Trajectplan behorend bij Convenant BAW plus

 

Dit trajectplan kent zoveel mogelijk een scheiding tussen het financiele aspect en het zorg aspect.

 

Doelgroep van BAW plus beleid; traject vanaf moment vonnis

 

 

ACTIE A

Actie B

ACTIE C

1.

Ontruimingsvonnis bekend; corporatie wacht uiterlijk 4-6 weken met daadwerkelijke ontruiming in het kader van BAW beleid. Uitstel ontruiming.

Idem

 

2.

Corporatie verwijst klant zeer dringend naar STOED en zorgcoördinator voor laatste (zorg)kanscontract en ‘budgetteringscontract’ met verplicht budgetbeheer en begeleiding en voorwaarde van doorbetaling van maandelijkse huur om ontruiming alsnog te voorkomen. Aanmelding bij budgetteringsbureau en zorgcoördinator door klant dient binnen 5 werkdagen plaats te vinden.

Idem

 

3.

Corporatie informeert STOED en zorgcoördinator hieromtrent. De zorgcoördinator en Stoed nemen het initiatief om uiterlijk binnen 10 werkdagen met client in gesprek te komen.

Idem

 

 

 

 

 

 

 

POSITIEF

 

NEGATIEF

 

 

ROL VAN STOED

 

ROL Stichting Woonbegeleiding

4.

Klant meldt zich bij STOED.

4a.Klant meldt zich niet bij STOED binnen 5 werkdagen. STOED stemt af met zorgcoördinator. Stoed komt niet binnen de termijn van 10 werkdagen tot afspraken met cliënt. Proces BAW wordt gestopt en ontruiming wordt ingepland in overleg met deurwaarder. Klanten die na termijn zich samen met zorgcoördinator toch aanmelden bij STOED (sprake van meervoudige problematiek) worden alsnog  voor budgetteringscontract en laatste (zorg)kanscontract in behandeling genomen. Zo niet; zie rechter kolom.

4b.Corporatie bericht vervolgens Stichting Woonbegeleiding over stoppen BAW proces en geplande ontruiming en meldt klant aan. Corporatie stelt voor ontruiming passende woonruimte beschikbaar voor pensioncontract. Na ontruiming van de woning gaat Stichting Woonbegeleiding deze beschikbaar gestelde woning met pensioncontract huren voor klant.

5.

STOED doet intake en beslist of ‘budgetteringscontract’ (zie voorbeeld bijlage 1) mogelijk is en sluit dit af binnen termijn van 4-6 weken.

5b.Is budgetteringscontract niet mogelijk of komt klant afspraken niet na, dan wordt proces BAW gestopt en ontruiming ingepland in overleg met deurwaarder. Zie vervolg rechter kolom

Zie 4b

6.

Is er bij klant sprake van omvangrijke schulden, die zonder schuldsaneringsplan niet kunnen worden opgelost, wordt Budgetwinkel door STOED ingeschakeld i.o.m. corporatie. Zoveel mogelijk wordt koppeling gelegd tussen budgetteringscontract en laatste (zorg)kanscontract.

 

 

7.

Budgetwinkel zorgt binnen 6 weken na aanmelding voor schuldsaneringsplan, deelt binnen 4 maanden mee of dit plan, waarvan aflossing onderdeel dient te zijn, in werking zal treden. Nadere afspraken worden gemaakt hoe laatste kanscontract (budgetteringscontract en laatste zorgkans-contract) en schuldsaneringsplan van budgetwinkel aan elkaar worden gekoppeld.

7b.Komt Budgetwinkel afspraken niet na binnen afgesproken termijnen, dan wordt na goede afweging in b.v. stuurgroep proces BAW gestopt en ontruiming in overleg met deurwaarder ingepland. Zie vervolg rechter kolom.

 

Zie 4b

8.

STOED zorgt voor budgetbeheer en in ieder geval betaling lopende huren. Betaling lopende huur wordt binnen termijn 4-6 weken geregeld.

 

 

9.

Zonodig schakelt, voorzover nog niet gebeurd, STOED voor hulp/zorg zorgcoördinator in. (sprake van meervoudige problematiek) i.o.m. corporatie

 

 

10.

Op basis van ‘budgetteringscontract’ blijft huurovereenkomst gehandhaafd.

10b.Vonnis wordt alsnog betekend als afspraken ‘budgetteringscontract’ door klant niet worden nagekomen. BAW proces wordt gestopt en ontruiming ingepland met deurwaarder. Zie vervolg rechterkolom

 

 

Zie 4b

11

 

 

 

11c VERVOLG PENSIONCONTRACT ** Na minimaal één en maximaal drie jaar gaat de huurovereenkomst van de door Stichting Woonbegeleiding gehuurde woning over in een regulier laatste kanscontract of een normale huurovereenkomst.

** Onderdeel pensioncontract is verplichte budgettering en schuldsanering. Indien klant zich niet aan regels houdt: verbreken contract en aanmelden bij sociaal pension en Jeugdzorg.

 

 

 

Rol van de zorgcoördinator

 

 

ACTIE POSITIEF

ACTIE NEGATIEF

ACTIE Stichting Woonbegeleiding

1.

Zorgcoördinator stelt na datum aanmelding klant door corporatie  binnen 10 werkdagen diagnose wel/geen sprake van een meervoudige problematiek.

1b.Zorgcoördinator krijgt binnen 10 werkdagen geen contact (mondeling, telefonisch, huisbezoek, aangetekend, e-mail). BAW proces wordt stopgezet voor laatste (zorg)contract; als wel afspraken rond budgetteringscontract worden gerealiseerd wordt NIET ontruimd tenzij er sprake is van overlast voor omwonenden.

Als er geen afspraken rond budgetteringscontract worden gerealiseerd wordt de ontruimingsprocedure gestart en vindt toeleiding plaats naar Stichting Woonbegeleiding voor pensioncontract. Zie vervolg rechter kolom.

1c.Corporatie bericht vervolgens Stichting Woonbegeleiding over geplande ontruiming en meldt klant aan. Corporatie stelt voor ontruiming passende woonruimte beschikbaar voor pensioncontract. Na ontruiming van de woning gaat Stichting Woonbegeleiding de beschikbaar gestelde woning met pensioncontract huren voor klant.

 

2.

Zorgcoördinator zorgt na aanmelding door klant en/of corporatie voor verdere bemiddeling, d.w.z. toeleiding naar zorg en hulpverlening.

2b.Als vóór moment ontruiming klant zich alsnog meldt kan in overleg tussen zorgcoördinator; STOED en corporatie ontruiming worden opgeschort en kan verdere bemiddeling alsnog in gang worden gezet. Zo niet, zie vervolg rechter kolom

Zie 1c.

3.

Zorgcoördinator sluit laatste (zorg)kanscontract af (laatste kans in de zorg en hulp binnen 4-6 weken, waarbij afspraken worden gemaakt omtrent de hulp/zorg. Hierbij is er een duidelijke koppeling  met het ‘budgetteringscontract’ van STOED (onlosmakelijk met elkaar verbonden). Voor voorbeeld laatste (zorg) kanscontract zie bijlage.

3b Indien de zorgcoördinator niet in staat is om binnen 8 uur tot zorgafspraken te komen met de zorginstanties en cliënt, dan wordt BAW proces stopgezet en meldt de zorgcoördinator het huishouden aan bij het Meldpunt Bezorgd; als wel afspraken rond budgetteringscontract worden gerealiseerd wordt NIET ontruimd tenzij er sprake is van overlast voor omwonenden. Als er geen afspraken rond budgetteringscontract worden gerealiseerd wordt de ontruimingsprocedure gestart en vindt toeleiding plaats naar Stichting Woonbegeleiding voor pensioncontract. Zie vervolg rechter kolom.

 

 

4.

Op basis van budgetteringscontract en laatste (zorg)kanscontract wordt huurovereenkomst gehandhaafd. 

4b.Vonnis wordt alsnog betekend als afspraken uit één van deze twee contracten door klant niet worden nagekomen. BAW proces wordt gestopt en ontruiming ingepland met deurwaarder. Zie vervolg rechterkolom

 

Zie 1c

5.

 

 

5c VERVOLG PENSIONCONTRACT ** Na minimaal één en maximaal drie jaar gaat de huurovereenkomst van de door Stichting Woonbegeleiding gehuurde woning over in een regulier laatste kanscontract of een normale huurovereenkomst.

** Onderdeel pensioncontract is verplichte budgettering en schuldsanering. Indien klant zich niet aan regels houdt: verbreken contract en aanmelden bij sociaal pension en Jeugdzorg.

 

 

 

 

Organisatie en monitoring

 

1.

Stuurgroep BAW, bestaande uit twee wethouders en twee corporatiedirecteuren, geeft aansturing en/of is opdrachtgever voor o.a. Stichting Woonbegeleiding, zorgcoördinator, STOED en budgetwinkel.

 

2.

Elk kwartaal wordt de stuurgroep voorzien van adequate kwartaalrapportages van genoemde partijen. Zonodig/desgewenst wordt rapportage toegelicht door contractpartners in stuurgroepoverleg, waarin de kwartaalrapportages worden besproken.

 

3.

Corporatiedirecteuren in de stuurgroep zijn verantwoordelijk voor terugkoppeling naar collega-corporaties over voortgang e.d.

 

 

 

 

 

 

 

 

VRAGEN:

 

1.       Hoe ziet het ‘budgetteringsconctract’ eruit?

2.       Hoe ziet laatste (zorg)kanscontract ( laatste zorg/hulpcontract) eruit?

3.       Wat is een goede termijn om zaken goed te regelen tussen datum vonnis en betekenis van het vonnis om enerzijds mensen hun werk te laten doen en anderzijds druk op de ketel te kunnen houden. Wat zijn voor STOED; BUDGETWINKEL; ZORGCOORDINATOR realistische termijnen.

4.       Het is altijd mogelijk om een klant eerder dan het vonnis aan te melden bij STOED en/of zorgcoördinator. Dit blijft maatwerk en eigen beslissing van de corporatie.