Ontwerp-Programmabegroting 2006

 

Recreatieschap Midden-Delfland

 

 

Opgesteld door:

G.Z-H

 

www.gzh.nl

 

In opdracht van:

Recreatieschap Midden-Delfland

www.recreatiegebied-Midden-Delfland.nl

 

Overschieseweg 204

Postbus 341

3100 AH Schiedam

Tel: 010 – 2981010

Fax: 010 – 2981020

 

 

 

 

Inhoudsopgave

1.    Inleiding                                                                                                                                   4

1.1.        Relatie Schapsplan, Programmabegroting, Bestuursrapportage en Jaarrekening              4

1.2.        Dualisme                                                                                                                              4

2.    Grondslagen van de begroting                                                                                         4

3.    Het programmaplan                                                                                                              6

3.1.        Recapitulatie programmaplan                                                                                             7

3.2.        Programma 1. Bestuur                                                                                                         7

3.2.1.         Programmabeschrijving                                                                                                     7

3.2.2.         Doelstelling/beoogde maatschappelijke effecten                                                                  7

3.2.3.         Wijze van realisatie van de doelstelling                                                                               7

3.2.4.         Financiële gegevens bestuur                                                                                             9

3.3.        Programma 2. Beheer, onderhoud en exploitatie gebieden                                                9

3.3.1.         Programmabeschrijving                                                                                                     9

3.3.2.         Doelstelling/beoogde maatschappelijke effecten                                                                  9

3.3.3.         Wijze van realisatie van de doelstelling                                                                               9

3.3.4.         Financiële gegevens beheer, onderhoud en exploitatie gebieden                                         15

3.4.        Programma 3. Ontwikkelingen                                                                                           16

3.4.1.         Programmabeschrijving                                                                                                   16

3.4.2.         Doelstelling/beoogde maatschappelijke effecten                                                                16

3.4.3.         Wijze van realisatie van de doelstelling                                                                             16

3.4.4.         Financiële gegevens ontwikkeling                                                                                    17

3.5.        Toelichting op de algemene dekkingsmiddelen                                                                18

3.5.1.         Financiële gegevens algemene dekkingsmiddelen                                                             18

3.5.2.         Toelichting                                                                                                                     19

4.    Beleidslijnen voor het beheer (paragrafen)                                                                19

4.1.        Weerstandvermogen en risico’s                                                                                         19

4.2.        Onderhoud materiële voorzieningen                                                                                 20

4.3.        Financiering                                                                                                                       20

4.4.        Bedrijfsvoering                                                                                                                   21

5.    Balansgegevens                                                                                                                   23

5.1.        Geprognotiseerde balans                                                                                                   23

5.2.        Toelichting op de balans per 31 december 2006                                                                23

5.3.        Investeringen materiële voorzieningen met maatschappelijk nut                                      24

5.4.        Stand en verloop van voorzieningen                                                                                 25

5.5.        Staat van reserves begroting 2006                                                                                      26

6.    Exploitatiebegroting                                                                                                         27

6.1.        Recapitulatie begroting lasten en baten                                                                            27

6.1.1.         Begroting lasten en baten 2005 van het totaal van de  programma’s                                    27

6.1.2.         Begrotingscijfers samenstellende producten van het totaal van de programma’s                   27

6.2.        Programma 1. Bestuur                                                                                                        29

6.2.1.         Programmabeschrijving                                                                                                   29

6.2.2.         Financiële gegevens bestuur                                                                                           29

6.2.3.         Begrotingscijfers samenstellende producten van het programma bestuur                             29

6.3.        Programma 2. Beheer, onderhoud en exploitatie gebieden                                              30

6.3.1.         Programmabeschrijving                                                                                                   30

6.3.2.         Financiële gegevens beheer, onderhoud en exploitatie gebieden                                         30

6.3.3.         Begrotingscijfers samenstellende producten van het programma beheer, onderhoud en exploitatie gebieden   30

6.4.        Programma 3. Ontwikkelingen                                                                                           31

6.4.1.         Programmabeschrijving                                                                                                   31

6.4.2.         Financiële gegevens ontwikkeling                                                                                    31

6.4.3.         Begrotingscijfers samenstellende producten van het programma ontwikkeling                      31

6.5.        Toelichting op de algemene dekkingsmiddelen                                                                32

6.5.1.         Financiële gegevens algemene dekkingsmiddelen                                                             32

6.5.2.         Begrotingscijfers samenstellende producten van de algemene dekkingsmiddelen                 32

7.    De exploitatiebegroting in meerjarig perspectief                                                     34

Bijlage 1. Conversie van kostensoorten naar producten (CBS)                                                      37

 

 

I.          Algemeen

 


 

1.           Inleiding

 

Voor u ligt de 2e programmabegroting die is opgesteld op basis van de vereisten als vermeld in het Besluit Begroting en Verantwoording (B.B.V.). Het betreft de Programmabegroting 2006 en de meerjarenbegroting 2006 – 2009 van het Recreatieschap Midden-Delfland.

Via deze begroting zal het Schap ook in 2006 voldoen aan de hiervoor vermelde vereisten, in casu de wijze van financiële informatievoorziening bij de begroting, tussentijds en bij de jaarrekening.

 

Eind 2004 is het Algemeen Bestuur gevraagd of de programma-indeling, zoals die in de begroting 2005 is geïntroduceerd, voor de begroting 2006 gecontinueerd kon worden; hierop werd instemmend gereageerd. Op zichzelf is het handhaven van de gekozen programma-indeling alleen al prettig om een vergelijking met de jaarrekening te kunnen maken. Ook het beeld over meerdere jaren terug is straks beter te maken. Dit neemt niet weg, dat in het geval het Algemeen Bestuur wenst over te gaan tot toevoeging van nieuwe programma’s of wijziging van bestaande programma’s, dit immer mogelijk moet zijn.

 

 

1.1.      Relatie Schapsplan, Programmabegroting, Bestuursrapportage en Jaarrekening

 

Met de vaststelling van de Programmabegroting 2005 werd afscheid genomen van het tot 1 januari 2005 geldende type begroting, waarbij een afzonderlijk jaarplan met doelstellingen was gevoegd. Via de programmabegroting worden in één document de financiële middelen en de doelstellingen aan elkaar gekoppeld. De programmabegroting vormt een uitwerking van een gedeelte (1 jaar) van het Schapsplan.

 

Het schapsplan 2003-2006 loopt in 2006 ten einde. Het schapsplan-/schapsprogramma loopt synchroom met de gemeenteraadsverkiezingen. Dit programma geeft op hoofdlijnen de bestuurlijke taakstellingen voor de periode aan. Begin 2006 wordt het programma geevalueerd en in de tweede helft van 2006 door het dan zittende Algemeen Bestuur vastgesteld.

 

De Programmabegroting 2005 is vanaf 1 januari jl. in werking getreden en is er nog weinig ervaring met de werking van deze schapsbegroting in deze nieuwe vorm, een op outputgericht sturingsinstrument. In de te presenteren Bestuursrapportages (3 stuks, kwartaalperioden) zal op het programmaniveau worden gerapporteerd Met andere woorden; cijfers op hoofdlijnen en verslaglegging op output-niveau. Het is aan het schapsbestuur om gedurende 2005 te beoordelen of deze vorm van informatievoorziening de meest gewenste is.

 

1.2.      Dualisme

 

Bij de begroting 2005  werd reeds vermeld, dat de invoering van de duale regelgeving geen gevolgen heeft voor de monistische samenstelling en de overige bevoegdheden van het Algemeen- en Dagelijks Bestuur. Het primaat van de vaststelling van de Programmabegroting 2006 blijft bij het Algemeen Bestuur. Het is wel zo, dat het Algemeen Bestuur door de in het B.B.V. vervatte systematiek de begroting nu vaststelt op het niveau van de programma’s; de uitwerking vindt plaats op het niveau van producten en diensten binnen de programma’s, waarvoor het Dagelijks Bestuur de verantwoording heeft.

 

 

 

2.           Grondslagen van de begroting

 

Met de invoering van het BBV (Besluit begroting en verantwoording) zijn de grondslagen voor de begroting in 2005 op enkele onderdelen sterk gewijzigd. Deze wijzigingen waren van invloed op de wijze waarop de financiële gevolgen van de uitvoering van het beleid van het bestuur moesten worden gepresenteerd. De (financiële) effecten zijn reeds in de begroting 2005 verwerkt. In 2006 zijn de grondslagen ongewijzigd overgenomen.

 

Presentatiewijze staat van baten en lasten

Conform de regelgeving kent de staat van baten en lasten nu een driedeling in een  onderdeel “gewone bedrijfsvoering”, een onderdeel “bijzondere lasten en baten” en als laatste het onderdeel “resultaatbestemming”.  Onder “gewone bedrijfsvoering” zijn de lasten en baten van het reguliere bedrijfsgebeuren opgenomen. Dit zijn de jaarlijks min of meer in gelijke vorm en omvang terugkerende exploitatieactiviteiten.

 

Onder de “buitengewone lasten en baten” zijn de exploitatieposten opgenomen die niet onder de gewone bedrijfsvoering vallen.

 

In het onderdeel “resultaatbestemming” zijn alle mutaties (stortingen en onttrekkingen) van de reserves van het Schap opgenomen. b.v. de onttrekking uit de reserve als dekking voor de buitengewone afschrijving.

 

Financieel  technische gevolgen

Als gevolg van de nieuwe regelgeving zijn de investeringen  met een economisch nut geactiveerd. Binnen deze regelgeving worden deze activa aangeduid als investeringen die bijdragen aan de mogelijkheid middelen te verwerven en / of investeringen die verhandelbaar zijn. Overige investeringen worden aangeduid als investeringen  met een maatschappelijke nut. Voor deze investeringen geldt dat het de voorkeur verdient om nieuwe investeringen niet te activeren.

 

In de loop van 2005 zal een beleidsnotitie worden opgesteld waarin zal worden ingegaan op het activeringsbeleid voor de komende jaren mede in relatie tot de vorming/handhaving van reserves en voorzieningen en gerelateerd aan de totale financiering van het Schap, alsmede aan de instandhouding van de schapsgebieden in relatie tot de Voorziening Groot Onderhoud. Voor wat betreft dit laatste wordt verwezen naar het gestelde onder 4.2.

 

 

II.         Beleidsbegroting

 

 

 

3.           Het programmaplan

 

Zoals eerder vermeld, is de programma-indeling met instemming van het Algemeen Bestuur  gehandhaafd. Echter, onder de programma’s zijn ten opzichte van de begroting 2005 enkele kleine wijzigingen aangebracht (zie hieronder) die leiden tot een meer logische indeling van producten en diensten.

 

De in deze Programmabegroting 2006 benoemde programma’s zijn:

-          programma 1: Onder het programma Bestuur staan de diensten en producten beschreven ten behoeve van directe ondersteuning van het bestuur.

 

-          programma 2: Onder het programma Beheer, onderhoud en exploitatie van gebieden staan de diensten, producten en werken beschreven die behoren bij het herinrichten, beheren en exploiteren van de bestaande natuur- en recreatiegebieden (functiebehoud).

 

-          programma 3:  Onder het programma Ontwikkelingen staan de diensten, producten en werken beschreven die behoren bij de ontwikkeling van nieuwe gebieden en nieuw beleid binnen de werkingssfeer van de gemeenschappelijke regeling.

 

-          Toelichting op de Algemene dekkingsmiddelen. In deze toelichting is het totaal van de dekkingsmiddelen opgenomen die niet binnen een programma zijn verantwoord, zoals onvoorzien en de deelnemersbijdragen

 

Een programma is vervolgens weer onderverdeeld in verschillende producten. Deze producten corresponderen met de door de G.Z-H gehanteerde methodiek voor het opstellen van de voorgaande begrotingen. De producten zijn:

-          Bestuursondersteuning

-          Economisch & Juridische Zaken

-          Marketing & Communicatie

-          Planvorming & Advisering

-          Toezicht & Handhaving

-          Financiën

-          Terreinbeheer*

-          Projectmanagement*

* Beide producten zijn financieel ondergebracht bij het product onderhoud.

 

De producten die aan het Schap worden geleverd, worden uniform (geldend voor alle door G.Z-H te bedienen schappen) verdeeld over de drie programma’s.

De verdeling van de (deel)producten is aldus:

Programma 1:

Bestuursondersteuning en financiën. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar 3.2.3. Hier wordt thans opgemerkt, dat de jaarlijks te organiseren themadag voor de bestuurders van alle schappen is ondergebracht onder het product Marketing & Communicatie als vermeld onder 3.3.3. Nieuw en uitsluitend voor 2006 geldend, is de introductie van het Schap bij/voor nieuwgekozen raadsleden. Dit in verband met de in 2006 te houden gemeenteraadsverkiezingen;

 

Programma 2:

a.       Planvorming & Advisering: conform 2005 met dien verstande dat nieuwe plannen als nieuwe ontwikkelingen naar Programma 3 zijn verplaatst;

b.       Economische & Juridische Zaken: conform 2005, echter nieuwe ontwikkelingen (bijvoorbeeld de voorbereidingen tot erfpachtuitgifte ten behoeve van een nieuwe ondernemer in het schapsgebied) zijn ondergebracht in Programma 3;

c.       Marketing & Communicatie: conform 2005, waarbij Onderzoek (bijv. recreatie-onderzoek dat leidt tot nieuwe ontwikkelingen) is ondergebracht in Programma 3;

d.       Toezicht & Handhaving: ongewijzigd;

e.       Terreinbeheer: ongewijzigd.

 

 

Programma 3:

a.       Planvorming & Advisering: beleidsplannen en nieuwe ontwikkelingen;

b.       Economische & Juridische Zaken: ontwikkelingen;

c.       Marketing & Communicatie: onderzoek;

d.       Projectmanagement.

 

In de Programmabegroting 2005 werd aangegeven, dat deze begroting diende te worden gezien als een start en als een basis van een leerproces, dat de komende jaren tot een verdere optimalisering moet leiden. Met de hierboven vermelde wijzigingen wordt aan deze optimalisering vorm gegeven.

Daarnaast zal in 2005 moeten blijken op welke wijze via de begroting wordt bijgedragen aan het bestuurlijk gewenste uitgangspunt van “Besturen op hoofdlijnen”. De Programmabegroting 2005 is hiertoe een nuttig instrument. Bij de opstelling van de Programmabegroting 2007 kunnen de alsdan opgedane ervaringen (verder) worden benut.

 

 

 

3.1.      Recapitulatie programmaplan

 

 

Rekening 2004

Begroting 2005

Begroting 2006

Lasten en baten gewone bedrijfsvoering

 

 

 

Programma bestuur

 

182.783

268.700

Programma beheer, onderhoud en exploitatie gebied

 

2.230.811

2.223.943

Programma ontwikkelingen

 

64.943

45.570

Algemene dekkingsmiddelen:

 

 

 

     - overige lasten en baten

 

-290.000

-290.000

     - onvoorzien

 

10.000

10.000

     - deelnemersbijdrage

 

-2.598.666

-2.609.301

Onvoorzien

 

 

 

Totaal lasten en baten gewone bedrijsvoering

 

-400.129

-351.088

 

 

 

 

 

 

 

 

Buitengewone lasten en baten

 

 

 

Buitengewone lasten

 

108.143

329.017

Buitengewone baten

 

 

 

Saldo buitengewone lasten en baten

 

108.143

329.017

 

 

 

 

Saldo na buitengewone lasten en baten

 

-291.986

-22.071

 

 

 

 

Resultaatbestemming

 

 

 

Storting reserves

 

400.129

387.684

Onttrekking reserves

 

108.143

365.613

Saldo resultaatbestemming

 

291.986

22.071

 

 

 

 

 

 

 

 

Saldo na resultaatbestemming

 

 

 

 

 

 

 

3.2.      Programma 1. Bestuur

 

 

3.2.1.   Programmabeschrijving

Onder het programma Bestuur staan de diensten en producten beschreven ten behoeve van directe ondersteuning van het bestuur.

 

3.2.2.   Doelstelling/beoogde maatschappelijke effecten

-          Het realiseren van de doelstelling zoals beschreven in de gemeenschappelijke regeling: “het behartigen van de belangen van de openluchtrecreatie in het schapsgebied, mede in het kader van de Reconstructiewet Midden-Delfland, zulks voor zover mogelijk onder handhaving van het landelijk karakter van het gebied, daaronder begrepen het bewaren en bevorderen van de natuur- en landschappelijke waarden, het in stand houden van flora en fauna, zomede het verlenen van medewerking aan en het bevorderen van de totstandkoming en de handhaving van een natuurlijk biologisch evenwichtig milieu in het gebied”;

-          Tevreden “klanten” van het Schap: burgers/ recreanten en ondernemers

 

3.2.3.   Wijze van realisatie van de doelstelling

 

Producten

 

Bestuursondersteuning

 

Bestuursvergaderingen

Ook in 2006 is voor het Schap uitgegaan van een 5 Dagelijks- en 3 Algemeen Bestuursvergaderingen op jaarbasis. Onder dit product wordt uitgegaan van het voeren van het secretariaat, het voorbereiden en afhandelen van de vergaderingen, het bijwonen van de vergaderingen en de verslaglegging. Archivering is op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen een wettelijke verplichting voor het Schap en daarin wordt binnen G.Z-H voor alle schappen dan ook in voorzien. Nieuw en specifiek voor dit begrotingsjaar is de introductie van het Schap bij/voor nieuwgekozen gemeenteraadsleden. Zulks vanwege de in 2006 te houden gemeenteraadsverkiezingen. Over de wijze van introductie zal nader overleg plaatsvinden met het Dagelijks Bestuur.

 

Beleidsadvisering/overleg

De voorbereidingen, het overleg met aan/bij het Schap betrokken partijen, vaste overlegverbanden waarin het Schap een positie heeft en aldus een vertegenwoordiger aanwezig moet hebben, bilateraal overleg met bestuurders, etc. etc. Kortom, de positie die het Schap inneemt in het maatschappelijk/bestuurlijk krachtenveld. Veelal vervult de Gebiedsadviseur de rol van schapsvertegenwoordiger, daarnaast onderhoudt ook de Ambtelijk Secretaris contacten met bestuurders c.a.  De voorstellen aan het bestuur en de acties die hieruit voortvloeien, zijn niet vooraf inhoudelijk te beschrijven, maar kunnen een breed terrein bestrijken.

 

Programmabegroting

De Programmabegroting 2007 en de bijbehorende meerjarenraming 2008-2010 (in het algemeen de programmabegroting en meerjarenraming) zullen voldoen aan de vereisten, zoals die in het B.B.V. zijn vermeld. In het laatste kwartaal van 2005 wordt aan het Algemeen Bestuur gevraagd, of de gekozen programma-indeling kan worden gecontinueerd.

Het tijdstip van aanleveren van dit product is zodanig bepaald, dat de begroting vòòr 15 juli 2006 bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken dient te liggen. Dit betekent, terugrekenend, dat voor 15 juli 2006 de begroting door het Algemeen Bestuur dient te zijn vastgesteld en dat 6 weken daaraan voorafgaand het Dagelijks Bestuur de begroting moet hebben behandeld. Aldus wordt het reeds vastgestelde vergaderschema 2006 van het Schap gevolgd; bij de opstelling van het vergaderschema is met deze procedure rekening gehouden.

 

Jaarrekening inclusief jaarverslag

De Jaarrekening inclusief jaarverslag 2005 zal voldoen aan de vereisten, zoals die in het B.B.V. zijn vermeld. Het tijdpad voor de jaarrekening is analoog aan dat van de begroting. De jaarrekening kan/zal niet worden vastgesteld door het Algemeen Bestuur van het Schap bij het ontbreken van een goedkeurende accountantsverklaring.

 

Bestuursrapportage

De bestuursrapportages beslaan perioden van kwartalen en lopen dus gelijk op met de verplichte rapportages aan het C.B.S. Ook in 2006 zullen de bestuursrapportages worden opgesteld op programmaniveau. Tevens worden deze bestuursrapportages voorzien van beknopte tekstuele bijdragen, waarin wordt ingegaan op afgeronde activiteiten/producten, op substantiële afwijkingen en op nieuwe voor het bestuur relevante ontwikkelingen. Aldus is er sprake van sturen op hoofdlijnen in combinatie met op output gerichte informatie.

 

Overdracht beheer Broekpolder

Met de gemeente Vlaardingen vindt overleg/afstemming plaats over de Broekpolder. Een groot deel van de Broekpolder (ca. 200 hectare) is in eigendom en beheer bij de gemeente Vlaardingen.

 

Externe contacten

Met bestaande bewonersgroepen, zoals de Zuidbuurt, vindt een of twee keer per jaar overleg plaats over de lopende zaken in het betreffende deelgebied.

 

Financiën

 

Treasury en cashmanagement

De dagelijkse planning en het beheer van de liquide middelen van de opdrachtgevers, inclusief het (tijdelijk) beleggen van overtollige liquide middelen en het aantrekken van gelden binnen de grenzen van de wet FIDO. Een en ander gebeurt in overleg met de penningmeester en conform het treasurystatuut.

 

Financiële beleidsadvisering/ -ontwikkeling

Het opstellen van beleidskaders ten behoeve van het (financieel) beheer van alle bezittingen en schulden van de opdrachtgevers binnen de kaders van de wet- en regelgeving. Het product omvat tevens een uiteenzetting omtrent de financiële gevolgen van beleidsvoornemens van de opdrachtgevers i.c. de lasten van de voornemens en de dekking daarvan, rekening houdend met de wet- en regelgeving en de door het bestuur vastgestelde beleidskaders.

 

Financiële administratie

De dagelijkse systematische vastlegging van in – en uitgaande geldstromen gericht op de sturing en besturing van het Schap, een en ander in overeenstemming met de wet- en regelgeving en de door het bestuur van het Schap vastgestelde financiële kaders (begroting en kredieten). Het product omvat tevens de informatievoorziening aan derden zoals omschreven in het besluit begroting en verantwoording (kwartaalinformatie aan het C.B.S).

 

3.2.4.   Financiële gegevens bestuur

 

 

Begroting 2006

Lasten

 

Totaal lasten

268.700

 

 

baten

 

Totaal baten

 

Saldo gewone bedrijfsvoering

268.700

 

 

Buitengewone lasten en baten

 

Saldo na buitengewone lasten en baten

268.700

 

 

Resultaatbestemming

 

Saldo resultaatbestemming

 

 

 

 

 

Saldo na resultaatbestemming

268.700

 

 

 

3.3.      Programma 2. Beheer, onderhoud en exploitatie gebieden

 

3.3.1.   Programmabeschrijving

Onder het programma Beheer, onderhoud en exploitatie van gebieden staan de diensten, producten en werken beschreven die behoren bij het herinrichten, beheren en exploiteren van de bestaande natuur- en recreatiegebieden (functiebehoud).

 

3.3.2.   Doelstelling/beoogde maatschappelijke effecten

Het Beleidsplan 2003 – 2006 van het Recreatieschap Midden-Delfland zijn met betrekking tot de programma’s de volgende taakstelling/doelstelling relevant:

-          Op het specifieke werkterrein van het Schap wordt de samenwerking met maatschappelijke partijen en recreatieve belangenorganisaties,  de agrarische sector en recreatieondernemers uitgebreid en versterkt.

-          Het volgen van de ontwikkeling van nieuw instrumentarium en daar waar nodig bijdragen leveren in de gedachtevorming zodat Midden-Delfland in de toekomst groen en vitaal kan blijven.

-          Door het houden van toezicht en (eventueel) het aanpassen van de beplanting in de terreinen wordt  de veiligheid en het gevoel van veiligheid vergroot.

-          Het ontwikkelen en in standhouden van natuurwaarden in de recreatieterreinen van het Schap.

-          De samenwerking met maatschappelijke partijen, de belangenorganisaties, en recreatieve agrarische sector en recreatieondernemers wordt uitgebreid en versterkt op de specifieke werkterreinen van het Schap.

-         Voortzetten en uitbouwen Samenwerkingsoverleg Midden-Delfland. De deelnemende partijen   onderschrijven de doelstellingen van het Schap.

-          Uitbreiden van het aantal deelnemers van het Promotie Platform en uitvoeren van de doelstelling.

-          Differentiatie aanbrengen en op peil houden van kwaliteit in aanbod van recreatieve voorzieningen    binnen en tussen deelgebieden, rekening houdend met recreatieve vraag uit de regio.

-         Verbeteren sociale veiligheid door o.a. implementatie van uitkomsten project “Meer dan de som      der delen”.

-          Beheren van recreatieterreinen voor de recreant waarbinnen waar mogelijk natuurontwikkeling plaatsvindt.

-          Een pro-actief beleid op het gebied van communicatie en promotie als helder en herkenbaar aanspreekpunt voor bewoners en recreanten. Bij ontwikkelingen en herinrichting is overleg met omwonenden en belanghebbenden onderdeel van het proces.

-          De ontwikkeling van commerciële recreatiemogelijkheden is maatwerk en gericht op kwaliteit. Het vergroten van de baten uit commercialisering wordt hieraan getoetst.

-          Handhaven van de deelnemersbijdrage op niveau 2007

 

Een belangrijk beoogd maatschappelijk effect is de instandhouding en verdere ontwikkeling van de recreatiemogelijkheden voor de inwoners in deze regio. Uit het Recreatieonderzoek Midden- Delfland uit 2001 komt naar voren dat de bezoekers het gebied met gemiddelde waardering van 8 geven. Doel is dat bij een volgend recreatieonderzoek deze waardering van minimaal 8 weer wordt gegeven door de recreanten.

 

3.3.3.   Wijze van realisatie van de doelstelling

 

Producten

 

Planvorming & Advisering

 

Adviezen

Adviezen worden vaak ad-hoc gegeven en opgesteld aan de hand van vastgesteld beleid. Hieronder vallen adviezen die betrekking hebben op verschillende overheidsniveau's (zoals bijvoorbeeld bestemmingsplannen, streekplannen of plannen van een stadsregio), maar ook adviezen die voortvloeien uit vragen van recreant, bestuur van een schap of bepaalde instanties. De meeste adviezen resulteren in een rapportage, herinrichtingvoorstel, brief of  bestuursvoorstel. Sommige adviezen zijn echter mondeling in de vorm van het beantwoorden van telefonische vragen of  het vertegenwoordigen van het recreatieschap in diverse overlegverbanden en projecten die door derden worden geleid en gecoördineerd.

Voorbeelden hiervan zijn: projecten rond de aanleg van infrastructuur door een recreatiegebeid, landinrichtingsprojecten of het bijwonen van een extern overleg. Ook werkzaamheden in het kader van subsidiebeleid en relatiebeheer vallen hier onder.

 

Werkzaamheden 2006

De belangrijkste adviezen en projecten waaraan gewerkt wordt zijn: secretariaat DOP-NOAP-fonds, secretariaat Samenwerkingsoverleg Midden-Delfland, maai- en begrazingsproject agrarische natuurvereniniging Vockestaert, begeleiding en advisering uitvoering reconstructie Midden-Delfland, adviezen inrichting DOP-NOAP-terrein, Broekpolder, adviezen inpassing A4, beheer Zwethzone, bijdrage aan schapsprogramma 2006-2010. Overige thema’s waar adviezen over worden uitgebracht zijn: groene diensten en samenwerking met agrariërs, nieuwe trends en recreatievormen.

 

Additioneel

 

Beheerplan Midden-Delfland-Oost

Voor de recreatiegebieden in Midden-Delfland-Oost wordt een beheerplan vastgesteld op basis van de nieuwe terreinbeheersystematiek. Streven is om het beheerplan gereed te hebben rond de oplevering van de laatste recreatieterreinen in 2007. Het beheerplan staat in relatie met de beheersvisie zoals genoemd hoofdstuk 3.4.3. Beheersvisie.

 

 

Economisch & Juridische Zaken.

 

Juridische ondersteuning en advisering

Onder deze noemer wordt een veelvoud aan activiteiten ontplooid. Het (helpen) voorbereiden van bestuursvoordrachten en nota's met juridische gevolgen, het mede beantwoorden van bestuurlijke vragen met juridische gevolgen, het vaststellen, wijzigen, intrekken en evalueren van verordeningen, regelingen en beleidsregels zijn onderdelen  van dit product. Daarnaast worden(samenwerking)overeenkomsten zoals gemeenschappelijke regelingen, aanbesteding van werk, garantstellingen, bestuurlijke overeenkomsten en overige contracten e.d. mede opgesteld, getoetst en worden relevante ontwikkelingen op bestuurlijk en juridisch vlak gevolgd. Ook valt de behandeling en begeleiding van de afhandeling van bezwaar- en beroepprocedures, civielrechtelijke- en andere procedures onder dit product.

 

Contractbeheer

De werkzaamheden behelzen het  registreren, controleren, bewerken en beheren van alle contracten met de ondernemers, verenigingen, huurders en andere derden waar een contractuele afspraak mee gemaakt is met het Recreatieschap. Daarnaast wordt het opstellen van met name de erfpacht- en huurovereenkomsten en  vastgoedcontracten verzorgd. Wijzigingen en aanpassingen  in bestaande contracten worden bijgehouden en verwerkt, nieuwe contracten opgesteld dan wel getoetst en in het contractbeheersysteem opgenomen.

 

Relatiebeheer

Alle relaties in de recreatiegebieden, waaronder de ondernemers en verenigingen,  worden regelmatig bezocht. Tijdens deze bezoeken wordt de gang van zaken doorgesproken, eventuele problemen, klachten of knelpunten besproken en de hiervoor te nemen acties bepaald. Daarnaast wordt de vraagbaakfunctie  voor de relaties in de gebieden als het gaat om alle voorkomende zaken die voortvloeien uit de voorliggende contracten vervuld. Door deze contacten worden problemen gesignaleerd, opgelost en in sommige gevallen zelfs voorkomen. Het relatiebeheer versterkt de rol als de “commerciële ogen en oren in de natuur- en recreatiegebieden” voor het schapsbestuur. Er wordt in 2006 een relatiedag voor alle ondernemers in het gebied georganiseerd.

 

Vastgoedbeheer

Onder dit product worden alle zaken verstaan die voortvloeien uit de eigendom van gronden en gebouwen. Het gaat hierbij om het afhandelen van verzoeken van derden om percelen te kunnen huren of pachten of anderszins in gebruik te krijgen. Tevens valt het terugdringen van illegaal gebruik van de gronden van het Schap onder vastgoedbeheer. Ook het beoordelen en afhandelen van de aanslagen voor de zakelijk lasten valt onder dit product.

 

 

 

Vergunningen/toestemmingen

Alle aanvragen die binnenkomen voor het organiseren van evenementen in de natuur- en recreatiegebieden, uiteenlopend van een verjaardagspartijtje tot meerdaagse circussen, popconcerten, barbecues, sportwedstrijden  en ballonvaarten, worden afgehandeld.

Dit houdt in dat de vereiste ontheffingen en toestemmingen al dan niet worden verleend na beoordeling van het verzoek. Tevens worden door alle standplaats-, vent-, en ruitervergunningen afgegeven

 

Verzekeringen

Het verzekeringspakket van het Schap wordt beheerd. Alle binnenkomende claims en de ontstane schades aan de eigendommen van het Schap worden beoordeeld en afgehandeld. Wijzigingen in het te verzekeren pakket, polisvoorwaarden en andere ontwikkelingen in de verzekeringswereld die relevant kunnen zijn, worden bijgehouden en aan het schapsbestuur gemeld en verwerkt.

 

 

Marketing & Communicatie

 

Communicatiebeleid

 

-          Promotie Platform

Het  Midden-Delfland Promotie Platform (MDPP) is een commissie van advies van het recreatieschap. Een lid uit het DB of AB is voorzitter van deze commissie en verzorgt de relatie tussen bestuur en de leden van de adviescommissie. In deze commissie hebben maatschappelijke organisaties, instellingen, ondernemingen op het gebied van recreatie en toerisme zitting. De commissie heeft tot doel de belangen van Midden-Delfland als geheel te promoten. Deze commissie levert, in adviserende zin, een bijdrage aan de strategie en realisatie van het promotiebeleid van het recreatieschap. De trekkersrol die het Schap heeft voor promotie wordt op deze manier concreet gemaakt.

 

Promotiemateriaal

 

-          Gezamenlijke aanpak promotie

Op het gebied van promotie voor het recreatieschap Midden-Delfland zal meer en meer samengewerkt worden met de andere schapsgebieden. Dit kan variëren van een gezamenlijke advertentiecampagne in de regionale kranten tot een gezamenlijke radiocommercial. Uitgangspunt zal dan altijd de gezamenlijke site www.recreatiezuidholland.nl zijn. In 2006 zal de portal www.recreatiezuidholland.nl evenals in 2004 opnieuw in samenwerking met de overige recreatieschappen via een reclamecampagne gepromoot.

 

-          Discussie vergoeding promotiemateriaal

Afhankelijk van de uitkomst van het onderzoek naar de haalbaarheid van het verkopen tegen een gering bedrag van de algemene recreatiefolder zal deze folder vanaf 2006 via een geautomatiseerd systeem op de website aangevraagd en verkocht worden.

 

-          Bereikbaarheid van het Schap

Het Schap Midden-Delfland profileert zich steeds meer richting recreanten. Om te zorgen dat recreanten het recreatieschap Midden-Delfland kunnen bereiken, wordt het Schap met naam, adresgegevens en het algemene www-adres vermeld in het telefoonboek en de diverse gemeentegidsen.

 

-          Give aways

Om het gebied tijdens activiteiten te promoten en de herinneren te behouden kan men via een gratis verkregen pen, hangmat of beker met opdruk van de website op een leuke manier in aanraking komen met meer of nieuwe recreatiemogelijkheden.

 

-    Openingshandelingen:

Voor 2 projecten zullen openingshandelingen plaatsvinden: Rietputten/Volksbos en Oeverbos, i.s.m. derden waarmee wordt samengewerkt.

 

-          Internet

Om de recreanten te voorzien van up-to-date informatie over Midden-Delfland, zal informatie over de ontwikkelingen in de gebieden regelmatig worden geactualiseerd en bijgehouden worden op de eigen www.recreatiegebied-midden-delfland site en de overkoepelende website www.recreatiezuidholland.nl. De site zal worden uitgebreid met betere zoekmogelijkheden om nog meer tegemoet te komen aan de vraag van recreanten. Naast de standaardinformatie over recreatiemogelijkheden en een kaart van het gebied worden actuele zaken, zoals persberichten, evenementen, vergaderdata van het bestuur, op de site bijgehouden. De portal zal ook via een publiciteitscampagne opnieuw onder de aandacht van de recreanten worden gebracht.

 

Promotieactiviteiten

 

Om de recreatiemogelijkheden van het Schap Midden-Delfland te promoten en de naamsbekendheid te vergroten, worden diverse promotieactiviteiten georganiseerd. Een aantal van onderstaande voorbeelden worden samen met andere schappen opgepakt.

 

-          Beursdeelname 

-          Zelf georganiseerde recreatieactiviteiten in het schapsgebied, bijvoorbeeld wandelingen.

-          Aansluiten bij (recreatie)activiteiten van derden bijvoorbeeld Meimaand Natuurmaand of de jaarlijkse Midden-Delflanddag. Het Schap zorgt ervoor dat er tijdens de Midden-Delflanddag namens het Schap een activiteit wordt georganiseerd in een van de schapsgebieden.

 

Voorlichting

 

Voor het Schap wordt een actief persbeleid gevoerd. Nieuws wordt door middel van persberichten verspreid onder de lokale en regionale pers. Ook wordt actief ingegaan op vragen van journalisten, interviews en kunnen persexcursies georganiseerd worden als de gelegenheid zich voordoet.

 

- Themadag

Er wordt voor de bestuurders en gezamenlijke themadag georganiseerd. Op de agenda staat een aansprekend thema dat voor alle schappen speelt. Voor de themadag worden interessante sprekers uitgenodigd. De themadag heeft naast een informatief gedeelte ook een netwerkfunctie. Bestuurders van diverse schappen kunnen elkaar ontmoeten en verder praten over het reilen en zeilen in de verschillende schapsgebieden.

 

-          Veerpont De Kwakel

Het cluster Marketing en Communicatie verzorgt de promotie voor veerpont De Kwakel. Door middel van persberichten en promotionele acties wordt extra aandacht gevraagd voor het pontje in de lokale pers. Voor de vrijwillige schippers wordt de nodige coördinatie gedaan rondom het geheel van diensten.

 

 

Additioneel

 

Uitvoering van het communicatieplan Promotie Platform 2006

In 2003 is door het Promotie Platform een gezamenlijke communicatieplan vastgesteld voor Midden-Delfland. In het plan staan de gezamenlijke uitgangspunten en de doelstellingen: vergroten van de zichtbaarheid van het gebied, verhogen van de bekendheid van het gebied en de betrokkenheid vergroten. Om deze doelstellingen te halen is in het communicatieplan een operationele meerjarenplanning opgenomen. Er is een samenwerkingsovereenkomst afgesloten met 4 partijen voor het uitvoeren van communicatiemiddelen en het opbouwen van een netwerk. Door middel van een bestuursvoorstel wordt deze uitwerking voor 2006 nader uitgewerkt en toegelicht. Zie ook onder communicatiebeleid.

 

Communicatieplan Promotie Platform 2006 - 2008

De werkzaamheden en taken van het Promotie Platform zijn inmiddels gestructureerd. In 2003 is het gezamenlijke communicatieplan vastgesteld. Eind 2005 loopt het huidige communicatieplan ten einde. In 2005 wordt het huidige communicatieplan herschreven met daarin de uitwerking van het plan voor 2006 t/m 2008. De inhoud van het communicatieplan en hoe hierbij wordt samengewerkt met andere partijen is afhankelijk van de uitkomst van de discussie over de toekomst van het promotie platform die in 2005 wordt gehouden. Over de uitvoering van het plan valt op dit moment nog niets concreets te  schrijven.

De plannen en uitvoering van het communicatieplan zal via een bestuursvoorstel aan aan het bestuur worden voorgelegd. 

 

 

Meerjaren communicatieplan Recreatieschap

Naast een strategisch communicatieplan zal er een meerjaren communicatieplan geschreven worden (2006-2009) voor het recreatieschap. Bij het schrijven zal rekening gehouden worden met de inhoud van het plan van het platform. Ook hiervoor wordt een bestuursvoorstel gemaakt.

 

Informatiepanelen

In de nog aan te leggen gebieden kunnen via informatiepanelen recreanten geinformeerd worden over de recreatiemogelijkheden aan de hand van tekst en een plattegrond om bijvoorbeeld routes uit te stippelen. De inhoud van de Informatiepanelen is aan vervanging toe na ongeveer 4 a 5 jaar. Voor dit project is al krediet verstrekt, het valt in het jaarplan onder addiotioneel.

 

 

Toezicht & Handhaving

 

Gastheerschap

De handhavers zijn gastheer en vraagbaak in de recreatiegebieden. Deze taak komt echter steeds meer onder druk te staan omdat de vraag/roep om handhaving steeds meer tijd voor zich opeist. Toch blijft gastheerschap van belang om benaderbaar te zijn voor de gebruikers en hen te wijzen op de mogelijkheden en onmogelijkheden van de gebieden. Door op deze wijze met de gebruikers te communiceren blijft ook inzicht in wensen en veranderingen in gebruik aanwezig. Bovendien gaat van zichtbare aanwezigheid een preventieve werking uit en vergroot dit het veiligheidsgevoel van de gebruikers. Daarnaast vervullen de handhavers een oog en oorfunctie voor het bestuur en de organisatie. Zij registreren het gewenste en het ongewenste gebruik van de gebieden. Door middel van een geautomatiseerd  registratiesysteem wordt op deze wijze de organisatie en het bestuur over dit gebruik geïnformeerd. Hierdoor kunnen nieuwe ontwikkelingen of een beoogde herinrichting getoetst worden aan of afgestemd worden op het daadwerkelijk gebruik van het gebied. Doel voor het komend jaar is voldoende tijd blijven besteden aan de invulling van genoemde taken om bovenstaande te realiseren.

 

Handhaving

In verband met de veiligheid van de handhavers worden, sinds januari 2003, de avonddiensten dubbel bemenst. Door de dubbele bezetting kunnen ook de wat grotere groepen toch benaderd worden. Zoals destijds aangegeven is de kwaliteit van de avonddienst verbeterd; er wordt met twee man meer opgepakt.

Op dit moment vraagt het handhavingsdeel van de taak de meeste tijd. Vanuit de rol van gastheer wordt steeds minder bereikt, waardoor het omschakelen naar handhaver in een steeds eerder stadium moet plaatsvinden om van de gebruikers van de gebieden toch gedaan te krijgen wat wordt verlangd.

Ook komend jaar zal de nodige aandacht besteed worden aan een aantal regelmatig terugkerende vormen van overlast/overtredingen. Omdat het hierbij gaat om zaken waar andere gebruikers zich aan ergeren wordt er jaarrond op gelet. Te denken valt aan los lopende honden in verbodsgebieden; ruiters –en dus uitwerpselen- op voet- en fietspaden; het achter laten van afval in de terreinen en het stoken van kampvuren waardoor brandplaatsen met reststoffen achterblijven op ligweide en strand.

Naast bovengenoemde aandachtspunten zal komend jaar aan onderstaande problemen extra aandacht worden besteed:

-          Beperken van de overlast van hangjeugd

-          Beperken overlast seks gerelateerde activiteiten

-          Terugdringen kosten van illegale dumpingen/lozingen

-          Beperken overlast van voertuigen in terreinen

-          Overlast snelle motorboten

-          Overlast barbecuen

-          Voorkomen van verstoring fauna door honden

 

Handhavingsbeleid

In 2006 wordt het handhavingsbeleid verder uitgewerkt. Dit betekent met name werkinstructies naar aanleiding van het vastgestelde beleid vervaardigen. Daarnaast zal worden geïnventariseerd of bijbehorende regelgeving adequaat optreden mogelijk maakt of misschien aanpassing behoeft. Indien aanpassing noodzakelijk is zullen initiatieven worden genomen en voorstellen hiervoor worden gedaan.

Vermoedelijk zal ook de discussie rondom de taakverdeling politie – terreinbeheerder, opgestart in het kader van vervaardigen handhavingsbeleid, nog afgerond moeten worden.

 

 

Toets sociale veiligheid

Eind 2005 is een eerste aanvang gemaakt met het onderzoeken van de wenselijkheid van het hebben van een toetsingskader voor sociale veiligheid. In 2006 zal dit verder worden geïnventariseerd Indien blijkt dat dit een meerwaarde oplevert voor (her)inrichtingsplannen zal dit jaar ook gestart worden met het opstellen hiervan.

 

Op jaarbasis wordt er in totaal 2.632 aan uren voor toezicht en handhaving afgenomen.

 

Nieuwe gebieden

Nog steeds worden gebiedsdelen ingericht en opengesteld voor recreatie. Dit vraagt, zeker in het begin als borden nog ontbreken, zeer veel aandacht van de toezichthouders. Voertuigen in terreinen, vandalisme en illegale begrazingen zorgen voor veel extra kosten. Met het huidige beschikbare aantal uren wordt het steeds moeilijker deze gebieden de aandacht te geven die noodzakelijk is om genoemde ongewenste activiteiten tegen te gaan. Om in 2006 in deze gebieden voldoende controle te hebben op deze ongewenste activiteiten is een uitbreiding van het huidige aantal uren met 270 uur gewenst.    

 

Terreinbeheer

 

Speerpunten voor Terreinbeheer in 2006 zijn: klantgerichtheid, veiligheid en goed onderhouden  (schoon en heel). Het beheer is gebaseerd op de beheercyclus met basiskwaliteiten.

 

Regulier onderhoud

Terreinbeheer leveren de eerstelijns kwaliteitszorg gericht op optimaal gebruik van de gebieden. Deze zorg bestaat onder meer uit het uitvoeren van inspecties, het verhelpen van calamiteiten en het uitvoeren van onderhoudsmaatregelen aan specifieke objecten. Het merendeel van de onderhoudswerkzaamheden wordt uitbesteed aan aannemers door middel van meerjarige bestekken. Nieuwe bestekken in 2006 zijn:

-          Gras-water bestek Midden Delfland West

-          Gras-water bestek Midden Delfland  Oost

 

Groot Onderhoud

Op basis van de beheersplannen en de situatie buiten is bepaald, welke maatregelen aan Groot Onderhoud in 2006 beslist moeten worden uitgevoerd ten einde de veiligheid van/in de gebieden te waarborgen en een basiskwaliteit te garanderen. Het overzicht is een momentopname van begin 2005; de verwachting is dat het nieuwe Terrein Beheer Systeem (TBS; zie toelichting onder 4.2.) een strakkere meerjarenplanning kan leveren. Het overzicht is mede het gevolg van achterstallig Groot Onderhoud, dat in de loop der tijd is opgebouwd. Het gaat met name om infrastructuur en kunstwerken (bruggen, steigers e.d.).

 

Voor een nadere toelichting op het nieuwe Terrein Beheer Systeem (TBS) wordt verwezen naar 4.2. Het TBS zal de basis vormen voor de onderbouwing van de Voorziening Groot Onderhoud en van de daaraan ten grondslag liggende scenario’s voor wat betreft het niveau van terreinbeheer.

 

 

 

 

 

Onttrekking:

 

 

 

 

kn.indicatie excl. BTW

terreintype

activiteit

hoeveelheid

bedragen incl. kosten

 

 

 

voorber. en uitvoering

Beplanting

dunnen/ omvormen pop/wilg

 

100.000

 

snoei langs infrastructuur

 

23.000

 

opkronen solitairen

 

2.100

 

 

subtotaal

125.100

Gras-en ruigte rietvegetatie

egaliseren speel-ligweide (doorzaaien)

6.500

 

aanbrengen drainage

 

10.000

 

onderhoud rietvegetatie

 

15.000

 

 

subtotaal

31.500

Infrastructuur

vervangen brugdelen/steigerdelen

 

23.000

 

aanbrengen slijtlaag op brugdek

 

 

 

schilderen brug

 

 

 

herprofileren halfverharding (voet)paden

 

27.000

 

herprofileren halfverharding parkeerterreinen

9.000

 

herstraten elementenverharding pp en paden

11.000

 

asfaltwerkzaamheden incl kuilen en scheuren

140.000

 

GO ruiterpaden

 

6.000

 

schoonspuiten en vervangen deel duikers

6.000

 

verbeteringen aan pont (besturing, koeling e.d.)

5.000

 

terkpont: klep, hoogte, vrijloop, schilderen)

8.000

 

 

subtotaal

235.000

Recreatieve

aanvullen zand op strandjes

 

20.000

Voorzieningen

schoonmaken en herstel ballenlijnen en palen

7.000

 

vervangen terreinmeubilair

 

2.000

 

Groot Onderhoud toiletgebouwen

 

13.000

 

 

subtotaal

42.000

Water en

afgraven plas-dras

 

78.750

oevers

vervangen/herstel harde oevers

 

55.000

 

baggeren watergangen/ herprofileren oevers

30.000

 

vervangen meerpalen

 

6.250

 

 

subtotaal

170.000

Overig

Uitvoeren Fietscomfortmeting

 

30.000

 

 

Totaal

633.600

 

 

 

 

 

3.3.4.   Financiële gegevens beheer, onderhoud en exploitatie gebieden

(exclusief additionele producten)

 

 

Begroting 2006

Lasten

 

Totaal lasten

2.530.294

 

 

baten

 

Onderhoud

3.878

Totaal baten

306.351

 

 

Saldo gewone bedrijfsvoering

2.223.943

 

 

Buitengewone lasten en baten

 

Saldo buitengewone lasten en baten

 

 

 

Saldo na buitengewone lasten en baten

2.223.943

 

 

Resultaatbestemming

 

Storting reserves

387.684

Onttrekking reserves

36.596

Saldo resultaatbestemming

351.088

 

 

 

 

Saldo na resultaatbestemming

2.575.031

 

 

 


 

3.4.      Programma 3. Ontwikkelingen

 

3.4.1.   Programmabeschrijving

Onder het programma Ontwikkelingen staan de diensten, producten en werken beschreven die behoren bij de ontwikkeling van nieuwe gebieden en nieuw beleid binnen de werkingssfeer van de gemeenschappelijke regeling.

 

3.4.2.   Doelstelling/beoogde maatschappelijke effecten

Algemeen        

voor 2005 liggen de hoofdaccenten op de bestuurlijke uitbreiding van het recreatieschap en de

realisatie van verschillende recreatieve voorzieningen.

-          Het ontwikkelen van en gestalte geven aan een bepaalde bestuursstijl die aansluit op de wensen van de deelnemers en de wettelijke eisen (o.a. aanpassing van de Gemeenschappelijke Regeling);

-          zoeken naar uitbreiding, met name in bestuurlijke zin, in de richting van de Haagse regio.

-          mogelijkheden Vitaal Platteland benutten i.o.m. Agrarisch natuurbeheer.

-          Een pro-actief beleid op het gebied van communicatie en promotie als helder en herkenbaar aanspreekpunt voor bewoners en recreanten. Bij ontwikkelingen en herinrichting is overleg met omwonenden en belanghebbenden onderdeel van het proces.

-          Voortzetten en uitbouwen Samenwerkingsoverleg Midden-Delfland. De deelnemende partijen onderschrijven de doelstellingen van het Schap.

-          Differentiatie aanbrengen en op peil houden van kwaliteit in aanbod van recreatieve voorzieningen binnen en tussen deelgebieden, rekening houdend met recreatieve vraag uit de regio.

-          Het vergroten van de bereikbaarheid van Midden-Delfland vanuit de omliggende steden en gemeenten door fiets-en wandelverbindingen te ontwikkelen.

 

3.4.3.   Wijze van realisatie van de doelstelling

 

Producten

 

Planvorming & Advisering

 

Beleidsplannen

 

Beheervisie Midden-Delfland

De laatste beheervisie stamt uit 1996. De laatste recreatieterreinen die in het kader van de Reconstructie voor het recreatieschap worden aangelegd worden in 2007 opgeleverd. In de afgelopen 10 jaar zijn veel nieuwe gebieden in beheer genomen en hebben zich ontwikkelt. In de beheervisie wordt het beleid rond doelgroepen, capaciteit, zonering, landschapskenmerken, ontwerp, ecologie vastgelegd. De beheervisie zal begin 2007 worden vastgesteld door het bestuur.

 

Additioneel

 

Enkele projecten nog niet zijn te ramen, hiervoor zullen separaat voorstellen met kredietaanvragen aan het bestuur worden aangeboden.

 

Routestructuurplan

Vanuit het routestructuurplan worden in 2006 verschillende deelprojecten onderscheiden.

-          Additioneel deelproject ‘Veiligheidsmaatregelen’

Projectvoorstel nog in te dienen

-          Additioneel deelproject ‘Verbeteren knooppunten en voorzieningen’

Projectvoorstel nog in te dienen

-          Additioneel deelproject ‘Fietsknooppuntsysteem’, in 2005 is dit project reeds van start gegaan.

-          Additioneel deelproject ‘Stad-land bewegwijzering’

Projectvoorstel nog in te dienen

-          Additioneel deelproject ‘Ruiterroutes en voorzieningen’, in 2005 is dit project reeds van start gegaan.

 

Watersportactieplan

Additionele projectvoorstellen voor deelprojecten nog separaat in te dienen

 

Herinrichting Oeverbos

Projectvoorstel wordt in 2005 ingediend. 

 

Vlinderroute Abtswoudse Bos

Plan is in 2005 goedgekeurd. Uitvoering winter 2005 – 2006. Opening in voorjaar 2006.

 

 

Economisch & Juridische Zaken

 

Ontwikkeling

Onder dit product valt een breed scala aan activiteiten. Het gaat hierbij zowel om ontwikkelingen op het economisch-juridische vlak zoals grondaankopen voor uitbreiding van het beheerareaal, ontwikkelen van nieuwe recreatieve ondernemingen in de recreatiegebieden, opstellen van nieuw beleid aangaande erfpacht e.d.  Als ook om het ontwikkelen van de beleidsmatige kant van bijvoorbeeld de vergunningverlening en evenementenaanvragen. Tevens vindt begeleiding plaats bij de commerciële invulling de ontwikkeling van het DOP NOAP-terrein.

 

 

Marketing & Communicatie

 

Additioneel

 

Vernieuwde opzet onderzoek

Tot nu toe heeft recreantenonderzoek altijd per Schap plaatsgevonden. Gebruikelijk was om dit 1x per 5 jaar te laten uitvoeren. Er werd met name gekeken naar de huidige bevindingen van bezoekers op basis van afgelegd bezoek. Dit leverde zeer bruikbare informatie op over o.m. het gebruik van het gebied en de waardering.

Hoewel de informatie uit deze onderzoeken waardevol is gebleken, is er een aantal kanttekeningen te plaatsen, zoals:

-          het geeft geen benchmarkinformatie: er wordt niet onderzocht hoe het gebied scoort t.o.v. omliggende gebieden of zich t.o.v. deze gebieden onderscheidt. Bovendien zijn de diverse onderzoeken niet eenduidig opgebouwd, waardoor de gegevens vaak ook niet te vergelijken zijn;

-          het geeft alleen informatie over de huidige gebieden, niet over eventuele uitbreidingen of nieuw te verwerven gebieden;

-          de huidige onderzoeken geven alleen informatie over recreanten en niet over andere gebruikers van het gebied, zoals exploitanten, verenigingen, agrariers, etc.;

-          bij gebiedsontwikkeling en/of bij het ontwikkelen van (marketing)communicatieplannen is het noodzakelijk dat er behalve informatie over de huidige situatie (bijvoorbeeld beschrijving van sterkten en zwakten in de schapsonderzoeken), ook structurele informatie beschikbaar is over ontwikkelingen op de langere termijn, zoals trends, demografische ontwikkelingen, ICT-ontwikkelingen op het gebied van communicatie, etc. Deze gegevens zijn nu nog te weinig beschikbaar.

 

Bij de vernieuwde opzet worden deze punten meegenomen. De opzet is om een onderzoek te gaan uitvoeren voor alle schappen tegelijk, waarbij het onderzoek onderverdeeld zal worden in 2 onderdelen:

-          Deskresearch naar trends en ontwikkelingen;

-          veld- en Internetonderzoek onder gebruikers

 

Onderdeel 1: Deskresearch naar trends en ontwikkelingen

Bij dit onderdeel wordt literatuuronderzoek gedaan naar o.m. demografische ontwikkelingen en trends op het gebied van recreatie, tekorten die in de toekomst gaan ontstaan op het gebied van openluchtrecreatie en hoe deze tekorten kunnen worden opgevangen, welke vormen van leisureontwikkeling interessant zijn, etc.

Met behulp van de verkregen informatie kunnen de schapsgebieden beter geprofileerd worden t.o.v. omliggende gebieden en kan bij de inrichting aangesloten worden bij de wensen van deze tijd.

 

Onderdeel 2: Veld- en Internetonderzoek onder gebruikers

Bij dit onderdeel zullen zowel benchmarkgegevens verkregen worden als specifieke gegevens over het schapsgebied, zoals waardering van bezoekers, herkomst, aantal bezoekers etc.

Door middel van de benchmarkgegevens wordt inzichtelijk hoe het schapsgebied het doet t.o.v. omliggende gebieden en wordt informatie gegeven hoe het Schap zich duidelijker kan onderscheiden.

 

Door er behalve recreanten ook andere type respondenten bij te gaan betrekken (zoals exploitanten en verenigingen) ontstaat een compleet beeld, dat ook te gebruiken is voor het ontwikkelen van o.m. gebiedsvisies.

 

Planning

In 2005 zal middels een bestuursvoorstel de uitgewerkte opzet worden voorgelegd. In het 2e kwartaal van 2006 zal het onderzoek dan uitgevoerd worden.

 

 

 

3.4.4.   Financiële gegevens ontwikkeling

(exclusief additionele producten)

 

 

Begroting 2006

Lasten

 

Totaal lasten

45.570

 

 

baten

 

 

 

Totaal baten

 

 

 

Saldo gewone bedrijfsvoering

45.570

 

 

Buitengewone lasten en baten

 

Buitengewone afschrijvingen

329.017

Saldo buitengewone lasten en baten

329.017

 

 

Saldo na buitengewone lasten en baten

374.587

 

 

Resultaatbestemming

 

Onttrekking investeringsreserve

329.017

Saldo resultaatbestemming

-329.017

 

 

 

 

Saldo na resultaatbestemming

45.570

 

 

 

Toelichting:

De lasten betreft buitengewone afschrijvingen in verband met de in 2006 gerealiseerde investeringen met maatschappelijk nut, welke (baten) uit de investeringsreserve worden onttrokken. De investeringen zijn onder 5.2. Investeringen materiële voorzieningen opgenomen.

 

 

 

 

 

3.5.      Toelichting op de algemene dekkingsmiddelen

 

 

3.5.1.   Financiële gegevens algemene dekkingsmiddelen

 

 

Begroting 2006

Lasten

 

 

 

Onvoorzien

10.000

 

 

Totaal lasten

10.000

 

 

baten

 

Financiën

290.000

Deelnemersbijdrage

2.609.301

Totaal baten

2.899.301

 

 

Saldo gewone bedrijfsvoering

-2.889.301

 

 

Buitengewone lasten en baten

 

Saldo buitengewone lasten en baten

 

 

 

Saldo na buitengewone lasten en baten

-2.889.301

 

 

Resultaatbestemming

 

Storting reserves

 

onttrekking reserves

 

Saldo resultaatbestemming

 

 

 

 

 

Saldo na resultaatbestemming

-2.889.301

 

 

3.5.2.   Toelichting

De lasten betreft onvoorziene uitgaven. De baten zijn de in 2006 te ontvangn rentebaten en de deelnemersbijdragen. De verdeling van de deelnemende gemeenten en het Rijk is als volgt:

 

Het exploitatiesaldo bedraagt:                                                   2.609.301

           

Ministerie van LNV                                                                   1.017.150

Gemeente Westland                                                                    10.488

            Restant                                                                       1.581.663

 

Provincie Zuid-Holland                                       32%                    506.132

Gemeente Delft                                                16%                    253.066

Gemeente Midden-Delfland                                2%                       31.633

Gemeente Maassluis/Schiedam/Vlaardingen      50%                    790.831

 

 

Verdeling gemeente Maassluis/Schiedam/Vlaardingen:

Gemeente Maassluis                                        19%                    150.258

Gemeente Schiedam                                        39%                    308.424

Gemeente Vlaardingen                                      42%                    332.149

                                                                                                 790.831                                

4.           Beleidslijnen voor het beheer (paragrafen)

 

4.1.      Weerstandvermogen en risico’s

Het weerstandsvermogen is gedefinieerd als  “het vermogen van het Recreatieschap om niet structurele financiële risico’s op te kunnen vangen teneinde zijn taken te kunnen voortzetten. Het weerstandsvermogen bestaat uit de relatie tussen weerstandscapaciteit (zijnde de middelen waarover het Schap kan beschikken om niet begrote kosten te dekken) en de risico’s waarvoor geen voorzieningen zijn getroffen of verzekeringen voor zijn afgesloten. Het weerstandsvermogen is van belang voor het bepalen van de gezondheid van de financiële positie van het Schap voor het begrotingsjaar, maar ook voor de meerjarenraming.

 

Weerstandscapaciteit

De weerstandscapaciteit van het Schap wordt berekend uit:

Onvoorzien                                                                                               10.000,--                  

Algemene Reserve                                                                                   649.287,--

Het nog niet ingezette deel van de bestemmingsreserves                         € 5.121.008,--

Totaal                                                                                                € 5.780.295,--

 

Risicoparagraaf 2006

Op de geprognosticeerde balans van de begroting 2004 worden de posten verantwoord op basis van de besluitvorming, die het bestuur in het verleden heeft genomen, en de kennis m.b.t. de wetgeving en de feitelijke beperkingen, welke thans bekend is bij het bestuur en de organisatie.

Gelet op de huidige besluitvorming kan het Recreatieschap op de volgende onderdelen een extra risico lopen, dat thans niet financieel is onderbouwd in de geprognosticeerde balans.

 

Puinstort Lickebaert

Om het recreatiegebied optimaal in te richten en in de toekomst de financiële lasten voor de deelnemers te beperken had het Recreatieschap een huurovereenkomst afgesloten met de PROAV voor het exploiteren van een stortplaats voor bedrijfs- en sloopafval. De provincie heeft besloten dat de stortplaats niet doorgaat. Hierdoor kunnen voor het Recreatieschap aanzienlijke problemen ontstaan met betrekking tot de financiën. Op de balans staan reeds twee posten (voorbereiding puinstort en aanleg wielerparcours) verantwoord welke gefinancierd dienen te worden uit de inkomsten van dit contract. Per 1 januari hebben beide projecten een gezamenlijke boekwaarde van € 272.130,-.

 

Beheer vervuilde gronden

Het Recreatieschap beheert op dit moment gronden, welke (enigszins) vervuild zijn, zoals bijv. het Oeverbos. Voor zover bekend voldoen deze gronden aan de wettelijke normen welke gebruikt worden voor buitenstedelijke recreatie. Wanneer er een wetswijziging komt waarbij de normen verlaagd worden kan dit leiden tot financiële gevolgen voor het Recreatieschap.

De huidige wetgeving stelt dat de eigenaar van de grond verantwoordelijk is voor het nemen van noodzakelijke maatregelen. Voor 2011 zal het recreatieschap in overleg met andere partijen moeten starten met een saneringsplan in het Oeverbos. Dit op basis van de in 2001 afgegeven concept-beschikking door het bevoegd gezag in het kader van de wet bodembescherming.

Het risico bestaat dat bij de overdracht in erfpacht van de nog door het Rijk te verwerven gronden,  eveneens vervuilde locaties aanwezig kunnen zijn.

 

Prijspeil investeringen

De bedragen betrekking hebbende op investeringen in het kader van de inrichting van Midden-Delfland West en Midden-Delfland Oost welke zijn opgenomen in deze begroting zijn slechts ramingen. Op het moment van uitvoeren zullen deze bedragen wellicht bijgesteld moeten worden aan het inflatieniveau van dat moment.

 

 

4.2.      Onderhoud materiële voorzieningen

In de Programmabegroting 2005 is vermeld, dat ten behoeve van de Voorziening Groot Onderhoud een nadere onderbouwing zal worden gegeven. Deze onderbouwing is noodzakelijk in verband met de regelgeving als vervat in het BBV. Daarnaast heeft de accountant in het recente verleden op de noodzaak van een onderbouwing gewezen. Binnen G.Z-H is in de tweede helft van 2004 vastgesteld, dat het vigerende Integraal Terrein Beheersysteem (ITB) niet het geschikte instrumentarium heeft om een betrouwbare cijfermatige onderbouwing te leveren.

 

Dit heeft er toe geleid dat nog in 2004 is overgegaan tot de aanschaf van een nieuw Terrein Beheer Systeem (TBS), dat wèl deze onderbouwing kan leveren. Met het installeren van dit TBS, het invoeren van alle gegevens, het converteren van gegevens uit ITB naar TBS en het opleiden van de medewerkers in dit nieuwe systeem is in 2005 een aanvang gemaakt. De verwachting is, dat medio 2005 het systeem uitvoeringsklaar is, waarbij het nog in dat jaar benut kan worden voor het uitwerken van een viertal scenario’s voor wat betreft inrichting en het daarbij te kiezen onderhoudsniveau.

 

Het voorgaande betekent concreet, dat op het moment van besluitvorming door het Dagelijks- en Algemeen Bestuur over deze Programmabegroting 2006, de onderbouwing van de Voorziening Groot Onderhoud nog niet beschikbaar is. De verwachting is dat deze onderbouwing in de tweede helft van 2005 beschikbaar komt, waarna alsnog besluitvorming met betrekking tot de Voorziening Groot Onderhoud kan plaatsvinden.

In deze onderbouwing zullen niet alleen de verschillende scenario’s qua beheersniveau worden voorgelegd, tevens zullen alle denkbare begrotingsrelevante middelen en voorzieningen ter besluitvorming worden voorgelegd om aldus voor de komende jaren de instandhouding van de gebieden te garanderen.

 

Ook in 2006 is het verrichten van Groot Onderhoud noodzakelijk ten einde de duurzame instandhouding van de gebieden te garanderen. In verband hiermede is door G.Z-H een inventarisatie gehouden en zijn prioriteiten gesteld (einde technische levensduur, veiligheid, gebruik) voor wat betreft de in 2006 uit te voeren werkzaamheden, zulks in relatie tot de in de Voorziening Groot Onderhoud aanwezige financiële middelen en reeds gedane besluitvorming ten aanzien van dotaties.

 

 

4.3.      Financiering

Financiering van de vaste activa van het Schap vindt op dit moment voornamelijk plaats met eigen vermogen. Voor de komende jaren zullen de investeringen in beeld worden gebracht (investeringsplan). Een deel van deze toekomstige investeringen zullen worden gefinancierd uit de investeringsreserve.

 

Overzicht rente en aflossing langlopende schulden dienstjaar 2006


 


De overtollige kasmiddelen van het Schap worden voor een deel in deposito bij de Bank Nederlandse Gemeenten belegd. Teneinde een wat hoger rendement te behalen op deposito mogelijk is, wordt bij de Fortis bank een speciale (spaar)rekening aangehouden. De rentevergoeding is afhankelijk van de geldmarkt. Rekenig wordt gehouden met een percentage van ca. 3%.

 

Kasgeldlimiet

De kasgeldlimiet voor het Recreatieschap Midden-Delfland is vastgesteld op 8,2% en is een bedrag ter grootte van een percentage van het totaal van de jaarbegroting in enig jaar. Deze limiet stelt grenzen aan de financiering met een rentetypische looptijd korter dan een jaar. Zoals aangegeven vindt de financiering met eigen middelen plaats en voldoet het Schap aan deze limiet.

 

Renterisiconorm

De renterisiconorm heeft betrekking op de bepaling van het renterisico van de vaste schuld en uitzettingen met een rentetypische looptijd van een jaar of langer. Ook deze norm levert geen problemen op.

 

 

4.4.      Bedrijfsvoering

De afspraken omtrent de dienstverlening door G.Z-H aan het Recreatieschap Midden-Delfland zijn vastgelegd in de zogehete Dienstverleningsovereenkomst (DVO). Als onderdeel van het verbeterplan G.Z-H is een meerjarige  DVO opgesteld, welke per 1 januari 2003 is ingegaan.

 

In deze Dienstverleningsovereenkomst, met uitzondering van beschikbaar gestelde kredieten, is opgenomen dat G.Z-H als bestuursdienst voor het Schap optreedt.

 

Productomschrijving

1. Bestuur

2. Beheer, onderhoud en exploitatie gebieden

3. Ont-wikkelingen

 Algemene dekkings-middelen

Totaal

Bestuursondersteuning

138.111

 

 

 

138.111

Economisch & Juridische zaken

 

47.520

10.200

 

57.720

Marketing & Communicatie

 

45.408

 

 

45.408

Planvorming & Advisering

 

111.091

35.370

 

146.461

Toezicht & Handhaving

 

172.469

 

 

172.469

Financiën

68.789

 

 

 

68.789

Onderhoud

 

312.984

 

 

312.984

Totaal

206.900

689.472

45.570

 

941.942

 

 

 

 

III.        De financiële begroting

 


 

5.           Balansgegevens

 

5.1.      Geprognotiseerde balans

 

Omschrijving

31-12-2005

x € 1.000

31-12-2006

x € 1.000

 

 

 

Activa

 

 

Vaste activa

5.617

5.353

Vlottende activa

11.354

11.268

Totaal activa

16.972

16.621

 

 

 

Passiva

 

 

Algemene Reserve

649

649

Bestemmingsreserves

5.099

5.121

Voorzieningen

10.765

10.430

 

 

 

Vreemd vermogen lang

459

420

Totaal passiva

16.972

16.621

 

 

5.2.      Toelichting op de balans per 31 december 2006

 

ACTIVA

 

 

 

 

 

Materiele vaste activa €  5.352.729,- (31 december 2006)

 

 

Geraamde boekwaarde per 1 januari 2006      

5.617.169

Investeringen 2006

329.017

 

5.946.186

afschrijvingen 2006

264.440

buitengewone afschrijvingen activa met

 

 

maatschappelijk nut

329.017

Geraamde boekwaarde per 31-12-2006

5.352.729

 

 

 

 

 

 

Een totaaloverzicht van de investeringen materiele voorzieningen is

 

 

onder 5.2 opgenomen.

 

 

 

 

 

Vlottende activa

 

 

 

 

 

Dit betreft liquide- en in deposito belegde middelen.

 

 

 

 

 

Voor nadere toelichting wordt u verwezen naar paragraaf 4.3

 

 

financiering

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PASSIVA

 

 

 

 

 

Reserves  € 5.710.295  (31 december 2006)

 

 

Voor een specificatie en verloop van de reserves verwijzen wij u naar

 

 

5.4 (Staat van reserves).Hieronder volgen enige tekstmatige

 

 

toelichtingen

 

 

 

 

 

Algemene Reserve

 

 

Geraamde boekwaarde per 31 december 2006

649.287

 

 

 

Bestemmingreserves € 5.126.208 (31 december 2006)

 

 

 

 

 

Egalisatiereserve

 

 

Geraamde boekwaarde per 31 december 2006

2.529.151

 

 

 

Investeringsreserve

 

 

Investeringsreserve aanvang 2006

1.584.164

bij: storting 2006

350.000

 

1.934.164

af: buitengewone afschrijvingen met maat-

 

 

schappelijk nut in de openbare ruimte.

329.017

 

1.605.147

 

 

 

Reserve recreantenonderzoek

 

 

Geraamde boekwaarde per 1 januari 2006

179.490

bij: storting 2006

13.500

af: recreantenonderzoek

0

Geraamde boekwaarde per 31 december 2006

 

192.990

 

 

 

Reserve Afkoopsommen

 

 

Geraamde boekwaarde per 31 december 2006

793.720

 

 

 

Voorzieningen € 10.435.648 (31 december 2006)

 

 

 

 

 

Erfpachtcontracten

 

 

Geraamde boekwaarde per 31 december 2006

246.537

 

 

 

Groot Onderhoud

 

 

 

 

 

Geraamde boekwaarde per 31 december 2006

847.105

M.i.v. 2005 komen de kosten van GZH-personeel t.b.v. groot-onderhoud

 

 

t.l.v. deze voorziening. Vooruitlopend op het beheerplan Midden-Delfland Oost

 

 

en in afwachting van een onderbouwd meerjarenplan wordt de dotatie

 

 

reeds opgehoogd naar € 270.059,-.

 

 

De onttrekking uit deze voorziening bedraagt voor 2006 € 633.600,-. Zie paragraaf 5.3.

 

 

 

 

 

Mileuprojecten (DOP/NOAP)

 

 

Geraamde boekwaarde per 31 december 2006

5.503.419

 

 

 

Inrichting DOP/NOAP-locatie

 

 

Geraamde boekwaarde per 31 december 2006

3.833.257

 

 

 

NB: Als gevolg van extra stortingen op de DOP-NOAP kan dit bedrag nog worden verhoogd.

 

 

 

5.3.     
Investeringen materiële voorzieningen met maatschappelijk nut

 

 

 


5.4.     
Stand en verloop van voorzieningen

 

 


In de onttrekking aan de voorziening Groot Onderhoud is opgenomen een bedrag van € 101.376,- voor dienstverlening G.Z-H.

 

 

 

5.5.      Staat van reserves begroting 2006

 


 


 

 


6.           Exploitatiebegroting

6.1.      Recapitulatie begroting lasten en baten

 

6.1.1.   Begroting lasten en baten 2005 van het totaal van de  programma’s

 

 

Rekening 2004

Begroting 2005

Begroting 2006

Lasten en baten gewone bedrijfsvoering

 

 

 

Programma bestuur

 

182.783

268.700

Programma beheer, onderhoud en exploitatie gebied

 

2.230.811

2.223.943

Programma ontwikkelingen

 

64.943

45.570

Algemene dekkingsmiddelen:

 

 

 

     - overige lasten en baten

 

-290.000

-290.000

     - onvoorzien

 

10.000

10.000

     - deelnemersbijdrage

 

-2.598.666

-2.609.301

Onvoorzien

 

 

 

Totaal lasten en baten gewone bedrijsvoering

 

-400.129

-351.088

 

 

 

 

 

 

 

 

Buitengewone lasten en baten

 

 

 

Buitengewone lasten

 

108.143

329.017

Buitengewone baten

 

 

 

Saldo buitengewone lasten en baten

 

108.143

329.017

 

 

 

 

Saldo na buitengewone lasten en baten

 

-291.986

-22.071

 

 

 

 

Resultaatbestemming

 

 

 

Storting reserves

 

400.129

387.684

Onttrekking reserves

 

108.143

365.613

Saldo resultaatbestemming

 

291.986

22.071

 

 

 

 

 

 

 

 

Saldo na resultaatbestemming

 

 

 

 

 

 

 

 

6.1.2.   Begrotingscijfers samenstellende producten van het totaal van de programma’s

 

 

Rekening 2004

Begroting 2005

Begroting 2006

Lasten

 

 

 

Bestuursondersteuning

 

122.090

189.611

Economisch & Juridische Zaken

 

130.254

137.189

Marketing & Communicatie

 

69.259

67.908

Planvorming & Advisering

 

191.607

146.461

Toezicht & Handhaving

 

169.536

172.469

Financiën

 

141.692

79.089

Onderhoud

 

1.999.191

2.051.837

Onvoorzien

 

10.000

10.000

Totaal lasten

 

2.833.629

2.854.564

 

 

 

 

Baten

 

 

 

Economisch & Juridische Zaken

 

298.313

302.042

Planvorming & Advisering

 

 

431

Financiën

 

290.000

290.000

Onderhoud

 

46.779

3.878

Deelnemersbijdrage

 

2.598.666

2.609.301

Totaal baten

 

3.233.758

3.205.652

 

 

 

 

Saldo gewone bedrijfsvoering

 

-400.129

-351.088

 

 

 

 

Buitengewone lasten en baten

 

 

 

Buitengewone lasten

 

108.143

329.017

Buitengewone baten

 

 

 

Saldo buitengewone lasten en baten

 

108.143

329.017

 

 

 

 

Saldo na buitengewone lasten en baten

 

-291.986

-22.071

 

 

 

 

Resultaatbestemming

 

 

 

Storting reserves

 

400.129

387.684

Onttrekking reserves

 

108.143

365.613

Saldo resultaatbestemming

 

291.986

22.071

 

 

 

 

 

 

 

 

Saldo na resultaatbestemming

 

 

 

 

 

Analyse

Er zijn interne (budgettair neutrale) verschuivingen doorgevoerd. Dit heeft tot gevolg dat de objectieve vergelijking van de afzonderlijke producten ten opzichte van het jaar 2005 niet mogelijk is.

Ten opzichte van de begroting 2005 zijn de producten aangepast met 1,73% voor de te verwachten loon-en prijsontwikkelingen. Hierbij wordt de compensatie die de gemeenten via het gemeentefonds voor deze ontwikkelingen ontvangen, gevolgd.

 

Bestuursondersteuning

In 2006 is de product-programma indeling ten opzichte van 2005 geoptimaliseerd. Het product bestuursondersteuning is ten opzichte van 2005 € 66.645,- hoger. Dit wordt verklaard door indexering en verschuiving van de dienstverlening G.Z-H over de diverse producten/programma’s.

Onder dit product zijn onder andere werkzaamheden met betrekking tot de programmabegroting, jaarrekening-jaarverslag en bestuursrapportages opgenomen.

Het aandeel van financiën in deze werkzaamheden is in tegenstelling tot 2005 nu ook onder dit product opgenomen. Een verlaging van met name de dienstverlening G.Z-H onder het product financiën is hier het gevolg van.

 

Economisch & Juridische Zaken

Aan de Reserve Afkoopsommen wordt een bedrag van € 24.184,- toegevoegd welke is gebaseerd op een gemiddeld  deposito rentepercentage van 3%. Van de lopende erfpachtcontracten zin drie canons afgekocht, jaarlijks wordt een bedrag aan de Reserve Afkoopsommen onttrokken. Conform de comptabileitsvoorschriften dienen de toevoegingen en de onttrekkingen via de resultatenrekening te worden verantwoord. Dit verklaart de toename van de kosten van bovengenoemd product.

 

Bovendien heeft naast indexering in dit product ook een verschuiving van dienstverlening van producten/programma’s plaatsgevonden. In 2005 viel een gedeelte van de dienstverlening onder het programma Bestuur. Voortschrijdend inzicht heeft ertoe geleid dat dit product totaal valt onder programma beheer

 

Planvorming & Advisering

Dit product is in verband met verschuivingen neerwaarts bijgesteld.

Voor het eerst in de begroting 2006 worden de opbrengsten verkregen uit bijdragen subsidiebeheer verdeeld in producten volgens de verdeelsleutel 10/90. 90% in het product Onderhoud en 10% in Planvorming & Advisering.

 

Marketing & Communicatie

De post buitengewone lasten betreft gereedgekomen investeringen die in één keer ten laste van de investeringsreserve wordt geboekt en verloopt via de resultatenrekening. Daar deze kosten worden gedekt vanuit de reserve dienen deze kosten via de resultatenrekening te worden verantwoord.

 

Financiën

De daling ten opzichte  van 2005 is het gevolg van het verschuiven van de werkzaamheden zoals hiervoor bij het product Bestuursondersteuning opgenomen. Dit product is nu geheel in het programma Bestuur ondergebracht.

 

Onderhoud

Ten opzichte van 2005 heeft er een verschuiving tussen diverse producten plaatsgevonden. In afwachting van het nieuwe Terrein Beheer Systeem (TBS), welke mede zal worden gebuikt voor onderbouwing van de voorziening Groot Onderhoud is de dotatie aan de voorzieing verhoogd. Onder de dienstverlening van G.Z-H is een bijdrage opgenomen voor de exploitatielasten van het steunpunt. Dit wordt gecompenseerd door een verlaging van de post leveranties en diensten derden. E.e.a. verloopt budgettair neutraal. De post buitengewone lasten betreft gereedgekomen investeringen die in één keer ten laste van de investeringsreserve wordt geboekt, e.e.a. verloopt via de resultatenrekening.

De bijdrage quartaire wegenfonds is per 2006 komen te vervallen.

 

 

 

 

6.2.      Programma 1. Bestuur

 

 

6.2.1.   Programmabeschrijving

Onder het programma Bestuur staan de diensten en producten beschreven ten behoeve van directe ondersteuning van het bestuur.

 

6.2.2.   Financiële gegevens bestuur

 

 

Rekening 2004

Begroting 2005

Begroting 2006

Lasten

 

182.783

268.700

Baten

 

 

 

Saldo gewone bedrijfsvoering

 

182.783

268.700

 

 

 

 

Buitengewone lasten en baten

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Resultaatbestemming

 

 

 

 

 

 

 

Saldo na resultaatbestemming

 

182.783

268.700

 

 

6.2.3.   Begrotingscijfers samenstellende producten van het programma bestuur

 

 

Rekening 2004

Begroting 2005

Begroting 2006

Lasten

 

 

 

Bestuursondersteuning

 

122.090

189.611

Economisch & Juridische Zaken

 

2.100

 

Marketing & Communicatie

 

549

 

Financiën

 

58.044

79.089

 

 

 

 

Totaal lasten

 

182.783

268.700

 

 

 

 

Baten

 

 

 

Totaal baten

 

 

 

 

 

 

 

Saldo gewone bedrijfsvoering

 

182.783

268.700

 

 

 

 

Buitengewone laten en baten

 

 

 

Saldo buitengewone lasten en baten

 

 

 

 

 

 

 

Saldo na buitengewone lasten en baten

 

182.783

268.700

 

 

 

 

Resultaatbestemming

 

 

 

Saldo resultaatbestemming

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Saldo na resultaatbestemming

 

182.783

268.700

 

 

 

 

 

 

6.3.      Programma 2. Beheer, onderhoud en exploitatie gebieden

 

6.3.1.   Programmabeschrijving

Onder het programma Beheer, onderhoud en exploitatie van gebieden staan de diensten, producten en werken beschreven die behoren bij het herinrichten, beheren en exploiteren van de bestaande natuur- en recreatiegebieden (functiebehoud).

 

6.3.2.   Financiële gegevens beheer, onderhoud en exploitatie gebieden

 

 

Rekening 2004

Begroting 2005

Begroting 2006

Lasten

 

2.575.903

2.530.294

Baten

 

345.092

306.351

Saldo gewone bedrijfsvoering

 

2.230.811

2.223.943

 

 

 

 

Buitengewone lasten en baten

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Resultaatbestemming

 

400.129

351.088

 

 

 

 

Saldo na resultaatbestemming

 

2.630.940

2.575.031

 

6.3.3.   Begrotingscijfers samenstellende producten van het programma beheer, onderhoud en exploitatie gebieden

 

 

 

Rekening 2004

Begroting 2005

Begroting 2006

 

 

Lasten

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Economisch & Juridische Zaken

 

128.154

126.989

 

 

Marketing & Communicatie

 

64.034

67.908

 

 

Planvorming & Advisering

 

131.340

111.091

 

 

Toezicht & Handhaving

 

169.536

172.469

 

 

Financiën

 

83.648

 

 

 

Onderhoud

 

1.999.191

2.051.837

 

 

Totaal lasten

 

2.575.903

2.530.294

 

 

 

 

 

 

 

 

Baten

 

 

 

 

 

Onderhoud

 

46.779

3.878

 

 

Planvorming & Advisering

 

 

431

 

 

Ecoomisch & Juridische Zaken

 

298.313

302.042

 

 

Totaal baten

 

345.092

306.351

 

 

 

 

 

 

 

 

Saldo gewone bedrijfsvoering

 

2.230.811

2.223.943

 

 

 

 

 

 

 

 

Buitengewone lasten en baten

 

 

 

 

 

Saldo buitengewone lasten en baten

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Saldo na buitengewone lasten en baten

 

2.230.811

2.223.943

 

 

 

 

 

 

 

 

Resultaatbestemming

 

 

 

 

 

Storting reserves

 

400.129

387.684

 

 

Onttrekking reserves

 

 

36.596

 

 

Saldo resultaatbestemming

 

400.129

351.088

 

 

 

 

 

 

 

 

Saldo na resultaatbestemming

 

2.630.940

2.575.031

 

6.4.      Programma 3. Ontwikkelingen

 

 

6.4.1.   Programmabeschrijving

Onder het programma Ontwikkelingen staan de diensten, producten en werken beschreven die behoren bij de ontwikkeling van nieuwe gebieden en nieuw beleid binnen de werkingssfeer van de gemeenschappelijke regeling.

 

6.4.2.   Financiële gegevens ontwikkeling

 

 

Rekening 2004

Begroting 2005

Begroting 2006

Lasten

 

64.943

45.570

Baten

 

 

 

Saldo gewone bedrijfsvoering

 

64.943

45.570

 

 

 

 

Buitengewone lasten en baten

 

108.143

329.017

 

 

 

 

 

 

 

 

Resultaatbestemming

 

-108.143

-329.017

 

 

 

 

Saldo na resultaatbestemming

 

64.943

45.570

 

 

6.4.3.   Begrotingscijfers samenstellende producten van het programma ontwikkeling

 

 

Rekening 2004

Begroting 2005

Begroting 2006

Lasten

 

 

 

Economisch & Juridische Zaken

 

 

10.200

Marketing & Communicatie

 

4.676

 

Planvorming & Advisering

 

60.267

35.370

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Totaal lasten

 

64.943

45.570

 

 

 

 

Baten

 

 

 

 

 

 

 

Totaal baten

 

 

 

 

 

 

 

Saldo gewone bedrijfsvoering

 

64.943

45.570

 

 

 

 

Buitengewone laten en baten

 

108.143

329.017

Buitengewone afschrijvingen

 

108.143

329.017

 

 

 

 

Saldo buitengewone lasten en baten

 

108.143

329.017

 

 

 

 

Saldo na buitengewone lasten en baten

 

173.086

374.587

 

 

 

 

Resultaatbestemming

 

 

 

Onttrekking investeringsreserve

 

108.143

329.017

Saldo resultaatbestemming

 

-108.143

-329.017

 

 

 

 

Saldo na resultaatbestemming

 

64.943

45.570

 

6.5.      Toelichting op de algemene dekkingsmiddelen

 

 

6.5.1.   Financiële gegevens algemene dekkingsmiddelen

 

 

Rekening 2004

Begroting 2005

Begroting 2006

Lasten

 

10.000

10.000

Baten

 

2.888.666

2.899.301

Saldo gewone bedrijfsvoering

 

-2.878.666

-2.889.301

 

 

 

 

Buitengewone lasten en baten

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Resultaatbestemming

 

 

 

 

 

 

 

Saldo na resultaatbestemming

 

-2.878.666

-2.889.301

 

 

6.5.2.   Begrotingscijfers samenstellende producten van de algemene dekkingsmiddelen

 

 

Rekening 2004

Begroting 2005

Begroting 2006

Lasten

 

 

 

 

 

 

 

Onvoorzien

 

10.000

10.000

 

 

 

 

Totaal lasten

 

10.000

10.000

 

 

 

 

baten

 

 

 

Financiën

 

290.000

290.000

Deelnemersbijdrage

 

2.598.666

2.609.301

Totaal baten

 

2.888.666

2.899.301

 

 

 

 

Saldo gewone bedrijfsvoering

 

-2.878.666

-2.889.301

 

 

 

 

Buitengewone lasten en baten

 

 

 

Saldo buitengewone lasten en baten

 

 

 

 

 

 

 

Saldo na buitengewone lasten en baten

 

-2.878.666

-2.889.301

 

 

 

 

Resultaatbestemming

 

 

 

Storting reserves

 

 

 

onttrekking reserves

 

 

 

Saldo resultaatbestemming

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Saldo na resultaatbestemming

 

-2.878.666

-2.889.301

 

 

 

 

IV.        Meerjarenraming

 

 

7.           De exploitatiebegroting in meerjarig perspectief

 

 

 

Begroting 2006

Begroting 2007

Begroting 2008

Begroting 2009

Lasten en baten gewone bedrijfsvoering

 

 

programma bestuur

268.700

268.700

268.700

268.700

programma beheer, onderhoud en exploitatie gebied

2.223.943

2.223.943

2.623.943

2.623.943

programma ontwikkelingen

45.570

45.570

45.570

45.570

algemene dekkingsmiddelen:

 

 

 

 

     - overige lasten en baten

-290.000

-290.000

-290.000

-290.000

     - onvoorzien

10.000

10.000

10.000

10.000

     - deelnemersbijdrage

-2.609.301

-2.609.301

-3.009.301

-3.009.301

 

 

 

 

 

Totaal lasten en baten gewone bedrijfsvoering

-351.088

-351.088

-351.088

-351.088

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Buitengewone lasten en baten

 

 

 

 

Buitengewone lasten

329.017

329.017

329.017

329.017

Buitengewone baten

0

0

0

0

Saldo buitengewone lasten en baten

329.017

329.017

329.017

329.017

 

 

 

 

 

Saldo na buitengewone lasten en baten

-22.071

-22.071

-22.071

-22.071

 

 

 

 

 

Resultaatbestemming

 

 

 

 

Storting reserves

387.684

387.684

387.684

387.684

Onttrekking reserves

365.613

365.613

365.613

365.613

Saldo resultaatbestemming

22.071

22.071

22.071

22.071

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Saldo na resultaatbestemming

0

0

0

0

 

 

 

 

 

Toelichting

Investeringen in de openbare ruimte met maatschappelijk nut dienen, volgens de BBV, bij voorkeur niet te worden geactiveerd (zie ook grondslagen van de begroting). De vrijgevallen afschrijvingen zullen worden gebruikt om bestaande activa zo snel mogelijk af te schrijven. Dit betekent dat de vrijgevallen afschrijvingslasten ter dekking zullen komen voor extra afschrijvingen van investeringen met maatschappelijk nut.

 


Bijlage 1. Conversie van kostensoorten naar producten (CBS)