Meerjarenraming Investeringsbudget Stedelijke
Vernieuwing 2005-2009
(MR-ISV 05-09)
Status: Definitief
(aangepast aan B+W besluit 22-24 nov. 2005)
Reg.
nr. 692053 Vastgesteld Gemeenteraad
d.d. PM
INHOUDSOPGAVE
____________________________________________________________
Pag.
HOOFDSTUK 2.
BESLUITVORMINGSPROCEDURE MR-ISV 2005 - 2009
HOOFDSTUK 3.
BELEID STEDELIJKE VERNIEUWING
3.1 Themaprogramma Wonen en
samenleven.
3.2 Themaprogramma Kennis, Economie
en Cultuur.
3.3 Themaprogramma Duurzaamheid
3.4 Resultaten ISV-monitor 2004.
3.5 Beperking onderschrijdingen in
ISV2
HOOFDSTUK 4.
FINANCIEEL OVERZICHT MR-ISV 2005-2009.
HOOFDSTUK 5.
TOELICHTING PER POST
5.1.1 Themaprogramma wonen
en samenleven
5.1.2 Themaprogramma
kennis, economie en cultuur
5.1.3 Themaprogramma
Duurzaamheid
HOOFDSTUK 6.
INSPRAAKPROCEDURE
HOOFDSTUK 7.
VOLUMEBESLUIT MR-ISV 2006
HOOFDSTUK 8.
TOELICHTING OP DE REKENING MR-ISV 2004.
8.1 Toelichting uitgaven MR-ISV
jaarschijf 2004
8.1.3 Themaprogramma
Mobiliteit
8.1.4 Themaprogramma
Duurzaamheid
8.1.5 Themaprogramma
Leefbaarheid
8.2 Inkomsten MR-ISV jaarschijf 2004
Bijlage 1: Inhoudelijke ISV-monitor 2004
Bijlage 2: Overzicht procesmatige
ISV monitor 2004
Jaarlijks wordt een Meerjarenraming aan de
Gemeenteraad voorgelegd, zodat de door de provincie Zuid Holland verleende en
nog te verlenen ISV-voorschotten kunnen worden verdeeld en begroot en budgetten
kunnen worden besteed. Ook worden de resultaten rond stedelijke vernieuwing in
het afgelopen jaar beschreven. De voor u liggende Meerjarenraming is een
technische actualisatie van de voorgaande MR-ISV 2004 – 2009 en is een verdere
uitwerking van de Programmabegroting 2006-2009 op het punt van de stedelijke
vernieuwing. De belangrijkste wijzigingen in ISV uitgaven, ten opzichte van de
vorige raming zijn:
Aan de inkomstenkant is - vooruitlopend op de formele
goedkeuring door de provincie - naast een enkele resterende bijdrage in kader
van PSB, rekening gehouden met de in de periode ISV2 (2005 t/m 2009) opnieuw te
ontvangen ISV-voorschotten. Volgens de begin 2005 door de provincie bekend
gemaakte indicatieve bedragen (incl. bodemgelden) komen deze voor Delft in
totaal neer op iets meer dan € 12 mln. De bijdragen zijn gefaseerd conform
nadere berichtgeving van de Provincie over het betalingsritme. Daarnaast is op
aanwijzing van de accountant een bedrag voor de BTW correctie ISV1 opgenomen,
dat in 2005 aan de ISV-inkomsten wordt toegevoegd. Samen met het huidige ISV
kassaldo van ongeveer € 4,7 mln., een nader te bepalen bijdrage uit de reserve
grote projecten en een enkele (resterende) bijdrage van Provincie en Rijk wordt
dit ingezet ter dekking van de uitvoering van ISV projecten en programma’s. In
totaal wordt in deze MR-ISV ongeveer € 22,7 miljoen euro voor de uitvoering van
verschillende themaprogramma’s uitgetrokken. Hierbij gelden resumerend de
volgende prioriteiten:
·
Gebiedsgerichte aanpak (incl.
daarmee verband houdende voorbereidingskosten): Herstructurering DDW,
Wippolder, Vermeertoren, Paardenmarkt, drainagemaatregelen Binnenstad, aanpak
van het gebied Schie-oevers, Twinning Centre, wijkaandelen Minervaplein, gebouw
BOV Geerweg, nieuwbouw sporthal Buitenhof, camera’s Binnenstad,
Binnenstadsmanagement, projecten in het kader van het Provinciaal Grote
Stedenbeleid (PSB), Investeringsplan Buurtaccommodaties 2, het programma Wonen,
zorg en welzijn, Herstructurering en Leefbaarheid, Bomenwijk, Doelengebied,
Wijkbudgetten, TU-gebied en aanpak Winkelcentra;
·
Duurzaamheidsmaatregelen: Het
programma Water en ecologie, ISV bodemsaneringen en het ISV programma Geluidssaneringen;
·
Subsidieregelingen: Opplussen, Gevelaanpak en
monumenten, Wonen boven winkels en de verhuis- en SBS bedrijvensubsidies.
Het geheel leidt aan het eind van de ISV2-periode (2005 t/m
2009) tot een tekort van ca € 5,3 mln. Het risico van overschrijding
wordt volledig afgedekt binnen het totaal van gemeentelijke investeringen. Bij
een negatief saldo wordt een bijdrage uit de reserve grote projecten verleend.
Het restant saldo van de
‘kasreserve stedelijke vernieuwing’ (ISV-fonds) is in vergelijking met eind
2003 met ca. € 3 mln. toegenomen. De ISV-uitgaven in 2004 zijn met ca 47% van
de begroting niet op peil gebleven en verliepen daarmee niet in de pas met de
raming. Ter vergelijking: in 2003 waren de ISV-uitgaven nog ca 79% van de
begroting. Daarnaast is in ISV1 gebleken dat initiatiefnemers van projecten de
neiging hebben projecten te optimistisch te ramen en dat er vaak een
‘na-ijleffect’ is in gerealiseerde uitgaven. Daarom is in deze raming ook een
pakket maatregelen opgenomen om de ‘onderbesteding’ in ISV2 te voorkomen dan
wel terug te dringen en de voortgang van projecten verder te stimuleren. Deze
maatregelen komen samengevat op het volgende neer:
Om de onderschrijding van budgetten nog verder terug
te dringen, zijn er drie programma’s uit de Programmabegroting in de raming
opgenomen en zijn lopende verplichtingen van de subsidies
gevelaanpak/monumenten en de bedrijvenregeling uit de raming geschrapt.
De ISV monitor is opnieuw geactualiseerd, zodat een
koppeling wordt gelegd met de te bereiken ISV-doelstellingen uit DOP1.
Aandachtspunt in de monitor 2004 is alleen de waterkwaliteit, waarvan nadere
gegevens worden afgewacht. De rest van de (kern)doelen is behaald of door
autonome ontwikkelingen c.q. beleidsontwikkelingen achterhaald. De resultaten van
de monitor 2004 zijn opgenomen in een medio 2005 bij de provincie ingediende
eindverantwoording voor de hele ISV1 periode, waarover momenteel (november
2005) een nader verificatie-onderzoek gaande is. Vanaf 1-1-2005 wordt de
jaarlijkse ISV-monitor gerelateerd aan de te bereiken effecten zoals deze in
2005 zijn geformuleerd in DOP2. Daartoe wordt eind 2005/ begin 2006 een nieuw
monitorsysteem voor de ISV2 periode ontwikkeld.
Aan deze MR-ISV is tenslotte vanwege de subsidies
Gevelaanpak/ monumenten, de Bedrijvenregeling/ winkelcentra, Wonen boven
winkels en Opplussen een volumebesluit toegevoegd, zodat indien de Gemeenteraad
de Meerjarenraming voor eind 2005 vaststelt, deze subsidies ook in 2006 kunnen
worden verleend. Bij vaststelling van de definitieve versie van de raming wordt
ook een besluit tot een begrotingswijziging genomen. Tot slot wordt er meer en
meer een inhoudelijke en procedurele koppeling tussen de MR-ISV en de
Programmabegroting gelegd. Dat betekent dat vanaf 2006 het financiële deel van
de ISV-raming zo’n 3 a 4 maanden eerder wordt opgesteld.
Het
tijdpad van de besluitvorming is als volgt:
Vaststelling
concept MR-ISV in college 27-09-2005
Concept
MR-ISV ter inzage 10-10-2005
tot 22-10-2005
Vaststelling
definitief MR-ISV in college 22-11-2005
Bespreking
MR-ISV in de commissie Leefbaarheid 8-12-2005
Vaststelling
MR-ISV in de gemeenteraad 22-12-2005
Het Delfts beleid rond stedelijke
vernieuwing in de periode 2005 t/m 2009 (ISV2) is verwoord in het inmiddels bij
de provincie ingediende DOP 2005-2015 (DOP2). Hierin worden een drietal
themaprogramma’s en een viertal gebiedsgerichte programma’s beschreven. Er zijn
11 meetbare ISV-doelstellingen geformuleerd op basis waarvan jaarlijks wordt
gemonitord of deze behaald worden. In paragraaf 3.4 en in de bijlage 1 en 2
(resultaten ISV-monitor 2004) wordt hierop nader ingegaan. De in deze raming
opgenomen prioriteiten per themaprogramma worden hieronder opgesomd.
In dit
themaprogramma zijn de volgende prioriteiten opgenomen:
1. Continuering
van het subsidiebeleid.
Opgenomen zijn de jaarbudgetten voor gevelaanpak/monumenten,
wonen boven winkels, verhuis- en herinrichtingskosten en opplussen;
2. Uitvoering
van lopende gebiedsgerichte projecten.
Het betreft hier bijdragen voor de Vermeertoren, Poptahof,
Doelengebied (afronding SV-aanpak), Koningsveld, GC Händellaan, het experiment
wijkaandelen Minervaplein, Wippolder, Die Delfgaauwse Weye, Bomenwijk en voor
de Paardenmarkt. Daarnaast zijn voorbereidingskosten opgenomen;
3. Leefbaarheid
en veiligheid.
In de raming wordt opnieuw bijgedragen aan de financiering
van de wijkbudgetten gezien het positief effect op de leefbaarheid van de
Delftse wijken. Ook zijn enkele bijdragen voor fysieke maatregelen veiligheid
met name voor de te realiseren camera’s in de binnenstad opgenomen en is
voorzien in de afronding van lopende projecten in het kader van het Provinciaal
Stedenbeleid (PSB);
4. Accommodaties.
Opgenomen zijn bijdragen voor de nieuwbouw van sporthal
Buitenhof, aanpassing van het gebouw BOV Geerweg en voor de nieuwbouw en
inrichting van wijkcentrum Tanthof. Voor investeringen in de bestaande
buurtaccommodaties is daarnaast het Investeringsplan buurtaccommodaties 2
opgenomen;
5. Het
programma wonen, zorg en welzijn
Dit is vanwege de inhoudelijke samenhang met het ISV als
nieuwe prioriteit opgenomen. De opgenomen budgethoogtes zijn conform de
Programma-begroting 2006-2009.
Voor dit
themaprogramma zijn de volgende prioriteiten uit eerdere ramingen opgenomen:
1.
De SBS bedrijvenregeling;
2.
Aanpak winkelcentra;
3.
Binnenstadsmanagement;
4.
Aanpak Schie-oevers;
5.
Ontwikkeling TU-gebied.
Ook in dit
programma zijn een aantal prioriteiten uit eerdere ramingen opgenomen:
1.
Diverse bijdragen voor het programma Water en
Ecologie;
2.
Bodemsaneringen ISV;
3.
Geluidssaneringen ISV.
De
ISV-monitor vergelijkt de ISV-brede doelstellingen uit het DOP met de
daadwerkelijk bereikte resultaten. De monitor kent zowel een inhoudelijk als
een procesmatig deel. De inhoudelijke monitor 2004 vergelijkt de
realisatie per 31-12-2004 met de doelstelling, dus met de nulmeting. De
procesmatige monitor brengt de (globale) voortgang van projecten in beeld. Voor
een volledige beschrijving van de resultaten van zowel de inhoudelijke
ISV-monitor als de procesmonitor 2004 wordt verwezen naar bijlage 1 en 2.
Tabel: overzicht ISV-procesmonitor 2000-2004
1. Geen onzekere bestedingen in
2009 plannen, dus alleen bestedingen die in dat jaar met 100% zekerheid plaats vinden.
Door
endogene en exogene factoren ontstaat regelmatig vertraging in projecten. Het
jaar 2009 is het laatste jaar van de ISV2 periode. Dat houdt in dat financiële
bijsturing in dat jaar niet meer mogelijk is. Er moet dus 100% zekerheid zijn
dat de in de raming in het boekjaar 2009 geplande bestedingen ook echt
plaatsvinden. Hierbij is het ook van belang dat de raming van bestedingen door
jaarlijkse herijking reëel is (en blijft). Veronderstelde bestedingen waaraan
bijvoorbeeld nog geen contracten zijn gekoppeld, worden op basis van
ervaringscijfers getransponeerd naar daadwerkelijke bestedingen en/of reële
bestedingsjaren. Daarbij worden in 2009 alleen die verwachte bestedingen
opgenomen waarvan het zeker is dat deze ook echt worden gerealiseerd.
2. Maximaal € 6 miljoen meer ramen dan beschikbaar.
In de ISV1 periode was in totaal sprake van ca 54%
onderbesteding. In de ISV 2 periode is naar verwachting vanuit de provincie
opnieuw circa 12 miljoen Euro beschikbaar. Naast het realiseren van ISV-bestedingen
door eerder benutten en reëler ramen van budgetten waardoor er minder
onderbesteding zal zijn, is méér ramen dan er beschikbaar is ook een optie. Een
bedrag van maximaal € 6 miljoen lijkt daarbij gerechtvaardigd. Aangetekend moet
wel worden dat dit bedrag in de loop van de ISV2 periode kan variëren naar
gelang de hoogte van de geplande bestedingen. Hierbij is ook de relatie met de
algemene dienst van belang: immers daar komt het risico van een eventuele
overschrijding te liggen.
3. Strakker afrekenen op niet gebruikte ISV-middelen.
Achteraf constateren dat er sprake is van onderbesteding
houdt in dat geld voor projecten is gereserveerd die dat geld op dat moment
niet nodig hadden, terwijl andere projecten het op dat moment wel hadden kunnen
gebruiken. Daarom is het van belang dat minder vrijblijvendheid ontstaat bij
het opgeven van ISV-claims en bij het doorschuiven van ISV-budgetten naar een
later tijdstip. Ook moeten initiatiefnemers van projecten de benodigde gelden
realistischer ramen. Lagere gerealiseerde bestedingen moeten daarnaast sneller
leiden tot besteding van de vrijkomende middelen aan andere doelen. Dit kan
concreet uitgewerkt worden door het nemen van de volgende maatregelen:
·
ISV bijdragen die blijkens de jaarrekening van het
voorafgaand jaar geheel of gedeeltelijk niet zijn besteed, vloeien terug naar
de ISV kasreserve en worden in het volgend boekjaar opnieuw verdeeld over de
overige reeds bestaande prioriteiten tenzij expliciet wordt besloten om
budgetten door te schuiven;
·
Nieuwe ISV-budgetclaims kunnen alleen via de coördinerend
wethouder ISV worden ingediend en verzoeken tot doorschuiven van niet benutte
ISV-gelden moeten door vakteams of projectleiders tijdig en via een vaste
procedure worden ingediend bij het vakteam Projecten. Deze claims/verzoeken
moeten worden voorzien van voldoende informatie over het project en wat men met
het geld wil gaan doen en wanneer;
·
De financiële gevolgen worden alleen in de ISV-raming
verwerkt na een positief advies van de coördinerend wethouder ISV. Jaarlijks
worden de ingediende ISV budgetclaims en verzoeken om door te schuiven samen
met een toelichting op de rekening van het voorafgaande jaar via een concept
Meerjarenraming aan B+W voorgelegd. Criteria hierbij zijn: tegenvallers in
huidige ISV-projecten of -prioriteiten, ISV bestedingsvoorwaarden [1]) en
politieke prioriteit;
·
De concept Meerjarenraming (incl. financiële verantwoording,
resultaten van de ISV-monitor, prioriteiten en raming bestedingen en
verdeelbesluit) wordt separaat aan de Programmabegroting, via de gebruikelijke
procedure aan B+W voorgelegd. Verwerking in de begroting blijft jaarlijks
plaatsvinden na vaststelling ervan door B+W en Gemeenteraad.
4. ISV middelen voortaan niet meer inzetten als secundaire,
maar als primaire financiering van een project.
Als
projecten eerst uit het ISV worden gefinancierd, wordt bij de benutting van
meerdere financieringsbronnen eventuele vertraging of onderbesteding die zich
vaak pas manifesteert aan het einde van een project, verrekend met overige
gemeentelijke middelen. Randvoorwaarde hierbij blijft wel dat er niet meer uit
het ISV wordt uitgenomen dan dat er daadwerkelijk aan uitgaven is begroot en
gerealiseerd. Reserveringen of interne overboekingen worden immers in het kader
van de ISV-wetgeving niet als uitgaven gezien. Uitgaven moeten aantoonbaar zijn
door middel van facturen of urenverantwoordingen. Daarnaast gelden de
bestedingsvoorwaarden uit de ISV-wetgeving ¹).
5. Juridisch onafwendbare
verplichtingen in het kader van ISV subsidies niet meer opnemen in de MR-ISV.
Jaarlijks
is in de ISV-raming een soort ‘verplichtingenmeer’ vooruitgeschoven. Deze
verplichtingen hebben veelal betrekking op afgegeven beschikkingen in het kader
van de ISV-subsidies voor de regeling Gevelaanpak/ Monumenten, de SBS bedrijvenregeling,
de regeling Wonen boven winkels en/of de regeling Opplussen woningvoorraad.
Omdat de met deze regelingen verband houdende verplichtingen niet altijd tot
uitgaven leiden maar er wel budget voor moet worden gereserveerd, ontstaat
jaarlijks een grote onderschrijding. Het ISV werkt op kasbasis dus zijn alleen
‘uitgaven’ en geen ‘reserveringen’ aan de orde. Voorgesteld wordt daarom om
juridisch onafwendbare verplichtingen jaarlijks niet meer op te nemen in de
ISV-raming waardoor het risico in feite wordt vooruitgeschoven naar ISV3.
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________
1. SUBSIDIE GEVELAANPAK EN
MONUMENTEN
De lopende verplichtingen
zijn in verband met de jaarlijkse onderschrijdingen (zie paragraaf 3.5) en
gezien een nadere analyse van de te verwachten kasuitgaven in de komende
periode niet meer ‘bijgeplust’ bij de
budgetten voor 2005 t/m 2009. De totale
budgethoogte 2005 t/m 2009 is verder overeenkomstig de vorige raming.
2.
SUBSIDIE WONEN BOVEN WINKELS
BINNENSTAD
In deze raming is het in 2004 niet uitgegeven restant budget doorgeschoven
naar 2005. Daarnaast is niet benut budget uit de bijdrage Twinning Centre
overgeheveld naar deze post. Hiermee blijft de mogelijkheid in stand om nog
enkele jaren het aanbrengen van ontsluitingen van boven winkels te realiseren
woningen te subsidiëren. Zoals vermeld in de vorige raming wordt de regeling ingetrokken
zodra het budget geheel is uitgegeven.
3. SUBSIDIE VERHUIS- EN
HERINRICHTINGSKOSTEN
In deze raming is het in 2004 niet uitgegeven restant budget in verband met
lopende subsidieverplichtingen aan corporaties doorgeschoven naar 2005.
Overeenkomstig de vorige ISV raming wordt de regeling per 1-1-2006 ingetrokken.
Hierna komt de financiering van verhuis- en herinrichtingskosten geheel bij
corporaties en ontwikkelaars te liggen.
4. SUBSIDIE OPPLUSSEN WONINGVOORRAAD
Het opplusprogramma is in uitvoering. Door het opplussen worden bestaande
woningen geschikt gemaakt voor senioren en licht gehandicapten. In deze raming
is het in de vorige raming opgenomen budget voor 2004 voor zover dat niet was
uitgegeven, doorgeschoven naar 2005. In de raming zijn daarnaast vanwege de
samenhang met het ISV de in de Programmabegroting 2006-2009 in 2006 en 2007
opgenomen bedragen vermeld. Met dit geld worden vanaf 2005 t/m 2008 alsnog zo’n
765 woningen opgeplust. De in de vorige raming aangegeven financiering uit de reserve
vrijvallende middelen BWS in 2006 en 2007, komt hiermee te vervallen.
6.
VOORBEREIDINGSKOSTEN ISV
Het betreft hier voorbereidingskosten van de sector Wijkzaken en Projecten
en de vakteams IB/PV, RO, Grond en overige incidentele kosten, verband houdende
met in de MR-ISV opgenomen programma’s en projecten. Het gaat om kosten die
gemaakt moeten worden in de voorbereidingsfase, voor zover deze niet op andere
wijze (bijvoorbeeld via het grondbedrijf of de algemene dienst) gefinancierd
kunnen worden. Het budget is in 2005 niet opgehoogd met het niet uitgegeven
budget uit 2004, dat als meevaller is ingeboekt.
7.
BIJDRAGE VERMEERTOREN
Om de in uitvoering zijnde nieuwbouw van woningen met wijkcentrum/
jongerenhonk in de zogenaamde Vermeertoren aan de van Kinschotstraat/ van
Foreestweg haalbaar te maken, is op 13 januari 2005 door de gemeente en
ontwikkelaar Vestia een Ontwikkelingsovereenkomst getekend waarin een
gemeentelijke bijdrage is overeengekomen. Opgenomen is de overeengekomen
bijdrage bij start bouw (reeds betaald in 2005) en bij de oplevering (naar
verwachting begin 2007).
8. HERSTRUCTURERING
De in de vorige raming
opgenomen budgetten voor de post ’herstructurering’ worden ingezet om zonodig
een of meerdere herstructureringsprojecten haalbaar te maken, voor zover dat
niet (volledig) via andere dekkingsbronnen gefinancierd wordt. In deze raming
is conform de vorige MR-ISV en de Programmabegroting opnieuw een (totaal)bedrag
van ca € 1 mln. opgenomen. Dit bedrag is nu echter opgedeeld in de hieronder
opgesomde posten 8a t/m 8i:
8a. ONTWIKKELING
WIJKACCOMMODATIE VERMEERTOREN
Opgenomen is een bedrag
dat is afgezonderd in verband met voorbereidings-kosten voor de lopende
planvorming, verdeeld over 2005 en 2006.
8b. IMAGE POPTAHOF
Het betreft grotendeels reeds gerealiseerde voorbereidingskosten in verband
met de aanvraag voor Europese subsidie voor de aanleg van het park in het kader
van de herstructurering van de wijk Poptahof.
8c. PLANVOORBEREIDING POPTAHOF
Opgenomen is een bedrag
voor lopende voorbereidingskosten in verband met de herstructurering van de
wijk Poptahof. Het budget is naar verwachting eind 2005 geheel uitgegeven. De
kosten kunnen deels gedeclareerd worden bij de medio 2005 opgerichte
exploitatiemaatschappij (GEM).
8d. BIJDRAGE BOMENWIJK
Op basis van besluitvorming in de Gemeenteraad over de Programmabegroting
2006-2009 is in de raming een bijdrage verbijzonderd ter bevordering van de
leefbaarheid in het kader van de eerste fase van de herstructurering van de
Bomenwijk. Het budget is bedoeld voor bijdragen bij het realiseren van
voorzieningen in de wijk en voor de uitvoering van het beheerplan. Naast deze
ISV-bijdragen kunnen ook BLS-subsidies worden toegekend als
‘stimulerings-bijdrage’ bij de realisatie van sociale woningen in deze
wijk.
8e. HERSTRUCTURERING
EN LEEFBAARHEID ALGEMEEN
Opgenomen is een restantbedrag voor herstructurering en
leefbaarheidsprojecten. Het totaal van de posten 8a t/m 8i correspondeert
hiermee met de in de vorige raming opgenomen € 1 mln. voor de post
‘herstructurering’.
8f. BIJDRAGE GREX DOELENGEBIED
De stadsvernieuwingsaanpak
is voorheen uit de MRSV gefinancierd: jaarlijks werd het tekort ‘afgedekt’ uit
het SV-fonds. Nu dit fonds is opgeheven, ligt het voor de hand de
eindafrekening eenmalig te verrekenen met de MR-ISV. Opgenomen is de helft van
het berekende tekort in de GREX in het boekjaar 2005 (geen BTW). De andere
helft wordt gefinancierd door het Grondbedrijf (MPV).
8g. SPEELPLEK KONINGSVELD
Opgenomen is het
afgezonderd bedrag (incl. BTW) voor de aanleg van een bij de bouw van de nieuwe
woningen aan het Koningsveld nog niet gerealiseerde speelplek. Deze wordt naar
verwachting eind 2005 gerealiseerd.
8h. VOORBEREIDINGSKOSTEN GC HÄNDELLAAN
In het kader van de woonzorgzone Buitenhof wordt onderzocht in hoeverre de
aan de Händellaan gesitueerde voormalige kleuterschool (huisvesting enkele
eerste lijnsfuncties) en tijdelijke huisvesting van het JGZ-team ernaast kunnen
worden vervangen door een nieuw gezondheidscentrum gecombineerd met woningen.
Opgenomen zijn de voor dit doel afgezonderde voorbereidingskosten voor dit
project.
8i. BIJDRAGE CHILDSTREET 2005
PROEFTUIN
Opgenomen is de helft van
de medio 2005 door B+W toegezegde gemeentelijke bijdrage aan dit internationale
project, dat in de deelnemende steden uiteindelijk moet leiden tot een meer
kindvriendelijke inrichting van straten en buurten. De andere helft van de
gemeentelijke bijdrage komt uit het LVVP.
9. MINERVAPLEIN
INVESTERINGSBIJDRAGE
Uit de post ‘Minervaplein
investeringsbijdrage’ wordt een bijdrage verleend aan met bewoners
overeengekomen investeringen in het kader van het experiment Wijkaandelen
Minervaplein. In het najaar van 2005 is de bouw van de ontmoetingsruimte
gestart en de oplevering ervan vindt naar verwachting in januari 2006 plaats.
Afgesproken is dat door Woonbron en gemeente wordt geïnvesteerd in de bouw van
een ontmoetingsruimte en in de herinrichting van de bijbehorende woonomgeving.
Omdat de verrekening met Woonbron naar verwachting pas na de afronding van het
experiment in 2006 plaatsvindt, is het gehele budget uit 2005 doorgeschoven
naar de jaarschijf 2006.
10. BIJDRAGE MINERVAPLEIN
ORGANISATIEKOSTEN
Ook deze post heeft te maken met gemaakte afspraken in het kader van het experiment
wijkaandelen Minervaplein. Dit experiment wordt volgens de laatste
besluitvorming in 2006 geëvalueerd. Opgenomen is een gemeentelijke bijdrage in
de organisatiekosten van het wijkaandelensysteem, waar Woonbron en Bohemen ook
aan bijdragen. Naar verwachting vindt in 2006 ook hiervoor een verrekening
plaats met Woonbron. Het (restant)budget is daarom doorgeschoven van 2005 naar
2006.
11. WOONOMGEVING WIJKCENTRUM
TANTHOF
Opgenomen is een reeds in
de vorige raming opgenomen post voor de inrichting van de woonomgeving van het
nieuwe wijkcentrum, dat naar verwachting in 2006 gerealiseerd is (zie ook post
34, bijdrage wijkcentrum Tanthof).
12. BIJDRAGE WIJKBUDGETTEN
Conform de
Programmabegroting 2006-2009 wordt via deze post een bijdrage verleend aan de
financiering van de wijkbudgetten, waaruit in het kader van de wijkaanpak
fysieke verbeteringen in de woon- en leefomgeving van wijken worden
gefinancierd. Het budget is inhoudelijk, qua fasering en qua budgethoogte
conform de in de vorige raming opgenomen bijdragen.
14. KADEMUUR EN BESTRATING
PAARDENMARKT 1
De nieuwbouw van de panden aan de Paardenmarkt is gaande. De geraamde
(bruto) kosten voor het doortrekken van de kademuur van de Kantoorgracht en de
aanleg van bestrating zullen naar verwachting eind 2005 worden gerealiseerd.
15. BIJDRAGE GREX
HERSTRUCTURERING DDW
De nieuwbouw van 73 koop- en 16 huurwoningen aan de H. de Keyserweg (fase
3A t/m E) is in volle gang. In september 2005 start de bouw van 6 eengezins
(woon/werk) koopwoningen aan de Odulphusstraat en 15 koopappartementen aan de
Staalweg (fase 2B). Ook de zorgflat (fase 2A) is met het gereedkomen van de
nieuwe entree en de noordelijke vleugel eind 2005 geheel klaar, waarna gestart
kan worden met de herinrichting van het plein. De grondruil van het gebied rond
de zorgflat en fase 3 en de gronduitgifte voor de koopappartementen aan de
Staalweg heeft begin 2005 plaatsgevonden. Het is de bedoeling dat alle
nieuwbouw in 2006 wordt afgerond. De bijbehorende
woonomgeving wordt aansluitend
hieraan opnieuw ingericht. Opgenomen is het saldo van de in de grondexploitatie
opgenomen kosten en opbrengsten (geen BTW).
16. WIPPOLDER
De bouw van de 2e fase (62 koop- en 31 huurwoningen) is in
uitvoering. De oplevering van de laatste woning vindt naar verwachting in 2006
plaats, waarna de woonomgeving wordt ingericht. De geraamde kosten in verband
met de gewenste herinrichting van de woonomgeving zullen medio/eind 2006 tot
uitgaven leiden. Dit is conform de eerdere ISV-raming.
34. BIJDRAGE WIJKCENTRUM TANTHOF
De bouw van de nieuwe buurtaccommodatie in de Tanthof wordt medio 2005
aanbesteed. De bouw start naar verwachting in november 2005 en de oplevering is
medio 2006 gepland. De restant budgetten van 2004 en 2005 uit de vorige raming
zijn daarom in zijn geheel doorgeschoven naar het boekjaar 2006.
35. INRICHTING
BUURTACCOMMODATIES
Het
betreft hier inrichtingskosten van nieuwe buurtaccommodaties. Het zijn
reserveringen voor de volgende accommodaties of doelen: inrichting Turkse
zelforganisatie, bewegwijzering en aanpassing entree de Vleugel, aanpassing de
Wending, inrichting wijkcentrum Tanthof.
36. INVESTERINGSPLAN
BUURTACCOMMODATIES 2
De
in ISV1 in gang gezette ‘verbeterslag’ in het accommodatiebeleid wordt met de
herinrichting en verbouwing van huidige buurtaccommodaties afgerond.
Overeenkomstig de Programmabegroting is in deze raming opnieuw € 1 mln.
opgenomen om buurtaccommodaties te verbeteren. Opgenomen zijn overeenkomstig
het investeringsplan diverse reserveringen voor de volgende doelen of
projecten: uitbreiding en inrichting the Border, verbouwing Fledderus en
inrichting wijkaccommodatie Buitenhof, wijkinfopunt Buitenhof, inrichting
Vermeertoren jongeren, inrichting wijkaccommodatie Tanthof, inrichting
accommodatie Bomenwijk, inrichting gebouw BOVG, inrichting Chinese
zelforganisatie Tanthof, inrichting Irakese zelforganisatie Tanthof, inrichting
Shanti, inrichting Marokkaanse zelforganisatie, aanpassingen i.v.m.
verhuizingen en voorbereidingskosten sector Leefbaarheid.
37. BIJDRAGE AANHANGWAGENBELEID
Deze post bedoeld voor enkele ‘naijlende’ kosten in verband met de in de
vorige MR-ISV opgenomen post ‘fysieke maatregelen projecten veiligheidsplan’,
onderdeel ‘aanhangwagenbeleid’.
40. CAMERA’S BINNENSTAD
In
deze raming is opnieuw een budget ad € 400.000,- (bruto) opgenomen voor
camerabeveiliging in de Binnenstad. In 2004/2005 heeft een politieke discussie
plaatsgevonden over nut en noodzaak, die heeft geresulteerd in een positief
besluit. Omdat de plaatsing wordt voorzien in het voorjaar van 2006 wordt het
budget naar verwachting grotendeels in 2006 uitgegeven, waarna in 2007 nog
een vervangingsinvestering wordt
voorzien. Na 2007 vindt een evaluatie plaats van het gevoerde camerabeleid.
41. VOORBEREIDING SPORTHAL
BUITENHOF EO
In de tweede helft van 2005 wordt voor deze locatie een competitie gestart
voor de herontwikkeling van het gehele gebied op basis van het vastgestelde
Ontwikkelingsplan. In deze post zijn de hiermee verband houdende
voorbereidingskosten opgenomen. Het
restantbudget uit 2004 is doorgeschoven naar 2005 en in 2006 zijn in verband
met een voortzetting van het planproces aanvullende voorbereidingskosten
opgenomen.
42. BIJDRAGE SPORTHAL BUITENHOF
Het
project Sporthal Buitenhof en omgeving behelst de bouw van een nieuwe sporthal,
de sloop van de oude sporthal, de sloop van een school en de bouw van
appartementen en eengezinswoningen. De uitvoering van de bouwplannen vindt naar
verwachting pas plaats in 2007/2008. Het in de vorige raming opgenomen budget
is bedoeld als bijdrage aan deze ontwikkeling en dus in zijn geheel verschoven
naar 2007 en 2008.
44. BIJDRAGE AANPASSING GEBOUW
BOV GEERWEG
Deze post betreft de aanpassing van het gebouw van BOV Geerweg. Bedoeling
is het bestaande gebouw geschikt te
maken voor gebruik door meerdere functies. De kwaliteit van het gebouw is
echter dermate slecht dat het wordt gesloopt en vervangen door nieuwbouw. Met
woningbouwcorporatie Vestia is inmiddels afgesproken dat zij het gebouw zal
realiseren. Opgenomen is de met Vestia overeengekomen gemeentelijke bijdrage
voor de realisatie van het gebouw onder bijtelling van een bedrag ten behoeve
van uitbreiding voor de Delftse Schoolvereniging, waarvoor nog een aanvullend
voorstel in besluitvorming wordt gebracht.
47. BIJDRAGE SAMENWERKING BUURTACCOMMODATIE
POPTAHOF
De accommodatie wordt
inmiddels door de BWD beheerd. Opgenomen is het volgens de voorgaande raming
opgenomen restantbudget als bijdrage aan de BWD.
48. BIJDRAGE BREDE SCHOOL CULTUURPROJECT
In de Horizon is een podium gerealiseerd, nadat de nieuwbouw gereed is
gekomen. Opgenomen is het in de voorgaande raming opgenomen restantbudget.
50. PROGRAMMA WONEN, ZORG EN WELZIJN
Vanwege de inhoudelijke relatie met de ISV2 doelstellingen (met name die
rond ouderen- en nultrapswoningen) is deze post dit jaar voor het eerst in de
raming opgenomen. De projectorganisatie voor dit programma is inmiddels gestart
met de planvoorbereiding. Opgenomen zijn de in de Programmabegroting 2006–2009
opgenomen budgetten, incl. verdeling over de jaren 2006 t/m 2008. Het bedrag uit 2005 is niet opgenomen omdat
daarover medio 2005 is besloten dat de dekking plaatsvindt via de reserve
Nutswinsten.
17. BIJDRAGE ONTWIKKELING TU-GEBIED
Na de
formele “go beslissing” voor de ontwikkeling van de Spoorzone is besloten de
verantwoordelijkheid voor de integrale gebiedsontwikkeling TU/TNO incl.
particuliere vastgoed ontwikkeling vanuit de directie Programma’s en Projecten
naar het cluster WSZ over te brengen. Om adequaat invulling te kunnen geven aan
deze verantwoordelijkheid wordt een zware full time gebiedsmanager
“ontwikkeling TU/TNO terrein” aangetrokken daar ten opzichte van de huidige
situatie een intensivering van de inzet in TU-Noord en TU- Midden, relatie met
Rotterdam, lobby naar andere overheden en sturing uit één hand noodzakelijk is,
gegeven de verwevenheid tussen diverse gebiedsontwikkelingen. De financiering van deze inzet wordt conform
recente besluitvorming voor drie jaar ten laste gebracht van deze ISV-post.
18a. BEDRIJVENREGELING
Opgenomen zijn de hiervoor
in de vorige MR-ISV en de Programmabegroting vastgestelde jaarbudgetten. De
lopende verplichtingen zijn niet opgenomen in verband met de jaarlijkse
onderschrijdingen (zie paragraaf 3.5).
18b. BIJDRAGE AANPAK WINKELCENTRA
Opgenomen is een in het
kader van de nota aanpak winkelcentra vastgestelde bijdrage vanuit het ISV aan
het krediet voor de aanpak van diverse in de stad gesitueerde
buurtwinkelcentra.
19. BINNENSTADSMANAGEMENT
In de Programmabegroting 2006-2009 zijn de doelen aangegeven van het
binnenstadsmanagement. In deze raming is gezien de samenhang en de
overzichtelijkheid het gehele budget voor dit doel opgenomen. Het budget
wordt benut voor een bijdrage aan het Hoogovenpand, bijdrage de Veste/
herstraten, realisatie pollers, een bijdrage aan het herstraten van autoluw
fase 4, aanlichten stadhuis en voor voorbereidingskosten.
20. HERSTRUCTURERING
BEDRIJVENTERREIN SCHIE-OEVERS
Deze post betreft een in
de vorige raming opgenomen post voor 2005 onder bijtelling van een ‘doorschuif’
van in 2004 niet benut ISV-budget. De opgenomen kosten houden verband met nu
lopende onderzoeken, planvoorbereiding en uitvoering van reeds gemaakte
afspraken. De financiering van planvorming en ingrepen na 2005 vindt conform de
Programmabegroting 2006-2009 plaats via
de Algemene Reserve Grondbedrijf.
24. BIJDRAGE DRAINAGEMAATREGELEN
BINNENSTAD
De maatregelen om overlast
ten gevolge van grondwater in het noordoostelijk deel van de binnenstad tegen
te gaan zijn en worden uitgevoerd. Voor deze post is het in 2004 niet benutte
budget nog eenmaal doorgeschoven naar 2005.
25. BIJDRAGE ONDERZOEK
VERMINDERING GRONDWATER BINNENSTAD
Het onderzoek is in gang
gezet en er zijn en worden maatregelen genomen. Ook voor deze post is het in
2004 niet benutte budget nog eenmaal doorgeschoven naar 2005.
26. BIJDRAGE VERBETERING
ECOLOGISCHE HOOFDSTRUCTUUR
Diverse natuurvriendelijke oevers worden aangelegd. Ook voor deze post is
het in 2004 niet benutte budget nog eenmaal doorgeschoven naar 2005.
27. BIJDRAGE OPSCHALEN
PROEFPROJECT TANTHOF
Voor deze post is het in 2004 niet benutte budget doorgeschoven naar 2005.
28. BODEMSANERING OOSTSINGEL
De
bouw van de woningen is inmiddels bijna afgerond. Over de binnenkort uit te
voeren herontwikkeling van de naastgelegen locatie (sportschool, garage) zijn
afspraken gemaakt tussen ontwikkelaar (bouwbedrijf van Wisse) en huidige
eigenaar. Opgenomen zijn de verwachte kosten voor de sanering van het zgn.
‘brongebied’ en de afronding van de sanering van het ‘pluimgebied’.
29. BODEMSANERING ZUIDWAL
Deze is inmiddels afgerond. Opgenomen is wat in 2005
nog aan (restant)uitgaven verwacht wordt.
32. ISV BODEMSANERING EN
BODEMONDERZOEK OVERIG
Opgenomen zijn diverse kosten in verband met de uitvoering van de ISV2
bodemmodule. Het totaalbedrag van de posten ISV bodemsanering (posten 28 t/m
32) is conform de vorige ISV-raming onder aftrek van in 2004 gerealiseerde
uitgaven voor bodemsanering.
33. GELUIDSSANERINGEN ISV
(A-LIJST)
Opgenomen
zijn de verwachte kosten, gefaseerd volgens het te verwachten realisatietempo.
Het realisatietempo ligt iets lager; het totaalbedrag is overeenkomstig de
vorige raming.
1. ISV-BIJDRAGE PROVINCIE ZUID
HOLLAND
Het
indicatief ISV budget voor ISV2 is door de provincie Zuid Holland op 21
december 2004 vastgesteld op € 12.034.455,-. Dit budget is inclusief bijdrage
ISV geluidsanering, bijdrage ISV bodemsanering en bijdrage Vinac bodemsanering.
Medio december 2005 wordt de definitieve toekenning van ISV2 voorschotten
verwacht. De fasering van de in de raming opgenomen bedragen is afgestemd op
het door de provincie bekendgemaakte betalingsritme.
4. PSB-GELDEN PROVINCIE ZUID HOLLAND
Met de
indiening van de verantwoording PSB projecten 2003 en 2004 heeft de gemeente
Delft medio juli 2005 aan de provincie verzocht het restant van de eerder
toegekende PSB-subsidie uit te betalen. Inmiddels heeft de provincie de
subsidie conform vastgesteld. Volgens eerdere afspraken wordt deze subsidie in
de ISV voorziening gestort.
5. BBIOS/IPSV BIJDRAGE MINISTERIE VROM
Dit is het bedrag dat de Gemeente
Delft hoopt te ontvangen van het ministerie VROM in het kader van de in 2006 in
te dienen verantwoording voor het IPSV budget. Het bedrag is in overeenstemming
met de eind 2001 verleende beschikking voor het experiment wijkaandelen
Minervaplein (zie ook post 9 en 10) en wordt volgens eerdere afspraken in de
ISV voorziening gestort.
8. CORRECTIE BTW UITNAME TBV BCF
De invoering van het BTW
compensatiefonds per 1-1-2003 blijkt weerbarstiger dan voorzien. Op aanwijzing van de gemeentelijke accountant (zie
accountantsverklaring bestedingsverslag ISV1), heeft opnieuw een analyse
plaatsgevonden van de in 2003 en 2004 in zowel de MR-ISV als de MRSV uitgenomen
bedragen voor het BTW compensatiefonds (BCF). De BTW uitname wordt zoals reeds
is aangegeven aan de provincie ZH in 2005 alsnog gecorrigeerd. In de raming is
daarom een extra inkomstenpost ‘correctie BTW uitname t.b.v. BCF in ISV1’
opgenomen.
Het tekort van de in de MR-ISV
opgenomen investeringen ten opzichte van de beschikbare budgetten ad ca € 5,3
mln. wordt binnen het totale gemeentelijk investeringsprogramma opgevangen.
Concreet houdt dit in dat een bijdrage vanuit de reserve dekking grote
projecten wordt verleend zodra zich een negatief saldo in de ISV voorziening
voordoet. Hiermee wordt het risico van overschrijding teruggebracht tot
aanvaardbare proporties. Daarnaast wordt met een negatieve raming ook eventuele
onderschrijding teruggebracht.
BTW die betaald wordt in het kader van overheidsactiviteiten, is
terugvorderbaar via het BTW-Compensatiefonds (BCF). Doorlopende doeluitkeringen
als het ISV-fonds blijven echter bruto (lees: er zit geen BTW in). Dit houdt in
dat in deze MR-ISV net als in de vorige raming alle toekomstige budgetten
bruto, dat wil zeggen incl. BTW, zijn en dat in de rekening voor het boekjaar
2004 de bedragen netto verantwoord zijn. In de rekening 2004 is daarnaast de
post ‘uitname BTW tbv het BCF’ als uitgavencategorie opgenomen, zodat
aansluiting wordt gehouden bij de voor 2005 en daarna opgenomen bruto bedragen.
Voor de aangegeven ISV budgetten is dit jaar voor het eerst separaat bepaald
bij welke budgetten wel sprake is van BTW en bij welke niet, zodat een nieuwe BTW
correctie op de BTW uitname in de toekomst zoveel mogelijk wordt voorkomen.
De concept
MR-ISV 2005-2009 is van 10 oktober 2005 tot en met 22 oktober 2005 ter inzage
gelegd, nadat dit via de lokale media bekend is gemaakt. Belanghebbenden kregen
hiermee de gelegenheid om tijdens de ter inzage legging schriftelijk te
reageren, dan wel te verzoeken om een nadere mondelinge toelichting. Er zijn
geen reacties of zienswijzen ingediend zodat de raming vanwege de ter inzage legging
niet is gewijzigd.
In 2006 zijn voor subsidies
aan derden de volgende (bruto) bedragen beschikbaar:
·
voor steun aan bedrijven in aangewezen gebieden € 240.000,-
·
voor gevelaanpak en monumenten € 240.000,-
·
voor subsidie opplussen woningvoorraad € 636.000,-
·
voor wonen boven winkels € 15.000,-
-----------------
Totaal volumebesluit 2006 €
1.131.000,-
N
= nadeel
V
= voordeel
(bedragen afgerond op € 1.000,-)
1. Subsidie
gevelaanpak en monumenten: € 476.000,- V
Deze regeling is
overgeheveld vanuit de MRSV. Om na 2004 de subsidie doelmatiger te kunnen
inzetten, zijn de subsidieverordening verbetering panden en stoepen en
subsidieverordening stadsvernieuwing eind 2004 aangescherpt door o.a. het
verlagen van subsidiebedragen en het vervallen van de subsidiemogelijkheid voor
rijksmonumenten. In 2004 is er geen subsidiestop geweest. Er hebben in 2004
voor de gevelaanpak 10 gereedmeldingen en voor de monumentenregeling 12
gereedmeldingen plaatsgevonden. Naast de hiermee verband houdende uitbetaling
van subsidies hebben enkele meerwerkcorrecties uit eerdere jaren tot
uitbetaling geleid. Er is per saldo sprake van een voordelig saldo maar voor de
raming is dit geen meevaller omdat de kosten in verband met lopende
subsidieverplichtingen (beschikkingen) doorschuiven naar 2005 en later.
2. Subsidie
wonen boven winkels binnenstad: € 11.000,- V
Ook deze regeling is
overgeheveld vanuit de MRSV. De subsidie komt per 1-1-2005 te vervallen, zodat
de subsidieverordening stadsvernieuwing eind 2004 is aangepast. De
onderschrijding van het beschikbare budget voor de subsidie wonen boven winkels
loopt op (ter vergelijking: vorig jaar was deze ca € 5.000,-). Er is in 2004
één aanvraag uitbetaald en per 31 december 2004 is sprake van afgerond €
8.000,- aan lopende verplichtingen. Voor de raming resteert op het jaarbudget
van € 15.000,- dus een onderschrijding van € 3.000,-. Voor de raming is dit
echter geen meevaller omdat het college eind 2004 heeft besloten deze
subsidiemogelijkheid de komende jaren niet op te heffen zodat de niet
gerealiseerde kosten doorschuiven.
3. Subsidie verhuis- en
herinrichtingskosten: € 45.000,- V
Deze
regeling is eveneens overgeheveld vanuit de MRSV. De subsidiemogelijkheid komt
per 1-1-2005 te vervallen; vandaar dat de subsidieverordening stadsvernieuwing
eind 2004 is aangepast. Uitgekeerd zijn bijdragen voor de Cornelis Trompstraat
en twee projecten Gimmy Shelter, in totaal is afgerond € 68.000,- uitgekeerd.
Er is sprake van een onderschrijding van de begroting want het budget was hoger
(€ 113.000,-). Voor de raming is deze onderschrijding echter geen meevaller
omdat de resterende kosten in verband met lopende verplichtingen doorschuiven
naar 2005.
4. Subsidie opplussen woningvoorraad: €
436.000,- V
Deze
regeling is ook afkomstig uit de MRSV. Er is in 2004 voor 3 projecten opplussubsidie
uitbetaald: Artemisflat, Mozartflat en het SEV-opplusconvenant. In totaal waren
de hiermee verband houdende uitgaven afgerond € 532.000,-. De financiering
hiervan heeft echter elders plaatsgevonden en alleen het tekort kwam ten laste
van het ISV. De ISV-bijdrage bleef hierdoor beperkt tot iets meer dan €
26.000,-. Daarnaast is in de raming sprake van meevallende ‘dekking voor
opplussen’ ad afgerond € 98.000,-. De hierdoor gerealiseerde onderschrijding
van de begroting schuift in verband met lopende aanvragen/ verplichtingen voor
opplussen door naar 2005 (en later) en geldt dus voor de raming niet als
meevaller.
5. Voorlichting en inspraak: € 2.000,-
N
De
uitgaven zijn iets hoger dan verwacht. Voor de raming betekent dit een kleine
tegenvaller.
6. Voorbereidingskosten ISV: €
276.000,- V
Er is in 2004 aan
voorbereidingskosten minder uitgegeven dan geraamd. De onderschrijding houdt
verband met het feit dat vakteams minder dan verwacht een beroep deden op deze
post. Voor de raming is dit een meevaller omdat in het kader van de
bezuinigingen inmiddels besloten is deze kosten niet door te schuiven naar
latere jaren.
7. Bijdrage Vermeertoren: € 722.000,- V
De gemeentelijke bijdrage
ad € 725.000,- voor de zogenoemde ‘Vermeertoren’ in de Kuiperwijk is in 2004
nog niet gerealiseerd omdat het project pas in 2005 tot uitvoering komt. Wel
zijn in 2004 enkele voorbereidingskosten gemaakt voor het ontwerp van de te
realiseren wijkaccommodatie. Er is per saldo geen sprake van een meevaller
omdat de kosten in verband met een gesloten overeenkomst met ontwikkelaar Ceres
doorschuiven naar 2005.
13. Overboeking saldo voorziening MRSV: €
95.000,- V
Het saldo en de
verplichtingen van de MRSV komen per 31 december 2004 ten gunste of laste van
de MR-ISV. Het gerealiseerde bedrag is conform de RSV 2004 en is geen meevaller
voor de raming omdat de inkomsten in 2005 waren voorzien.
17. Ontwikkeling TU-gebied: € 105.000,- N
In 2003 en 2002 zijn
voor deze post meevallers ingeboekt van in totaal ca € 149.000,-. Omdat een
groot deel van de betreffende kosten echter wel gemaakt zijn, heeft eind 2004
alsnog een afrekening plaatsgevonden. Deze afrekening is formeel gezien een
tegenvaller maar deze overschrijdt de meevallers in 2003 en 2004 evenwel niet.
In 2004 heeft daarnaast de boeking van voorbereidingskosten uit 2004 plaatsgevonden.
Per saldo is het budget voor 2004 door de genoemde afrekening ruim
overschreden. Voor de raming is dit een tegenvaller.
18. Bedrijvenregeling en winkelcentra: €
158.000,- V
Deze regeling is
overgeheveld vanuit de MRSV. In het boekjaar 2004 is aan twee bedrijven
SBS-subsidie uitbetaald. Daarnaast heeft een enkele subsidiemutatie in verband
met meerwerk plaatsgevonden. Net als in 2003 is hier sprake van een grote
onderschrijding van het beschikbare budget. De per 31 december 2004 nog niet
uitbetaalde maar wel verplichte subsidie ad ongeveer € 76.000,- schuift door
naar latere jaren. Het verschil ad € 82.000,- betekent een meevaller voor de
raming.
20. Revitalisering en verduurzaming
Schie-oevers: € 58.000,- V
In 2004
hebben enkele aanvullende interne en externe onderzoeken plaatsgevonden. De
hiermee verband houdende voorbereidings- en onderzoekskosten zijn ten laste van
deze post gebracht. De uitgaven ad ca € 50.000,- zijn onder de raming gebleven.
Daarnaast is voor de planvorming alsnog een subsidie verkregen van de provincie
Zuid Holland. Voor de raming is het voordelig saldo ad € 58.000,- echter geen
meevaller omdat dit restantbudget doorschuift ter dekking van toekomstige
planvoorbereidingskosten van dit project.
22. Bijdrage Twinning centre/ Radex/ BTC:
€ 1.000,- V
Een
(kleine) administratieve correctie heeft geleid tot een kleine meevaller voor
de raming.
23. Bijdrage autoluwe binnenstad: €
243.000,- N
In 2004 is
de herinrichting van de Markt afgerond. De uitgaven voor dit themaprogramma
houden dan ook hoofdzakelijk verband met bijdragen aan het krediet
‘herinrichting markt’ en met een bijdrage aan het binnenstadsmanagement.
Daarnaast zijn uit deze post werkzaamheden aan openbare verlichting in het
(noordelijk) winkelgebied en kosten voor de monitoring van de winkels in de
binnenstad gefinancierd. De uitgevoerde werkzaamheden aan de openbare
verlichting en de gerealiseerde bijdrage aan het binnenstadsmanagement waren in
de raming niet voorzien, zodat sprake is van een tegenvaller voor de raming.
24. Drainagemaatregelen binnenstad: €
76.000,- V
In het
kader van dit project zijn maatregelen uitgevoerd en komen ook in 2005 nog
aanpassingen aan het drainagesysteem in uitvoering. De kosten zijn in 2004
rechtstreeks op een hiervoor bestemd krediet geboekt, waaruit echter ook de in
de toekomst nog te nemen maatregelen gefinancierd moeten worden. In 2005 worden
daarom de in dit kader te nemen maatregelen (met een maximum van € 76.000,-)
alsnog uit dit in 2004 niet benutte budget gefinancierd. Voor de raming is het
voordelig saldo dus geen meevaller omdat de kosten doorschuiven.
25. Onderzoek vermindering
grondwateroverlast binnenstad: € 143.000,- V
De kosten
zijn in 2004 op een hiervoor beschikbaar krediet geboekt, waaruit in de
toekomst ook nog te treffen maatregelen gefinancierd moeten worden. Het in 2005
uit te voeren onderzoek (met een maximum van € 143.000,-) wordt daarom alsnog
uit dit in 2004 niet benutte budget gefinancierd. In maart 2005 is bijvoorbeeld
een eerste onderzoek naar de effecten van vermindering van
grondwateronttrekking gestart en naar verwachting volgt een vervolgonderzoek in
het najaar van 2005. Voor de raming is het voordelig saldo dus geen meevaller
omdat de kosten doorschuiven.
26. Verbetering ecologische
hoofdstructuur: € 50.000,- V
De kosten
zijn gefinancierd vanuit het oeverplan (FCL-budget), zodat de geplande bijdrage
in 2004 niet is gerealiseerd. Voor de raming is dit echter geen meevaller omdat
het restantbudget alsnog wordt benut voor de realisatie van natuurvriendelijke
oevers.
27. Opschalen proefproject Tanthof: €
76.000,- V
De
opschaling van het gebiedseigen watersysteem wordt pas in 2005 uitgevoerd. In
2004 is door de gemeente hiervoor een vergunning aangevraagd bij het
Hoogheemraadschap, waardoor een verplichting is ontstaan van afgerond €
1.500,-. In 2005 worden stuwen verplaatst en aangepast. In verband hiermee
schuift het restantbudget uit 2004 door naar 2005 zodat voor de raming geen
sprake is van een meevaller.
28. Bodemsanering Oostsingel: € 112.000,-
N
In 2004 is de bouw gestart
in combinatie met de sanering van de bodem. Er zijn diverse externe adviezen en
rapporten met betrekking tot de bodemsanering gefinancierd uit deze post. Dit
betreft zowel de locatie Oostsingel 151-152 als de zogenoemde Laatste Eer
locatie. Voor de raming is dit evenwel geen tegenvaller omdat het kosten
betroffen die uit 2003 waren doorgeschoven.
29. Bodemsanering Zuidwal: € 108.000,- N
In 2004 was de bouw gaande in
combinatie met de afronding van de sanering van de bodem. Het beschikbare
budget van € 336.000,- is met ruim € 1 ton overschreden. Voor de raming is dit
echter geen tegenvaller omdat het hier uit 2003 doorgeschoven kosten betreft.
30. Bodemsanering Rotterdamseweg 366-372:
€ 4.000,- N
Het beschikbare budget is
iets overschreden. Voor de raming is dit geen tegenvaller omdat de kosten uit
2003 waren doorgeschoven.
31. Bodemsanering Rotterdamseweg 390: €
3.000,- V
De kosten waren iets lager
dan begroot. Voor de raming is dit een kleine meevaller.
32. ISV Bodemsanering en onderzoek overig:
€ 2.000,- N
Een kleine administratieve
correctie. Voor de raming is dit een kleine tegenvaller.
33. Geluidsaneringen ISV: € 33.000,- V
In 2004 zijn 25 woningen
‘geluidsgesaneerd’, waarvan 8 met ISV-geld. De rest is gesaneerd met geld van
VROM, uit welke bron ook andere projecten op dit gebied zijn gefinancierd (een
school en zeer stil asfalt met name). Er staan nog 20 woningen van het project
Delfgauwseweg op de rol. Voor een aantal daarvan is opdracht gegeven aan een
externe adviseur en aan een aannemer. Het beschikbare budget van € 134.000,- is
in 2004 onderschreden. Voor de raming is dit echter geen meevaller omdat het
restantbudget in verband met de nog te saneren woningen doorschuift naar 2005.
34. Buurtaccommodatie Tanthof: € 5.000,- V
In 2004
heeft overleg met de buurt geleid tot enige vertraging van dit project. Er is
geen sprake van een meevaller voor de raming omdat de kosten doorschuiven.
- Uitvoering bouwtrajecten
buurtaccommodaties: € 2.000,- N
Een kleine administratieve
correctie. Voor de raming is dit een kleine tegenvaller.
37. Aanhangwagenbeleid: € 54.000,- V
Omdat de
kosten elders zijn geboekt, is in 2004 vanuit het ISV geen bijdrage aan het
krediet verwijderen aanhangers en recreatievoertuigen verleend. Dit betekent
een meevaller voor de raming van afgerond € 54.000,-.
38. Werkzaamheden politiekeurmerk veilig
wonen: € 14.000,- V
De op deze
post geboekte voorbereidingskosten van het vakteam BTM onderschreden het
beschikbare budget. Voor de raming is dit een meevaller.
39. Bijdrage veilig maken speelplaatsen: €
80.000,- V
Alle
speelplaatsen in Delft zijn inmiddels veilig gemaakt en voldoen aan de Europese
veiligheidseisen. De begrote bijdrage is echter niet gerealiseerd omdat elders
in de dekking is voorzien. Voor de raming is dit een meevaller.
40. Camera’s binnenstad: € 336.000,- V
De
discussie over de wenselijkheid van camera’s heeft meer tijd in beslag genomen
dan voorzien. De in de raming begrote kosten schuiven in zijn geheel door naar
2005 en later zodat het voordelig saldo geen meevaller is voor de raming.
41. Voorbereiding Sporthal Buitenhof eo: €
26.000,- V
De kosten
houden verband met de herontwikkeling van het gebied rond de sporthal. Er is
geen sprake van een meevaller omdat de kosten in verband met toekomstige
planvorming doorschuiven.
44. Bijdrage aanpassing gebouw BOV
Geerweg: € 231.000,- V
Bijdrage is
in 2004 niet verleend omdat er nog geen overeenstemming is over de juiste
aanpak. De start bouw is evenwel eind 2005 gepland. Het voordelig saldo is dus
geen meevaller voor de raming omdat de kosten doorschuiven.
45. Bijdrage brede school overig: €
91.000,- V
Bijdrage is niet verleend. Dit
betekent een meevaller voor de raming.
46. Bijdrage wijkinformatiepunten: €
134.000,- N
In 2004 is
het wijkservicepunt in ‘de Vleugel” in de Poptahof ingericht. De kosten houden
verband met een bijdrage aan het krediet ‘wijk- en informatiepunten 2003’. Uit
dit krediet is o.a. deze inrichting en met de hiermee verband houdende
voorbereidingskosten van de sector Leefbaarheid gefinancierd. Met name deze
laatste kosten waren in de raming niet voorzien. Omdat echter ook het
doorgeschoven budget uit 2003 is benut (€ 74.000,-), resteert per saldo voor de
raming een tegenvaller van ca € 60.000,-.
47. Bijdrage samenwerking
buurtaccommodatie Poptahof: € 0,-
De kosten
houden verband met een verleende subsidie aan de BWD voor het beheer van
buurtaccommodatie ‘de Vleugel’. Het project is in uitvoering, een beheerder is
aangesteld. De kosten zijn conform de begroting.
48. Bijdrage brede school cultuurproject:
€ 23.000,- V
Het
project met de leskisten is in uitvoering. De kosten blijven iets achter op de
begroting maar dit betekent voor de raming geen meevaller omdat deze
doorschuiven naar 2005.
49. Bijdrage brede school zorgproject: €
63.000,- N
Het
project rond de JGZ-teams is in 2004 uitgevoerd. De kosten houden verband met
een bijdrage aan het krediet ‘pilot JGZ 2004’. De op dit krediet geboekte
kosten overschreden de begroting in verband met onvoorziene
voorbereidingskosten. Voor de raming is dit een tegenvaller.
- Uitname BTW tbv BCF: € 0,- V
Om de (netto) uitgaven te
kunnen vergelijken met de (bruto) raming van de jaarschijf 2004 is net als in
2003 deze uitgavencategorie aanwezig. De feitelijke uitname komt na correctie
overeen met de (administratieve) raming waardoor de uitgaven conform de raming
zijn.
1. ISV-voorschotten provincie Zuid-
Holland (incl Wbb): € 0,- V
Conform de raming.
3. Rente/ prijscompensatie: € 0,- V
Gerealiseerd conform de
raming.
6. Afroming BWS spaarsaldi: € 0,- V
Gerealiseerd conform
raming.
In overleg met de provincie heeft
het gemeentebestuur van Delft op 6 mei 2003 een gedeelte van de
oorspronkelijke, in 2000 vastgestelde DOP-doelstellingen omgezet naar beter
meetbare en beter haalbare werkdoelstellingen. Deze doelstellingen vindt
u, net als in de ISV-monitor 2003 reeds het geval was, naast de oorspronkelijke
terug in onderstaande ISV-monitor 2004. Daarnaast worden in deze monitor per
aandachtspunt (dus daar waar de ontwikkelingen ten opzichte van de doelstelling
niet ‘sporen’) enige beleidsconsequenties opgesomd.
1. Arbeidsplaatsen:
DOP-doelstelling: bij
stijging landelijk aantal arbeidsplaatsen stijgt Delft 1,1 maal en aantal
arbeidsplaatsen Delft in toeristensector stijgt 10%. Bij daling is die van
Delft 2/3 van landelijke daling.
DOP-nulmeting: de
CBS-cijfers van de nulmeting 1997 zijn niet meer beschikbaar.
Als gevolg van een gewijzigde berekeningsmethode door
het CBS luiden de cijfers thans:
Totaal aantal arbeidsplaatsen:
Jaar (per 31-12) Delft Nederland
Nulmeting: 1997 44.770
(herzien) 6.067.200 (herzien)
Monitor: 2000 49.210 (herzien) 6.694.100 (herzien)
2001 50.840 (herzien) 6.998.600 (herzien)
2002 51.090 7.055.600
2003 49.820 6.979.400
2004 (dec. 2005 bekend). (nov. 2005 bekend)
In de toeristische sector:
Jaar
(per 31-12) Delft Nederland Nulmeting: 1997
1.076 177.800
Monitor: 2001 1.378 239.700
2002
1.307 243.800 (herzien)
2003 1.184 235.700
2004 (dec. 2005 bekend) (nov. 2005 bekend)
De landelijke stijging van het aantal arbeidsplaatsen
per 31 december 2003 ten opzichte van de nulmeting in 1997 is 15,03%. De
stijging in Delft over deze periode is volgens het CBS slechts 11,3%. De
stijging in Delft, over de periode 1997-2005, is enkele procenten lager dan de landelijke
stijging, daar waar Delft vorige jaar slechts 1%
achter liep op de landelijke ontwikkeling. Aan de doelstelling van 1,1 maal de
landelijke stijging wordt dus niet voldaan.
De
groei van het aantal arbeidsplaatsen wordt getemperd door de beperkte uitgifte-mogelijkheden
van nieuwe bedrijfsterreinen en de tegenvallende economische ontwikkeling.
De stijging van het aantal
arbeidsplaatsen in de toeristensector in Delft bedraagt over de periode
1997-2004 10,03% (vorig jaar 21,5%). De doelstelling in deze sector een
stijging met 10% is daarmee gehaald.
In
ontwikkeling: uitvoering beleid rond Delft Kennisstad (stimulering ICT en
architectuur en design), ontwikkeling van het Technopolis Innovation Park en
van nieuwe bedrijvigheid in de Harnaschpolder en in Schie-oevers, stimulering
van kantoorontwikkeling rond station Delft Zuid (en op langere termijn in de
Spoorzone) en de ontwikkeling van overige binnenstedelijke locaties met
voorzieningen.
Conclusie:
Het totaal aantal arbeidsplaatsen is in de periode 1997-2005 niet
voldoende gestegen. De stijging blijft ca 5,2% achter op de doelstelling
(stijging 16,5%). Gezien de lopende ontwikkelingen en met inachtneming van de
niet te beϊnvloeden tegenvallende economische ontwikkelingen is de
conclusie vooralsnog ‘op koers’, echter niet binnen de periode van DOP1.
De doelstelling rond arbeidsplaatsen in de toeristische sector is
daarentegen per ultimo 2003 wel gehaald. Voor het overige moeten formeel gezien
de cijfers per 31-12-2004 worden afgewacht.
2. Woon-
werkbalans:
DOP-doelstelling:
verhouding beroepsbevolking : arbeidsplaatsen 1:1.
beroepsbevolking arbeidsplaatsen verhouding
DOP-nulmeting: 1997 43.500 45.280 1 : 1,04
Monitoring: 2001 48.000 50.840(herzien) 1 : 1,059
(per
31-12) 2002 48.000 51.090
(herzien) 1 : 1,064
2003 50.000 49.820 1 : 0,996
2004 (dec. 2005 bekend) (dec. 2005 bekend) (dec.
2005 bekend)
Conclusie:
ontwikkeling arbeidsplaatsen blijft per ultimo 2003 iets achter bij de
ontwikkeling van de beroepsbevolking. Er wordt verder (nog steeds) voldaan aan
de doelstelling (schommelen rond 1:1). De CBS-cijfers per ultimo 2004 zijn
(nog) niet beschikbaar en moeten ook hier worden afgewacht.
3. Uitkeringsgerechtigden en werklozen:
DOP-doelstelling: terugdringen aantal
uitkeringsgerechtigden fase 4 t.o.v. het totaal
met 20%.
DOP-nulmeting
1999: 70,6%.
Werkdoelstelling:
per 01-01-2005 moet de combinatie van uitstroom uit fase 4 en het in
traject zijn van fase 4 klanten voldoende zijn om per april 2006 één derde deel
van de fase 4 bestand van april 2002 te kunnen laten uitstromen naar werk en
één derde deel naar vrijwilligerswerk.
Nulmeting
werkdoelstelling: aantal fase 4 cliёnten per 1 april 2002 is
2.239
(1/3 x
2.239 = 746 cliёnten)
Per
31-12-2004: 280 cliёnten (=38% van doelstelling) zijn
uitgestroomd naar betaald werk en 163
cliёnten (=22% van doelstelling) zijn sociaal
geactiveerd/vrijwilligerswerk.
Ontwikkeling: door
inkoop van extra reϊntegratietrajecten worden inspanningen verricht om
geformuleerde doelstelling per 1 april 2006 te halen.
Conclusie: de doelstelling uitstroom naar
betaald werk en uitstroom naar sociale activering / vrijwilligerswerk ligt op
koers.
4. Toerisme:
DOP-doelstelling:15% meer
bezoekers en 10% meer overnachtingen.
DOP-nulmeting 1998: Blijkens nadere informatie
moeten de cijfers van de nulmeting worden bijgesteld in resp. 731.017 (was:
711.100) bezoekers en 120.113 (was: 96.687) overnachtingen.
Per 31-12-2002: 827.304 (in plaats van
826.104) bezoekers en 179.867 overnachtingen.
Per 31-12-2003: 731.558 bezoekers en 187.017 overnachtingen.
De cijfers per ultimo 2004
zijn (nog) niet beschikbaar. Deze worden omstreeks juni 2005 verwacht. De
terugloop van aantal bezoekers in 2003 aan met name Nieuwe Kerk, de Porceleyne
Fles en aan enkele musea is te wijten aan autonome economische ontwikkeling,
maar ook aan tijdelijke belemmeringen zoals de restauratie van de toren van de
Nieuwe Kerk, de herinrichting van de Markt en de ‘verplaatsing’ van de VVV.
In ontwikkeling: genoemde belemmeringen
waren in 2004 niet meer aanwezig omdat de betreffende projecten zijn afgerond.
Voor 2004 wordt weer een stijging van de bezoekersaantallen verwacht.
Conclusie: Het aantal overnachtingen is met
55,7% toegenomen; de doelstelling + 10% is daarmee ruimschoots gehaald. De
doelstelling voor het bezoekersaantal ligt op koers (definitieve cijfers van
2004 moeten worden afgewacht).
5. Huur- en koopwoningen:
DOP-doelstelling: stijging
koop+dure huur tot 40%.
DOP-nulmeting
1999: 35%.
Per
31-12-2004: op basis van berekening aan de hand van het
Woningmarkt-onderzoek 2002 en de woningvoorraad per 31-12-2002 is het aandeel
koop en dure huur berekend op 48,5%.
In
ontwikkeling: diverse dure huur en dure koop plannen, zoals o.a. Doelen,
Schie-oevers, Zuidpoort-gebied, Wippolder en Indische Buurt.
Conclusie:
de doelstelling is ruimschoots gehaald.
6. Seniorenwoningen:
DOP-doelstelling: minimaal
150 extra won. met zorg, waarvan 2/3 deel (100 woningen ) goedkoop.
DOP-nulmeting
1999: niets gerealiseerd.
Per 31-12-2004: 117 goedkope
seniorenwoningen gerealiseerd, t.w. 53 goedkope seniorenwoningen Atrium,
alsmede 64 goedkope woningen Prof. Burgershof.
In
ontwikkeling: Zuidpoort: 129 seniorenwoningen waarvan 30
goedkoop.
Vermeertoren: 66
woningen waarvan circa 12 goedkoop. Planvorming van deze twee
nieuwbouwprojecten is afgerond start bouw in 2005. Vervolgens is budget
gereserveerd voor 30 goedkope zorgwoningen in de Sterflats. In totaal dus 342
seniorenwoningen waarvan 159 goedkoop. Hiervan zijn in ontwikkeling 225
woningen, waarvan 72 goedkoop, waarmee de doelstelling wordt gehaald. Bij al
deze ontwikkelingen is de gemeente afhankelijk van de uitvoerende corporaties.
Conclusie: de doelstelling is door vertraging
in planvorming en fasering gedeeltelijk gehaald. Gezien de overeengekomen
Prestatieafspraken WZW Delft 2005-2007 is de verwachting dat deze ruimschoots
wordt gehaald per 2006/2007.
7. Opplussen woningen:
DOP-doelstelling: 2000
woningen volgens seniorenscore.
DOP-nulmeting
1999: 0 woningen opgeplust.
Werkdoelstelling: per 01-01-2005 zijn minimaal 750
woningen opgeplust. In de prestatieafspraken met de corporaties voor 2004 en
daarna worden nieuwe streefgetallen opgenomen voor opplussen en aanpasbaar
bouwen, gebaseerd op de regionale woonzorgmonitor en de lokale beleidsvisie
rond wonen, zorg en welzijn. Daarnaast zijn per 01-01-2005 minimaal 2.450
woningen aangepast voor senioren, mindervaliden of gehandicapten.
Nulmeting
werkdoelstelling: per 01-01-2003 zijn 217 woningen opgeplust. Voorts
zijn vanaf 1999 t/m 2002 circa 1.900 woningen aangepast voor senioren, minder
validen of gehandicapten.
Per 31-12-2004: 833 woningen opgeplust en
3.058 woningen aangepast voor senioren, minder validen of gehandicapten.
Conclusie: de (werk)doelstelling is
ruimschoots gehaald.
8. Grondgebonden woningen:
DOP-doelstelling: plus 200.
DOP-nulmeting
1999: 133 woningen zijn gerealiseerd.
Per 31-12-2004: 378 grondgebonden woningen
gerealiseerd.
Conclusie: de doelstelling
is ruimschoots gehaald.
9. Monumenten:
DOP-doelstelling: 100
gemeentelijke monumenten en 20 rijksmonumenten verbeteren.
DOP-nulmeting 1999: 18 gemeentelijke
monumenten en 18 rijksmonumenten zijn verbeterd.
Per 31-12-2004: 122 gemeentelijke en 110
rijksmonumenten verbeterd.
Conclusie: de doelstelling is ruimschoots
gehaald.
10. Riolen en oppervlakte water:
DOP-doelstelling: min. 55% afgekoppeld, 25%
minder overstort, herstructureren min. 2 deelsystemen, waterkwaliteit gemiddeld
ca. 3 en 15% natuurvriendelijke oevers.
DOP-nulmeting: 1999: 50%
afgekoppeld, waterkwaliteit ca 2 en 0% natuurvriendelijke oevers.
Werkdoelstelling t.a.v. riooloverstorten: per
01-01-2005 moet een emissiereductie van de vuillast als gevolg van
riooloverstort zijn bereikt van 25% ten opzichte van 1999; te bepalen via
theoretische berekeningen.
Nulmeting werkdoelstelling riooloverstorten:
theoretische berekening 1999.
Per 31-12-2004: 67% afgekoppeld.
Emissiereductie 64%. Totaal 16 ha deelsystemen geherstructureerd. Het cijfer
voor waterkwaliteit-2004 is nog niet ontvangen van Hoogheemraadschap; 15%
natuurvriendelijke oevers ingericht.
Ontwikkeling: door inzet van extra activiteiten
wordt toegewerkt naar een emissiereductie van 100%, waarmee de waterkwaliteit
wordt verbeterd.
Conclusie:
de doelstellingen afgekoppeld verhard oppervlak, emissiereductie
vuillast en herstructurering deelsystemen is gehaald. Gegevens over de waterkwaliteit 2004 volgens STOWA-methodiek
worden pas omstreeks augustus 2005 verwacht. Zodra beschikbaar wordt de
provincie daarover geϊnformeerd. De verwachting is dat deze doelstelling
ruimschoots wordt gehaald.
11. Bodemsanering:
DOP-doelstelling: minimaal 3 ernstig+urgente
bodemsaneringen, onderzoeksprogramma en raamsaneringsplan.
DOP-nulmeting: 1999 niets gerealiseerd.
Per 2004: 3
ernstige en urgente saneringen; t.p.v. Zuidwal-tracé en pluimgebied Oostsingel
(waar een grondwateronttrekkingsysteem is aangelegd om verontreinigd grondwater
te saneren) zijn uitgevoerd. Ook het K/L-tracee in Zuidpoort veld 9 is
gesaneerd. Verder is het onderzoeksprogramma landsdekkend beeld uitgevoerd
(hierop gebaseerd werkprogramma moet nog worden geformuleerd). Ook zijn
bodemonderzoeken uitgevoerd op en rond de Rotterdamseweg 390, Rotterdamseweg
370 (Hoeke) en aan de Oostsingel (brongebied). Het raamsaneringsplan is
achterhaald door Rijksbeleid op dit punt.
Conclusie: de doelstelling is gehaald.
12.Geluidbelasting
woningen:
DOP-doelstelling: minimaal
90 woningen geluidssaneren.
DOP-nulmeting: In 1999 2141 won. geluidbelast.
Per 31-12-2004: 93 won. van de A-lijst
gesaneerd, alsmede geluidbelasting voor ca. 200 won. Voorhofdreef afgenomen
door aanleg zeer-stil-asfalt op westelijke rijbaan.
In ontwikkeling: 19 woningen gelegen aan
Delfgauwseweg worden in 2005/2006 gesaneerd. en 19 woningen St.
Jorisweg/Stalpaert v.d. Wieleweg.
Conclusie: de doelstelling is gehaald.
13. Afvalbeleid:
DOP-doelstelling: 90% zuiver GFT-afval, 5
retourettes, stabilisatie hoeveelheid te verbranden huishoudelijk afval op
niveau 1998, min. 500 extra ondergrondse afvalcontainers ten opzichte van de
situatie in 1998.
DOP-nulmeting: in 1999 ca. 90% zuiver GFT-afval
en 1 retourette. In 1998 was sprake van 26.000 ton verbrand huishoudelijk afval
en 32 ondergrondse containers.
Werkdoelstelling retourettes: per
01-01-2005 moeten er minimaal 5 afvalbrengpunten zijn verbeterd en/of
gerealiseerd.
Per 31-12-2004: 100% zuiver GFT-afval
ingezameld; 4 afvalbrengpunten gereed. 26.780 ton huishoudelijk afval verbrand;
aantal ondergrondse containers in 2004 met 52 uitgebreid tot 634 in totaal.
Ontwikkeling: In 2005 wordt zuiverheid en
respons GFT-afval bij hoogbouw onderzocht. Alvorens te komen met een
strategisch afvalinzamelplan wordt landelijke ontwikkeling afvalbeleid
afgewacht;
Conclusie: De
doelstelling over GFT-afval en ondergrondsecontainers is gehaald. Verder ligt
de hoeveelheid verbrand huishoudelijk afval slechts ca 2,9% boven de nulmeting,
waarmee de doelstelling nagenoeg is gehaald. De doelstelling voor
afvalbrengpunten is eveneens bijna gehaald. Omdat dit beleidsveld erg
afhankelijk is van landelijke ontwikkelingen worden deze eerst afgewacht
alvorens nader beleid te formuleren en uit te voeren.
14.
Energiebesparing:
DOP-doelstelling: minimaal 30% in tenminste
2000 bestaande won. en ca. 3% energie via lokale opwekkingsprojecten.
DOP-nulmeting: 1998 was verbruik 6.543.149 GJ
per jaar.
Werkdoelstelling: per 01-01-2005 minimaal
1.000 ton minder CO2 uitstoot t.o.v. de landelijke trend. Monitoring via de
Delftse Klimaatmonitor respectievelijk de Delftse Duurzaamheidsmonitor.
Per
31-12-2004: in Delft is een CO2-reductie gerealiseerd van ca 7.000 ton
ten opzichte van 2002. De landelijke trend is dat de CO2-uitstoot stijgt;
t.o.v. 2004 met 1,1%. Zou Delft daarin zijn meegegaan, zou de lokale
CO2-uitstoot met 5.600 ton zijn toegenomen. De CO2-uitstoot van Delft is juist
aanmerkelijk afgenomen. Dat is met name bereikt doordat de gemeentelijke
organisatie is overgegaan op 100% groene stroom, een lager EPC bij
nieuwbouwwoningen wordt toegepast en bij bestaande bouw duurzame energie
maatregelen worden toegepast.
Conclusie: de doelstelling is ruimschoots
gehaald.
15.Gebruik
Openbaar vervoer, fiets en auto:
DOP-doelstelling: bij
landelijke stijging: Delft x 0,75. Bij daling: Delft x 1,25.
DOP-nulmeting 1997:
landelijk: 36% autobestuurders en 13% autopassagiers. In Delft waren deze
percentages resp. 30% en 17%.
Intensiteit
gemotoriseerd verkeer:
Werkdoelstelling: op basis
van jaarlijkse telrapporten van Haaglanden wordt een nieuwe meetmethode
ontwikkeld om de doelstelling te monitoren.
Op
ruim 80 telpunten in Delft worden het gemotoriseerd verkeer automatisch geteld.
Deze telpunten liggen bijna allemaal op de grote met verkeerslichten geregelde
kruispunten. Op basis van deze telgegevens is een monitor ontwikkeld. De monitor
bestaat uit een buiten- en binnencordon. Op het buitenkordon is geteld hoeveel
verkeer van en naar Delft rijdt. Dit is verkeer dat één van de volgende wegen
kruist: de Kruithuisweg, de Provinciale weg, de noordgrens van de gemeente
Delft en de A13. Het binnencordon wordt gevormd door de wegen rondom de
binnenstad zoals onder andere de Phoenixstraat, de Insulindeweg, de Van
Miereveltlaan en de Mijnbouwstraat/Julianalaan. Op het binnencordon is opgeteld
hoeveel verkeer de telpunten passeert. De intensiteiten in onderstaande tabel
zijn gemiddelde werkdagintensiteiten. De toename van het gemotoriseerde verkeer
is een autonome ontwikkelingen waarop Delft weinig grip heeft.
Gemotoriseerd
verkeer |
||||
Buitencordon |
intensiteit 2002 |
intensiteit 2004 |
index 2002 |
index 2004 |
Kruithuisweg
(zuid) |
12.379 |
12.785 |
100 |
103 |
Provinciale
weg (west) |
11.639 |
13.257 |
100 |
114 |
noordgrens
gem. Delft |
24.426 |
25.568 |
100 |
105 |
A13
(oost) |
18.732 |
21.121 |
100 |
113 |
31.081 |
28.524 |
100 |
92 |
|
Totaal |
98.257 |
101.255 |
100 |
103 |
Binnencordon |
intensiteit 2002 |
intensiteit 2004 |
index 2002 |
index 2004 |
Centrumring |
154.885 |
168.216 |
100 |
109 |
Bron: Lokaal
verkeer- en vervoerplan Delft (2005)
Uit de
monitor blijkt dat de omvang van het in- en uitgaand autoverkeer in 2004 met 3%
ten opzichte van 2002 gestegen is. Op het binnencordon is het 9% drukker
geworden ten opzichte van 2002.
Intensiteit
fietsverkeer:
Werkdoelstelling: toename
fietsgebruik.
Het
fietsverkeer wordt visueel op twee dagen in november geteld. Het fietsverkeer
is tussen 2002 en 2004 volgens de cijfers met 19% gegroeid. Op alle invalswegen
richting de binnenstad wordt er meer gefietst in 2004. Procentueel is de
grootste groei bij de Reineveltbrug. De realisatie van Ypenburg leidt duidelijk
tot meer fietsbewegingen tussen Delft en Ypenburg.
Fietsverkeer |
||||
Buitencordon |
intensiteit 2002 |
intensiteit 2004 |
index 2002 |
index 2004 |
Irenetunnel |
4.970 |
5.408 |
100 |
109 |
Bolwerk |
7.699 |
8.929 |
100 |
116 |
Reineveltbrug |
2.556 |
3.977 |
100 |
156 |
Koepoortbrug |
4.138 |
4.745 |
100 |
115 |
Totaal |
19.363 |
23.059 |
100 |
119 |
Bron: Fietsactieplan
II Delft (2005)
Openbaar
vervoer:
Werkdoelstelling:
toename gebruik openbaar vervoer.
De monitor
openbaar vervoer is gebaseerd op gegevens van de NS, HTM, Connexxion en de
gemeente Delft. De gegevens van het trein- en tramvervoer over 2004 zijn op het
moment van de ISV1-monitor 2004 nog niet beschikbaar.
Uit de
onderstaande tabel wordt duidelijk dat het aantal gebruikers van NS-station
Delft tussen 2001 en 2003 ongeveer gelijk blijft, maar NS-station Delft Zuid
een afname aan in- en uitstappers kent. Mogelijke oorzaak is een terugloop van
studenten aan de TU Delft.
Het aantal
tramreizigers in Delft is de afgelopen jaren met 49% tussen 2001 en 2003 fors
gestegen. De tram blijkt hiermee een succesvol transportmiddel binnen Delft.
Een uitbreiding van het tramnet is voorzien in 2007 met de komst van tramlijn
19 (Technopolis – binnenstad – Ypenburg).
Het
busvervoer in Delft loopt terug. Dit geldt met name voor het aandeel van het
streekvervoer. Sinds 2004 rijdt lijndienst 129 ’s avonds niet meer. Een aandeel
van het busvervoer is mogelijk overgestapt naar het tramvervoer, fiets en/of
auto.
Een
globale analyse van het openbaar vervoer in Delft maakt duidelijk dat het
openbaar vervoer in Delft tussen 2001 en 2003 met circa 10% is gestegen. Dit
hangt met name samen met de groei van het aantal reizigers op tramlijn 1.
Openbaar
vervoer |
|||||||||
type OV |
eenheid per dag |
aantallen |
index |
||||||
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
||
Station Delft CS |
in- en uitstappers |
22.223 |
22.480 |
21.779 |
|
102 |
103 |
100 |
|
Station Delft Zuid |
in- en uitstappers |
2.883 |
2.920 |
2.507 |
|
115 |
116 |
100 |
|
Tram |
instappers |
5.321 |
9.965 |
10.500 |
|
51 |
95 |
100 |
|
Stadsdienst |
reizigers |
5.715 |
5.872 |
6.934 |
6.627 |
82 |
85 |
100 |
96 |
Streekdienst |
reizigers |
5.620 |
6.254 |
4.940 |
3.765 |
114 |
130 |
100 |
76 |
Bron: Statistisch
jaarboek gemeente Delft 2001 t/m 2004 en NS, HTM en Connexxion
Samenvatting veranderingen
2002-2004
·
groei autoverkeer buitenring: +3%
·
groei autoverkeer binnenring: +9%
·
groei fietsverkeer: +19%
·
groei openbaar vervoer: +10% (vergelijking 2001-2003)
Conclusie:
het gebruik van het openbaar vervoer is met 10% gestegen en het gebruik van de
fiets is zelfs met 19% is toegenomen. Daarmee zijn deze doelstellingen gehaald.
Dat heeft echter niet geleid tot een afname van de intensiteit van het
gemotoriseerde verkeer. Dit is echter een autonome ontwikkeling waarop Delft
weinig invloed kan uitoefenen.
16. Autoverkeer
op hoofdroutes.
DOP-doelstelling: 50% van
lokaal wegennet als verblijfsgebied aangewezen en ingericht als 30 km
gebied/woonerf. Voor 4 wegvakken wordt de doorgaande functie beperkt.
DOP-nulmeting
1999: 25% verblijfsgebied. Geen doorgaande functie beperkt.
Per 31-12-2004: circa 70%
van het Delftse wegennet is aangewezen als 30 km/uur of woonerf (ofwel
verblijfsgebied). In totaal is circa 1.120 kilometer weg ingericht als 30
km/uur-gebied.
Beperking
doorgaand verkeer Midden-Delfland op onderliggend wegennet in het buitengebied:
Op 7 juli
2004 is een convenant met de gemeenten Schiedam, Vlaardingen, Overschie en
Midden-Delfland gesloten voor de aanleg en het gebruik van een viertal
doseerinstallaties ten behoeve van het weren van het sluipverkeer op de
polderwegen in Midden-Delfland. Planning is om in 2005 tot realisatie te komen.
Het buiten de bebouwde kom gelegen deel van de Rijksstraatweg langs de A13 zal
in 2005 worden ingericht tot 60 km/uur-weg met verkeer werende maatregelen om
het sluipverkeer van de A13 te weren.
Conclusie:
de doelstelling is gehaald voor wat betreft het percentage aangewezen
verblijfsgebied en de inrichting van 30-km gebied. Door vertraging in de
totstandkoming van het genoemde convenant is, formeel gezien de beperking van
doorgaande functie wegvakken niet gehaald. Deze wordt naar verwachting echter
ruimschoots gehaald in de loop van 2005.
17. Bereikbaarheid economische
activiteiten:
DOP-doelstelling: 2
parkeervoorzieningen, autoluwe binnenstad, fietsenstallingen bij belangrijke
bestemmingen, hoogwaardige OV naar TU, herinrichting Schoemakerstraat.
DOP-nulmeting
1999: Nog niets gerealiseerd.
Per 31-12-2003: Phoenixgarage
(2001) en Zuidpoortgarage (2004) gereed.
Het bewonersparkeren (164 plaatsen) en P+R (49
plaatsen) op Overlaadstation (naast station NS) zijn gerealiseerd. De autoluwe
binnenstad is nagenoeg gereed. De herinrichting van de Markt is voltooid en de
pollers zijn in bedrijf. De plaatsing van 3 trommels (voor bewonersparkeren van
fietsen) in de Dr. Schaapmanstraat, de
Singelstraat en de Willem de
Zwijgerstraat. Bij 8 OV-haltes in Delft zijn in totaal 50 tulip-fietsenklemmen
geplaatst (project Bike and Ride) en er zijn ook ongeveer 600 tulips geplaatst
voor en achter het station CS. In 2002 de werkzaamheden met betrekking
tot de reconstructie kruising Schoemakerstraat/ Delftechpark afgerond.
Ontwikkeling: realisatie van Koepoortgarage. Uitbreiding van het
tramnet met lijn 19 (Technopolis-binnenstad-Ypenburg-Leidschendam).
Conclusie:
de doelstelling t.a.v. parkeervoorzieningen, autoluwe binnenstad,
fietsenstallingen en herinrichting Schoemakerstraat zijn gehaald. Die van
hoogwaardig OV naar TU wordt met de reeds in uitvoering zijnde aanleg van
tramlijn 19, naar verwachting per 2007 gehaald.
18. Verkeersslachtoffers:
DOP-doelstelling:
Een afname van het aantal verkeersslachtoffers; <200.
DOP-nulmeting 1996: 272
(vlgs 3-jarig gemiddelde 240).
Per
31-12-2004: de ongevallengegevens van het ministerie van Verkeer &
Waterstaat met betrekking tot het aantal ongevallen in Delft over 2004 zijn nog
niet beschikbaar. Voor een analyse van de ontwikkeling van aantal ongevallen in
Delft wordt gewerkt met een gemiddelde ontwikkeling van de verkeersonveiligheid
over 3 jaren. Hiermee wordt een trendmatige ontwikkeling van het aantal
ongevallen beter zichtbaar als een analyse per jaar. De inspanningen op het
gebied van de verkeersveiligheid hebben de afgelopen jaren in Delft geleid tot
een afname van het aantal ongevallen. Een totaal pakket aan
verkeersveiligheidsmaatregelen als 30 km/uur-gebieden, bromfiets op de rijbaan,
voorrang bestuurders van rechts, voorlichting en handhaving hebben hieraan
bijgedragen.
Aantal
geregistreerde ongevallen naar afloop in Delft |
||||
Jaar |
Dodelijk |
Letsel |
Schade |
Totaal |
1993 t/m 1995 |
3 |
230 |
1233 |
1466 |
1994 t/m 1996 |
3 |
237 |
1256 |
1496 |
1995 t/m 1997 |
2 |
218 |
1257 |
1477 |
1996 t/m 1998 |
1 |
191 |
1271 |
1464 |
1997 t/m 1999 |
2 |
145 |
1077 |
1224 |
1998 t/m 2000 |
2 |
141 |
1108 |
1251 |
1999 t/m 2001 |
3 |
135 |
1042 |
1180 |
2000 t/m 2002 |
4 |
166 |
1130 |
1301 |
2001 t/m 2003 |
3 |
159 |
854 |
1015 |
De cijfers
over 2004 zijn nog niet bekend.
Conclusie:
(vooralsnog) op koers. De trend is positief; de definitieve cijfers moeten
echter nog worden afgewacht.
19. Tevredenheid Voorhof/Wippolder:
DOP-doelstelling: verschil
Voorhof+Wippolder t.o.v. rest van de stad halveren.
DOP-nulmeting 1999: 12%.
In 2002: 5%.
In 2004: 8%
In
ontwikkeling: herstructurering Wippolder in uitvoering, alsmede
Voorhof-Minervaplein. Vervolgens gemeentelijke inspanningen bij planvorming
herstructurering Poptahof en Wippolder.
Conclusie:
in de afgelopen 2 jaar is de tevredenheid in Wippolder/Voorhof t.o.v. de
rest van de stad afgenomen, waardoor de doelstelling die per 2002 was
gehaald, per 2004 ondanks diverse gemeentelijke inspanningen met een marginaal
verschil formeel gezien net niet meer is gehaald.
20. Sociaal isolement:
DOP-doelstelling: netwerk
in elk van 7 wijken.
DOP-nulmeting
1999: beleid in ontwikkeling.
Tot en met
31-12-2004: per juli 2004 is een netwerk ingericht waarbij alle wijken
worden bediend met het project D’ruit.
Conclusie: de
doelstelling is gehaald.
21. Zelfredzaamheid
burgers (dak-/thuislozen):
DOP-doelstelling: 90% in beeld, 80% daarvan
opgevangen in instellingen, 75% hiervan woont daarna zelfstandig.
DOP-nulmeting
1999: 90% dak-/thuislozen in beeld via opvanginstellingen. Circa
60% van hen vindt een zelfstandige woonvorm.
Per 31-12-2004: 71 personen, is 100% in
beeld. Daarvan is 100% opgevangen en
56% woont zelfstandig of heeft een andere woonvorm gevonden.
Conclusie: de doelstelling is gehaald v.w.b.
het in beeld hebben en de opvang. Ten aanzien van het zelfstandig wonen/ vinden
van een andere woonvorm is de doelstelling nagenoeg gehaald.
22. Minderheden:
DOP-doelstelling: min. 90% voelt zich thuis,
min. 95% van VVTV’ers wordt begeleid, min. 95% AMA’s volgt onderwijs.
DOP-nulmeting
1999: 90% wordt begeleid, 75% AMA’s volgt onderwijs.
Per 31-12-2004: 91,9% voelt zich thuis;
92,4% nieuwkomers wordt maatschappelijk begeleid en volgt onderwijs; 90% AMA’s
volgt onderwijs.
Ontwikkeling: t.o.v. Intomart-onderzoek 2000
waar 31% van de allochtonen ingeburgerd was is dat bij het Intomart-onderzoek
2004 41%.
Conclusie: de
doelstelling is gehaald. Op het punt van AMA’s is de doelstelling nagenoeg
gehaald.
23. Buurtaccomodaties:
DOP-doelstelling: 4
buurtaccomodaties en min. 2 jongerenvoorzieningen
DOP-nulmeting 1999: Nog niets gerealiseerd.
Per 31-12-2004: buurtaccomodaties
Westerkwartier, Sranti, Poptahof en Ooievaarsnest (v. Lodensteynstraat) gereed,
alsmede jongerenvoorziening Wippolder en de Wending.
In ontwikkeling: wijkaccommodatie Tanthof:
planvorming bezig, buurthuis en jongerenaccommodatie Kuyperwijk (Vermeertoren):
in aanbouw.
Conclusie: de doelstelling is gehaald.
24. Vensterschool/
brede school:
DOP-doelstelling: in elk
van 7 wijken gerealiseerd programma.
DOP-nulmeting 1999: beleid in ontwikkeling.
Per 31-12-2004: Een brede schoolprogramma
in alle 7 wijken gerealiseerd.
Conclusie: de doelstelling is gehaald.
25. Sport- en
spelmogelijkheden:
DOP-doelstelling: min. 1,5 speelplek per 100
0-9 jarigen, min. 78 voorzieningen voor 10-19 jarigen, inspraak
belanghebbenden, voldoen aan de Europese veiligheidsnorm.
DOP-Nulmeting 1999: gemiddeld 2 speelplekken
op 100 0-9 jarigen, 72 voor 10-19 jarigen. Bij latere besluitvorming is
terugbrengen speelplekken 0-9 jarigen geschrapt.
Per
31-12-2004: 1,98 speelplekken voor 100 0-9 jarigen; voor 10-19 jarigen
skatebaan Herculesweg aangelegd; totaal 79 voorzieningen voor 10-19 jarigen
gerealiseerd. Alle speelplekken voldoen aan Europese Veiligheidsnorm.
In ontwikkeling: realisatie trapveld
Wippolder.
Conclusie: de doelstelling is gehaald.
26. Criminaliteit:
DOP-doelstelling: op ranglijst misdrijven
>nr. 40 en ranglijst geweldsdelicten >nr. 33.
DOP-nulmeting
1999: resp. nr. 40 en nr. 33.
Werkdoelstelling: per 01-01-2005 is het
aantal misdrijven in Delft gelijk aan of minder
dan nulmeting 1996: 7.533 misdrijven
Monitor: 2002 9.136
2003
9.997 (gewijzigd)
2004
8.188
Kanttekening: Er is in
Delft sprake van een gestegen aangiftebereidheid (25,1 in 1995 naar 29,2
in 2003) in combinatie met de invoering van elektronische aangifte en
invulaangifte van fietsendiefstal op het politiebureau, waardoor met name dit
laatste misdrijf in geregistreerd aantal stijgt. Gevolg hiervan is een algehele
stijging van het aantal geregistreerde misdrijven in Delft. In de hele regio
Haaglanden is hier overigens sprake van. Echter het begrip ‘criminaliteit’
houdt geen verband met het aantal aangiften. Voor 2004 is er wel een daling
opgetreden. Deze trend is ook landelijk te zien. De werkdoelstelling is
(vooralsnog) niet gehaald.
Ontwikkeling: Sinds het
najaar van 2003 sluiten de ministers van BZK en Justitie zogenaamde
‘prestatieconvenanten’ af met korpsbeheerders. Gevolg hiervan is dat de politie
zich meer richt op de kerntaak handhaving om de met het Rijk afgesproken
doelstelling te bereiken en de andere partners zoals de gemeente zich moeten
richten op preventieve taken. In het kader van het integraal veiligheidsbeleid
is de DOP-(werk)doelstelling dan ook inmiddels ‘vertaald’ naar 7 thema’s:
wijkveiligheid, huiselijk geweld, veilig uit en thuis, veelplegers/
verslaafden, jongerenaanpak, stationsgebied en de veilige school. Jaarlijks
wordt gekeken waar de problematiek het grootst is en daar worden dan tussen de
betrokken partners gezamenlijk gerichte maatregelen getroffen waaraan ieder
vanuit zijn eigen verantwoordelijkheid een bijdrage levert.
Conclusie:
de werkdoelstelling is ‘overruled’ door Rijksbeleid; uitvoering van het
integraal veiligheidsbeleid ligt evenwel op koers.
27. Kinderopvang:
DOP-doelstelling: 40% hele
dagopvang, 15% buitenschoolse opvang en min 400
extra
plaatsen buitenschoolse opvang.
DOP-nulmeting 1999: 36% hele dagopvang, 13%
buitenschoolse opvang, 288 buitenschoolse opvang.
Per 31-12-2004: 74,7% hele dagopvang; 16,1%
buitenschoolse opvang; 834 extra kindsplaatsen buitenschoolse opvang
gerealiseerd
Conclusie: de doelstelling is
gehaald.
Colofon
Uitgave Gemeente
Delft,
Cluster
Wijk- en Stadszaken
Sector
Wijkzaken en Projecten
September
- november 2005
Informatie Vakteam
Projecten
P.A.M.
(Peter) de Jong
Telefoon: (015) 2602508, bgg
2602774
Bezoekadres:
Kamer 4.02, Barbarasteeg 2, Delft
Postadres: Postbus
340, 2600 AH Delft
Emailadres:
pdjong@delft.nl
Site: www.gemeentedelft.info
[1]) Randvoorwaarden zijn dat er een bijdrage is aan ISV-doelen, dat het gaat om fysieke ingrepen in kader van stedelijke vernieuwing, dat het daadwerkelijke uitgaven betreft en dat andere financieringsbronnen ook worden benut en/of andere investeringen worden ‘uitgelokt’ (trigger-money-principe).