I. Evaluatie

Zoals toegezegd in de raadscommissie leefbaarheid heeft het vakteam Informatiebeheer/Onderzoek en Statistiek in het tweede kwartaal 2005 de invoering van de Wet Kinderopvang geëvalueerd. Drie groepen werden daarbij betrokken:

1)     de actieve klanten (ouders), door middel van een schriftelijke enquête;

2)     de kinderopvangondernemers, door middel van een telefonische enquête en een gezamenlijk gesprek;

3)     de betrokken ambtenaren, door middel van een schriftelijke enquête.

In deze nota gaan we in op de belangrijkste resultaten per groep. Opmerkingen/knelpunten/verbeterpunten zijn kort beschreven en waar mogelijk van een oplossing voorzien.

 

Ad 1: Evaluatie actieve klanten

-        De meerderheid van de actieve klanten concludeert dat zij tevreden is over het advies en de informatie van de gemeente (loket en/of consulent) over de kinderopvang. Wel heeft men het gevoel dat het loket minder ondersteuning biedt na invoering van de Wet Kinderopvang. Dit is mogelijk te verklaren door het feit dat het loket in het verleden de gehele verantwoordelijkheid overnam van de klant en nu enkel een faciliterende rol heeft.

Actie: er wordt onderzocht of dit klopt.

-        Er blijken regelmatig misverstanden te ontstaan tussen de verschillende betrokkenen in overdrachtsmomenten (klantmanagers, het loket kinderopvang, activering en inburgering, en toeleiding en monitoring). Oorzaak: nog niet alle consulenten zijn volledig doordrongen van de nieuwe werkprocessen en de regelgeving. 

      Acties: Los van het handboek is het daarom noodzakelijk het

      werkproces duidelijk te beschrijven, vast te stellen, beschikbaar te

      hebben en te verspreiden. Vervolgens wordt de werkwijze actief

      doorgevoerd.

-        De bereikbaarheid van het loket werd als knelpunt ervaren.

Actie: een permanente achtervang bij afwezigheid van de twee vaste loketmedewerkers wordt gerealiseerd.

 

Ad 2: Evaluatie kinderopvangondernemers

De meerderheid van de kinderopvangondernemers is tevreden over de betalingen van de gemeente en de belastingen. Betalingen van ouders

(indien van toepassing) blijven echter achter.

 

Acties:

-        de Belastingdienst betaalt per 1.1.2006 vooruit. Aan de kinderdagverblijven wordt gevraagd ook vooruit te gaan factureren. Tevens wordt de kinderdagverblijven gevraagd direct richting het loket te reageren als betalingsachterstand bij actieve klanten ontstaat.

-        Via het emailadres (loketkinderopvang@delft.nl) kunnen kinderopvangondernemers vragen over actieve klanten (bijvoorbeeld contracten, betalingen e.d.) stellen.

-        Daarnaast komt er een inloopspreekuur (1x per kwartaal) met (beleids)medewerkers van het loket om probleemsituaties t.a.v. actieve klanten te bespreken.

-        Met de onderwijsinstellingen zijn afspraken gemaakt en vastgelegd dat trajecten per de 1ste dan wel de 16de van de maand starten omdat de kindercentra per die data kinderen plaatsen.

 

Ad 3: Evaluatie medewerkers gemeente

Het project is door de gemeentelijke medewerkers  over het algemeen als positief ervaren. De korte voorbereidingstijd heeft geen nadelige effecten gehad. Zij bevelen wel aan hen eerder, liefst in de brainstormfase, bij de uitvoering te betrekken. Het helpt verder als de uitgangspunten scherper door het management worden omschreven.

Het loket voorziet in een behoefte. Aan de hand van de resultaten van het tijdschrijven wordt de definitieve formatie van het loket bepaald. Tevens wordt onderzocht of de huidige bezetting in kwalitatieve zin voldoende in staat is aan de huidige en toekomstige vraag te kunnen beantwoorden.

 

II. Vervolg

-        De evaluatie is besproken in de Management Teams (MT’s) WIZ. en Leefbaarheid, en met kinderopvangorganisaties.

-        De MT’s van WIZ en Leefbaarheid hebben kennis genomen van de evaluaties en hebben ingestemd met de beschreven oplossingen. Er is zorggedragen voor doorvoering in de lijnorganisatie.

-        De evaluatie is de basis voor een korte notitie voor de raadscommissie Leefbaarheid d.d. december 2005

-        In 2006 zullen opnieuw de klanten en de kinderopvangondernemers naar hun bevindingen met de WK en de gemeente worden gevraagd. Op die manier is een vergelijk mogelijk en wordt duidelijk of de verbeterpunten/oplossingen voor knelpunten tot het gewenste resultaat hebben geleid.

 

Sector Leefbaarheid/Sector Werk, Inkomen en Zorg

Krista Schofield

Ron van Toor

Theresia Kanij