Naar
aanleiding van het verschijnen van het jaarverslag van de Klachtencommissie
woonruimteverdeling Delft over de periode 2003-2004, is vanuit uw college de
wens geuit om nader geïnformeerd te worden over de wijze waarop er binnen en
buiten de organisatie van de gemeente gereageerd is op de geconstateerde
knelpunten en aanbevelingen uit het vorige jaarverslag van de commissie over de
periode 1998-2002.
In
het verslag over de periode 1998-2002 zijn een aantal knelpunten gesignaleerd. Op
grond van deze knelpunten zijn een aantal aanbevelingen van de commissie in het
verslag opgenomen, teneinde de uitvoering van het woonruimteverdelingsysteem in
de gemeente Delft te verbeteren. In reactie hierop zijn in de loop van 2004
door de gemeente en haar partners in het werkveld van de volkshuisvesting een
aantal initiatieven ontplooid.
De
knelpunten zijn te onderscheiden in de navolgende categorieën:
1)
functioneren
commissie
2)
knelpunten
labeling en sturing
3)
knelpunten
media
4)
knelpunten
urgenties
ad
1) functioneren commissie
De
commissie heeft in haar functioneren te kampen gehad met discontinuïteit en een
lange gemiddelde afhandelingtermijn van ingediende klachten.
Naar
aanleiding van deze knelpunten zijn bestaande leden vervangen en nieuwe leden
in de commissie benoemd.
De
commissie vergaderde ook vaker dan in voorgaande jaren, waardoor over
ingediende klachten sneller een oordeel kon worden geveld. Tevens zijn de
werkprocedures binnen de commissie verkort en is de communicatie met het
secretariaat verbeterd.
De
lange afhandelingtermijn is door al deze maatregelen teruggebracht van
gemiddeld meer dan 5 maanden in 2002 tot 2 maanden en drie weken in de tweede
helft van 2004. Sinds september 2004 worden de ingediende klachten
echter in het merendeel der gevallen binnen de vereiste 2 maanden afgehandeld.
De
knelpunten betroffen met name de soms wel erg rigide labeling, de ergernissen
rondom het experiment Lokaal Maatwerk en de bezettingseisen bij grote woningen.
Mede
door de ingediende klachten onder de aandacht te brengen bij de corporaties is
in 2004 in de labeling iets meer ruimte gekomen. Met het wegvallen van het
onderscheid tussen doorstromers en starters per 1 januari 2005 zal het aanbod
hopelijk nog meer toegankelijk worden.
De
commissie heeft als gevolg van de klachten over Lokaal Maatwerk in haar vorige
jaarverslag aangedrongen op een wijziging in de volgordebepaling. Per 1 januari
2005 is de regeling Lokaal Maatwerk gewijzigd, waardoor lokaal maatwerkers in
de volgordebepaling onder de urgenten geplaatst worden. Hierdoor zal naar
verwachting het merendeel van de irritatie verdwijnen.
Voorts
is op verzoek van de klachtencommissie door het vakteam Wonen van de gemeente
gekeken naar de problematiek rondom de grote woningen. Op 22-10-2004 is een
nota verschenen, waarin geconstateerd werd dat grote gezinnen binnen het gehele
stadsgewest moeilijk aan een woning kunnen komen. Delft heeft hierbij echter
geen bijzondere positie ten opzichte van de andere gemeenten. Delft heeft maar
een gering aantal woningen dat groot genoeg is voor een vijf- of meer persoons
huishouden. Het tekort aan grote
woningen zal moeten worden opgelost door middel van het bijbouwen van ruime
woningen, bestemd voor gezinnen. De slaagkans van de grote gezinnen wordt
gemonitord en de labeling van grote woningen is binnen het stadsgewest opnieuw
aan de orde gesteld.
Met
name de geldigheid van informatie op het internet en storende fouten in de
advertentieteksten van de woningaanbiedingen wekten de zorg van de commissie.
Naar
aanleiding van bovenstaande knelpunten was al een disclaimer toegevoegd aan de
website. Mede naar aanleiding van het jaarverslag is het feit dat uit
informatie op het internet geen rechten mogen worden ontleend nog eens
nadrukkelijk onder de aandacht gebracht van de woningzoekenden.
In
januari 2005 is de nieuwe Huisvestingsverordening van kracht geworden. Hiermee
behoren de gerapporteerde verschillen ten aanzien van de geldende normen voor
passendheid binnen de regio tot het verleden.
In
advertentieteksten gaat nog wel eens wat mis. De commissie blijft de
corporaties erop wijzen, als er iets mis gaat met de advertentietekst. Ook het
overlegorgaan ten behoeve van de woonruimteverdeling van gemeente en corporaties
wordt van dergelijke fouten op de hoogte gesteld.
Ad
4) knelpunten urgenties
Vanwege
de verbeterde informatievoorziening over urgentieaanvragen zijn er minder
klachten over urgenties bij de klachtencommissie binnengekomen. De commissie
wijst in dit kader met name op de herziene folder urgentieaavragen, alsmede de
verbeterde informatievoorziening bij de gemeentelijke Publieksbalie.
--------