Wonen, zorg en welzijn

 

Visie

In 2004 heeft het college de visie op Wonen, zorg en welzijn aangenomen. In die visie is een overzicht opgenomen van de demografische ontwikkelingen in Delft. Conclusie was dat het percentage ouderen boven de 75 jaar de komende jaren zal groeien. De meeste ouderen, maar ook de mensen met een functiebeperking, willen zo lang mogelijk zelfstandig (blijven) wonen, hetgeen ook het beleid is van de rijksoverheid. Om te onderzoeken of dit in Delft mogelijk is, heeft er een kwantitatieve en kwalitatieve analyse plaatsgevonden van de woningvoorraad. Hieruit bleek dat het aantal geschikte woningen waar ook zorg kan worden verkregen, moet worden uitbreid, en dat de huidige woningen voor de doelgroepen van een te weinig kwaliteit zijn. Het gaat hierbij vooral om de te geringe oppervlakte van de woning, het uitrustingsniveau en de mogelijkheden tot het verkrijgen van zorg- en dienstverlening. Het college heeft in de visie op Wonen, zorg en welzijn opgenomen dat er een kwaliteitsslag moet plaatsvinden die in 2015 afgerond moet zijn.

 

Convenant en prestatieafspraken

Alle partijen die actief zijn in Delft hebben zich verenigd in de stuurgroep Wonen, zorg en welzijn. De stuurgroep heeft de bovenstaande visie uitgewerkt in het convenant Wonen, zorg en welzijn, dat door alle partijen is ondertekend. In het convenant zijn de inspanningsverplichtingen opgenomen van alle partijen. Het convenant is voor de jaren 2005 en 2006 uitgewerkt in prestatieafspraken. In 2006 moet voor de periode 2007 en 2008 nieuwe prestatieafspraken worden opgesteld. De belangrijkste prestatieafspraken 2005 –2006 zijn de volgende:

1.       In Delft worden woonservicezones ontwikkeld, te beginnen in de Buitenhof. Het proces hoe te komen tot een woonservicezone wordt beschreven en er wordt een beschrijving gemaakt waaraan een woonservicezone moet voldoen. Zo komt er de garantie op ongeplande zorg binnen 10 minuten en moet in elke zone een informatiepunt aanwezig zijn.

2.       Voor de Poptahof wordt een visie ontwikkeld hoe er een wonen, zorg en welzijnsaanbod  aanbod gericht op ouderen en gehandicapten kan worden gerealiseerd met daarbij speciale aandacht voor allochtonen onder de doelgroepen.

3.       Mantelzorgers en vrijwilligers krijgen ondersteuning t.b.v. hun werkzaamheden d.m.v. scholing, begeleiding en training.

4.       Er worden woningen t.b.v. de doelgroepen gebouwd en opgeplust en de toegankelijkheid t.b.v. gehandicapten en ouderen met rollators wordt vergroot.

5.       Alle woningen binnen Delft worden geclassificeerd opdat inzicht komt in de voorraad en woningzoekenden meer gericht een woning kunnen zoeken.

6.       De participatie van ouderen en mensen met een functiebeperking wordt vergroot.

 

Programma WZW

Binnen de sector Leefbaarheid is sinds 1 april 2005 het programma Wonen, zorg en welzijn actief. Het programma heeft de opdracht de prestatieafspraken en hetgeen in de programmabegroting 2006-2009 voor Wonen, zorg en welzijn is opgenomen, te realiseren.

 

Doelgroep:

Ouderen en mensen met een functionele, verstandelijke of psychische beperking en mensen die onvoldoende in staat zijn zelfstandig in hun huisvesting te voorzien. 

 

Doel:

1.       Er zijn voldoende geschikte woningen voor de doelgroepen ouderen en mensen met een functiebeperking en mensen die zijn aangewezen op een sociale huurwoning.

2.       De openbare voorzieningen zijn toegankelijk voor functioneel beperkten.

3.       De openbare ruimte in een woonservicezone  is veilig en toegankelijk en nodigt uit tot ontmoeting.

4.       Er is een vraaggericht aanbod aan welzijnsvoorzieningen.

5.       Er is een goede invulling van de vermaatschappelijking van de zorg.

6.       Het woonklimaat binnen woonservicezones is volgens de beleving van de bewoners verbeterd en de onderlinge betrokkenheid wordt vergoot.

7.       De participatie van de doelgroepen is verankerd bij het ontwikkelen van WZW activiteiten / voorzieningen.

8.       De doelgroep is op de hoogte van de mogelijkheden, het aanbod en de ontwikkelingen op WZW gebied.

 

Subdoelen:

 

Er zijn voldoende geschikte woningen voor de doelgroepen ouderen en mensen met een functiebeperking

1.       Bouwen van (levensloopbestendige) woningen volgens de normen voor veiligheid en toegankelijkheid.

2.       Realiseren van wooneenheden binnen zorginstellingen.

3.       Opplussen van woningen.

4.       Inzicht in kwalitatieve en kwantitatieve vraag en aanbod.

5.       Visie per wijk van gewenst aanbod.

6.       Realiseren van woonservicezones.

7.       Visie op toegankelijkheid en bruikbaarheid van de woningvoorraad.

8.       Eenduidige classificatie van het woningaanbod.

9.       Waar mogelijk worden de woningen voorzien van domotica toepassingen.

 

De openbare voorzieningen zijn toegankelijk

De openbare voorzieningen voldoen aan de eisen van het handboek openbare ruimte.

 

De openbare ruimte is veilig en toegankelijk en nodigt uit tot ontmoeting

1.       De openbare ruimte voldoet aan de eisen van het handboek toegankelijkheid

2.       Het openbaar vervoer is op loopafstand

3.       De groenvoorzieningen geven de mogelijkheid tot recreëren en ontmoeting

4.       Oversteekplaatsen en routes naar voorzieningen zijn veilig

5.       Er zijn voldoende rustplaatsen

6.       De openbare ruimte is ingericht voor minder mobiele gebruikers

 

Er is een vraaggericht aanbod aan welzijnsvoorzieningen

1.       Per woonservicezone is een multifunctioneel centrum

2.       Er is één loket voor alle informatie over WZW, zowel fysiek als digitaal

3.       Er is per wijk  of woonservicezone minimaal een ontmoetingspunt

4.       De doelgroepen kunnen deelnemen aan sport- en recreatieactiviteiten die zijn aangepast aan hun mogelijkheden

5.       Er is een keuzeaanbod van haal- en brengdiensten.

6.       Waar wenselijk en mogelijk worden vrijwilligers betrokken bij het uitvoeren van welzijnsdiensten.

 

Vermaatschappelijking van de zorg

Mensen zijn in eerste instantie zelf verantwoordelijk stappen te ondernemen om hun problemen op te lossen. De gemeente wil hierbij faciliteren d.m.v. het geven van voorlichting. Daarnaast biedt de gemeente ondersteuning opdat burgers zoveel mogelijk zelfredzaam blijven. Voor de burgers die daar niet toe in staat zijn, of die meer hulp en ondersteuning nodig hebben is in eerste instantie de gemeente verantwoordelijk en in tweede instantie de rijksoverheid.

1.       Zoveel mogelijk mensen hebben een zorgabonnement.

2.       Er is de garantie dat er indien nodig zorg kan worden verkregen.

3.       Het aantal vrijwilligers wordt uitgebreid. Vrijwilligers en mantelzorgers krijgen ondersteuning bij het uitvoeren van hun werkzaamheden.

4.       Zorg wordt waar mogelijk in de thuissituatie geleverd.

5.       Een aantal intramurale woonvormen voor de doelgroepen wordt omgezet in (zelfstandige) woningen met 24- uurs zorg of zorg op afroep.

 

Participatie van de doelgroepen

 (Georganiseerde) burgers moeten waar mogelijk invloed kunnen uitoefenen op hun eigen woon- en leefomgeving en dienstverlening. Hun advies wordt meegewogen bij de besluitvorming.

1.       Partijen waarborgen dat de doelgroepen volwaardig kunnen participeren en kunnen adviseren.

2.       De doelgroepen ontvangen gemeentebreed informatie over de voortgang van projecten binnen het programma en worden uitgenodigd te reageren.

3.       Bewoners worden gestimuleerd om actief deel te nemen aan de samenleving en hun blikveld te verbreden.

 

Inzet programma en kostenoverzicht

Alle activiteiten die voortvloeien uit bovenstaande doelen zijn in een activiteitenoverzicht opgenomen en er is een keuze gemaakt wat in 2006, doorlopend in 2007, kan worden opgepakt. Het huidige programmateam kent een programmamanager, twee parttime medewerkers en een programmasecretaris. Omdat deze bezetting te gering is om de ambities voor 2006/2007 waar te maken zijn al enkele projecten (voor een deel) uitbesteed aan derden:

                                                                                                                                                                                                        Geraamde kosten 2006

1.       Procesbeschrijving woonservicezone                             14.500

2.       Voorbereiden woongroep ouderen.                                             20.000 

3.       Projectleiding project ouderen Poptahof.                                    20.000

4.       Voor 1/6 deel opdrachtgever projectleiding                                 20.000

Buitenhof. 

 

In de prestatieafspraken is opgenomen dat er enkele                  

onderzoeken moeten plaatsvinden en dat het aanbod en

het tekort aan huisvestingsmogelijkheden gemonitord moet

worden.

1. Woonwensen oudere allochtonen                                           20.000

2. Deelname aan onderzoek DWO                                            10.000

 

Voor de doelgroepen is het van belang dat de openbare gebouwen

toegankelijk zijn. Hiertoe wordt een externe projectleider ingehuurd

die het project zal begeleiden.

            Projectleider toegankelijkheid                                        20.000

 

Voor 2006 en 2007 zijn er verder diverse werkzaamheden

Ingepland die alleen kunnen worden uitgevoerd als het

programma de beschikking krijgt over extra menskracht.

Het gaat dan o.a. om de realisatie van een fysiek en digitaal loket

t.b.v. 18-100 jarigen die vragen hebben op het gebied van wonen,

zorg en welzijn en om een project dat met name mantelzorgers

moet gaan ondersteunen, o.a. door de inzet van vrijwilligers.

Hiervoor is een uitbreiding nodig van de formatie gedurende twee

jaar.

            Twee jaar aanstellen senior beleidsadviseur                    68.000 

 

 

In de prestatieafspraken die door het Stadsgewest Haaglanden

zijn opgesteld staat dat alle woningen worden geclassificeerd.

De corporaties zullen zorgdragen voor hun eigen woningen maar

de gemeenten zullen de particuliere woningen moeten laten

classificeren.

            Classificatie particuliere woningen                                             10.000

 

Ten behoeve van projecten binnen het programma WZW wordt

van medewerkers van andere afdelingen binnen de Gemeente Delft

inzet gevraagd. Diverse afdeling vragen hiervoor een bijdrage per

uur.

            Inzet medewerkers andere vakteams                             10.000

 

Voor de uitvoering van de doelstelling van het programma zijn er

Ook nog diverse andere kosten.

            Deskundigheidsbevordering                                                      5.500

            Huurprijs accommodaties                                                         7.000

 

Ten behoeve van de doelgroepen zullen diverse communicatie-

middelen worden ingezet.

            PR                                                                                          10.000

 

Totaal:                                                                                                235.000                                                                                  

Onbekend zijn nog de kosten die gemaakt moeten worden

om de woonservicezone Buitenhof te doen slagen. Het gaat dan

vooral om de kosten die moeten worden gemaakt in de openbare

ruimte. Hiervoor zal in 2006 een apart voorstel komen.

 

Verzoek aan college en raad

In de programmabegroting is voor 2005 een bedrag opgenomen van

€ 250.000 bestemd om de doelstellingen te realiseren zoals deze in de visienota zijn verwoord. € 15.000 hiervan is reeds bestemd voor de projectleiding van de eerste woonservicezone ‘Buitengewoon Buitenhof’.

                       

College en raad worden verzocht het resterende bedrag van € 235.000 dat bestemd is voor het realiseren van projecten en voor de projectleiding op het gebied van Wonen, zorg en welzijn vrij te maken voor bovengenoemde activiteiten/projecten.

 

 

N. Lautenbach