Haaglanden
Inclusief
productenraming
23 juni 2005
CONCEPT versie
1.28
1.2 Functies programmabegroting
1.3 Informatie programmabegroting
2.1.3 Wat gaan we daarvoor
doen?
3.1 Paragraaf lokale heffingen
3.2 Paragraaf weerstandsvermogen
3.3 Paragraaf onderhoud
kapitaalgoederen
3.6 Paragraaf verbonden partijen
4.1 Programmabegroting 2006 – 2009
(bedragen x € 1)
4.2 Productenraming 2006 – 2009
(bedragen x € 1)
Bijlage 1 Meerjaren
investeringsplanning
Met de ontvlechting van de brandweren Delft en Rijswijk uit hun
respectieve gemeentelijke organisaties en de fusie van beide korpsen in één
nieuwe Gemeenschappelijke Regeling Brandweer Delft – Rijswijk[1]
per 1 januari jl., ontstaat een eigen verantwoordelijkheid van de brandweer ten
aanzien van de producten in de planning- en verantwoordingscyclus. Voor u ligt
de eerste programmabegroting van Brandweer Delft - Rijswijk; een begroting die
voldoet aan de voorschriften zoals opgenomen in het Besluit Begroting en
Verantwoording (voorheen de comptabiliteitsvoorschriften). Het is de eerste
maal dat u een programmabegroting wordt aangeboden vanuit Brandweer
Delft-Rijswijk. U wordt dan ook verzocht dit te beschouwen als een eerste stap
waarmee een basis wordt gelegd die in de komende jaren verder geoptimaliseerd
en verfijnd zal worden om uiteindelijk een slag te maken naar een kwalitatief
goede programmabegroting.
In deze inleiding zijn kort de functies weergegeven van de
programmabegroting en is ingegaan op de vraag welke informatie hierin te vinden
is.
De programmabegroting van Brandweer Delft – Rijswijk dient een viertal
functies:
Tabel 1: functies programmabegroting
Functie |
Omschrijving |
Autorisatie |
Door het vaststellen van de begroting geeft het Algemeen Bestuur van
de GR toestemming aan het Dagelijks Bestuur tot het doen van uitgaven tot
maximaal de bedragen die in de begroting zijn genoemd en het realiseren van
de inkomsten tot tenminste de bedragen die in de begroting zijn genoemd. |
Allocatie |
In de begroting wordt de verdeling van de middelen over de
verschillende bestedingsmogelijkheden vastgelegd. Daarmee wordt ook de
samenhang tussen beleid en financiën inzichtelijk gemaakt. |
Beheer |
Door het vastleggen en vaststellen van verschillende beheers- (of uitvoerende) aspecten van het beleid, zoals de hoeveelheid geld, inzet van
personeel of weergeven van prestatie-indicatoren, is de begroting een instrument
waarmee de uitvoering van het beleid beheerst kan worden. |
Controle |
De jaarrekening wordt afgezet tegen de begroting om na te gaan wat er
van de taakstellingen in de begroting gerealiseerd is. De begroting fungeert
dus als planning waaraan de realisatie wordt getoetst. |
Kenmerkend voor deze begroting is dat het is opgebouwd uit een beleidsbegroting
en een financiële begroting. Tevens is hierin de meerjaren
productenraming opgenomen, geïnitieerd vanuit de wens van Brandweer Delft –
Rijswijk om te komen tot één integraal meerjaren begrotingsdocument.
De beleidsbegroting omvat onder andere het programmaplan en een aantal – binnen het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV) – voorgeschreven paragrafen.
Een programma is een pakket van samenhangende en/of
soortgelijke producten en activiteiten en geldmiddelen, die gericht is op het
bereiken van vooraf bepaalde maatschappelijk effecten. De programmabegroting dient inzicht te bieden in de
(beleids-)inhoudelijke voornemens van de GR. Per programma moet daarvoor een
antwoord worden gegeven op de drie zogenaamde W-vragen:
1.
Wat willen we bereiken?
2.
Wat gaan we daarvoor doen?
3.
Wat gaat het kosten?
Bij de eerste vraag
gaat het om het beoogde maatschappelijke effect van het programma. Dit kan
worden vertaald naar een of meerdere algemene beleidsdoelstellingen. Bij de
tweede vraag wordt ingegaan op de bijdrage van Brandweer Delft - Rijswijk (de
investeringsprojecten en nieuwe activiteiten) aan het bereiken van het beoogde
maatschappelijke effect (de gewenste en/of verwachte output) en het kader, de
beleidsvoornemens waarbinnen dit gerealiseerd moet worden. De derde vraag,
tenslotte, gaat in op de vraag welke baten en lasten worden toegewezen aan het
programma om de gewenste effecten te bereiken.
De vanuit het BBV verplichte paragrafen geven als het ware een “dwarsdoorsnede” van de begroting, bezien vanuit een bepaald perspectief en zijn daarmee een belangrijke aanvulling op de informatie over de (meerjarige) financiële positie. De paragrafen dienen als instrument om de beleidskaders van de betreffende onderdelen vast te stellen en om de uitvoering te kunnen controleren.
De financiële begroting bestaat voornamelijk uit een overzicht van baten
en lasten per programma en een vooruitblik naar het meerjarenperspectief en de
financiële positie van Brandweer Delft - Rijswijk. Een vergelijking met vorige jaren is niet te
maken, omdat de GR is ingesteld per 1 januari 2005. Het gehanteerde
uitgangspunt voor de gepresenteerde begroting is de eerder genoemde primitieve
programmabegroting.
De meerjaren productenraming is doorgaans een afzonderlijk
begrotingsdocument bedoeld voor het management en het Dagelijks Bestuur. Het
integreren hiervan in de onderhavige programmabegroting is bewust nagestreefd
door Brandweer Delft – Rijswijk. Ten eerste beschikt zij hiermee over één
integraal begrotingsdocument. Daarnaast vergroot zij hiermee de transparantie
in de informatieverschaffing naar haar stakeholders.
De onderhavige programmabegroting van Brandweer Delft – Rijswijk bestaat
uit twee delen, zoals gemeengoed is. Het eerste deel bestaat uit de
beleidsbegroting (hoofdstuk 2), waarin eerst het programma is gedefinieerd
langs de drie W-vragen en vervolgens de relevante paragrafen uit het BBV zijn
toegelicht (hoofdstuk 3). In het tweede deel is de financiële begroting
opgenomen (hoofdstuk 4). De informatie hierin is (deels) al verwerkt in de 3e
W-vraag in de beleidsbegroting.
Conform het BBV is Brandweer Delft – Rijswijk als GR vrij in de keuze van het aantal programma’s en de inhoudelijke indeling. Vóór de oprichting van de GR kenden de respectievelijke begrotingen van de gemeenten Delft en Rijswijk één programma Veiligheid respectievelijk Veiligheid en Openbare Orde, waaronder ook de brandweer werd gerekend. In de financiële uitwerking van de oprichting van de GR, uitmondend in het overzicht “Primitieve programmabegroting GR brandweer Delft – Rijswijk 2005 – 2009” [2], zoals behandeld in de gemeenteraden van Delft en Rijswijk in het najaar van 2004, is sprake van een indeling naar de volgende producten:
Brandweer Delft - Rijswijk heeft hierin geen wijzigingen aangebracht, maar de gehanteerde indeling in 1 programma en 4 producten, conform overgenomen. In de navolgende paragrafen is het programma gedefinieerd en beschreven volgens de 3 W-vragen.
Brandweer Delft – Rijswijk onderkent in aansluiting bij de programmabegrotingen van de gemeenten Delft en Rijswijk één programma: Veiligheid.
Het programma omvat het waarborgen van veiligheid in het verzorgingsgebied van Brandweer Delft – Rijswijk, bestaande uit het grondgebied van de gemeenten Delft en Rijswijk alsmede een deel van de nieuwbouwwijken in Delfgauw (gemeente Pijnacker-Nootdorp).
Het beoogde
maatschappelijk effect is vergroting van de fysieke veiligheid in het
verzorgingsgebied van Brandweer Delft - Rijswijk.
De doelstellingen
op het gebied van veiligheid, zoals beschreven in de beide gemeentelijke
begrotingen, zullen voor zover van toepassing en indien mogelijk, door de GR
nagestreefd worden ter waarborging en
optimalisering van de veiligheid in beide gemeenten. Meer concreet en in lijn
met de gestelde kaders[3]
richt Brandweer Delft – Rijswijk zich op:
·
Het onder alle
omstandigheden bewerkstelligen van een doelmatig georganiseerde en
gecoördineerde uitvoering van werkzaamheden ter zake van het voorkomen,
beperken en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar, het voorkomen
en beperken van ongevallen bij brand en al hetgeen daarmee verband houdt;
·
Het beperken
en bestrijden van gevaar voor mensen en dieren bij ongevallen anders dan bij
brand;
·
Het beperken
en bestrijden van rampen en zware ongevallen als bedoeld in artikel 1 van de
Wet Rampen en Zware Ongevallen;
·
Het bevorderen
van een goede hulpverlening bij ongevallen en van een doelmatig georganiseerde
en gecoördineerde hulpverlening bij rampen en zware ongevallen.
Brandweer Delft –
Rijswijk heeft binnen het programma Veiligheid prioriteiten benoemd. Deze zijn
opgenomen in het overzicht op de volgende pagina. Hierbij zijn, voor zover
mogelijk, tevens aangegeven de kwalitatieve en kwantitatieve doelstellingen.
Per prioriteit zijn ook de activiteiten benoemd die Brandweer Delft – Rijswijk
voor de komende jaren heeft gepland.
Tabel 2:
prioriteiten
Prioriteit |
Kwalitatieve doelstelling |
Kwantitatieve doelstelling |
Activiteiten 2006 - 2009 |
Afronden fusie |
· Kwaliteitsverbetering en versterking brandweer door het oplossen van knelpunten bij beide korpsen. · Versterken positie binnen hulpverleningsregio haaglanden. |
|
vanaf 2006: · Gelijkstellen van alle procedures en werkwijzen (intern en extern) · Op basis van verbeterplan werken aan kwaliteitsverbetering · Het afronden van de boedelscheiding · Opstarten functiewaardering |
Gebruiks-vergunningen |
· Verstrekken van gebruiksvergunningen aan alle vergunningplichtige objecten in Delft en Rijswijk · verstrekken en controleren van tijdelijke gebruiksvergunningen i.v.m. evenementen |
Vanaf 2006: · Alle benodigde nieuwe vergunningaanvragen in procedure brengen |
2006-2008: · Nieuwe vergunningen verlenen ook van objecten waar men niet reageert op aanschrijvingen om een vergunning aan te vragen · Controle en handhaving volgens een meerjarenplanning. |
Verbeterplan |
· Kwaliteitsverbetering · Betere borging beleid(sdoelstellingen) |
|
Nader beschouwen van de afzonderlijke verbeterplannen n.a.v. de audits van Delft en Rijswijk en hier een geïntegreerd verbeterplan van maken en uitvoeren (2006-2009). |
Regionale
samenwerking |
Samenwerken voor een betere kwaliteit en voorbereiding op veiligheidsregio’s. |
|
· Actief deelnemen in de regionale samenwerking om voorbereid te zijn op komende ontwikkelingen. · De gemeenten hierover adviseren Vervullen van regionale piketfuncties. · Deelnemen in commissies en werkgroepen met als doel de kwaliteit van samenwerking op elk vlak te verbeteren en invloed uit te oefenen op de vorming van de veiligheidsregio. |
Deze vraag betreft
zowel de organisatorische opzet van Brandweer Delft – Rijswijk als de
uitwerking van de prioriteiten.
De inrichting van
de organisatie van Brandweer Delft - Rijswijk is een afspiegeling van de
veiligheidsketen:
·
Pro-actie: het wegnemen van structurele oorzaken van
onveiligheid ter voorkoming van het ontstaan daarvan, o.a. door in de vroegste fase van planning
gevaren te voorkómen of te vermijden;
·
Preventie: het nemen van maatregelen vóóraf ter
voorkoming van het ontstaan van incidenten (het zoveel mogelijk beperken van inbreuken op de veiligheid)[4];
·
Preparatie: de voorbereiding op te nemen acties bij
inbreuken op de veiligheid;
·
Repressie: de daadwerkelijke incidentbestrijding gericht
op de bronbestrijding, de effect- en gevolgbestrijding, maar ook op de
hulpverlening aan mogelijke slachtoffers
in acute noodsituaties;
·
Nazorg: de zorg om zo snel mogelijk weer terug te
keren naar de ‘normale’ verhoudingen, evaluatie van bestreden incidenten, zorg
om eigen personeel.
Daarnaast heeft
Brandweer Delft – Rijswijk onderstaande taken geïntegreerd in haar nieuwe
organisatie:
·
Rampenbestrijding: de voorbereiding en coördinatie ter
bestrijding van rampen en zware ongevallen waarbij een gecoördineerde inzet van
verschillende interne en/of externe
disciplines aan de orde is en het beperken van het risico van
voorzienbare rampen. De gemeenten zijn verantwoordelijk voor hun eigen
voorbereiding op en communicatie rondom rampen en zware ongevallen. Hiervoor
moeten de gemeenten beschikken over een rampenplan en rampbestrijdingsplannen
voor voorzienbare grote incidenten. De coördinatie van de gemeentelijke
voorbereiding is opgedragen aan Brandweer Delft-Rijswijk.
·
Dienstverlening: het verlenen van (brandweer)diensten,
zoals het verzorgen van BHV opleidingen en het vervullen van
bedrijfsbrandweertaken, die buiten de wettelijke taak vallen alsmede het
optreden bij niet-spoedeisende ongemakken;
·
Beheer: gericht op de continuïteit van de
(taakuitoefening door de) organisatie.
De invulling van de
prioriteiten voor 2006 - 2009 is hieronder in de respectieve kaders toegelicht.
Prioriteit Gebruiksvergunningen
Er zijn 3 vacatures die zo spoedig mogelijk zullen worden ingevuld om vanaf 2006 systematisch te kunnen controleren en waar nodig handhaven. |
Prioriteit Verbeterplan
De beide verbeterplannen gaven met name aan dat beleidsuitgangspunten beter moeten worden vastgelegd. Hier is reeds deels aan voldaan door middel van het Organisatie- en beleidsplan Brandweer Delft-Rijswijk. De overige verbeterdoelstellingen worden nader in kaart gebracht en op elkaar afgestemd. Het Organisatie- en beleidsplan wordt nader uitgewerkt in meerjarenplannen voor de beide sectoren en de onderliggende afdelingen. |
Prioriteit Regionale samenwerkingVanwege het kabinetsstandpunt veiligheidsregio zullen de
komende jaren in het teken staan van de organisatorische invulling van de
veiligheidsregio. Hierin wil Brandweer Delft - Rijswijk een prominente rol
vervullen. Ook zullen diverse regionale piketfuncties vanuit Brandweer Delft
- Rijswijk worden ingevuld. Om aan de kwaliteitseisen te kunnen voldoen
worden diverse mensen opgeleid en geoefend in regionaal verband. |
De lasten voor het programma Veiligheid en de daarbinnen onderscheiden producten zijn gebaseerd op het programma Veiligheid van de gemeente Delft respectievelijk het programma Openbare Orde en Veiligheid van de gemeente Rijswijk. Met de instelling van de GR door de beide gemeenteraden is vooropgesteld dat de exploitatie van Brandweer Delft – Rijswijk binnen dit kader moet worden gerealiseerd. Een vergelijking met voorgaande jaren is niet te maken, omdat de GR is ingesteld per 1 januari 2005.
Tabel 3: Programmabegroting 2006 – 2009 (bedragen x € 1)
Toelichting op de programmabegroting:
Brandweer Delft – Rijswijk kent binnen het programma Veiligheid een viertal producten ter realisering van de genoemde maatschappelijke doelstelling en prioriteiten. De productenraming is opgenomen in hoofdstuk 4.2
Teneinde het bereiken van het gestelde maatschappelijke
effect te kunnen meten, zal Brandweer Delft – Rijswijk in de 2e helft van 2005 beleidsplannen
opstellen per sector waarin prestatie indicatoren en normen nader zullen worden
vastgelegd. Deze dienen zijn onderdeel van het instrumentarium van het
management om de activiteiten te kunnen sturen, maar zijn tevens geschikt om
het bereiken van het gestelde maatschappelijk effect te kunnen meten. De
prestatie-indicatoren zullen SMART worden geformuleerd, voorzover praktisch
haalbaar en indien noodzakelijke en/of gewenst voor de sturing.
Vooruitlopend op de uitwerking van deze beleidsplannen, heeft Brandweer
Delft – Rijswijk in tabel 4 op de volgende pagina voor de primaire activiteiten
binnen de producten Brandweer Algemeen en Veiligheid de belangrijkste
(voorlopige) indicatoren en normen opgenomen[5]:
Tabel 4: (voorlopige) prestatie indicatoren
Product /
activiteit |
Prestatie
indicator |
Prestatie norm |
Toelichting |
Brandweer Algemeen / Repressief optreden |
·
Paraatheid |
·
Repressief personeel 99% van de tijd paraat ·
Operationeel commando op piketbasis 100% beschikbaar |
·
12 pers. Delft, 8 pers. Rijswijk, volgens normen opgeleid en geoefend.
Plotselinge uitval en niet tijdige invulling bezetting bij uitdiensttreding
gesteld op max. 1%. ·
Tijdens inzet van personeel voor daadwerkelijk repressief optreden
wordt in 80% van de gevallen de paraatheid binnen 20 minuten weer op peil
gebracht door het in overwerk in dienst roepen van personeel. |
Veiligheid / vergunningverlening Adviezen bouw- en milieuvergunningen |
·
Doorlooptijd |
·
Verlening gebruiksvergunning binnen afgesproken (niet-fatale) termijn
90% ·
Adviezen op bouwplannen binnen afgesproken termijn 100% |
·
Deze normen gelden bij volledigheid van de (ingezonden) documenten |
Veiligheid / Controle en handhaving |
·
Wijze van uitvoering |
·
90% conform beleidsplan |
·
10% is gereserveerd voor niet geplande controles op verzoek van andere
diensten of burgers |
Veiligheid / Rampenbestrijding |
·
Actualiteit plannen ·
Actualiteit kennis
gemeentepersoneel belast met rampenbestrijding |
·
Conform vastgestelde criteria, maar minimaal 1x per 4 jaar ·
Opleiden en oefenen conform beleidsplan |
·
Criteria in beleidsplan Rampenbestrijding ·
Brandweer faciliteert en organiseert |
Conform het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten,
waar ook de GR moet voldoen, geeft Brandweer Delft – Rijswijk hieronder inzicht
in een aantal specifieke relevante onderwerpen.
Brandweer Delft – Rijswijk legt geen eigen lokale heffingen op noch int
zij enige heffingen voor de deelnemende gemeenten. Conform de inzet bij de
instelling werkt de GR momenteel aan voorstellen ter uniformering van de
tarieven inzake verstrekte diensten voor het totale werkgebied middels een
eigen verordening van de GR (nu nog gemeentelijke verordeningen). Het streven
is om dit vanaf 2006 gerealiseerd te krijgen. De financiële consequenties
zullen in de volgende meerjarenbegroting zichtbaar worden gemaakt.
Het weerstandsvermogen is een buffer om niet voorziene financiële tegenvallers (risico’s) op te vangen ten behoeve van continuïteit in de exploitatie van de taakuitoefening van Brandweer Delft-Rijswijk. De aard van deze buffer (reserves, garantstellingen, etc.) alsmede de omvang en de wijze van vorming zijn nog niet overeengekomen tussen de GR en de deelnemende gemeenten. Dit is voorzien voor 2005, onder andere op basis van een nader uit te voeren risicoanalyse. Tevens zullen in 2005 aanvullende afspraken over financiering en de bestemming / verrekening van exploitatieoverschotten of –tekorten worden gemaakt.
Gebleken is dat het financiële kader van de gemeente Delft 0,3 mln. euro lager dient te zijn dan waarvan bij de oprichting van de GR is uitgegaan. Dit als gevolg van een fout in de doorrekening van aan te brengen correcties. De consequenties hiervan voor de brandweerbegroting worden uitgezocht en zullen via reguliere begrotingswijzigingen worden ingebracht. Dit geldt ook voor overig geconstateerde verschillen en correcties ten opzichte van de primitieve begroting (deels reeds aangekondigd in het organisatie en beleidsplan, zoals o.a. kosten facilitaire dienstverlening. En deels op basis van nieuw verworven inzicht, o.a. een herberekening van de verwerking van baten en lasten werken voor derden).
Bij een eerste aansluiting op hoofdlijnen van de budgetten uit de eerder genoemde primitieve begroting met de begroting van de gemeente Delft en Rijswijk zijn een aantal zaken naar voren gekomen, die verdere uitwerking behoeven:
a) In de primitieve begroting van de GR is voor ca. 0,39 mln. euro aan kapitaalslasten opgenomen. Dit is nog niet meegenomen in de begrotingswijziging voor de ontvlechting van de budgetten van de brandweer Delft uit de begroting van de gemeente Delft omdat de storting in de reserve zelf en de daaruit te dekken kapitaallasten administratief één geheel vormen.Bij de overdracht van de activa aan Brandweer Delft - Rijswijk zal een budget voor kapitaallasten opgenomen worden in de bijdrage aan de GR. Onmisbare stappen hiervoor zijn het opstellen van de overdrachts- en de beginbalans;
b) De kosten van de nieuwe huisvesting zullen naar verwachting tot hogere huisvestingslasten voor Brandweer Delft – Rijswijk leiden, voor beide gemeenten overigens budgettair neutraal omdat met deze kapitaallasten in de gemeentelijke begrotingen al rekening gehouden wordt. Overigens vindt op dit moment onderzoek plaats naar de vanuit BTW-oogpunt meest geschikte vorm van levering van de in aanbouw zijnde brandweerkazerne te Delft;
c) De financiële middelen voor de rampenbestrijding zijn vanuit de gemeente Rijswijk in de meerjarenraming niet opgenomen. Afgesproken is om in 2005 de uitgevoerde werkzaamheden te declareren en vanaf 2006 het budget over te doen gaan naar de GR middels een begrotingswijziging.
Binnen de huidige kaderstelling voor het programma is een beperkte
ruimte om risico’s op te vangen in de exploitatie van Brandweer Delft –
Rijswijk. In de onderhavige meerjarenraming zijn nog niet opgenomen:
De redenen hiervoor zijn:
Daarnaast zullen, naar verwachting, de risicoanalyse en de nog te maken afspraken in het kader van de afwikkeling van de boedelscheiding leiden tot begrotingswijzigingen. De GR zal uiterlijk in het najaar van 2005 alle noodzakelijke begrotingswijzigingen middels het reguliere proces hiervoor aanbieden ter besluitvorming.
Brandweer Delft – Rijswijk beschikt over een in aard en omvang beperkt aantal kapitaalgoederen. De gebouwen en terreinen blijven eigendom van de respectieve gemeenten, die daarmee tevens de verantwoordelijkheid voor de instandhouding daarvan behouden. Het inventaris wordt door de gemeente Delft ter beschikking gesteld tegen een vaste prijs per werkplek. De gemeente Delft blijft eigenaar hiervan en voert tevens het beheer uit.
Het rijdend materieel en overige vaste activa zal in 2005 door Brandweer Delft – Rijswijk worden overgenomen tegen betaling van de taxatiewaarde (peildatum 2003, geïndexeerd naar ultimo 2004). Voor de instandhouding van deze activa hanteert de GR een lange termijn investeringsplanning o.b.v. het stelsel van afschrijvingen conform de bepalingen uit de Financiële Verordening van de GR. In bijlage 1 is de meerjaren investeringsplanning van de GR, zoals opgesteld voor de oprichting van de GR, opgenomen ter informatie. Een voorstel voor kredietverlening ter autorisatie van de investeringen voor 2006 zal in het najaar 2005 separaat worden voorgelegd aan het AB.
De GR beschikt over een eigen Financiële Verordening, Controle Verordening en Treasury Statuut. Voor expertise (advies en ondersteuning) bij treasuryzaken kan Brandweer Delft – Rijswijk terecht bij het Vakteam Strategie & Control (S&C), afdeling Treasury en Riskmanagement (TRM) van de gemeente Delft.
Brandweer Delft – Rijswijk bankiert bij de BNG. Eventuele investeringskredieten kan zij daar verkrijgen tegen vrijwel dezelfde voorwaarden die voor de deelnemende gemeenten gelden. De afdeling TRM adviseert en begeleidt de GR hierin.
De personele lasten worden nog steeds door de deelnemende gemeenten betaald, omdat – door het uitblijven van een akkoord met de bonden – een formele plaatsing in de nieuwe organisatie nog niet is uitgevoerd. De financieringspositie van de GR is daarmee nog beperkt.
In de meerjarenraming is gerekend met een rente van 5% voor de kapitaalslasten van investeringen.
De sector Bedrijfsvoering van Brandweer Delft – Rijswijk levert een bijdrage aan de
beleidsontwikkeling en beleidsuitvoering op het gebied van beheer en
bedrijfsvoering van de organisatie. Doelstelling is dat de wijze van managen,
organiseren en beheren van de brandweerorganisatie voldoet aan de eisen die aan
hedendaags management kunnen worden gesteld. Tevens is het gewenst dat eigen
activiteiten van de brandweer op het gebied van bedrijfsvoering aansluiten bij
de gemeentelijke organisatie die aanvullende ondersteuning biedt. Om alle taken
in de veiligheidsketen op een volwaardige manier te vervullen en op elkaar af
te stemmen wordt voor Brandweer Delft-Rijswijk een moderne en slagvaardige
bedrijfsvoering nagestreefd die aansluit bij de operationele kwaliteiten
waarover de nieuwe brandweerorganisatie beschikt.
In de komende jaren legt de bedrijfsvoering zich toe op het afronden van de fusie door o.a. het integreren en stroomlijnen van processen, e.d. Daarnaast speelt de bedrijfsvoering een coördinerende rol bij de uitvoering van het verbeterplan (zie ook hoofdstuk 2).
De GR Brandweer Delft – Rijswijk heeft geen bestuurlijke en/of financiële belangen in andere publiek- of privaatrechtelijke organisaties. Brandweer Delft-Rijswijk beschikt over een Algemeen Bestuur (AB) en een Dagelijks Bestuur (DB). De bestuursleden leggen verantwoording af aan de bestuursorganen die hen hebben afgevaardigd (in casu de beide gemeenteraden). De directeur/commandant is ambtelijk verantwoordelijk en legt verantwoording af aan het DB.
De GR Brandweer Delft – Rijswijk bezit geen eigen grond. Daar tevens de huisvesting, inclusief de daarbij behorende terreinen worden gehuurd van dan wel ter beschikking worden gesteld door de deelnemende gemeenten, voert de GR Brandweer Delft – Rijswijk geen eigen grondbeleid.
Bij een beleidsbegroting bestaande uit meerdere programma’s
is het ten behoeve van de inzichtelijkheid aan te bevelen de financiële
consequenties op totaalniveau te resumeren. Brandweer Delft – Rijswijk heeft
één programma: Veiligheid.
Toelichting op de programmabegroting:
Brandweer Delft – Rijswijk kent binnen het programma Veiligheid een viertal producten ter realisering van de genoemde maatschappelijke doelstelling en prioriteiten. De productenraming hiervoor is weergegeven in de volgende paragraaf.
Toelichting op de productenraming:
· Brandweer algemeen: Binnen het product brandweer algemeen voert de brandweer de volgende werkzaamheden uit: het opstellen van procedures voor sleutelkluizen, het verzorgen van bluswatervoorziening, het opstellen van inzetprocedures en uitrukvoorstellen alsmede het feitelijke repressieve optreden;
· Veiligheid: omvat 3 elementen;
Pro-actie; het zoveel mogelijk voorkomen van onveilige situaties, bijvoorbeeld door vanuit veiligheidsoptiek invloed uit te oefenen op het maken van ruimtelijke en infrastructurele plannen. Dit wordt gedeeltelijk gefinancierd vanuit via de HRH toegekende PVPP-gelden (ministerie van BZK).
Rampenbestrijding; richt zich op de voorbereiding en de inzet ten tijde van rampen, crisis en grootschalige incidenten.
Preventie; het voeren van overleg met bedrijven en
projectontwikkelaars over grote bouwprojecten en het adviseren van beide
gemeenten over de brandveiligheidsaspecten van bouw- en milieuvergunningen. Het
verstrekken van gebruiksvergunningen en tijdelijke gebruiksvergunningen en
controle en handhaving van zowel gebruiksvergunningen als de
brandveiligheidsaspecten van milieu- en bouwvergunningen.
· Regionale brandweer: De gemeenten Delft en Rijswijk participeren in de Hulpverleningsregio Haaglanden op grond van een gemeenschappelijke regeling. De gemeenten zijn hierin deelnemer en de brandweer verricht taken voor de regionale brandweer Haaglanden (Openbaar Meld Systeem). Ten aanzien van rampenbestrijding wordt regionaal samengewerkt en zijn een aantal gemeentelijke taken regionaal georganiseerd of gecoördineerd in het streven naar efficiency en effectiviteit.
[1] In het vervolg aangeduid als GR of brandweer (Delft – Rijswijk).
[2] Versie 1.2 d.d. 08-11-2004
[3] De belangrijkste kaders voor de Brandweer Delft – Rijswijk zijn:
· Brandweerwet 1985;
· Wet Rampen en Zware Ongevallen;
· Organisatie en beleidsplan 2005-2008 brandweer Delft – Rijswijk;
· Programmabegroting Rijswijk met de daarin vermeldde randvoorwaarden en uitgangspunten;
· Programmabegroting Delft met het daarin vermeldde beleidskader (Nota “Naar een veiliger Delft”, 2003)
[4] Een belangrijk verschil tussen pro-actie en preventie is dat het bij eerstgenoemde meer gaat om veiligheid als onderdeel van de bestuurlijke besluitvorming. Preventie betreft het uitdenken van maatregelen, die het beleid ten aanzien van rampenbestrijding en het voorkomen van calamiteiten omzetten in harde procedures, voorschriften en dergelijke.
[5] Voor een volledig overzicht van de producten, zie hoofdstuk 4.2