Aanleiding

Op 29 maart 2001 heeft de raad besloten tot het voor drie jaar instellen van wijkbudgetten ter bevordering van de leefbaarheid. Hiermee werd een belangrijk instrument van de wijkaanpak vormgegeven. Bij het raadsbesluit is bepaald dat de bewoners en instellingen een grote invloed dan wel zeggenschap hebben op de besteding ervan. Het totaal van de zeven wijkbudgetten is de wijkreserve genoemd. Bepaald werd deze wijkreserve jaarlijks te voeden met € 908.000 en volgens een bepaalde sleutel te verdelen over de wijken en deels ook te bestemmen voor de voorbereiding en communicatie in het kader van het wijkaanpakproces.

 

In het raadsvoorstel is voorgesteld de werking van de wijkbudgetten te evalueren en de gewenste omvang en voedingsbronnen opnieuw te bepalen. Omdat de voeding van de wijkbudgetten tijdens de vorige collegeperiode geregeld was voor een periode van 3 jaar, is in het collegeprogramma 2002-2006 daarom ook opgenomen dat vanaf 2004 een bijgestelde financieringssystematiek voor de wijkbudgetten moest gaan gelden.

 

In 2003, tijdens het proces rondom de programmabegroting 2004-2007, is er inderdaad gestart met het bekijken van de financiering en zijn er voorstellen gedaan voor het voeden van de wijkreserve vanaf 2004. Voor 2004 kon in de dekking van de storting nog worden voorzien via de nog beschikbare MRSV gelden en het jaarlijkse raamkrediet MRSA [1]. Om toen geen voorschot te nemen op discussie over ISV- 2 [2], is de verdere discussie over de financiering uitgesteld tot 2004.

 

Bij de uitwerking van het investeringsprogramma ISV-2 voor 2005-2009 is voorgesteld  € 1.8 miljoen te reserveren. De rest van de voeding vanaf 2005 is al gedekt via de MRSA -storting die structureel in de begroting is geraamd op €559.488 voor 2005-2008. Met de vaststelling van de programmabegroting 2005-2008 is door de raad ingestemd met de voeding van de wijkreserve via een reservering in het ISV-2 programma.

 

De evaluatie van de wijkaanpak in november 2002 (zie Nota doorontwikkeling wijkaanpak) vormde geen aanleiding tot een discussie over de werking van de wijkbudgetten. Jaarlijks werd in de wijkverslagen,  de jaarverslagen en jaarrekeningen van de gemeente ook steeds verantwoording afgelegd over de wijkbudgetten: de rol, functie, en besteding.

 

Nu na vier jaar ervaring met de wijkbudgetten en met het wijkaanpakproces geheel op orde, is het van belang om de werking van de wijkbudgetten nader onder de loep te nemen en definitief vast te stellen of de werking van de wijkbudgetten geen bijstelling behoeft. In de nota zullen daartoe achtereenvolgens aan de orde komen:

 

 

 

Rol en functie van het wijkbudget

Met het instellen van de wijkbudgetten is een goede mogelijkheid ontstaan om veel directer en sneller aan te sluiten bij, en ook in te spelen op de wensen en behoeften van bewoners. De talloze zaken uit de wijkprogramma’s die inmiddels met een bijdrage uit het wijkbudget al  zijn gerealiseerd en nog zullen worden gerealiseerd, getuigen hiervan (Zie bijlage 1 voor een samenvatting van de bestedingen uit het wijkbudget 2002-2004). Ook biedt het wijkbudget de mogelijkheid tot het geven van premie op actie aan bewoners, d.w.z. dat initiatieven van de bewoners financieel ondersteund kunnen worden. Daarmee vervult het wijkbudget ook een aanjagende of stimulerende rol. Een zeer goed voorbeeld in dit verband zijn de talloze straatfeesten en straatspeeldagen die bewoners hebben georganiseerd met bijdragen uit het wijkbudget in het kader van de subsidieregeling straatfeestcheque. Deze hebben allen bijgedragen aan meer en betere contacten in de desbetreffende straat of buurt, maar regelmatig vormde zo’n feest ook de aanzet tot het nemen van nieuwe initiatieven om de situatie in de straat of buurt te verbeteren.

 

Een deel van het wijkbudget is destijds bestemd voor de zogenaamde knelpuntenbudgetten vanuit de idee dat daaruit gemakkelijker geld beschikbaar kon komen voor een hele snelle aanpak van kleinere problemen en wensen. Dit betreft dan vaak zaken die te maken hebben met het onderhoud en beheer van de openbare ruimte. Deze zaken worden veelal door bewoners onder de aandacht gebracht in zogenaamde buurtbeheeroverleggen. In de praktijk blijkt echter dat zowel vanuit het wijkbudget als vanuit het knelpuntenbudget met de gewenste snelheid geld beschikbaar kan komen voor de snelle aanpak van kleinere problemen en wensen en is er in feite niet langer een noodzaak tot het maken van een onderscheid tussen deze twee typen wijkbudget.  

 

Het grootste deel van het wijkbudget wordt benut voor het oppakken van projecten en ondersteunen van initiatieven die direct verband houden met de belangrijkste thema’s uit de wijkprogramma’s. Via het proces van agenderen en prioriteren zetten bewoners eerst thema’s op de zogenaamde wijkagenda. Aan de hand daarvan wordt een wijkprogramma uitgewerkt en bepaald hoe het wijkbudget in grote lijnen ingezet moet worden (Voor een gedetailleerde uiteenzetting van het wijkaanpakproces wordt verwezen naar de Handleiding wijkaanpak die in november 2003 aan de raad is aangeboden). Daarmee levert het wijkprogramma in feite de ingrediënten voor het bestedingsvoorstel van het wijkbudget. Overigens vraagt de aanpak van vele zaken uit de wijkprogramma’s naast de inzet van wijkbudget, ook de inzet van andere budgetten van de gemeente of van partners. Het wijkbudget heeft dus ook een co-financieringsfunctie, of anders gezegd, een hefboomwerking.   

 

Bij de invoering van de wijkbudgetten is bepaald dat deze niet ingezet mogen worden op een structurele basis als financiering voor reguliere onderhoudshoudswerkzaamheden. De wijkbudgetten zijn immers bedoeld als een investeringsbudget. De bestedingen van het wijkbudget voor de jaren 2002-2004 laten ook zien dat op structurele basis geen reguliere onderhoudswerkzaamheden worden gefinancierd. 

 

 

Zeggenschap en invloed van de bewoners en partners

Via het proces van agenderen en prioriteren tijdens de jaarlijkse cyclus van de wijkaanpak hebben bewoners en partners een grote directe invloed op de besteding van de wijkbudgetten. De cyclus en de wijze waarop bewoners en partners hierin een rol en bijdrage aan hebben is uitgebreid beschreven in de al genoemde handleiding wijkaanpak van november 2003. In maart van dit jaar is van de handleiding ook een publieksversie beschikbaar gekomen, de folder ‘de Delftse Wijkaanpak – Samen aan de Slag’ (deze is ter informatie bijgevoegd in bijlage 3).

 


Schematisch kunnen we de cyclus als volgt weergeven:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Een nadere analyse van de wijkprogramma’s in de periode 2001-2004 en de wijkverslagen in de periode 2001-2004 leert dat bewoners de volgende thema’s hoog op de agenda zetten: de kwaliteit van de openbare ruimte, de verkeer- (en parkeer)situatie, voorzieningen voor kinderen en jongeren, sociale veiligheid, en samenleven en participatie. Vanwege het ontbreken van een goede voorziening voor de dagelijkse boodschappen, hebben bewoners in Vrijenban het terugkrijgen van een buurtsuper al enige jaren op de agenda gezet en met een nog grotere prioriteit vanaf 2003.

 

Deze thema’s laten zich vertalen in een zeer breed scala aan projecten en initiatieven die in het kader van de wijkaanpak in gang gezet worden, mede met inzet van het wijkbudget: Herinrichtingen van straten en pleinen; de aanleg van verkeersdrempels; de verbetering van parkeervoorzieningen voor auto en fiets; de aanpak van verkeersonveiligheid rondom scholen; de aanpak van enge plekken o.a. door verbetering van verlichting; verbetering van speelvoorzieningen; het aanpassen en opknappen van buurtwinkelcentra; de ondersteuning van bewonersbijeenkomsten, bewonerswerkgroepen en wijkkranten; straatfeesten en straatspeeldagen; de start van begroetingsgroepen; de opzet van een kinderactieraad; kunstprojecten (Kunst in de Wijken); activiteitenprogramma’s voor kinderen en jongeren (ook via het Brede Schoolprogramma);  de ondersteuning van telefooncirkels en de aanpak van overlast op bepaalde plekken in een buurt.

 

Bewoners oefenen ook een indirecte invloed uit met het bepalen van de thema’s voor het wijkprogramma en het stellen van prioriteiten voor de besteding van het wijkbudget. Met de wens tot meer vraaggericht werken van het gehele gemeentelijke apparaat en de partners, vormen de gestelde prioriteiten namelijk een belangrijk signaal in de richting waarvan zij hun beleid moeten uitwerken en hun capaciteit en reguliere budgetten moeten inzetten en verschuivingen die daarin moeten optreden. Dit mechanisme heeft in belangrijke mate bijgedragen aan het beschikbaar komen van de benodigde extra budgetten voor het realiseren van een uitbreiding van het jongerenwerk en activiteitenprogramma’s voor jongeren bij de vaststelling van het integraal jeugd- en jongerenbeleid in 2003. Met de prioriteit die bewoners hechten aan een hogere kwaliteit van de openbare ruimte zijn de gemeente en corporaties ook meer gaan investeren in initiatieven en projecten gericht op een verbetering van het beheer van de directe woon- en leefomgeving en trekken daar in toenemende mate ook meer samen in op. Voorbeelden hiervan zijn: het grofvuilbeleid en de activiteiten gericht op goed beheer voorafgaand en tijdens de herstructureringsprocessen in Poptahof en de Wippolder. Ook de grote prioriteit die bewoners toekennen aan het tegengaan van overlast en ergernissen in de openbare ruimte heeft een grote indirecte invloed gehad. Vanaf 2003 is gewerkt aan de uitwerking van een beleid voor toezicht en handhaving in de openbare ruimte en in 2005 gaat toezicht en handhaving openbare ruimte voor het eerst deel uitmaken van het handhavingsprogramma. De indirecte invloed van prioriteiten die bewoners stellen geldt ook voor de steeds sterkere inzet vanuit de gemeente gericht op de verbetering van de verkeersveiligheid en de plek die dit onderwerp nu heeft in het LVVP (Lokaal Verkeer en Vervoersplan). Met het belang dat in het bijzonder wordt gehecht aan de verkeersveiligheid van kinderen is het project Kinderen Veiliger door Delft eind 2004 van start gegaan.  

 

Verdeling van de wijkbudgetten over de wijken   

Van de wijkreserve van € 908.000 is jaarlijks € 80.000 afgezonderd voor de kosten gemoeid met de voorbereiding en communicatie in het kader van het wijkaanpakproces en € 80.000 voor de vorming van 7 knelpuntenpotten. De resterende € 748.000 is volgens de vastgestelde verdeelsleutel (aantal inwoners en het aantal huishoudens met een inkomen op het sociaal minimum, exclusief studenten) over 7 wijken verdeeld (zie voor gedetailleerde informatie over de verdeling bijlage 2). Met uitzondering van een kleine wijziging rondom de toedeling van een buurtje van de Binnenstad aan Vrijenban [3], zijn er geen aanleidingen geweest om deze verdelingssystematiek te wijzigen. 

 

Voeding van de wijkbudgetten

Vanaf 2001 tot en met 2003 is de jaarlijkse storting in de wijkreserve voor het grootste deel gedekt uit het jaarlijkse raamkrediet MRSA en voor het resterende deel uit de post ‘bevordering herstructurering en leefbaarheid’ van de MRSV (zie voor de precieze omvang van de jaarlijkse dotaties benedenstaande tabel 1 – ontwikkeling van de wijkreserve, op pagina 8)

 

Voor 2004 kon in de dekking van de storting in de wijkreserve ook worden voorzien via de MRSA-storting en de nog beschikbare MRSV-gelden voor 2004 (De MRSA-storting in de wijkreserve is vanaf 2004 structureel in de begroting geraamd).    

 

Bij de uitwerking van het investeringsprogramma ISV-2 voor 2005-2009 is voorgesteld  € 1.8 miljoen te reserveren. De rest van de voeding vanaf 2005 is al gedekt via de structurele MRSA -storting in de wijkreserve en is geraamd op €559.488 voor 2005-2008. Met de vaststelling van de programmabegroting 2005-2008 is door de raad ingestemd met de voeding van de wijkreserve via een reservering in het ISV-2 programma.

 

Besteding van de wijkbudgetten

Zoals gezegd, is de besteding van de wijkbudgetten jaarlijks verantwoord in de wijkverslagen, de gemeentelijke jaarverslagen en de jaarrekening. De gedetailleerde wijkverslagen van 2002 en 2003 hebben de raad een goed overzicht geboden van het bonte scala aan projecten en initiatieven die in gang gezet en/of gerealiseerd zijn. Met de nu beschikbaar gekomen wijkverslagen 2004 wordt dit overzicht nog verder completeerd. Inzicht is ook steeds geboden over hoe de resultaten zich verhouden tot hetgeen was opgenomen in de wijkprogramma’s.

 

Uit de wijkverslagen wordt helder dat een groeiend deel van de wijkbudgetten in alle wijken besteed wordt aan activiteiten en initiatieven met betrekking tot de thema’s ‘samenleven en participatie’ en ‘jongeren’. Deze thema’s zijn vanaf 2003 ook steeds nadrukkelijker en hoger op de agenda gezet door bewoners.

 

In absolute omvang zijn de investeringen uit het wijkbudget bij het realiseren van fysieke verbeteringen van de openbare ruimte echter nog groter dan de investeringen in niet-fysieke zaken. Omdat investeringen in fysieke maatregelen gericht op een verbetering van de verkeersveiligheid, het ondergronds brengen van afvalcontainers of het realiseren van hondenuitlaatvoorzieningen, echter niet voldoende effect sorteren zonder ook te werken aan een verbetering van de gedragingen in de openbare ruimte, wordt er wel steeds meer wijkbudget ingezet op initiatieven die bijdragen aan een gedragsverandering. Illustratief in dit verband is de opruimactie van de scouts in Tanthof en de wijze waarop de actie Gillis Schoon in Buitenhof is opgezet.

 

Het deel van de wijkbudgetten dat is bestemd voor communicatie en voorbereiding vervult een belangrijke rol in de algehele ondersteuning van het wijkaanpakproces. Ten laste van deze budgetten zijn de kosten geboekt van o.a. de organisatie van de wijkenmarkten, de verspreiding van de wijkprogramma’s en wijkverslagen en het opstellen de publieksversie van de handleiding. Vanaf 2003 zijn ook de kosten gemoeid met het verzorgen van cursussen voor bewoners in het kader van deskundigheidsbevordering hieruit gefinancierd. In 2003-2004 heeft de cursus ’Maatschappelijk actief als wijkbewoner’ gedraaid en vanaf november van dit jaar wordt een cursus voor de redactieleden van wijkkranten verzorgd.     

 

Naast de investeringen in de leefbaarheid in de wijken vanuit de wijkbudgetten, is er vanaf 2001 via het EZH-programma ‘Investeren in de Wijken’ steeds ook extra geld beschikbaar geweest om directer op de behoeften en wensen van bewoners in te spelen en initiatieven van bewoners te ondersteunen. In totaal gaat het hier om een bedrag van meer dan € 4 miljoen[4].  Deze gelden zijn beschikbaar tot en met 2007. Het grootste deel van deze gelden is echter inmiddels besteed of de bestemming ervan is bepaald. Dat betekent dat investeringen in de verbetering van de leefbaarheid weer meer afhankelijk worden van de beschikbare ruimte in de wijkbudgetten.

 

Veel van deze EZH-gelden zijn ingezet bij het realiseren van zaken die ook zijn opgenomen in de wijkprogramma’s. Goede voorbeelden in dit verband zijn het realiseren van nieuwe speelplekken en het veilig maken en verbeteren van talloze reeds bestaande speelplekken, de aanleg en verbetering van trapvelden, de aanpak van de overlast van hondenpoep, de aanpak van enge plekken ter verhoging van de sociale veiligheid, kunstprojecten en activiteitenprogramma’s voor jongeren. Ook de vele Fleur Delft-op acties die de afgelopen jaren zijn georganiseerd, zijn uit deze gelden gefinancierd.

 

Met de groeiende samenwerking tussen de gemeente en de partners in de wijkaanpak, zoals de politie, corporaties, Brede Welzijnsorganisatie Delft (BWD) en Stichting Ouderen Delft (SOD), speelt in toenemende mate de inzet van de middelen van de partners ook een rol bij het realiseren van projecten en ondersteunen van initiatieven in het kader van de uitvoering van de wijkprogramma’s. Goede voorbeelden hiervan zijn: de samenwerking tussen Delftwonen en de gemeente bij de actie Gillis Schoon in Buitenhof; de samenwerking tussen Delftwonen en de gemeente bij de realisatie van het trapveld Poptahof; de samenwerking tussen de politie, gemeente, BWD en Vestia bij de aanpak van de overlastproblematiek rondom het plein wijkcentrum Wippolder en het tegengaan van  verloedering ten gevolge van de tweede fase van het herstructureringsproces; en de samenwerking tussen de gemeente, de SOD en BWD rondom ouderen en wonen in de wijk in de Wippolder en Voorhof.

 

De raad heeft bij de invoering van de wijkbudgetten al bepaald dat deze wijkbudgetten een jaar mogen worden gespaard. De maximale stand van de wijkreserve mag echter niet boven de €1,82 miljoen uitkomen (hetgeen gelijk is aan 2 keer de jaarlijkse storting in de wijkreserve). Sinds 2001 is de totale omvang van de wijkreserve bij aanvang van het nieuwe jaar ook nooit boven de € 1,82 miljoen uitgestegen (zie tabel 1). Wel is de stand van de wijkreserve in de periode 2002-2003 opgelopen. In 2004 zijn de uitgaven voor het eerst groter geweest dan de jaarlijkse storting in de wijkreserve en is de omvang van de wijkreserve per 31 december teruggelopen tot onder het bedrag van de jaarlijkse storting.

 

 

Tabel 1: Ontwikkeling van de wijkreserve

 

 

2001

2002

2003

2004

Dotatie MRSV

363.024

  363.000

   326.700

   326.700

Dotatie MRSA

549.527

  574.000

   552.600

   564.000

Prijscompensatie

           0

    20.993

     18.771

     14.595

Afroming reserve BCF

           0

             0

-    62.569

              0

Totale omvang wijkbudgetten per 1 jan (inclusief restant van het voorgaande jaar)

912.552

1.657.779

 1.461.192

 1.635.070

Totale uitgaven uit wijkbudget (inclusief uitgaven uit het knelpuntenbudget)

212.755

1.032.101

    731.417

   927.298

Totale omvang van de wijkreserve per 31 december

 699.797

  625.689

     729.775

   707.771

 

* Dit is  exclusief de grotere reserveringen uit de wijkbudgetten die voor omvangrijkere projecten zijn gemaakt, zoals bijvoorbeeld voor het realiseren van bewonerswensen bij de herinrichtingen die volgen op werkzaamheden aan de riolering en wegverharding Rotterdamseweg fase 3 en Simonsstraat en omgeving, en de aanleg van een tienerspeelplek in Vrijenban.

 

 

De stand van de wijkreserve in de periode 2001-2004 laat zich als volgt verklaren:

 

  1. Na de invoering van de wijkbudgetten in het tweede kwartaal van 2001 en daarmee het vrijkomen van de besteedbare budgetten, is het bestedingstempo gestaag omhoog gegaan. Het wijkaanpakproces is ook steeds beter op orde geraakt. Door de late start in het jaar, is echter het bestedingstempo in 2001 zelf veel lager geweest. Dit heeft nog steeds zijn doorwerking op de hoogte van de stand van de wijkreserve. (Voor uitgebreidere informatie over de ontwikkeling van de wijkaanpak wordt verwezen naar de Nota Doorontwikkeling Wijkaanpak van november 2002).
  2. Voor veel projecten uit de wijkprogramma wordt lange tijd geld gereserveerd uit het wijkbudget. Tussen de uitvoering van deze projecten en de reserveringen zit regelmatig veel tijd. Dit is vooral het geval bij projecten die wat groter en complexer van aard zijn en ook grotere investeringen vragen. Deze vragen dan vaak ook een langere periode van voorbereiding. Voorbeelden hiervan zijn: het realiseren van de bewegwijzering in Tanthof, het realiseren van een Brede Schoolplein bij de Mozaiek in Hof van Delft en de gewenste herinrichtingen van straten en pleinen, zoals in de Wippolder en Voorhof, waarbij de voorzieningen voor het parkeren worden verbeterd en ook maatregelen worden genomen tot het verbeteren van de verkeersveiligheid (Rotterdamseweg, Simonsstraat en omgeving, Voorhof Noord-Oost). Deze laatste projecten liften ook vaak mee met andere grotere projecten en de budgetten die daarvoor beschikbaar zijn, zoals groot onderhoud aan riolering en wegverharding. De reserveringen in het wijkbudget hebben dan vaak een hefboomwerking.
  3. Het uitvoeringstempo in de wijkaanpak is sterk afhankelijk van de uitvoeringscapaciteit van het gemeentelijke apparaat en de partners. Met het versterken van het resultaatgericht werken van de gemeente vanaf 2003 neemt de uitvoeringscapaciteit van het gemeentelijk apparaat toe. Ook de betere samenwerking met de partners heeft een positieve uitwerking op het uitvoeringstempo. Met de toegenomen uitvoeringscapaciteit en het daarmee samenhangende hogere bestedingstempo, is de verwachting voor 2005 en verder dat de omvang van de wijkreserve per 31 december verder zal teruglopen.
  4. De aanpak van complexere en weerbarstigere problematiek die op de agenda wordt gezet door bewoners vraagt de volle inzet van alle spelers: bewoners, gemeente en andere partners. Om tot een succesvolle aanpak en uitvoering te komen, waarbij ook wijkbudget ingezet wordt, vraagt dan over het algemeen heel wat tijd. Goede voorbeelden in dit verband zijn de aanpak van overlastproblematiek bij het plein van wijkcentrum Wippolder en de Brasserskade, en het realiseren van het Brede Schoolplein bij de Mozaiek in Hof van Delft.
  5. Het gemeentelijk apparaat en de partners werken steeds wijkgerichter. Dit betekent dat veel nadrukkelijker gekeken wordt naar de prioriteiten van bewoners bij het oppakken van projecten en inzetten van reguliere en andere budgetten van de gemeente en partners. Daarmee is het realiseren van projecten en initiatieven uit de wijkprogramma’s minder afhankelijk van de inzet van wijkbudget. Toch heeft ook dan een bijdrage vanuit het wijkbudget vaak nog een hefboomwerking.  
  6. Tot slot speelt een rol dat met de financiële ondersteuning van een groot aantal initiatieven op de thema’s die bewoners op de wijkagenda hebben gezet niet altijd grote bedragen gemoeid zijn. Illustratief in dit verband zijn de relatieve kleine bijdragen aan projecten en initiatieven van meer sociale aard, zoals de ondersteuning van straatfeesten en Fleur Delft-op acties.. Hoewel deze financieel een klein beslag leggen op het wijkbudget, leveren deze initiatieven wel een grote bijdrage aan de sociale samenhang in straten en buurten en vormen ze niet zelden ook weer het vertrekpunt voor weer nieuwe initiatieven. Ook goede voorbeelden in deze categorie zijn de relatief bescheiden bijdragen aan bewonersbijeenkomsten, bewonerswerkgroepen en wijkkranten. 

 

Tegen deze achtergrond en het feit dat veel van de EZH-gelden inmiddels zijn besteed, is de verwachting voor 2005 en verder dat het bestedingsniveau verder zal toenemen en daarmee de omvang van de wijkreserve per 31 december van 2005 en verder zal teruglopen tot ruim beneden de omvang van de totale storting in de wijkreserve voor 1 jaar. Illustratief hiervoor is bijvoorbeeld dat nu de EZH gelden voor de speelplekken en speeltuinen geheel besteed zijn, de in Vrijenban gewenste tienerspeelplek een groot beslag zal leggen op de middelen uit het wijkbudget Vrijenban, en er vanuit het wijkbudget ook stevig is bijgedragen aan de renovatie van speeltuin Westerhonk in Hof van Delft. Ook de aanleg van een ondergronds containereiland in het Westerkwartier, van belang voor de aanpak van de vervuiling in dit deel van Hof van Delft, vraagt om financiering uit wijkbudget nu de EZH-gelden voor het ondergronds brengen van afval uitgeput raken.

 

Conclusies

Naar aanleiding van de voorgaande analyse, kunnen de volgende conclusies over de werking van de wijkbudgetten worden getrokken: 

 

1. Rol en functie van het wijkbudget

Met instellen van de wijkbudgetten in 2001 is een belangrijk en nieuw instrument geďntroduceerd in de Delftse wijkaanpak. De wijkbudgetten vervullen een noodzakelijke rol in het vormgeven van de zeggenschap en invloed van bewoners op hun woon- en leefomgeving en in het stimuleren en ondersteunen van initiatieven van bewoners gericht op het verbeteren van de eigen woon- en leefomgeving. Talloze wensen en behoeften van bewoners ten aanzien van hun woon- en leefomgeving konden inmiddels met inzet van het wijkbudget gerealiseerd worden.

 

2. Zeggenschap en invloed van de bewoners en partners

Via de jaarlijkse cyclus van de wijkaanpakproces, hebben bewoners en partners een grote directe en indirecte invloed op de besteding van de wijkbudgetten. De thema’s die bewoners op de agenda zetten vertalen zich in een zeer bont scala aan projecten en initiatieven die bijdragen aan een betere woon-en leefomgeving in de wijken.  

 

3. Verdeling van de wijkbudgetten over de wijken

Met uitzondering van een kleine wijziging rondom de toedeling van een buurtje, is de verdelingssystematiek voor de wijkbudgetten goed.

 

4. Voeding van de wijkbudgetten

Tot en met 2008 is in de voeding van de wijkreserve, waaruit de wijkbudgetten jaarlijks beschikbaar worden gesteld, voorzien.

 

5. Besteding van de wijkbudgetten

De wijkbudgetten worden jaarlijks ingezet om een bont scala aan projecten en initiatieven uit de wijkprogramma’s te realiseren. Het bestedingstempo neemt gestaag toe. De omvang van de wijkbudgetten ondersteunt de rol, functie en reikwijdte van het wijkbudget. Een te krap budget zou de rol, functie en invloed van de wijkbudgetten teveel beperken en daarmee ook de invloed en zeggenschap die bewoners kunnen uitoefenen. Rekening moet worden gehouden met het feit dat het grootste deel van de EZH-gelden uit het programma ‘Investeren in de Wijken’, en ook andere EZH-gelden die beschikbaar waren voor investeringen in leefbaarheid van de wijken, zijn besteed. Dit betekent dat er verhoudingsgewijs in de komende jaren minder geld beschikbaar is om te investeren in wijken en daarmee het belang van de wijkbudgetten voor investeringen in de wijken toeneemt.  

 

6. Wijkbudgetten en bezuinigingen 2006-2008

 

In het licht van de discussie over de bezuinigingen 2006-2008 past het om aan te geven dat een beperkte vermindering van de jaarlijkse budgetten, de rol, functie en reikwijdte van de wijkbudgetten en de speelruimte die daarvoor benodigd is, niet wezenlijk zal aantasten. Als de broekriem op allerlei punten aangehaald dient te worden, dan mag ook van bewoners van Delft gevraagd worden om vanuit de gelden beschikbaar voor investeringen in de leefbaarheid van de wijken een bijdrage te leveren. Deze bijdrage zal vooralsnog vooral invloed hebben op het tempo waarin projecten en initiatieven in het kader van de wijkaanpak gerealiseerd kunnen worden.  

 

 

Algemene conclusie

De algemene conclusie die kan worden getrokken is dat er geen aanleiding is om de werking van de wijkbudgetten bij te stellen of te wijzigen. Slechts op een punt is een kleine bijstelling wel gewenst. Het is namelijk niet langer van belang om een knelpuntenbudget af te zonderen van het wijkbudget. Voorgesteld wordt daarom het knelpuntenbudget samen te laten gaan met het wijkbudget.

 

 

Voostel aan de raad

 

 Aan de raad wordt voorgesteld:

·         de conclusie dat de werking van de wijkbudgetten geen bijstelling behoeft te onderschrijven

·         het knelpuntenbudget samen te laten gaan met het wijkbudget

 

 


Bijlage 1: Besteding van de wijkbudgetten voor 2002-2004

 

Hieronder volgt een samenvatting van de besteding van de wijkbudgetten in de periode 2002-2003 (Bron: Wijkverslagen 2002 en 2003)

 

Voor een overzicht van de besteding van de wijkbudgetten voor 2004 wordt verwezen naar de wijkverslagen 2004 die tegelijkertijd met deze nota worden aangeboden (zie hiervoor in het bijzonder hoofdstuk 4 van de wijkverslagen).

 

 

Samenvatting van de besteding van de wijkbudgetten in de periode 2002-2003 per wijk:

 

Vrijenban/Geerweg

 

2002

 

Wijkbudget Vrijenban 2002

(incl. restant 2001):                                                                                141.108

 

Wonen en woonomgeving                                                                         57.623

Verkeer en verkeersveiligheid                                                                       6.685

Kinderen en jongeren                                                                                26.927

Totaal uitgaven                                                                                         91.235

 

 

Knelpuntenpot Vrijenban 2002 (incl. restant 2001)                                   20.556

 
 
uitgaven (o.a. wijkkrant en buurtfeesten)                                                       8.244

Totaal uitgaven                                                                                           8.244

 

 

Wijkbudget en knelpuntenpot Geerweg 2002:                                        9.700

 
 
Kinderen en jongeren                                                                                 2.725

Totaal uitgaven                                                                                          2.725

 

2003

 

Wijkbudget 2003                                                                                    149.355

(incl. restant wijkbudget en knelpuntenpot 2002,

knelpuntenbudget 2003 en budget Geerweggebied 2003)

 

Samenleven en participatie                                                                         3.025

Wonen en woonomgeving                                                                         27.259

Verkeer                                                                                                   10.608

Kinderen en jongeren                                                                                  7.182

Knelpuntenpot                                                                                            7.026 

Totaal   uitgaven                                                                                       55.100

 


Voorhof

 

 

2002

 

Wijkbudget 2002                                                                                  € 250.000

(incl. restant 2001 en knelpuntenbudget)

 

Schilderen Hoventunnel                                                                             5.600

Bijdrage speelplekken                                                                  19.500

Geluidstest TNO                                                                                     11.500

Subsidie sport voor ouderen                                                                    19.000

Ontwerp- en advieskosten                                                                          6.000

Actiedag Poptahof                                                                                    1.000

Brugleuning Vorrinckplein                                                                         5.000

VoorbereidingskostenTrapveld Poptahof                                                      5.000

Diverse kleine maatregelen                                                                       5.000

Totaal uitgaven                                                                                       77.600

 

 

 

2003

 

Wijkbudget 2003 (incl. restant 2002 en

Knelpuntenbudget)                                                                                 262.600

 

Samenleven en participatie

·         Straatfeestcheques                                                         450

·         Wijkkrant                                                                     5.000

·         Huur, fotograaf, diversen                                                2.000

Verkeer en verkeersveiligheid

·         Voorhof Noordoost                                                            57.000

Kinderen en jongeren

·         Trapveld Poptahof                                                             35.000

·         Trapveld I. da Costa                                                          12.000

·         Jongerenwerk                                                                     1.000

Totaal uitgaven                                                                                       112.450

 


Binnenstad

 

 

2002[5]

 

Wijkbudget Binnenstad 2002                                                                    79.785        

(excl. budget Geerweggebied)               

 

Wonen en woonomgeving                                                                        45.078

Verkeer, verkeersveiligheid, openbaar vervoer                                               2.423

Kinderen en jongeren                                                                               37.883

                                                                                                                                                                                          _________

Totaal uitgaven                                                                                        85.384

 

 

Budget knelpuntenbudget (excl. budget

Geerweggebied)                                                                                      10.215

 

Uitgaven uit knelpuntenbudget                                                                   2.064

 

 

 

 

2003

 

Wijkbudget 2003 (excl. budget

voor Geerweggebied en incl. restant 2002)                                                 73.170

 

 

Wonen en woonomgeving                                                                        66.532        

Verkeer, verkeersveiligheid                                                                       20.398                    

Samenleven en participatie                                                                        3.786

                                                                                                             90.716

 

Restant is een overschrijding van het beschikbare budget met € 17.564. Deze is verrekend met het beschikbare budget voor 2004.

                                                          

 


Buitenhof

 

 

2002

 

Wijkbudget Buitenhof 2002 ( incl. restant 2001 )                                € 251.590

 

Wonen en woonomgeving                                                                     € 115.678

Verkeer en verkeersveiligheid                                                                   82.851

Kinderen en jongeren                                                                               29.331

Totaal   uitgaven                                                                                   € 227.860

 

 

 

Knelpuntenpot Buitenhof 2002 ( incl. restant 2001 )                              20.852

 

 

Uitgaven (o.a. wijkkrant, straatspeeldag, schilderen hoventunnel )               17.789

Totaal   uitgaven                                                                                      17.789

 

 

2003

 

Wijkbudget Buitenhof 2003 (incl. restant 2002)                                       € 146.324        

 

Samenleven en participatie                                                                        6.047

Wonen en woonomgeving                                                                        22.595

Verkeer en verkeersveiligheid                                                                   48.670

Kinderen en jongeren                                                                                 5.884

Totaal   uitgaven                                                                                      83.196

 

 

 

Knelpuntenpot Buitenhof 2003 ( incl. restant 2002)                                     14.413

 

 

Uitgaven ( o.a. Gillis schoon,participatie,wijkkrant )                                      1.753

Totaal uitgaven                                                                                          1.753

 


Hof van Delft

 

 

2002

 

Wijkbudget 2002 (incl restant 2001 en knelpuntenbudget)                          255.437                   

 

 

Samenleven en participatie                                                                       12.651

Wonen en woonomgeving                                                                         24.697

Kinderen en Jongeren                                                                               22.496

Voorzieningen en activiteiten                                                                       5.179

Diversen                                                                                                    6.086

Totaal uitgaven                                                                                         71.109

 

 

2003

 

Wijkbudget (incl. restant 2002 en knelpuntenbudget)                                 317.111

 

 

Samenleven en Participatie                                                                       18.139

Wonen en woonomgeving                                                                         15.927

Sociale Veiligheid                                                                                      3.512

Kinderen en jongeren                                                                               12.236

Verkeer                                                                                                     7.670

Cultuur                                                                                                      5.000       

Diversen (zaalhuur, fotograaf etc.)                                                                   829

Knelpuntenpot                                                                                           2.675

Totaal uitgaven                                                                                         65.988                                          


Tanthof
 

 

2002

 

Wijkbudget Tanthof 2002 (incl. restant 2001

en knelpuntenbudget)

 €176.258

 

 

 

Buurtfeesten

     1.279

Week van de leefbaarheid

   29.592

Wijkkrant en wijkplatform

     7.020

Herinrichting Dasstraat

   14.215

Vissersplek Fluiterpad

   11.350

Hondenuitlaatzones

     5.640

Diverse opknappunten

     4.285

Herinrichting Kluutring

   24.437

Drempels Bogotalaan

     4.758

Fietssluis Ghanastraat

     7.360

Diverse veiligheidspunten openbare ruimte

     4.868

Verlichting Nijlhof

     2.170

Skatebaan + Multifunctioneel sportveld

   48.500

Tafeltennistafel + jeu-de-boulesbaan

     2.443

Kindertuinen

     4.720

Overig klein (bijvoorbeeld bewonersavonden)

     2.498

 

________

Totaal uitgaven

 € 175.135

 

 

 

 

 

 


2003

 

 

Wijkbudget (incl. restant 2002 en

knelpuntenbudget)                                                                               € 109.298

 

 

Samenleven en participatie                                                                              

Buurtfeesten                                                                                                900

Wijkkrant                                                                                                 6.800

Platform                                                                                                   4.463

Wonen en woonomgeving

Herinrichting groen                                                                                    8.142

Kindertuinen                                                                                             5.595

Aanpassingen beplanting deelplan 631                                                      11.077

Verkeer en verkeersveiligheid

Ontwerp bewegwijzering                                                                          30.049

Verkeersveiligheidsmaatregelen                                                                13.739

Wijkeconomie

Bikoplein aanpassingen                                                                           13.752

Kinderen en jongeren

Graffititekening de Bonte Pael                                                                    1.933

Tienerwerk                                                                                               2.500        

De Border Trapveld afmaken                                                                      4.418

Hek school de Bron                                                                                  3.055

Speeltoestel Atlashof                                                                                2.065

Overige kleine klussen                                                                              2.008

 

Totaal uitgaven                                                                                     € 110.496

 

 

Dit betekent dat er een tekort is ontstaan van € 1.198. Dit is verrekend met het wijkbudget voor 2004. 

 

 


Wippolder

 

 

2002

 

Uitgaven uit wijkbudget 2002 (incl. uitgaven restant

wijkbudget 2001 en incl. uitgaven knelpuntenbudget)

 

Samenleven en participatie                                                                          2.769

Wonen en woonomgeving                                                                          81.800

Verkeer en verkeersveiligheid en openbaar vervoer                                        31.606

Kinderen en jongeren                                                                                   6.000

Voorzieningen en activiteiten                                                                        4.538

Totaal                                                                                                    126.713

 

 
 
2003

 

 

Uitgaven wijkbudget Wippolder in 2003 (incl. restant 2002 en

knelpuntenbudget)

 

Samenleven en participatie                                                                          2.091

Wonen en woonomgeving                                                                          10.250

Kinderen en jongeren                                                                                 41.240

Algemene kosten                                                                                        2.094

Knelpuntenpot                                                                                             3.355

Totaal                                                                                                      59.030

 

 

 


Bijlage 2:  Verdeling wijkbudgetten over de wijken 2001 – 2004

 

 

 

Omschrijving

Budget

Budget

Budget

Budget

 

2001

2002

2003 *

2004

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Algemeen, planning en informatie

36.302,42

54.500

51.134

51.791

Algemeen, communicatie

43.109,12

54.500

51.134

51.791

Knelpuntenpot Binnenstad

11.344,51

11.350

10.629

10.760

Knelpuntenpot Vrijenban

11.344,51

11.350

10.629

10.760

Knelpuntenpot H.v.Delft/Voordijkshoorn

11.344,51

11.350

10.629

10.760

Knelpuntenpot Tanthof

11.344,51

11.350

10.629

10.760

Knelpuntenpot Voorhof

11.344,51

11.350

10.629

10.760

Knelpuntenpot Buitenhof

11.344,51

11.350

10.629

10.760

Knelpuntenpot Wippolder

11.344,51

11.350

10.629

10.760

Wijkbudget Binnenstad

88.487,14

88.650

83.250

84.250

Wijkbudget Vrijenban

79.411,54

79.650

74.790

75.700

Wijkbudget H.v.Delft/Voordijkshoorn

142.033,21

141.650

132.930

134.600

Wijkbudget Tanthof

101.192,00

100.650

94.500

95.700

Wijkbudget Voorhof

116.167,74

116.650

109.440

110.800

Wijkbudget Buitenhof

136.134,00

135.650

127.350

129.000

Wijkbudget Wippolder

85.310,68

85.650

80.370

81.400

 

 

 

 

 

Totaal beschikbaar per jaarschijf

907.559,42

937.000

879.300

890.352

 

 

 

   * inclusief een uitname van 10% voor het BTW - Compensatiefonds
Bijlage 3: Publieksversie van de handleiding: de folder ‘De Delftse Wijkaanpak – Samen aan de Slag’

 

BIJLAGE LIGT TER INZAGE OP HET STADHUIS

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



[1] MRSV staat voor Meerjarenraming Stadsvernieuwing en MRSA staat voor Meerjarenraming Straataanpak

[2] ISV-2 staat voor Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing - 2

[3] Dit betreft het Geerweggebied. Dit heeft overwegend een woonfunctie en om die reden is deze buurt toegedeeld aan Vrijenban. Een deel van het wijkbudget van de Binnenstad is om die reden ook overgeheveld naar het wijkbudget van Vrijenban.

[4] Dit is nog exclusief andere budgetten uit de EZH-gelden die indirect ook bijdragen aan een verbetering van de leefbaarheid in de wijken, zoals bijvoorbeeld de gelden die beschikbaar zijn gekomen voor het ondergronds brengen van afvalcontainers. 

[5] Het budget en de bestedingen voor 2002 zijn voor de Binnenstad gepresenteerd exclusief de bestedingen ten laste van het restant budget 2001.