Stuk 47 I                                                                                             Delft, 15 maart 2005.

462969 

 

Onderwerp:       Evaluatie van de werking van de wijkbudgetten

 

 

Aan de gemeenteraad.

 

Geachte dames en heren,

 

Op 29 maart 2001 heeft de raad besloten tot het voor drie jaar instellen van wijkbudgetten ter bevordering van de leefbaarheid. Hiermee werd een belangrijk instrument van de wijkaanpak vormgegeven. Bij het raadsbesluit is bepaald dat de bewoners en instellingen een grote invloed dan wel zeggenschap hebben op de besteding ervan. Het totaal van de zeven wijkbudgetten is de wijkreserve genoemd. Bepaald werd deze wijkreserve jaarlijks te voeden met € 908.000 en volgens een bepaalde sleutel te verdelen over de wijken en deels ook te bestemmen voor de voorbereiding en communicatie in het kader van het wijkaanpakproces.

 

In het raadsvoorstel is voorgesteld de werking van de wijkbudgetten te evalueren en de gewenste omvang en voedingsbronnen opnieuw te bepalen. Omdat de voeding van de wijkbudgetten tijdens de vorige collegeperiode geregeld was voor een periode van 3 jaar, is in het collegeprogramma 2002-2006 daarom ook opgenomen dat vanaf 2004 een bijgestelde financieringssystematiek voor de wijkbudgetten moest gaan gelden.

 

In 2003, tijdens het proces rondom de programmabegroting 2004-2007, is er inderdaad gestart met het bekijken van de financiering en zijn er voorstellen gedaan voor het voeden van de wijkreserve vanaf 2004. Voor 2004 kon in de dekking van de storting nog worden voorzien via de nog beschikbare MRSV gelden en het jaarlijkse raamkrediet MRSA [1]. Om toen geen voorschot te nemen op discussie over ISV- 2 [2], is de verdere discussie over de financiering uitgesteld tot 2004.

 

Bij de uitwerking van het investeringsprogramma ISV-2 voor 2005-2009 is voorgesteld  € 1.8 miljoen te reserveren. De rest van de voeding vanaf 2005 is al gedekt via de MRSA -storting die structureel in de begroting is geraamd op €559.488 voor 2005-2008. Met de vaststelling van de programmabegroting 2005-2008 is door de raad ingestemd met de voeding van de wijkreserve via een reservering in het ISV-2 programma.

 

De evaluatie van de wijkaanpak in november 2002 (zie Nota doorontwikkeling wijkaanpak) vormde geen aanleiding tot een discussie over de werking van de wijkbudgetten. Jaarlijks werd in de wijkverslagen en de jaarverslagen en jaarrekeningen van de gemeente ook steeds verantwoording afgelegd over de wijkbudgetten: de rol, functie, en besteding.

 

 

Nu na vier jaar ervaring met de wijkbudgetten en met het wijkaanpakproces geheel op orde, is het van belang om de werking van de wijkbudgetten nader onder de loep te nemen en definitief vast te stellen of de werking van de wijkbudgetten geen bijstelling behoeft. In de begeleidende Nota zijn daartoe achtereenvolgens aan de orde gesteld:

 

Conclusies

Naar aanleiding van de analyse van de werking van de wijkbudgetten in bijgaande Nota, kunnen de volgende conclusies worden getrokken: 

 

1. Rol en functie van het wijkbudget

Met instellen van de wijkbudgetten in 2001 is een belangrijk en nieuw instrument geintroduceerd in de Delftse wijkaanpak. De wijkbudgetten vervullen een noodzakelijke rol in het vormgeven van de zeggenschap en invloed van bewoners op hun woon- en leefomgeving en in het stimuleren en ondersteunen van initiatieven van bewoners gericht op het verbeteren van de eigen woon- en leefomgeving. Talloze wensen en behoeften van bewoners ten aanzien van hun woon- en leefomgeving konden inmiddels met inzet van het wijkbudget gerealiseerd worden.

 

2. Zeggenschap en invloed van de bewoners en partners

Via de jaarlijkse cyclus van de wijkaanpakproces, hebben bewoners en partners een grote directe en indirecte invloed op de besteding van de wijkbudgetten. De thema’s die bewoners op de agenda zetten vertalen zich in een zeer bont scala aan projecten en initiatieven die bijdragen aan een betere woon-en leefomgeving in de wijken.  

 

3. Verdeling van de wijkbudgetten over de wijken

Met uitzondering van een kleine wijziging rondom de toedeling van een buurtje, is de verdelingssystematiek voor de wijkbudgetten goed.

 

4. Voeding van de wijkbudgetten

Tot en met 2008 is in de voeding van de wijkreserve, waaruit de wijkbudgetten jaarlijks beschikbaar worden gesteld, voorzien.

 

 

5. Besteding van de wijkbudgetten

De wijkbudgetten worden jaarlijks ingezet om een bont scala aan projecten en initiatieven uit de wijkprogramma’s te realiseren. Het bestedingstempo neemt gestaag toe. De omvang van de wijkbudgetten ondersteunt de rol, functie en reikwijdte van het wijkbudget. Een te krap budget zou de rol, functie en invloed van de wijkbudgetten teveel beperken en daarmee ook de invloed en zeggenschap die bewoners kunnen uitoefenen. Rekening moet worden gehouden met het feit dat het grootste deel van de EZH-gelden uit het programma ‘Investeren in de Wijken’, en ook andere EZH-gelden die beschikbaar waren voor investeringen in leefbaarheid van de wijken, zijn besteed. Dit betekent dat er verhoudingsgewijs in de komende jaren minder geld beschikbaar is om te investeren in wijken en daarmee het belang van de wijkbudgetten voor investeringen in de wijken toeneemt.  

 

6. Wijkbudgetten en bezuinigingen 2006-2008

In het licht van de discussie over de bezuinigingen 2006-2008 past het om aan te geven dat een beperkte vermindering van de jaarlijkse budgetten, de rol, functie en reikwijdte van de wijkbudgetten en de speelruimte die daarvoor benodigd is, niet wezenlijk zal aantasten. Als de broekriem op allerlei punten aangehaald dient te worden, dan mag ook van bewoners van Delft gevraagd worden om vanuit de gelden beschikbaar voor investeringen in de leefbaarheid van de wijken een bijdrage te leveren. Deze bijdrage zal vooralsnog vooral invloed hebben op het tempo waarin projecten en initiatieven in het kader van de wijkaanpak gerealiseerd kunnen worden.  

 

Algemene conclusie

De algemene conclusie die kan worden getrokken is dat er geen aanleiding is om de werking van de wijkbudgetten bij te stellen of te wijzigen. Slechts op een punt is een kleine bijstelling wel gewenst. Het is namelijk niet langer van belang om een knelpuntenbudget af te zonderen van het wijkbudget. Voorgesteld wordt daarom het knelpuntenbudget samen te laten gaan met het wijkbudget.

 

Wij stellen u voor, onder voorbehoud van gunstig advies van de commissie Leefbaarheid,

 

·         de conclusie dat de werking van de wijkbudgetten geen bijstelling behoeft te onderschrijven

·         het knelpuntenbudget samen te laten gaan met het wijkbudget

 

Hoogachtend,

 

Burgemeester en wethouders van Delft,

 

 

 

mr. drs. G.A.A. Verkerk             ,burgemeester.

 

 

 

mr. drs. H.G.L.M. Camps                      ,secretaris.

 

 

 

 

                                                                                    

 

 De raad der gemeente Delft;

 

gelezen het voorstel van het college van 15 maart 2005;

 

b e s l u i t:

 

·         de conclusie dat de werking van de wijkbudgetten geen bijstelling behoeft te onderschrijven

·         het knelpuntenbudget samen te laten gaan met het wijkbudget

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 31 maart 2005

 

 

 

                       ,burgemeester.

 

 

 

                                   ,griffier.

 



[1] MRSV staat voor Meerjarenraming Stadsvernieuwing en MRSA staat voor Meerjaren Straataanpak

[2] ISV-2 staat voor Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing - 2