UITVOERINGSBESLUIT SPORTSTIMULERINGSSUBSIDIES 1995.
behoort bij subsidieverordening Maatschappelijke
Activiteiten
Burgemeester en wethouders van Delft
Overwegende dat:
- sport een belangrijke vorm van vrije tijdsbesteding is;
- sport grote waarde heeft vanwege haar bijdrage aan fitheid en
gezondheid,
sociale ontplooiing en integratie, vorming en ontwikkeling,
ontspanning;
- sport regelmatig als instrument wordt gebruikt bij het bereiken van
achterstandsgroepen
in de samenleving.
Besluiten:
Sportdeelname te stimuleren door middel van
sportstimuleringssubsidies die passen binnen de nota Hoofdlijnen
Sportstimuleringssubsidies 1992.
De aanvragen voor sportstimuleringssubsidies worden
getoetst aan een zestal kwaliteitscriteria:
*1) verbreding draagvlak
*2) vernieuwing
*3) samenwerking
*4) informatie
*5) doelgroepgericht
*6) openheid
De voor
sportstimuleringssubsidie in aanmerking komende activiteiten worden
onderverdeeld in twee hoofdgroepen:
Onder
Verenigingsstructuuractiviteiten worden die activiteiten verstaan die een
bijdrage leveren aan het verbreden en versterken van de verenigingsstructuur.
Indien de
kwaliteitscriteria op deze activiteiten worden geprojecteerd, dan blijken de
volgende activiteiten te voldoen:
* kadervorming, zowel op sporttechnisch- als bestuursvlak (criterium:
verbreding draagvlak);
* zelfonderzoek naar de ontwikkeling van de vereniging(en) (de
ledentallen, aantal vrijwilligers, aantal kaderleden, mogelijkheden tot
samenwerking) (criterium:
samenwerking);
* het inpassen van nieuwe ontwikkelingen binnen de vereniging(en)
(b.v. maken van een marketingplan, inpassing banenpoolers) (criterium:
vernieuwing);
* informatieoverdracht op het gebied van (maatschappelijke)
thema’s in de sport (criterium: informatie).
Voorbeelden van
activiteiten die tot deze hoofdgroep behoren:
- organiseren van cursussen/trainingen/bijscholingenvoorbeelden:
reguliere bondscursussen, specifiek op de Delftse situatie toegesneden cursussen;
- organiseren van studiebijeenkomsten/workshops/seminars/congressen;
voorbeeld: themabijeenkomst;
- (laten) verrichten van onderzoeken op het niveau van de
vereniging; voorbeeld: DIS-project van Prov. Sportraad, ontwikkelen
marketingplan;
- organiseren van samenwerkingsprojecten per tak van sport of per
territorium.
Onder
Sportbeoefeningsactiviteiten worden die activiteiten verstaan die direct
gericht zijn op het laten kennismaken met actieve sportbeoefening.
Indien de
kwaliteitscriteria op deze activiteiten worden geprojecteerd, dan blijken de
volgende activiteiten te voldoen:
- Activiteiten voor doelgroepen (criterium:
doelgroepgerichtheid)
* vrouwen
* ouderen
* migranten
* gehandicapten
- Activiteiten in het kader van sportieve recreatie (criterium:
openheid)
* buurtsport (sport in de wijk)
* schoolsport
* instuifsport
De voor subsidie in
aanmerking komende activiteiten kunnen zijn:
* kennismakingscursussen
* eenmalige activiteiten als open dagen, instuiven, toernooien.
De mate waarin een
aangemelde activiteit aan de genoemde criteria voldoet bepaalt het subsidiepercentage.
De gemeentelijke prioriteit ligt bij bovenverenigingsgerichte
kadervormingsactiviteiten ten bate van de verenigingsstructuur.
1. De Sportstimuleringssubsidies passen in de subsidieverordening
Maatschappelijke Activiteiten.
2. Voor een aanvraag dient het (bijgevoegde) standaardaanvraagformulier
naar de gemeente te worden gezonden. Een aanvraag dient uiterlijk 31 maart, 30
juni, 30
september of 31 december bij de gemeente binnen te zijn
en de activiteit dient aansluitend in het volgende kwartaal plaats te vinden,
met dien verstande dat tussen
aanvraag en start activiteit
minimaal een periode van acht weken moet liggen. Op basis van dit
aanvraagformulier wordt een eventueel maximaal subsidiebedrag
vastgesteld.
3. Na een activiteit dient het (bijgevoegde) evaluatieformulier naar
de gemeente te worden gezonden, met dien verstande dat dit formulier binnen
acht weken na afloop van
de activiteit door de gemeente
ontvangen dient te zijn.Op basis van dit evaluatieformulier wordt het subsidie
definitief vastgesteld.
4. De aanvragen worden aan de gemeentelijke criteria getoetst.
(Zie KWALITEITS CRITERIA).
5. Er wordt per activiteit een subsidie verstrekt op basis van de
totale kosten zonder aftrek van andere bijdragen, doch niet meer dan het
nadelig saldo.
6. Als subsidiabele kosten worden beschouwd:
Voor hoofdgroep I – Verenigingsstructuuractiviteiten:
* cursus-/trainings-/bijscholingskosten
* extra
accommodatiekosten (voor zover niet in cursuskosten begrepen)
* extra
materiaalkosten (voorzover niet in cursuskosten begrepen)
* kosten gebruik
externe deskundigheid
* voorlichtings-/promotiekosten.
Voor hoofdgroep II – Sportbeoefeningsactiviteiten:
* extra
accommodatiekosten
* extra
materiaalkosten
* kosten begeleiding
* voorlichtings-/promotiekosten.
7. De hoogte van sportstimuleringssubsidies bedraagt max. 40 – 80%
van de subsidiabele kosten. De hoogte van het percentage is afhankelijk van de
mate waarin aan
de gemeentelijke criteria wordt
beantwoord.
Wel
te verstaan:
- Schoolsportactiviteiten tot max. 80%
- Bovenverenigingsgerichte
kadervormingsactiviteiten tot max. 80%
- Sporttechnische kadervorming max. 60%
- Sportkennismakingsactiviteiten tot max. 40%
met uitzondering van de doelgroepen:
* vrouwen
* ouderen
* migranten en
* gehandicapten tot een maximum van 50%.
8. Afwijzing van subsidieaanvragen is mogelijk wanneer het aantal
aanvragen het budget overschrijdt.
Met de vaststelling van
het Uitvoeringsbesluit Sportstimuleringssubsidies d.d. 14 februari 1995, wordt
gelijktijdig het Uitvoeringsbesluit Sportstimuleringssubsidies 1993 en verder
d.d. 12 januari 1993 ingetrokken.
Aldus vastgesteld:
Uitvbesl. ‘95