Binnen de gemeente Delft
hebben verschillende partijen afspraken gemaakt om in Delft het aantal
ontruimingen te verminderen en te zorgen voor een adequate begeleiding van de
betrokken huurders. Dit heeft zijn beslag gekregen in de overeenkomst
“Voorkomen huisuitzettingen wegens overlast en huurschuld” die op 8 mei 2001 is
ondertekend. Dit wordt genoemd “Bijzondere aandacht woonproblemen” (BAW).
Dit convenant, als bijlage
bij de overeenkomst, dient ter vaststelling van nadere afspraken in het
BAW-traject en is aanvullend op hiervoor genoemde overeenkomst.
Partijen zijn de
burgemeester en wethouders van de gemeente Delft. Ten tweede de 4 Delftse
corporaties (Vidomes ; Woonbron Delft; Woningstichting DUWO en Vestia Delft.
Het budgetteringsbureau
Stoed, die het budgetbeheer regelt; Stichting Kwadraad, die de zorgcoördinator
regelt; alsmede Stichting Woonbegeleiding, die begeleiding en behandeling van
de doelgroep met pensioncontracten regelt, zijn contractpartners.
-
Doelgroep zijn huishoudens, huurders van een woning van een
van de Delftse woningcorporaties, die dreigen uit hun woning te worden gezet
vanwege overlast of een huurachterstand, waarbij het huishouden te maken heeft
met
o
meervoudige problematiek (problemen van psychosociale of
psychiatrische aard of een verslaving).
o
meervoudige problematiek hebben en er tevens kinderen jonger
dan 18 jaar tot het huishouden behoren.
o
Kinderen jonger dan 18 jaar tot het huishouden behoren.
-
Doelstelling is deze huishoudens in een zo vroeg mogelijk
stadium te herkennen en in contact te brengen met het budgetteringsbureau en
de zorgcoördinator gericht op schuldhulp/budgetbeheer en zorgbegeleiding,
teneinde een schuldsanering te realiseren op een zo kort mogelijke termijn, en
zo ontruiming te voorkomen.
-
Doelstelling is de verantwoordelijkheden, taken, en
termijnen in het BAW-traject vast te leggen en overeen te komen. Partijen
stellen zich daarmee aanspreekbaar op voor hun eigen rol in het proces.
Partijen hebben een
trajectplan opgesteld, dat als bijlage aan dit convenant is verbonden, waarin
duidelijk is beschreven welke partij wanneer welke actie onderneemt en wat de
doorlooptijd is van de diverse stappen. Dit trajectplan is verwerkt in de
incassoprocedure van de woningcorporaties en is leidend voor alle partijen.
Alle partijen dragen zelf
zorg voor voldoende capaciteit om de gevraagde activiteiten uit te voeren.
-
Woningcorporaties:
o
Dragen zorg voor een pro-actief incassobeleid waarbij de hierboven
genoemde problematiek vroegtijdig aan het licht komt en dragen zorg voor
afhandeling van verplichtingen binnen gestelde termijnen.
o
Bij de 2e aanmaning wordt de huurder attent
gemaakt op de mogelijkheid om de Sociale Dienst te machtigen de huur door te
betalen, zich aan te melden bij de Budgetwinkel voor schuldsanering en op de
dienstverlening inzake budgetbeheer/budgetbegeleiding van het
budgetteringsbureau.
o
Bij aanmelding van één of meer huishoudens bij de
deurwaarder overlegt de corporatie de NAW-gegevens van betrokkenen aan de
gemeente.
o
Zodra uit telefonisch contact, huisbezoek of informatie
vanuit zorginstellingen of de zorgcoördinator blijkt dat een huishouden behoort
tot de doelgroep met een duidelijk meervoudige problematiek, wordt de zorgcoördinator
geïnformeerd om zonodig actie te ondernemen.
o
Doen na het vaststellen van het vonnis door de kantonrechter
een check op het voorkomen van de doelgroep huishoudens met kinderen onder de
18 jaar onder de betreffende debiteuren en melden het betreffende huishouden
terstond of zelf aan bij zowel het budgetteringsbureau als de zorgcoördinator
of geven in voorkomende gevallen het betreffende huishouden het dringende
advies zich zelf binnen 7 werkdagen aan te melden bij budgetteringsbureau en
zorgcoördinator (wijze waarop wordt nog nader ingevuld). Stellen in voorkomende
gevallen woningen beschikbaar aan Stichting Woonbegeleiding voor een
pensioncontract. Leveren de gevraagde eigen personele inzet om niet.
o
Dragen ervoor zorg dat tijdig een alternatieve woning
beschikbaar is indien met een huishouden een pensioncontract wordt afgesloten
en derhalve tot ontruiming van de bestaande huurwoning wordt overgegaan.
- Gemeente Delft :
o
Heeft een inspanningsverplichting om voor machtigingen tot
tijdige doorbetaling van de huur te zorgen, bij diegenen voor wie een Sociale
Dienstuitkering van toepassing is. Nog nader wordt afgesproken hoe cliënten een
machtigingsformulier kunnen verkrijgen en hoe corporaties en sociale dienst het
gezamenlijke werkproces rond het effectueren van de machtiging vormgeven.
o
Zorgt bij afgegeven machtigingen en bij aanwezigheid van
voldoende inkomen voor tijdige doorbetaling (binnen 6 weken) en informeren de
corporatie daaromtrent.
o
Geeft binnen 5 werkdagen na aanlevering lijst met debiteuren
door woningcorporaties aan of er of
binnen die huishoudens kinderen jonger dan 18 jaar voorkomen.
-
Gemeente Delft (vakteam budgetwinkel):
o
Verzorgt bij aanmelding (door corporatie,
budgetteringsbureau of zorgcoördinator) binnen zes weken na aanmelding een
schuldsaneringsplan en deelt binnen zo mogelijk binnen vier maanden na het
opstellen van het schuldsaneringsplan mee of het schuldsaneringsplan in werking
zal treden.
o
Geeft per kwartaal een overzicht van de stand van zaken per
aangemeld huishouden (door, budgetteringsbureau of zorgcoördinator), met een
inschatting van wanneer het schuldsaneringsplan in werking kan treden. Een en
ander krijgt vorm in een adequate kwartaalrapportage.
o
1 fte zal exclusief werken ten behoeve van door de
zorgcoördinator en budgetteringsbureau aangemelde huishoudens. Eerst in het
geval er niet voldoende te behandelen zaken beschikbaar zijn, kunnen overige
cliënten die huurder zijn van een van de Delftse woningcorporaties in
behandeling worden genomen.
-
Stichting Woonbegeleiding (contractpartner):
o
Zorgt, indien mogelijk, voor doorbetaling van de huur door
middel van aanmelding bij het Budgetteringsbureau en/of de Sociale Dienst en
voor schuldsanering door middel van aanmelding bij de Budgetwinkel.
o
Regelt begeleiding/behandeling m.b.t. de voor de doelgroep
beschikbaar gestelde woningen met een pensioncontract.
o
Geeft per kwartaal een overzicht van de stand van zaken van
de onder behandeling/begeleiding genomen huishoudens die pensioncontracten
hebben met Stichting Woonbegeleiding. Een en ander krijgt vorm in een adequate
kwartaalrapportage.
o
In een doorlooptijd van maximaal 4 weken wordt een
pensioncontract afgesloten. Na minimaal 1 en maximaal 3 jaar gaat de
huurovereenkomst over in een laatste kans overeenkomst of een regulier
huurcontract. Bij het niet nakomen van verplichtingen vanwege het niet
meewerken door cliënt wordt deze gemeld bij een opvanginstellingen en bij
Bureau Jeugdzorg en vindt alsnog uitzetting plaats. Indien bij de Budgetwinkel,
volgens wettelijke regels blijkt dat het huishouden onvoldoende
aflossingscapaciteit heeft om de huurschuld in te lossen, stelt de Budgetwinkel
de corporatie daarvan in kennis. De cliënt wordt aangemeld bij de budgetwinkel
voor het WSNP traject en in overleg met partijen wordt naar een maatwerkoplossing
gezocht.
-
Zorgcoördinator (contractpartner):
o
Stelt na aanmelding door de corporatie binnen 10 werkdagen
de voorlopige diagnose of er sprake is van meervoudige problematiek of dat er
alleen een financieel probleem is. In laatste geval rond hij het dossier af en
meldt dat aan het budgetteringsbureau die tot budgetteringsafspraken tracht te
komen. Indien er sprake is van een meervoudige problematiek, of er is sprake
van een gezin met kinderen,< 18 jaar, vindt verdere bemiddeling plaats;
zorgt voor toeleiding van het aangemelde huishouden naar de zorg.
o
Zorgt tegelijkertijd (voorzover nog niet geschied door
corporatie) voor snelle toeleiding van het aangemelde huishouden naar
budgetteringsbureau voor budgetbeheer (budgetteringscontract) een en ander in overleg
met de corporatie.
o
Sluit laatste kans contracten af voor die huishoudens met
wie de zorgcoördinator binnen een tijdsbudget van maximaal 8 uur tot afspraken
komt. Van het laatste kans contract maakt het verplichte
‘budgetteringscontract’ en het schuldsaneringsplan onlosmakelijk onderdeel uit.
o
Indien de zorgcoördinator niet in staat is om binnen 8 uur
tot zorgafspraken te komen met de zorginstanties en cliënt, dan valt die buiten
de uitgangspunten van dit convenant en meldt de zorgcoördinator het huishouden
aan bij het Meldpunt Bezorgd. Is het budgetteringsbureau wel tot afspraken
gekomen over betaling van de lopende maandhuur en zijn er afspraken gemaakt
over aflossing van de huurschuld dan vindt geen ontruiming plaats. Zijn die
afspraken er niet of worden die niet nagekomen dan dan wordt het huishoudens
aangemeld bij de Stichting Woonbegeleiding voor een pensioncontract waarna de
ontruimingsprocedure ingang wordt gezet. De corporatie ontvangt een afsluitend
dossier waarin de inspanningen van de zorgcoördinator en bijbehorende
resultaten worden vermeld.
o
Geeft per kwartaal een overzicht van de stand van zaken van
de onder behandeling/begeleiding genomen huishoudens. Een en ander krijgt vorm
in een adequate kwartaalrapportage.
-
Budgetteringsbureau (contractpartner):
o
Verzorgt zo mogelijk voor de huurders die zich op advies van
de corporaties aanmelden het verplichte budgetbeheer middels een
‘budgetteringscontract’ dat er binnen 4 tot 6 weken na de aanmelding
behoort te liggen. Geldt dus ook voor huurders met laatste
kanscontracten.
o
Huurder die behoort tot de doelgroep wordt na vonnis zeer
zeer dringend doorverwezen door de corporatie om zich binnen 5 werkdagen zelf
aan te melden bij het budgetteringsbureau doch de corporatie meldt de klant ook
aan bij het budgetteringsbureau. Na aanmelding draagt het budgetteringbureau er
zorg voor dat binnen 10 werkdagen periode contact tot stand is gekomen met de
cliënt en draagt binnen een termijn van maximaal 6 weken voor een
budgetteringscontract. Dat gebeurt onder de voorwaarde van verplicht
budgetbeheer en het zorgdragen voor een
zo snel mogelijke doorbetaling van de lopende huren.
o
Indien het budgetteringsbureau niet in staat is om binnen 10
werkdagen met client een budgetteringscontract af te sluiten, dan informeert het
budgetteringsbureau de zorgcoördinator en de client dat verdere bemiddeling
wordt beëindigd. De corporatie meldt het huishouden aan bij de Stichting
Woonbegeleiding voor een pensioncontract waarna de ontruimingsprocedure ingang
wordt gezet. De corporatie ontvangt een afsluitend dossier waarin de
inspanningen van het budgetteringsbureau en bijbehorende resultaten worden
vermeld.
o
Is er bij de huurders die zich zelf melden of aangemeld
worden door corporatie of zorgcoördinator sprake van omvangrijke huurschulden,
die zonder een schuldsaneringsplan niet kunnen worden opgelost, dan wordt de
klant doorverwezen naar de Budgetwinkel voor een schuldsaneringsplan.
o
Behoort de huurder tot de doelgroep met een meervoudige
problematiek, dan informeert het budgetteringsbureau de zorgcoördinator die
parallel van het budgetteringsbureau in contact tracht te komen met client (of
dat al heeft).
o
Verzorgt voor huurders met wie de Stichting Woonbegeleiding
een pensioncontract afsluit, het verplichte budgetbeheer via een ‘budgetteringscontract’
dat
onlosmakelijk verbonden is aan het pensioncontract.
o
Verzorgt voor klanten van maatschappelijke organisaties en
sociale dienst in Delft het budgetbeheer, maar de inzet en de kosten daarvan
vallen buiten dit convenant.
o
Geeft per kwartaal voor huurders met een
budgetteringscontract en voor andere huurders
waarvoor een corporatie bijdraagt in de kosten van budgetbeheer, een overzicht
van de stand van zaken en zorgt voor de financiële verantwoording. Een en ander
krijgt in een adequate kwartaalrapportage.
Alle partijen die de BAW
overeenkomst (8 mei 2001) hebben ondertekend zetten hun medewerkers in om
uitvoering te geven aan de overeenkomst. Daarnaast zijn er kosten waarover in
de stuurgroep BAW afspraken zijn gemaakt.
Deze afspraken worden
hierbij opnieuw gedefinieerd, waarbij de rol van de zorgcoördinator en
budgetteringsbureau even belangrijk zijn, een goede samenwerking vereist, doch
gescheiden zijn qua materiële en immateriële verantwoordelijkheid. De afspraken
luiden voor de komende 12 maanden als volgt:
Kosten Toedeling aan
Zorgcoördinator € 55.000 Corporaties
Budgetteringsbureau € 80.000 Corporaties/gemeente/huurder (33/33/33) *)
Woonbegeleiding € 85.000 Gemeente
Budgetwinkel € 65.000 Gemeente/corporaties
(50/50)
*) Budgetteringsbureau
ingeschakeld na vonnis:
De kosten van het verplichte
budgetbeheer (‘budgetteringscontract’) voor zover sprake is van huishoudens met
een inkomen tot 110% van de bijstandsnorm worden voor telkens een derde gedeeld
door cliënt, gemeente en corporatie voor een periode van maximaal 2 jaar. De
begeleiding van overige huurders
huurschuld vallen buiten dit convenant.
Zowel
zorgcoördinator en het budgetteringbureau wordt bij aanvang van dit convenant
een basis bedrag overgemaakt van €15.000. Dit wordt jaarlijks herhaald. Na
aanmelding van huishoudens door de corporaties worden dit “basisbudget” eerst
benut waarna waarbij iedere corporaties een aandeel heeft van 25%. Nadat het
budget dat per corporatie is bestemd voor de begeleiding van diens huurders is
besteed, volgt individuele facturering aan de corporatie voor door hem
aangemeld huishoudens. Daarbij zijn de volgende afspraken gemaakt:
o
Met de zorgcoördinator: Voor ieder aangemeld huishouden
volgt een diagnose van maximaal 4 uur. Indien op basis van deze diagnose
duidelijk is dat er sprake is van een louter financieel probleem, dan vindt
toeleiding plaats naar het budgetteringsbureau plaats en vindt afrekening met
de corporatie plaats op basis van werkelijk bestede uren met vermelding van de
inzet en resultaat. Is sprake van een zorgbehoefte dan heeft de zorgregelaar
nogmaals maximaal 4 uur om tot zorgafspraken te komen met zorgleveranciers,
casemanager en client. Wordt een laatste zorgkanscontract afgesloten of leidt
bemiddeling van de zorgcoördinator niet tot een laatste kanscontract dan vindt
afrekening met de corporatie plaats met vermelding van inzet en resultaat op
basis van werkelijke bestede uren met een maximum van 8 uren.
o
Het budgetteringsbureau tracht met bij hem aangemelde huishoudens
binnen 4 tot 6 weken tot een budgetteringscontract te komen. Leidt dat tot het
gewenste resultaat dan brengt de zorgregelaar maandelijks vanaf het moment van
aanmelding, doch maximaal 2 jaar, € 22
in rekening bij zowel gemeente en als betreffende corporatie. De resterende €
22 verrekent het budgetteringsbureau met client. Mocht de inzet van het
budgetteringsbureau binnen een termijn van maximaal 6 weken niet leiden tot een
budgetteringscontract dan wordt de bemiddeling beëindigd en factureert het
budgetteringsbureau eenmalig € 32,50 aan gemeente en betreffende corporatie.
De kosten
zijn weergegeven volgens prijspeil 2005. Er zal jaarlijks een door de
stuurgroep BAW vast te stellen indexering plaatsvinden met hantering van het
CBS-prijsindexcijfer.
Eenmaal per kwartaal vindt
overleg plaats door de stuurgroep BAW , die bestaat uit de heren Den Ouden (Vestia), Zwijnenburg (Delftwonen),
Rensen (Gemeente) en Vuijk (Gemeente)
Zij volgen dit eerste jaar
de gang van zaken intensief, bespreken de kwartaalrapportage van de Stichting
Woonbegeleiding budgetteringsbureau,
zorgcoördinator en de Budgetwinkel.
Afwijkingen op de
vastgestelde procedure worden te allen tijde, gemotiveerd, gemeld in dit
kwartaaloverleg. Zonodig worden partijen en contractpartners uitgenodigd om
toelichting te geven en zaken te verantwoorden.
Indien wijzigingen
noodzakelijk zijn op de overeengekomen procesafspraken wordt hiervoor
voorstellen gedaan aan de stuurgroep BAW.
In 2005 wordt de BAW-aanpak
verder ingebed in het meldpunt-OGGZ. Op dat moment worden ook nadere afspraken
gemaakt hoe de organisatie verder wordt ingevuld.
-
Het convenant wordt aangegaan voor een periode van 1
jaar. Na de derde kwartaalrapportage
wordt door de stuurgroep bepaald of en hoe de BAW-aanpak wordt voortgezet.
-
Inwerkingtreding kan alleen plaatsvinden nadat alle partijen
genoemd in dit convenant formeel hebben ingestemd met dit convenant door middel
van het zetten van een handtekening.
-
Dit convenant kan alleen in werking treden na bekrachtiging
door de stuurgroep BAW. Hierdoor maakt het als bijlage 6 onlosmakelijk deel uit
van de overeenkomst BAW van 8 mei 2001, en zijn alle betrokken partijen
gehouden aan nakoming van dit convenant.
-
Dit convenant treedt in werking op de eerstvolgende werkdag
na ondertekening en bekrachtiging.
Partijen zullen in overleg
treden over de noodzaak tot wijziging of beëindiging van dit convenant als:
1. Een van de
partijen de verplichtingen uit dit convenant structureel niet nakomt en/of
doelstellingen niet haalt. Ingeval zich dit voordoet, kan op initiatief van één
(of meerdere) van de partijen de deelname van een van de partij die de
verplichtingen niet nakomt ter discussie gesteld worden in de stuurgroep BAW.
Het behoort dan tot de mogelijkheid hiervoor een andere partij aan te trekken.
2. Zich
onvoorziene omstandigheden voordoen, zoals wijziging in wet- en regelgeving,
zodat het convenant redelijkerwijs niet kan worden voortgezet.
Delft, d.d.
Ondertekenaars (partijen):
-
Burgemeester en wethouders van Delft, te dezen
vertegenwoordigd door: wethouders
D. Rensen
en R. Vuijk;
-
Woonbron Delft, te dezen vertegenwoordigd door: E.
Zwijnenburg;
-
Woningstichting Duwo, te dezen vertegenwoordigd door: J.
Benschop;
-
Vidomes, vestiging Delft, te dezen vertegenwoordigd door: M.
van Leeuwen;
-
Vestia, vestiging Delft, te dezen vertegenwoordigd door: G.
den Ouden;
-
Stichting Woonbegeleiding, te dezen vertegenwoordigd door:
J. Smit;
-
Stichting Kwadraad, te dezen vertegenwoordigd door: M.
Suijker
-
Budgetteringsbureau STOED; te dezen vertegenwoordigd door M.
Feuerberg