Per 1 januari 2004 is het nieuwe Besluit Begrotingen en Verantwoording van kracht geworden. Als gevolg hiervan moet in de begroting o.a. inzicht worden gegeven in de financiële consequenties van de onderhouden kapitaalsgoederen. Per kapitaalsgoed moet daarbij een meerjarig overzicht van de benodigde onderhoudsbudgetten worden opgegeven en moet tevens de relatie met het desbetreffende actuele beheerplan worden aangegeven.

Deze nota betreft het meerjaren beheerplan aangaande het product “Wegen, straten en pleinen”.

 

Doel

Het meerjaren beheerplan doet uitspraken over de kwaliteit van de openbare ruimte, de benodigde maatregelen en financiële middelen.

De uitspraken zijn gebaseerd op de areaalgegevens, de actuele technische onderhoudstoestand en de noodzakelijke maatregelen voor het bereiken van de afgesproken kwaliteit. Het meerjaren beheerplan beschrijft zowel het dagelijks en regulier (klein) onderhoud als de geplande (groot) onderhoudsprojecten. De geplande onderhoudsprojecten worden daarbij afgestemd op andere (onderhouds)projecten en beleidsthema’s in de openbare ruimte.

 

Evaluatie

De laatste bijstelling van het areaal heeft plaatsgevonden in 2003. Hierna is het areaal toegenomen met 1 ha tot ca. 305 ha. Komende jaren zijn nog aanzienlijke areaal uitbreidingen te verwachten door de realisatie van enkele grote bouwlocaties.

 

In 2002 is een evaluatie gehouden naar de onderhoudstoestand van de Delftse wegen in 2001. Daaruit bleek dat de gemiddelde kwaliteit van de wegen achteruit was gegaan en dat er een aanzienlijke hoeveelheid achterstallig onderhoud was ontstaan.

Begin 2005 is opnieuw een evaluatie gehouden nu over het jaar 2004 en vergeleken met de toestand in 2001.

 

Volgens de kwaliteitsgegevens is de gemiddelde kwaliteit van de verhardingen in de periode 2001 tot en met 2004 licht toegenomen. Desondanks is de na te streven gemiddelde kwaliteitsscore, zoals indertijd bestuurlijk is vastgesteld, nog steeds niet bereikt.

 

Door extra financiële inspanningen (FAP I) is de kwaliteit van de Vrijliggende Rijwielpaden  sterk verbeterd.

De gemiddelde kwaliteit van de verhardingen in de binnenstad is de afgelopen jaren juist afgenomen. Ondanks de recente herbestratingen blijft het moeilijk een aanvaardbaar kwaliteitsniveau te bewerkstelligen. Mogelijk speelt daarbij de smalle straten (veel spoorvorming), de hoge grondwaterstand met als gevolg een slechte ondergrond, een rol.

 

De afgelopen jaren zijn veel van de beschikbare middelen gebruikt om het achterstallige onderhoud weg te werken. De hoeveelheid achterstallig onderhoud is daardoor sterk verminderd.

 

Bij een evenwichtig onderhouden wegenareaal zou het zo moeten zijn dat de kwaliteitsscores evenwichtig verdeeld zijn. Er is echter een trend waarneembaar dat de kwaliteit van een zeer groot aantal wegen verschuift naar matig tot slecht. Een extra investeringsimpuls van € 1.000.000 de komende jaren zal deze verschuiving stoppen en ombuigen om zo een evenwichtigere verdeling te creëren tussen de verschillende kwaliteitsniveaus. Dit leidt tot een verhoging van de gemiddelde kwaliteit en voorkomt de vorming van achterstallig onderhoud.

 

Ontwikkelingen

De vernieuwing van de beheersystematiek, de ontwikkeling van grafische koppelingen en het aansluiten van de begrotingsopzet aan de vraag, zullen leiden tot het beter inzichtelijk maken van de beheersaspecten.

In de nieuwe systematiek worden de normen niet meer uitgedrukt in een kwaliteitscijfer, maar in termen van kwaliteitsniveaus: Sober(R-), Basis(R), Goed(R+) en Uitstekend(R++).

Uitgangspunt daarbij is te streven naar een kwaliteitsniveau dat minimaal gelijk moet zijn aan “Basis” (R).

 

Nieuwe technieken en materialen en de integrale aanpak van het onderhoud zorgen voor een optimaal gebruik van de beschikbare middelen.

 

Iets minder dan de helft van alle Delftse asfaltverhardingen is nu nog teerhoudend of teerverdacht. Het rijksbeleid is om uiteindelijk alle teer uit de keten te halen. Het bij onderhoudswerk of reconstructies vrijkomende teerhoudend asfaltgranulaat (TAG) moet nu worden gereinigd in speciale installaties. In het onderhoudsbudget is een aparte post opgenomen ter dekking van de extra kosten van gemiddeld € 200.000 voor het verwijderen en reinigen van TAG.

 

Markering en belijning vormen een wezenlijk onderdeel van de weg. Het aanbrengen en in goede staat houden hiervan is van groot belang voor de verkeersveiligheid.

De grootte van het ter beschikking gestelde budget verkeersmaatregelen (ca. € 62.000,--) is nu bepalend voor de mate van onderhoud aan de markeringen.

Op dit moment is er onvoldoende inzicht in de te nemen onderhoudsmaatregelen en de werkelijk benodigde financiële middelen op langere termijn.

Om beheer en onderhoud van de markeringen en belijningen beter te structuren is afgesproken de verantwoordelijkheid voor het beheer en onderhoud onder te brengen bij de onderhoudsafdeling. Het budget verkeersmaatregelen uit het programma Duurzaamheid wordt daarbij overgeheveld naar het product “Wegen, straten en pleinen” uit het programma Wijkaanpak en Wonen. Zodra meer inzicht is verkregen over de areaal grootte en kwaliteit, kan worden aangegeven hoe groot de benodigde middelen moeten zijn.

Daarnaast is afgesproken bij groot onderhoud aan asfaltwegen het aanbrengen van de nieuwe markeringen te dekken uit het budget voor groot onderhoud asfalt.

 

Voor het verminderen van het aantal geluidgehinderden ten gevolge wegverkeerslawaai is het toepassen van geluidarm asfalt een goede oplossing.

Indien bij werkzaamheden aan de drukke (doorgaande) wegen in Delft de verharding wordt vervangen, is het wenselijk dat er geluidarm asfalt wordt toepast. Daarbij kan onderscheid worden aangebracht in wegen waar geluidarm asfalt een absolute prioriteit heeft (ca. 23 ha) en wegen waar geluidarm asfalt een wens is (ca. 12 ha).

Door de bijzondere asfaltsoorten en de wat kortere levensduur zijn de aanleg en onderhoudskosten van geluidsreducerende deklagen wel hoger dan van gewone deklagen. Indien wordt ingestemd met deze beleidswijziging betekent dat uiteindelijk een extra investering van € 980.000,- en een structurele verhoging van de onderhoudsbegroting van € 140.000,-.

Vooruitlopend op het vast te stellen beleid over de toepassing van geluidsarm asfalt is het wenselijk in het kader van “werk met werk maken” om bij komend groot onderhoud aan drukke (doorgaande) asfaltwegen, geluidsarm asfalt toe te passen.

In de programmabegroting 2006 wordt voorgesteld een krediet beschikbaar te stellen van € 70.000,- in elk van de jaren 2006 t/m 2009 en de onderhoudsbegroting in 2009 structureel met € 25.000,- te verhogen.

 

Invoering van de nieuwe wegencategorisering volgens het LVVP en de daarbij gewenste verkeerssituaties hebben tot gevolg dat diverse wegen omgebouwd worden naar de bij de nieuwe wegcategorie behorende kenmerken.

In het onderhoudsbudget wegen is géén ruimte voor versneld onderhoud bij aanpassingen tgv de invoering van het LVVP, behoudens voor wegen die op korte termijn aan groot onderhoud toe zijn.

 

Met de vaststelling van Fietsactieplan II is gekozen voor uniforme en hoogwaardige typen fietsvoorzieningen. De beleidsuitgangspunten daarbij zijn:

·         Realisatie van ontbrekende schakels.

·         Afweging fietspaden / fietsstroken / fietsstraten / menging. Waar mogelijk moet gekozen worden voor vrijliggende fietspaden. Op basis van een keuzeschema in het fietsactieplan wordt gekeken op welke fietsroutes aanpassing van de infrastructuur wenselijk.

·         Materiaalkeuze en onderhoud:

Fietspaden in asfalt.

Fietsstroken in rood asfalt.

Fietsvoorzieningen binnenstad met gebakken rode zware klinkers.

Fietsroken en fietspaden op kruisingen in rood doorzetten indien in de voorrang.

Meting comfort.

 

De diverse maatregelen uit het Fietsactieplan II hebben tot gevolg dat het areaal aan fietspaden wordt uitgebreid. De grote van de uitbreidingen zijn nu nog niet exact bekend maar voor het onderhoud impliceert dat wel een toename van het benodigd onderhoudsbudget.

 

Kosten en dekking

Ter dekking van het toegenomen areaal van totaal 1 ha. de onderhoudsbegroting 2007 structureel te verhogen met € 18.500,- en deze wijziging mee te nemen met de programma begroting 2007.

 

De eerst komende jaren zijn er géén grote dekkingsoverschotten of tekorten te verwachten.

De beschikbare middelen zijn voldoende om, bekeken over een periode van ca 8 jaar, het restant achterstallig onderhoud weg te werken en de kwaliteit van het wegennet te verbeteren tot voldoende kwaliteitsniveau “Basis” ( R ), areaaluitbreidingen, areaalveranderingen en beleidswijzigingen buiten beschouwing gelaten.

Hierbij is meegenomen dat in de programmabegroting 2006 wordt voorgesteld € 170.000,-per jaar structureel te bezuinigen en daarbij een extra investeringsimpuls wordt gegeven van totaal € 1.000.000,- over de komende twee jaar.

 

Voorstel

Aan het college van Burgemeester en wethouders wordt voorgesteld:

·         In te stemmen met het Beheerplan Wegen 2006-2010 en de daarin gehanteerde uitgangspunten.

·         Het Beheerplan Wegen 2006-2010 ter kennisname aan de raad te zenden.

 

 

J.W.H.M. van der Aa, vakteam Beheerplannen

 

 

Bijlage: Beheerplan Wegen 2006-2010