Maatregelenmatrix (Plan van Aanpak) Winkelcentrum de Hoven Passage te Delft 14-09-2005

 

Nr

 

Knelpunt

Maatregel

Ondernemers Initiatief:

Politie

Initiatief:

Brandweer

Initiatief:

Gemeente

Initiatief:

Eigenaar

Initiatief:

Actie / Initiatief

1.0

Criminaliteit

 

 

 

 

 

 

 

1.1

Aangiften

Verhogen aangiftebereidheid

2006 met 50 % verhoging) t.o.v. nulmeting 2005.

Altijd aangifte doen voor alle strafbare delicten en zorgdragen voor repeterende communicatie omtrent noodzaak en resultaat

Standaard aangifteformulier verspreiden.

Internetaangifte mogelijk maken bij onbekende dader en onderzoeken of het ontwikkelen van een  informatiemap t.b.v. ondernemers zinvol is.

Tevens zal de gebiedsgebonden agent zorgdragen voor terugkoppeling aangiften bekende dader en de ondernemersvergadering bijwonen.

 

 

 

Najaar 2005

 

 

1.2

Toezicht algemeen

Afstemming en optimaliseren van toezicht door politie, beveiligingsdienst

I.o.m. eigenaar bekijken of uitbreiding mogelijk is voor de koopavond.

Goede afspraken maken mn. voor de koopavonden prioritaire aandacht. (afstemming)

 

 

Huidig toezicht tegen het licht houden en mogelijkheden extra toezicht koopavond bekijken

Najaar 2005

 

1.3

Toepasbaarheid huisregels

Status wijziging / APV handhaven (toezicht in het winkelcentrum)

Onderzoeken of statuswijziging “warenhuis” wenselijk en realiseerbaar is

Voor/ nadelen aangeven

Voor/ nadelen aangeven

 

Informeren of statuswijziging “warenhuis” wenselijk en realiseerbaar is

Najaar 2005

 

1.4

Criminaliteitspreventie

Verhogen risicobewustzijn

Medewerking verlenen aan deelname KVO trainingen (HBD) Tevens inventariseren van behoefte en welke training.  Nieuwsbrieven ontwikkelen (minimaal 6 maal per jaar)

Medewerking verlenen aan voorlichtingsavond en inspelen op actuele zaken aan de hand van incidentencijfers / meldingen / trends e.d.

Medewerking verlenen aan voorlichtingsavond.

Zorgdragen voor faciliteiten m.b.t. de voorlichtingsavond en inhoudelijke toevoegingen.

Medewerking verlenen aan voorlichtingsavond.

April 2006

 

1.5

Terugkoppelen van aangiften

Terugkoppelen van aangiften bij bekende dader

Altijd aangifte doen

Terugkoppelen van aangiften bij bekende dader.

 

 

 

Najaar 2005

 

 

1.6

Incidentencijfers

Incidentencijfers bekend maken

 

Incidentencijfers bekend maken

Uitrukoverzicht bekend maken

 

 

Doorlopend proces

2.0

Onderhoud en Beheer

 

 

 

 

 

 

 

 

2.1

Oprit parkeerdak

Toegankelijkheid voor onbevoegden gedurende sluitingstijd aanpassen

 

 

 

Medewerking aan eigenaar geven

I.o.m. gemeente mogelijkheden bekijken en uitvoeren

Najaar 2005

 

2.2

Fietsenrekken

Eigendom achterhalen en opnieuw (vast) plaatsen

Indien eigenaar, deze opnieuw i.o.m. werkgroep herindelen.

 

 

Indien eigenaar, deze opnieuw i.o.m. werkgroep herindelen en/of vervangen voor een deugdelijkmodel.

Indien eigenaar, deze opnieuw i.o.m. werkgroep herindelen.

Oktober 2005

 

 

2.3

Geldautomaat Fortis Bank

Zicht op pintransacties middels spiegeling draaideur onmogelijk maken

 

 

 

 

Uitvoeren

Najaar 2005

 

2.4

Belemmeren van de doorkijk achterzijde (afroom, geld telruimte) winkelunits

Folie plaatsen en/of blinderen

Uitvoeren

 

 

 

Laten uitvoeren i.o.m. ondernemers

Najaar 2005

 

2.5

Afvalbakken ingangen

Vervangen door onbrandbare exemplaren

 

 

 

 

Uitvoeren

Najaar 2005

 

2.6

Luifelverlichting

Luifelverlichting defect vervangen aanpassen/ plaatsen.

 

 

 

 

Uitvoeren

Najaar 2005

 

2.7

Hang en sluitwerk

Verouderd hang en sluitwerk vervangen C 1000 en Top-1-Toys

 

 

 

 

Uitvoeren

Najaar 2005

 

2.8

Begroeiing lichtmasten

Begroeiing lichtmasten verwijderen

 

 

 

Uitvoeren

 

Oktober 2005

 

2.9

Buitenverlichting boven de achteruitgangen winkelunits

Defecten herstellen

Zorgdragen voor melden van defect / vervangen

 

 

 

Uitvoeren

Najaar 2005

 

2.10

Nis buitenzijde

afsluitbaar maken en toegankelijkheid regelen met gebruikers

Meldpunt

 

 

 

Uitvoeren

Najaar 2005

 

2.11

Verlichting Parkeerdak

Aanpassen tussen 21.30-09.00 uur

 

 

 

 

Uitvoeren i.o.m. gemeente

Najaar 2005

 

2.12

Afvalmanagement

Op juiste wijze aanbieden van bedrijfs en particulier afval. Voornamelijk voor achterzijde winkelunits en expeditie ruimte.

Structurele organisatorische maatregelen treffen.

De politie zal, waar mogelijk de gemeentelijke handhavers ondersteunen bij een strikt permanente controle op het verkeerd aanbieden van afval.

Meenemen in preventieve voorlichting m.b.t. vluchtwegen / brandbaar afval.

De gemeente zal, waar mogelijk in samenwerking met de politie, een strikt permanente controle op het verkeerd aanbieden van bedrijfs- en particulier afval uitvoeren. (Reinigingscontroleurs)

 

Ondernemers informeren over beleid aanbieden afval

Oktober 2005

 

3.0

Brandveiligheid

 

 

 

 

 

 

 

 

3.1

Meldpunt

Coördinatiepunt creëren

Verplichte melding maken van brandgevaarlijke of risicovolle situaties

 

Medewerking oprichting coördinatiepunt EN zorgdragen voor vervolgactie.

.

Medewerking oprichting coördinatiepunt  EN zorgdragen voor vervolgactie.

Najaar 2005

 

3.2

Karren van bloemist versperren de uitgang

Uitgang altijd vrijhouden

Veroorzaker informeren

 

In samenwerking met de eigenaar realiseren

 

Veroorzaker informeren mogelijke sanctie

Najaar 2005

 

3.3

Uitstallingbeleid

Informeren van huidig beleid (huisregels huurders)

Zorgdragen voor handhaving i.o.m. eigenaar

 

In samenwerking met de eigenaar realiseren (brandveiligheid)

 

Zorgdragen i.o.m. ondernemers voor handhaving

Najaar 2005

 

3.4

Pictogrammen/ transparanten

Defecten herstellen

 

 

 

 

Uitvoeren

Najaar 2005

 

3.5

Nooduitgang Torenhove

Onderzoeken wie de eigenaar is en het parkeren onmogelijk maken

 

 

 

Uitvoeren

Uitvoeren

November 2005

3.6

Ontruimingsplan

Optimaliseren van huidig ontruimingsplan en-of op winkelniveau aanpassen op het bestaande plan

Verplichte medewerking conform arbo-wetgeving

 

Toetsing en toezicht

 

Communicatie verzorgen

Najaar 2005

 

 

3.7

Preventieve voorlichting

Periodieke voorlichting organiseren

Deelnemen aan voorlichtingen

Medewerking aan voorlichting

Risicokaart

 

Medewerking aan voorlichting

Najaar 2005

 

4.0

Overlast

 

 

 

 

 

 

 

4.1

Overlast van concentratie groepen tijdens koopavonden

Afhankelijk van status wijziging afstemmen met handhaving en mogelijkheden hierin bespreken

Uitvoeren (beveiligingsdienst) en aanpak van overlastgevende indicatoren i.s.m. politie

 

Uitvoeren en aanpak van overlastgevende indicatoren i.s.m. beveiliging

(Dus vanuit probleemstelling acteren)

 

Bekijken of buurthuis “de Vleugel” een rol kan spelen in deze overlast.

Uitvoeren (beveiligingsdienst)

Najaar 2005

 

5.0

Communicatie

 

 

 

 

 

 

 

5.1

Communicatie algemeen

Interne en externe communicatie

Het opzetten van een KVO nieuwsbrief voor de achterban en de werkgroep KVO.  Deze brief zal 6x per jaar worden uitgegeven.

 

Tevens worden er voor de achterban informatie- en themabijeenkomsten georganiseerd.

 

Communicatie naar klanten over het KVO-project  zal plaatsvinden via het plaatselijke dagblad.

 

Afhankelijk van behoefte krijgen KVO-deelnemers een ringband inhoudende de actuele informatie en hulpmiddelen van het KVO

De politie borgt het project via intern overleg binnen de eigen organisatie. middels teamjaarplannen en dossier KVO.

 

De brandweer borgt het project via  intern overleg binnen de eigen organisatie, middels werkoverleg afdelingsplan en dossier KVO.

De gemeente borgt het project via intern overleg binnen de eigen organisatie. middels werkoverleg afdelingsplan en dossier KVO.

 

Medeadvisering over communicatieplan.

 

 

 

De eigenaar borgt het project via intern overleg binnen de eigen organisatie. middels werkoverleg afdelingsplan en dossier KVO.

 

Oktober 2005

 

5.2

Vergaderschema

Vergaderschema werkgroep

 

 

 

 

 

6 x per jaar.

6.0

Evaluatie

 

 

 

 

 

 

 

6.1

Evaluatie KVO

Evaluatie KVO-project

In de werkgroep KVO zal een tussentijdse en een eindevaluatie worden gehouden. Deze zullen resp. plaatsvinden in de perioden januari 2006 en juli 2006 en aan de hand van jaarcijfers

In de werkgroep KVO zal een tussentijdse en een eindevaluatie worden gehouden. Deze zullen resp. plaatsvinden in de perioden januari 2006 en juli 2006 en aan de hand van jaarcijfers

In de werkgroep KVO zal een tussentijdse en een eindevaluatie worden gehouden. Deze zullen resp. plaatsvinden in de perioden januari 2006 en juli 2006 en aan de hand van jaarcijfers

In de werkgroep KVO zal een tussentijdse en een eindevaluatie worden gehouden. Deze zullen resp. plaatsvinden in de perioden januari 2006 en juli 2006 en aan de hand van jaarcijfers

In de werkgroep KVO zal een tussentijdse en een eindevaluatie worden gehouden. Deze zullen resp. plaatsvinden in de perioden januari 2006 en juli 2006 en aan de hand van jaarcijfers

6x per jaar overleg plegen en zonodig plan van aanpak bijstellen.

7.0

Toegevoegde acties

 

 

 

 

 

 

 

7.1

Meldpunt

Meldpunt creëren en zorgdragen voor repeterende communicatie naar gebruikers middels informatiemap/nieuwsbrieven e.d.

Tevens urgentie en aanpak vanuit meldpunt bepalen

Zordragen voor daadwerkelijk gebruik van  meldpunt voor  alle aandachtspunten

Medewerking verlenen  en informeren welke verantwoording politie heeft

Medewerking verlenen en informeren welke verantwoording brandweer heeft

Medewerking verlenen en informeren welke verantwoording gemeente heeft

Medewerking verlenen en informeren welke verantwoording eigenaar heeft

Najaar 2005

7.2

Communicatie

Het repeterend  communiceren van acties/doelstellingen en resultaten KVO naar alle gebruikers. Bovendien dient dit een vast onderdeel te zijn op de agenda van de werkgroep

Medewerking verflenen aan deze maatregel

Medewerking verflenen aan deze maatregel

Medewerking verflenen aan deze maatregel

Medewerking verflenen aan deze maatregel

Medewerking verflenen aan deze maatregel

Doorlopend proces

7.3

Continuïteit KVO

Continuïteit KVO borgen

Het vaststellen aan de hand van competenties een functieprofiel projectleider wanneer traject wordt overgedragen aan een andere partij. Regierol blijft bij de gemeente

Het vaststellen aan de hand van competenties een functieprofiel projectleider wanneer traject wordt overgedragen aan een andere partij. Regierol blijft bij de gemeente

Het vaststellen aan de hand van competenties een functieprofiel projectleider wanneer traject wordt overgedragen aan een andere partij. Regierol blijft bij de gemeente

Het vaststellen aan de hand van competenties een functieprofiel projectleider wanneer traject wordt overgedragen aan een andere partij. Regierol blijft bij de gemeente

Het vaststellen aan de hand van competenties een functieprofiel projectleider wanneer traject wordt overgedragen aan een andere partij. Regierol blijft bij de gemeente

Februari 2006