Het Keurmerk Veilig
Ondernemen (KVO) is door het Nationaal Patform Criminaliteitsbeheersing -een
samenwerkingsverband tussen overheid en bedrijfsleven- ontwikkeld. Doel van het
KVO is de veiligheid in een winkelgebied te vergroten door middel van
samenwerking en de gezamenlijke keuze van een aantal gerichte maatregelen in
een plan van aanpak.
Enkele voordelen van de
werkwijze volgens het KVO:
Op verschillende plaatsen
in het land is al ervaring met het KVO opgedaan. Zo is in de omliggende gemeenten Naaldwijk,
Zoetermeer en Rijswijk, een aantal winkelcentra in het bezit van het keurmerk.
Na 2 bijeenkomsten in november, heeft de
winkeliersvereniging In de Hoven eind 2004 de gemeente Delft een officieel
verzoek gedaan om ondersteuning bij het invoeren van het KVO. Naar aanleiding hiervan is het Keurmerk
Veilig Ondernemen expliciet in het werkprogramma van het programma Integraal
VeiligheidsBeleid 2005 (nummer 542120) opgenomen. Ook voor de binnenstad wordt,
naar aanleiding van een bijeenkomst met ondernemers in december 2004,
onderzocht of het mogelijk is om het KVO daar
stapsgewijs in te voeren.
Het KVO kent een jaarlijkse cyclische aanpak (Deming Circle) van de problematiek en is uit de volgende stappen opgebouwd:
Wanneer
deze stappen zijn doorlopen en daarmee aan de richtlijnen die zijn vastgelegd
in het handboek KVO is voldaan, kan het certificaat KVO worden verkregen. Het
KVO kent drie sterren:
Ster 1 : veiligheid in het openbare gedeelte van het winkelgebied (is de
basis voor
certificering en daarmee verplicht)
Ster 2 : veiligheid in de aansluiting van het
winkelgebied op zijn omgeving;
Ster 3 : veiligheid voor de individuele winkels
Ster 1 wordt toegekend als voor de veiligheid in een winkelgebied:
Daarna kunnen -in
willekeurige volgorde- de andere sterren
worden behaald.
Na een, door de winkeliersvereniging georganiseerde, voorbereidende bijeenkomst met een aantal partijen in november 2004, is tijdens een ledenvergadering van de winkeliersvereniging over criminaliteit, aan de aanwezigen gevraagd of zij bereid waren mee te werken aan het KVO. Hier is men unaniem mee akkoord gegaan. Vervolgens heeft in februari 2005 de startbijeenkomst van de projectgroep KVO In de Hoven plaatsgevonden, waarbij de gemeente de regie over het project op zich heeft genomen. Daarnaast heeft de winkeliersvereniging van de gemeente een subsidie ontvangen voor de uitvoering van de maatregelen die nodig zijn om in aanmerking te komen voor het certificaat. Het projectteam is bijzonder enthousiast aan de slag gegaan en is vanaf de start ondersteund door de Kamer van Koophandel en een adviseur KVO van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel.
Het projectteam:
de
winkeliersvereniging
De
samenwerking tussen de partijen heeft, vooruitlopend op de ondertekening van
het convenant, gestalte gekregen door de ondertekening van een
intentieverklaring. Hierin is neergelegd dat de partijen de intentie hebben
zich te zullen inspannen om de gestelde doelen te bereiken.
In
de periode van februari tot juni is de nulmeting gehouden. Daarvoor is gekeken
naar de cijfers van politie, brandweer en security. Verder zijn enquêtes
gehouden onder winkeliers en passanten, diepte-interviews onder winkeliers en
is het gebouw en de openbare ruimte geschouwd. Wat uit de enquêtes opvalt is
dat het winkelend publiek zich over het algemeen erg veilig voelt in en om het
winkelcentrum. Wel wordt hinder ervaren van groepen mensen die rondhangen
tijdens de koopavonden en op zaterdagmiddag. Bij zowel het publiek als
winkeliers blijkt behoefte te bestaan aan meer toezicht. Uit de schouwen zijn
verschillende aandachtpunten naar voren gekomen met betrekking tot het gebouw
en de openbare ruimten zoals verlichting, rondslingerende winkelkarren, auto’s
die nooduitgangen blokkeren en een tekort aan stallingsmogelijkheden voor
fietsen. Verder kunnen er de nodige preventieve maatregelen worden genomen om
risico op criminaliteit en brand te voorkomen.
Aan de hand van de
uitkomsten van de 0 meting heeft het projectteam in juni een plan van aanpak
opgesteld waarin 25 maatregelen zijn opgenomen die tot doel hebben de
criminaliteit en overlast te verminderen en het beheer en de brandveiligheid te
verbeteren. De maatregelen liggen op het gebied van:
Enkele maatregelen in het plan van aanpak:
Audit & Certificering KVO
Op 13 september voert de certificerende instelling
KIWA een audit uit. In dit onderzoek wordt
bekeken of de richtlijnen van het handboek KVO bij het maken van de
analyse en het plan van aanpak op de juiste wijze zijn toegepast. Als de beoordeling positief is, wordt op 28
september a.s. door Burgemeester Verkerk het eerste certificaat Keurmerk Veilig
Ondernemen in Delft op feestelijke wijze
uitgereikt aan de voorzitter van de winkeliersvereniging. De feestelijke
uitreiking zal plaatsvinden in het winkelcentrum De Hoven Passage. Bij de
uitreiking van het certificaat zal ook het convenant, een verdere uitwerking
van de intentieverklaring, op feestelijke wijze worden ondertekend door de
deelnemende partijen. In het convenant
wordt onder andere afgesproken dat de partijen zich zullen inspannen om de
gestelde doelen te bereiken voor zover dat mogelijk is binnen de eigen
invloedssfeer. Daarnaast is in het
convenant opgenomen wanneer de gemeente de projectleiding overdraagt.
De gemeente zal tot een half jaar na certificering,
de projectleiding op zich nemen en het daarna overdragen aan de
winkeliersvereniging en de eigenaar van het gebouw, Van Der Vorm Vastgoed b.v.
Daarnaast zal contact
worden onderhouden met het de stuurgroep Poptahof, zodat afstemming tussen
eventueel te nemen maatregelen in relatie tot toekomstige plannen, kan
plaatsvinden.
Aan een aantal
maatregelen welke in het plan van aanpak genoemd zijn zal de gemeente een
bijdrage moeten leveren:
1.4
medewerking verlenen aan voorlichtingsavond
criminaliteitspreventie;
2.2
indien eigenaar fietsenrekken herindelen en
vervangen voor
deugdelijk
model;
2.8
begroeiing rond de lichtmasten verwijderen;
2.12
controle op de wijze van aanbieden van
particulier en bedrijfsafval;
3.5
indien eigenaar van de grond parkeerverbod
nabij nooduitgang kantoorgebouw Torenhoven;
5.1
borging project KVO binnen eigen organisatie
& medeadvisering
over
communicatieplan;
6.1 medewerking verlenen aan
de tussentijdse evaluatie.
De meeste van deze
maatregelen passen binnen het bestaande beleid van de gemeente en zullen dus
ook binnen het reguliere budget kunnen worden opgevangen. Voor de uitvoering van maatregel 2.2 kan
voor 50% van de kosten aanspraak worden gemaakt op budget uit het project
fietsenactieplan II. De overige kosten kunnen worden gefinancierd uit de
programmabegroting wijkeconomie en het
veiligheidsbeleid 2006.
Voorstel
Wij stellen u voor:
·
akkoord te gaan met de inhoud van het convenant (zie
bijlage);
·
akkoord te gaan met de uitvoering van de maatregelen
genoemd in het bij het convenant behorende plan van aanpak (zie bijlage);
·
de financiële consequenties voor het uitvoeren van
de maatregelen te betrekken uit het reguliere budget, het fietsenactieplan II,
de programmabegroting wijkeconomie en het veiligheidsbeleid 2006.