Politie Haaglanden

Bureau Delft

aan:

College van B en W

  

 

Behandeld door

T.G. van der Plas

 

Postadres

Postbus 334

     

 

 

2600 AH Delft

     

 

Bezoekadres

Jacoba van Beierenlaan 1

     

 

 

2613 HT Delft

     

Telefoon

(015) 219 8001

 

Fax

(015) 219 8105

 

Semadigit

     

 

Datum

30 maart 2005

 

Onderwerp

sturingsrapportage 2004

 

Ons kenmerk

     

 

Uw kenmerk

     

 

Bijlagen

sturingsrapportage

 

 


 

 

Hierbij bied ik u de sturingsrapportage over 2004 aan. De belangrijkste ontwikkelingen en resultaten worden hieronder kort uiteengezet.

 

 

2004:  een bijzonder jaar

Voor de gemeente en voor bureau Delft  is 2004 in een aantal opzichten een bijzonder jaar geweest.

Allereerst kunnen de bijzettingen van HKH Prinses Juliana en ZKH Prins Bernhard, alsmede het huwelijk van ZKH Prins Friso met mevrouw Wisse-Smit worden genoemd.  Dergelijke gebeurtenissen vergen een grote politie-inzet en maken een forse  inbreuk op de normale bedrijfsvoering binnen bureau Delft.

Niettegenstaande dat gegeven, leidt  het feit dat alle voorbereidingen en maatregelen hebben geleid tot een waardig en ordelijk verloop van deze gebeurtenissen,  tot veel voldoening en tevredenheid bij het Hof, de burgers en bezoekers van Delft.

De herinrichting van het bureau Delft werd afgerond. Hierbij gingen de bureaus Delft Oost en Delft West op in één bureau Delft en werden de 7 gemeentelijke wijken binnen het werkgebied van 3 wijkteams opgenomen.  De personele herinrichting betekende voor veel personeelsleden een verandering van functie of werkplek .

Het werken volgens het concept Informatie Gestuurde Politie leidde een scherpe monitoring van criminaliteit en overlast  en tot gerichte politie-inzet waar dit noodzakelijk blijkt te moeten zijn.

De invoering van Capaciteitsmanagement leidde tot de invoering van een nieuw dienstrooster en een herindeling van het personeel, waardoor nu de beschikbare capaciteit beter is afgestemd op het werkaanbod.

 

 

 

Veelplegers en vermogensdelicten zonder geweld:  daling zet door

Na de invoering in 2003 van de veelplegeraanpak werden de effecten hiervan op de vermogensdelicten zonder geweld in de tweede helft van 2003 zichtbaar.  Het nagenoeg permanent gedetineerd zijn van  4 á 5 veelplegers leidde ook in 2004 tot een afname van de vermogensdelicten zonder geweld en wel met 14,5%.  Veelplegers worden veelal aangehouden voor delicten als fietsendiefstal, auto-inbraken, eenvoudige diefstallen en zakkenrollerij. De sterkste dalingen werden dan ook bij deze delicten geconstateerd.

Naast  de daling van het aantal delicten werden er in 2004 meer zaken opgelost dan in 2003, waardoor het oplossingspercentage voor deze misdrijven steeg naar 8,5%.

In de behandelings- en aanpakmogelijkheden van veelplegers zijn in 2004 belangrijke stappen gezet door het beschikbaar komen van 2 behandelplaatsen bij Parnassia en de invoering van het traject “Interventie Stelselmatige Daders”.

 

Geweldsdelicten:  een toename in aantal,  meer zaken opgelost

Bij de geweldsdelicten werd in 2004 een toename van ongeveer 30% geconstateerd.  Voor een deel is deze stijging terug te vinden in de stijging van het aantal bedreigingen.  Eind 2003 werd stalking strafbaar gesteld. Deze stijging kan voor 70 % worden toegeschreven aan deze vorm van bedreiging.

Een ander deel van de stijging wordt veroorzaakt door de toename van het aantal straatroven. De toename van het aantal straatroven in het begin van 2004 kon door extra maatregelen worden teruggedrongen. Tenslotte kan een deel van de stijging worden gevonden in de toename van het aantal aangiften voor mishandeling en bedreiging die zijn opgenomen in het kader van de behandeling van geweld binnenshuis.

De verhoging van de opsporingsinspanning op de geweldsdelicten leidde tot de oplossing van meer zaken, waardoor het oplossingspercentage voor vermogensdelicten met geweld van 19% tot 25% steeg, terwijl het oplossingspercentage voor de overige geweldsdelicten met 56,5%  onveranderd hoog bleef.

 

 

 

Stationsgebied: veiligheid en leefbaarheid verbetert door  integrale aanpak

In 2004 vond projectmatige aanpak van de problematiek op en rond het station plaats in samenwerking met partners als de gemeente, de NS en het Korps Landelijke Politiediensten. Er werden in 2004 in het stationsgebied 125 aanhoudingen verricht en tientallen bekeuringen geschreven. Het stationsgebied is ook aanmerkelijk schoner door o.a. fietsenruimacties en veegwerkzaamheden.

De aanpak van de overlastgevende coffeeshop aan het Stationsplein  resulteerde in een proces-verbaal en de bestuurlijke sluiting van de coffeeshop voor 1 jaar. 

In 2005 moet het handhavingsconvenant en beheersplan voor het stationsgebied  worden vastgesteld, waarbij het toezicht en beheer in dit gebied binnen de reguliere werkzaamheden van de partners wordt opgenomen. Tevens zal verdere besluitvorming door de lokale politiek plaatsvinden omtrent cameratoezicht.

 

Horeca- en drugsoverlast:  integrale aanpak en gericht politietoezicht in de Binnenstad

Er werden in 2004 integrale controles op de inrichting, het beheer, het geluidsniveau en het gebruik van begrenzers uitgevoerd. Daarnaast heeft  het instellen van een piketdienst voor geluidsmetingen buiten kantooruren bijgedragen aan de verbetering van mogelijkheden tot handhaving.  De geluidsoverlast, veroorzaakt door horecagelegenheden, nam met 20% af. 

Op locaties waar drugsoverlast is, bijvoorbeeld het station en in de omgeving van enkele horecagelegenheden in het centrum, werd gericht toezicht gehouden. Ook het aantal registraties van drugsoverlast nam in 2004 met  20% af.

 

Verkeer:  toenemend aantal bekeuringen voor alcoholgebruik en verkeersonveilig gedrag

In 2004 werd het aantal controles op alcoholgebruik in het verkeer uitgebreid.  Dit heeft geresulteerd in een toename van het aantal processen-verbaal met 47%.  Gerichte controles volgens de landelijke verkeerskalender op de landelijke verkeersthema’s als overschrijding van de maximum snelheid, het gebruik van beveiligingsmiddelen als autogordel en helm, het voeren van verlichting en het rijden door rood licht , resulteerden in een toename van het aantal bekeuringen. Er werd met name gecontroleerd op locaties die ook vanuit bewoners als onveilige locaties waren aangemerkt . Het regionale project BromNormaal,  met als doel het terugdringen van de overlast welke door bestuurders van brommers en scooters wordt veroorzaakt, werd ook binnen Delft uitgevoerd.

 

 

Jeugdcriminaliteit:  stijging van geweldsdelicten, stijging aantal allochtone verdachten

Binnen de jeugdcriminaliteit werden in 2004 een tweetal zorgelijke ontwikkelingen geconstateerd. Het aantal minderjarige verdachten waartegen proces-verbaal is opgemaakt, steeg in 2004 met 29%. Deze stijging heeft een directe relatie met de stijging van door minderjarigen gepleegde geweldsdelicten, waarbij een sterke toename wordt geconstateerd in het aandeel van meisjes (vrouwelijke minderjarigen).

Het aantal allochtone verdachten waartegen proces-verbaal werd opgemaakt  steeg in 2004 naar 60%, terwijl hun aandeel binnen het totale aantal minderjarigen in Delft  30% bedraagt. Voor een structurele aanpak van deze problematiek is de doelgroep als item ingebracht in de Stuurgroep Integrale Veiligheid en de lokale driehoek om te kijken naar mogelijke oorzaken en oplossingen. Vanuit de Stuurgroep moet nadere invulling worden gegeven aan de projecten in het kader van het jeugdpreventieplan “Opgroeien in Delft” om deze meer op de doelgroep te richten.

 

In het kader van het project “De Veilige School”  werd een spreekuur van de schoolagent ingesteld en werd een themadag georganiseerd om te komen tot het opstellen van calamiteitenplannen voor de scholen.  Hiernaast is door het Preventieplatform Verslavingszorg een plan ontwikkeld om in het kader van het project te komen tot verslavingspreventiebeleid op de scholen in het voortgezet onderwijs. Hierin wordt onder andere de voorlichting aan leerlingen en hun ouders over het gebruik van genotsmiddelen opgenomen, alsmede het ontwikkelen van schoolbeleid.

 

De aanpak van de doorstromers heeft door  permanente aandacht  van de politie, het OM, de Raad voor de Kinderbescherming  en de extra inspanningen van de jeugdzorg en de jeugdreclassering goede resultaten opgeleverd: van de 10 doorstromers zijn 7 niet meer met de politie in aanraking geweest. De overige 3 werden in totaal 15 maal aangehouden.

 

 

Conclusie

Ik hoop u hiermee van de belangrijkste ontwikkelingen uit 2004 op de hoogte te hebben gesteld. De resultaten van het afgelopen jaar, zeker op het gebied van de vermogenscriminaliteit, stemmen tot tevredenheid, doch laten onverlet dat extra inspanning van politie en partners in 2005 op met name de geweldsdelicten en jeugdcriminaliteit noodzakelijk zijn. De resultaten en ontwikkelingen zijn voor het merendeel reeds meegenomen in het werkplan van 2005.

Ook in 2005 zal bureau Delft zich onverminderd richten op de bestrijding van de criminaliteit en overlast in Delft, waarbij effectiviteit, efficiëntie en integrale aanpak leidend blijven.

 

De commissaris van politie,

 

 

Drs. T.G. van der Plas

Bureauchef Politie Delft