Productafspraken 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

november 2005


Voorwoord

 

Delft, 30 november 2005

 

 

Aan het college van burgemeester en wethouders

t.a.v. de heer J.P. van den Berg

Hoofd sector leefbaarheid

Postbus 340

2600 AH Delft

 

 

 

Hierbij ontvangt u de afspraken over de door Breed Welzijn Delft aan de gemeente Delft te leveren producten in het jaar 2006. Over de inhoud en financiering van deze producten is vandaag overeenstemming bereikt in het accountoverleg tussen uw ambtenaren en het management van Breed Welzijn Delft.

 

Over de verschillende formats in dit productenboek is in de afgelopen maanden overleg gevoerd tussen accountbeheerders van de gemeente en managers van de BWD. Per product is vervolgens een begroting toegevoegd.

De productbegroting ziet er op sommige punten anders uit dan in de productafspraken voor 2005. Het betreft met name de calculatie van de overheadkosten. Daarin zijn de volgende kostensoorten opgenomen: medewerkers Centraal Bureau, incl. management, secretariaat, financiële afdeling, personeelszaken, etc.; huisvestingskosten Centraal Bureau, incl. ICT, telecommunicatie en de organisatiekosten van de hele organisatie.

Deze overheadkosten zijn naar de producten toegerekend op basis van de formatie van de reguliere personeelskosten die aan het product kunnen worden toegerekend. Als voor de voorbereiding en uitvoering van een product 10% van de personeelsformatie van het primair proces, dus excl. overhead, benodigd is, dan is 10% van de overheadkosten ten laste gebracht van dit product.

Voor de goede orde meld ik u hierbij dat de overheadkosten 23 % bedragen van de BWD-begroting.

 

De huisvestingskosten van het Bureau Vrijwilligerswerk en de activiteiten in het pand Buitengewoon zijn ten laste gebracht van de activiteiten in die panden.

De activiteitenkosten zijn de werkelijk aan de betreffende activiteiten toegerekende budgetten.

 

Wij zijn u erkentelijk voor de wijze waarop deze afspraken tot stand zijn gekomen. Bestuur, management en medewerkers van de BWD vertrouwen erop dat deze afspraken een goede basis vormen voor ons werk in 2006 ten behoeve van de inwoners van de stad Delft.

 

 

Met vriendelijke groet,

 

 

 

Paul Rensen

directeur


Inhoud

 

Voorwoord

 

Buurt & wijk

1. Sociaal cultureel werk                                                                                                          4

 

2. Wijkinformatiepunten                                                                                               6

 

3. Wijkopbouwwerk                                                                                                                 8

 

4. Beheer welzijnsaccommodaties                                                                                            11

           

5. Bijdrage samenstellen Programma’s van eisen                                                                       13

 

Jongerenwerk

6. Tiener- en jongerenwerk                                                                                                       15

 

7. Vliegende brigade                                                                                                                19

           

8. Task force                                                                                                                          20

 

9. Oud & Nieuw                                                                                                           22

           

10. Jongerenparticipatie                                                                                               24

 

11. Deelname aan Regionaal Meld- en Coördinatiepunt                                                   25

 

12. Technika 10                                                                                                                      26

 

13. Zomerschool                                                                                                                     29

 

14. Speelbal Poptahof                                                                                                  31

 

Activering & integratie

15. Bureau Vrijwilligerswerk                                                                                                     33

 

16. Verenigingsondersteuning sport                                                                                          36

 

17. Vrouw Kind Centrum                                                                                                          37

 

18. Migrantenopbouwwerk                                                                                                        39

 

19. Ondersteuning Werkgroep Migrantencommunicatie                                                   40

 

20. Bezoekvrouwen                                                                                                                 42

 

21. Conversatiegroepen en thuislessen                                                                          44

 

22. D’ruit                                                                                                                                46

 

Algemeen

23. Innovatie/strategieontwikkeling                                                                                            48

 


Productafspraken BWD 2006

1. Sociaal Cultureel Werk

 

Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?

Er zijn in Delft 14 wijkaccommodaties/buurthuizen in 7 wijken die beschikbaar zijn voor activiteiten van, voor en door buurtbewoners.

  • De activiteiten moeten tegemoet komen aan de behoefte van de (toekomstige) deelnemers.
  • Om al die activiteiten te realiseren is de inzet van vrijwilligers onontbeerlijk.
  • In de accommodaties waar de BWD de verantwoordelijkheid overneemt worden ‘programmaraden’ gevormd.

Het sociaal cultureel werk heeft in bovenstaande zaken een centrale rol.

De inzet van sociaal cultureel werk in de wijken volgens de volgende afspraak:

Vrijenban 16 uur

Wippolder 16 uur

Hof van Delft/Voordijkshoorn 32 uur

Voorhof 32 uur

Buitenhof 16 uur

Tanthof 16 uur

 

 

Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk

Wijkbewoners

Vrijwilligers

 

 

Wat is het beoogde doel

Met een specifiek activiteiten aanbod levert het sociaal cultureel werk in samenwerking met de bewoners en de overige disciplines in de wijken een bijdrage in het verbeteren en op orde houden van de leefbaarheid. Dit komt onder meer tot uitdrukking in de volgende zaken:

q       Daar waar de BWD de verantwoordelijkheid voor de accommodatie overneemt worden de programmaraden ondersteund.

q       Het ontwikkelen van activiteiten, welke aansluiten bij de resultaten van de signaal functie van het opbouwwerk.

q       De activiteiten dragen bij aan de ontmoeting van mensen met een verschillende culturele achtergrond en van verschillende leeftijden.

q       Zorg voor voldoende vrijwilligers waardoor de activiteiten gedragen en mede gerealiseerd worden.

q       Het ondersteunen van de vrijwilligers, welke zich bezighouden met kinderactiviteiten in de wijken. Bijvoorbeeld de kinderactieraden.

 

Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)

Output afspraken, kwalitatief:

q       Inzicht in de activiteiten, welke zijn aangeboden in het kader van de hiervoor geformuleerde doelen.

Output afspraken en kengetallen, kwantitatief:

q       Inzicht in het aantal actieve vrijwilligers per accommodatie.

q       Inzicht in het aantal activiteiten tijdens de openstelling.

q       Inzicht in het aantal bezoekers tijdens de verschillende activiteiten.

 

Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige randvoorwaarden)

Inzet gekwalificeerde krachten, welke samenwerken met andere professionals in de wijk. De looptijd van activiteiten wordt getoetst aan de beoogde doelen en besproken en geëvalueerd binnen de afgesproken overleg structuur BWD – gemeente. Binnen deze afspraken zijn ook de meetmomenten opgenomen.  Als meetinstrument wordt het registratiesysteem van de BWD ingezet.

 

 

Beschikbaar budget in 2006

€ 224.233.

 

 

Aanbod BWD

De BWD wil in het begin van 2006 nadere afspraken maken over de inzet van sociaal cultureel werk in de wijken. De huidige afspraken zijn gebaseerd op de hoeveelheid wijkaccommodaties per wijk. In de afgelopen jaren is het onderscheid tussen wijkaccommodaties en buurtgebouwen zodanig gewijzigd dat ook t.b.v. die kleinere accommodaties veel inzet gevergd wordt van de sociaal cultureel werkers.

Ook is het zo dat grotere accommodaties met meer mogelijkheden voor te ontwikkelen activiteiten, zoals De Vleugel, een grotere inzet noodzakelijk maakt dan kleinere. Daarnaast is er nog een verschil tussen BWD-accommodaties en accommodaties met een zelfstandig bestuur. In die laatste categorie wordt van de sociaal cultureel werkers verwacht het bestuur te ondersteunen. Ook dat legt beslag op de scw-capaciteit.

In de nieuwe accommodaties zoals De Vleugel en in 2006 Tanthof en Vermeertoren wordt veel van de scw-capaciteit gevergd voor het opbouwen van een vrijwilligersbestand.

Ook de relatie tot de brede school en de positie van het sociaal cultureel werk in de trits wonen-zorg-welzijn (woonservicezones) maken een heroverweging van de formatieafspraken en investeringen in kwaliteit noodzakelijk.

Onderstaande productbegroting is gebaseerd op de huidige afspraken.

 

 

Productbegroting

personeel                                        189.929

overhead                                          70.217

activiteiten -  buurthuis                         pm

huisvesting                                         5.960*

totaal                                            266.106

 

 *verschil tussen begrote huisvestingskosten accommodaties en begrote exploitatiesubsidies

 

 

Afspraak

In de productbegroting wordt het bedrag voor huisvesting geschrapt. Dit punt wordt meegenomen in de afgesproken evaluatie van de exploitatiesubsidies in mei 2006.

Overigens akkoord.

Toe te kennen subsidie voor sociaal cultureel werk: € 260.146.


Productafspraken BWD 2006

2. Wijkinformatiepunten

 

Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?

In elke wijk komt een wijkinformatiepunt, gesitueerd in een wijkcentrum. Met als doel:

-         Stimuleren van gebruik van internet en PC.

 

Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk

Stimuleren van gebruik van Internet en PC:

Mensen met een achterstand op het gebied van Internet en computergebruik. In deze categorie komen in eerste instantie naar voren de doelgroepen: Ouderen, Jongeren, Allochtonen en bijstand- en uitkeringsgerechtigden.

 

Wat is het beoogde doel

Stimuleren van gebruik van Internet en PC

Doelstelling is tweeledig, allereerst is de doelstelling buurt- en wijkbewoners bekend te maken met de nieuwe communicatietechnologie en hen te ondersteunen bij het gebruiken van ICT in het dagelijks bestaan. De doelgroepen die hierbij worden herkend zijn de zogenaamde ‘niet IT-bezitters’; ouderen, jongeren, allochtonen en bijstands- en uitkeringsgerechtigden.

Daarnaast is de doelstelling om het wijkgerichte werken optimaal te ondersteunen met behulp van nieuwe middelen zoals de Pc en Internet.

 

Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)

Stimuleren van gebruik van Internet en PC

  1. De gemeente vraagt aan de BWD om computercursussen te organiseren met gebruikmaking van de venstertafels in de inmiddels gerealiseerde wijkinformatiepunten.

Het streven is om voor 2006 de volgende aantallen deelnemers op te leiden:

            Vleugel 96 deelnemers

            Delft Noord        72 deelnemers

            Wippolder         72 deelnemers

            Deze cursussen worden kostendekkend aangeboden.

 

  1. De BWD verzorgt de vrije inloop van 20 uur per week door de inzet van vrijwilligers per wijkinformatiepunt. De begeleiding van de vrijwilligers wordt gedaan door de sociaal cultureel werkers. Daarbij wordt gevraagd de openstelling te richten op groepen van, zo mogelijk, alle leeftijdscategorieën en begeleiding door vrijwilligers.

 

 

 

Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige randvoorwaarden)

De looptijd van de wijkinformatiepunten is acht jaar van 2003 tot 2011. Daarna zal besloten moeten worden of verder moet worden gegaan met de wijkinformatiepunten.

Er is subsidie verleend voor het jaar 2005. In de daarop volgende jaren zullen de activiteiten worden meegenomen in het reguliere werk van de BWD. In eerste instantie voor drie wijken: Wippolder, Vrijenban en de Voorhof. In de toekomst Tanthof, Buitenhof en Hof van Delft/Voordijkshoorn.

Het technische beheer van de wijkinformatiepunten ligt bij de gemeente Delft.

 

 

Beschikbaar budget in 2006

€ 14.290

 

 

Aanbod BWD

Conform.

 

 

Productbegroting

kosten begeleiding vrijwilligers c.a.  € 14.290.

 

 

Afspraak

Akkoord.

Toe te kennen subsidie voor wijkinformatiepunten: € 14.290.

Productafspraken BWD 2006

3. Wijkopbouwwerk

 

Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?

In het kader van de wijkaanpak is er behoefte aan het voorzien in ondersteuning van bewoners in het nemen van initiatieven en ondernemen van activiteiten gericht op het verbeteren van de leefbaarheid in de wijken. De werkwijze van de wijkaanpak is gedetailleerd beschreven in de handleiding voor de Delftse wijkaanpak (november 2003). In april 2004 is hiervan een publieksversie verschenen.   

 

 

 

Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk

Alle bewoners van Delft die actief zijn en willen worden in het kader van het verbeteren van en het op orde houden van de leefbaarheid in hun wijk

 

 

Wat is het beoogde doel

Bewoners worden ondersteund in het identificeren en formuleren van hun vragen, wensen, problemen en prioriteiten met betrekking tot het verbeteren van en op orde houden van hun woon- en leefomgeving en in het nemen van initiatieven tot en het leveren van een eigen bijdrage aan het verbeteren en op orde houden van de leefbaarheid.

 

Vanuit de signalerende rol en de samenwerking met de overige disciplines van de BWD draagt het opbouwwerk bij aan het verbeteren en op orde houden van de woon- en leefomgeving van de bewoners.

 

 

Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)

Wijkopbouwwerkers hebben in samenwerking met de wijkcoördinatoren de volgende taken vervuld richting bewoners:

-          bewoners ondersteund tijdens het wijkanalyseproces en in het bepalen van de wijkagenda voor 2007

-          bewoners ondersteund in het nemen en uitwerken van initiatieven met betrekking tot de thema’s van de wijkagenda, het bijdragen aan het opstellen van het wijkprogramma 2007 en een bestedingsvoorstel voor het wijkbudget

-          bewoners ondersteund in het nemen van initiatieven en oppakken van activiteiten in het kader van de uitvoering van het wijkprogramma 2006

-          bewoners ondersteund in het opzetten en functioneren van overlegvormen en samenwerkingsverbanden onder bewoners, zoals werkgroepen, een bewonersplatform (klankbordgroep), e.d.

-          bewoners geïnformeerd en gecommuniceerd met hen over zaken met betrekking tot hun woon- en leefomgeving. Meer specifiek: hebben zij zorggedragen voor het opzetten en ondersteunen van een groep bewoners die de redactie verzorgen voor een wijkkrant en/of wijkwebsite

-          initiatieven genomen tot het opbouwen en onderhouden van contacten met bewoners en van sociale netwerken in de wijk

-          initiatieven en activiteiten ondernomen gericht op het stimuleren en organiseren van sociale zelfredzaamheid van bewoners in het kader van de leefbaarheid   

 

Als wijkprofessional hebben de wijkopbouwwerkers de volgende taken vervuld:

-          op basis van de signalen van bewoners wordt bijgedragen aan het wijkanalyseproces en wordt een goed zicht ontwikkeld op de stand van zaken en ontwikkelingen op het gebied van de leefbaarheid in de wijken

-          een actieve rol gespeeld en bijdrage geleverd aan het functioneren van het wijkcoördinatieteam en in het netwerk van organisaties die een rol spelen op het gebied van de leefbaarheid in de wijk, met als doel dat de organisaties met hun activiteiten beter inspelen op de behoeften en wensen van bewoners

-          in samenwerking met de overige disciplines in de eigen organisatie een bijdrage geleverd aan het inspelen op behoeften en wensen.

 

 

Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige randvoorwaarden)

 

De BWD doet op 2 momenten in het jaar verslag van de activiteiten en de voortgang van het wijkopbouwwerk op wijkniveau. Daarbij worden ook de ontwikkelingen in de wijken in kaart gebracht en wordt er een visie gegeven op wat er zich afspeelt in de wijken en wat dit mogelijkerwijs betekent voor de inzet van het wijkopbouwwerk en andere terreinen waarop de BWD actief is. De BWD heeft voor het doen van dit verslag in 2005 een format ontwikkeld.

 

In het coördinatieoverleg van wijkopbouwwerkers, wijkcoördinatoren, management van de BWD en hoofd wijkzaken van de gemeente Delft vindt gezamenlijke strategieontwikkeling plaats en worden nadere afspraken gemaakt over de invulling van de taken van de wijkopbouwwerkers en wijkcoördinatoren en de afstemming van hun werkzaamheden.

 

In de productafspraken van 2004 en 2005 heeft de BWD een onderscheid gemaakt tussen bewonersondersteuning in het kader van de wijkaanpak en overige samenlevingsopbouw. Afgesproken is voor 2005 de urenverdeling van 2004 te continueren, d.w.z. dat 12 uur ingezet wordt t.b.v. de wijkaanpak en 4 uur t.b.v. algemene samenlevingsopbouw. Op basis van de rapportages in 2005 wordt voorgesteld het onderscheid in 2006 te laten vervallen.

 

De BWD heeft eerder (in 2002/2003) aangegeven dat zij mogelijk naar een meer gedifferentieerde inzet van opbouwwerk in de wijken toe zouden willen, d.w.z .dat afhankelijk van het specifieke karakter van de wijk er in de ene wijk meer en in de andere wijk minder inzet van het opbouwwerk voorzien zou kunnen worden (zie productafspraken 2003). Tot nu toe is er onvoldoende inzicht geboden door de BWD op basis waarvan voorstellen tot een dergelijke meer gedifferentieerde inzet gedaan kunnen worden. Voor 2006 wordt daarom wederom  vastgehouden aan een gelijke inzet in zes wijken van Delft (exclusief de Binnenstad). Gestructureerd overleg is wenselijk om te bepalen welke mate van gedifferentieerde inzet wenselijk is.

 

Van belang is oog te hebben voor het volgende: Binnen de wijken is er al wel sprake van gedifferentieerde inzet zonder dat hierover nadrukkelijke afspraken zijn gemaakt. De ene buurt wordt vanwege de specifieke aard van de problematiek meer aandacht gegeven dan de andere buurt.Vanaf 2004 is er zo verhoudingsgewijs meer inzet van het opbouwwerk geweest in het kader van beheeractiviteiten in de herstructureringswijk Poptahof. Medio 2005 zijn er  aanvullenden afspraken gemaakt met de projectorganisatie Poptahof over een aantal uren extra inzet van het opbouwwerk ten behoeve van het project ‘de ontwikkeling van het park’. Een grotere aandacht van het opbouwwerk in Vrijenban lijkt vanaf 2005 ook aan de orde ten behoeve van het beheer in het herstructureringsgebied Bomenwijk.

 

 

Beschikbaar budget in 2006

€ 175.793

 

 

Aanbod BWD

In het kader van de stedelijke vernieuwing komt de noodzaak van uitbreiding van de formatie opbouwwerk steeds duidelijker naar voren. Gemeente en BWD hebben afspraken gemaakt over de benadering van woningcorporaties met de vraag om in de financiering van het (extra) opbouwwerk in de herstructureringswijken een rol te spelen.

Overigens conform.

 

 

Productbegroting

personeel                                          143.122

huisvesting                                               pm

activiteiten                                           1.500  

overhead                                             63.682

totaal                                               208.304

 

 

Afspraak

Akkoord.

Toe te kennen subsidie voor wijkopbouwwerk: € 208.304.
Productafspraken BWD 2006

4. Beheer welzijnsaccommodaties

 

Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?

Er zijn/komen in Delft vijf jongerenaccommodaties en acht wijkaccommodaties en zes buurtgebouwen. Deze accommodaties moeten open en dicht, schoongemaakt, bevoorraad en ‘geroosterd’ worden zodat ze ook gebruikt worden. Kortom beheerd worden. Hiervoor zijn actieve vrijwilligers, facilitaire medewerkers (professionals) en beheerders in een gesubsidieerde baan onontbeerlijk. In 2006 moeten alle accommodaties beschikken over voldoende beheer.

 

 

Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk

Deelnemers aan activiteiten in de accommodaties.

Begeleiders van de activiteiten.

Vrijwilligers actief in de accommodaties.

 

 

Wat is het beoogde doel

Het overdragen van het beheer van alle accommodaties naar de BWD, zodat optimaal gebruik van de accommodaties mogelijk is. Dit is/zal gebeuren volgens onderstaand schema. Wanneer er wijzigingen komen in onderstaand schema, vindt er tijdig overleg plaats tussen gemeente en BWD.

 

Naam

In beheer

Komt in beheer

Komt in beheer

Opmerkingen

Jongerencentra

 

 

 

 

The Border

Ja

 

 

Verbouw januari 2006

Project Mozartlaan

Ja

 

 

2 accommodaties

The Viking

Ja

 

 

 

Muyskenlaan

Ja

 

 

 

Wijkaccommodaties

 

 

 

 

De Vleugel Poptahof

Ja

 

 

 

Delft Noord Bras

Ja

 

 

 

Tanthof

 

2006

 

Bouw start nov.2005

Vermeertoren

 

 

2007

Bouw gestart in 2005

Buitenhof (Fledderus)

 

 

2007

Verbouw start juni 2006

Het Voorhof

 

1 1 2006

 

 

Wippolder

 

1 1 2006

 

 

De Wending

 

1 1 2006

 

Zo mogelijk eerder

Buurtaccommodaties

 

 

 

 

Het Ooievaarsnest (Heilige Land)

Ja

 

 

 

Olof

Ja

 

 

 

Bomenwijk

 

2006

 

Hangt af van nieuwbouwtraject

BOVG (Geerweg)

 

2006

 

Hangt af van nieuwbouwtraject

Onder de Schie (Rotterdamseweg)

 

 

2007

 

Molshoop (Binnenstad)

 

 

2007

Loopt onderzoek naar bestemming

 

 

 

Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)

Openstelling per accommodatie: tussen 9.00 en 23.00 uur op werkdagen en 9.00 en 24 uur in de weekenden in totaal 1700 uur per jaar.

q       Inzicht in openingsuren.

q       Inzicht in aantal actieve vrijwilligers betrokken bij het beheer.

 

Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige randvoorwaarden)

Stimuleren van vrijwilligers om medeverantwoordelijkheid te dragen voor de openstelling en het gebruik van de accommodatie.

Door inzetbaarheid op meerdere plaatsen continuïteit realiseren.

Openstelling past binnen wet en regelgeving.

 

 

Beschikbaar budget in 2006

€ 842.000, hetgeen gefaseerd ter beschikking zal komen, gerelateerd aan het feitelijk beheer van de gebouwen. Hierover zullen nadere afspraken gemaakt worden.

 

 

Aanbod BWD

De overdracht van accommodaties gaat conform schema. In het  afgelopen jaar zijn afspraken gemaakt tussen BWD, gemeente en Combiwerk over de personele inzet in het beheer van welzijnsaccommodaties en de financiering daarvan. Die afspraken zijn opgenomen in de nota beheer van de gemeente. Op basis van die afspraken stellen BWD en Combiwerk een overeenkomst op over de inzet van gesubsidieerde medewerkers in het beheer met ingang van 2006.

Hierboven wordt aangegeven dat het beschikbare budget gefaseerd ter beschikking zal komen, gerelateerd aan het feitelijke beheer van de gebouwen. BWD wijst erop dat de personele invulling van het beheer sinds jaren een verantwoordelijkheid van de BWD is geweest en ook in 2006 zal blijven, ook al vallen beheer en exploitatie van enkele accommodaties nog onder verantwoordelijkheid van een aparte stichting. Uitsluitend in de buurtgebouwen Bomenwijk, Geerweg en Molshoop hebben in de afgelopen jaren geen (assistent)-beheerders gewerkt. In alle andere accommodaties zijn deze functies ingevuld via de BWD. Ook in de nota beheer is uitgegaan van een volledige invulling van de afspraken met ingang van januari 2006.

 

 

Productbegroting

personeel                                           348.233

beheer accommodaties / ID                  73.425

baten - subsidie ID                             - 69.420

overhead                                            119.309

beheer accommodaties / Combiwerk   370.453

totaal                                                842.000

 

 

Afspraak

Een bedrag van € 60.081 zal apart worden beschikt.

Overigens akkoord.

Toe te kennen subsidie voor beheer welzijnsaccommodaties: € 781.559.


Productafspraken BWD 2006

5. Bijdrage samenstellen Programma’s van eisen

 

Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?

Eind 1998 is door de gemeente een programma ingezet voor nieuwbouw (en verbouw) van een aantal welzijnsaccommodaties. De gemeente is verantwoordelijk voor het opstellen van Programma’s Van Eisen (PVE’s). De gemeente heeft belang bij draagvlak onder de doelgroep (bezoekers accommodatie) voor de wijze waarop de accommodatie wordt gerealiseerd.

 

NB! Dit onderwerp moet in samenhang worden beschouwd met het format betreffende het beheer en de exploitatie van de welzijnsaccommodaties.

 

 

Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk

Belanghebbende(n):

q       Gemeente Delft

q       BWD ((hoofd)huurder bij oplevering)

 

Doelgroep accommodatie:

q       Bezoekers, dus tieners, jongeren, ouderen, kortom burgers van Delft

 

 

Wat is het beoogde doel

De hieronder genoemde welzijnsaccommodaties voldoen bij beëindiging van de bouwwerkzaamheden aan de eisen op het gebied van Arbo-wetgeving, Veiligheid (sociaal en fysiek), Inrichting, Milieu, Horeca, etc.

 

Daartoe wordt in vergadering van de betreffende projectgroep een PVE vastgesteld. De planning voor het gereedkomen van die PVE’s is hieronder globaal aangegeven.

q       Verbouw buurtaccommodatie ‘Fledderus’ tot wijkaccommodaties Buitenhof, PVE gereed 1e kwartaal 2006.

q       Bouw semi-permanent buurtgebouw Bomenwijk, PVE gereed laatste kwartaal 2005, 1e kwartaal 2006.

q       Bouw speeltuingebouw met beperkte buurtfunctie Geerweg, PVE gereed laatste kwartaal 2005, 1e kwartaal 2006.

 

 

           

Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)

De BWD levert een bijdrage aan een door de doelgroep gedragen Programma Van Eisen.  Zij doet dit door (op basis van haar expertise van het werkveld / de wijk):

q       De PVE’s te beoordelen, en indien nodig aanpassingen voor te stellen.

q       Sleutelfiguren te benaderen voor inbreng en/of terugkoppeling van het PVE (indien nodig, te beoordelen door BWD, bijv. voor draagvlak).

 

 

Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige randvoorwaarden)

N.v.t.

 

Beschikbaar budget in 2006

Geen, BWD stelt expertise ter beschikking binnen de bestaande formatie.

 

 

Aanbod BWD

Conform.

 

 

Productbegroting

Is opgenomen binnen bestaande formatie beheer accommodaties.

 

 

Afspraak

Akkoord.


Productafspraken BWD 2006

6. Tiener- en Jongerenwerk

 

Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?

 

Inzet tiener- en jongerenwerk in 2006.

 

 

Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk

 

Tieners van 12 t/m 15 jaar en jongeren van 16 t/m 23 jaar.

 

 

Wat is het beoogde doel

 

Het bieden van een programma-aanbod, waarin ontspannende, informatieve en educatieve elementen verwerkt  zijn, en outreachend gewerkt wordt in de richting van de jongeren in de wijk. Outreachend werken  vanuit de jongerencentra wordt mede gezien als een preventief instrument bij het signaleren en voorkomen van overlastgevende situaties.

 

Er worden drie doelen bereikt:

·         er wordt een prettig verblijfsklimaat geschapen in hun “eigen” centra

·         er treedt een vermindering van overlast op voor de overige wijkbewoners

·         de eigen verantwoordelijkheid en participatie van jongeren wordt gestimuleerd door het vormen van activiteitencommissies.

 

Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)

 

Openstelling

De openstelling van de jongerencentra worden vastgesteld conform bijgaand rooster. Wijzigingen in de openstellingstijden worden door de BWD aan de gemeente doorgegeven. Tevens wordt inzicht gegeven in de inzet van jongerenwerkers in het outreachend werk.

 

Programmering

In de programmering dient aantoonbaar aandacht te worden besteed aan

·         gedrag (leefbaarheid in de wijken)

·         het vraagstuk van de jeugdwerkloosheid.

 

Outreachend werken.

Met het realiseren van het gebouwenbeheer van de Jongerencentra dor Combiwerk zal er voor de jongerenwerkers meer gelegenheid zijn de jongeren in de wijk op te zoeken. Voor 2006 zal er aldus meer aandacht zijn voor het outreachend werken. Outreachend werken vanuit de jongerencentra wordt mede gezien als een preventief instrument in het signaleren en voorkomen van mogelijk overlastgevende situaties. Er wordt een aansluiting gemaakt met de inzet van de “Vliegende Brigade”.

 

Verbreding jongerencentra.

In 2006 zal door BWD en gemeente gestreefd worden naar samenwerking met andere organisaties zoals VAK en De Nieuwe Amateur, om vorm te geven aan culturele activiteiten binnen de jongerencentra. De medewerking van deze organisaties is daarbij onontbeerlijk. De gemeente zal deze organisaties ook actief benaderen teneinde de gewenste samenwerking te bevorderen.

Er zullen door de BWD initiatieven worden ontplooid om samen met deze – en andere – organisaties vorm te geven aan culturele activiteiten in de wijk, waarbij inbreng van de jongeren zelf essentieel is.

 

Tienerwerk en brede school

In 2006 zal een relatie worden gelegd tussen het Tienerwerk en de Brede Schoolactiviteiten gericht op de VMBO jeugd. Het betreft De Wending/Grotius en De Vleugel/Stanislas en CLD.

 

Uitbreiding tienerwerk

Er zal een uitbreiding plaatsvinden van  het aantal uren tienerwerk in ’t Ooievaarsnest door een uitbreiding met 1 avond in de week. De kosten hiervan zullen worden betaald vanuit het budget Wijkzaken.

 

 

Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige randvoorwaarden)

 

Belangrijke randvoorwaarde is dat het tiener- en jongerenwerk onderdeel is van een netwerk in de wijk, waarin o.a. de politie, de corporaties, etc. functioneren.

 

Schriftelijke rapportage vindt halfjaarlijks plaats. Per wijk zal een wijkanalyse worden geschetst waarin de stand van zaken van het jeugd- en jongerenwerk  wordt aangegeven en de relatie met de situatie in de wijk. In 2006 zal, aansluitend bij de wijkanalyses, door de BWD in overleg met de gemeente gekomen worden tot een overzicht van de relevante meetgegevens ten behoeve van  het registratiesysteem van de BWD. Een en ander wordt in het reguliere voortgangsoverleg besproken.  Bij het hanteren van meetgegevens zal uitgegaan worden van eenduidige definities.

 

Naast de halfjaarlijkse schriftelijke rapportages zal op het reguliere voortgangsoverleg mondeling over de stand van zaken worden gerapporteerd.

 

 

Beschikbaar budget in 2006

 

€ 1.057.643 ( incl. exploitatie van de 4 jongerenaccommodaties).

 

 

 

Aanbod BWD

Conform

Het rooster van openstellingen jongeren- en tienercentra is opgenomen op de volgende pagina.

 

 

Productbegroting

personeel                                                            685.830

overhead                                                             301.157

activiteiten                                              

zomerprogramma                      15.000  

wijk en jongerencentra   30.000

activiteiten totaal                                                    45.000

exploitatie jongerencentra                  

Mozartlaan                               37.000               

Muyskenlaan                            12.000               

The Border                               13.160               

Viking                                      12.000               

exploitatie totaal                                                    74.160

                                      

totaal                                                               1.106.147     

 

 

Afspraak

Het bedrag voor de exploitatie van jongerencentra (€ 74.160) wordt meegenomen in de beschikking voor de exploitatiesubsidies 2006 voor alle welzijnsaccommodaties die in exploitatie zijn bij de BWD.

De middelen voor de activiteiten (€ 30.000) worden verwerkt in de exploitatie van de jongerencentra. In de evaluatie van de exploitatiesubsidies in mei 2006 wordt dit punt meegenomen. Overigens zullen de activiteitenbudgetten in de exploitatieopzet per jongerencentrum apart worden vastgesteld, zodat deze niet afhankelijk zijn van de baromzet in deze accommodaties.

Toe te kennen subsidie voor tiener- en jongerenwerk: € 1.001.987.



Productafspraken BWD 2006

7. Van sport, spel en cultuurteam naar “Vliegende Brigade”

 

Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?

Bij calamiteiten, overlast, bijzondere activiteiten. Snelle Inzet van een flexibel team van sport, spel en cultuurmedewerkers.

 

Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk

Tieners en jongeren van 10 tot 21 jaar

 

Wat is het beoogde doel

Door middel van het snel inzetten en organiseren van sport, spel en cultuur activiteiten op locatie, een bijdrage leveren aan het ontspannen van gespannen situaties die omschreven kunnen worden als overlastgevend of hinderlijk. Zodat er een situatie ontstaat waarin een wat meer structurele aanpak ontworpen en uitgevoerd kan worden.

 

Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)

Inzet van twee koppels sport en spel medewerkers en een medewerker die cultuuractiviteiten op locatie organiseren daar waar hinderlijke of overlastgevende groepen jongeren en tieners zich manifesteren. De hoeveelheid groepen waarop ingezet wordt komt overeen met het aantal groepen waarop het interventieteam is ingezet met uitzondering van groepen die vallen onder het criterium crimineel.

In situaties die niet als hinderlijk of overlastgevend kunnen worden bestempeld zet de vliegende brigade preventief in. De vliegende brigade zal per op basis van roulatie of op aangeven van de signaleerders zoals genoemd in de notitie in alle zeven wijken van Delft ingezet worden.

 

Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige randvoorwaarden)

De activiteiten die uitgevoerd worden zullen een sportief, spel of cultuur karakter hebben.

De eerste inzet zal snel gerealiseerd worden tussen de twee de zes dagen, afhankelijk van de urgentie bepaald in het interventieteamoverleg.

Preventieve inzet bij niet hinderlijke of overlast gevende situatie zal behandeld worden conform de vastgestelde notitie 

 

Beschikbaar budget in 2006

Kosten  : €170.598

 

 

Aanbod BWD

Conform format c.q. conform notitie Sport, spel en cultuur 2006 (november 2005)

 

 

Productbegroting

personeel                                               98.619

huisvesting                                                 pm

overhead                                                61.979

activiteiten                                             10.000 

totaal                                                   170.598

 

 

Afspraak

Akkoord.

Toe te kennen subsidie voor Vliegende Brigade: € 170.598.
Productafspraken BWD 2006

8. Task Force

 

Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?

Eind 2003 is een task force  interventie in groepen in samenwerking met diverse organisaties in Delft ingesteld. Deze task force is halverwege 2004 geëvalueerd en zal verder gaan in 2006. Van de BWD verwachten wij:

q       Participatie in het signaleringsoverleg

q       Deelname aan de aansturing van het interventieteam, deze aansturing vindt plaats o.l.v. de programmamanager veiligheidsbeleid van de gemeente Delft

q       Het beschikbaar stellen van een jongerenwerker voor het interventieteam

Tot de taken van de interventie medewerker behoort ook het plegen van interventies op groepen en het maken van analyses van groepen jongeren, die zich bevinden in de openbare ruimten binnen de gemeente Delft.

Het initiëren van groepsactiviteiten en het toegeleiden naar individuele begeleiding zal ook en met name ter hand worden genomen door de sector jongerenparticipatie en ambulant werk van BWD.

 

Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk

Wisselende groepen jongeren in de stad.

 

Wat is het beoogde doel

  • Vermindering overlast door groepen jongeren
  • Het toegeleiden naar groepsactiviteiten In de jongerencentra
  • Het initiëren van groepsactiviteiten passend bij de vraag van de jongeren ter hand genomen door de sector ambulant en participatie en uitvoerend jongerenwerk van BWD
  • Het toegeleiden naar individuele begeleiding

 

 

Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)

  • Minimaal 6 groepen worden geanalyseerd volgens een vaste methodiek
  • Nader vast te stellen daling van de categorie, waarin de groep jongeren valt binnen de politiescan
  • Aantal doorverwijzingen naar individuele hulpverlening
  • Aantal activiteiten aangeboden aan groepen

 

 

Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige randvoorwaarden)

Zie hiervoor

 

Beschikbaar budget in 2006

€ 50.250

 

 

Aanbod BWD

Conform format, met inachtneming van bijstelling in het kader “wat is het beoogde doel”.

De interventiemedewerker initieert geen activiteiten. Dit is de verantwoordelijkheid van de sector ambulant en participatie en het jongerenwerk in de jongerencentra.

 

 

 

 

 

Productbegroting

personeel                                          41.944

huisvesting                                             pm

activiteiten / diversen                            pm

overhead                                           22.968

totaal                                               64.912

 

 

Afspraak

Om binnen de beschikbare middelen te kunnen blijven zal de bruto-inzet van de interventiemedewerker worden vastgesteld op 24 uur per week.

Overigens akkoord.

Toe te kennen subsidie voor task force: € 50.250.

 

Productafspraken BWD 2006

9. Oud & nieuw

 

Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?

In de kerst en oud & nieuw periode worden activiteiten in buurthuizen en jongerencentra georganiseerd onder andere overlast op straat tegen te gaan. Tevens vinden er oud & nieuw feesten plaats in de jongerencentra, in elk geval daar waar een toegestaan vreugdevuur is.

 

 

Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk

Tieners van 12 –15 jaar en jongeren  van 16 – 23 jaar

 

 

Wat is het beoogde doel

Tijdens deze periode de jongeren zinvol bezig te houden met als neveneffect de vermindering van de beleving van overlast.

 

Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)

Minimaal 1500 drempeloverschrijdingen worden geteld bij de activiteiten in de kerstperiode. Aan de oud en nieuw viering nemen minimaal 700 jongeren deel.

 

 

Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige randvoorwaarden)

De activiteiten moeten passen bij de doelgroep en ook deels gewoon op locatie plaatsvinden. Voorlichting over vuurwerk en de gevaren ervan dient hierbij ook te gebeuren. Er zal afstemming moeten plaatsvinden met sport spel en cultuur en hun aanbod in deze periode om een zo gevarieerd mogelijk aanbod te kunnen doen dat ook binnen de financiële kaders blijft. Als er besloten wordt te schuiven met locaties dan dient dit ingebracht te worden tijdens de overleggen van de stuurgroep Oud & Nieuw.

 

Als er besloten wordt te schuiven met locaties dan dient dat in overleg met de sector stadsbeheer te gebeuren, i.v.m. het precaire proces van schoon, heel, en veilig houden van de wijken.

 

Voor de oud & nieuw feesten geldt dat er voldoende beveiligingsmaatregelen moeten worden genomen gelet op de grote aantallen jongeren.

 

De BWD neemt tevens deel aan de stuurgroep Oud en Nieuw.

 

Beschikbaar budget in 2006

€ 15.273  voor jongeren en tiener activiteiten

€ 5.930 voor beveiliging jongerencentra oudejaarsnacht

 

 

Aanbod BWD

De activiteiten die door de BWD zullen worden georganiseerd kunnen een instrument zijn in het voorkomen van overlastgevende situatie. Het tegengaan van overlast is echter geen hoofdfunctie van het organiseren van een activiteitenprogramma.

Verschuivingen van locaties zullen besproken worden in de stuurgroep Oud en Nieuw (dus geen apart overleg met de sector stadsbeheer).

Kosten van communicatie zijn vorig jaar ten laste gebracht van het activiteitenbudget. Voorgesteld wordt om hiervoor apart budget beschikbaar te stellen.

 

Productbegroting

activiteiten                                     15.273                          

communicatie en PR                                2.000

beveiliging                                        5.930

totaal                                             23.203     

 

 

Afspraak

Over de besteding van het budget voor communicatie en PR worden nog nadere afspraken gemaakt. Overigens akkoord.

Toe te kennen subsidie voor oud & nieuw: € 23.203.
Productafspraken BWD 2006

10. Jongerenparticipatie

 

Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?

Op verzoek van de BWD zal het jaarlijks beschikbaar bedrag voor de Jongerenraad

(€ 5000,-) worden ingezet voor jongerenparticipatie in het algemeen.

 

 

Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk

Delftse jongeren van 12 tot 23 jaar

 

Wat is het beoogde doel

Jongeren laten participeren aan stedelijke- en wijkthema’s.

 

 

 

Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)

Interactieve bijeenkomst organiseren waar:

    • jongeren kunnen meedenken en aangeven wat ze willen
    • jongeren geïnformeerd worden wat er is voor hen

 

 

 

Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige randvoorwaarden)

  • Inzicht krijgen en in kaart brengen beginsituatie jeugdparticipatie (nulmeting)
  • Ontwikkelen schriftelijke visie en aanpak jeugdparticipatie
  • De bijeenkomst moet worden geëvalueerd
  • De aanbevelingen komen aan de orde voor de bijeenkomst van volgend jaar
  • Afstemming met de gemeente in het accountoverleg (datum bijeenkomst, voortgang)

 

 

 

Beschikbaar budget in 2006

€ 5025

 

Aanbod BWD

De BWD biedt in 2006 ondersteuning aan jongerenparticipatie in Delft. De  ondersteuning van de Jongerenraad Delft zal van deze ondersteuning deel uitmaken.

Het in kaart brengen van een beginsituatie jeugdparticipatie (nulmeting) zal ontwikkeld moeten worden in 2006. Aangezien BWD geen expertise op dit gebied bezit zal het initiatief hiertoe bij de gemeente moeten liggen.

BWD zal een visiedocument jeugdparticipatie aanleveren in 2006. Voor zover organisatievisie overeenkomt met externe visiedocumenten dan zal dit conform worden aangeleverd.

Evaluatie en aanbevelingen zullen besproken worden in de voortgangoverleggen.

 

Productbegroting

activiteiten jongerenparticipatie   5.025

 

Afspraak

Akkoord.

Toe te kennen subsidie voor jongerenparticipatie: € 5.025.
Productafspraken BWD 2006

11. Deelname aan RMC/Woonbegeleiding

 

Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?

q       Deelname BWD binnen project Sluitende aanpak 16-23 jarigen.

Bijdrage BWD aan RMC /Wonen, woonbegeleiding aan jongeren 16-23 jarigen die problemen ondervinden bij het vinden en behouden van een vaste woonplek.

 

Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk

Voortijdig Schoolverlaters 16-23 jaar.

 

Wat is het beoogde doel

q       Doorgeleiding van doelgroep naar onderwijs, werk, hulpverlening.

q        Woonbegeleiding voor jongeren.

 

 

Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)

 

 

Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige randvoorwaarden)

q       RMC Casemanager HBO-niveau voor 32 uur.

 

 

 

Beschikbaar budget in 2006

  58.228

 

Aanbod BWD

Conform

 

 

Productbegroting

personeel                                               47.556

overhead                                                18.000

totaal                                                    65.556

 

 

Afspraak

Om binnen de beschikbare middelen te kunnen blijven zal de bruto-inzet van de BWD-medewerker in de RMC worden vastgesteld op 28 uur per week.

Overigens akkoord.

Toe te kennen subsidie voor deelname aan RMC/woonbegeleiding: € 58.228.
Productafspraken BWD 2006

12. Technika 10

 

Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?

In het kader van een grootschalig onderwijsproject op het gebied van techniek wil de gemeente Delft een aantal ‘techniek-activiteiten’ in het naschoolse/Brede School organiseren. Participerende partijen naast de gemeente Delft in dit grote project zijn TU Delft, VNO-NCW en Onderwijs Technocentrum. Bedoeling is binnen het programma aanbod van Brede School een vijfde gebiedsthema Techniek te realiseren. Soortgelijke activiteiten zoals Technika 10 zouden daar qua concept goed in passen. De bedoeling binnen het techniekproject is dat er een structureel techniekaanbod komt in Brede School door verschillende aanbieders, waarvan technika10 van de BWD een belangrijke kan zijn.

 

Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk

Meisjes in de leeftijd van 10 tot 12 jaar in de bovenbouwgroepen van het basisonderwijs. Het gaat om meiden in de basisschoolleeftijd die hun keuze voor vervolgonderwijs en voor de samenstelling van hun vakkenpakket nog moeten maken.

 

Wat is het beoogde doel

De interesse van meiden voor techniek te stimuleren, te enthousiasmeren. Daarnaast het negatieve imago/beeld rondom techniek weg te nemen; herwaardering voor techniek. Door het volgen van de cursussen kunnen meisjes in de leeftijd van 10 tot en met 12 jaar, speels kennis maken met techniek. ongedwongen doen ze technische vaardigheden op en wordt interesse voor techniek gestimuleerd. het accent daarbij ligt op het krijgen van zelfvertrouwn in eigen kunnen. in een veilige omgeving kunnen de meisjes ontdekken waar hun capaciteiten en interesses liggen. het ontwikkelen van een positieve houding ten opzichte van techniek zal naar verwachting gunstige effecten hebben op onderwijs en beroepskeuzes die meisjes op latere leeftijd moeten maken. Achterliggende doel: door jongeren meer met techniek in aanraking te laten komen, jongeren te enthousiasmeren voor techniek, wordt beoogd een groter toestroom naar technische opleidingen te realiseren.

 

Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)

Het voorstel om te komen tot een Technika10 aanbod in alle wijken van de stad, is om het huidige aanbod in de buuthuizen uit te breiden naar een Brede Schoolaanbod in de drie resterende wijken: binnenstad, Buitenhof en Wippolder. Hierbij geldt als uitgangspunt dat:

  • De huidige opzet in de buurthuizen en de nieuwe wijken op elkaar aansluiten cq. elkaar versterken. Hierdoor is er bundeling van middelen en versterken de structuren vanuit het Productenboek/sociaal cultureel werk en het programma Brede school  elkaar.
  • De activiteiten in de nieuwe wijken zijn allereerst toegankelijk voor Brede School kinderen. De lopende Technika 10 activiteiten kunnen binnen een overgangstraject van 2 jaar toegankelijk worden gemaakt voor Brede School kinderen voor zover het meisjes betreft en er bereidheid is aan te sluiten bij de deelnemerskosten die gelden voor de huidige Technica10 formule..
  • De activiteiten in de nieuwe wijken starten voor het Brede School, programma met ingang van het najaar 2005 (oktober).
  • Het overgangstraject duurt 2 jaar en deze periode wordt gewerkt aan het opbouwen van Technika10 netwerken in de 3 nieuwe wijken op basis van de reeds opgedane ervaringen in Delft.
  • De Technika10 activiteiten in de 3 nieuwe wijken kunnen in het begin van de avond plaatsvinden. Er zijn binnen het Brede School aanbod meer activiteiten die ’s avonds worden georganiseerd.
  • Voor de uitbreiding naar de 3 nieuwe wijken is extra capaciteit nodig voor het werven en selecteren van nieuwe vrijwilligers, trainen van nieuwe vrijwilligers, binnen halen van subsidies voor nieuw materiaal en gereedschap.
  • Voor de deelnemers aan de Brede School activiteiten in de drie nieuwe wijken is de toegang tot de activiteit gratis. Voor de huidige Technika10 activiteiten geldt een eigen bijdrage.
  • Er worden nader besproken hoe een onderzoek naar de verschuiving van het tijdsstip waarop de activiteiten plaatsvinden kan worden gerealiseerd.
  • De fondsaanvragen voor de eenmalige kosten ( €11. 000) worden verzorgd door de BWD, De gemeente schiet deze € 11.000,= voor en de BWD zal het geld dat is verkregen via fondswerving t.b.v. dit project verrekenen met de gemeente binnen 2 jaar.

 

Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige randvoorwaarden)

·         Instroom bij activiteiten: inschrijving gaat via een extra inschrijfformulier naast het Brede School programmaboekje. Op deze manier concurreren andere activiteiten het minst met de technika10 activiteiten, omdat kinderen slechts 1 activiteit uit het boekje mogen kiezen. Deze manier van inschrijven geldt in ieder geval voor de periode najaar 2005, en zeer waarschijnlijk ook voor voorjaar 2006. Inschrijving gaat per blok per seizoen. Kinderen kunnen zich ook inschrijving voor het volgende blok, als vervolgcursus.

  • Contactpersoon: in principe regelt Halima Mosa de uitvoerende regelzaken met de locatie beheerders, schooldirecteuren of met de Brede School makelaars in de desbetreffende wijk. Bij escalaties is Richard Toussaint de contactpersoon.
  • Het naar elkaar toe groeien van activiteiten: de wijze waarop de technika10 activiteiten in de buurthuizen en de Brede School activiteiten naar elkaar toe groeien wordt geformuleerd als opdracht voor het productenboek 2006. De tweede helft van het jaar 2005 en de eerste helft van 2006 geldt als try-out periode.
  • Eenmalige kosten voor materiaal, scholing vrijwilligers: afspraak is dat de kosten voor gereedschap, opbergkasten, scholing etc. (via subsidiewerving) door de BWD bekostigd. De gemeente heeft het aanbod gedaan deze kosten voor te schieten (geschatte kosten zijn € 11.000).  Afspraak is dat de BWD zelf dit zelf voor financiert en dat, indien nodig, de gemeente een voorschot verstrekt (zie: offerte).
  • Evaluatie: tot nu toe is afgesproken dat er op de volgende punten wordt geëvalueerd:

-          Kwalitatief: de beleving en ervaring van deelnemende meiden en begeleiders inventariseren

-          Kwantitatief: hoeveel inschrijvingen, daadwerkelijk deelnemers, absenten, de hele cursus vol maken

-          Productgericht: wat hebben deelnemers geleerd, gemaakt en wat zijn de opbrengsten van bijv. ouderparticipatie

-          Procesgericht: hoe verloopt de samenwerking met de locaties, programmamakelaars en gemeente

  • De kosten voor begeleiding en coördinatie worden bijgehouden. De kosten voor begeleiding gaat naar werkelijk gemaakte kosten met een maximum van € 4.350

 

Beschikbaar budget in 2006

Het jaarlijks budget voor de extra activiteiten in de Brede school met ingang van najaar 2005 is:

personeel                                 10.539 ( 8 aanstellingsuren)

extra ontwikkelkosten             2.754 ( 2 aanstellingsuren)

huisvesting                                   pm  (vergoeding voor acc. via Brede School)                                           overhead                                     3.323 (cfm. eerdere afspraak)

begeleiding                             4.350

activiteiten/materiaal             4.125 

Totaal                                        25.091

Afspraak is dat naast het aanvullende budget voor nieuwe technika 10 activiteiten in de Brede School, het budget vanuit de basissubsidie voor activiteiten in de buurthuizen blijft gehandhaafd. Uitgaande van het budget van 2005: € 18.438.

 

Toelichting:

 

Beschikbaar 2006: € 18.438 (aangevuld met € 25.091 vanuit Techniekeducatie)

 

 

Aanbod BWD

Conform

 

 

Productbegroting

personeel                                             26.750

huisvesting                                                pm

overhead                                              11.484

activiteiten / materialen                        8.475

stimulering subsidie Technigirls           - 25.091

baten / sponsoring TU Delft                       pm

totaal                                                  21.618

 

 

Afspraak

Akkoord.

Toe te kennen subsidie voor Technika 10: € 21.618.

Vanuit Techniekeducatie wordt apart een bedrag beschikt van € 25.091.
Productafspraken BWD 2006

13. Zomerschool

 

Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?

- In de zomervakantie bestaat het gevaar dat de beheersing van de Nederlandse taal achteruit gaat en kinderen na de vakantie een lager niveau hebben dan voor de vakantie.

- Door het ontbreken van basale vaardigheden kunnen de kinderen uit de doelgroep minder goed deelnemen aan de Nederlandse samenleving.

- Veel kinderen uit de doelgroep gaan niet op vakantie.

 

Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk

De doelgroep voor het Zomerschool project bestaat uit leerlingen met cognitieve en sociale achterstanden van de zogenoemde van GOA scholen voor po en vo. Concreet zijn dit dan de gewogen (1.25 en 1.90) kinderen uit het basisonderwijs en de kinderen van de zogenaamde K-klassen van het Grotius College. Er is een beperkt aantal plaatsen. Scholen spelen een grote rol bij de plaatsing van de kinderen om er zo voor te zorgen dat kinderen deel kunnen nemen die er het meeste behoefte aan hebben.

 

Wat is het beoogde doel

- Verkleinen van de achterstanden die de kinderen en jongeren hebben op zowel cognitief als sociaal-emotioneel terrein zodat inburgering wordt vergemakkelijkt.

-Kinderen behouden of verhogen na afloop van de Zomerschool het behaalde taalniveau van voor de zomervakantie.

 

Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)

1 Evenals vorig jaar nemen 90 kinderen deel aan de activiteiten van de zomerschool:

            - 26 kinderen van 7 - 10 jaar.

            - 64 kinderen van 11 – 14 jaar.

2 Het taalniveau van de kinderen die hebben deelgenomen is na de zomervakantie gelijk aan het niveau van voor de zomervakantie.   

 

Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige randvoorwaarden)

- Vooraf wordt afgestemd met de gemeente waarbij indien wenselijk een plan van aanpak wordt opgesteld.

- Na afloop van de zomerschool wordt een evaluatie uitgevoerd. In de verslaglegging wordt aandacht besteed aan:

  • Resultaten tevredenheidmeting bij de deelnemers en begeleiding.
  • Deelname/inschrijvingsgegevens, oorsprong, nationaliteit, leeftijd.
  • Certificaten en diploma’s (aantallen)
  • Aantal uitvallers

- De activiteiten zijn aantoonbaar gericht op taalverwerving en/of sociaal/emotionele vaardigheden en zwemvaardigheid.

- De BWD werkt mee aan een onderzoek naar de resultaten op het gebied van de beheersing van de Nederlandse taal. (Met behulp van monitor gegevens).

- Bij de uitvoering van de activiteiten werkt de BWD zoveel mogelijk samen met andere instellingen uit Delft zoals de Delftse Vakantie Activiteiten, de Nieuwe Amateur, Papaver, musea en de VAK. De gemeente neemt het voortouw om waar nodig de samenwerking te entameren.

 

Beschikbaar budget in 2006

€ 27.135

 

Aanbod BWD

Conform

 

 

Productbegroting

activiteitenkosten                                  45.135                                    

fondsenwerving                         18.000

bijdrage gemeente                                27.135

 

 

Afspraak

Akkoord.

Toe te kennen subsidie voor zomerschool: € 27.135.

 


Productafspraken BWD 2006

14. Speelbal Poptahof

 

Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?

Uit contacten tussen gemeente, Woonbron Delft en BWD is het idee ontstaan, dat De Speelbal Poptahof zou moeten overgaan van Woonbron Delft naar de BWD.

In een formeel overleg tussen de gemeente, Woonbron Delft en de BWD zijn de vraagpunten rond deze stap op een rij gezet. Dit leidde tot de volgende vragen, welke een antwoord behoefde.

q       De financiering

q       De toekomstige positie van de ID-medewerkers

q       Het eigendom van De Speelbal container

q       De relatie met project herstructurering

 

Vanuit de gemeente is € 202.691 beschikbaar uit de EZH-gelden. Woonbron Delft is bereid een zelfde bedrag beschikbaar te stellen. Dat betekent dat er voor 7 jaren, jaarlijks € 57.911 beschikbaar is. Dat is voldoende voor de loonkosten en het onderhoud.

 

Op dit moment zijn ID-medewerkers in dienst van Woonbron Delft. Zij gaan per 1 juli 2005 over naar de BWD en worden door de BWD per 1 januari 2007 in vaste dienst genomen.

 

De Speelbal container blijft eigendom van Woonbron Delft en wordt om niet aan de BWD beschikbaar gesteld.

 

Gekozen is voor de periode 2005 t/m 2013, omdat dat de belangrijkste periode is van herstructurering van het Poptahof.

 

Er is een convenant opgesteld, waarin één en ander is geregeld.

 

 

Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk

 

 

Wat is het beoogde doel

 

 

Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)

 

 

Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige randvoorwaarden)

 

 

Beschikbaar budget in 2006

€ 28.956

 

 

Aanbod BWD

De betrokken ID-medewerkers zijn met ingang van 1 september 2005 in (vaste) dienst bij de BWD. In januari 2007 gaan zij uit de ID-regeling en hebben dan een reguliere functie.

De overeenkomst van Gemeente, Woonbron en BWD heeft betrekking op de periode tot september 2013. Voor 2006 wil de BWD aanspraak maken op een achtste deel van het in totaal beschikbare bedrag. Op grond van de overeenkosnt wordt een zelfde bijdrage gevraagd aan Woonbron.

Aangemerkt dient te worden dat de kosten voor de BWD tot 2007 lager zullen zijn dan vanaf dat moment, omdat de huidige medewerkers vanaf 2007 een reguliere functie krijgen. De “winst” van het eerste jaar wordt vereffend in de jaren daaropvolgend.

In de productafspraken in de komende jaren kan eenvoudigweg worden verwezen naar de overeenkomst tussen BWD, Woonbron en gemeente d.d. 31 augustus 2005.

 

 

Productbegroting

personeel  ID                                       51.944

baten - subsidie ID                             - 31.503

exploitatie                                            6.000

overhead                                                  pm

activiteiten                                           2.500 

reservering                                          21.731

subsidie Woonbron                           -   25.336

totaal                                                 25.336

 

 

Afspraak

Akkoord.

Toe te kennen subsidie voor Speelbal: € 25.336.
Productafspraken 2006

15. Bureau Vrijwilligerswerk

 

Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?

In het Productenboek 2005 zijn afspraken vastgelegd over de ondersteuning van het Vrijwilligerswerk. Het budget voor 2005 was € 60.000,- lager dan in 2004, vanwege het wegvallen van de financiële middelen uit de Tijdelijke Stimuleringsregeling Vrijwilligers. Deze regeling liep tot eind 2004. Uitzondering is het Laaghangend Fruitfonds dat doorloopt tot en met 2005. In de programmabegroting 2005 – 2008 was daarom voor continuering van de activiteiten van het Bureau Vrijwilligerswerk eenmalig een bedrag van totaal  € 50.000,- opgenomen. Dit budget is voor 2006 niet meer beschikbaar. De Marktplaats wordt gefinancierd uit het basisbudget van de BWD.

 
Sportloket

In 2004 is het Sportloket toegevoegd aan het Bureau Vrijwilligerswerk. Het Sportloket richt zich op sportorganisaties en potentiële sporters. Doelstelling is het beantwoorden van vragen over sportaangelegenheden. Voor het Sportloket is een afzonderlijk budget van € 15.000 beschikbaar.

 

Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk

De doelgroepen zijn:

  • De ca. 450 organisaties in Delft die of volledig uit vrijwilligers bestaan of  professionele organisaties die met vrijwilligers werken;
  • Potentiële vrijwilligers;
  • Sportorganisaties en potentiële sporters voor wat betreft sportspecifieke vragen

 

 

Wat is het beoogde doel

De doelstelling van ondersteuning  vrijwilligerswerk is:

Het behouden en versterken van het vrijwilligerswerk om daarmee de sociale infrastructuur in stand te houden, en individuen de mogelijkheid te bieden te participeren in de samenleving.

 

Subdoelen

·         Het aantal vrijwilligers op peil houden

·         De diversiteit van het vrijwilligersbestand vergroten

·         Het vrijwilligerswerk aantrekkelijker maken

·         Bevorderen van een professionele aanpak

·         Het toerusten van vrijwilligers en hun organisaties voor hun inzet in het snel veranderende vrijwilligerswerk

·         Mensen door middel van het verrichten van vrijwilligerswerk uit hun sociale isolement halen en gelegenheid geven tot zelfontplooiing en ontwikkeling

·         Fungeren als frontoffice voor informatieve vragen van sportorganisaties en potentiële sporters

 

De marktplaats blijft de kerntaak van Bureau Vrijwilligerswerk. Binnen de Marktplaats wordt het bemiddelingsbestand van vraag en aanbod onderhouden. Door de inzet van de TSV middelen is een goede database opgebouwd.

 

 

 

Concrete producten voor 2006.

 

  1. Werving en bemiddeling
  • De vacaturebank – matchen van vraag en aanbod.
  • Bemiddeling via Internet
  • De klussenpoule (werving van vrijwilligers voor korte tijd, voor korte termijn)

 

  1. Informatie en advies

Informatie verstrekken en vragen beantwoorden rondom vrijwilligerswerk.

  • Actief benaderen van tenminste 30 vrijwilligersorganisaties en profitorganisaties voor het houden van een accountgesprek. De gesprekken met de vrijwilligersorganisaties worden zoveel mogelijk verdeeld naar omvang van de sectoren. Bij de profitorganisaties als ook bij de vrijwilligersorganisaties wordt het Maatschappelijk Betrokken Ondernemen als aandachtspunt meegenomen.
  • Inzicht verschaffen in het trainings- en opleidingsaanbod van derden

 

3. Sportloket

Het Sportloket bestaat uit een fysiek en digitaal punt dat als frontoffice functioneert voor vragen op het gebied van sport, spel en bewegen.

 

4. Maatschappelijk betrokken ondernemen.

In 2006 zal opnieuw een Beursvloer georganiseerd worden met medewerking van Bureau vrijwilligerswerk. De beursvloer brengt vraag en aanbod van vrijwilligerswerk bij elkaar. Door middel van dit jaarlijkse evenement ontmoeten bedrijven en maatschappelijke organisaties elkaar. Doel is het laten ontstaan van samenwerkingsverbanden tussen bedrijven en maatschappelijke organisaties die voor beide partijen winst opleveren. Bij de te houden accountgesprekken zal het MBO zowel bij de vrijwilligersorganisaties als bij de profitorganisaties als aandachtspunt worden meegenomen.

 

5. Pluim en Veer

In 2006 zal Bureau vrijwilligerswerk opnieuw een uitreiking van de Delftse Pluim en Veer organiseren. Hiervoor is geen structureel budget beschikbaar. Zowel voor 2005 als voor 2006 zullen de kosten eenmalig gedekt worden uit het budget Onvoorziene uitgaven van het project Tegengaan sociaal isolement en ondersteuning vrijwilligerswerk.

 

Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)

·         De vacaturebank brengt vraag naar en aanbod van vrijwilligers bij elkaar. Voor 2006 tenminste 150 matches tot stand brengen.

·         Tenminste 30 accountgesprekken voeren met vrijwilligersorganisaties en/of profitorganisaties.

 

Meetbare resultaten.

o        Totaal aantal vacatures

o        Totaal aantal potentiële vrijwilligers

o        Aantal tot stand gebrachte matches

o        Aantal accountgesprekken

 

 

Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige randvoorwaarden)

In het jaarverslag van de BWD  wordt verslag gedaan van het gebruik van en de tevredenheid met het aangeboden dienstverleningspakket van BVW en wordt inzichtelijk gemaakt in welke mate de gegeven adviezen en ondersteuning hebben bijgedragen aan de beoogde resultaten.

Naast het inhoudelijk verslag worden ook de genoemde meetbare resultaten over 2006 gepresenteerd.

 

Beschikbaar budget in 2006

€ 98.142

€ 15.000 sportloket

Budget benodigd t.b.v. uitreiking Pluim en Veer 2005 en 2006  (uit Onvoorziene uitgaven van het project Tegengaan sociaal isolement en ondersteuning vrijwilligerswerk)

 

 

Aanbod BWD

De vraag voor 2006 is vrijwel gelijk aan die van 2005, terwijl ca. eenderde van het beschikbare bedrag is weggevallen. In het overleg tot nu toe is aangegeven dat daarover nog nader overleg binnen de gemeente gevoerd zal moeten worden.

Binnen de BWD wordt momenteel een discussie gevoerd over de ontwikkeling van het vrijwilligerswerk in Delft tot 2008 en de rol en positie van het Bureau Vrijwilligerswerk hierin. Voorgesteld wordt om de uitkomst van die interne discussie te bespreken met de gemeente om te zien in hoeverre die uitkomst parallel loopt met de visie van de gemeente op dit punt en, mocht dat zo zijn, om te bezien of daarvoor middelen beschikbaar zijn dan wel kunnen komen.

 

De BWD gaat ervan uit dat de gemeente in 2006 in ieder geval belang stelt in de producten werving en bemiddeling (Marktplaats), informatie en advies, sportloket en activiteiten op het gebied van stimulering van maatschappelijk betrokken ondernemen.

Het onderdeel maatschappelijke stages is hierin (nog) niet opgenomen. Aangekondigd is dat daarover gesproken zal worden binnen het deeloverleg Jeugd & Brede School.

Over het product Pluim & Veer is afgesproken dat de kosten ten laste komen van andere budgetten.

In afwachting van het nadere overleg staat hieronder een voorlopige productbegroting, gebaseerd op inkrimping van de personeelsformatie.

 

 

Productbegroting

personeel                                           75.819

overhead                                            29.825

huisvesting                                         37.183

activiteiten / evenementen                  9.000

totaal                                              151.827

 

 

Afspraak

Vanuit de gemeente is € 30.000 toegevoegd aan het beschikbare budget voor 2006. Dit betekent dat de productbegroting van de BWD nog € 8.685 hoger is dan beschikbaar bedrag. BWD zal binnen de begroting ruimte zoeken om dit verschil te overbruggen. De gevolgen voor het product c.q. een van de producten van Bureau Vrijwilligerswerk zullen worden besproken in het betreffende overleg met de gemeente.

Toe te kennen subsidie voor Bureau Vrijwilligerswerk: € 143.142.
Productafspraken BWD 2006

16. Verenigingsondersteuning sport

 

Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?

De vraag aan de BWD is om in 2006 verenigingsondersteuning aan te bieden conform de werkzaamheden zoals beschreven in de door beide partijen ondertekende offerte voor het jaar 2004 en de afspraken die zijn gemaakt in 2005 (zie bijlage). Hierbij wordt net als in 2005 het onderdeel sportloket opgenomen in de vraag aan de BWD middels de format voor het Bureau Vrijwilligerswerk. De vraag beperkt zich dus tot het gedeelte van de inzet van een verenigingsondersteuner voor (bruto) 18 uur (A) per week (=netto 12 uur) + extra ondersteunende (B) uren zoals beschreven in de afspraken voor 2005.

 

Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk

De doelgroep van de verenigingsondersteuner zijn de Delftse sportverenigingen.

 

 

Wat is het beoogde doel

Het doel van de verenigingsondersteuner is om de Delftse sportverenigingen te ondersteunen. Vooralsnog gaat de hoogste prioriteit uit naar het stimuleren en ondersteunen van een actief jeugd- en jongerenbeleid binnen de Delftse sportverenigingen.

 

 

Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)

De werkzaamheden en resultaten van 2005 gelden als richtlijn voor de afspraken van 2006. Op basis van de evaluatie en de signalen vanuit de Delftse sportraad en het werkteam Beleid kunnen de werkzaamheden, resultaten en de prioriteitenlijst voor het einde van 2005 en na overleg met de BWD worden aangepast.

 

 

Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige randvoorwaarden)

-          in de halfjaarrapportage van de BWD vindt een tussen evaluatie plaats in de vorm van een overleg waarvan verslag wordt opgemaakt;

-          conform de procedure voor de productafspraken wordt een evaluatieverslag aangeleverd, met daarin een inhoudelijk verslag en een beschrijving van de mate waarin de beoogde resultaten en doelstellingen voor het jaar 2006 zijn behaald.

 

 

Beschikbaar budget in 2006

€ 46.310

 

Aanbod BWD

Conform

 

Productbegroting

personeel                                           25.750

overhead                                            11.484

huisvesting                                         14.317

activiteiten / werkbudget                    1.000                

totaal                                                52.551

 

Afgspraak

Akkoord.

Toe te kennen subsidie voor verenigingsondersteuning: € 52.551.
Productafspraken BWD 2006

17. Vrouw Kind Centrum

 

Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?

 

De groep van vrouwen die niet zelfstandig haar weg vindt binnen de Delftse samenleving wordt kleiner, maar heeft meer mogelijkheden en steun nodig om op weg te gaan.

Het betreft in hoofdzaak vrouwen met weinig opleiding en een laag inkomen, maar ook vrouwen met een (hoge) opleiding die door omstandigheden beperkt zijn in hun mogelijkheden (één-ouder-gezin / vrouwen met jonge kinderen / WAO / gebrekkige taalkennis)

 

 

Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk

 

In het Vrouw Kind Centrum zijn alle vrouwen van Delft welkom.

De activiteiten van het VKC richten zich in het bijzonder op het bereiken van vrouwen die weinig contacten hebben buiten de directe huiselijke kring en niet of nauwelijks deelnemen aan de samenleving. Het is de bedoeling om deze vrouwen in contact te brengen met vrouwen die wél contacten hebben. Daarvoor zijn vrouwen uit alle geledingen van de Delftse samenleving nodig.

 

 

Wat is het beoogde doel

 

Als gewenste resultaten zijn gedefinieerd:

·         Het doorbreken van sociaal isolement en het faciliteren van contacten tussen vrouwen met een verschillende culturele achtergrond en ervaring.

·         Allochtone vrouwen die weinig contacten hebben buiten de directe huiselijke kring krijgen een grotere taalvaardigheid en durven zich meer te uiten.

·         Vrouwen doen kennis op over de Delftse samenleving en over hun mogelijkheden in de samenleving.

·         Vrouwen ontdekken hun eigen potentie, kunnen die verder ontwikkelen en vervolgens inzetten.

·         Er zijn netwerken ontstaan, zodat vrouwen elkaar onderling kunnen steunen.

 

 

Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)

 

  • Aantal vrouwen dat deelneemt aan activiteiten binnen het VKC (nulmeting over het jaar 2006)
  • Periodiek tevredenheidsonderzoek onder deelneemsters aan VKC activiteiten
  • Kwalitatief onderzoek naar het behalen van de gewenste resultaten door middel van evaluaties en/of groepsgesprekken.

 

 

Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige randvoorwaarden)

 

  • Er is een goed functionerende Programmaraad voor het Vrouw Kind Centrum
  • De BWD is verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding van het VKC en de coördinatie en afstemming van de activiteiten. Daartoe wordt 18 uur vrouwenopbouwwerk ingezet.
  • De Programmaraad draagt zorg voor een gedifferentieerd aanbod van activiteiten op het gebied van ontmoeting, vorming, voorlichting, gezondheid en activering. Daarbij is specifieke aandacht voor kennismaking tussen vrouwen met een verschillende culturele achtergrond.
  • Er wordt een actief wervingsbeleid gevoerd ten aanzien van de inzet van vrijwilligsters voor het uitvoeren van de activiteiten.
  • Er wordt een actief PR beleid gevoerd voor de activiteiten in het VKC.
  • Er ontstaat een  netwerk van professionals die een bijdrage kunnen leveren aan het verder ontwikkelen van de activiteiten.
  • Er vindt een goede afstemming plaats tussen het VKC en de activiteiten in De Vleugel.
  • Er vindt een goede afstemming plaats tussen de activiteiten in het VKC en de werkzaamheden van de Bezoekvrouwen.

 

 

Beschikbaar budget in 2006

€ 93.437

 

 

Aanbod BWD

Over de verdere ontwikkeling van het Vrouw Kind Centrum zal in 2006 nog overleg nodig zijn. Vooralsnog gaat de BWD uit van de kostenopstelling in de VKC-nota die als bijlage bij de VKC-beschikking voor 2005 is gevoegd. Daarin is een deel van de activiteitenkosten geoormerkt voor activiteiten op het gebied van gezondheid resp. werk en inkomen.

In 2006 zal onder meer gesproken moeten worden over de hoeveelheid uren voor coördinatie, over de relatie met de verschillende belangengroepen over de K van VKC.

Overigens conform.

 

Productbegroting

personeel                                            26.750

overhead                                             11.137

huisvesting                                          13.518

activiteiten                                         41.864

totaal                                                 93.269

 

 

Afspraak

Akkoord.

Toe te kennen subsidie voor Vrouw Kind Centrum: € 93.269.


Productafspraken BWD 2006

18. Migrantenopbouwwerk

 

Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?

De migrantenopbouwwerker biedt inhoudelijke en organisatorische ondersteuning aan Delftse zelforganisaties die een rol spelen op het gebied van integratie (zoals beschreven in de nota zelforganisaties).  

 

Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk

Zelforganisaties en hun achterban.

 

Wat is het beoogde doel

zelforganisaties

  • hebben een rol op het gebied van integratie van hun achterban
  • zijn in staat om bestuurlijk te functioneren
  • weten hoe ze leden werven
  • organiseren activiteiten die aansluiten bij de behoefte van de achterban.
  • organiseren activiteiten die een bijdrage leveren aan kennismaking van mensen uit verschillende culturen.
  • vergroten democratische verhoudingen  (o.a. meer vrouwen in bestuursposities).

 

Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)

Door ondersteuning, begeleiding en facilitering: 

  • hebben zelforganisaties gemengde besturen
  • organiseren zelforganisaties minimaal 1 keer per maand integratiegerichte activiteiten

 

 

Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige randvoorwaarden)

 

o         Ter voorbereiding van het productenboek 2006 wordt er in 2005 een werkplan opgesteld waarin de ondersteuning aan de zelforganisaties staat omschreven

o         Samenwerking en regelmatige interne en externe inhoudelijke afstemming met andere doelgroepen / deskundigen, (evt) instanties, beleidsvelden, programma’s, projecten, initiatieven en/of activiteiten.

o         (Regelmatig) informatie-uitwisseling tussen beleidsmedewerker gemeente, ondersteuner WMC en migrantenopbouwwerker

 

 

Beschikbaar budget in 2006

€ 55.761

 

Aanbod BWD

Conform

 

Productbegroting

personeel                                           29.722

overhead                                            11.494

huisvesting                                         13.418

activiteiten / werkbudget                     1.500

totaal                                                56.134

 

Afspraak

Akkoord. Toe te kennen subsidie voor migrantenopbouwwerk: € 56.134.
Productafspraken BWD 2006

19. Ondersteuning Werkgroep Migranten Communicatie

 

Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?

Ondersteuning Werkgroep Migranten Communicatie als platform op de volgende functies: communicatie/informatieplatform, netwerk en advies

 

Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk

De werkgroep migranten communicatie bestaat uit bestuursleden van erkende zelforganisaties. Vertegenwoordigers van Delftse organisaties kunnen op uitnodiging deelnemen. De doelgroep bestaat uit de zelforganisaties en hun achterban

 

Wat is het beoogde doel

het WMC functioneert als:

o         Informatieverstrekker van, naar en tussen zelforganisaties

o         informatieverstrekker van en naar maatschappelijke instellingen, klantenpanels (zoals werk & inkomen) en gemeente

o         organisator van netwerken

o         signaleringsfunctie vanuit zelforganisaties op het gebied van beleid en beleidsuitvoering

o         adviesfunctie ten aanzien van gemeentelijk integratiebeleid

 

Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)

Ondersteuning / faciliteren van:

o         Jaarlijks maximaal 6 reguliere bijeenkomsten

o         Optimale en wederzijdse informatieverstrekking tussen, naar en van zelforganisaties, meetbaar aan ingebrachte agendapunten.

o         Deelname van alle erkende zelforganisaties

o         Heterogene samenstelling van de werkgroep / toename deelname vrouwen

 

 

 

Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige randvoorwaarden)

 

  • Ter voorbereiding van het productenboek 2006 wordt er in 2005 een werkplan opgesteld waarin de ondersteuning aan de WMC staat omschreven

o         Samenwerking en regelmatige interne en externe inhoudelijke afstemming met andere collega’s en doelgroepen, (evt) instanties, beleidsvelden, programma’s, projecten, initiatieven en/of activiteiten

o         Regelmatig informatie-uitwisseling tussen beleidsmedewerker gemeente,  migrantenopbouwwerker en ondersteuner WMC

 

 

Beschikbaar budget in 2006

€ 23.587

 

 

Aanbod BWD

Over de ondersteuning van de WMC zijn nog gesprekken gaande. Na inventarisatie van de wensen van de WMC zelf maken gemeente en BWD afspraken over wie wat levert. Daarbij gaat de BWD ervan uit dat het bij de inbreng van de BWD gaat om ondersteuning (opbouwwerkfunctie) en niet om facilitering (secretariaat).

Verwacht wordt dat vóór het begin van 2006 duidelijkheid zal bestaan over de inzet. Vooralsnog wordt uitgegaan van eenzelfde personele inzet als in 2005.

 

 

Productbegroting

personeel                                           11.889

overhead                                             5.104

huisvesting                                          5.958

activiteiten / werkbudget                       pm

totaal                                                22.951

 

 

Afspraak

Akkoord.

Toe te kennen subsidie voor ondersteuning WMC: € 22.951.
Productafspraken BWD 2006

20. Bezoekvrouwen

 

Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?

Een deel van de allochtone vrouwen (zowel oud- als nieuwkomers) weet niet of nauwelijks de weg in de Delftse samenleving, spreekt en verstaat weinig Nederlands en heeft geen sociaal netwerk. Veel van deze vrouwen verkeren in een sociaal isolement. Vanuit het project Bezoekvrouwen worden deze vrouwen thuis bezocht. Vanuit de eigen taalachtergrond wordt een luisterend oor geboden, problemen geïnventariseerd en behoeften en wensen in kaart gebracht.

 

 

Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk

Allochtone vrouwen die in een sociaal isolement verkeren.

 

Wat is het beoogde doel

  • De betrokken vrouwen zijn in staat de eigen leefsituatie te verbeteren.
  • De vrouwen uit de doelgroep weten de weg naar Delftse instanties en nemen deel aan activiteiten, o.m. in het VrouwKind Centrum.
  • (Delftse) zelforganisaties en professionele organisaties zijn op de hoogte van de door de vrouwen gewenste activiteiten en nemen deze op in hun reguliere activiteitenaanbod.

 

Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)

  • Uitvoeren van minimaal 230 huisbezoeken.
  • Registratie culturele achtergrond van de bezochte vrouwen
  • Registratie aantal huisbezoeken
  • Registratie aantal doorverwijzingen
  • Registratie aantal activiteiten en deelnemers daaraan

 

Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige randvoorwaarden)

  • Er is samenwerking en afstemming  met andere projecten, initiatieven en/of activiteiten, zoals met name het project D’ruit en het Vrouw Kind Centrum.
  • In 2006 moeten in overleg met de gemeente de Bezoekvrouwen en CPO worden samengevoegd.
  • Er worden activiteiten ontwikkeld en uitgevoerd waaraan vanuit de doelgroep behoefte bestaat, indien deze activiteiten niet door andere Delftse organisaties worden aangeboden.
  • Ontwikkelen en uitvoeren van activiteiten voor vrouwen die uitsluitend activiteiten kunnen bijwonen in een manvrije omgeving. Het betreft voorlichtingsbijeenkomsten, het inloopspreekuur en ontmoetingsactiviteiten zoals naailes en aerobics.

 

 

Beschikbaar budget in 2006

€ 72.028

 

 

Aanbod BWD

Het aantal huisbezoeken kan niet worden gegarandeerd, vanwege de wankele status van de ID’ers die deze taken uitvoeren. Mochten een of meer bezoekvrouwen uitstromen uit de ID-regeling zal dat meteen een effect hebben op de prestaties. De BWD moet actief meewerken aan de mogelijkheid van uitstroom naar reguliere arbeid.

Over de voorgenomen samenvoeging van CPO en bezoekvrouwen zullen goede afspraken moeten worden gemaakt. Daarbij kunnen wellicht ook functies binnen het vluchtelingenwerk worden betrokken.

Overigens conform.

 

 

Productbegroting

personeel                                           34.333

personeel ID                                       91.575   

baten - subsidie ID                            - 86.580

overhead                                            13.934

huisvesting                                         16.266

activiteiten                                          2.500

totaal                                                72.028

 

 

Afspraak

Akkoord.

Toe te kennen subsidie voor bezoekvrouwen: € 72.028.
Productafspraken BWD 2006

21. Conversatiegroepen en thuislessen

 

Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?

Er zijn een aantal allochtonen in Delft (m.n. ouderen) die nog wel taal willen leren, maar die niet kunnen voldoen aan de eisen zoals gesteld in de oudkomersregeling. (minimaal 3 dagdelen per week en binnen max. anderhalf jaar taalniveau 1 niveau omhoog).

Ook is er een groep “plafondleerders” die via ATOR of Mondriaan niet verder meer komt, maar toch nog conversatie Nederlands wil doen.

Het gaat om aanvullend taalonderwijs ten opzichte van het reguliere aanbod.

 

 

Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk

  1. Oudere allochtonen (vanaf 65 jaar) die vrijgesteld zijn van het Inburgeringsexamen,
  2. Jongere allochtonen die bij andere instituten zoals ATOR en Mondriaan al taal geleerd hebben, maar daar niet meer verder kunnen (plafondleerders).

 

 

Wat is het beoogde doel

De conversatielessen hebben als doel het bevorderen van de taalvaardigheid van de deelnemers, zodat de integratie in en de kennis van de Nederlandse samenleving wordt verbeterd.

 

 

Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)

  • 10 groepen van ca. 10 deelnemers (eenmaal per week 2 uur)
  • 20 deelnemers die thuislessen ontvangen

 

 

Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige randvoorwaarden)

  • Het onderscheid tussen conversatielessen en het regulier taalaanbod in het kader van de uitvoering van de nieuwe WIN moet duidelijk zijn;
  • De vrijwilliger die taallessen geeft gebruikt een lesmethode die is afgestemd op de groep;
  • Er moet continuïteit in de lessen zitten;
  • De lessen vinden plaats in verschillende buurthuizen;
  • Meetmomenten 1x per kwartaal:
  • aantal deelnemers
  • lesuitval
  • groepsgrootte
  • aantal deelnemers dat vanuit regulier onderwijs komt
  • aantal mensen dat wordt doorverwezen naar reguliere taalcursussen

 

 

Beschikbaar budget in 2006

Vanuit de programmabegroting is een bedrag beschikbaar voor conversatielessen. Hiervan wordt € 48.210 beschikbaar gesteld voor conversatiegroepen en thuislessen via de BWD.

 

 

Aanbod BWD

Ondanks het feit dat de gemeente voor 2005 geen budget beschikbaar heeft gesteld voor dit product heeft de BWD de voortgang van deze conversatielessen uit de reserves gefinancierd. Dit omdat de noodzaak onverkort werd aangetoond, met name omdat het reguliere aanbod van Mondriaan en Ator niet voorziet in alle behoeften. Bij het besluit dit product te blijven aanbieden is uitgegaan van de mogelijkheid dat externe financiering in 2006 weer beschikbaar zou komen, onder meer uit gemeentelijke middelen.

De in het format vermelde doelgroep kan worden aangevuld met

1. laag of niet geschoolde jongere allochtonen, voor wie de drempel van het reguliere aanbod nog te hoog is, die vrijgesteld zijn van het inburgeringsexamen (Nederlandse nationaliteit);

2. cursisten die door ziekte of handicap te vaak uitvallen binnen het reguliere aanbod en daar dus moeten vertrekken;

3. allochtonen die het staatsexamen hebben behaald of de Nederlandse nationaliteit bezitten maar die in hun omgeving weinig aanspraak hebben en daardoor hun behaalde niveau dreigen te verliezen;

4. cursisten die het tempo binnen het reguliere aanbod niet kunnen bijhouden en dreigen af te haken. Zij krijgen binnen deze lessen extra steun en aandacht.

Ook vanuit Activering & Inburgering worden cliënten doorverwezen naar de conversatielessen van de BWD.

 

In november 2005 hebben 76 cursisten groepsles en 10 cursisten thuisles.

De conversatiegroepen (1 mannengroep, 1 gemengde groep en 8 vrouwengroepen) hebben 1x in de week 2 uur les, gedurende 42 weken per jaar.

Voor de groepslessen zijn 10 vrijwilligers actief en voor de thuislessen ook 10, dus 20 in totaal.

In november is er een wachtlijst van 30 personen voor de groepslessen en 10 voor de thuislessen.

De huidige cursisten en de mensen op de wachtlijst zijn allemaal mensen die nergens anders terecht kunnen. Het betreft vooral plafondleerders van Mondriaan en Ator, ouderen (70+) en oudere analfabete vrouwen.

 

Voor de coördinatie is een medewerkster actief met een aanstelling van 17 uur per week. Gezien de hoeveelheid werk zou dit moeten worden uitgebreid naar 25. In de  onderstaande productbegroting wordt nog uitgegaan van de huidige aanstelling.

 

 

Productbegroting

personeel                                           24.319

overhead                                             9.870

huisvesting                                         11.521

activiteiten / werkbudget                    2.500

totaal                                               48.210

 

 

Afspraak

Wat betreft de door de BWD voorgestelde aanvulling van de doelgroep wordt de eerste groep geschrapt omdat deze jongeren via het RMC toegeleid moeten worden naar andere instrumenten zodat zij een startkwalificatie kunnen behalen. De derde benoemde groep wordt geschrapt omdat zij juist andere dingen, b.v. vrijwilligerswerk, moeten doen om hun taalvaardigheid op peil te houden. Wat betreft de laatste groep wordt afgesproken dat de BWD daarin terughoudend zal zijn omdat het de primaire taak is van het reguliere onderwijs om deze cursisten extra ondersteuning te bieden.

Over het aantal uren coördinatie volgt in het begin van 2006 nader overleg.

Toe te kennen subsidie voor conversatiegroepen en thuislessen: € 48.210.
Productafspraken BWD 2006

22. D’ruit

 

Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?

Het project D’ruit is vanaf mei 2005 opgenomen binnen het Meldpunt Bezorgd.

 

 

Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk

Op basis van onderzoek wordt aangenomen dat ongeveer 6% van de bevolking sociaal geïsoleerd is (uitgaande van een belevingsdefinitie)

De kenmerken van de doelgroep zijn: overwegend ouderen, éénpersoonshuishoudens, WAO/bijstand, vrouw. (Zie evaluatie 2001 – 2004)

 

 

Wat is het beoogde doel

De doelstellingen van het project D’ruit zijn:

  • Mensen die dat op eigen kracht niet kunnen, weer deel te laten uitmaken van hun omgeving; bestrijding van sociaal isolement.
  • Ontwikkelen van een methodiek om sociaal geïsoleerden te bereiken
  • Inzicht verschaffen in de omvang en definitie van sociaal isolement
  • Ontwikkelen van een netwerk op wijkniveau en waar mogelijk aansluiten bij bestaande netwerken
  • Bundeling van signalen en activiteiten, opsporen van hiaten en belemmeringen op wijkniveau

 

 

Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)

In de periode 2001 – 2004 zijn totaal 156 aanmeldingen geweest. Hiervan zijn er in deze periode inmiddels 101 afgesloten. In totaal zijn in deze periode 32 vrijwilligers ingezet, afkomstig van verschillende Delftse en regionale vrijwilligersorganisaties.

 

In 2006 zal gericht worden onderzocht:

  • Hoe de case-load kan worden uitgebreid (o.a. door grotere bekendheid van D’ruit).
  • Hoe daarbij  (in overleg met Bureau Informele Zorg) meer vrijwilligers kunnen worden ingezet vanuit de vrijwilligersorganisaties zoals o.a. de kerken, het Stadsdiaconaat, Humanitas, de Zonnebloem en het Buddynetwerk
  • Hoe de samenwerking met de SOD kan worden benut ten behoeve van de ouderen in de doelgroep.

 

 

Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige randvoorwaarden)

  • De BWD levert een jaarlijkse evaluatie aan de gemeente, welke onderdeel is van de afspraken over de verantwoording tussen gemeente en BWD.

 

 

Beschikbaar budget in 2006

€ 110.000 financiering vanuit 2e tranche EZH gelden (2005 – 2008)

 

 

Aanbod BWD

Over de voortgang van dit project is nog overleg gaande. 

 

 

Productbegroting

personeel                                            80.417

overhead                                             35.886

totaal                                               116.303

 

 

Afspraak

Akkoord.

Toe te kennen subsidie voor D’ruit: € 116.303.
Productafspraken BWD 2006

23. Innovatie/strategieontwikkeling

 

Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?

Het is belangrijk dat de BWD innovatie en strategieontwikkeling als een expliciete taak/rol op zich neemt. Hierin passen dan de rol een actieve bijdrage te leveren aan beleidsvormings- en bijstellingsprocessen, actieve deelname aan het partneroverleg wijkaanpak en voorbereidend strategisch overleg tussen de sector Leefbaarheid en de BWD.

 

Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk

 

 

Wat is het beoogde doel

 

 

Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)

 

 

Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige randvoorwaarden)

 

 

Beschikbaar budget in 2006

 

 

Aanbod BWD

BWD wil hier in overleg nadere invulling aan geven. Het betreft een uitvloeisel van de afspraken over de rolverdeling tussen gemeente en BWD die in december 2004 zijn vastgelegd in een uitspraak van de gemeenteraad. De komst van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, de nieuwe Wet Inburgering Nieuwkomers, de samenhang tussen wonen, zorg en welzijn, andere ontwikkelingen in de samenleving, zoals radicalisering nopen de BWD tot strategieontwikkeling, productinnovatie en een bijdrage aan de beleidsontwikkeling.

Onderstaande productbegroting gaat voor 2006 uit van 1 fte. Over de verdeling van die formatieplaats tussen centraal en decentraal zijn nog geen besluiten genomen.

 

 

Productbegroting

personeel                                             52.277

overhead                                              22.547

totaal                                                  74.824

 

 

Afspraak

De gemeente stelt hiervoor geen budget beschikbaar. BWD betreurt dit, omdat het toekennen van budget voor dit “product” een logisch vervolg zou zijn op de gamaakte afspraken over de rolverdeling tussen gemeente en BWD (gemeenteraad, december 2004).

Gemeente wil begin 2006 de mogelijkheden onderzoeken van subsidiëring van innovatie en strategieontwikkeling binnen de BWD in de naaste toekomst.