Maatregelenmatrix
(Plan van Aanpak) Winkelcentrum de Hoven Passage te Delft 14-09-2005
Nr |
Knelpunt |
Maatregel |
Ondernemers
Initiatief: |
Politie Initiatief: |
Brandweer Initiatief: |
Gemeente Initiatief: |
Eigenaar Initiatief: |
Actie / Initiatief |
1.0 |
Criminaliteit |
|
|
|
|
|
|
|
1.1 |
Aangiften |
Verhogen aangiftebereidheid 2006 met 50 % verhoging) t.o.v. nulmeting 2005. |
Altijd aangifte doen voor alle strafbare delicten en zorgdragen voor repeterende communicatie omtrent noodzaak en resultaat |
Standaard aangifteformulier verspreiden. Internetaangifte mogelijk maken bij onbekende dader en onderzoeken of het ontwikkelen van een informatiemap t.b.v. ondernemers zinvol is. Tevens zal de gebiedsgebonden agent zorgdragen voor terugkoppeling aangiften bekende dader en de ondernemersvergadering bijwonen. |
|
|
|
Najaar 2005 |
1.2 |
Toezicht algemeen |
Afstemming en optimaliseren van toezicht door politie, beveiligingsdienst |
I.o.m. eigenaar bekijken of uitbreiding mogelijk is voor de koopavond. |
Goede afspraken maken mn. voor de koopavonden prioritaire aandacht. (afstemming) |
|
|
Huidig toezicht tegen het licht houden en mogelijkheden extra toezicht koopavond bekijken |
Najaar 2005 |
1.3 |
Toepasbaarheid huisregels |
Status wijziging / APV handhaven (toezicht in het winkelcentrum) |
Onderzoeken of statuswijziging “warenhuis” wenselijk en realiseerbaar is |
Voor/ nadelen aangeven |
Voor/ nadelen aangeven |
|
Informeren of statuswijziging “warenhuis” wenselijk en realiseerbaar is |
Najaar 2005 |
1.4 |
Criminaliteitspreventie |
Verhogen risicobewustzijn |
Medewerking verlenen aan deelname KVO trainingen (HBD) Tevens inventariseren van behoefte en welke training. Nieuwsbrieven ontwikkelen (minimaal 6 maal per jaar) |
Medewerking verlenen aan voorlichtingsavond en inspelen op actuele zaken aan de hand van incidentencijfers / meldingen / trends e.d. |
Medewerking verlenen aan voorlichtingsavond. |
Zorgdragen voor faciliteiten m.b.t. de voorlichtingsavond en inhoudelijke toevoegingen. |
Medewerking verlenen aan voorlichtingsavond. |
April 2006 |
1.5 |
Terugkoppelen van
aangiften |
Terugkoppelen van aangiften bij bekende dader |
Altijd aangifte doen |
Terugkoppelen van aangiften bij bekende dader. |
|
|
|
Najaar 2005 |
1.6 |
Incidentencijfers |
Incidentencijfers
bekend maken |
|
Incidentencijfers
bekend maken |
Uitrukoverzicht bekend maken |
|
|
Doorlopend proces |
2.0 |
Onderhoud en Beheer |
|
|
|
|
|
|
|
2.1 |
Oprit parkeerdak |
Toegankelijkheid
voor onbevoegden gedurende sluitingstijd aanpassen |
|
|
|
Medewerking aan
eigenaar geven |
I.o.m. gemeente
mogelijkheden bekijken en uitvoeren |
Najaar 2005 |
2.2 |
Fietsenrekken |
Eigendom achterhalen
en opnieuw (vast) plaatsen |
Indien eigenaar,
deze opnieuw i.o.m. werkgroep herindelen. |
|
|
Indien eigenaar,
deze opnieuw i.o.m. werkgroep herindelen en/of vervangen voor een
deugdelijkmodel. |
Indien eigenaar,
deze opnieuw i.o.m. werkgroep herindelen. |
Oktober 2005 |
2.3 |
Geldautomaat Fortis
Bank |
Zicht op
pintransacties middels spiegeling draaideur onmogelijk maken |
|
|
|
|
Uitvoeren |
Najaar 2005 |
2.4 |
Belemmeren van de
doorkijk achterzijde (afroom, geld telruimte) winkelunits |
Folie plaatsen
en/of blinderen |
Uitvoeren |
|
|
|
Laten uitvoeren
i.o.m. ondernemers |
Najaar 2005 |
2.5 |
Afvalbakken
ingangen |
Vervangen door
onbrandbare exemplaren |
|
|
|
|
Uitvoeren |
Najaar 2005 |
2.6 |
Luifelverlichting |
Luifelverlichting
defect vervangen aanpassen/ plaatsen. |
|
|
|
|
Uitvoeren |
Najaar 2005 |
2.7 |
Hang en sluitwerk |
Verouderd hang en
sluitwerk vervangen C 1000 en Top-1-Toys |
|
|
|
|
Uitvoeren |
Najaar 2005 |
2.8 |
Begroeiing
lichtmasten |
Begroeiing
lichtmasten verwijderen |
|
|
|
Uitvoeren |
|
Oktober 2005 |
2.9 |
Buitenverlichting
boven de achteruitgangen winkelunits |
Defecten herstellen |
Zorgdragen voor
melden van defect / vervangen |
|
|
|
Uitvoeren |
Najaar 2005 |
2.10 |
Nis buitenzijde |
afsluitbaar maken
en toegankelijkheid regelen met gebruikers |
Meldpunt |
|
|
|
Uitvoeren |
Najaar 2005 |
2.11 |
Verlichting
Parkeerdak |
Aanpassen tussen
21.30-09.00 uur |
|
|
|
|
Uitvoeren i.o.m.
gemeente |
Najaar 2005 |
2.12 |
Afvalmanagement |
Op juiste wijze
aanbieden van bedrijfs en particulier afval. Voornamelijk voor achterzijde
winkelunits en expeditie ruimte. |
Structurele organisatorische maatregelen treffen. |
De politie zal, waar mogelijk de gemeentelijke handhavers
ondersteunen bij een strikt permanente controle op het verkeerd aanbieden van
afval. |
Meenemen in
preventieve voorlichting m.b.t. vluchtwegen / brandbaar afval. |
De gemeente zal, waar mogelijk in samenwerking met de politie, een strikt permanente controle op het verkeerd aanbieden van bedrijfs- en particulier afval uitvoeren. (Reinigingscontroleurs) |
Ondernemers
informeren over beleid aanbieden afval |
Oktober 2005 |
3.0 |
Brandveiligheid |
|
|
|
|
|
|
|
3.1 |
Meldpunt |
Coördinatiepunt
creëren |
Verplichte melding
maken van brandgevaarlijke of risicovolle situaties |
|
Medewerking
oprichting coördinatiepunt EN zorgdragen voor vervolgactie. |
. |
Medewerking
oprichting coördinatiepunt EN
zorgdragen voor vervolgactie. |
Najaar 2005 |
3.2 |
Karren van bloemist
versperren de uitgang |
Uitgang altijd
vrijhouden |
Veroorzaker informeren |
|
In samenwerking met
de eigenaar realiseren |
|
Veroorzaker informeren mogelijke sanctie |
Najaar 2005 |
3.3 |
Uitstallingbeleid |
Informeren van
huidig beleid (huisregels huurders) |
Zorgdragen voor handhaving i.o.m. eigenaar |
|
In samenwerking met
de eigenaar realiseren (brandveiligheid) |
|
Zorgdragen i.o.m. ondernemers voor handhaving |
Najaar 2005 |
3.4 |
Pictogrammen/
transparanten |
Defecten herstellen |
|
|
|
|
Uitvoeren |
Najaar 2005 |
3.5 |
Nooduitgang
Torenhove |
Onderzoeken wie de
eigenaar is en het parkeren onmogelijk maken |
|
|
|
Uitvoeren |
Uitvoeren |
November 2005 |
3.6 |
Ontruimingsplan |
Optimaliseren van
huidig ontruimingsplan en-of op winkelniveau aanpassen op het bestaande plan |
Verplichte
medewerking conform arbo-wetgeving |
|
Toetsing en
toezicht |
|
Communicatie
verzorgen |
Najaar 2005 |
3.7 |
Preventieve
voorlichting |
Periodieke
voorlichting organiseren |
Deelnemen aan
voorlichtingen |
Medewerking aan
voorlichting |
Risicokaart |
|
Medewerking aan
voorlichting |
Najaar 2005 |
4.0 |
Overlast |
|
|
|
|
|
|
|
4.1 |
Overlast van concentratie groepen tijdens koopavonden |
Afhankelijk van status wijziging afstemmen met handhaving en mogelijkheden hierin bespreken |
Uitvoeren (beveiligingsdienst) en aanpak van overlastgevende indicatoren i.s.m. politie |
Uitvoeren en aanpak van overlastgevende indicatoren i.s.m. beveiliging (Dus vanuit probleemstelling acteren) |
|
Bekijken of buurthuis “de Vleugel” een rol kan spelen in deze overlast. |
Uitvoeren (beveiligingsdienst) |
Najaar 2005 |
5.0 |
Communicatie |
|
|
|
|
|
|
|
5.1 |
Communicatie algemeen |
Interne en externe communicatie |
Het opzetten van een KVO nieuwsbrief voor de achterban en de werkgroep KVO. Deze brief zal 6x per jaar worden uitgegeven. Tevens worden er voor de achterban informatie- en themabijeenkomsten georganiseerd. Communicatie naar klanten over het KVO-project zal plaatsvinden via het plaatselijke dagblad. Afhankelijk van behoefte krijgen KVO-deelnemers een ringband inhoudende de actuele informatie en hulpmiddelen van het KVO |
De politie borgt het project via intern overleg binnen de eigen organisatie. middels teamjaarplannen en dossier KVO. |
De brandweer borgt het project via intern overleg binnen de eigen organisatie, middels werkoverleg afdelingsplan en dossier KVO. |
De gemeente borgt het project via intern overleg binnen de eigen organisatie. middels werkoverleg afdelingsplan en dossier KVO. Medeadvisering over communicatieplan. |
De eigenaar borgt het project via intern overleg binnen de eigen organisatie. middels werkoverleg afdelingsplan en dossier KVO. |
Oktober 2005 |
5.2 |
Vergaderschema |
Vergaderschema werkgroep |
|
|
|
|
|
6 x per jaar. |
6.0 |
Evaluatie |
|
|
|
|
|
|
|
6.1 |
Evaluatie KVO |
Evaluatie KVO-project |
In de werkgroep KVO zal een tussentijdse en een eindevaluatie worden gehouden. Deze zullen resp. plaatsvinden in de perioden januari 2006 en juli 2006 en aan de hand van jaarcijfers |
In de werkgroep KVO zal een tussentijdse en een eindevaluatie worden gehouden. Deze zullen resp. plaatsvinden in de perioden januari 2006 en juli 2006 en aan de hand van jaarcijfers |
In de werkgroep KVO zal een tussentijdse en een eindevaluatie worden gehouden. Deze zullen resp. plaatsvinden in de perioden januari 2006 en juli 2006 en aan de hand van jaarcijfers |
In de werkgroep KVO zal een tussentijdse en een
eindevaluatie worden gehouden. Deze zullen resp. plaatsvinden in de perioden
januari 2006 en juli 2006 en aan de hand van jaarcijfers |
In de werkgroep KVO zal een tussentijdse en een eindevaluatie worden gehouden. Deze zullen resp. plaatsvinden in de perioden januari 2006 en juli 2006 en aan de hand van jaarcijfers |
6x per jaar overleg plegen en zonodig plan van aanpak bijstellen. |
7.0 |
Toegevoegde acties |
|
|
|
|
|
|
|
7.1 |
Meldpunt |
Meldpunt creëren en
zorgdragen voor repeterende communicatie naar gebruikers middels
informatiemap/nieuwsbrieven e.d. Tevens urgentie en
aanpak vanuit meldpunt bepalen |
Zordragen voor
daadwerkelijk gebruik van meldpunt
voor alle aandachtspunten |
Medewerking
verlenen en informeren welke
verantwoording politie heeft |
Medewerking
verlenen en informeren welke verantwoording brandweer heeft |
Medewerking
verlenen en informeren welke verantwoording gemeente heeft |
Medewerking
verlenen en informeren welke verantwoording eigenaar heeft |
Najaar 2005 |
7.2 |
Communicatie |
Het repeterend communiceren van acties/doelstellingen en
resultaten KVO naar alle gebruikers. Bovendien dient dit een vast onderdeel
te zijn op de agenda van de werkgroep |
Medewerking
verflenen aan deze maatregel |
Medewerking
verflenen aan deze maatregel |
Medewerking
verflenen aan deze maatregel |
Medewerking
verflenen aan deze maatregel |
Medewerking
verflenen aan deze maatregel |
Doorlopend proces |
7.3 |
Continuïteit KVO |
Continuïteit KVO
borgen |
Het vaststellen aan
de hand van competenties een functieprofiel projectleider wanneer traject
wordt overgedragen aan een andere partij. Regierol blijft bij de gemeente |
Het vaststellen aan
de hand van competenties een functieprofiel projectleider wanneer traject
wordt overgedragen aan een andere partij. Regierol blijft bij de gemeente |
Het vaststellen aan
de hand van competenties een functieprofiel projectleider wanneer traject
wordt overgedragen aan een andere partij. Regierol blijft bij de gemeente |
Het vaststellen aan
de hand van competenties een functieprofiel projectleider wanneer traject
wordt overgedragen aan een andere partij. Regierol blijft bij de gemeente |
Het vaststellen aan
de hand van competenties een functieprofiel projectleider wanneer traject
wordt overgedragen aan een andere partij. Regierol blijft bij de gemeente |
Februari 2006 |