Per 1 januari 2004 is het nieuwe Besluit Begrotingen en Verantwoording
van kracht geworden. Als gevolg hiervan moet in de begroting o.a. inzicht
worden gegeven in de financiële consequenties van de onderhouden
kapitaalsgoederen. Per kapitaalsgoed moet daarbij een meerjarig overzicht van
de benodigde onderhoudsbudgetten worden opgegeven en moet tevens de relatie met
het desbetreffende actuele beheerplan worden aangegeven.
Deze
nota betreft het meerjaren beheerplan aangaande het product “Wegen, straten en pleinen”.
Doel
Het
meerjaren beheerplan doet uitspraken over de kwaliteit van de openbare ruimte,
de benodigde maatregelen en financiële middelen.
De
uitspraken zijn gebaseerd op de areaalgegevens, de actuele technische
onderhoudstoestand en de noodzakelijke maatregelen voor het bereiken van de
afgesproken kwaliteit. Het meerjaren beheerplan beschrijft zowel het dagelijks
en regulier (klein) onderhoud als de geplande (groot) onderhoudsprojecten. De
geplande onderhoudsprojecten worden daarbij afgestemd op andere
(onderhouds)projecten en beleidsthema’s in de openbare ruimte.
Evaluatie
De
laatste bijstelling van het areaal heeft plaatsgevonden in 2003. Hierna is het
areaal toegenomen met 1 ha tot ca. 305 ha. Komende jaren zijn nog aanzienlijke
areaal uitbreidingen te verwachten door de realisatie van enkele grote
bouwlocaties.
In
2002 is een evaluatie gehouden naar de onderhoudstoestand van de Delftse wegen
in 2001. Daaruit bleek dat de gemiddelde kwaliteit van de wegen achteruit was
gegaan en dat er een aanzienlijke hoeveelheid achterstallig onderhoud was
ontstaan.
Begin
2005 is opnieuw een evaluatie gehouden nu over het jaar 2004 en vergeleken met
de toestand in 2001.
Volgens
de kwaliteitsgegevens is de gemiddelde kwaliteit van de verhardingen in de
periode 2001 tot en met 2004 licht toegenomen. Desondanks is de na te streven
gemiddelde kwaliteitsscore, zoals indertijd bestuurlijk is vastgesteld, nog
steeds niet bereikt.
Door
extra financiële inspanningen (FAP I) is de kwaliteit van de Vrijliggende
Rijwielpaden sterk verbeterd.
De
gemiddelde kwaliteit van de verhardingen in de binnenstad is de afgelopen jaren
juist afgenomen. Ondanks de recente herbestratingen blijft het moeilijk een
aanvaardbaar kwaliteitsniveau te bewerkstelligen. Mogelijk speelt daarbij de
smalle straten (veel spoorvorming), de hoge grondwaterstand met als gevolg een
slechte ondergrond, een rol.
De
afgelopen jaren zijn veel van de beschikbare middelen gebruikt om het
achterstallige onderhoud weg te werken. De hoeveelheid achterstallig onderhoud
is daardoor sterk verminderd.
Bij
een evenwichtig onderhouden wegenareaal zou het zo moeten zijn dat de
kwaliteitsscores evenwichtig verdeeld zijn. Er is echter een trend waarneembaar
dat de kwaliteit van een zeer groot aantal wegen verschuift naar matig tot
slecht. Een extra investeringsimpuls van € 1.000.000 de komende jaren zal deze
verschuiving stoppen en ombuigen om zo een evenwichtigere verdeling te creëren
tussen de verschillende kwaliteitsniveaus. Dit leidt tot een verhoging van de
gemiddelde kwaliteit en voorkomt de vorming van achterstallig onderhoud.
Ontwikkelingen
De
vernieuwing van de beheersystematiek, de ontwikkeling van grafische koppelingen
en het aansluiten van de begrotingsopzet aan de vraag, zullen leiden tot het
beter inzichtelijk maken van de beheersaspecten.
In
de nieuwe systematiek worden de normen niet meer uitgedrukt in een
kwaliteitscijfer, maar in termen van kwaliteitsniveaus: Sober(R-), Basis(R),
Goed(R+) en Uitstekend(R++).
Uitgangspunt
daarbij is te streven naar een kwaliteitsniveau dat minimaal gelijk moet zijn
aan “Basis” (R).
Nieuwe
technieken en materialen en de integrale aanpak van het onderhoud zorgen voor
een optimaal gebruik van de beschikbare middelen.
Iets
minder dan de helft van alle Delftse asfaltverhardingen is nu nog teerhoudend
of teerverdacht. Het rijksbeleid is om uiteindelijk alle teer uit de keten te
halen. Het bij onderhoudswerk of reconstructies vrijkomende teerhoudend
asfaltgranulaat (TAG) moet nu worden gereinigd in speciale installaties. In het
onderhoudsbudget is een aparte post opgenomen ter dekking van de extra kosten
van gemiddeld € 200.000 voor het verwijderen en reinigen van TAG.
Markering
en belijning vormen een wezenlijk onderdeel van de weg. Het aanbrengen en in
goede staat houden hiervan is van groot belang voor de verkeersveiligheid.
De
grootte van het ter beschikking gestelde budget verkeersmaatregelen
(ca. € 62.000,--) is nu bepalend voor de mate van onderhoud aan de
markeringen.
Op
dit moment is er onvoldoende inzicht in de te nemen onderhoudsmaatregelen en de
werkelijk benodigde financiële middelen op langere termijn.
Om
beheer en onderhoud van de markeringen en belijningen beter te structuren is
afgesproken de verantwoordelijkheid voor het beheer en onderhoud onder te
brengen bij de onderhoudsafdeling. Het budget verkeersmaatregelen uit het
programma Duurzaamheid wordt daarbij overgeheveld naar het product “Wegen,
straten en pleinen” uit het programma Wijkaanpak en Wonen. Zodra meer inzicht
is verkregen over de areaal grootte en kwaliteit, kan worden aangegeven hoe
groot de benodigde middelen moeten zijn.
Daarnaast
is afgesproken bij groot onderhoud aan asfaltwegen het aanbrengen van de nieuwe
markeringen te dekken uit het budget voor groot onderhoud asfalt.
Voor
het verminderen van het aantal geluidgehinderden ten gevolge wegverkeerslawaai
is het toepassen van geluidarm asfalt een goede oplossing.
Indien
bij werkzaamheden aan de drukke (doorgaande) wegen in Delft de verharding wordt
vervangen, is het wenselijk dat er geluidarm asfalt wordt toepast. Daarbij kan
onderscheid worden aangebracht in wegen waar geluidarm asfalt een absolute
prioriteit heeft (ca. 23 ha) en wegen waar geluidarm asfalt een wens is (ca. 12
ha).
Door
de bijzondere asfaltsoorten en de wat kortere levensduur zijn de aanleg en
onderhoudskosten van geluidsreducerende deklagen wel hoger dan van gewone
deklagen. Indien wordt ingestemd met deze beleidswijziging betekent dat
uiteindelijk een extra investering van € 980.000,- en een structurele
verhoging van de onderhoudsbegroting van € 140.000,-.
Vooruitlopend
op het vast te stellen beleid over de toepassing van geluidsarm asfalt is het
wenselijk in het kader van “werk met werk maken” om bij komend groot onderhoud
aan drukke (doorgaande) asfaltwegen, geluidsarm asfalt toe te passen.
In
de programmabegroting 2006 wordt voorgesteld een krediet beschikbaar te stellen
van € 70.000,- in elk van de jaren 2006 t/m 2009 en de onderhoudsbegroting
in 2009 structureel met € 25.000,- te verhogen.
Invoering
van de nieuwe wegencategorisering volgens het LVVP en de daarbij gewenste
verkeerssituaties hebben tot gevolg dat diverse wegen omgebouwd worden naar de
bij de nieuwe wegcategorie behorende kenmerken.
In
het onderhoudsbudget wegen is géén ruimte voor versneld onderhoud bij
aanpassingen tgv de invoering van het LVVP, behoudens voor wegen die op korte
termijn aan groot onderhoud toe zijn.
Met
de vaststelling van Fietsactieplan II is gekozen voor uniforme en hoogwaardige
typen fietsvoorzieningen. De beleidsuitgangspunten daarbij zijn:
·
Realisatie
van ontbrekende schakels.
·
Afweging
fietspaden / fietsstroken / fietsstraten / menging. Waar mogelijk moet gekozen
worden voor vrijliggende fietspaden. Op basis van
een keuzeschema in het fietsactieplan wordt gekeken op welke fietsroutes
aanpassing van de infrastructuur wenselijk.
·
Materiaalkeuze en
onderhoud:
Fietspaden in asfalt.
Fietsstroken in rood asfalt.
Fietsvoorzieningen binnenstad met gebakken rode
zware klinkers.
Fietsroken en fietspaden op kruisingen in rood
doorzetten indien in de voorrang.
Meting comfort.
De
diverse maatregelen uit het Fietsactieplan II hebben tot gevolg dat het areaal
aan fietspaden wordt uitgebreid. De grote van de uitbreidingen zijn nu nog niet
exact bekend maar voor het onderhoud impliceert dat wel een toename van het
benodigd onderhoudsbudget.
Kosten
en dekking
Ter
dekking van het toegenomen areaal van totaal 1 ha. de onderhoudsbegroting 2007
structureel te verhogen met € 18.500,- en deze wijziging mee te nemen met de
programma begroting 2007.
De
eerst komende jaren zijn er géén grote dekkingsoverschotten of tekorten te
verwachten.
De
beschikbare middelen zijn voldoende om, bekeken over een periode van ca 8 jaar,
het restant achterstallig onderhoud weg te werken en de kwaliteit van het
wegennet te verbeteren tot voldoende kwaliteitsniveau “Basis” ( R ),
areaaluitbreidingen, areaalveranderingen en beleidswijzigingen buiten
beschouwing gelaten.
Hierbij
is meegenomen dat in de programmabegroting 2006 wordt voorgesteld €
170.000,-per jaar structureel te bezuinigen en daarbij een extra
investeringsimpuls wordt gegeven van totaal € 1.000.000,- over de komende
twee jaar.
Voorstel
Aan
het college van Burgemeester en wethouders wordt voorgesteld:
·
In
te stemmen met het Beheerplan Wegen 2006-2010 en de daarin gehanteerde
uitgangspunten.
·
Het
Beheerplan Wegen 2006-2010 ter kennisname aan de raad te zenden.
J.W.H.M. van der Aa,
vakteam Beheerplannen
Bijlage:
Beheerplan Wegen 2006-2010