de
raadscommissie van maart besproken. Naar aanleiding van die vergadering en in vervolg op het rapport mobiel
cameratoezicht is er in het kader van cameratoezicht op en rond station Delft
een vervolgopdracht verstrekt. In oktober en november zijn middels diverse
interviews en onderzoeken ter plaatse alle benodigde gegevens verzameld voor de
eindrapportage door TNO. Begin 2005 is het definitieve rapport ‘Functionele en
Technische Eisen voor het Cameratoezicht’ opgeleverd.
Thema 9 Oud en Nieuw
Hiervoor is in 2004 weer een stuurgroep actief geweest
waaraan de politie, gemeente en BWD deelnamen. De evaluatie Oud en Nieuw
2004-2005 wordt separaat opgesteld en zal ter kennisneming aan de raad worden
gezonden.
Thema 10 Graffitibeleid
In 2004 heeft een werkgroep een verkenning uitgevoerd rond
een aantal zaken die met de aanpak van graffiti te maken hebben. Deze
verkenning is met de betrokken wethouder besproken. Op basis daarvan is een
projectleider aangesteld die in 2005 samen met betrokken partners een plan van
aanpak zal opstellen.
Thema 11 Fietsendiefstal
In het kader van de aanpak van het stationsgebeid wordt het
aantal fietsenklemmen met 200 uitgebreid. Verder wordt dit onderwerp meegenomen
in het fietsactieplan 2.