In 2004 heeft het college de visie op Wonen, zorg
en welzijn aangenomen. In die visie is een overzicht opgenomen van de
demografische ontwikkelingen in Delft. Conclusie was dat het percentage ouderen
boven de 75 jaar de komende jaren zal groeien. De meeste ouderen, maar ook de
mensen met een functiebeperking, willen zo lang mogelijk zelfstandig (blijven)
wonen, hetgeen ook het beleid is van de rijksoverheid. Om te onderzoeken of dit
in Delft mogelijk is, heeft er een kwantitatieve en kwalitatieve analyse
plaatsgevonden van de woningvoorraad. Hieruit bleek dat het aantal geschikte
woningen waar ook zorg kan worden verkregen, moet worden uitbreid, en dat de
huidige woningen voor de doelgroepen van een te weinig kwaliteit zijn. Het gaat
hierbij vooral om de te geringe oppervlakte van de woning, het
uitrustingsniveau en de mogelijkheden tot het verkrijgen van zorg- en
dienstverlening. Het college heeft in de visie op Wonen, zorg en welzijn
opgenomen dat er een kwaliteitsslag moet plaatsvinden die in 2015 afgerond moet
zijn.
Alle partijen die actief zijn in Delft hebben zich
verenigd in de stuurgroep Wonen, zorg en welzijn. De stuurgroep heeft de
bovenstaande visie uitgewerkt in het convenant Wonen, zorg en welzijn, dat door
alle partijen is ondertekend. In het convenant zijn de
inspanningsverplichtingen opgenomen van alle partijen. Het convenant is voor de
jaren 2005 en 2006 uitgewerkt in prestatieafspraken. In 2006 moet voor de
periode 2007 en 2008 nieuwe prestatieafspraken worden opgesteld. De
belangrijkste prestatieafspraken 2005 –2006 zijn de volgende:
1. In
Delft worden woonservicezones ontwikkeld, te beginnen in de Buitenhof. Het
proces hoe te komen tot een woonservicezone wordt beschreven en er wordt een
beschrijving gemaakt waaraan een woonservicezone moet voldoen. Zo komt er de
garantie op ongeplande zorg binnen 10 minuten en moet in elke zone een
informatiepunt aanwezig zijn.
2. Voor
de Poptahof wordt een visie ontwikkeld hoe er een wonen, zorg en
welzijnsaanbod aanbod gericht op
ouderen en gehandicapten kan worden gerealiseerd met daarbij speciale aandacht
voor allochtonen onder de doelgroepen.
3. Mantelzorgers
en vrijwilligers krijgen ondersteuning t.b.v. hun werkzaamheden d.m.v.
scholing, begeleiding en training.
4. Er
worden woningen t.b.v. de doelgroepen gebouwd en opgeplust en de
toegankelijkheid t.b.v. gehandicapten en ouderen met rollators wordt vergroot.
5. Alle
woningen binnen Delft worden geclassificeerd opdat inzicht komt in de voorraad
en woningzoekenden meer gericht een woning kunnen zoeken.
6. De
participatie van ouderen en mensen met een functiebeperking wordt vergroot.
Binnen de sector Leefbaarheid is sinds 1 april 2005
het programma Wonen, zorg en welzijn actief. Het programma heeft de opdracht de
prestatieafspraken en hetgeen in de programmabegroting 2006-2009 voor Wonen,
zorg en welzijn is opgenomen, te realiseren.
Ouderen en mensen met een functionele,
verstandelijke of psychische beperking en mensen die onvoldoende in staat zijn
zelfstandig in hun huisvesting te voorzien.
1. Er
zijn voldoende geschikte woningen voor de doelgroepen ouderen en mensen met een
functiebeperking en mensen die zijn aangewezen op een sociale huurwoning.
2. De
openbare voorzieningen zijn toegankelijk voor functioneel beperkten.
3. De
openbare ruimte in een woonservicezone
is veilig en toegankelijk en nodigt uit tot ontmoeting.
4. Er
is een vraaggericht aanbod aan welzijnsvoorzieningen.
5. Er
is een goede invulling van de vermaatschappelijking van de zorg.
6. Het
woonklimaat binnen woonservicezones is volgens de beleving van de bewoners
verbeterd en de onderlinge betrokkenheid wordt vergoot.
7. De
participatie van de doelgroepen is verankerd bij het ontwikkelen van WZW
activiteiten / voorzieningen.
8. De
doelgroep is op de hoogte van de mogelijkheden, het aanbod en de ontwikkelingen
op WZW gebied.
Er zijn voldoende geschikte
woningen voor de
doelgroepen ouderen en mensen met een functiebeperking
1. Bouwen
van (levensloopbestendige) woningen volgens de normen voor veiligheid en
toegankelijkheid.
2. Realiseren
van wooneenheden binnen zorginstellingen.
3. Opplussen
van woningen.
4. Inzicht
in kwalitatieve en kwantitatieve vraag en aanbod.
5. Visie
per wijk van gewenst aanbod.
6. Realiseren
van woonservicezones.
7. Visie
op toegankelijkheid en bruikbaarheid van de woningvoorraad.
8. Eenduidige
classificatie van het woningaanbod.
9. Waar
mogelijk worden de woningen voorzien van domotica toepassingen.
De openbare voorzieningen
voldoen aan de eisen van het handboek openbare ruimte.
1. De
openbare ruimte voldoet aan de eisen van het handboek toegankelijkheid
2. Het
openbaar vervoer is op loopafstand
3. De
groenvoorzieningen geven de mogelijkheid tot recreëren en ontmoeting
4. Oversteekplaatsen
en routes naar voorzieningen zijn veilig
5. Er
zijn voldoende rustplaatsen
6. De
openbare ruimte is ingericht voor minder mobiele gebruikers
1. Per
woonservicezone is een multifunctioneel centrum
2. Er
is één loket voor alle informatie over WZW, zowel fysiek als digitaal
3. Er
is per wijk of woonservicezone minimaal
een ontmoetingspunt
4. De
doelgroepen kunnen deelnemen aan sport- en recreatieactiviteiten die zijn
aangepast aan hun mogelijkheden
5. Er
is een keuzeaanbod van haal- en brengdiensten.
6. Waar
wenselijk en mogelijk worden vrijwilligers betrokken bij het uitvoeren van
welzijnsdiensten.
Mensen zijn in eerste instantie zelf
verantwoordelijk stappen te ondernemen om hun problemen op te lossen. De
gemeente wil hierbij faciliteren d.m.v. het geven van voorlichting. Daarnaast
biedt de gemeente ondersteuning opdat burgers zoveel mogelijk zelfredzaam blijven.
Voor de burgers die daar niet toe in staat zijn, of die meer hulp en
ondersteuning nodig hebben is in eerste instantie de gemeente verantwoordelijk
en in tweede instantie de rijksoverheid.
1. Zoveel
mogelijk mensen hebben een zorgabonnement.
2. Er
is de garantie dat er indien nodig zorg kan worden verkregen.
3. Het
aantal vrijwilligers wordt uitgebreid. Vrijwilligers en mantelzorgers krijgen
ondersteuning bij het uitvoeren van hun werkzaamheden.
4. Zorg
wordt waar mogelijk in de thuissituatie geleverd.
5. Een
aantal intramurale woonvormen voor de doelgroepen wordt omgezet in
(zelfstandige) woningen met 24- uurs zorg of zorg op afroep.
(Georganiseerde) burgers moeten waar mogelijk invloed kunnen
uitoefenen op hun eigen woon- en leefomgeving en dienstverlening. Hun advies
wordt meegewogen bij de besluitvorming.
1. Partijen
waarborgen dat de doelgroepen volwaardig kunnen participeren en kunnen
adviseren.
2. De
doelgroepen ontvangen gemeentebreed informatie over de voortgang van projecten
binnen het programma en worden uitgenodigd te reageren.
3. Bewoners
worden gestimuleerd om actief deel te nemen aan de samenleving en hun blikveld
te verbreden.
Inzet programma en kostenoverzicht
Alle activiteiten die voortvloeien uit bovenstaande
doelen zijn in een activiteitenoverzicht opgenomen en er is een keuze gemaakt
wat in 2006, doorlopend in 2007, kan worden opgepakt. Het huidige programmateam
kent een programmamanager, twee parttime medewerkers en een
programmasecretaris. Omdat deze bezetting te gering is om de ambities voor
2006/2007 waar te maken zijn al enkele projecten (voor een deel) uitbesteed aan
derden:
Geraamde
kosten 2006
1. Procesbeschrijving
woonservicezone 14.500
2. Voorbereiden
woongroep ouderen. 20.000
3. Projectleiding
project ouderen Poptahof. 20.000
4. Voor
1/6 deel opdrachtgever projectleiding 20.000
Buitenhof.
In de prestatieafspraken is opgenomen dat er enkele
onderzoeken moeten plaatsvinden en dat het aanbod
en
het tekort aan huisvestingsmogelijkheden gemonitord
moet
worden.
1. Woonwensen oudere
allochtonen 20.000
2. Deelname aan onderzoek
DWO 10.000
Voor de doelgroepen is het van belang dat de
openbare gebouwen
toegankelijk zijn. Hiertoe wordt een externe
projectleider ingehuurd
die het project zal begeleiden.
Projectleider
toegankelijkheid 20.000
Voor 2006 en 2007 zijn er verder diverse
werkzaamheden
Ingepland die alleen kunnen worden uitgevoerd als
het
programma de beschikking krijgt over extra
menskracht.
Het gaat dan o.a. om de realisatie van een fysiek
en digitaal loket
t.b.v. 18-100 jarigen die vragen hebben op het
gebied van wonen,
zorg en welzijn en om een project dat met name
mantelzorgers
moet gaan ondersteunen, o.a. door de inzet van
vrijwilligers.
Hiervoor is een uitbreiding nodig van de formatie
gedurende twee
jaar.
Twee
jaar aanstellen senior beleidsadviseur 68.000
In de prestatieafspraken
die door het Stadsgewest Haaglanden
zijn opgesteld staat dat alle woningen worden
geclassificeerd.
De corporaties zullen zorgdragen voor hun eigen
woningen maar
de gemeenten zullen de particuliere woningen moeten
laten
classificeren.
Classificatie
particuliere woningen 10.000
Ten behoeve van projecten
binnen het programma WZW wordt
van medewerkers van
andere afdelingen binnen de Gemeente Delft
inzet gevraagd. Diverse
afdeling vragen hiervoor een bijdrage per
uur.
Inzet medewerkers andere vakteams 10.000
Voor de uitvoering van de doelstelling van het
programma zijn er
Ook nog diverse andere kosten.
Deskundigheidsbevordering 5.500
Huurprijs
accommodaties 7.000
Ten behoeve van de doelgroepen zullen diverse
communicatie-
middelen worden ingezet.
PR 10.000
Totaal: 235.000
Onbekend zijn nog de
kosten die gemaakt moeten worden
om de woonservicezone
Buitenhof te doen slagen. Het gaat dan
vooral om de kosten die
moeten worden gemaakt in de openbare
ruimte. Hiervoor zal in
2006 een apart voorstel komen.
Verzoek aan college en
raad
In de programmabegroting is voor 2005 een bedrag
opgenomen van
€ 250.000 bestemd om de doelstellingen te
realiseren zoals deze in de visienota zijn verwoord. € 15.000 hiervan is reeds
bestemd voor de projectleiding van de eerste woonservicezone ‘Buitengewoon
Buitenhof’.
College en raad worden verzocht het resterende bedrag
van € 235.000 dat bestemd is voor het realiseren van projecten en voor de
projectleiding op het gebied van Wonen, zorg en welzijn vrij te maken voor
bovengenoemde activiteiten/projecten.
N.
Lautenbach