Ontwerp-Programmabegroting 2006
Recreatieschap Midden-Delfland
Opgesteld door:
G.Z-H
In opdracht van:
Recreatieschap
Midden-Delfland
www.recreatiegebied-Midden-Delfland.nl
Overschieseweg 204
Postbus 341
3100 AH Schiedam
Tel: 010 – 2981010
Fax: 010 – 2981020
1. Inleiding 4
1.1. Relatie Schapsplan, Programmabegroting,
Bestuursrapportage en Jaarrekening 4
1.2. Dualisme 4
2. Grondslagen van de begroting 4
3. Het programmaplan 6
3.1. Recapitulatie programmaplan 7
3.2. Programma 1. Bestuur 7
3.2.1. Programmabeschrijving 7
3.2.2. Doelstelling/beoogde maatschappelijke
effecten 7
3.2.3. Wijze van realisatie van de
doelstelling 7
3.2.4. Financiële gegevens bestuur 9
3.3. Programma 2. Beheer, onderhoud en
exploitatie gebieden 9
3.3.1. Programmabeschrijving 9
3.3.2. Doelstelling/beoogde maatschappelijke
effecten 9
3.3.3. Wijze van realisatie van de
doelstelling 9
3.3.4. Financiële gegevens beheer, onderhoud
en exploitatie gebieden 15
3.4. Programma 3. Ontwikkelingen 16
3.4.1. Programmabeschrijving 16
3.4.2. Doelstelling/beoogde maatschappelijke
effecten 16
3.4.3. Wijze van realisatie van de
doelstelling 16
3.4.4. Financiële gegevens ontwikkeling 17
3.5. Toelichting op de algemene
dekkingsmiddelen 18
3.5.1. Financiële gegevens algemene
dekkingsmiddelen 18
3.5.2. Toelichting 19
4. Beleidslijnen voor het beheer (paragrafen) 19
4.1. Weerstandvermogen en risico’s 19
4.2. Onderhoud materiële voorzieningen 20
4.3. Financiering 20
4.4. Bedrijfsvoering 21
5. Balansgegevens 23
5.1. Geprognotiseerde balans 23
5.2. Toelichting op de balans per 31 december
2006 23
5.3. Investeringen materiële voorzieningen
met maatschappelijk nut 24
5.4. Stand en verloop van voorzieningen 25
5.5. Staat van reserves begroting 2006 26
6. Exploitatiebegroting 27
6.1. Recapitulatie begroting lasten en baten 27
6.1.1. Begroting lasten en baten 2005 van het
totaal van de programma’s 27
6.1.2. Begrotingscijfers samenstellende
producten van het totaal van de programma’s 27
6.2. Programma 1. Bestuur 29
6.2.1. Programmabeschrijving 29
6.2.2. Financiële gegevens bestuur 29
6.2.3. Begrotingscijfers samenstellende
producten van het programma bestuur 29
6.3. Programma 2. Beheer, onderhoud en
exploitatie gebieden 30
6.3.1. Programmabeschrijving 30
6.3.2. Financiële gegevens beheer, onderhoud
en exploitatie gebieden 30
6.3.3. Begrotingscijfers samenstellende
producten van het programma beheer, onderhoud en exploitatie gebieden 30
6.4. Programma 3. Ontwikkelingen 31
6.4.1. Programmabeschrijving 31
6.4.2. Financiële gegevens ontwikkeling 31
6.4.3. Begrotingscijfers samenstellende
producten van het programma ontwikkeling 31
6.5. Toelichting op de algemene
dekkingsmiddelen 32
6.5.1. Financiële gegevens algemene
dekkingsmiddelen 32
6.5.2. Begrotingscijfers samenstellende
producten van de algemene dekkingsmiddelen 32
7. De exploitatiebegroting in meerjarig
perspectief 34
Bijlage 1. Conversie van kostensoorten naar producten (CBS) 37
I. Algemeen
Voor u ligt de 2e
programmabegroting die is opgesteld op basis van de vereisten als vermeld in
het Besluit Begroting en Verantwoording (B.B.V.). Het betreft de
Programmabegroting 2006 en de meerjarenbegroting 2006 – 2009 van het
Recreatieschap Midden-Delfland.
Via deze begroting
zal het Schap ook in 2006 voldoen aan de hiervoor vermelde vereisten, in casu
de wijze van financiële informatievoorziening bij de begroting, tussentijds en
bij de jaarrekening.
Eind 2004 is het
Algemeen Bestuur gevraagd of de programma-indeling, zoals die in de begroting
2005 is geïntroduceerd, voor de begroting 2006 gecontinueerd kon worden; hierop
werd instemmend gereageerd. Op zichzelf is het handhaven van de gekozen
programma-indeling alleen al prettig om een vergelijking met de jaarrekening te
kunnen maken. Ook het beeld over meerdere jaren terug is straks beter te maken.
Dit neemt niet weg, dat in het geval het Algemeen Bestuur wenst over te gaan
tot toevoeging van nieuwe programma’s of wijziging van bestaande programma’s,
dit immer mogelijk moet zijn.
Met de vaststelling
van de Programmabegroting 2005 werd afscheid genomen van het tot 1 januari 2005
geldende type begroting, waarbij een afzonderlijk jaarplan met doelstellingen
was gevoegd. Via de programmabegroting worden in één document de financiële
middelen en de doelstellingen aan elkaar gekoppeld. De programmabegroting vormt
een uitwerking van een gedeelte (1 jaar) van het Schapsplan.
Het schapsplan 2003-2006 loopt in 2006 ten einde. Het
schapsplan-/schapsprogramma loopt synchroom met de gemeenteraadsverkiezingen.
Dit programma geeft op hoofdlijnen de bestuurlijke taakstellingen voor de
periode aan. Begin 2006 wordt het programma geevalueerd en in de tweede helft
van 2006 door het dan zittende Algemeen Bestuur vastgesteld.
De
Programmabegroting 2005 is vanaf 1 januari jl. in werking getreden en is er nog
weinig ervaring met de werking van deze schapsbegroting in deze nieuwe vorm,
een op outputgericht sturingsinstrument. In de te presenteren
Bestuursrapportages (3 stuks, kwartaalperioden) zal op het programmaniveau
worden gerapporteerd Met andere woorden; cijfers op hoofdlijnen en
verslaglegging op output-niveau. Het is aan het schapsbestuur om gedurende 2005
te beoordelen of deze vorm van informatievoorziening de meest gewenste is.
Bij de begroting
2005 werd reeds vermeld, dat de
invoering van de duale regelgeving geen gevolgen heeft voor de monistische
samenstelling en de overige bevoegdheden van het Algemeen- en Dagelijks
Bestuur. Het primaat van de vaststelling van de Programmabegroting 2006 blijft
bij het Algemeen Bestuur. Het is wel zo, dat het Algemeen Bestuur door de in
het B.B.V. vervatte systematiek de begroting nu vaststelt op het niveau van de
programma’s; de uitwerking vindt plaats op het niveau van producten en diensten
binnen de programma’s, waarvoor het Dagelijks Bestuur de verantwoording heeft.
Met de invoering
van het BBV (Besluit begroting en verantwoording) zijn de grondslagen voor de
begroting in 2005 op enkele onderdelen sterk gewijzigd. Deze wijzigingen waren
van invloed op de wijze waarop de financiële gevolgen van de uitvoering van het
beleid van het bestuur moesten worden gepresenteerd. De (financiële) effecten
zijn reeds in de begroting 2005 verwerkt. In 2006 zijn de grondslagen
ongewijzigd overgenomen.
Presentatiewijze staat van baten en lasten
Conform de
regelgeving kent de staat van baten en lasten nu een driedeling in een onderdeel “gewone bedrijfsvoering”, een
onderdeel “bijzondere lasten en baten” en als laatste het onderdeel
“resultaatbestemming”. Onder “gewone
bedrijfsvoering” zijn de lasten en baten van het reguliere bedrijfsgebeuren
opgenomen. Dit zijn de jaarlijks min of meer in gelijke vorm en omvang
terugkerende exploitatieactiviteiten.
Onder de
“buitengewone lasten en baten” zijn de exploitatieposten opgenomen die niet
onder de gewone bedrijfsvoering vallen.
In het onderdeel
“resultaatbestemming” zijn alle mutaties (stortingen en onttrekkingen) van de
reserves van het Schap opgenomen. b.v. de onttrekking uit de reserve als
dekking voor de buitengewone afschrijving.
Als gevolg van de
nieuwe regelgeving zijn de investeringen
met een economisch nut geactiveerd. Binnen deze regelgeving worden deze
activa aangeduid als investeringen die bijdragen aan de mogelijkheid middelen
te verwerven en / of investeringen die verhandelbaar zijn. Overige
investeringen worden aangeduid als investeringen met een maatschappelijke nut. Voor deze investeringen geldt dat
het de voorkeur verdient om nieuwe investeringen niet te activeren.
In de loop van 2005
zal een beleidsnotitie worden opgesteld waarin zal worden ingegaan op het
activeringsbeleid voor de komende jaren mede in relatie tot de
vorming/handhaving van reserves en voorzieningen en gerelateerd aan de totale
financiering van het Schap, alsmede aan de instandhouding van de schapsgebieden
in relatie tot de Voorziening Groot Onderhoud. Voor wat betreft dit laatste
wordt verwezen naar het gestelde onder 4.2.
II. Beleidsbegroting
Zoals eerder
vermeld, is de programma-indeling met instemming van het Algemeen Bestuur gehandhaafd. Echter, onder de programma’s
zijn ten opzichte van de begroting 2005 enkele kleine wijzigingen aangebracht (zie
hieronder) die leiden tot een meer logische indeling van producten en diensten.
De in deze
Programmabegroting 2006 benoemde programma’s zijn:
-
programma 1:
Onder het programma Bestuur staan de diensten en producten beschreven ten
behoeve van directe ondersteuning van het bestuur.
-
programma 2:
Onder het programma Beheer, onderhoud en exploitatie van gebieden staan de
diensten, producten en werken beschreven die behoren bij het herinrichten,
beheren en exploiteren van de bestaande natuur- en recreatiegebieden
(functiebehoud).
-
programma
3: Onder het programma Ontwikkelingen
staan de diensten, producten en werken beschreven die behoren bij de
ontwikkeling van nieuwe gebieden en nieuw beleid binnen de werkingssfeer van de
gemeenschappelijke regeling.
-
Toelichting op
de Algemene dekkingsmiddelen. In deze toelichting is het totaal van de
dekkingsmiddelen opgenomen die niet binnen een programma zijn verantwoord,
zoals onvoorzien en de deelnemersbijdragen
Een programma is
vervolgens weer onderverdeeld in verschillende producten. Deze producten
corresponderen met de door de G.Z-H gehanteerde methodiek voor het opstellen
van de voorgaande begrotingen. De producten zijn:
-
Bestuursondersteuning
-
Economisch
& Juridische Zaken
-
Marketing & Communicatie
-
Planvorming & Advisering
-
Toezicht &
Handhaving
-
Financiën
-
Terreinbeheer*
-
Projectmanagement*
* Beide producten
zijn financieel ondergebracht bij het product onderhoud.
De producten die
aan het Schap worden geleverd, worden uniform (geldend voor alle door G.Z-H te
bedienen schappen) verdeeld over de drie programma’s.
De verdeling van de
(deel)producten is aldus:
Programma 1:
Bestuursondersteuning
en financiën. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar 3.2.3. Hier wordt
thans opgemerkt, dat de jaarlijks te organiseren themadag voor de bestuurders
van alle schappen is ondergebracht onder het product Marketing &
Communicatie als vermeld onder 3.3.3. Nieuw en uitsluitend voor 2006 geldend,
is de introductie van het Schap bij/voor nieuwgekozen raadsleden. Dit in
verband met de in 2006 te houden gemeenteraadsverkiezingen;
Programma 2:
b.
Economische
& Juridische Zaken: conform 2005, echter nieuwe ontwikkelingen
(bijvoorbeeld de voorbereidingen tot erfpachtuitgifte ten behoeve van een
nieuwe ondernemer in het schapsgebied) zijn ondergebracht in Programma 3;
c.
Marketing
& Communicatie: conform 2005, waarbij Onderzoek (bijv. recreatie-onderzoek
dat leidt tot nieuwe ontwikkelingen) is ondergebracht in Programma 3;
d.
Toezicht &
Handhaving: ongewijzigd;
e.
Terreinbeheer:
ongewijzigd.
Programma 3:
a.
Planvorming
& Advisering: beleidsplannen en nieuwe ontwikkelingen;
b.
Economische
& Juridische Zaken: ontwikkelingen;
c.
Marketing
& Communicatie: onderzoek;
d.
Projectmanagement.
In de
Programmabegroting 2005 werd aangegeven, dat deze begroting diende te worden
gezien als een start en als een basis van een leerproces, dat de komende jaren
tot een verdere optimalisering moet leiden. Met de hierboven vermelde
wijzigingen wordt aan deze optimalisering vorm gegeven.
Daarnaast zal in
2005 moeten blijken op welke wijze via de begroting wordt bijgedragen aan het
bestuurlijk gewenste uitgangspunt van “Besturen op hoofdlijnen”. De
Programmabegroting 2005 is hiertoe een nuttig instrument. Bij de opstelling van
de Programmabegroting 2007 kunnen de alsdan opgedane ervaringen (verder) worden
benut.
|
Rekening
2004 |
Begroting
2005 |
Begroting
2006 |
Lasten
en baten gewone bedrijfsvoering |
|
|
|
Programma bestuur |
|
182.783 |
268.700 |
Programma beheer, onderhoud en exploitatie gebied |
|
2.230.811 |
2.223.943 |
Programma ontwikkelingen |
|
64.943 |
45.570 |
Algemene dekkingsmiddelen: |
|
|
|
- overige
lasten en baten |
|
-290.000 |
-290.000 |
-
onvoorzien |
|
10.000 |
10.000 |
-
deelnemersbijdrage |
|
-2.598.666 |
-2.609.301 |
Onvoorzien |
|
|
|
Totaal
lasten en baten gewone bedrijsvoering |
|
-400.129 |
-351.088 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Buitengewone
lasten en baten |
|
|
|
Buitengewone lasten |
|
108.143 |
329.017 |
Buitengewone baten |
|
|
|
Saldo buitengewone lasten en baten |
|
108.143 |
329.017 |
|
|
|
|
Saldo na buitengewone lasten en baten |
|
-291.986 |
-22.071 |
|
|
|
|
Resultaatbestemming |
|
|
|
Storting reserves |
|
400.129 |
387.684 |
Onttrekking reserves |
|
108.143 |
365.613 |
Saldo resultaatbestemming |
|
291.986 |
22.071 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Saldo na
resultaatbestemming |
|
|
|
3.2.
Programma 1. Bestuur
|
Onder het programma
Bestuur staan de diensten en producten beschreven ten behoeve van directe
ondersteuning van het bestuur.
-
Het realiseren
van de doelstelling zoals beschreven in de gemeenschappelijke regeling: “het
behartigen van de belangen van de openluchtrecreatie in het schapsgebied, mede
in het kader van de Reconstructiewet Midden-Delfland, zulks voor zover mogelijk
onder handhaving van het landelijk karakter van het gebied, daaronder begrepen
het bewaren en bevorderen van de natuur- en landschappelijke waarden, het in
stand houden van flora en fauna, zomede het verlenen van medewerking aan en het
bevorderen van de totstandkoming en de handhaving van een natuurlijk biologisch
evenwichtig milieu in het gebied”;
-
Tevreden
“klanten” van het Schap: burgers/ recreanten en ondernemers
Producten
Bestuursondersteuning
Bestuursvergaderingen
Ook in 2006 is voor
het Schap uitgegaan van een 5 Dagelijks- en 3 Algemeen Bestuursvergaderingen op
jaarbasis. Onder dit product wordt uitgegaan van het voeren van het
secretariaat, het voorbereiden en afhandelen van de vergaderingen, het bijwonen
van de vergaderingen en de verslaglegging. Archivering is op grond van de Wet
gemeenschappelijke regelingen een wettelijke verplichting voor het Schap en
daarin wordt binnen G.Z-H voor alle schappen dan ook in voorzien. Nieuw en
specifiek voor dit begrotingsjaar is de introductie van het Schap bij/voor
nieuwgekozen gemeenteraadsleden. Zulks vanwege de in 2006 te houden
gemeenteraadsverkiezingen. Over de wijze van introductie zal nader overleg
plaatsvinden met het Dagelijks Bestuur.
Beleidsadvisering/overleg
De voorbereidingen,
het overleg met aan/bij het Schap betrokken partijen, vaste overlegverbanden
waarin het Schap een positie heeft en aldus een vertegenwoordiger aanwezig moet
hebben, bilateraal overleg met bestuurders, etc. etc. Kortom, de positie die
het Schap inneemt in het maatschappelijk/bestuurlijk krachtenveld. Veelal
vervult de Gebiedsadviseur de rol van schapsvertegenwoordiger, daarnaast onderhoudt
ook de Ambtelijk Secretaris contacten met bestuurders c.a. De voorstellen aan het bestuur en de acties
die hieruit voortvloeien, zijn niet vooraf inhoudelijk te beschrijven, maar
kunnen een breed terrein bestrijken.
Programmabegroting
De Programmabegroting
2007 en de bijbehorende meerjarenraming 2008-2010 (in het algemeen de
programmabegroting en meerjarenraming) zullen voldoen aan de vereisten, zoals
die in het B.B.V. zijn vermeld. In het laatste kwartaal van 2005 wordt aan het
Algemeen Bestuur gevraagd, of de gekozen programma-indeling kan worden
gecontinueerd.
Het tijdstip van
aanleveren van dit product is zodanig bepaald, dat de begroting vòòr 15 juli
2006 bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken dient te liggen. Dit betekent,
terugrekenend, dat voor 15 juli 2006 de begroting door het Algemeen Bestuur
dient te zijn vastgesteld en dat 6 weken daaraan voorafgaand het Dagelijks
Bestuur de begroting moet hebben behandeld. Aldus wordt het reeds vastgestelde
vergaderschema 2006 van het Schap gevolgd; bij de opstelling van het
vergaderschema is met deze procedure rekening gehouden.
Jaarrekening inclusief jaarverslag
De Jaarrekening
inclusief jaarverslag 2005 zal voldoen aan de vereisten, zoals die in het
B.B.V. zijn vermeld. Het tijdpad voor de jaarrekening is analoog aan dat van de
begroting. De jaarrekening kan/zal niet worden vastgesteld door het Algemeen
Bestuur van het Schap bij het ontbreken van een goedkeurende
accountantsverklaring.
Bestuursrapportage
De
bestuursrapportages beslaan perioden van kwartalen en lopen dus gelijk op met
de verplichte rapportages aan het C.B.S. Ook in 2006 zullen de
bestuursrapportages worden opgesteld op programmaniveau. Tevens worden deze
bestuursrapportages voorzien van beknopte tekstuele bijdragen, waarin wordt ingegaan
op afgeronde activiteiten/producten, op substantiële afwijkingen en op nieuwe
voor het bestuur relevante ontwikkelingen. Aldus is er sprake van sturen op
hoofdlijnen in combinatie met op output gerichte informatie.
Overdracht beheer Broekpolder
Met de gemeente
Vlaardingen vindt overleg/afstemming plaats over de Broekpolder. Een groot deel
van de Broekpolder (ca. 200 hectare) is in eigendom en beheer bij de gemeente
Vlaardingen.
Externe contacten
Met bestaande
bewonersgroepen, zoals de Zuidbuurt, vindt een of twee keer per jaar overleg
plaats over de lopende zaken in het betreffende deelgebied.
Treasury en cashmanagement
De dagelijkse
planning en het beheer van de liquide middelen van de opdrachtgevers, inclusief
het (tijdelijk) beleggen van overtollige liquide middelen en het aantrekken van
gelden binnen de grenzen van de wet FIDO. Een en ander gebeurt in overleg met
de penningmeester en conform het treasurystatuut.
Financiële beleidsadvisering/ -ontwikkeling
Het opstellen van
beleidskaders ten behoeve van het (financieel) beheer van alle bezittingen en
schulden van de opdrachtgevers binnen de kaders van de wet- en regelgeving. Het
product omvat tevens een uiteenzetting omtrent de financiële gevolgen van
beleidsvoornemens van de opdrachtgevers i.c. de lasten van de voornemens en de
dekking daarvan, rekening houdend met de wet- en regelgeving en de door het
bestuur vastgestelde beleidskaders.
Financiële administratie
De dagelijkse
systematische vastlegging van in – en uitgaande geldstromen gericht op de
sturing en besturing van het Schap, een en ander in overeenstemming met de wet-
en regelgeving en de door het bestuur van het Schap vastgestelde financiële
kaders (begroting en kredieten). Het product omvat tevens de informatievoorziening
aan derden zoals omschreven in het besluit begroting en verantwoording
(kwartaalinformatie aan het C.B.S).
|
Begroting
2006 |
Lasten |
|
Totaal
lasten |
268.700 |
|
|
baten |
|
Totaal
baten |
|
Saldo gewone bedrijfsvoering |
268.700 |
|
|
Buitengewone
lasten en baten |
|
Saldo na buitengewone lasten en baten |
268.700 |
|
|
Resultaatbestemming |
|
Saldo resultaatbestemming |
|
|
|
|
|
Saldo na
resultaatbestemming |
268.700 |
3.3.
Programma 2. Beheer, onderhoud en exploitatie gebieden
|
Onder het programma
Beheer, onderhoud en exploitatie van gebieden staan de diensten, producten en
werken beschreven die behoren bij het herinrichten, beheren en exploiteren van
de bestaande natuur- en recreatiegebieden (functiebehoud).
Het Beleidsplan
2003 – 2006 van het Recreatieschap Midden-Delfland zijn met betrekking tot de
programma’s de volgende taakstelling/doelstelling relevant:
-
Op het
specifieke werkterrein van het Schap wordt de samenwerking met maatschappelijke
partijen en recreatieve belangenorganisaties,
de agrarische sector en recreatieondernemers uitgebreid en versterkt.
-
Het volgen van
de ontwikkeling van nieuw instrumentarium en daar waar nodig bijdragen leveren
in de gedachtevorming zodat Midden-Delfland in de toekomst groen en vitaal kan
blijven.
-
Door het
houden van toezicht en (eventueel) het aanpassen van de beplanting in de
terreinen wordt de veiligheid en het
gevoel van veiligheid vergroot.
-
Het
ontwikkelen en in standhouden van natuurwaarden in de recreatieterreinen van
het Schap.
-
De
samenwerking met maatschappelijke partijen, de belangenorganisaties, en
recreatieve agrarische sector en recreatieondernemers wordt uitgebreid en
versterkt op de specifieke werkterreinen van het Schap.
-
Voortzetten en uitbouwen Samenwerkingsoverleg
Midden-Delfland. De deelnemende partijen
onderschrijven de doelstellingen van het Schap.
-
Uitbreiden van
het aantal deelnemers van het Promotie Platform en uitvoeren van de
doelstelling.
-
Differentiatie
aanbrengen en op peil houden van kwaliteit in aanbod van recreatieve
voorzieningen binnen en tussen
deelgebieden, rekening houdend met recreatieve vraag uit de regio.
-
Verbeteren sociale veiligheid door o.a.
implementatie van uitkomsten project “Meer dan de som der delen”.
-
Beheren van
recreatieterreinen voor de recreant waarbinnen waar mogelijk natuurontwikkeling
plaatsvindt.
-
Een pro-actief
beleid op het gebied van communicatie en promotie als helder en herkenbaar
aanspreekpunt voor bewoners en recreanten. Bij ontwikkelingen en herinrichting
is overleg met omwonenden en belanghebbenden onderdeel van het proces.
-
De
ontwikkeling van commerciële recreatiemogelijkheden is maatwerk en gericht op
kwaliteit. Het vergroten van de baten uit commercialisering wordt hieraan
getoetst.
Een belangrijk
beoogd maatschappelijk effect is de instandhouding en verdere ontwikkeling van
de recreatiemogelijkheden voor de inwoners in deze regio. Uit het
Recreatieonderzoek Midden- Delfland uit 2001 komt naar voren dat de bezoekers
het gebied met gemiddelde waardering van 8 geven. Doel is dat bij een volgend
recreatieonderzoek deze waardering van minimaal 8 weer wordt gegeven door de
recreanten.
Planvorming & Advisering
Adviezen
Adviezen worden vaak ad-hoc gegeven en opgesteld aan de hand van
vastgesteld beleid. Hieronder vallen adviezen die betrekking hebben op
verschillende overheidsniveau's (zoals bijvoorbeeld bestemmingsplannen,
streekplannen of plannen van een stadsregio), maar ook adviezen die
voortvloeien uit vragen van recreant, bestuur van een schap of bepaalde
instanties. De meeste adviezen resulteren in een rapportage,
herinrichtingvoorstel, brief of
bestuursvoorstel. Sommige adviezen zijn echter mondeling in de vorm van
het beantwoorden van telefonische vragen of
het vertegenwoordigen van het recreatieschap in diverse overlegverbanden
en projecten die door derden worden geleid en gecoördineerd.
Voorbeelden hiervan zijn: projecten rond de aanleg van infrastructuur
door een recreatiegebeid, landinrichtingsprojecten of het bijwonen van een
extern overleg. Ook werkzaamheden in het kader van subsidiebeleid en
relatiebeheer vallen hier onder.
Werkzaamheden 2006
De
belangrijkste adviezen en projecten waaraan gewerkt wordt zijn: secretariaat
DOP-NOAP-fonds, secretariaat Samenwerkingsoverleg Midden-Delfland, maai- en
begrazingsproject agrarische natuurvereniniging Vockestaert, begeleiding en
advisering uitvoering reconstructie Midden-Delfland, adviezen inrichting
DOP-NOAP-terrein, Broekpolder, adviezen inpassing A4, beheer Zwethzone,
bijdrage aan schapsprogramma 2006-2010. Overige thema’s waar adviezen over
worden uitgebracht zijn: groene diensten en samenwerking met agrariërs, nieuwe
trends en recreatievormen.
Additioneel
Beheerplan Midden-Delfland-Oost
Voor de
recreatiegebieden in Midden-Delfland-Oost wordt een beheerplan vastgesteld op
basis van de nieuwe terreinbeheersystematiek. Streven is om het beheerplan
gereed te hebben rond de oplevering van de laatste recreatieterreinen in 2007.
Het beheerplan staat in relatie met de beheersvisie zoals genoemd hoofdstuk
3.4.3. Beheersvisie.
Juridische ondersteuning en advisering
Onder deze noemer
wordt een veelvoud aan activiteiten ontplooid. Het (helpen) voorbereiden van
bestuursvoordrachten en nota's met juridische gevolgen, het mede beantwoorden
van bestuurlijke vragen met juridische gevolgen, het vaststellen, wijzigen,
intrekken en evalueren van verordeningen, regelingen en beleidsregels zijn
onderdelen van dit product. Daarnaast
worden(samenwerking)overeenkomsten zoals gemeenschappelijke regelingen,
aanbesteding van werk, garantstellingen, bestuurlijke overeenkomsten en overige
contracten e.d. mede opgesteld, getoetst en worden relevante ontwikkelingen op
bestuurlijk en juridisch vlak gevolgd. Ook valt de behandeling en begeleiding
van de afhandeling van bezwaar- en beroepprocedures, civielrechtelijke- en
andere procedures onder dit product.
Contractbeheer
De werkzaamheden
behelzen het registreren, controleren,
bewerken en beheren van alle contracten met de ondernemers, verenigingen,
huurders en andere derden waar een contractuele afspraak mee gemaakt is met het
Recreatieschap. Daarnaast wordt het opstellen van met name de erfpacht- en
huurovereenkomsten en
vastgoedcontracten verzorgd. Wijzigingen en aanpassingen in bestaande contracten worden bijgehouden
en verwerkt, nieuwe contracten opgesteld dan wel getoetst en in het
contractbeheersysteem opgenomen.
Relatiebeheer
Alle relaties in de
recreatiegebieden, waaronder de ondernemers en verenigingen, worden regelmatig bezocht. Tijdens deze
bezoeken wordt de gang van zaken doorgesproken, eventuele problemen, klachten
of knelpunten besproken en de hiervoor te nemen acties bepaald. Daarnaast wordt
de vraagbaakfunctie voor de relaties in
de gebieden als het gaat om alle voorkomende zaken die voortvloeien uit de
voorliggende contracten vervuld. Door deze contacten worden problemen
gesignaleerd, opgelost en in sommige gevallen zelfs voorkomen. Het
relatiebeheer versterkt de rol als de “commerciële ogen en oren in de natuur-
en recreatiegebieden” voor het schapsbestuur. Er wordt in 2006 een relatiedag
voor alle ondernemers in het gebied georganiseerd.
Vastgoedbeheer
Onder dit product
worden alle zaken verstaan die voortvloeien uit de eigendom van gronden en
gebouwen. Het gaat hierbij om het afhandelen van verzoeken van derden om
percelen te kunnen huren of pachten of anderszins in gebruik te krijgen. Tevens
valt het terugdringen van illegaal gebruik van de gronden van het Schap onder
vastgoedbeheer. Ook het beoordelen en afhandelen van de aanslagen voor de
zakelijk lasten valt onder dit product.
Vergunningen/toestemmingen
Alle aanvragen die
binnenkomen voor het organiseren van evenementen in de natuur- en
recreatiegebieden, uiteenlopend van een verjaardagspartijtje tot meerdaagse
circussen, popconcerten, barbecues, sportwedstrijden en ballonvaarten, worden afgehandeld.
Dit houdt in dat de
vereiste ontheffingen en toestemmingen al dan niet worden verleend na
beoordeling van het verzoek. Tevens worden door alle standplaats-, vent-, en
ruitervergunningen afgegeven
Verzekeringen
Het
verzekeringspakket van het Schap wordt beheerd. Alle binnenkomende claims en de
ontstane schades aan de eigendommen van het Schap worden beoordeeld en
afgehandeld. Wijzigingen in het te verzekeren pakket, polisvoorwaarden en
andere ontwikkelingen in de verzekeringswereld die relevant kunnen zijn, worden
bijgehouden en aan het schapsbestuur gemeld en verwerkt.
Marketing & Communicatie
Communicatiebeleid
-
Promotie
Platform
Het Midden-Delfland Promotie Platform (MDPP) is
een commissie van advies van het recreatieschap. Een lid uit het DB of AB is
voorzitter van deze commissie en verzorgt de relatie tussen bestuur en de leden
van de adviescommissie. In deze commissie hebben maatschappelijke organisaties,
instellingen, ondernemingen op het gebied van recreatie en toerisme zitting. De
commissie heeft tot doel de belangen van Midden-Delfland als geheel te
promoten. Deze commissie levert, in adviserende zin, een bijdrage aan de
strategie en realisatie van het promotiebeleid van het recreatieschap. De
trekkersrol die het Schap heeft voor promotie wordt op deze manier concreet
gemaakt.
Promotiemateriaal
-
Gezamenlijke
aanpak promotie
Op het gebied van
promotie voor het recreatieschap Midden-Delfland zal meer en meer samengewerkt
worden met de andere schapsgebieden. Dit kan variëren van een gezamenlijke
advertentiecampagne in de regionale kranten tot een gezamenlijke
radiocommercial. Uitgangspunt zal dan altijd de gezamenlijke site www.recreatiezuidholland.nl
zijn. In 2006 zal de portal www.recreatiezuidholland.nl
evenals in 2004 opnieuw in samenwerking met de overige recreatieschappen via
een reclamecampagne gepromoot.
-
Discussie
vergoeding promotiemateriaal
Afhankelijk van de
uitkomst van het onderzoek naar de haalbaarheid van het verkopen tegen een
gering bedrag van de algemene recreatiefolder zal deze folder vanaf 2006 via
een geautomatiseerd systeem op de website aangevraagd en verkocht worden.
-
Bereikbaarheid
van het Schap
Het Schap
Midden-Delfland profileert zich steeds meer richting recreanten. Om te zorgen
dat recreanten het recreatieschap Midden-Delfland kunnen bereiken, wordt het
Schap met naam, adresgegevens en het algemene www-adres vermeld in het
telefoonboek en de diverse gemeentegidsen.
-
Give aways
Om het gebied
tijdens activiteiten te promoten en de herinneren te behouden kan men via een
gratis verkregen pen, hangmat of beker met opdruk van de website op een leuke
manier in aanraking komen met meer of nieuwe recreatiemogelijkheden.
- Openingshandelingen:
Voor 2 projecten
zullen openingshandelingen plaatsvinden: Rietputten/Volksbos en Oeverbos,
i.s.m. derden waarmee wordt samengewerkt.
-
Internet
Om de recreanten te voorzien van up-to-date informatie over
Midden-Delfland, zal informatie over de ontwikkelingen in de gebieden
regelmatig worden geactualiseerd en bijgehouden worden op de eigen
www.recreatiegebied-midden-delfland site en de overkoepelende website www.recreatiezuidholland.nl.
De site zal worden uitgebreid met betere zoekmogelijkheden om nog meer tegemoet
te komen aan de vraag van recreanten. Naast de standaardinformatie over
recreatiemogelijkheden en een kaart van het gebied worden actuele zaken, zoals
persberichten, evenementen, vergaderdata van het bestuur, op de site
bijgehouden. De portal zal ook via een publiciteitscampagne opnieuw onder de
aandacht van de recreanten worden gebracht.
Om de
recreatiemogelijkheden van het Schap Midden-Delfland te promoten en de
naamsbekendheid te vergroten, worden diverse promotieactiviteiten
georganiseerd. Een aantal van onderstaande voorbeelden worden samen met andere
schappen opgepakt.
-
Beursdeelname
-
Zelf
georganiseerde recreatieactiviteiten in het schapsgebied, bijvoorbeeld
wandelingen.
-
Aansluiten bij
(recreatie)activiteiten van derden bijvoorbeeld Meimaand Natuurmaand of de
jaarlijkse Midden-Delflanddag. Het Schap zorgt ervoor dat er tijdens de
Midden-Delflanddag namens het Schap een activiteit wordt georganiseerd in een
van de schapsgebieden.
Voorlichting
Voor het Schap
wordt een actief persbeleid gevoerd. Nieuws wordt door middel van persberichten
verspreid onder de lokale en regionale pers. Ook wordt actief ingegaan op
vragen van journalisten, interviews en kunnen persexcursies georganiseerd worden
als de gelegenheid zich voordoet.
- Themadag
Er wordt voor de
bestuurders en gezamenlijke themadag georganiseerd. Op de agenda staat een
aansprekend thema dat voor alle schappen speelt. Voor de themadag worden
interessante sprekers uitgenodigd. De themadag heeft naast een informatief
gedeelte ook een netwerkfunctie. Bestuurders van diverse schappen kunnen elkaar
ontmoeten en verder praten over het reilen en zeilen in de verschillende
schapsgebieden.
-
Veerpont De
Kwakel
Het cluster
Marketing en Communicatie verzorgt de promotie voor veerpont De Kwakel. Door
middel van persberichten en promotionele acties wordt extra aandacht gevraagd
voor het pontje in de lokale pers. Voor de vrijwillige schippers wordt de
nodige coördinatie gedaan rondom het geheel van diensten.
Additioneel
Uitvoering van het communicatieplan Promotie
Platform 2006
In 2003 is door het
Promotie Platform een gezamenlijke communicatieplan vastgesteld voor
Midden-Delfland. In het plan staan de gezamenlijke uitgangspunten en de
doelstellingen: vergroten van de zichtbaarheid van het gebied, verhogen van de
bekendheid van het gebied en de betrokkenheid vergroten. Om deze doelstellingen
te halen is in het communicatieplan een operationele meerjarenplanning
opgenomen. Er is een samenwerkingsovereenkomst afgesloten met 4 partijen voor
het uitvoeren van communicatiemiddelen en het opbouwen van een netwerk. Door
middel van een bestuursvoorstel wordt deze uitwerking voor 2006 nader
uitgewerkt en toegelicht. Zie ook onder communicatiebeleid.
Communicatieplan Promotie Platform 2006 -
2008
De werkzaamheden en
taken van het Promotie Platform zijn inmiddels gestructureerd. In 2003 is het
gezamenlijke communicatieplan vastgesteld. Eind 2005 loopt het huidige
communicatieplan ten einde. In 2005 wordt het huidige communicatieplan
herschreven met daarin de uitwerking van het plan voor 2006 t/m 2008. De inhoud
van het communicatieplan en hoe hierbij wordt samengewerkt met andere partijen
is afhankelijk van de uitkomst van de discussie over de toekomst van het promotie
platform die in 2005 wordt gehouden. Over de uitvoering van het plan valt op
dit moment nog niets concreets te
schrijven.
De plannen en
uitvoering van het communicatieplan zal via een bestuursvoorstel aan aan het
bestuur worden voorgelegd.
Meerjaren communicatieplan Recreatieschap
Naast een
strategisch communicatieplan zal er een meerjaren communicatieplan geschreven
worden (2006-2009) voor het recreatieschap. Bij het schrijven zal rekening
gehouden worden met de inhoud van het plan van het platform. Ook hiervoor wordt
een bestuursvoorstel gemaakt.
In de nog aan te
leggen gebieden kunnen via informatiepanelen recreanten geinformeerd worden
over de recreatiemogelijkheden aan de hand van tekst en een plattegrond om
bijvoorbeeld routes uit te stippelen. De inhoud van de Informatiepanelen is aan
vervanging toe na ongeveer 4 a 5 jaar. Voor dit project is al krediet
verstrekt, het valt in het jaarplan onder addiotioneel.
Toezicht & Handhaving
Gastheerschap
De handhavers zijn
gastheer en vraagbaak in de recreatiegebieden. Deze taak komt echter steeds
meer onder druk te staan omdat de vraag/roep om handhaving steeds meer tijd
voor zich opeist. Toch blijft gastheerschap van belang om benaderbaar te zijn
voor de gebruikers en hen te wijzen op de mogelijkheden en onmogelijkheden van
de gebieden. Door op deze wijze met de gebruikers te communiceren blijft ook
inzicht in wensen en veranderingen in gebruik aanwezig. Bovendien gaat van
zichtbare aanwezigheid een preventieve werking uit en vergroot dit het
veiligheidsgevoel van de gebruikers. Daarnaast vervullen de handhavers een oog
en oorfunctie voor het bestuur en de organisatie. Zij registreren het gewenste
en het ongewenste gebruik van de gebieden. Door middel van een geautomatiseerd registratiesysteem wordt op deze wijze de
organisatie en het bestuur over dit gebruik geïnformeerd. Hierdoor kunnen
nieuwe ontwikkelingen of een beoogde herinrichting getoetst worden aan of
afgestemd worden op het daadwerkelijk gebruik van het gebied. Doel voor het
komend jaar is voldoende tijd blijven besteden aan de invulling van genoemde
taken om bovenstaande te realiseren.
Handhaving
In verband met de
veiligheid van de handhavers worden, sinds januari 2003, de avonddiensten
dubbel bemenst. Door de dubbele bezetting kunnen ook de wat grotere groepen
toch benaderd worden. Zoals destijds aangegeven is de kwaliteit van de
avonddienst verbeterd; er wordt met twee man meer opgepakt.
Op dit moment
vraagt het handhavingsdeel van de taak de meeste tijd. Vanuit de rol van
gastheer wordt steeds minder bereikt, waardoor het omschakelen naar handhaver
in een steeds eerder stadium moet plaatsvinden om van de gebruikers van de
gebieden toch gedaan te krijgen wat wordt verlangd.
Ook komend jaar zal
de nodige aandacht besteed worden aan een aantal regelmatig terugkerende vormen
van overlast/overtredingen. Omdat het hierbij gaat om zaken waar andere
gebruikers zich aan ergeren wordt er jaarrond op gelet. Te denken valt aan los
lopende honden in verbodsgebieden; ruiters –en dus uitwerpselen- op voet- en
fietspaden; het achter laten van afval in de terreinen en het stoken van
kampvuren waardoor brandplaatsen met reststoffen achterblijven op ligweide en
strand.
Naast bovengenoemde
aandachtspunten zal komend jaar aan onderstaande problemen extra aandacht
worden besteed:
-
Beperken van
de overlast van hangjeugd
-
Beperken
overlast seks gerelateerde activiteiten
-
Terugdringen
kosten van illegale dumpingen/lozingen
-
Beperken
overlast van voertuigen in terreinen
-
Overlast
snelle motorboten
-
Overlast barbecuen
-
Voorkomen van
verstoring fauna door honden
Handhavingsbeleid
In 2006 wordt het
handhavingsbeleid verder uitgewerkt. Dit betekent met name werkinstructies naar
aanleiding van het vastgestelde beleid vervaardigen. Daarnaast zal worden
geïnventariseerd of bijbehorende regelgeving adequaat optreden mogelijk maakt
of misschien aanpassing behoeft. Indien aanpassing noodzakelijk is zullen
initiatieven worden genomen en voorstellen hiervoor worden gedaan.
Vermoedelijk zal
ook de discussie rondom de taakverdeling politie – terreinbeheerder, opgestart
in het kader van vervaardigen handhavingsbeleid, nog afgerond moeten worden.
Toets sociale veiligheid
Eind 2005 is een
eerste aanvang gemaakt met het onderzoeken van de wenselijkheid van het hebben
van een toetsingskader voor sociale veiligheid. In 2006 zal dit verder worden
geïnventariseerd Indien blijkt dat dit een meerwaarde oplevert voor
(her)inrichtingsplannen zal dit jaar ook gestart worden met het opstellen
hiervan.
Op jaarbasis wordt er
in totaal 2.632 aan uren voor toezicht en handhaving afgenomen.
Nieuwe gebieden
Nog steeds worden
gebiedsdelen ingericht en opengesteld voor recreatie. Dit vraagt, zeker in het
begin als borden nog ontbreken, zeer veel aandacht van de toezichthouders. Voertuigen
in terreinen, vandalisme en illegale begrazingen zorgen voor veel extra kosten.
Met het huidige beschikbare aantal uren wordt het steeds moeilijker deze
gebieden de aandacht te geven die noodzakelijk is om genoemde ongewenste
activiteiten tegen te gaan. Om in 2006 in deze gebieden voldoende controle te
hebben op deze ongewenste activiteiten is een uitbreiding van het huidige
aantal uren met 270 uur gewenst.
Terreinbeheer
Speerpunten voor
Terreinbeheer in 2006 zijn: klantgerichtheid, veiligheid en goed
onderhouden (schoon en heel). Het
beheer is gebaseerd op de beheercyclus met basiskwaliteiten.
Regulier onderhoud
Terreinbeheer
leveren de eerstelijns kwaliteitszorg gericht op optimaal gebruik van de
gebieden. Deze zorg bestaat onder meer uit het uitvoeren van inspecties, het
verhelpen van calamiteiten en het uitvoeren van onderhoudsmaatregelen aan
specifieke objecten. Het merendeel van de onderhoudswerkzaamheden wordt
uitbesteed aan aannemers door middel van meerjarige bestekken. Nieuwe bestekken
in 2006 zijn:
-
Gras-water
bestek Midden Delfland West
-
Gras-water
bestek Midden Delfland Oost
Groot Onderhoud
Op basis van de
beheersplannen en de situatie buiten is bepaald, welke maatregelen aan Groot
Onderhoud in 2006 beslist moeten worden uitgevoerd ten einde de veiligheid
van/in de gebieden te waarborgen en een basiskwaliteit te garanderen. Het
overzicht is een momentopname van begin 2005; de verwachting is dat het nieuwe
Terrein Beheer Systeem (TBS; zie toelichting onder 4.2.) een strakkere meerjarenplanning
kan leveren. Het overzicht is mede het gevolg van achterstallig Groot
Onderhoud, dat in de loop der tijd is opgebouwd. Het gaat met name om
infrastructuur en kunstwerken (bruggen, steigers e.d.).
Voor een nadere
toelichting op het nieuwe Terrein Beheer Systeem (TBS) wordt verwezen naar 4.2.
Het TBS zal de basis vormen voor de onderbouwing van de Voorziening Groot
Onderhoud en van de daaraan ten grondslag liggende scenario’s voor wat betreft
het niveau van terreinbeheer.
Onttrekking:
|
|
|
kn.indicatie excl. BTW |
terreintype |
activiteit |
hoeveelheid |
bedragen incl. kosten |
|
|
|
voorber. en uitvoering |
Beplanting |
dunnen/ omvormen pop/wilg |
|
100.000 |
|
snoei langs infrastructuur |
|
23.000 |
|
opkronen solitairen |
|
2.100 |
|
|
subtotaal |
125.100 |
Gras-en
ruigte rietvegetatie |
egaliseren speel-ligweide (doorzaaien) |
6.500 |
|
|
aanbrengen drainage |
|
10.000 |
|
onderhoud rietvegetatie |
|
15.000 |
|
|
subtotaal |
31.500 |
Infrastructuur |
vervangen brugdelen/steigerdelen |
|
23.000 |
|
aanbrengen slijtlaag op brugdek |
|
|
|
schilderen brug |
|
|
|
herprofileren halfverharding (voet)paden |
|
27.000 |
|
herprofileren halfverharding parkeerterreinen |
9.000 |
|
|
herstraten elementenverharding pp en paden |
11.000 |
|
|
asfaltwerkzaamheden incl kuilen en scheuren |
140.000 |
|
|
GO ruiterpaden |
|
6.000 |
|
schoonspuiten en vervangen deel duikers |
6.000 |
|
|
verbeteringen aan pont (besturing, koeling e.d.) |
5.000 |
|
|
terkpont: klep, hoogte, vrijloop, schilderen) |
8.000 |
|
|
|
subtotaal |
235.000 |
Recreatieve
|
aanvullen zand op strandjes |
|
20.000 |
Voorzieningen |
schoonmaken en herstel ballenlijnen en palen |
7.000 |
|
|
vervangen terreinmeubilair |
|
2.000 |
|
Groot Onderhoud toiletgebouwen |
|
13.000 |
|
|
subtotaal |
42.000 |
Water en
|
afgraven plas-dras |
|
78.750 |
oevers |
vervangen/herstel harde oevers |
|
55.000 |
|
baggeren watergangen/ herprofileren oevers |
30.000 |
|
|
vervangen meerpalen |
|
6.250 |
|
|
subtotaal |
170.000 |
Overig |
Uitvoeren Fietscomfortmeting |
|
30.000 |
|
|
Totaal |
633.600 |
(exclusief
additionele producten)
|
Begroting
2006 |
Lasten |
|
Totaal
lasten |
2.530.294 |
|
|
baten |
|
Onderhoud |
3.878 |
Totaal
baten |
306.351 |
|
|
Saldo gewone bedrijfsvoering |
2.223.943 |
|
|
Buitengewone
lasten en baten |
|
Saldo buitengewone lasten en baten |
|
|
|
Saldo na buitengewone lasten en baten |
2.223.943 |
|
|
Resultaatbestemming |
|
Storting reserves |
387.684 |
Onttrekking reserves |
36.596 |
Saldo resultaatbestemming |
351.088 |
|
|
|
|
Saldo na
resultaatbestemming |
2.575.031 |
3.4.
Programma 3. Ontwikkelingen
|
Onder het programma
Ontwikkelingen staan de diensten, producten en werken beschreven die behoren
bij de ontwikkeling van nieuwe gebieden en nieuw beleid binnen de werkingssfeer
van de gemeenschappelijke regeling.
Algemeen
voor 2005 liggen de hoofdaccenten op de
bestuurlijke uitbreiding van het recreatieschap en de
realisatie van verschillende recreatieve
voorzieningen.
-
Het
ontwikkelen van en gestalte geven aan een bepaalde bestuursstijl die aansluit
op de wensen van de deelnemers en de wettelijke eisen (o.a. aanpassing van de
Gemeenschappelijke Regeling);
-
zoeken naar
uitbreiding, met name in bestuurlijke zin, in de richting van de Haagse regio.
-
mogelijkheden
Vitaal Platteland benutten i.o.m. Agrarisch natuurbeheer.
-
Een pro-actief
beleid op het gebied van communicatie en promotie als helder en herkenbaar
aanspreekpunt voor bewoners en recreanten. Bij ontwikkelingen en herinrichting
is overleg met omwonenden en belanghebbenden onderdeel van het proces.
-
Voortzetten en
uitbouwen Samenwerkingsoverleg Midden-Delfland. De deelnemende partijen
onderschrijven de doelstellingen van het Schap.
-
Differentiatie
aanbrengen en op peil houden van kwaliteit in aanbod van recreatieve
voorzieningen binnen en tussen deelgebieden, rekening houdend met recreatieve
vraag uit de regio.
-
Het vergroten
van de bereikbaarheid van Midden-Delfland vanuit de omliggende steden en
gemeenten door fiets-en wandelverbindingen te ontwikkelen.
Producten
Planvorming & Advisering
Beleidsplannen
Beheervisie
Midden-Delfland
De laatste
beheervisie stamt uit 1996. De laatste recreatieterreinen die in het kader van
de Reconstructie voor het recreatieschap worden aangelegd worden in 2007
opgeleverd. In de afgelopen 10 jaar zijn veel nieuwe gebieden in beheer genomen
en hebben zich ontwikkelt. In de beheervisie wordt het beleid rond doelgroepen,
capaciteit, zonering, landschapskenmerken, ontwerp, ecologie vastgelegd. De
beheervisie zal begin 2007 worden vastgesteld door het bestuur.
Additioneel
Enkele projecten
nog niet zijn te ramen, hiervoor zullen separaat voorstellen met
kredietaanvragen aan het bestuur worden aangeboden.
Routestructuurplan
Vanuit het
routestructuurplan worden in 2006 verschillende deelprojecten onderscheiden.
-
Additioneel
deelproject ‘Veiligheidsmaatregelen’
Projectvoorstel nog in te dienen
-
Additioneel
deelproject ‘Verbeteren knooppunten en voorzieningen’
Projectvoorstel nog in te dienen
-
Additioneel
deelproject ‘Fietsknooppuntsysteem’, in 2005 is dit project reeds van start
gegaan.
-
Additioneel
deelproject ‘Stad-land bewegwijzering’
Projectvoorstel nog in te dienen
-
Additioneel
deelproject ‘Ruiterroutes en voorzieningen’, in 2005 is dit project reeds van
start gegaan.
Watersportactieplan
Additionele
projectvoorstellen voor deelprojecten nog separaat in te dienen
Herinrichting Oeverbos
Projectvoorstel
wordt in 2005 ingediend.
Vlinderroute Abtswoudse Bos
Plan is in 2005
goedgekeurd. Uitvoering winter 2005 – 2006. Opening in voorjaar 2006.
Economisch & Juridische Zaken
Ontwikkeling
Onder dit product
valt een breed scala aan activiteiten. Het gaat hierbij zowel om ontwikkelingen
op het economisch-juridische vlak zoals grondaankopen voor uitbreiding van het
beheerareaal, ontwikkelen van nieuwe recreatieve ondernemingen in de
recreatiegebieden, opstellen van nieuw beleid aangaande erfpacht e.d. Als ook om het ontwikkelen van de
beleidsmatige kant van bijvoorbeeld de vergunningverlening en
evenementenaanvragen. Tevens vindt begeleiding plaats bij de commerciële invulling
de ontwikkeling van het DOP NOAP-terrein.
Marketing & Communicatie
Additioneel
Vernieuwde opzet onderzoek
Tot nu toe heeft
recreantenonderzoek altijd per Schap plaatsgevonden. Gebruikelijk was om dit 1x
per 5 jaar te laten uitvoeren. Er werd met name gekeken naar de huidige
bevindingen van bezoekers op basis van afgelegd bezoek. Dit leverde zeer
bruikbare informatie op over o.m. het gebruik van het gebied en de waardering.
Hoewel de
informatie uit deze onderzoeken waardevol is gebleken, is er een aantal
kanttekeningen te plaatsen, zoals:
-
het geeft geen
benchmarkinformatie: er wordt niet onderzocht hoe het gebied scoort t.o.v.
omliggende gebieden of zich t.o.v. deze gebieden onderscheidt. Bovendien zijn
de diverse onderzoeken niet eenduidig opgebouwd, waardoor de gegevens vaak ook
niet te vergelijken zijn;
-
het geeft
alleen informatie over de huidige gebieden, niet over eventuele uitbreidingen
of nieuw te verwerven gebieden;
-
de huidige
onderzoeken geven alleen informatie over recreanten en niet over andere
gebruikers van het gebied, zoals exploitanten, verenigingen, agrariers, etc.;
-
bij
gebiedsontwikkeling en/of bij het ontwikkelen van
(marketing)communicatieplannen is het noodzakelijk dat er behalve informatie
over de huidige situatie (bijvoorbeeld beschrijving van sterkten en zwakten in
de schapsonderzoeken), ook structurele informatie beschikbaar is over
ontwikkelingen op de langere termijn, zoals trends, demografische
ontwikkelingen, ICT-ontwikkelingen op het gebied van communicatie, etc. Deze
gegevens zijn nu nog te weinig beschikbaar.
Bij de vernieuwde
opzet worden deze punten meegenomen. De opzet is om een onderzoek te gaan
uitvoeren voor alle schappen tegelijk, waarbij het onderzoek onderverdeeld zal
worden in 2 onderdelen:
-
Deskresearch naar
trends en ontwikkelingen;
-
veld- en
Internetonderzoek onder gebruikers
Onderdeel 1:
Deskresearch naar trends en ontwikkelingen
Bij dit onderdeel
wordt literatuuronderzoek gedaan naar o.m. demografische ontwikkelingen en
trends op het gebied van recreatie, tekorten die in de toekomst gaan ontstaan
op het gebied van openluchtrecreatie en hoe deze tekorten kunnen worden
opgevangen, welke vormen van leisureontwikkeling interessant zijn, etc.
Met behulp van de
verkregen informatie kunnen de schapsgebieden beter geprofileerd worden t.o.v.
omliggende gebieden en kan bij de inrichting aangesloten worden bij de wensen
van deze tijd.
Onderdeel 2: Veld-
en Internetonderzoek onder gebruikers
Bij dit onderdeel
zullen zowel benchmarkgegevens verkregen worden als specifieke gegevens over
het schapsgebied, zoals waardering van bezoekers, herkomst, aantal bezoekers
etc.
Door middel van de
benchmarkgegevens wordt inzichtelijk hoe het schapsgebied het doet t.o.v.
omliggende gebieden en wordt informatie gegeven hoe het Schap zich duidelijker
kan onderscheiden.
Door er behalve
recreanten ook andere type respondenten bij te gaan betrekken (zoals
exploitanten en verenigingen) ontstaat een compleet beeld, dat ook te gebruiken
is voor het ontwikkelen van o.m. gebiedsvisies.
Planning
In 2005 zal middels
een bestuursvoorstel de uitgewerkte opzet worden voorgelegd. In het 2e
kwartaal van 2006 zal het onderzoek dan uitgevoerd worden.
(exclusief
additionele producten)
|
Begroting
2006 |
Lasten |
|
Totaal
lasten |
45.570 |
|
|
baten |
|
|
|
Totaal
baten |
|
|
|
Saldo gewone bedrijfsvoering |
45.570 |
|
|
Buitengewone
lasten en baten |
|
Buitengewone afschrijvingen |
329.017 |
Saldo buitengewone lasten en baten |
329.017 |
|
|
Saldo na buitengewone lasten en baten |
374.587 |
|
|
Resultaatbestemming |
|
Onttrekking investeringsreserve |
329.017 |
Saldo resultaatbestemming |
-329.017 |
|
|
|
|
Saldo na
resultaatbestemming |
45.570 |
Toelichting:
De lasten betreft
buitengewone afschrijvingen in verband met de in 2006 gerealiseerde investeringen
met maatschappelijk nut, welke (baten) uit de investeringsreserve worden
onttrokken. De investeringen zijn onder 5.2. Investeringen materiële
voorzieningen opgenomen.
3.5.
Toelichting op de algemene dekkingsmiddelen
|
|
Begroting
2006 |
Lasten |
|
|
|
Onvoorzien |
10.000 |
|
|
Totaal
lasten |
10.000 |
|
|
baten |
|
Financiën |
290.000 |
Deelnemersbijdrage |
2.609.301 |
Totaal
baten |
2.899.301 |
|
|
Saldo gewone bedrijfsvoering |
-2.889.301 |
|
|
Buitengewone
lasten en baten |
|
Saldo buitengewone lasten en baten |
|
|
|
Saldo na buitengewone lasten en baten |
-2.889.301 |
|
|
Resultaatbestemming |
|
Storting reserves |
|
onttrekking reserves |
|
Saldo resultaatbestemming |
|
|
|
|
|
Saldo na
resultaatbestemming |
-2.889.301 |
De lasten betreft
onvoorziene uitgaven. De baten zijn de in 2006 te ontvangn rentebaten en de
deelnemersbijdragen. De verdeling van de deelnemende gemeenten en het Rijk is
als volgt:
Het
exploitatiesaldo bedraagt: 2.609.301
Ministerie van LNV 1.017.150
Gemeente Westland 10.488
Provincie
Zuid-Holland 32% 506.132
Gemeente Delft 16% 253.066
Gemeente
Maassluis/Schiedam/Vlaardingen 50% 790.831
Verdeling gemeente
Maassluis/Schiedam/Vlaardingen:
Gemeente Maassluis 19% 150.258
Gemeente Schiedam 39% 308.424
Gemeente
Vlaardingen 42% 332.149
790.831
Het weerstandsvermogen
is gedefinieerd als “het vermogen van
het Recreatieschap om niet structurele financiële risico’s op te kunnen vangen
teneinde zijn taken te kunnen voortzetten. Het weerstandsvermogen bestaat uit
de relatie tussen weerstandscapaciteit (zijnde de middelen waarover het Schap
kan beschikken om niet begrote kosten te dekken) en de risico’s waarvoor geen
voorzieningen zijn getroffen of verzekeringen voor zijn afgesloten. Het
weerstandsvermogen is van belang voor het bepalen van de gezondheid van de
financiële positie van het Schap voor het begrotingsjaar, maar ook voor de
meerjarenraming.
Weerstandscapaciteit
De
weerstandscapaciteit van het Schap wordt berekend uit:
Onvoorzien € 10.000,--
Algemene Reserve € 649.287,--
Het nog niet
ingezette deel van de bestemmingsreserves € 5.121.008,--
Totaal €
5.780.295,--
Risicoparagraaf 2006
Op de
geprognosticeerde balans van de begroting 2004 worden de posten verantwoord op
basis van de besluitvorming, die het bestuur in het verleden heeft genomen, en
de kennis m.b.t. de wetgeving en de feitelijke beperkingen, welke thans bekend
is bij het bestuur en de organisatie.
Gelet op de huidige
besluitvorming kan het Recreatieschap op de volgende onderdelen een extra risico
lopen, dat thans niet financieel is onderbouwd in de geprognosticeerde balans.
Puinstort
Lickebaert
Om het
recreatiegebied optimaal in te richten en in de toekomst de financiële lasten
voor de deelnemers te beperken had het Recreatieschap een huurovereenkomst
afgesloten met de PROAV voor het exploiteren van een stortplaats voor bedrijfs-
en sloopafval. De provincie heeft besloten dat de stortplaats niet doorgaat.
Hierdoor kunnen voor het Recreatieschap aanzienlijke problemen ontstaan met
betrekking tot de financiën. Op de balans staan reeds twee posten
(voorbereiding puinstort en aanleg wielerparcours) verantwoord welke
gefinancierd dienen te worden uit de inkomsten van dit contract. Per 1 januari
hebben beide projecten een gezamenlijke boekwaarde van € 272.130,-.
Beheer vervuilde
gronden
Het Recreatieschap
beheert op dit moment gronden, welke (enigszins) vervuild zijn, zoals bijv. het
Oeverbos. Voor zover bekend voldoen deze gronden aan de wettelijke normen welke
gebruikt worden voor buitenstedelijke recreatie. Wanneer er een wetswijziging
komt waarbij de normen verlaagd worden kan dit leiden tot financiële gevolgen
voor het Recreatieschap.
De huidige
wetgeving stelt dat de eigenaar van de grond verantwoordelijk is voor het nemen
van noodzakelijke maatregelen. Voor 2011 zal het recreatieschap in overleg met
andere partijen moeten starten met een saneringsplan in het Oeverbos. Dit op
basis van de in 2001 afgegeven concept-beschikking door het bevoegd gezag in
het kader van de wet bodembescherming.
Het risico bestaat
dat bij de overdracht in erfpacht van de nog door het Rijk te verwerven
gronden, eveneens vervuilde locaties
aanwezig kunnen zijn.
Prijspeil
investeringen
De bedragen betrekking hebbende op
investeringen in het kader van de inrichting van Midden-Delfland West en
Midden-Delfland Oost welke zijn opgenomen in deze begroting zijn slechts
ramingen. Op het moment van uitvoeren zullen deze bedragen wellicht bijgesteld moeten
worden aan het inflatieniveau van dat moment.
In de
Programmabegroting 2005 is vermeld, dat ten behoeve van de Voorziening Groot
Onderhoud een nadere onderbouwing zal worden gegeven. Deze onderbouwing is noodzakelijk
in verband met de regelgeving als vervat in het BBV. Daarnaast heeft de
accountant in het recente verleden op de noodzaak van een onderbouwing gewezen.
Binnen G.Z-H is in de tweede helft van 2004 vastgesteld, dat het vigerende
Integraal Terrein Beheersysteem (ITB) niet het geschikte instrumentarium heeft
om een betrouwbare cijfermatige onderbouwing te leveren.
Dit heeft er toe
geleid dat nog in 2004 is overgegaan tot de aanschaf van een nieuw Terrein
Beheer Systeem (TBS), dat wèl deze onderbouwing kan leveren. Met het
installeren van dit TBS, het invoeren van alle gegevens, het converteren van
gegevens uit ITB naar TBS en het opleiden van de medewerkers in dit nieuwe
systeem is in 2005 een aanvang gemaakt. De verwachting is, dat medio 2005 het systeem
uitvoeringsklaar is, waarbij het nog in dat jaar benut kan worden voor het
uitwerken van een viertal scenario’s voor wat betreft inrichting en het daarbij
te kiezen onderhoudsniveau.
Het voorgaande
betekent concreet, dat op het moment van besluitvorming door het Dagelijks- en
Algemeen Bestuur over deze Programmabegroting 2006, de onderbouwing van de
Voorziening Groot Onderhoud nog niet beschikbaar is. De verwachting is dat deze
onderbouwing in de tweede helft van 2005 beschikbaar komt, waarna alsnog besluitvorming
met betrekking tot de Voorziening Groot Onderhoud kan plaatsvinden.
In deze
onderbouwing zullen niet alleen de verschillende scenario’s qua beheersniveau
worden voorgelegd, tevens zullen alle denkbare begrotingsrelevante middelen en
voorzieningen ter besluitvorming worden voorgelegd om aldus voor de komende
jaren de instandhouding van de gebieden te garanderen.
Ook in 2006 is het
verrichten van Groot Onderhoud noodzakelijk ten einde de duurzame
instandhouding van de gebieden te garanderen. In verband hiermede is door G.Z-H
een inventarisatie gehouden en zijn prioriteiten gesteld (einde technische
levensduur, veiligheid, gebruik) voor wat betreft de in 2006 uit te voeren
werkzaamheden, zulks in relatie tot de in de Voorziening Groot Onderhoud aanwezige
financiële middelen en reeds gedane besluitvorming ten aanzien van dotaties.
Financiering van de
vaste activa van het Schap vindt op dit moment voornamelijk plaats met eigen
vermogen. Voor de komende jaren zullen de investeringen in beeld worden
gebracht (investeringsplan). Een deel van deze toekomstige investeringen zullen
worden gefinancierd uit de investeringsreserve.
Overzicht rente en aflossing langlopende
schulden dienstjaar 2006
De overtollige
kasmiddelen van het Schap worden voor een deel in deposito bij de Bank
Nederlandse Gemeenten belegd. Teneinde een wat hoger rendement te behalen op
deposito mogelijk is, wordt bij de Fortis bank een speciale (spaar)rekening
aangehouden. De rentevergoeding is afhankelijk van de geldmarkt. Rekenig wordt
gehouden met een percentage van ca. 3%.
Kasgeldlimiet
De kasgeldlimiet
voor het Recreatieschap Midden-Delfland is vastgesteld op 8,2% en is een bedrag
ter grootte van een percentage van het totaal van de jaarbegroting in enig
jaar. Deze limiet stelt grenzen aan de financiering met een rentetypische
looptijd korter dan een jaar. Zoals aangegeven vindt de financiering met eigen
middelen plaats en voldoet het Schap aan deze limiet.
Renterisiconorm
De renterisiconorm
heeft betrekking op de bepaling van het renterisico van de vaste schuld en
uitzettingen met een rentetypische looptijd van een jaar of langer. Ook deze
norm levert geen problemen op.
De afspraken
omtrent de dienstverlening door G.Z-H aan het Recreatieschap Midden-Delfland
zijn vastgelegd in de zogehete Dienstverleningsovereenkomst (DVO). Als
onderdeel van het verbeterplan G.Z-H is een meerjarige DVO opgesteld, welke per 1 januari 2003 is
ingegaan.
In deze
Dienstverleningsovereenkomst, met uitzondering van beschikbaar gestelde
kredieten, is opgenomen dat G.Z-H als bestuursdienst voor het Schap optreedt.
Productomschrijving |
1. Bestuur |
2. Beheer, onderhoud en
exploitatie gebieden |
3. Ont-wikkelingen |
Algemene dekkings-middelen |
Totaal |
Bestuursondersteuning |
138.111 |
|
|
|
138.111 |
Economisch &
Juridische zaken |
|
47.520 |
10.200 |
|
57.720 |
Marketing & Communicatie |
|
45.408 |
|
|
45.408 |
Planvorming & Advisering |
|
111.091 |
35.370 |
|
146.461 |
Toezicht &
Handhaving |
|
172.469 |
|
|
172.469 |
Financiën |
68.789 |
|
|
|
68.789 |
Onderhoud |
|
312.984 |
|
|
312.984 |
Totaal |
206.900 |
689.472 |
45.570 |
|
941.942 |
III.
De financiële begroting
Omschrijving |
31-12-2005 x € 1.000 |
31-12-2006 x € 1.000 |
|
|
|
Activa |
|
|
Vaste activa |
5.353 |
|
Vlottende activa |
11.354 |
11.268 |
Totaal
activa |
16.972 |
16.621 |
|
|
|
Passiva |
|
|
Algemene Reserve |
649 |
649 |
Bestemmingsreserves |
5.099 |
5.121 |
Voorzieningen |
10.765 |
10.430 |
|
|
|
Vreemd vermogen
lang |
459 |
420 |
Totaal
passiva |
16.972 |
16.621 |
ACTIVA |
|
|
|
|
|
Materiele
vaste activa € 5.352.729,- (31
december 2006) |
|
|
Geraamde boekwaarde per 1 januari 2006 |
€ |
5.617.169 |
Investeringen 2006 |
€ |
329.017 |
|
€ |
5.946.186 |
afschrijvingen 2006 |
€ |
264.440 |
buitengewone afschrijvingen activa met |
|
|
maatschappelijk nut |
€ |
329.017 |
Geraamde boekwaarde per 31-12-2006 |
€ |
5.352.729 |
|
|
|
|
|
|
Een totaaloverzicht van de investeringen materiele
voorzieningen is |
|
|
onder 5.2 opgenomen. |
|
|
|
|
|
Vlottende activa |
|
|
|
|
|
Dit betreft liquide- en in deposito belegde middelen. |
|
|
|
|
|
Voor nadere toelichting wordt u verwezen naar
paragraaf 4.3 |
|
|
financiering |
|
|
|
|
|
PASSIVA |
|
|
|
|
|
Reserves
€ 5.710.295 (31 december 2006) |
|
|
Voor een specificatie en verloop van de reserves
verwijzen wij u naar |
|
|
5.4 (Staat van reserves).Hieronder volgen enige
tekstmatige |
|
|
toelichtingen |
|
|
|
|
|
Algemene Reserve |
|
|
Geraamde boekwaarde per 31 december 2006 |
€ |
649.287 |
|
|
|
Bestemmingreserves € 5.126.208 (31 december 2006) |
|
|
|
|
|
Egalisatiereserve |
|
|
Geraamde boekwaarde per 31 december 2006 |
€ |
2.529.151 |
|
|
|
Investeringsreserve |
|
|
Investeringsreserve aanvang 2006 |
€ |
1.584.164 |
bij: storting 2006 |
€ |
350.000 |
|
€ |
1.934.164 |
af: buitengewone afschrijvingen met maat- |
|
|
schappelijk nut in de openbare ruimte. |
€ |
329.017 |
|
€ |
1.605.147 |
|
|
|
Reserve recreantenonderzoek |
|
|
Geraamde boekwaarde per 1 januari 2006 |
€ |
179.490 |
bij: storting 2006 |
€ |
13.500 |
af: recreantenonderzoek |
€ |
0 |
Geraamde boekwaarde per 31 december 2006 |
|
192.990 |
|
|
|
Reserve Afkoopsommen |
|
|
Geraamde boekwaarde per 31 december 2006 |
€ |
793.720 |
|
|
|
Voorzieningen
€ 10.435.648 (31 december 2006) |
|
|
|
|
|
Erfpachtcontracten |
|
|
Geraamde boekwaarde per 31 december 2006 |
€ |
246.537 |
|
|
|
Groot Onderhoud |
|
|
|
|
|
Geraamde boekwaarde per 31 december 2006 |
€ |
847.105 |
M.i.v. 2005 komen de kosten van GZH-personeel t.b.v.
groot-onderhoud |
|
|
t.l.v. deze voorziening. Vooruitlopend op het
beheerplan Midden-Delfland Oost |
|
|
en in afwachting van een onderbouwd meerjarenplan
wordt de dotatie |
|
|
reeds opgehoogd naar € 270.059,-. |
|
|
De onttrekking uit deze voorziening bedraagt voor 2006
€ 633.600,-. Zie paragraaf 5.3. |
|
|
|
|
|
Mileuprojecten (DOP/NOAP) |
|
|
Geraamde boekwaarde per 31 december 2006 |
€ |
5.503.419 |
|
|
|
Inrichting DOP/NOAP-locatie |
|
|
Geraamde boekwaarde per 31 december 2006 |
€ |
3.833.257 |
|
|
|
NB: Als gevolg van extra stortingen op de DOP-NOAP kan
dit bedrag nog worden verhoogd. |
|
|
In de onttrekking
aan de voorziening Groot Onderhoud is opgenomen een bedrag van € 101.376,- voor
dienstverlening G.Z-H.
|
Rekening
2004 |
Begroting
2005 |
Begroting
2006 |
Lasten
en baten gewone bedrijfsvoering |
|
|
|
Programma bestuur |
|
182.783 |
268.700 |
Programma beheer, onderhoud en exploitatie gebied |
|
2.230.811 |
2.223.943 |
Programma ontwikkelingen |
|
64.943 |
45.570 |
Algemene dekkingsmiddelen: |
|
|
|
- overige
lasten en baten |
|
-290.000 |
-290.000 |
- onvoorzien |
|
10.000 |
10.000 |
-
deelnemersbijdrage |
|
-2.598.666 |
-2.609.301 |
Onvoorzien |
|
|
|
Totaal
lasten en baten gewone bedrijsvoering |
|
-400.129 |
-351.088 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Buitengewone
lasten en baten |
|
|
|
Buitengewone lasten |
|
108.143 |
329.017 |
Buitengewone baten |
|
|
|
Saldo buitengewone lasten en baten |
|
108.143 |
329.017 |
|
|
|
|
Saldo na buitengewone lasten en baten |
|
-291.986 |
-22.071 |
|
|
|
|
Resultaatbestemming |
|
|
|
Storting reserves |
|
400.129 |
387.684 |
Onttrekking reserves |
|
108.143 |
365.613 |
Saldo resultaatbestemming |
|
291.986 |
22.071 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Saldo na
resultaatbestemming |
|
|
|
|
Rekening
2004 |
Begroting
2005 |
Begroting
2006 |
Lasten |
|
|
|
Bestuursondersteuning |
|
122.090 |
189.611 |
Economisch & Juridische Zaken |
|
130.254 |
137.189 |
Marketing &
Communicatie |
|
69.259 |
67.908 |
Planvorming &
Advisering |
|
191.607 |
146.461 |
Toezicht & Handhaving |
|
169.536 |
172.469 |
Financiën |
|
141.692 |
79.089 |
Onderhoud |
|
1.999.191 |
2.051.837 |
Onvoorzien |
|
10.000 |
10.000 |
Totaal
lasten |
|
2.833.629 |
2.854.564 |
|
|
|
|
Baten |
|
|
|
Economisch & Juridische Zaken |
|
298.313 |
302.042 |
Planvorming & Advisering |
|
|
431 |
Financiën |
|
290.000 |
290.000 |
Onderhoud |
|
46.779 |
3.878 |
Deelnemersbijdrage |
|
2.598.666 |
2.609.301 |
Totaal
baten |
|
3.233.758 |
3.205.652 |
|
|
|
|
Saldo gewone bedrijfsvoering |
|
-400.129 |
-351.088 |
|
|
|
|
Buitengewone
lasten en baten |
|
|
|
Buitengewone lasten |
|
108.143 |
329.017 |
Buitengewone baten |
|
|
|
Saldo buitengewone lasten en baten |
|
108.143 |
329.017 |
|
|
|
|
Saldo na buitengewone lasten en baten |
|
-291.986 |
-22.071 |
|
|
|
|
Resultaatbestemming |
|
|
|
Storting reserves |
|
400.129 |
387.684 |
Onttrekking reserves |
|
108.143 |
365.613 |
Saldo resultaatbestemming |
|
291.986 |
22.071 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Saldo na
resultaatbestemming |
|
|
|
Analyse
Er zijn interne
(budgettair neutrale) verschuivingen doorgevoerd. Dit heeft tot gevolg dat de
objectieve vergelijking van de afzonderlijke producten ten opzichte van het
jaar 2005 niet mogelijk is.
Ten opzichte van de
begroting 2005 zijn de producten aangepast met 1,73% voor de te verwachten loon-en
prijsontwikkelingen. Hierbij wordt de compensatie die de gemeenten via het
gemeentefonds voor deze ontwikkelingen ontvangen, gevolgd.
Bestuursondersteuning
In 2006 is de
product-programma indeling ten opzichte van 2005 geoptimaliseerd. Het product bestuursondersteuning
is ten opzichte van 2005 € 66.645,- hoger. Dit wordt verklaard door indexering
en verschuiving van de dienstverlening G.Z-H over de diverse
producten/programma’s.
Onder dit product
zijn onder andere werkzaamheden met betrekking tot de programmabegroting,
jaarrekening-jaarverslag en bestuursrapportages opgenomen.
Het aandeel van
financiën in deze werkzaamheden is in tegenstelling tot 2005 nu ook onder dit
product opgenomen. Een verlaging van met name de dienstverlening G.Z-H onder
het product financiën is hier het gevolg van.
Economisch &
Juridische Zaken
Aan de Reserve Afkoopsommen
wordt een bedrag van € 24.184,- toegevoegd welke is gebaseerd op een
gemiddeld deposito rentepercentage van
3%. Van de lopende erfpachtcontracten zin drie canons afgekocht, jaarlijks
wordt een bedrag aan de Reserve Afkoopsommen onttrokken. Conform de
comptabileitsvoorschriften dienen de toevoegingen en de onttrekkingen via de
resultatenrekening te worden verantwoord. Dit verklaart de toename van de
kosten van bovengenoemd product.
Bovendien heeft
naast indexering in dit product ook een verschuiving van dienstverlening van
producten/programma’s plaatsgevonden. In 2005 viel een gedeelte van de
dienstverlening onder het programma Bestuur. Voortschrijdend inzicht heeft
ertoe geleid dat dit product totaal valt onder programma beheer
Planvorming &
Advisering
Dit product is in
verband met verschuivingen neerwaarts bijgesteld.
Voor het eerst in
de begroting 2006 worden de opbrengsten verkregen uit bijdragen subsidiebeheer
verdeeld in producten volgens de verdeelsleutel 10/90. 90% in het product
Onderhoud en 10% in Planvorming & Advisering.
Marketing &
Communicatie
De post
buitengewone lasten betreft gereedgekomen investeringen die in één keer ten
laste van de investeringsreserve wordt geboekt en verloopt via de
resultatenrekening. Daar deze kosten worden gedekt vanuit de reserve dienen
deze kosten via de resultatenrekening te worden verantwoord.
Financiën
De daling ten
opzichte van 2005 is het gevolg van het
verschuiven van de werkzaamheden zoals hiervoor bij het product
Bestuursondersteuning opgenomen. Dit product is nu geheel in het programma
Bestuur ondergebracht.
Onderhoud
Ten opzichte van
2005 heeft er een verschuiving tussen diverse producten plaatsgevonden. In
afwachting van het nieuwe Terrein Beheer Systeem (TBS), welke mede zal worden
gebuikt voor onderbouwing van de voorziening Groot Onderhoud is de dotatie aan
de voorzieing verhoogd. Onder de dienstverlening van G.Z-H is een bijdrage
opgenomen voor de exploitatielasten van het steunpunt. Dit wordt gecompenseerd
door een verlaging van de post leveranties en diensten derden. E.e.a. verloopt
budgettair neutraal. De post buitengewone lasten betreft gereedgekomen
investeringen die in één keer ten laste van de investeringsreserve wordt
geboekt, e.e.a. verloopt via de resultatenrekening.
De bijdrage quartaire
wegenfonds is per 2006 komen te vervallen.
6.2.
Programma 1. Bestuur
|
Onder het programma
Bestuur staan de diensten en producten beschreven ten behoeve van directe
ondersteuning van het bestuur.
|
Rekening
2004 |
Begroting
2005 |
Begroting
2006 |
Lasten |
|
182.783 |
268.700 |
Baten |
|
|
|
Saldo gewone bedrijfsvoering |
|
182.783 |
268.700 |
|
|
|
|
Buitengewone
lasten en baten |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Resultaatbestemming |
|
|
|
|
|
|
|
Saldo na
resultaatbestemming |
|
182.783 |
268.700 |
|
Rekening
2004 |
Begroting
2005 |
Begroting
2006 |
Lasten |
|
|
|
Bestuursondersteuning |
|
122.090 |
189.611 |
Economisch & Juridische Zaken |
|
2.100 |
|
Marketing & Communicatie |
|
549 |
|
Financiën |
|
58.044 |
79.089 |
|
|
|
|
Totaal
lasten |
|
182.783 |
268.700 |
|
|
|
|
Baten |
|
|
|
Totaal
baten |
|
|
|
|
|
|
|
Saldo gewone bedrijfsvoering |
|
182.783 |
268.700 |
|
|
|
|
Buitengewone
laten en baten |
|
|
|
Saldo buitengewone lasten en baten |
|
|
|
|
|
|
|
Saldo na buitengewone lasten en baten |
|
182.783 |
268.700 |
|
|
|
|
Resultaatbestemming |
|
|
|
Saldo resultaatbestemming |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Saldo na
resultaatbestemming |
|
182.783 |
268.700 |
6.3.
Programma 2. Beheer, onderhoud en exploitatie gebieden
|
Onder het programma
Beheer, onderhoud en exploitatie van gebieden staan de diensten, producten en
werken beschreven die behoren bij het herinrichten, beheren en exploiteren van
de bestaande natuur- en recreatiegebieden (functiebehoud).
|
Rekening
2004 |
Begroting
2005 |
Begroting
2006 |
Lasten |
|
2.575.903 |
2.530.294 |
Baten |
|
345.092 |
306.351 |
Saldo gewone bedrijfsvoering |
|
2.230.811 |
2.223.943 |
|
|
|
|
Buitengewone
lasten en baten |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Resultaatbestemming |
|
400.129 |
351.088 |
|
|
|
|
Saldo na
resultaatbestemming |
|
2.630.940 |
2.575.031 |
|
|
Rekening
2004 |
Begroting
2005 |
Begroting
2006 |
|
|
Lasten |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Economisch & Juridische Zaken |
|
128.154 |
126.989 |
|
|
Marketing &
Communicatie |
|
64.034 |
67.908 |
|
|
Planvorming &
Advisering |
|
131.340 |
111.091 |
|
|
Toezicht & Handhaving |
|
169.536 |
172.469 |
|
|
Financiën |
|
83.648 |
|
|
|
Onderhoud |
|
1.999.191 |
2.051.837 |
|
|
Totaal
lasten |
|
2.575.903 |
2.530.294 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Baten |
|
|
|
|
|
Onderhoud |
|
46.779 |
3.878 |
|
|
Planvorming & Advisering |
|
|
431 |
|
|
Ecoomisch & Juridische Zaken |
|
298.313 |
302.042 |
|
|
Totaal
baten |
|
345.092 |
306.351 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Saldo gewone bedrijfsvoering |
|
2.230.811 |
2.223.943 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Buitengewone
lasten en baten |
|
|
|
|
|
Saldo buitengewone lasten en baten |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Saldo na buitengewone lasten en baten |
|
2.230.811 |
2.223.943 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Resultaatbestemming |
|
|
|
|
|
Storting reserves |
|
400.129 |
387.684 |
|
|
Onttrekking reserves |
|
|
36.596 |
|
|
Saldo resultaatbestemming |
|
400.129 |
351.088 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Saldo na
resultaatbestemming |
|
2.630.940 |
2.575.031 |
|
6.4.
Programma 3. Ontwikkelingen
|
|||||
Onder het programma
Ontwikkelingen staan de diensten, producten en werken beschreven die behoren
bij de ontwikkeling van nieuwe gebieden en nieuw beleid binnen de werkingssfeer
van de gemeenschappelijke regeling.
|
Rekening
2004 |
Begroting
2005 |
Begroting
2006 |
Lasten |
|
64.943 |
45.570 |
Baten |
|
|
|
Saldo gewone bedrijfsvoering |
|
64.943 |
45.570 |
|
|
|
|
Buitengewone
lasten en baten |
|
108.143 |
329.017 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Resultaatbestemming |
|
-108.143 |
-329.017 |
|
|
|
|
Saldo na
resultaatbestemming |
|
64.943 |
45.570 |
|
Rekening
2004 |
Begroting
2005 |
Begroting
2006 |
Lasten |
|
|
|
Economisch & Juridische Zaken |
|
|
10.200 |
Marketing &
Communicatie |
|
4.676 |
|
Planvorming &
Advisering |
|
60.267 |
35.370 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totaal
lasten |
|
64.943 |
45.570 |
|
|
|
|
Baten |
|
|
|
|
|
|
|
Totaal
baten |
|
|
|
|
|
|
|
Saldo gewone bedrijfsvoering |
|
64.943 |
45.570 |
|
|
|
|
Buitengewone
laten en baten |
|
108.143 |
329.017 |
Buitengewone afschrijvingen |
|
108.143 |
329.017 |
|
|
|
|
Saldo buitengewone lasten en baten |
|
108.143 |
329.017 |
|
|
|
|
Saldo na buitengewone lasten en baten |
|
173.086 |
374.587 |
|
|
|
|
Resultaatbestemming |
|
|
|
Onttrekking investeringsreserve |
|
108.143 |
329.017 |
Saldo resultaatbestemming |
|
-108.143 |
-329.017 |
|
|
|
|
Saldo na
resultaatbestemming |
|
64.943 |
45.570 |
6.5.
Toelichting op de algemene dekkingsmiddelen
|
|
Rekening
2004 |
Begroting
2005 |
Begroting
2006 |
Lasten |
|
10.000 |
10.000 |
Baten |
|
2.888.666 |
2.899.301 |
Saldo gewone bedrijfsvoering |
|
-2.878.666 |
-2.889.301 |
|
|
|
|
Buitengewone
lasten en baten |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Resultaatbestemming |
|
|
|
|
|
|
|
Saldo na
resultaatbestemming |
|
-2.878.666 |
-2.889.301 |
|
Rekening
2004 |
Begroting
2005 |
Begroting
2006 |
Lasten |
|
|
|
|
|
|
|
Onvoorzien |
|
10.000 |
10.000 |
|
|
|
|
Totaal
lasten |
|
10.000 |
10.000 |
|
|
|
|
baten |
|
|
|
Financiën |
|
290.000 |
290.000 |
Deelnemersbijdrage |
|
2.598.666 |
2.609.301 |
Totaal
baten |
|
2.888.666 |
2.899.301 |
|
|
|
|
Saldo gewone bedrijfsvoering |
|
-2.878.666 |
-2.889.301 |
|
|
|
|
Buitengewone
lasten en baten |
|
|
|
Saldo buitengewone lasten en baten |
|
|
|
|
|
|
|
Saldo na buitengewone lasten en baten |
|
-2.878.666 |
-2.889.301 |
|
|
|
|
Resultaatbestemming |
|
|
|
Storting reserves |
|
|
|
onttrekking reserves |
|
|
|
Saldo resultaatbestemming |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Saldo na
resultaatbestemming |
|
-2.878.666 |
-2.889.301 |
IV. Meerjarenraming
|
Begroting
2006 |
Begroting
2007 |
Begroting
2008 |
Begroting
2009 |
Lasten
en baten gewone bedrijfsvoering |
|
|
||
programma bestuur |
268.700 |
268.700 |
268.700 |
268.700 |
programma beheer, onderhoud en exploitatie gebied |
2.223.943 |
2.223.943 |
2.623.943 |
2.623.943 |
programma ontwikkelingen |
45.570 |
45.570 |
45.570 |
45.570 |
algemene dekkingsmiddelen: |
|
|
|
|
- overige
lasten en baten |
-290.000 |
-290.000 |
-290.000 |
-290.000 |
-
onvoorzien |
10.000 |
10.000 |
10.000 |
10.000 |
-
deelnemersbijdrage |
-2.609.301 |
-2.609.301 |
-3.009.301 |
-3.009.301 |
|
|
|
|
|
Totaal
lasten en baten gewone bedrijfsvoering |
-351.088 |
-351.088 |
-351.088 |
-351.088 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Buitengewone
lasten en baten |
|
|
|
|
Buitengewone lasten |
329.017 |
329.017 |
329.017 |
329.017 |
Buitengewone baten |
0 |
0 |
0 |
0 |
Saldo buitengewone lasten en baten |
329.017 |
329.017 |
329.017 |
329.017 |
|
|
|
|
|
Saldo na buitengewone lasten en baten |
-22.071 |
-22.071 |
-22.071 |
-22.071 |
|
|
|
|
|
Resultaatbestemming |
|
|
|
|
Storting reserves |
387.684 |
387.684 |
387.684 |
387.684 |
Onttrekking reserves |
365.613 |
365.613 |
365.613 |
365.613 |
Saldo resultaatbestemming |
22.071 |
22.071 |
22.071 |
22.071 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Saldo na
resultaatbestemming |
0 |
0 |
0 |
0 |
Investeringen in de
openbare ruimte met maatschappelijk nut dienen, volgens de BBV, bij voorkeur
niet te worden geactiveerd (zie ook grondslagen van de begroting). De
vrijgevallen afschrijvingen zullen worden gebruikt om bestaande activa zo snel
mogelijk af te schrijven. Dit betekent dat de vrijgevallen afschrijvingslasten
ter dekking zullen komen voor extra afschrijvingen van investeringen met
maatschappelijk nut.