Geacht College,

 

1. Inleiding

In de vervolgnota strategisch inzamelplan, dat 10 februari 2005 in de commissie Leefbaarheid is behandeld, wordt voorgesteld in 2005 met een voorstel te komen dat het gebruik van minicontainers voor papierinzameling stimuleert. Dit voorstel werd gedaan vanuit het oogpunt dat de huidige huis aan huis inzameling van papier zwerfvuil veroorzaakt. Papier dat door bewoners aan de straat wordt gezet, wordt niet altijd goed verpakt aangeboden waardoor bij slechte weersomstandigheden het papier verwaait waarna het door straten en struiken zwerft.

 

In deze notitie worden de diverse mogelijke maatregelen op een rij gezet die tussen Stichting Kringloopbedrijf Delft, Reiniging, Milieu en Communicatie zijn besproken. Het vakteam Wijkzaken is op afstand als klankbord betrokken. De maatregelen hebben als doel het ontstaan van zwerfvuil te voorkomen zonder dat dit ten koste gaat van het inzamelresultaat.

 

2. Huidige papierinzameling Delft.

In Delft wordt papier op de volgende manieren ingezameld:

1.       Door Stichting Kringloopbedrijf Delft (SKD). Via SKD wordt verreweg de grootste hoeveelheid papier ingezameld. Op jaarbasis wordt gemiddeld 5.000 ton bij de Delftse huishoudens opgehaald, ongeveer 50 kg van de in totaal 60 kilogram per persoon. SKD zamelt het papier wekelijks op diverse manieren in, te weten:

o        Huis aan huis. Bewoners bieden het papier aan de straat aan in door hen zelf gekozen inzamelmiddelen (plastic tasje, kartonnen doos, etc.).

o        Via minicontainers, met name in de laagbouw. SKD verstrekt op adoptiebasis blauwe minicontainers van 120 liter inhoud. Er zijn 1.500 van dergelijke minicontainers in omloop. Bewoners kunnen ook een container met hun buren delen. Jaarlijks wordt deelnemers gevraagd om een vergoeding om onderhoud, plaatsing en vervanging van de containers te bekostigen. Deze vergoeding is op vrijwillige basis.

o        Via 1000 liter rolcontainers bij hoogbouw en gestapelde bouw. Via woningbouwverenigingen, VVE’s en bewonerscommissies is het mogelijk afspraken te maken met SKD over een grote rolcontainer die inpandig worden opgeslagen.

2.       Via organisaties die meedoen aan de regeling Subsidie Oud Papier (SOP).  De organisaties (scholen, sportverenigingen,etc.) schrijven zich in als deelnemer en krijgen een vergoeding van € 0,033 per kilogram opgehaald oud papier. De instellingen mogen het papier overigens niet zelf huis aan huis inzamelen. Het papier dient naar een inzamelplek gebracht te worden. Het aantal deelnemers is de afgelopen jaren sterk teruggelopen. In 2004 waren er nog maar 10 deelnemers waaronder 2 scholen. In 2004 werd door deze SOP deelnemers 550 ton oud papier opgehaald.

3.       Via ondergrondse containers. In Delft staan 11 ondergrondse papiercontainers die samen 97 ton papier in 2004 hebben opgeleverd.

4.       Via het Overlaadstation. Burgers kunnen papier ook op het Overlaadstation inleveren. In 2004 is 42 ton papier op het Overlaadstation ingezameld.

 

3. Inzamelresultaten papier

In het Landelijk Afvalbeheersplan is voor stedelijkheidsklasse 1 een doelstelling van 60 kilogram papier per inwoner per jaar opgenomen.

Landelijk gezien scoort Delft met 61 kilogram papier per inwoner per jaar dan ook goed op de hoeveelheid ingezameld papier. Overigens wordt ondanks dit hoge inzamelresultaat nog een behoorlijke hoeveelheid papier met het restafval afgevoerd. Sorteeranalyses uit 2003 tonen aan dat er gemiddeld nog 10% papier, (oftewel 2.640 ton, 27 kilogram per persoon) met het restafval wordt verbrand. 

 

4. Landelijke ontwikkelingen verpakkingen en papier

In het huidige convenant verpakkingen staan afspraken tussen bedrijfsleven en overheid over reductie van zwerfvuil en meer gescheiden inzameling van verpakkingen. Omdat de doelstellingen door het bedrijfsleven niet gehaald zijn zal per 1 januari 2006 het Convenant vervangen worden door het Besluit beheer verpakkingen en karton dat producentenverantwoordelijkheid voor verpakkingen regelt. Op 7 april 2005 heeft VROM de AmvB Besluit Beheer Verpakkingen en Karton gepubliceerd. Het is aan producenten om aan te geven hoe zij deze verantwoordelijkheid, in overleg met gemeenten, precies wensen vorm te geven. Op dit moment is onduidelijk welke gevolgen het Besluit zal hebben op lokale inzamelstructuren voor bijvoorbeeld glas- en papiercontainers. Wel is de landelijke tendens pas op de plaats te maken ten aanzien van investeringen in inzamelvoorzieningen.

 

5. Mogelijke maatregelen

Gewenst afvalscheidingsgedrag laat zich sturen door goede voorzieningen (halen en brengen), goede communicatie (uitleggen hoe en waarom) en handhaving (ongewenst gedrag corrigeren). In deze paragraaf worden kort de diverse mogelijke maatregelen toegelicht die een positieve bijdrage leveren aan een schone leefomgeving en het inzamelresultaat.

 

Voorzieningen:

-          Het uitbreiden van het aantal blauwe minicontainers bij laagbouw door actieve promotie via gemeente en SKD. De containers worden op vrijwillige basis verstrekt, het wordt geen verplichting.

-          Het uitbreiden van het aantal inpandige containers bij gestapelde en hoogbouw door afspraken te maken met VVE’s en woningbouwverenigingen.

-          In een aantal gemeenten wordt gebruik gemaakt van herbruikbare plastic kratjes voor papierinzameling. De werkgroep ziet niks in deze maatregel omdat de kratjes na lediging op straat zwerven en uit arbo oogpunt worden afgeraden.

-          Voormalige bovengrondse glascontainers ombouwen tot papiercontainers en op strategische locaties, zoals winkelcentra, uitzetten. Kanttekening hierbij is dat bovengrondse containers juist uit esthetisch oogpunt worden vervangen door ondergrondse containers, dus alleen plaatsing waar dit kan en zinvol is.

 

Communicatie:

-          Stimulering deelname aan Subsidie oud papier regeling. Door actieve promotie meer deelnemers werven. Het subsidie bedrag is vastgesteld op € 0,033 per kilogram. Op 24 februari 2005 is de subsidieverordening oud papier door de gemeenteraad vastgesteld.

-          Ja/ nee sticker. Als afvalpreventie actie kan de ja/ nee sticker en het bestaan van Stichting Infofilter opnieuw onder de aandacht gebracht worden.

-          Meer en betere communicatie over de aanbiedregels van oud papier en karton. Nadruk wordt op het voorkomen van verwaaien gelegd.

 

Handhaving:

-          Handhaven op verkeerd aangeboden papier door bewoners.

-          Hoewel gedumpte krantenpakketten, reclamemateriaal en aanplakbiljetten geen directe relatie met de papierinzameling hebben zorgt dit wel voor zwerfvuil in de wijken. De afvalstoffenverordening biedt de mogelijkheid tot het aanpakken van verspreiders van reclamemateriaal en flyers die zich niet aan de regels houden door artikel 30 (ongeadresseerd reclamedrukwerk) en artikel 31 (wegwerpen van reclamebiljetten of ander promotiemateriaal.).

 

Voorstel aan het College:

-          SKD ondersteunen bij de uitbreiding van minicontainers bij laagbouw en de verzamelcontainers bij hoogbouw;

-          Indien de hier bovengenoemde maatregel onvoldoende effect sorteert, bij een aantal (nader te bepalen) winkelcentra bovengrondse papiercontainers plaatsen;

-          Extra communicatie door gemeente en SKD op gebied van aanbiedregels, afvalpreventie en subsidieregeling;

-          Na het treffen van voorzieningen en communicatie extra handhaving op gebied van de aanbiedregels oud papier.

-          Dit voorstel voorleggen aan de Commissie Leefbaarheid

De kosten passen binnen de begroting van de Reiniging

 

Hoogachtend,

Fabienne Mantes

Beleidsadviseur Reiniging