Aanleiding

Het Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO) is door het Nationaal Patform Criminaliteitsbeheersing -een samenwerkingsverband tussen overheid en bedrijfsleven- ontwikkeld. Doel van het KVO is de veiligheid in een winkelgebied te vergroten door middel van samenwerking en de gezamenlijke keuze van een aantal gerichte maatregelen in een plan van aanpak.

 

Enkele voordelen van de werkwijze volgens het KVO:

 

Op verschillende plaatsen in het land is al ervaring met het KVO opgedaan. Zo is  in de omliggende gemeenten Naaldwijk, Zoetermeer en Rijswijk, een aantal winkelcentra in het bezit van het keurmerk.

 

Veiligheidsbeleid & KVO gemeente Delft

Na 2  bijeenkomsten in november, heeft de winkeliersvereniging In de Hoven eind 2004 de gemeente Delft een officieel verzoek gedaan om ondersteuning bij het invoeren van het KVO.  Naar aanleiding hiervan is het Keurmerk Veilig Ondernemen expliciet in het werkprogramma van het programma Integraal VeiligheidsBeleid 2005 (nummer 542120) opgenomen. Ook voor de binnenstad wordt, naar aanleiding van een bijeenkomst met ondernemers in december 2004, onderzocht of het mogelijk is om het KVO daar  stapsgewijs in te voeren.


Achtergrond

Het KVO kent een jaarlijkse cyclische aanpak (Deming Circle) van de problematiek en is uit de volgende stappen opgebouwd:

  1. samenwerking vormgeven (afsluiten convenant)
  2. veiligheid analyseren (0 meting)
  3. plan van aanpak (a.d.h.v. stap 2 prioriteren & vaststellen concrete maatregelen);
  4. Keurmerk Veilig Ondernemen aanvragen (certificering door onafhankelijke instantie);
  5. uitvoering Plan van Aanpak (concrete maatregelen worden uitgevoerd);
  6. evaluatie & nieuwe analyse (afspraken nagekomen & beoogd resultaat behaald);
  7. plan van aanpak vernieuwen (a.d.h.v. een volgende veiligheidsanalyse);
  8. hercertificering

 

Wanneer deze stappen zijn doorlopen en daarmee aan de richtlijnen die zijn vastgelegd in het handboek KVO is voldaan, kan het certificaat KVO worden verkregen. Het KVO kent drie sterren:

Ster 1   : veiligheid in het openbare gedeelte van het winkelgebied (is de basis voor   

  certificering en daarmee verplicht)

Ster 2   : veiligheid in de aansluiting van het winkelgebied op zijn omgeving;

Ster 3   : veiligheid voor de individuele winkels

 

Ster 1 wordt toegekend als voor de veiligheid in een winkelgebied:

 

Daarna kunnen -in willekeurige volgorde-  de andere sterren worden behaald.

 

 

Aanpak KVO Winkelcentrum De Hoven Passage

Na een, door de winkeliersvereniging georganiseerde, voorbereidende bijeenkomst  met een aantal partijen in november 2004, is  tijdens een ledenvergadering van de winkeliersvereniging over criminaliteit, aan de aanwezigen gevraagd of zij bereid waren mee te werken aan het KVO. Hier is men unaniem mee akkoord gegaan.  Vervolgens heeft in februari 2005 de startbijeenkomst van de projectgroep KVO In de Hoven plaatsgevonden, waarbij de gemeente de regie over het project op zich heeft genomen. Daarnaast heeft de winkeliersvereniging van de gemeente een subsidie ontvangen voor de uitvoering van de maatregelen die nodig zijn om in aanmerking te komen voor het certificaat. Het projectteam is bijzonder enthousiast aan de slag gegaan en is vanaf de start ondersteund door de Kamer van Koophandel en een adviseur KVO van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel.

 


Het projectteam:

                                                                                       de winkeliersvereniging

 

 

De samenwerking tussen de partijen heeft, vooruitlopend op de ondertekening van het convenant, gestalte gekregen door de ondertekening van een intentieverklaring. Hierin is neergelegd dat de partijen de intentie hebben zich te zullen inspannen om de gestelde doelen te bereiken.

 

In de periode van februari tot juni is de nulmeting gehouden. Daarvoor is gekeken naar de cijfers van politie, brandweer en security. Verder zijn enquêtes gehouden onder winkeliers en passanten, diepte-interviews onder winkeliers en is het gebouw en de openbare ruimte geschouwd. Wat uit de enquêtes opvalt is dat het winkelend publiek zich over het algemeen erg veilig voelt in en om het winkelcentrum. Wel wordt hinder ervaren van groepen mensen die rondhangen tijdens de koopavonden en op zaterdagmiddag. Bij zowel het publiek als winkeliers blijkt behoefte te bestaan aan meer toezicht. Uit de schouwen zijn verschillende aandachtpunten naar voren gekomen met betrekking tot het gebouw en de openbare ruimten zoals verlichting, rondslingerende winkelkarren, auto’s die nooduitgangen blokkeren en een tekort aan stallingsmogelijkheden voor fietsen. Verder kunnen er de nodige preventieve maatregelen worden genomen om risico op criminaliteit en brand te voorkomen.

 

Aan de hand van de uitkomsten van de 0 meting heeft het projectteam in juni een plan van aanpak opgesteld waarin 25 maatregelen zijn opgenomen die tot doel hebben de criminaliteit en overlast te verminderen en het beheer en de brandveiligheid te verbeteren. De maatregelen liggen op het gebied van:

  1. criminaliteit
  2. onderhoud & beheer
  3. brandveiligheid
  4. overlast 
  5. communicatie
  6. evaluatie

 

Enkele maatregelen in het plan van aanpak:

 


Audit & Certificering KVO

Op 13 september voert de certificerende instelling KIWA een audit uit. In dit onderzoek wordt  bekeken of de richtlijnen van het handboek KVO bij het maken van de analyse en het plan van aanpak op de juiste wijze zijn toegepast.  Als de beoordeling positief is, wordt op 28 september a.s. door Burgemeester Verkerk het eerste certificaat Keurmerk Veilig Ondernemen in Delft op feestelijke wijze  uitgereikt aan de voorzitter van de winkeliersvereniging. De feestelijke uitreiking zal plaatsvinden in het winkelcentrum De Hoven Passage. Bij de uitreiking van het certificaat zal ook het convenant, een verdere uitwerking van de intentieverklaring, op feestelijke wijze worden ondertekend door de deelnemende partijen.  In het convenant wordt onder andere afgesproken dat de partijen zich zullen inspannen om de gestelde doelen te bereiken voor zover dat mogelijk is binnen de eigen invloedssfeer.  Daarnaast is in het convenant opgenomen wanneer de gemeente de projectleiding overdraagt.

 

Overdracht & afstemming

De gemeente zal tot een half jaar na certificering, de projectleiding op zich nemen en het daarna overdragen aan de winkeliersvereniging en de eigenaar van het gebouw, Van Der Vorm Vastgoed b.v.

 

Daarnaast zal contact worden onderhouden met het de stuurgroep Poptahof, zodat afstemming tussen eventueel te nemen maatregelen in relatie tot toekomstige plannen, kan plaatsvinden.

 

Financiën

Aan een aantal maatregelen welke in het plan van aanpak genoemd zijn zal de gemeente een bijdrage moeten leveren:

1.4               medewerking verlenen aan voorlichtingsavond

criminaliteitspreventie;

2.2               indien eigenaar fietsenrekken herindelen en vervangen voor

deugdelijk model;

2.8               begroeiing rond de lichtmasten verwijderen;

2.12           controle op de wijze van aanbieden van particulier en bedrijfsafval;

3.5               indien eigenaar van de grond parkeerverbod nabij nooduitgang kantoorgebouw Torenhoven;

5.1               borging project KVO binnen eigen organisatie & medeadvisering

over communicatieplan;

6.1       medewerking verlenen aan de tussentijdse evaluatie.

 

De meeste van deze maatregelen passen binnen het bestaande beleid van de gemeente en zullen dus ook binnen het reguliere budget kunnen worden opgevangen.  Voor de uitvoering van maatregel 2.2 kan voor 50% van de kosten aanspraak worden gemaakt op budget uit het project fietsenactieplan II. De overige kosten kunnen worden gefinancierd uit de programmabegroting wijkeconomie en  het veiligheidsbeleid 2006.

 

Voorstel

Wij stellen u voor:

·         akkoord te gaan met de inhoud van het convenant (zie bijlage);

·         akkoord te gaan met de uitvoering van de maatregelen genoemd in het bij het convenant behorende plan van aanpak (zie bijlage);

·         de financiële consequenties voor het uitvoeren van de maatregelen te betrekken uit het reguliere budget, het fietsenactieplan II, de programmabegroting wijkeconomie en het veiligheidsbeleid 2006.