Jaarverslag Integraal Veiligheidbeleid (IVB) 2004   nummer  552172

 

In februari 2004 is door de raad de nota ‘Naar een veiliger Delft (registratienummer 338454), Integraal Veiligheidsbeleid in Delft, Plan van aanpak 2004 – 2006’ vastgesteld. In deze nota worden verschillende thema’s van het integraal veiligheidsbeleid beschreven.

 

Hieronder treft u het jaarverslag van het Integraal Veiligheidsbeleid aan over 2004. Puntsgewijs worden de thema’s zoals opgenomen in ‘Naar een veiliger Delft’ nagelopen en wordt de stand van zaken gemeld. Separaat is opgesteld het werkprogramma IVB 2005.

 

Thema 1 Wijkveiligheid

1.1   Aanpak enge plekken

In februari 2004 heeft in de stadskrant en op de wijkwebs een oproep gestaan om ‘enge plekken’ aan te geven. Daar zijn 23 reacties van bewoners/groepen op gekomen. Daarnaast heeft de raad twee plekken aangegeven, namelijk de fietstunnel A13 Delfgauwseweg en de fietstunnel bij de Bieslandsekade. In totaal waren er daarmee 25 plekken aangemeld.

 

1.2    Verbeteren verkeersveiligheid

In 2004 is door Mobiliteit gestart met het project ‘Kinderen veiliger door Delft’. De coördinatie ervan ligt bij Mobiliteit. Twee deelprojecten hieruit zijn ‘Veilige schoolomgeving en schoolroutes’ en ‘Kindlint’. Voor het eerste project zijn in het najaar van 2004 scholen benaderd voor een pilot.

 

1.3   Politiekeurmerk Veilig Wonen (PKVW)

In november 2004 is de nota PKVW (reg nummer 465094 ) door de Raad goedgekeurd. In december 2004 is er een eendaagse cursus Politiekeurmerk Veilig Wonen gegeven aan de ontwerpers binnen de Gemeente Delft.

Daarnaast zijn in de wijk Poptahof de benodigde werkzaamheden aan het groen in het kader van het behalen van het politiekeurmerk Veilige Woonomgeving gestart en bijna afgerond. Hieraan is door Veiligheid meebetaald.

 

1.4 Jong en oud in de wijk

In zowel de wijken Wippolder als Voorhof  is in 2004 onderzoek gedaan naar de veiligheidsbeleving van ouderen door de SOD. Ook is men begonnen met de voorbereiding van hetzelfde onderzoek in Vrijenban. Als vervolg op het onderzoek in de Wippolder zijn daar een aantal informatiebijeenkomsten georganiseerd door de SOD.

In Wippolder heeft de stichting Breed Welzijn Delft (BWD) inmiddels op basis van de uitkomsten van het seniorenproject met jongeren een aantal projecten gedaan. Voor Voorhof is de BWD bezig de projectopzet te maken.

 

Thema 2 Geweld binnenshuis

In 2004 is uitvoering gegeven aan de samenwerkingsovereenkomst ‘Geweld binnenshuis’, die eind 2003 is afgesloten. Dit heeft geleid tot een betere samenwerking. Daarnaast hebben verschillende organisaties een nieuw hulpaanbod ontwikkeld. Verder hebben er voorlichtingsbijeenkomsten plaatsgevonden voor een aantal beroepsgroepen en voor verschillende allochtone groepen.

Tussen politie, Openbaar Ministerie, reclassering en daderhulpverlening is een convenant gesloten op Haaglanden-niveau aangaande de strafrechtketen.

Aan Delft is, in haar rol als centrumgemeente Vrouwenopvang, een meerjarensubsidie toegekend ten behoeve van de uitbreiding van het Advies- en ondersteuningspunt Geweld binnenshuis. Deze subsidie wordt aangewend voor uitbreiding naar Westland en Oostland en het werken met casemanagement. De casemanagers gaan gezinnen actief begeleiden en volgen met betrekking tot de hulpverlening.

 

Thema 3 Veilig uit en thuis

3.1 Veilig uitgaan in de commerciële horeca

Deze werkgroep is in 2004 gestart en heeft allereerst een evaluatie laten uitvoeren naar het oude project Veilig uitgaan. Op basis daarvan en op basis van de thans beschikbare informatie is een tussenrapportage opgesteld waarbij ook gewerkt is aan het herzien van de tekst zoals die in de horeca nota staat. De definitieve aanbevelingen van de werkgroep komen als de resultaten van een onderzoek naar genotmiddelengebruik onder jongeren is afgerond. Dit onderzoek is in 2004 door Parnassia verricht, in opdracht van de Gemeente Delft.

 

3.2 Veilig uitgaan in de niet-commerciële horeca

Deze werkgroep is nog niet gestart. Wel worden door de Sportraad kantine analyses uitgevoerd waarbij de alcoholverstrekking onderwerp van gesprek is. Daarnaast moet het bovengenoemde onderzoek door Parnassia leiden tot input voor deze werkgroep.

 

3.3 Coffeeshopbeleid

In april 2004 is door de burgemeester een nieuwe Delftse Coffeeshopnota vastgesteld. Deze nota vervangt de Coffeeshopnota uit 1997. De nota reguleert de verkoop van softdrugs in Delft. Belangrijke aspecten van het beleid zijn de verlaging van het aantal coffeeshops op termijn van zes naar vier, de intensivering van het toezicht, het vaststellen van een handhavingsmatrix en meer oog voor preventie.    

 

3.4 Geluidsoverlast

Bij aanhoudende geluidsklachten over horecabedrijven kan sinds 2003 een beroep worden gedaan op de “piketregeling geluidmeten”. Het is de bedoeling dat binnen een uur na ontvangst van een geluidsklacht wordt gemeten of een bedrijf zich houdt aan de voor hen geldende voorschriften met betrekking tot geluid. Hierdoor is de gemeente Delft sneller in staat om het bedrijf op zijn gedrag aan te spreken en hinder voor omwonenden te beperken. In 2004 is het 20 maal gelukt om op deze wijze een geluidsmeting uit te voeren. Deze 20 geluidsmetingen resulteerden in 8 verschillende vervolgacties van de gemeente, zoals aanschrijvingen en last onder dwangsom.

 

Thema 4 Veelplegers

In december 2004 is aan de Raad de nota ‘Maatschappelijk herstel veelplegers’ aangeboden. De aanpak van veelplegers valt onder de regie van de politie Delft en is gericht op repressie en het onderzoeken van mogelijkheden tot maatschappelijk herstel. De gemeentelijke nota gaat in op de gemeentelijke taken. Tussen de sociale dienst, de politie en de verslavingsreclassering zijn afspraken gemaakt over de samenwerking in de contacten met de veelplegers, het zo mogelijk behouden van inkomen en woonruimte tijdens of na detentie en de toeleiding naar zorg en activering. Verder zijn 2 plaatsen ingekocht bij het nieuwe resocialisatieproject (De Remise) van de verslavingsreclassering.

 

Thema 5 Jongerenaanpak

In 2004 is het interventieteam actief geweest. In mei is een evaluatie van het interventieteam opgesteld die u is toegestuurd bij de nota ‘Tussenstand integraal jeugd- en jongerenbeleid augustus 2004’. Deze evaluatie vormde de aanleiding om de aanpak van het interventieteam meer te uniformeren en verder vorm te geven, waarbij ook de meer individuele aanpak en doorverwijzing punt van aandacht was.

 

Aan alle betrokken partijen bij het Interventieteam is gevraagd een stappenplan in te vullen op basis waarvan een privacyregelement kan worden opgesteld. Begin 2005 was alle informatie hiervoor binnen zodat daar nu mee verder gegaan wordt.

Er zijn 11 groepen/plaatsen in 2004 door het interventieteam in kaart gebracht en is er naar oplossingen van de problematiek gekeken. Voor enkele groepen is een apart traject gestart.

 

Thema 6 Stationsgebied

In mei 2004 is de nota ‘Veilig verkeren op en rond het station Delft’ door de raad goedgekeurd. Naast de aanpak van een 7-tal prioriteiten is het de bedoeling uiteindelijk te komen tot een soort van beheersconvenant voor dit gebied.

In het kader van een nulmeting zijn een tweetal enquêtes gehouden naar de veiligheidsbeleving van bezoekers  van het station Delft. Naast het foutief en/of hinderlijk parkeren van fietsen, kwam het Laantje van Mater als een van de ‘onveiligste’ plekken naar voren. De uitkomsten van de enquêtes worden meegenomen in de aanpak van het gebied.

Met de start van de werkgroep ‘Veilig verkeren op en rond station Delft’ is de aanpak  van fietswrakken en verkeerd geparkeerde fietsen geïntensiveerd. De cyclus van verwijdering is verkleind naar één actie per veertien dagen. Binnen de APV is de aanpassing gemaakt om zgn. ‘weesfietsen’ te kunnen verwijderen. Dit zijn fietsen die meer dan 28 dagen aansluitend gestald zijn maar verder niet worden gebruikt. Alle wrakken, foutief geparkeerde fietsen en weesfietsen worden opgeslagen bij het Kringloopbedrijf aan de Rotterdamseweg.

Gedurende de bewaarperiode is het mogelijk om door overhandiging van een passende fietssleutel de fiets terug te krijgen, tegen betaling van een geringe vergoeding voor transport en opslag.

De niet afgehaalde fietsen worden na afloop van de bewaarperiode gedemonteerd en de bruikbare onderdelen worden gebruikt voor het ‘Afrika Bike Project’.

Naast het houden van ruimacties is er reeds uitbreiding van het aantal fietsklemmen gerealiseerd. Bovendien is eind 2004 besloten zo’n 200 fietsklemmen extra bij te plaatsen verspreid over het stationsgebied. Begin februari 2005 zullen deze worden geplaatst.

Door de reiniging worden er op alle werkdagen volgens een vast schema veeg- en ophaalactiviteiten uitgevoerd. In combinatie met de ruimacties van fietsen, kent het station zowel aan de voor- als achterzijde op dit moment een aanmerkelijk schonere aanblik.

Met de aanwezigheid van (groepen van) personen op en rond het station is er naast de beleving van onveiligheid, ook daadwerkelijk sprake van overlast en criminaliteit. Door de politie, TOR en spoorwegpolitie is in samenspraak gesurveilleerd op die momenten dat er (groepen van) personen op en rond het station vertoefden en met hun aanwezigheid een beeld van onveiligheid maakten danwel overlast veroorzaakten. Het doelloos rondhangen op of rond het station werd zowel pro-actief als re-actief benaderd middels respectievelijk een waarschuwing of een proces-verbaal. Door de NS is een aanwijzing uitgevaardigd zodat de medewerkers van politie Delft ook op het station kunnen surveilleren, controleren en zonodig verbaliseren. In verband met de aanwezigheid van harddrugs in de coffeeshop en de handel in harddrugs vanuit de coffeeshop door dealers danwel loopjongens, is de coffeeshop voor de duur van 1 jaar gesloten. Deze maatregel is conform het handhavingscenario Coffeeshops waarin de maatregelen zijn opgenomen, die getroffen worden bij geconstateerde overtredingen van de zgn. A.H.J.O.G.-criteria of geldende wetgeving zoals de Opiumwet.

Uit registratie bij de politie blijkt dat het aantal meldingen van overlast nog steeds een neergaande lijn kent. Het aantal aangiften terzake van criminaliteit blijft nagenoeg stabiel, anders dan de verschuiving van vermogensdelicten naar geweldsdelicten.

Voor het onderwerp cameratoezicht zie onder thema 8.

 

 

Thema 7 De Veilige School

Begin 2004 is de voorzitter van de werkgroep weggegaan vanwege een andere baan en tijdelijk vervangen. In het najaar is de nieuwe rector van het Grotius College voorzitter geweest. Begin 2005 zal een directielid van het Stanislas College het overnemen. Door deze wat onrustige situatie is er geen studiedag geweest in 2004. Wel is er een begin gemaakt met de opdrachtformulering voor een onderzoek naar de veiligheidsbeleving van leerlingen en docenten in het voortgezet onderwijs. Ook is er aandacht besteed aan de fietsverlichting en is het politiespreekuur op school gewoon doorgegaan.

 

Thema 8 Cameratoezicht

Begin 2004 is het onderzoek van TNO naar verplaatsbaar cameratoezicht in Delft afgerond. Vervolgens is het onderzoek in de raadscommissie van maart besproken. Naar aanleiding van die vergadering en in vervolg op het rapport mobiel cameratoezicht is er in het kader van cameratoezicht op en rond station Delft een vervolgopdracht verstrekt. In oktober en november zijn middels diverse interviews en onderzoeken ter plaatse alle benodigde gegevens verzameld voor de eindrapportage door TNO. Begin 2005 is het definitieve rapport ‘Functionele en Technische Eisen voor het Cameratoezicht’ opgeleverd.

 

Thema 9 Oud en Nieuw

Hiervoor is in 2004 weer een stuurgroep actief geweest waaraan de politie, gemeente en BWD deelnamen. De evaluatie Oud en Nieuw 2004-2005 wordt separaat opgesteld en zal ter kennisneming aan de raad worden gezonden.

 

Thema 10 Graffitibeleid

In 2004 heeft een werkgroep een verkenning uitgevoerd rond een aantal zaken die met de aanpak van graffiti te maken hebben. Deze verkenning is met de betrokken wethouder besproken. Op basis daarvan is een projectleider aangesteld die in 2005 samen met betrokken partners een plan van aanpak zal opstellen.

 

Thema 11 Fietsendiefstal

In het kader van de aanpak van het stationsgebeid wordt het aantal fietsenklemmen met 200 uitgebreid. Verder wordt dit onderwerp meegenomen in het fietsactieplan 2.