In de vervolgnota strategisch inzamelplan, dat 10
februari 2005 in de commissie Leefbaarheid is behandeld, wordt voorgesteld in
2005 met een voorstel te komen dat het gebruik van minicontainers voor
papierinzameling stimuleert. Dit voorstel werd gedaan vanuit het oogpunt dat de
huidige huis aan huis inzameling van papier zwerfvuil veroorzaakt. Papier dat
door bewoners aan de straat wordt gezet, wordt niet altijd goed verpakt
aangeboden waardoor bij slechte weersomstandigheden het papier verwaait waarna
het door straten en struiken zwerft.
In deze notitie worden de diverse mogelijke
maatregelen op een rij gezet die tussen Stichting Kringloopbedrijf Delft,
Reiniging, Milieu en Communicatie zijn besproken. Het vakteam Wijkzaken is op
afstand als klankbord betrokken. De maatregelen hebben als doel het ontstaan
van zwerfvuil te voorkomen zonder dat dit ten koste gaat van het
inzamelresultaat.
2. Huidige papierinzameling Delft.
In Delft wordt papier op de volgende manieren
ingezameld:
1.
Door Stichting Kringloopbedrijf Delft (SKD). Via
SKD wordt verreweg de grootste hoeveelheid papier ingezameld. Op jaarbasis
wordt gemiddeld 5.000 ton bij de Delftse huishoudens opgehaald, ongeveer 50 kg
van de in totaal 60 kilogram per persoon. SKD zamelt het papier wekelijks op
diverse manieren in, te weten:
o
Huis aan huis. Bewoners bieden het papier aan de
straat aan in door hen zelf gekozen inzamelmiddelen (plastic tasje, kartonnen
doos, etc.).
o
Via minicontainers, met name in de laagbouw. SKD
verstrekt op adoptiebasis blauwe minicontainers van 120 liter inhoud. Er zijn
1.500 van dergelijke minicontainers in omloop. Bewoners kunnen ook een
container met hun buren delen. Jaarlijks wordt deelnemers gevraagd om een
vergoeding om onderhoud, plaatsing en vervanging van de containers te
bekostigen. Deze vergoeding is op vrijwillige basis.
o
Via 1000 liter rolcontainers bij hoogbouw en
gestapelde bouw. Via woningbouwverenigingen, VVE’s en bewonerscommissies is het
mogelijk afspraken te maken met SKD over een grote rolcontainer die inpandig
worden opgeslagen.
2.
Via organisaties die meedoen aan de regeling
Subsidie Oud Papier (SOP). De
organisaties (scholen, sportverenigingen,etc.) schrijven zich in als deelnemer
en krijgen een vergoeding van € 0,033 per kilogram opgehaald oud papier. De
instellingen mogen het papier overigens niet zelf huis aan huis inzamelen. Het
papier dient naar een inzamelplek gebracht te worden. Het aantal deelnemers is
de afgelopen jaren sterk teruggelopen. In 2004 waren er nog maar 10 deelnemers
waaronder 2 scholen. In 2004 werd door deze SOP deelnemers 550 ton oud papier
opgehaald.
3.
Via ondergrondse containers. In Delft staan 11
ondergrondse papiercontainers die samen 97 ton papier in 2004 hebben
opgeleverd.
4.
Via het Overlaadstation. Burgers kunnen papier ook
op het Overlaadstation inleveren. In 2004 is 42 ton papier op het
Overlaadstation ingezameld.
In het Landelijk Afvalbeheersplan is voor
stedelijkheidsklasse 1 een doelstelling van 60 kilogram papier per inwoner per
jaar opgenomen.
Landelijk gezien scoort Delft met 61 kilogram
papier per inwoner per jaar dan ook goed op de hoeveelheid ingezameld papier.
Overigens wordt ondanks dit hoge inzamelresultaat nog een behoorlijke
hoeveelheid papier met het restafval afgevoerd. Sorteeranalyses uit 2003 tonen
aan dat er gemiddeld nog 10% papier, (oftewel 2.640 ton, 27 kilogram per
persoon) met het restafval wordt verbrand.
4. Landelijke ontwikkelingen verpakkingen en papier
In het huidige convenant verpakkingen staan afspraken
tussen bedrijfsleven en overheid over reductie van zwerfvuil en meer gescheiden
inzameling van verpakkingen. Omdat de doelstellingen door het bedrijfsleven
niet gehaald zijn zal per 1 januari 2006 het Convenant vervangen worden door
het Besluit beheer verpakkingen en karton dat producentenverantwoordelijkheid
voor verpakkingen regelt. Op 7 april 2005 heeft VROM de AmvB Besluit Beheer
Verpakkingen en Karton gepubliceerd. Het is aan producenten om aan te geven hoe
zij deze verantwoordelijkheid, in overleg met gemeenten, precies wensen vorm te
geven. Op dit moment is onduidelijk welke gevolgen het Besluit zal hebben op
lokale inzamelstructuren voor bijvoorbeeld glas- en papiercontainers. Wel is de
landelijke tendens pas op de plaats te maken ten aanzien van investeringen in
inzamelvoorzieningen.
Gewenst afvalscheidingsgedrag laat zich sturen door
goede voorzieningen (halen en brengen), goede communicatie (uitleggen hoe en
waarom) en handhaving (ongewenst gedrag corrigeren). In deze paragraaf worden
kort de diverse mogelijke maatregelen toegelicht die een positieve bijdrage
leveren aan een schone leefomgeving en het inzamelresultaat.
Voorzieningen:
-
Het uitbreiden van het aantal blauwe minicontainers
bij laagbouw door actieve promotie via gemeente en SKD. De containers worden op
vrijwillige basis verstrekt, het wordt geen verplichting.
-
Het uitbreiden van het aantal inpandige containers
bij gestapelde en hoogbouw door afspraken te maken met VVE’s en
woningbouwverenigingen.
-
In een aantal gemeenten wordt gebruik gemaakt van
herbruikbare plastic kratjes voor papierinzameling. De werkgroep ziet niks in
deze maatregel omdat de kratjes na lediging op straat zwerven en uit arbo
oogpunt worden afgeraden.
-
Voormalige bovengrondse glascontainers ombouwen tot
papiercontainers en op strategische locaties, zoals winkelcentra, uitzetten.
Kanttekening hierbij is dat bovengrondse containers juist uit esthetisch
oogpunt worden vervangen door ondergrondse containers, dus alleen plaatsing
waar dit kan en zinvol is.
-
Stimulering deelname aan Subsidie oud papier
regeling. Door actieve promotie meer deelnemers werven. Het subsidie bedrag is
vastgesteld op € 0,033 per kilogram. Op 24 februari 2005 is de
subsidieverordening oud papier door de gemeenteraad vastgesteld.
-
Ja/ nee sticker. Als afvalpreventie actie kan de
ja/ nee sticker en het bestaan van Stichting Infofilter opnieuw onder de
aandacht gebracht worden.
-
Meer en betere communicatie over de aanbiedregels
van oud papier en karton. Nadruk wordt op het voorkomen van verwaaien gelegd.
-
Handhaven op verkeerd aangeboden papier door
bewoners.
-
Hoewel gedumpte krantenpakketten, reclamemateriaal
en aanplakbiljetten geen directe relatie met de papierinzameling hebben zorgt
dit wel voor zwerfvuil in de wijken. De afvalstoffenverordening biedt de
mogelijkheid tot het aanpakken van verspreiders van reclamemateriaal en flyers
die zich niet aan de regels houden door artikel 30 (ongeadresseerd
reclamedrukwerk) en artikel 31 (wegwerpen van reclamebiljetten of ander promotiemateriaal.).
Voorstel aan het College:
-
SKD ondersteunen bij de uitbreiding van
minicontainers bij laagbouw en de verzamelcontainers bij hoogbouw;
-
Indien de hier bovengenoemde maatregel onvoldoende
effect sorteert, bij een aantal (nader te bepalen) winkelcentra bovengrondse
papiercontainers plaatsen;
-
Extra communicatie door gemeente en SKD op gebied
van aanbiedregels, afvalpreventie en subsidieregeling;
-
Na het treffen van voorzieningen en communicatie
extra handhaving op gebied van de aanbiedregels oud papier.
-
Dit voorstel voorleggen aan de Commissie
Leefbaarheid
De kosten passen binnen
de begroting van de Reiniging
Hoogachtend,
Fabienne Mantes
Beleidsadviseur Reiniging