Zoals
toegezegd in de raadscommissie leefbaarheid heeft het vakteam
Informatiebeheer/Onderzoek en Statistiek in het tweede kwartaal 2005 de
invoering van de Wet Kinderopvang geëvalueerd. Drie groepen werden daarbij
betrokken:
1)
de
actieve klanten (ouders), door middel van een schriftelijke enquête;
2)
de
kinderopvangondernemers, door middel van een telefonische enquête en een
gezamenlijk gesprek;
3)
de
betrokken ambtenaren, door middel van een schriftelijke enquête.
In
deze nota gaan we in op de belangrijkste resultaten per groep.
Opmerkingen/knelpunten/verbeterpunten zijn kort beschreven en waar mogelijk van
een oplossing voorzien.
-
De
meerderheid van de actieve klanten concludeert dat zij tevreden is over het
advies en de informatie van de gemeente (loket en/of consulent) over de
kinderopvang. Wel heeft men het gevoel dat het loket minder ondersteuning biedt
na invoering van de Wet Kinderopvang. Dit is mogelijk te verklaren door het
feit dat het loket in het verleden de gehele verantwoordelijkheid overnam van
de klant en nu enkel een faciliterende rol heeft.
Actie: er wordt onderzocht of dit klopt.
-
Er
blijken regelmatig misverstanden te ontstaan tussen de verschillende
betrokkenen in overdrachtsmomenten (klantmanagers, het loket kinderopvang,
activering en inburgering, en toeleiding en monitoring). Oorzaak: nog niet alle
consulenten zijn volledig doordrongen van de nieuwe werkprocessen en de
regelgeving.
Acties: Los van het handboek is het
daarom noodzakelijk het
werkproces duidelijk te beschrijven,
vast te stellen, beschikbaar te
hebben en te verspreiden. Vervolgens
wordt de werkwijze actief
doorgevoerd.
-
De
bereikbaarheid van het loket werd als knelpunt ervaren.
Actie: een permanente achtervang bij afwezigheid van de twee vaste
loketmedewerkers wordt gerealiseerd.
De
meerderheid van de kinderopvangondernemers is tevreden over de betalingen van
de gemeente en de belastingen. Betalingen van ouders
(indien
van toepassing) blijven echter achter.
Acties:
-
de Belastingdienst betaalt per 1.1.2006 vooruit. Aan de
kinderdagverblijven wordt gevraagd ook vooruit te gaan factureren. Tevens wordt
de kinderdagverblijven gevraagd direct richting het loket te reageren als
betalingsachterstand bij actieve klanten ontstaat.
-
Via het emailadres (loketkinderopvang@delft.nl)
kunnen kinderopvangondernemers vragen over actieve klanten (bijvoorbeeld
contracten, betalingen e.d.) stellen.
-
Daarnaast komt er een inloopspreekuur (1x per kwartaal) met
(beleids)medewerkers van het loket om probleemsituaties t.a.v. actieve klanten
te bespreken.
-
Met de onderwijsinstellingen zijn afspraken gemaakt en vastgelegd dat
trajecten per de 1ste dan wel de 16de van de maand
starten omdat de kindercentra per die data kinderen plaatsen.
Het
project is door de gemeentelijke medewerkers
over het algemeen als positief ervaren. De korte voorbereidingstijd heeft
geen nadelige effecten gehad. Zij bevelen wel aan hen eerder, liefst in de
brainstormfase, bij de uitvoering te betrekken. Het helpt verder als de
uitgangspunten scherper door het management worden omschreven.
Het
loket voorziet in een behoefte. Aan de hand van de resultaten van het
tijdschrijven wordt de definitieve formatie van het loket bepaald. Tevens wordt
onderzocht of de huidige bezetting in kwalitatieve zin voldoende in staat is
aan de huidige en toekomstige vraag te kunnen beantwoorden.
-
De
evaluatie is besproken in de Management Teams (MT’s) WIZ. en Leefbaarheid, en
met kinderopvangorganisaties.
-
De
MT’s van WIZ en Leefbaarheid hebben kennis genomen van de evaluaties en hebben
ingestemd met de beschreven oplossingen. Er is zorggedragen voor doorvoering in
de lijnorganisatie.
-
De
evaluatie is de basis voor een korte notitie voor de raadscommissie
Leefbaarheid d.d. december 2005
-
In
2006 zullen opnieuw de klanten en de kinderopvangondernemers naar hun
bevindingen met de WK en de gemeente worden gevraagd. Op die manier is een
vergelijk mogelijk en wordt duidelijk of de verbeterpunten/oplossingen voor
knelpunten tot het gewenste resultaat hebben geleid.
Sector
Leefbaarheid/Sector Werk, Inkomen en Zorg
Krista
Schofield
Ron
van Toor
Theresia
Kanij