|
Bureau Delft |
College van B en W |
||||
|
Behandeld
door |
|
||||
|
Postadres |
|||||
|
|
|||||
|
Bezoekadres |
|||||
|
|
|||||
Telefoon |
|
|||||
Fax |
|
|||||
Semadigit |
|
|||||
Datum |
|
|||||
Onderwerp |
|
|||||
Ons kenmerk |
|
|||||
Uw kenmerk |
|
|||||
Bijlagen |
|
|||||
Hierbij
bied ik u de sturingsrapportage over 2004 aan. De belangrijkste ontwikkelingen
en resultaten worden hieronder kort uiteengezet.
2004: een bijzonder jaar
Voor de gemeente en voor bureau Delft is 2004 in een aantal opzichten een
bijzonder jaar geweest.
Allereerst kunnen de bijzettingen van HKH Prinses
Juliana en ZKH Prins Bernhard, alsmede het huwelijk van ZKH Prins Friso met
mevrouw Wisse-Smit worden genoemd.
Dergelijke gebeurtenissen vergen een grote politie-inzet en maken een
forse inbreuk op de normale
bedrijfsvoering binnen bureau Delft.
Niettegenstaande dat gegeven, leidt het feit dat alle voorbereidingen en
maatregelen hebben geleid tot een waardig en ordelijk verloop van deze
gebeurtenissen, tot veel voldoening en
tevredenheid bij het Hof, de burgers en bezoekers van Delft.
De herinrichting van het bureau Delft werd afgerond.
Hierbij gingen de bureaus Delft Oost en Delft West op in één bureau Delft en
werden de 7 gemeentelijke wijken binnen het werkgebied van 3 wijkteams
opgenomen. De personele herinrichting
betekende voor veel personeelsleden een verandering van functie of werkplek .
Het werken volgens het concept Informatie Gestuurde
Politie leidde een scherpe monitoring van criminaliteit en overlast en tot gerichte politie-inzet waar dit
noodzakelijk blijkt te moeten zijn.
De invoering van
Capaciteitsmanagement leidde tot de invoering van een nieuw dienstrooster en
een herindeling van het personeel, waardoor nu de beschikbare capaciteit beter
is afgestemd op het werkaanbod.
Veelplegers en
vermogensdelicten zonder geweld: daling
zet door
Na de invoering in 2003 van de veelplegeraanpak
werden de effecten hiervan op de vermogensdelicten zonder geweld in de tweede
helft van 2003 zichtbaar. Het nagenoeg
permanent gedetineerd zijn van 4 á 5
veelplegers leidde ook in 2004 tot een afname van de vermogensdelicten zonder
geweld en wel met 14,5%. Veelplegers
worden veelal aangehouden voor delicten als fietsendiefstal, auto-inbraken,
eenvoudige diefstallen en zakkenrollerij. De sterkste dalingen werden dan ook
bij deze delicten geconstateerd.
Naast de
daling van het aantal delicten werden er in 2004 meer zaken opgelost dan in
2003, waardoor het oplossingspercentage voor deze misdrijven steeg naar 8,5%.
In de behandelings- en aanpakmogelijkheden van
veelplegers zijn in 2004 belangrijke stappen gezet door het beschikbaar komen
van 2 behandelplaatsen bij Parnassia en de invoering van het traject
“Interventie Stelselmatige Daders”.
Bij
de geweldsdelicten werd in 2004 een toename van ongeveer 30%
geconstateerd. Voor een deel is deze
stijging terug te vinden in de stijging van het aantal bedreigingen. Eind 2003 werd stalking strafbaar gesteld.
Deze stijging kan voor 70 % worden toegeschreven aan deze vorm van bedreiging.
Een
ander deel van de stijging wordt veroorzaakt door de toename van het aantal
straatroven. De toename van het aantal straatroven in het begin van 2004 kon
door extra maatregelen worden teruggedrongen. Tenslotte kan een deel van de
stijging worden gevonden in de toename van het aantal aangiften voor
mishandeling en bedreiging die zijn opgenomen in het kader van de behandeling
van geweld binnenshuis.
De
verhoging van de opsporingsinspanning op de geweldsdelicten leidde tot de
oplossing van meer zaken, waardoor het oplossingspercentage voor
vermogensdelicten met geweld van 19% tot 25% steeg, terwijl het
oplossingspercentage voor de overige geweldsdelicten met 56,5% onveranderd hoog bleef.
In 2004 vond projectmatige aanpak van de problematiek op en rond
het station plaats in samenwerking met partners als de gemeente, de NS en het
Korps Landelijke Politiediensten. Er werden in 2004 in het stationsgebied 125
aanhoudingen verricht en tientallen bekeuringen geschreven. Het stationsgebied
is ook aanmerkelijk schoner door o.a. fietsenruimacties en veegwerkzaamheden.
De
aanpak van de overlastgevende coffeeshop aan het Stationsplein resulteerde in een proces-verbaal en de
bestuurlijke sluiting van de coffeeshop voor 1 jaar.
In
2005 moet het handhavingsconvenant en beheersplan voor het stationsgebied worden vastgesteld, waarbij het toezicht en
beheer in dit gebied binnen de reguliere werkzaamheden van de partners wordt
opgenomen. Tevens zal verdere besluitvorming door de lokale politiek
plaatsvinden omtrent cameratoezicht.
Horeca- en drugsoverlast:
integrale aanpak en gericht politietoezicht in de Binnenstad
Er werden in 2004 integrale controles op de
inrichting, het beheer, het geluidsniveau en het gebruik van begrenzers
uitgevoerd. Daarnaast heeft het
instellen van een piketdienst voor geluidsmetingen buiten kantooruren
bijgedragen aan de verbetering van mogelijkheden tot handhaving. De
geluidsoverlast, veroorzaakt door horecagelegenheden, nam met 20% af.
Op
locaties waar drugsoverlast is, bijvoorbeeld het station en in de omgeving van
enkele horecagelegenheden in het centrum, werd gericht toezicht gehouden. Ook
het aantal registraties van drugsoverlast nam in 2004 met 20% af.
In 2004 werd het aantal controles op alcoholgebruik
in het verkeer uitgebreid. Dit heeft
geresulteerd in een toename van het aantal processen-verbaal met 47%. Gerichte controles volgens de landelijke
verkeerskalender op de landelijke verkeersthema’s als overschrijding van de
maximum snelheid, het gebruik van beveiligingsmiddelen als autogordel en helm,
het voeren van verlichting en het rijden door rood licht , resulteerden in een
toename van het aantal bekeuringen. Er werd met name gecontroleerd op locaties
die ook vanuit bewoners als onveilige locaties waren aangemerkt . Het regionale
project BromNormaal, met als doel het
terugdringen van de overlast welke door bestuurders van brommers en scooters
wordt veroorzaakt, werd ook binnen Delft uitgevoerd.
Jeugdcriminaliteit: stijging van geweldsdelicten, stijging
aantal allochtone verdachten
Binnen de
jeugdcriminaliteit werden in 2004 een tweetal zorgelijke ontwikkelingen
geconstateerd. Het aantal minderjarige verdachten waartegen proces-verbaal is
opgemaakt, steeg in 2004 met 29%. Deze stijging heeft een directe relatie met
de stijging van door minderjarigen gepleegde geweldsdelicten, waarbij een
sterke toename wordt geconstateerd in het aandeel van meisjes (vrouwelijke
minderjarigen).
Het aantal
allochtone verdachten waartegen proces-verbaal werd opgemaakt steeg in 2004 naar 60%, terwijl hun aandeel
binnen het totale aantal minderjarigen in Delft 30% bedraagt. Voor een structurele aanpak van deze problematiek
is de doelgroep als item ingebracht in de Stuurgroep Integrale Veiligheid en de
lokale driehoek om te kijken naar mogelijke oorzaken en oplossingen. Vanuit de
Stuurgroep moet nadere invulling worden gegeven aan de projecten in het kader
van het jeugdpreventieplan “Opgroeien in Delft” om deze meer op de doelgroep te
richten.
In het kader van het project “De Veilige
School” werd een spreekuur van de
schoolagent ingesteld en werd een themadag georganiseerd om te komen tot het
opstellen van calamiteitenplannen voor de scholen. Hiernaast is door het Preventieplatform Verslavingszorg een plan
ontwikkeld om in het kader van het project te komen tot
verslavingspreventiebeleid op de scholen in het voortgezet onderwijs. Hierin
wordt onder andere de voorlichting aan leerlingen en hun ouders over het
gebruik van genotsmiddelen opgenomen, alsmede het ontwikkelen van schoolbeleid.
De
aanpak van de doorstromers heeft door
permanente aandacht van de
politie, het OM, de Raad voor de Kinderbescherming en de extra inspanningen van de jeugdzorg en de jeugdreclassering
goede resultaten opgeleverd: van de 10 doorstromers zijn 7 niet meer met de
politie in aanraking geweest. De overige 3 werden in totaal 15 maal
aangehouden.
Ik
hoop u hiermee van de belangrijkste ontwikkelingen uit 2004 op de hoogte te
hebben gesteld. De resultaten van het afgelopen jaar, zeker op het gebied van
de vermogenscriminaliteit, stemmen tot tevredenheid, doch laten onverlet dat
extra inspanning van politie en partners in 2005 op met name de geweldsdelicten
en jeugdcriminaliteit noodzakelijk zijn. De resultaten en ontwikkelingen zijn
voor het merendeel reeds meegenomen in het werkplan van 2005.
Ook
in 2005 zal bureau Delft zich onverminderd richten op de bestrijding van de
criminaliteit en overlast in Delft, waarbij effectiviteit, efficiëntie en
integrale aanpak leidend blijven.
De
commissaris van politie,
Drs.
T.G. van der Plas
Bureauchef
Politie Delft