Bijlage 6: convenant BAW-plus

I.                         Inleiding

Binnen de gemeente Delft hebben verschillende partijen afspraken gemaakt om in Delft het aantal ontruimingen te verminderen en te zorgen voor een adequate begeleiding van de betrokken huurders. Dit heeft zijn beslag gekregen in de overeenkomst “Voorkomen huisuitzettingen wegens overlast en huurschuld” die op 8 mei 2001 is ondertekend. Dit wordt genoemd “Bijzondere aandacht woonproblemen” (BAW).

Dit convenant, als bijlage bij de overeenkomst, dient ter vaststelling van nadere afspraken in het BAW-traject en is aanvullend op hiervoor genoemde overeenkomst.

Partijen zijn de burgemeester en wethouders van de gemeente Delft. Ten tweede de 4 Delftse corporaties (Vidomes ; Woonbron Delft; Woningstichting DUWO en Vestia Delft.

Het budgetteringsbureau Stoed, die het budgetbeheer regelt; Stichting Kwadraad, die de zorgcoördinator regelt; alsmede Stichting Woonbegeleiding, die begeleiding en behandeling van de doelgroep met pensioncontracten regelt, zijn contractpartners.

II.                       Overwegingen en doel

-         Doelgroep zijn huishoudens, huurders van een woning van een van de Delftse woningcorporaties, die dreigen uit hun woning te worden gezet vanwege overlast of een huurachterstand, waarbij het huishouden te maken heeft met

o        meervoudige problematiek (problemen van psychosociale of psychiatrische aard of een verslaving).

o        meervoudige problematiek hebben en er tevens kinderen jonger dan 18 jaar tot het huishouden behoren.

o        Kinderen jonger dan 18 jaar tot het huishouden behoren.

-         Doelstelling is deze huishoudens in een zo vroeg mogelijk stadium te herkennen en in contact te brengen met het budgetteringsbureau en de zorgcoördinator gericht op schuldhulp/budgetbeheer en zorgbegeleiding, teneinde een schuldsanering te realiseren op een zo kort mogelijke termijn, en zo ontruiming te voorkomen.

-         Doelstelling is de verantwoordelijkheden, taken, en termijnen in het BAW-traject vast te leggen en overeen te komen. Partijen stellen zich daarmee aanspreekbaar op voor hun eigen rol in het proces.

III.                     Verplichtingen van partijen

Partijen hebben een trajectplan opgesteld, dat als bijlage aan dit convenant is verbonden, waarin duidelijk is beschreven welke partij wanneer welke actie onderneemt en wat de doorlooptijd is van de diverse stappen. Dit trajectplan is verwerkt in de incassoprocedure van de woningcorporaties en is leidend voor alle partijen.

Alle partijen dragen zelf zorg voor voldoende capaciteit om de gevraagde activiteiten uit te voeren.

-         Woningcorporaties:

o        Dragen zorg voor een pro-actief incassobeleid waarbij de hierboven genoemde problematiek vroegtijdig aan het licht komt en dragen zorg voor afhandeling van verplichtingen binnen gestelde termijnen.

o        Bij de 2e aanmaning wordt de huurder attent gemaakt op de mogelijkheid om de Sociale Dienst te machtigen de huur door te betalen, zich aan te melden bij de Budgetwinkel voor schuldsanering en op de dienstverlening inzake budgetbeheer/budgetbegeleiding van het budgetteringsbureau.

o        Bij aanmelding van één of meer huishoudens bij de deurwaarder overlegt de corporatie de NAW-gegevens van betrokkenen aan de gemeente.

o        Zodra uit telefonisch contact, huisbezoek of informatie vanuit zorginstellingen of de zorgcoördinator blijkt dat een huishouden behoort tot de doelgroep met een duidelijk meervoudige problematiek, wordt de zorgcoördinator geïnformeerd om zonodig actie te ondernemen.

o        Doen na het vaststellen van het vonnis door de kantonrechter een check op het voorkomen van de doelgroep huishoudens met kinderen onder de 18 jaar onder de betreffende debiteuren en melden het betreffende huishouden terstond of zelf aan bij zowel het budgetteringsbureau als de zorgcoördinator of geven in voorkomende gevallen het betreffende huishouden het dringende advies zich zelf binnen 7 werkdagen aan te melden bij budgetteringsbureau en zorgcoördinator (wijze waarop wordt nog nader ingevuld). Stellen in voorkomende gevallen woningen beschikbaar aan Stichting Woonbegeleiding voor een pensioncontract. Leveren de gevraagde eigen personele inzet om niet.

o        Dragen ervoor zorg dat tijdig een alternatieve woning beschikbaar is indien met een huishouden een pensioncontract wordt afgesloten en derhalve tot ontruiming van de bestaande huurwoning wordt overgegaan.

-     Gemeente Delft :

o        Heeft een inspanningsverplichting om voor machtigingen tot tijdige doorbetaling van de huur te zorgen, bij diegenen voor wie een Sociale Dienstuitkering van toepassing is. Nog nader wordt afgesproken hoe cliënten een machtigingsformulier kunnen verkrijgen en hoe corporaties en sociale dienst het gezamenlijke werkproces rond het effectueren van de machtiging vormgeven.

o        Zorgt bij afgegeven machtigingen en bij aanwezigheid van voldoende inkomen voor tijdige doorbetaling (binnen 6 weken) en informeren de corporatie daaromtrent.

o        Geeft binnen 5 werkdagen na aanlevering lijst met debiteuren door woningcorporaties  aan of er of binnen die huishoudens kinderen jonger dan 18 jaar voorkomen.

-         Gemeente Delft (vakteam budgetwinkel):

o        Verzorgt bij aanmelding (door corporatie, budgetteringsbureau of zorgcoördinator) binnen zes weken na aanmelding een schuldsaneringsplan en deelt binnen zo mogelijk binnen vier maanden na het opstellen van het schuldsaneringsplan mee of het schuldsaneringsplan in werking zal treden.

o        Geeft per kwartaal een overzicht van de stand van zaken per aangemeld huishouden (door, budgetteringsbureau of zorgcoördinator), met een inschatting van wanneer het schuldsaneringsplan in werking kan treden. Een en ander krijgt vorm in een adequate kwartaalrapportage.

o        1 fte zal exclusief werken ten behoeve van door de zorgcoördinator en budgetteringsbureau aangemelde huishoudens. Eerst in het geval er niet voldoende te behandelen zaken beschikbaar zijn, kunnen overige cliënten die huurder zijn van een van de Delftse woningcorporaties in behandeling worden genomen.

-         Stichting Woonbegeleiding (contractpartner):

o        Zorgt, indien mogelijk, voor doorbetaling van de huur door middel van aanmelding bij het Budgetteringsbureau en/of de Sociale Dienst en voor schuldsanering door middel van aanmelding bij de Budgetwinkel.

o        Regelt begeleiding/behandeling m.b.t. de voor de doelgroep beschikbaar gestelde woningen met een pensioncontract.

o        Geeft per kwartaal een overzicht van de stand van zaken van de onder behandeling/begeleiding genomen huishoudens die pensioncontracten hebben met Stichting Woonbegeleiding. Een en ander krijgt vorm in een adequate kwartaalrapportage.

o        In een doorlooptijd van maximaal 4 weken wordt een pensioncontract afgesloten. Na minimaal 1 en maximaal 3 jaar gaat de huurovereenkomst over in een laatste kans overeenkomst of een regulier huurcontract. Bij het niet nakomen van verplichtingen vanwege het niet meewerken door cliënt wordt deze gemeld bij een opvanginstellingen en bij Bureau Jeugdzorg en vindt alsnog uitzetting plaats. Indien bij de Budgetwinkel, volgens wettelijke regels blijkt dat het huishouden onvoldoende aflossingscapaciteit heeft om de huurschuld in te lossen, stelt de Budgetwinkel de corporatie daarvan in kennis. De cliënt wordt aangemeld bij de budgetwinkel voor het WSNP traject en in overleg met partijen wordt naar een maatwerkoplossing gezocht.

-         Zorgcoördinator (contractpartner):

o        Stelt na aanmelding door de corporatie binnen 10 werkdagen de voorlopige diagnose of er sprake is van meervoudige problematiek of dat er alleen een financieel probleem is. In laatste geval rond hij het dossier af en meldt dat aan het budgetteringsbureau die tot budgetteringsafspraken tracht te komen. Indien er sprake is van een meervoudige problematiek, of er is sprake van een gezin met kinderen,< 18 jaar, vindt verdere bemiddeling plaats; zorgt voor toeleiding van het aangemelde huishouden naar de zorg.

o        Zorgt tegelijkertijd (voorzover nog niet geschied door corporatie) voor snelle toeleiding van het aangemelde huishouden naar budgetteringsbureau voor budgetbeheer (budgetteringscontract) een en ander in overleg met de corporatie.

o        Sluit laatste kans contracten af voor die huishoudens met wie de zorgcoördinator binnen een tijdsbudget van maximaal 8 uur tot afspraken komt. Van het laatste kans contract maakt het verplichte ‘budgetteringscontract’ en het schuldsaneringsplan onlosmakelijk onderdeel uit.

o        Indien de zorgcoördinator niet in staat is om binnen 8 uur tot zorgafspraken te komen met de zorginstanties en cliënt, dan valt die buiten de uitgangspunten van dit convenant en meldt de zorgcoördinator het huishouden aan bij het Meldpunt Bezorgd. Is het budgetteringsbureau wel tot afspraken gekomen over betaling van de lopende maandhuur en zijn er afspraken gemaakt over aflossing van de huurschuld dan vindt geen ontruiming plaats. Zijn die afspraken er niet of worden die niet nagekomen dan dan wordt het huishoudens aangemeld bij de Stichting Woonbegeleiding voor een pensioncontract waarna de ontruimingsprocedure ingang wordt gezet. De corporatie ontvangt een afsluitend dossier waarin de inspanningen van de zorgcoördinator en bijbehorende resultaten worden vermeld.

o        Geeft per kwartaal een overzicht van de stand van zaken van de onder behandeling/begeleiding genomen huishoudens. Een en ander krijgt vorm in een adequate kwartaalrapportage.

 

-         Budgetteringsbureau (contractpartner):

o        Verzorgt zo mogelijk voor de huurders die zich op advies van de corporaties aanmelden het verplichte budgetbeheer middels een ‘budgetteringscontract’ dat er binnen 4 tot 6 weken na de aanmelding behoort te liggen. Geldt dus ook voor huurders met laatste kanscontracten.

o        Huurder die behoort tot de doelgroep wordt na vonnis zeer zeer dringend doorverwezen door de corporatie om zich binnen 5 werkdagen zelf aan te melden bij het budgetteringsbureau doch de corporatie meldt de klant ook aan bij het budgetteringsbureau. Na aanmelding draagt het budgetteringbureau er zorg voor dat binnen 10 werkdagen periode contact tot stand is gekomen met de cliënt en draagt binnen een termijn van maximaal 6 weken voor een budgetteringscontract. Dat gebeurt onder de voorwaarde van verplicht budgetbeheer en het zorgdragen voor  een zo snel mogelijke doorbetaling van de lopende huren.

o        Indien het budgetteringsbureau niet in staat is om binnen 10 werkdagen met client een budgetteringscontract af te sluiten, dan informeert het budgetteringsbureau de zorgcoördinator en de client dat verdere bemiddeling wordt beëindigd. De corporatie meldt het huishouden aan bij de Stichting Woonbegeleiding voor een pensioncontract waarna de ontruimingsprocedure ingang wordt gezet. De corporatie ontvangt een afsluitend dossier waarin de inspanningen van het budgetteringsbureau en bijbehorende resultaten worden vermeld.

o        Is er bij de huurders die zich zelf melden of aangemeld worden door corporatie of zorgcoördinator sprake van omvangrijke huurschulden, die zonder een schuldsaneringsplan niet kunnen worden opgelost, dan wordt de klant doorverwezen naar de Budgetwinkel voor een schuldsaneringsplan.

o        Behoort de huurder tot de doelgroep met een meervoudige problematiek, dan informeert het budgetteringsbureau de zorgcoördinator die parallel van het budgetteringsbureau in contact tracht te komen met client (of dat al heeft).

o        Verzorgt voor huurders met wie de Stichting Woonbegeleiding een pensioncontract afsluit, het verplichte budgetbeheer via een ‘budgetteringscontract’ dat onlosmakelijk verbonden is aan het pensioncontract.

o        Verzorgt voor klanten van maatschappelijke organisaties en sociale dienst in Delft het budgetbeheer, maar de inzet en de kosten daarvan vallen buiten dit convenant.

o        Geeft per kwartaal voor huurders met een budgetteringscontract en voor andere huurders waarvoor een corporatie bijdraagt in de kosten van budgetbeheer, een overzicht van de stand van zaken en zorgt voor de financiële verantwoording. Een en ander krijgt in een adequate kwartaalrapportage.

 

IV.                     Kostenverdeling

Alle partijen die de BAW overeenkomst (8 mei 2001) hebben ondertekend zetten hun medewerkers in om uitvoering te geven aan de overeenkomst. Daarnaast zijn er kosten waarover in de stuurgroep BAW afspraken zijn gemaakt.

Deze afspraken worden hierbij opnieuw gedefinieerd, waarbij de rol van de zorgcoördinator en budgetteringsbureau even belangrijk zijn, een goede samenwerking vereist, doch gescheiden zijn qua materiële en immateriële verantwoordelijkheid. De afspraken luiden voor de komende 12 maanden als volgt:

                                        Kosten                          Toedeling aan

Zorgcoördinator                 € 55.000                        Corporaties

Budgetteringsbureau          € 80.000                        Corporaties/gemeente/huurder (33/33/33) *)

Woonbegeleiding               € 85.000                        Gemeente

Budgetwinkel                    € 65.000                        Gemeente/corporaties (50/50)

 

*)     Budgetteringsbureau ingeschakeld na vonnis:

De kosten van het verplichte budgetbeheer (‘budgetteringscontract’) voor zover sprake is van huishoudens met een inkomen tot 110% van de bijstandsnorm worden voor telkens een derde gedeeld door cliënt, gemeente en corporatie voor een periode van maximaal 2 jaar. De begeleiding van overige huurders  huurschuld vallen buiten dit convenant.

Zowel zorgcoördinator en het budgetteringbureau wordt bij aanvang van dit convenant een basis bedrag overgemaakt van €15.000. Dit wordt jaarlijks herhaald. Na aanmelding van huishoudens door de corporaties worden dit “basisbudget” eerst benut waarna waarbij iedere corporaties een aandeel heeft van 25%. Nadat het budget dat per corporatie is bestemd voor de begeleiding van diens huurders is besteed, volgt individuele facturering aan de corporatie voor door hem aangemeld huishoudens. Daarbij zijn de volgende afspraken gemaakt:

o           Met de zorgcoördinator: Voor ieder aangemeld huishouden volgt een diagnose van maximaal 4 uur. Indien op basis van deze diagnose duidelijk is dat er sprake is van een louter financieel probleem, dan vindt toeleiding plaats naar het budgetteringsbureau plaats en vindt afrekening met de corporatie plaats op basis van werkelijk bestede uren met vermelding van de inzet en resultaat. Is sprake van een zorgbehoefte dan heeft de zorgregelaar nogmaals maximaal 4 uur om tot zorgafspraken te komen met zorgleveranciers, casemanager en client. Wordt een laatste zorgkanscontract afgesloten of leidt bemiddeling van de zorgcoördinator niet tot een laatste kanscontract dan vindt afrekening met de corporatie plaats met vermelding van inzet en resultaat op basis van werkelijke bestede uren met een maximum van 8 uren.

o           Het budgetteringsbureau tracht met bij hem aangemelde huishoudens binnen 4 tot 6 weken tot een budgetteringscontract te komen. Leidt dat tot het gewenste resultaat dan brengt de zorgregelaar maandelijks vanaf het moment van aanmelding, doch maximaal 2 jaar,  € 22 in rekening bij zowel gemeente en als betreffende corporatie. De resterende € 22 verrekent het budgetteringsbureau met client. Mocht de inzet van het budgetteringsbureau binnen een termijn van maximaal 6 weken niet leiden tot een budgetteringscontract dan wordt de bemiddeling beëindigd en factureert het budgetteringsbureau eenmalig € 32,50 aan gemeente en betreffende corporatie.                

De kosten zijn weergegeven volgens prijspeil 2005. Er zal jaarlijks een door de stuurgroep BAW vast te stellen indexering plaatsvinden met hantering van het CBS-prijsindexcijfer.

 

V.                       Monitoring, organisatie en besluitvorming

Eenmaal per kwartaal vindt overleg plaats door de stuurgroep BAW , die bestaat  uit de heren Den Ouden (Vestia), Zwijnenburg (Delftwonen), Rensen (Gemeente) en Vuijk (Gemeente)

Zij volgen dit eerste jaar de gang van zaken intensief, bespreken de kwartaalrapportage van de Stichting Woonbegeleiding budgetteringsbureau,  zorgcoördinator en de Budgetwinkel.

Afwijkingen op de vastgestelde procedure worden te allen tijde, gemotiveerd, gemeld in dit kwartaaloverleg. Zonodig worden partijen en contractpartners uitgenodigd om toelichting te geven en zaken te verantwoorden.

Indien wijzigingen noodzakelijk zijn op de overeengekomen procesafspraken wordt hiervoor voorstellen gedaan aan de stuurgroep BAW.

In 2005 wordt de BAW-aanpak verder ingebed in het meldpunt-OGGZ. Op dat moment worden ook nadere afspraken gemaakt hoe de organisatie verder wordt ingevuld.

 

VI.                     Duur van het convenant

-         Het convenant wordt aangegaan voor een periode van 1 jaar.  Na de derde kwartaalrapportage wordt door de stuurgroep bepaald of en hoe de BAW-aanpak wordt voortgezet.

-         Inwerkingtreding kan alleen plaatsvinden nadat alle partijen genoemd in dit convenant formeel hebben ingestemd met dit convenant door middel van het zetten van een handtekening.

-         Dit convenant kan alleen in werking treden na bekrachtiging door de stuurgroep BAW. Hierdoor maakt het als bijlage 6 onlosmakelijk deel uit van de overeenkomst BAW van 8 mei 2001, en zijn alle betrokken partijen gehouden aan nakoming van dit convenant.

-         Dit convenant treedt in werking op de eerstvolgende werkdag na ondertekening en bekrachtiging.

 

VII.                   Wijziging of beëindiging van het convenant

Partijen zullen in overleg treden over de noodzaak tot wijziging of beëindiging van dit convenant als:

1.     Een van de partijen de verplichtingen uit dit convenant structureel niet nakomt en/of doelstellingen niet haalt. Ingeval zich dit voordoet, kan op initiatief van één (of meerdere) van de partijen de deelname van een van de partij die de verplichtingen niet nakomt ter discussie gesteld worden in de stuurgroep BAW. Het behoort dan tot de mogelijkheid hiervoor een andere partij aan te trekken.

2.     Zich onvoorziene omstandigheden voordoen, zoals wijziging in wet- en regelgeving, zodat het convenant redelijkerwijs niet kan worden voortgezet.

 

Delft, d.d.

 

Ondertekenaars (partijen):

 

-         Burgemeester en wethouders van Delft, te dezen vertegenwoordigd door: wethouders

D. Rensen en R. Vuijk;

 

-         Woonbron Delft, te dezen vertegenwoordigd door: E. Zwijnenburg;

 

-         Woningstichting Duwo, te dezen vertegenwoordigd door: J. Benschop;

 

-         Vidomes, vestiging Delft, te dezen vertegenwoordigd door: M. van Leeuwen;

 

-         Vestia, vestiging Delft, te dezen vertegenwoordigd door: G. den Ouden;

 

-         Stichting Woonbegeleiding, te dezen vertegenwoordigd door: J. Smit;

 

-         Stichting Kwadraad, te dezen vertegenwoordigd door: M. Suijker

 

-         Budgetteringsbureau STOED; te dezen vertegenwoordigd door M. Feuerberg