Delft, 30 november 2005
Aan het college van burgemeester en wethouders
t.a.v. de heer J.P. van den Berg
Hoofd sector leefbaarheid
Postbus 340
2600 AH Delft
Hierbij ontvangt u de afspraken over de door Breed Welzijn
Delft aan de gemeente Delft te leveren producten in het jaar 2006. Over de
inhoud en financiering van deze producten is vandaag overeenstemming bereikt in
het accountoverleg tussen uw ambtenaren en het management van Breed Welzijn
Delft.
Over de verschillende formats in dit productenboek is in de
afgelopen maanden overleg gevoerd tussen accountbeheerders van de gemeente en
managers van de BWD. Per product is vervolgens een begroting toegevoegd.
De productbegroting ziet er op sommige punten anders uit dan
in de productafspraken voor 2005. Het betreft met name de calculatie van de
overheadkosten. Daarin zijn de volgende kostensoorten opgenomen: medewerkers
Centraal Bureau, incl. management, secretariaat, financiële afdeling,
personeelszaken, etc.; huisvestingskosten Centraal Bureau, incl. ICT,
telecommunicatie en de organisatiekosten van de hele organisatie.
Deze overheadkosten zijn naar de producten toegerekend op
basis van de formatie van de reguliere personeelskosten die aan het product
kunnen worden toegerekend. Als voor de voorbereiding en uitvoering van een
product 10% van de personeelsformatie van het primair proces, dus excl.
overhead, benodigd is, dan is 10% van de overheadkosten ten laste gebracht van
dit product.
Voor de goede orde meld ik u hierbij dat de overheadkosten
23 % bedragen van de BWD-begroting.
De huisvestingskosten van het Bureau Vrijwilligerswerk en de
activiteiten in het pand Buitengewoon zijn ten laste gebracht van de
activiteiten in die panden.
De activiteitenkosten zijn de werkelijk aan de betreffende
activiteiten toegerekende budgetten.
Wij zijn u erkentelijk voor de wijze waarop deze afspraken
tot stand zijn gekomen. Bestuur, management en medewerkers van de BWD
vertrouwen erop dat deze afspraken een goede basis vormen voor ons werk in 2006
ten behoeve van de inwoners van de stad Delft.
Met vriendelijke groet,
1. Sociaal cultureel werk
4
2. Wijkinformatiepunten
6
3. Wijkopbouwwerk
8
4. Beheer welzijnsaccommodaties 11
5. Bijdrage samenstellen Programma’s van eisen 13
6. Tiener- en jongerenwerk 15
7. Vliegende brigade 19
8. Task force 20
9. Oud & Nieuw 22
10. Jongerenparticipatie 24
11. Deelname aan Regionaal Meld- en Coördinatiepunt 25
12. Technika 10 26
13. Zomerschool 29
14. Speelbal Poptahof 31
15. Bureau Vrijwilligerswerk 33
16. Verenigingsondersteuning sport 36
17. Vrouw Kind Centrum 37
18. Migrantenopbouwwerk 39
19. Ondersteuning Werkgroep Migrantencommunicatie 40
20. Bezoekvrouwen 42
21. Conversatiegroepen en thuislessen 44
22. D’ruit 46
23. Innovatie/strategieontwikkeling 48
Wat
is het probleem, de vraag, de aanleiding?
|
Er zijn in Delft 14 wijkaccommodaties/buurthuizen in 7 wijken
die beschikbaar zijn voor activiteiten van, voor en door buurtbewoners.
Het sociaal cultureel werk heeft in bovenstaande zaken een
centrale rol. De inzet van sociaal cultureel werk in de wijken volgens
de volgende afspraak: Vrijenban 16 uur Wippolder 16 uur Hof van Delft/Voordijkshoorn 32 uur Voorhof 32 uur Buitenhof 16 uur Tanthof 16 uur |
|
Bepaal
de doelgroep zo exact mogelijk
|
Wijkbewoners Vrijwilligers |
Wat
is het beoogde doel
|
Met een specifiek activiteiten aanbod levert het sociaal
cultureel werk in samenwerking met de bewoners en de overige disciplines in
de wijken een bijdrage in het verbeteren en op orde houden van de
leefbaarheid. Dit komt onder meer tot uitdrukking in de volgende zaken: q
Daar waar de BWD de verantwoordelijkheid voor de
accommodatie overneemt worden de programmaraden ondersteund. q
Het ontwikkelen van activiteiten, welke aansluiten
bij de resultaten van de signaal functie van het opbouwwerk. q
De activiteiten dragen bij aan de ontmoeting van
mensen met een verschillende culturele achtergrond en van verschillende
leeftijden. q
Zorg voor voldoende vrijwilligers waardoor de
activiteiten gedragen en mede gerealiseerd worden. q
Het ondersteunen van de vrijwilligers, welke zich
bezighouden met kinderactiviteiten in de wijken. Bijvoorbeeld de
kinderactieraden. |
Wat
zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken,
kengetallen)
|
Output afspraken, kwalitatief: q
Inzicht in de activiteiten, welke zijn aangeboden
in het kader van de hiervoor geformuleerde doelen. Output afspraken en kengetallen, kwantitatief: q
Inzicht in het aantal actieve vrijwilligers per
accommodatie. q
Inzicht in het aantal activiteiten tijdens de
openstelling. q
Inzicht in het aantal bezoekers tijdens de
verschillende activiteiten. |
Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit
voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige
randvoorwaarden) |
Inzet gekwalificeerde krachten, welke samenwerken met
andere professionals in de wijk. De looptijd van activiteiten wordt getoetst
aan de beoogde doelen en besproken en geëvalueerd binnen de afgesproken
overleg structuur BWD – gemeente. Binnen deze afspraken zijn ook de
meetmomenten opgenomen. Als
meetinstrument wordt het registratiesysteem van de BWD ingezet. |
Beschikbaar
budget in 2006
|
€ 224.233. |
personeel
189.929
overhead 70.217
activiteiten -
buurthuis
pm
huisvesting 5.960*
totaal 266.106
*verschil tussen
begrote huisvestingskosten accommodaties en begrote exploitatiesubsidies
In de productbegroting wordt het bedrag voor huisvesting
geschrapt. Dit punt wordt meegenomen in de afgesproken evaluatie van de
exploitatiesubsidies in mei 2006.
Overigens akkoord.
Toe te kennen subsidie voor sociaal cultureel werk: €
260.146.
Productafspraken BWD 2006
2. Wijkinformatiepunten
Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?
|
In elke wijk komt een wijkinformatiepunt, gesitueerd in
een wijkcentrum. Met als doel: -
Stimuleren van gebruik van internet en PC. |
Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk
|
Stimuleren van gebruik van Internet en PC: Mensen met een achterstand op het gebied van Internet en
computergebruik. In deze categorie komen in eerste instantie naar voren de
doelgroepen: Ouderen, Jongeren, Allochtonen en bijstand- en
uitkeringsgerechtigden. |
Wat is het beoogde doel
|
Stimuleren
van gebruik van Internet en PC
Doelstelling
is tweeledig, allereerst is de doelstelling buurt- en wijkbewoners bekend te
maken met de nieuwe communicatietechnologie en hen te ondersteunen bij het
gebruiken van ICT in het dagelijks bestaan. De doelgroepen die hierbij worden
herkend zijn de zogenaamde ‘niet IT-bezitters’; ouderen, jongeren,
allochtonen en bijstands- en uitkeringsgerechtigden. Daarnaast is de doelstelling om het wijkgerichte werken
optimaal te ondersteunen met behulp van nieuwe middelen zoals de Pc en
Internet. |
Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken,
kengetallen)
|
Stimuleren van gebruik van Internet en PC
Het streven is om voor 2006 de volgende aantallen
deelnemers op te leiden: Vleugel 96 deelnemers Delft
Noord 72 deelnemers Wippolder
72 deelnemers Deze
cursussen worden kostendekkend aangeboden.
|
|
Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit
voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige
randvoorwaarden) |
De
looptijd van de wijkinformatiepunten is acht jaar van 2003 tot 2011. Daarna
zal besloten moeten worden of verder moet worden gegaan met de
wijkinformatiepunten. Er
is subsidie verleend voor het jaar 2005. In de daarop volgende jaren zullen
de activiteiten worden meegenomen in het reguliere werk van de BWD. In eerste
instantie voor drie wijken: Wippolder, Vrijenban en de Voorhof. In de
toekomst Tanthof, Buitenhof en Hof van Delft/Voordijkshoorn. Het technische beheer van de wijkinformatiepunten ligt bij
de gemeente Delft. |
Beschikbaar budget in 2006
|
€ 14.290 |
Aanbod BWD
Conform.
kosten begeleiding vrijwilligers c.a. € 14.290.
Akkoord.
Toe te kennen subsidie voor wijkinformatiepunten: € 14.290.
Productafspraken BWD 2006
3. Wijkopbouwwerk
Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?
|
In het kader van de wijkaanpak is er behoefte aan het
voorzien in ondersteuning van bewoners in het nemen van initiatieven en
ondernemen van activiteiten gericht op het verbeteren van de leefbaarheid in
de wijken. De werkwijze van de wijkaanpak is gedetailleerd beschreven in de
handleiding voor de Delftse wijkaanpak (november 2003). In april 2004 is
hiervan een publieksversie verschenen.
|
Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk
|
Alle bewoners van Delft die actief zijn en willen worden
in het kader van het verbeteren van en het op orde houden van de leefbaarheid
in hun wijk |
Wat is het beoogde doel
|
Bewoners worden ondersteund in het identificeren en
formuleren van hun vragen, wensen, problemen en prioriteiten met betrekking
tot het verbeteren van en op orde houden van hun woon- en leefomgeving en in
het nemen van initiatieven tot en het leveren van een eigen bijdrage aan het
verbeteren en op orde houden van de leefbaarheid. Vanuit
de signalerende rol en de samenwerking met de overige disciplines van de BWD
draagt het opbouwwerk bij aan het verbeteren en op orde houden van de woon-
en leefomgeving van de bewoners. |
Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken,
kengetallen)
|
Wijkopbouwwerkers hebben in samenwerking met de
wijkcoördinatoren de volgende taken vervuld richting bewoners: -
bewoners ondersteund tijdens het wijkanalyseproces
en in het bepalen van de wijkagenda voor 2007 -
bewoners ondersteund in het nemen en uitwerken van
initiatieven met betrekking tot de thema’s van de wijkagenda, het bijdragen
aan het opstellen van het wijkprogramma 2007 en een bestedingsvoorstel voor
het wijkbudget -
bewoners ondersteund in het nemen van initiatieven
en oppakken van activiteiten in het kader van de uitvoering van het
wijkprogramma 2006 -
bewoners ondersteund in het opzetten en
functioneren van overlegvormen en samenwerkingsverbanden onder bewoners,
zoals werkgroepen, een bewonersplatform (klankbordgroep), e.d. -
bewoners geïnformeerd en gecommuniceerd met hen
over zaken met betrekking tot hun woon- en leefomgeving. Meer specifiek:
hebben zij zorggedragen voor het opzetten en ondersteunen van een groep
bewoners die de redactie verzorgen voor een wijkkrant en/of wijkwebsite -
initiatieven genomen tot het opbouwen en onderhouden
van contacten met bewoners en van sociale netwerken in de wijk -
initiatieven en activiteiten ondernomen gericht op
het stimuleren en organiseren van sociale zelfredzaamheid van bewoners in het
kader van de leefbaarheid Als wijkprofessional hebben de wijkopbouwwerkers de
volgende taken vervuld: -
op basis van de signalen van bewoners wordt
bijgedragen aan het wijkanalyseproces en wordt een goed zicht ontwikkeld op
de stand van zaken en ontwikkelingen op het gebied van de leefbaarheid in de
wijken -
een actieve rol gespeeld en bijdrage geleverd aan
het functioneren van het wijkcoördinatieteam en in het netwerk van
organisaties die een rol spelen op het gebied van de leefbaarheid in de wijk,
met als doel dat de organisaties met hun activiteiten beter inspelen op de
behoeften en wensen van bewoners -
in samenwerking met de overige disciplines in de
eigen organisatie een bijdrage geleverd aan het inspelen op behoeften en
wensen. |
Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit
voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige
randvoorwaarden) |
De BWD doet op 2 momenten in het jaar verslag van de
activiteiten en de voortgang van het wijkopbouwwerk op wijkniveau. Daarbij
worden ook de ontwikkelingen in de wijken in kaart gebracht en wordt er een
visie gegeven op wat er zich afspeelt in de wijken en wat dit mogelijkerwijs
betekent voor de inzet van het wijkopbouwwerk en andere terreinen waarop de
BWD actief is. De BWD heeft voor het doen van dit verslag in 2005 een format
ontwikkeld. In het coördinatieoverleg van wijkopbouwwerkers,
wijkcoördinatoren, management van de BWD en hoofd wijkzaken van de gemeente
Delft vindt gezamenlijke strategieontwikkeling plaats en worden nadere
afspraken gemaakt over de invulling van de taken van de wijkopbouwwerkers en
wijkcoördinatoren en de afstemming van hun werkzaamheden. In de productafspraken van 2004 en 2005 heeft de BWD een
onderscheid gemaakt tussen bewonersondersteuning in het kader van de
wijkaanpak en overige samenlevingsopbouw. Afgesproken is voor 2005 de
urenverdeling van 2004 te continueren, d.w.z. dat 12 uur ingezet wordt t.b.v.
de wijkaanpak en 4 uur t.b.v. algemene samenlevingsopbouw. Op basis van de
rapportages in 2005 wordt voorgesteld het onderscheid in 2006 te laten vervallen.
De BWD heeft eerder (in 2002/2003) aangegeven dat zij
mogelijk naar een meer gedifferentieerde inzet van opbouwwerk in de wijken
toe zouden willen, d.w.z .dat afhankelijk van het specifieke karakter van de
wijk er in de ene wijk meer en in de andere wijk minder inzet van het
opbouwwerk voorzien zou kunnen worden (zie productafspraken 2003). Tot nu toe
is er onvoldoende inzicht geboden door de BWD op basis waarvan voorstellen
tot een dergelijke meer gedifferentieerde inzet gedaan kunnen worden. Voor 2006
wordt daarom wederom vastgehouden aan
een gelijke inzet in zes wijken van Delft (exclusief de Binnenstad).
Gestructureerd overleg is wenselijk om te bepalen welke mate van
gedifferentieerde inzet wenselijk is. Van belang is oog te hebben voor het volgende: Binnen de
wijken is er al wel sprake van gedifferentieerde inzet zonder dat hierover
nadrukkelijke afspraken zijn gemaakt. De ene buurt wordt vanwege de
specifieke aard van de problematiek meer aandacht gegeven dan de andere
buurt.Vanaf 2004 is er zo verhoudingsgewijs meer inzet van het opbouwwerk
geweest in het kader van beheeractiviteiten in de herstructureringswijk
Poptahof. Medio 2005 zijn er
aanvullenden afspraken gemaakt met de projectorganisatie Poptahof over
een aantal uren extra inzet van het opbouwwerk ten behoeve van het project
‘de ontwikkeling van het park’. Een grotere aandacht van het opbouwwerk in
Vrijenban lijkt vanaf 2005 ook aan de orde ten behoeve van het beheer in het
herstructureringsgebied Bomenwijk. |
Beschikbaar budget in 2006
|
€ 175.793 |
Aanbod BWD
In het kader van de stedelijke vernieuwing komt de noodzaak
van uitbreiding van de formatie opbouwwerk steeds duidelijker naar voren.
Gemeente en BWD hebben afspraken gemaakt over de benadering van
woningcorporaties met de vraag om in de financiering van het (extra) opbouwwerk
in de herstructureringswijken een rol te spelen.
Overigens conform.
Productbegroting
personeel
143.122
huisvesting pm
activiteiten 1.500
overhead 63.682
totaal
208.304
Akkoord.
Toe te kennen subsidie voor wijkopbouwwerk: € 208.304.
Productafspraken BWD 2006
4. Beheer welzijnsaccommodaties
Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?
|
Er zijn/komen in Delft vijf jongerenaccommodaties en acht
wijkaccommodaties en zes buurtgebouwen. Deze accommodaties moeten open en
dicht, schoongemaakt, bevoorraad en ‘geroosterd’ worden zodat ze ook gebruikt
worden. Kortom beheerd worden. Hiervoor zijn actieve vrijwilligers,
facilitaire medewerkers (professionals) en beheerders in een gesubsidieerde
baan onontbeerlijk. In 2006 moeten alle accommodaties beschikken over
voldoende beheer. |
Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk
|
Deelnemers aan activiteiten in de accommodaties. Begeleiders van de activiteiten. Vrijwilligers actief in de accommodaties. |
Wat is het beoogde doel
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Het overdragen van het beheer van alle accommodaties naar
de BWD, zodat optimaal gebruik van de accommodaties mogelijk is. Dit is/zal
gebeuren volgens onderstaand schema. Wanneer er wijzigingen komen in
onderstaand schema, vindt er tijdig overleg plaats tussen gemeente en BWD.
|
Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken,
kengetallen)
|
Openstelling per accommodatie: tussen 9.00 en 23.00 uur op
werkdagen en 9.00 en 24 uur in de weekenden in totaal 1700 uur per jaar. q
Inzicht in openingsuren. q
Inzicht in aantal actieve vrijwilligers betrokken
bij het beheer. |
Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit
voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige
randvoorwaarden) |
Stimuleren van vrijwilligers om medeverantwoordelijkheid
te dragen voor de openstelling en het gebruik van de accommodatie. Door inzetbaarheid op meerdere plaatsen continuïteit
realiseren. Openstelling past binnen wet en regelgeving. |
Beschikbaar budget in 2006
|
€ 842.000, hetgeen gefaseerd ter beschikking zal komen,
gerelateerd aan het feitelijk beheer van de gebouwen. Hierover zullen nadere
afspraken gemaakt worden. |
Aanbod BWD
De overdracht van accommodaties gaat conform schema. In
het afgelopen jaar zijn afspraken
gemaakt tussen BWD, gemeente en Combiwerk over de personele inzet in het beheer
van welzijnsaccommodaties en de financiering daarvan. Die afspraken zijn
opgenomen in de nota beheer van de gemeente. Op basis van die afspraken stellen
BWD en Combiwerk een overeenkomst op over de inzet van gesubsidieerde
medewerkers in het beheer met ingang van 2006.
Hierboven wordt aangegeven dat het beschikbare budget
gefaseerd ter beschikking zal komen, gerelateerd aan het feitelijke beheer van
de gebouwen. BWD wijst erop dat de personele invulling van het beheer sinds
jaren een verantwoordelijkheid van de BWD is geweest en ook in 2006 zal
blijven, ook al vallen beheer en exploitatie van enkele accommodaties nog onder
verantwoordelijkheid van een aparte stichting. Uitsluitend in de buurtgebouwen
Bomenwijk, Geerweg en Molshoop hebben in de afgelopen jaren geen
(assistent)-beheerders gewerkt. In alle andere accommodaties zijn deze functies
ingevuld via de BWD. Ook in de nota beheer is uitgegaan van een volledige invulling
van de afspraken met ingang van januari 2006.
Productbegroting
personeel
348.233
beheer accommodaties / ID 73.425
baten - subsidie ID - 69.420
overhead 119.309
beheer accommodaties / Combiwerk 370.453
totaal 842.000
Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?
|
Eind 1998 is door de gemeente een programma ingezet voor
nieuwbouw (en verbouw) van een aantal welzijnsaccommodaties. De gemeente is
verantwoordelijk voor het opstellen van Programma’s Van Eisen (PVE’s). De
gemeente heeft belang bij draagvlak onder de doelgroep (bezoekers
accommodatie) voor de wijze waarop de accommodatie wordt gerealiseerd. NB! Dit onderwerp moet in samenhang worden beschouwd met
het format betreffende het beheer en de exploitatie van de
welzijnsaccommodaties. |
Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk
|
Belanghebbende(n): q
Gemeente Delft q
BWD ((hoofd)huurder bij oplevering) Doelgroep accommodatie: q
Bezoekers, dus tieners, jongeren, ouderen, kortom
burgers van Delft |
Wat is het beoogde doel
|
De hieronder genoemde welzijnsaccommodaties voldoen bij
beëindiging van de bouwwerkzaamheden aan de eisen op het gebied van
Arbo-wetgeving, Veiligheid (sociaal en fysiek), Inrichting, Milieu, Horeca,
etc. Daartoe wordt in vergadering van de betreffende
projectgroep een PVE vastgesteld. De planning voor het gereedkomen van die
PVE’s is hieronder globaal aangegeven. q
Verbouw buurtaccommodatie ‘Fledderus’ tot
wijkaccommodaties Buitenhof, PVE gereed 1e kwartaal 2006. q
Bouw semi-permanent buurtgebouw Bomenwijk, PVE
gereed laatste kwartaal 2005, 1e kwartaal 2006. q
Bouw speeltuingebouw met beperkte buurtfunctie
Geerweg, PVE gereed laatste kwartaal 2005, 1e kwartaal 2006. |
Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken,
kengetallen)
|
De BWD levert een bijdrage aan een door de doelgroep
gedragen Programma Van Eisen. Zij
doet dit door (op basis van haar expertise van het werkveld / de wijk): q
De PVE’s te beoordelen, en indien nodig
aanpassingen voor te stellen. q
Sleutelfiguren te benaderen voor inbreng en/of
terugkoppeling van het PVE (indien nodig, te beoordelen door BWD, bijv. voor
draagvlak). |
Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit
voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige
randvoorwaarden) |
N.v.t. |
Beschikbaar budget in 2006
|
Geen, BWD stelt expertise ter beschikking binnen de
bestaande formatie. |
Aanbod BWD
Conform.
Akkoord.
Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?
|
Inzet tiener- en jongerenwerk in 2006.
|
Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk
|
Tieners van 12 t/m 15 jaar en jongeren van 16 t/m 23 jaar. |
Wat is het beoogde doel
|
Het bieden van een
programma-aanbod, waarin ontspannende, informatieve en educatieve elementen
verwerkt zijn, en outreachend gewerkt
wordt in de richting van de jongeren in de wijk. Outreachend werken vanuit de jongerencentra wordt mede gezien
als een preventief instrument bij het signaleren en voorkomen van
overlastgevende situaties. Er worden drie doelen bereikt: ·
er wordt een prettig
verblijfsklimaat geschapen in hun “eigen” centra ·
er treedt een
vermindering van overlast op voor de overige wijkbewoners ·
de eigen
verantwoordelijkheid en participatie van jongeren wordt gestimuleerd door het
vormen van activiteitencommissies. |
Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken,
kengetallen)
|
Openstelling
De openstelling van de jongerencentra worden vastgesteld
conform bijgaand rooster. Wijzigingen in de openstellingstijden worden door
de BWD aan de gemeente doorgegeven. Tevens wordt inzicht gegeven in de inzet
van jongerenwerkers in het outreachend werk. Programmering
In
de programmering dient aantoonbaar aandacht te worden besteed aan ·
gedrag (leefbaarheid in de wijken) ·
het vraagstuk van de jeugdwerkloosheid. Outreachend werken. Met het realiseren van het gebouwenbeheer van de
Jongerencentra dor Combiwerk zal er voor de jongerenwerkers meer gelegenheid
zijn de jongeren in de wijk op te zoeken. Voor 2006 zal er aldus meer
aandacht zijn voor het outreachend werken. Outreachend werken vanuit de
jongerencentra wordt mede gezien als een preventief instrument in het
signaleren en voorkomen van mogelijk overlastgevende situaties. Er wordt een
aansluiting gemaakt met de inzet van de “Vliegende Brigade”. Verbreding jongerencentra. In
2006 zal door BWD en gemeente gestreefd worden naar samenwerking met andere
organisaties zoals VAK en De Nieuwe Amateur, om vorm te geven aan culturele
activiteiten binnen de jongerencentra. De medewerking van deze organisaties
is daarbij onontbeerlijk. De gemeente zal deze organisaties ook actief
benaderen teneinde de gewenste samenwerking te bevorderen. Er
zullen door de BWD initiatieven worden ontplooid om samen met deze – en
andere – organisaties vorm te geven aan culturele activiteiten in de wijk,
waarbij inbreng van de jongeren zelf essentieel is. Tienerwerk en
brede school
In 2006 zal een relatie worden gelegd tussen het
Tienerwerk en de Brede Schoolactiviteiten gericht op de VMBO jeugd. Het
betreft De Wending/Grotius en De Vleugel/Stanislas en CLD. Uitbreiding tienerwerk
Er
zal een uitbreiding plaatsvinden van
het aantal uren tienerwerk in ’t Ooievaarsnest door een uitbreiding
met 1 avond in de week. De kosten hiervan zullen worden betaald vanuit het
budget Wijkzaken. |
Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit
voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige
randvoorwaarden) |
Belangrijke
randvoorwaarde is dat het tiener- en jongerenwerk onderdeel is van een
netwerk in de wijk, waarin o.a. de politie, de corporaties, etc.
functioneren. Schriftelijke
rapportage vindt halfjaarlijks plaats. Per wijk zal een wijkanalyse worden
geschetst waarin de stand van zaken van het jeugd- en jongerenwerk wordt aangegeven en de relatie met de
situatie in de wijk. In 2006 zal, aansluitend bij de wijkanalyses, door de
BWD in overleg met de gemeente gekomen worden tot een overzicht van de relevante
meetgegevens ten behoeve van het
registratiesysteem van de BWD. Een en ander wordt in het reguliere
voortgangsoverleg besproken. Bij het
hanteren van meetgegevens zal uitgegaan worden van eenduidige definities. Naast
de halfjaarlijkse schriftelijke rapportages zal op het reguliere voortgangsoverleg
mondeling over de stand van zaken worden gerapporteerd. |
Beschikbaar budget in 2006
|
€
1.057.643 ( incl. exploitatie van de 4 jongerenaccommodaties). |
Conform
Het rooster van openstellingen jongeren- en tienercentra is
opgenomen op de volgende pagina.
personeel 685.830
overhead 301.157
activiteiten
zomerprogramma 15.000
wijk en jongerencentra 30.000
activiteiten totaal 45.000
exploitatie jongerencentra
Mozartlaan 37.000
Muyskenlaan 12.000
The Border 13.160
Viking 12.000
exploitatie totaal 74.160
totaal 1.106.147
Afspraak
Het bedrag voor de exploitatie van
jongerencentra (€ 74.160) wordt meegenomen in de beschikking voor de
exploitatiesubsidies 2006 voor alle welzijnsaccommodaties die in exploitatie
zijn bij de BWD.
De middelen voor de activiteiten
(€ 30.000) worden verwerkt in de exploitatie van de jongerencentra. In de
evaluatie van de exploitatiesubsidies in mei 2006 wordt dit punt meegenomen.
Overigens zullen de activiteitenbudgetten in de exploitatieopzet per
jongerencentrum apart worden vastgesteld, zodat deze niet afhankelijk zijn van
de baromzet in deze accommodaties.
Toe te kennen subsidie voor
tiener- en jongerenwerk: € 1.001.987.
Productafspraken BWD 2006
7. Van sport, spel en cultuurteam naar “Vliegende Brigade”
Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?
|
Bij calamiteiten, overlast, bijzondere activiteiten.
Snelle Inzet van een flexibel team van sport, spel en cultuurmedewerkers. |
Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk
|
Tieners en jongeren van 10 tot 21 jaar |
Wat is het beoogde doel
|
Door middel van het snel inzetten en organiseren van
sport, spel en cultuur activiteiten op locatie, een bijdrage leveren aan het
ontspannen van gespannen situaties die omschreven kunnen worden als
overlastgevend of hinderlijk. Zodat er een situatie ontstaat waarin een wat
meer structurele aanpak ontworpen en uitgevoerd kan worden. |
Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken,
kengetallen)
|
Inzet van twee koppels sport en spel medewerkers en een
medewerker die cultuuractiviteiten op locatie organiseren daar waar
hinderlijke of overlastgevende groepen jongeren en tieners zich manifesteren.
De hoeveelheid groepen waarop ingezet wordt komt overeen met het aantal
groepen waarop het interventieteam is ingezet met uitzondering van groepen
die vallen onder het criterium crimineel. In situaties die niet als hinderlijk of overlastgevend
kunnen worden bestempeld zet de vliegende brigade preventief in. De vliegende
brigade zal per op basis van roulatie of op aangeven van de signaleerders
zoals genoemd in de notitie in alle zeven wijken van Delft ingezet worden. |
Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit
voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige
randvoorwaarden) |
De activiteiten die uitgevoerd worden zullen een sportief,
spel of cultuur karakter hebben. De eerste inzet zal snel gerealiseerd worden tussen de
twee de zes dagen, afhankelijk van de urgentie bepaald in het
interventieteamoverleg. Preventieve inzet bij niet hinderlijke of overlast gevende
situatie zal behandeld worden conform de vastgestelde notitie |
Beschikbaar budget in 2006
|
Kosten : €170.598 |
Conform format c.q. conform notitie Sport, spel en cultuur
2006 (november 2005)
huisvesting pm
overhead 61.979
activiteiten
10.000
totaal 170.598
Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?
|
Eind 2003 is een task force interventie in groepen in samenwerking met diverse organisaties
in Delft ingesteld. Deze task force is halverwege 2004 geëvalueerd en zal
verder gaan in 2006. Van de BWD verwachten wij: q
Participatie in het signaleringsoverleg q
Deelname aan de aansturing van het interventieteam,
deze aansturing vindt plaats o.l.v. de programmamanager veiligheidsbeleid van
de gemeente Delft q
Het beschikbaar stellen van een jongerenwerker voor
het interventieteam Tot de taken van de interventie medewerker behoort ook het
plegen van interventies op groepen en het maken van analyses van groepen
jongeren, die zich bevinden in de openbare ruimten binnen de gemeente Delft. Het initiëren van groepsactiviteiten en het toegeleiden
naar individuele begeleiding zal ook en met name ter hand worden genomen door
de sector jongerenparticipatie en ambulant werk van BWD. |
Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk
|
Wisselende groepen jongeren in de stad. |
Wat is het beoogde doel
|
|
Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken,
kengetallen)
|
|
Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit
voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige
randvoorwaarden) |
Zie hiervoor |
Beschikbaar budget in 2006
|
€ 50.250 |
Conform format, met inachtneming van bijstelling in het
kader “wat is het beoogde doel”.
De interventiemedewerker initieert geen activiteiten. Dit is
de verantwoordelijkheid van de sector ambulant en participatie en het
jongerenwerk in de jongerencentra.
personeel
41.944
huisvesting pm
activiteiten / diversen pm
overhead 22.968
totaal 64.912
Om binnen de beschikbare middelen te kunnen blijven zal de
bruto-inzet van de interventiemedewerker worden vastgesteld op 24 uur per week.
Overigens akkoord.
Toe te kennen subsidie voor task force: € 50.250.
Productafspraken BWD 2006
9. Oud & nieuw
Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?
|
In de kerst en oud & nieuw periode worden activiteiten
in buurthuizen en jongerencentra georganiseerd onder andere overlast op
straat tegen te gaan. Tevens vinden er oud & nieuw feesten plaats in de
jongerencentra, in elk geval daar waar een toegestaan vreugdevuur is. |
Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk
|
Tieners van 12 –15 jaar en jongeren van 16 – 23 jaar |
Wat is het beoogde doel
|
Tijdens deze periode de jongeren zinvol bezig te houden
met als neveneffect de vermindering van de beleving van overlast. |
Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken,
kengetallen)
|
Minimaal 1500 drempeloverschrijdingen worden geteld bij de
activiteiten in de kerstperiode. Aan de oud en nieuw viering nemen minimaal
700 jongeren deel. |
Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit
voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige
randvoorwaarden) |
De activiteiten moeten passen bij de doelgroep en ook
deels gewoon op locatie plaatsvinden. Voorlichting over vuurwerk en de
gevaren ervan dient hierbij ook te gebeuren. Er zal afstemming moeten
plaatsvinden met sport spel en cultuur en hun aanbod in deze periode om een
zo gevarieerd mogelijk aanbod te kunnen doen dat ook binnen de financiële
kaders blijft. Als er besloten wordt te schuiven met locaties dan dient dit
ingebracht te worden tijdens de overleggen van de stuurgroep Oud & Nieuw. Als er besloten wordt te schuiven met locaties dan dient
dat in overleg met de sector stadsbeheer te gebeuren, i.v.m. het precaire
proces van schoon, heel, en veilig houden van de wijken. Voor de oud & nieuw feesten geldt dat er voldoende
beveiligingsmaatregelen moeten worden genomen gelet op de grote aantallen
jongeren. De BWD neemt tevens deel aan de stuurgroep Oud en Nieuw. |
Beschikbaar budget in 2006
|
€ 15.273 voor
jongeren en tiener activiteiten € 5.930 voor beveiliging jongerencentra oudejaarsnacht |
De activiteiten die door de BWD zullen worden georganiseerd
kunnen een instrument zijn in het voorkomen van overlastgevende situatie. Het tegengaan
van overlast is echter geen hoofdfunctie van het organiseren van een
activiteitenprogramma.
Verschuivingen van locaties zullen besproken worden in de
stuurgroep Oud en Nieuw (dus geen apart overleg met de sector stadsbeheer).
Kosten van communicatie zijn vorig jaar ten laste gebracht
van het activiteitenbudget. Voorgesteld wordt om hiervoor apart budget
beschikbaar te stellen.
Productbegroting
Over de besteding van het budget voor communicatie en PR
worden nog nadere afspraken gemaakt. Overigens akkoord.
Toe te kennen subsidie voor oud & nieuw: € 23.203.
Productafspraken BWD 2006
10. Jongerenparticipatie
Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?
|
Op verzoek van de BWD zal het jaarlijks beschikbaar bedrag
voor de Jongerenraad (€ 5000,-) worden ingezet voor jongerenparticipatie in het
algemeen. |
Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk
|
Delftse jongeren van 12 tot 23 jaar |
Wat is het beoogde doel
|
Jongeren laten participeren aan stedelijke- en
wijkthema’s. |
Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken,
kengetallen)
|
Interactieve bijeenkomst
organiseren waar:
|
Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit
voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige
randvoorwaarden) |
|
Beschikbaar budget in 2006
|
€ 5025 |
De BWD biedt in 2006 ondersteuning aan jongerenparticipatie
in Delft. De ondersteuning van de
Jongerenraad Delft zal van deze ondersteuning deel uitmaken.
Het in kaart brengen van een beginsituatie jeugdparticipatie
(nulmeting) zal ontwikkeld moeten worden in 2006. Aangezien BWD geen expertise
op dit gebied bezit zal het initiatief hiertoe bij de gemeente moeten liggen.
BWD zal een visiedocument jeugdparticipatie aanleveren in
2006. Voor zover organisatievisie overeenkomt met externe visiedocumenten dan
zal dit conform worden aangeleverd.
Evaluatie en aanbevelingen zullen besproken worden in de
voortgangoverleggen.
activiteiten jongerenparticipatie 5.025
Akkoord.
Toe te kennen subsidie voor jongerenparticipatie: € 5.025.
Productafspraken BWD 2006
11. Deelname aan RMC/Woonbegeleiding
Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?
|
q
Deelname BWD binnen project Sluitende aanpak 16-23
jarigen. Bijdrage BWD aan RMC /Wonen,
woonbegeleiding aan jongeren 16-23 jarigen die problemen ondervinden bij het
vinden en behouden van een vaste woonplek. |
Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk
|
Voortijdig Schoolverlaters 16-23 jaar. |
Wat is het beoogde doel
|
q
Doorgeleiding van doelgroep naar onderwijs, werk,
hulpverlening. q
Woonbegeleiding
voor jongeren. |
Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken,
kengetallen)
|
|
Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit
voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige
randvoorwaarden) |
q
RMC Casemanager HBO-niveau voor 32 uur. |
Beschikbaar budget in 2006
|
€ 58.228 |
Conform
personeel
47.556
overhead 18.000
totaal 65.556
Afspraak
Om binnen de beschikbare middelen te kunnen blijven zal de
bruto-inzet van de BWD-medewerker in de RMC worden vastgesteld op 28 uur per
week.
Overigens akkoord.
Toe te kennen subsidie voor deelname aan
RMC/woonbegeleiding: € 58.228.
Productafspraken BWD 2006
12. Technika 10
Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?
|
In het kader van een grootschalig onderwijsproject op het
gebied van techniek wil de gemeente Delft een aantal ‘techniek-activiteiten’
in het naschoolse/Brede School organiseren. Participerende partijen naast de
gemeente Delft in dit grote project zijn TU Delft, VNO-NCW en Onderwijs
Technocentrum. Bedoeling is binnen het programma aanbod van Brede School een
vijfde gebiedsthema Techniek te realiseren. Soortgelijke activiteiten zoals
Technika 10 zouden daar qua concept goed in passen. De bedoeling binnen het
techniekproject is dat er een structureel techniekaanbod komt in Brede School
door verschillende aanbieders, waarvan technika10 van de BWD een belangrijke
kan zijn. |
Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk
|
Meisjes in de leeftijd van 10 tot 12 jaar in de
bovenbouwgroepen van het basisonderwijs. Het gaat om meiden in de
basisschoolleeftijd die hun keuze voor vervolgonderwijs en voor de
samenstelling van hun vakkenpakket nog moeten maken. |
Wat is het beoogde doel
|
De interesse van meiden voor techniek te stimuleren, te
enthousiasmeren. Daarnaast het negatieve imago/beeld rondom techniek weg te
nemen; herwaardering voor techniek. Door het volgen van de cursussen kunnen
meisjes in de leeftijd van 10 tot en met 12 jaar, speels kennis maken met
techniek. ongedwongen doen ze technische vaardigheden op en wordt interesse
voor techniek gestimuleerd. het accent daarbij ligt op het krijgen van
zelfvertrouwn in eigen kunnen. in een veilige omgeving kunnen de meisjes
ontdekken waar hun capaciteiten en interesses liggen. het ontwikkelen van een
positieve houding ten opzichte van techniek zal naar verwachting gunstige effecten
hebben op onderwijs en beroepskeuzes die meisjes op latere leeftijd moeten
maken. Achterliggende doel: door jongeren meer met techniek in aanraking te
laten komen, jongeren te enthousiasmeren voor techniek, wordt beoogd een
groter toestroom naar technische opleidingen te realiseren. |
Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken,
kengetallen)
|
Het voorstel om te komen tot een Technika10 aanbod in alle
wijken van de stad, is om het huidige aanbod in de buuthuizen uit te breiden
naar een Brede Schoolaanbod in de drie resterende wijken: binnenstad, Buitenhof en Wippolder. Hierbij geldt als
uitgangspunt dat:
|
Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit
voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige
randvoorwaarden) |
·
Instroom bij activiteiten: inschrijving gaat via
een extra inschrijfformulier naast het Brede School programmaboekje. Op deze
manier concurreren andere activiteiten het minst met de technika10
activiteiten, omdat kinderen slechts 1 activiteit uit het boekje mogen
kiezen. Deze manier van inschrijven geldt in ieder geval voor de periode
najaar 2005, en zeer waarschijnlijk ook voor voorjaar 2006. Inschrijving gaat
per blok per seizoen. Kinderen kunnen zich ook inschrijving voor het volgende
blok, als vervolgcursus.
-
Kwalitatief: de beleving en ervaring van
deelnemende meiden en begeleiders inventariseren -
Kwantitatief: hoeveel inschrijvingen, daadwerkelijk
deelnemers, absenten, de hele cursus vol maken -
Productgericht: wat hebben deelnemers geleerd,
gemaakt en wat zijn de opbrengsten van bijv. ouderparticipatie -
Procesgericht: hoe verloopt de samenwerking met de
locaties, programmamakelaars en gemeente
|
Beschikbaar budget in 2006
|
Het jaarlijks budget voor de extra activiteiten in de
Brede school met ingang van najaar 2005 is: personeel 10.539 ( 8
aanstellingsuren) extra ontwikkelkosten 2.754 ( 2 aanstellingsuren) huisvesting pm (vergoeding voor acc. via Brede School)
overhead 3.323 (cfm. eerdere afspraak) begeleiding
4.350 Totaal 25.091 Afspraak is dat naast het aanvullende budget voor nieuwe
technika 10 activiteiten in de Brede School, het budget vanuit de
basissubsidie voor activiteiten in de buurthuizen blijft gehandhaafd.
Uitgaande van het budget van 2005: € 18.438. |
Toelichting:
Beschikbaar 2006: € 18.438
(aangevuld met € 25.091 vanuit Techniekeducatie)
Aanbod BWD
Conform
personeel
26.750
huisvesting pm
overhead 11.484
activiteiten / materialen 8.475
stimulering subsidie
Technigirls - 25.091
baten / sponsoring TU Delft pm
totaal 21.618
Afspraak
Akkoord.
Toe te kennen subsidie voor Technika 10: € 21.618.
Vanuit Techniekeducatie wordt apart een bedrag beschikt van
€ 25.091.
Productafspraken BWD 2006
13. Zomerschool
Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?
|
-
In de zomervakantie bestaat het gevaar dat de beheersing van de Nederlandse
taal achteruit gaat en kinderen na de vakantie een lager niveau hebben dan
voor de vakantie. - Door het ontbreken van basale vaardigheden kunnen de
kinderen uit de doelgroep minder goed deelnemen aan de Nederlandse samenleving.
- Veel kinderen uit de doelgroep gaan niet op vakantie. |
Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk
|
De doelgroep voor het Zomerschool project bestaat uit
leerlingen met cognitieve en sociale achterstanden van de zogenoemde van GOA
scholen voor po en vo. Concreet zijn dit dan de gewogen (1.25 en 1.90)
kinderen uit het basisonderwijs en de kinderen van de zogenaamde K-klassen
van het Grotius College. Er is een beperkt aantal plaatsen. Scholen spelen
een grote rol bij de plaatsing van de kinderen om er zo voor te zorgen dat
kinderen deel kunnen nemen die er het meeste behoefte aan hebben. |
Wat is het beoogde doel
|
- Verkleinen van de achterstanden die de kinderen en
jongeren hebben op zowel cognitief als sociaal-emotioneel terrein zodat
inburgering wordt vergemakkelijkt. -Kinderen behouden of verhogen na afloop van de
Zomerschool het behaalde taalniveau van voor de zomervakantie. |
Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken,
kengetallen)
|
1 Evenals vorig jaar nemen 90 kinderen deel aan de
activiteiten van de zomerschool: - 26
kinderen van 7 - 10 jaar. - 64
kinderen van 11 – 14 jaar. 2 Het taalniveau van de kinderen die hebben deelgenomen is
na de zomervakantie gelijk aan het niveau van voor de zomervakantie. |
Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit
voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige
randvoorwaarden) |
- Vooraf wordt afgestemd met de gemeente waarbij indien
wenselijk een plan van aanpak wordt opgesteld. - Na afloop van de zomerschool wordt een evaluatie
uitgevoerd. In de verslaglegging wordt aandacht besteed aan:
- De activiteiten zijn aantoonbaar gericht op
taalverwerving en/of sociaal/emotionele vaardigheden en zwemvaardigheid. - De BWD werkt mee aan een onderzoek naar de resultaten op
het gebied van de beheersing van de Nederlandse taal. (Met behulp van monitor
gegevens). - Bij de uitvoering van de activiteiten werkt de BWD
zoveel mogelijk samen met andere instellingen uit Delft zoals de Delftse
Vakantie Activiteiten, de Nieuwe Amateur, Papaver, musea en de VAK. De
gemeente neemt het voortouw om waar nodig de samenwerking te entameren. |
Beschikbaar budget in 2006
|
€ 27.135 |
Aanbod BWD
Conform
bijdrage gemeente 27.135
Akkoord.
Toe te kennen subsidie voor zomerschool: € 27.135.
Productafspraken BWD 2006
14. Speelbal Poptahof
Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?
|
Uit contacten tussen gemeente, Woonbron Delft en BWD is
het idee ontstaan, dat De Speelbal Poptahof zou moeten overgaan van Woonbron
Delft naar de BWD. In een formeel overleg tussen de gemeente, Woonbron Delft
en de BWD zijn de vraagpunten rond deze stap op een rij gezet. Dit leidde tot
de volgende vragen, welke een antwoord behoefde. q
De financiering q
De toekomstige positie van de ID-medewerkers q
Het eigendom van De Speelbal container q
De relatie met project herstructurering Vanuit de gemeente is € 202.691 beschikbaar uit de
EZH-gelden. Woonbron Delft is bereid een zelfde bedrag beschikbaar te
stellen. Dat betekent dat er voor 7 jaren, jaarlijks € 57.911 beschikbaar is.
Dat is voldoende voor de loonkosten en het onderhoud. Op dit moment zijn ID-medewerkers in dienst van Woonbron
Delft. Zij gaan per 1 juli 2005 over naar de BWD en worden door de BWD per 1
januari 2007 in vaste dienst genomen. De Speelbal container blijft eigendom van Woonbron Delft
en wordt om niet aan de BWD beschikbaar gesteld. Gekozen is voor de periode 2005 t/m 2013, omdat dat de
belangrijkste periode is van herstructurering van het Poptahof. Er is een convenant opgesteld, waarin één en ander is
geregeld. |
Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk
|
|
Wat is het beoogde doel
|
|
Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken,
kengetallen)
|
|
Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit
voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige
randvoorwaarden) |
|
Beschikbaar budget in 2006
|
€ 28.956 |
Aanbod BWD
De betrokken ID-medewerkers zijn met ingang van 1 september
2005 in (vaste) dienst bij de BWD. In januari 2007 gaan zij uit de ID-regeling
en hebben dan een reguliere functie.
De overeenkomst van Gemeente, Woonbron en BWD heeft betrekking
op de periode tot september 2013. Voor 2006 wil de BWD aanspraak maken op een
achtste deel van het in totaal beschikbare bedrag. Op grond van de overeenkosnt
wordt een zelfde bijdrage gevraagd aan Woonbron.
Aangemerkt dient te worden dat de kosten voor de BWD tot
2007 lager zullen zijn dan vanaf dat moment, omdat de huidige medewerkers vanaf
2007 een reguliere functie krijgen. De “winst” van het eerste jaar wordt
vereffend in de jaren daaropvolgend.
In de productafspraken in de komende jaren kan eenvoudigweg
worden verwezen naar de overeenkomst tussen BWD, Woonbron en gemeente d.d. 31
augustus 2005.
Productbegroting
personeel ID 51.944
exploitatie 6.000
overhead pm
reservering 21.731
subsidie Woonbron - 25.336
totaal 25.336
Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?
|
In het Productenboek 2005 zijn afspraken vastgelegd over
de ondersteuning van het Vrijwilligerswerk. Het budget voor 2005 was €
60.000,- lager dan in 2004, vanwege het wegvallen van de financiële middelen
uit de Tijdelijke Stimuleringsregeling Vrijwilligers. Deze regeling liep tot
eind 2004. Uitzondering is het Laaghangend Fruitfonds dat doorloopt tot en
met 2005. In de programmabegroting 2005 – 2008 was daarom voor continuering
van de activiteiten van het Bureau Vrijwilligerswerk eenmalig een
bedrag van totaal € 50.000,-
opgenomen. Dit budget is voor 2006 niet meer beschikbaar. De Marktplaats
wordt gefinancierd uit het basisbudget van de BWD. Sportloket
|
Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk
|
De doelgroepen zijn:
|
Wat is het beoogde doel
|
De
doelstelling van ondersteuning
vrijwilligerswerk is: Het
behouden en versterken van het vrijwilligerswerk om daarmee de sociale
infrastructuur in stand te houden, en individuen de mogelijkheid te bieden te
participeren in de samenleving. Subdoelen ·
Het aantal vrijwilligers op peil houden ·
De diversiteit van het vrijwilligersbestand
vergroten ·
Het vrijwilligerswerk aantrekkelijker maken ·
Bevorderen van een professionele aanpak ·
Het toerusten van vrijwilligers en hun organisaties
voor hun inzet in het snel veranderende vrijwilligerswerk ·
Mensen door middel van het verrichten van
vrijwilligerswerk uit hun sociale isolement halen en gelegenheid geven tot
zelfontplooiing en ontwikkeling ·
Fungeren als frontoffice voor informatieve vragen
van sportorganisaties en potentiële sporters De
marktplaats blijft de kerntaak van Bureau Vrijwilligerswerk. Binnen de
Marktplaats wordt het bemiddelingsbestand van vraag en aanbod onderhouden.
Door de inzet van de TSV middelen is een goede database opgebouwd. Concrete
producten voor 2006.
Informatie verstrekken en vragen beantwoorden rondom
vrijwilligerswerk.
3.
Sportloket Het
Sportloket bestaat uit een fysiek en digitaal punt dat als frontoffice
functioneert voor vragen op het gebied van sport, spel en bewegen. 4.
Maatschappelijk betrokken ondernemen. In 2006
zal opnieuw een Beursvloer georganiseerd worden met medewerking van Bureau
vrijwilligerswerk. De beursvloer brengt vraag en aanbod van vrijwilligerswerk
bij elkaar. Door middel van dit jaarlijkse evenement ontmoeten bedrijven en
maatschappelijke organisaties elkaar. Doel is het laten ontstaan van
samenwerkingsverbanden tussen bedrijven en maatschappelijke organisaties die
voor beide partijen winst opleveren. Bij de te houden accountgesprekken zal
het MBO zowel bij de vrijwilligersorganisaties als bij de profitorganisaties
als aandachtspunt worden meegenomen. 5. Pluim
en Veer In 2006
zal Bureau vrijwilligerswerk opnieuw een uitreiking van de Delftse Pluim en
Veer organiseren. Hiervoor is geen structureel budget beschikbaar. Zowel voor
2005 als voor 2006 zullen de kosten eenmalig gedekt worden uit het budget
Onvoorziene uitgaven van het project Tegengaan sociaal isolement en
ondersteuning vrijwilligerswerk. |
Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken,
kengetallen)
|
Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit
voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige
randvoorwaarden) |
Beschikbaar budget in 2006
|
€ 98.142 Budget benodigd t.b.v. uitreiking Pluim en Veer 2005 en
2006 (uit Onvoorziene uitgaven van
het project Tegengaan sociaal isolement en ondersteuning vrijwilligerswerk) |
Aanbod BWD
De vraag voor 2006 is vrijwel gelijk aan die van 2005,
terwijl ca. eenderde van het beschikbare bedrag is weggevallen. In het overleg
tot nu toe is aangegeven dat daarover nog nader overleg binnen de gemeente
gevoerd zal moeten worden.
Binnen de BWD wordt momenteel een discussie gevoerd over de
ontwikkeling van het vrijwilligerswerk in Delft tot 2008 en de rol en positie
van het Bureau Vrijwilligerswerk hierin. Voorgesteld wordt om de uitkomst van
die interne discussie te bespreken met de gemeente om te zien in hoeverre die
uitkomst parallel loopt met de visie van de gemeente op dit punt en, mocht dat
zo zijn, om te bezien of daarvoor middelen beschikbaar zijn dan wel kunnen
komen.
De BWD gaat ervan uit dat de gemeente in 2006 in ieder geval
belang stelt in de producten werving en bemiddeling (Marktplaats), informatie
en advies, sportloket en activiteiten op het gebied van stimulering van
maatschappelijk betrokken ondernemen.
Het onderdeel maatschappelijke stages is hierin (nog) niet
opgenomen. Aangekondigd is dat daarover gesproken zal worden binnen het
deeloverleg Jeugd & Brede School.
Over het product Pluim & Veer is afgesproken dat de
kosten ten laste komen van andere budgetten.
In afwachting van het nadere overleg staat hieronder een
voorlopige productbegroting, gebaseerd op inkrimping van de personeelsformatie.
Productbegroting
personeel
75.819
overhead 29.825
huisvesting 37.183
activiteiten / evenementen 9.000
totaal 151.827
Afspraak
Vanuit de gemeente is € 30.000
toegevoegd aan het beschikbare budget voor 2006. Dit betekent dat de
productbegroting van de BWD nog € 8.685 hoger is dan beschikbaar bedrag. BWD
zal binnen de begroting ruimte zoeken om dit verschil te overbruggen. De
gevolgen voor het product c.q. een van de producten van Bureau
Vrijwilligerswerk zullen worden besproken in het betreffende overleg met de
gemeente.
Toe te
kennen subsidie voor Bureau Vrijwilligerswerk: € 143.142.
Productafspraken BWD 2006
16. Verenigingsondersteuning sport
Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?
|
De vraag aan de BWD is om in 2006 verenigingsondersteuning
aan te bieden conform de werkzaamheden zoals beschreven in de door beide
partijen ondertekende offerte voor het jaar 2004 en de afspraken die zijn
gemaakt in 2005 (zie bijlage). Hierbij wordt net als in 2005 het onderdeel
sportloket opgenomen in de vraag aan de BWD middels de format voor het Bureau
Vrijwilligerswerk. De vraag beperkt zich dus tot het gedeelte van de inzet
van een verenigingsondersteuner voor (bruto) 18 uur (A) per week (=netto 12
uur) + extra ondersteunende (B) uren zoals beschreven in de afspraken voor
2005. |
Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk
|
De doelgroep van de verenigingsondersteuner zijn de
Delftse sportverenigingen. |
Wat is het beoogde doel
|
Het doel van de verenigingsondersteuner is om de Delftse
sportverenigingen te ondersteunen. Vooralsnog gaat de hoogste prioriteit uit
naar het stimuleren en ondersteunen van een actief jeugd- en jongerenbeleid
binnen de Delftse sportverenigingen. |
Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken,
kengetallen)
|
De werkzaamheden en resultaten van 2005 gelden als
richtlijn voor de afspraken van 2006. Op basis van de evaluatie en de
signalen vanuit de Delftse sportraad en het werkteam Beleid kunnen de
werkzaamheden, resultaten en de prioriteitenlijst voor het einde van 2005 en
na overleg met de BWD worden aangepast. |
Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit
voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige
randvoorwaarden) |
-
in de halfjaarrapportage van de BWD vindt een
tussen evaluatie plaats in de vorm van een overleg waarvan verslag wordt
opgemaakt; -
conform de procedure voor de productafspraken wordt
een evaluatieverslag aangeleverd, met daarin een inhoudelijk verslag en een
beschrijving van de mate waarin de beoogde resultaten en doelstellingen voor
het jaar 2006 zijn behaald. |
Beschikbaar budget in 2006
|
€ 46.310 |
Aanbod BWD
Conform
Productbegroting
personeel
25.750
overhead 11.484
huisvesting 14.317
activiteiten / werkbudget 1.000
totaal 52.551
Afgspraak
Akkoord.
Toe te
kennen subsidie voor verenigingsondersteuning: € 52.551.
Productafspraken BWD 2006
17. Vrouw
Kind Centrum
Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?
|
De groep van vrouwen die niet zelfstandig haar weg vindt
binnen de Delftse samenleving wordt kleiner, maar heeft meer mogelijkheden en
steun nodig om op weg te gaan. Het betreft in hoofdzaak vrouwen met weinig opleiding en
een laag inkomen, maar ook vrouwen met een (hoge) opleiding die door
omstandigheden beperkt zijn in hun mogelijkheden (één-ouder-gezin / vrouwen
met jonge kinderen / WAO / gebrekkige taalkennis) |
Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk
|
In het Vrouw Kind Centrum zijn alle vrouwen van Delft
welkom. De activiteiten van het VKC richten zich in het bijzonder
op het bereiken van vrouwen die weinig contacten hebben buiten de directe
huiselijke kring en niet of nauwelijks deelnemen aan de samenleving. Het is
de bedoeling om deze vrouwen in contact te brengen met vrouwen die wél
contacten hebben. Daarvoor zijn vrouwen uit alle geledingen van de Delftse
samenleving nodig. |
Wat is het beoogde doel
|
Als gewenste resultaten zijn gedefinieerd: ·
Het doorbreken van sociaal isolement en het
faciliteren van contacten tussen vrouwen met een verschillende culturele
achtergrond en ervaring. ·
Allochtone vrouwen die weinig contacten hebben
buiten de directe huiselijke kring krijgen een grotere taalvaardigheid en
durven zich meer te uiten. ·
Vrouwen doen kennis op over de Delftse samenleving
en over hun mogelijkheden in de samenleving. ·
Vrouwen ontdekken hun eigen potentie, kunnen die
verder ontwikkelen en vervolgens inzetten. ·
Er zijn netwerken ontstaan, zodat vrouwen elkaar
onderling kunnen steunen. |
Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken,
kengetallen)
|
|
Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit
voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige
randvoorwaarden) |
|
Beschikbaar budget in 2006
|
€ 93.437 |
Aanbod BWD
Over de verdere ontwikkeling van het Vrouw Kind Centrum zal
in 2006 nog overleg nodig zijn. Vooralsnog gaat de BWD uit van de
kostenopstelling in de VKC-nota die als bijlage bij de VKC-beschikking voor
2005 is gevoegd. Daarin is een deel van de activiteitenkosten geoormerkt voor
activiteiten op het gebied van gezondheid resp. werk en inkomen.
In 2006 zal onder meer gesproken moeten worden over de
hoeveelheid uren voor coördinatie, over de relatie met de verschillende
belangengroepen over de K van VKC.
Overigens conform.
Productbegroting
personeel
26.750
overhead 11.137
huisvesting
13.518
activiteiten 41.864
totaal
93.269
Akkoord.
Toe te kennen subsidie voor Vrouw Kind Centrum: € 93.269.
Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?
|
De migrantenopbouwwerker biedt inhoudelijke en
organisatorische ondersteuning aan Delftse zelforganisaties die een rol
spelen op het gebied van integratie (zoals beschreven in de nota
zelforganisaties). |
Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk
|
Zelforganisaties en hun achterban. |
Wat is het beoogde doel
|
zelforganisaties
|
Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken,
kengetallen)
|
Door ondersteuning, begeleiding en facilitering:
|
Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit
voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige
randvoorwaarden) |
o
Ter voorbereiding van het productenboek 2006 wordt
er in 2005 een werkplan opgesteld waarin de ondersteuning aan de
zelforganisaties staat omschreven o
Samenwerking en regelmatige interne en externe
inhoudelijke afstemming met andere doelgroepen / deskundigen, (evt)
instanties, beleidsvelden, programma’s, projecten, initiatieven en/of
activiteiten. o
(Regelmatig) informatie-uitwisseling tussen
beleidsmedewerker gemeente, ondersteuner WMC en migrantenopbouwwerker |
Beschikbaar budget in 2006
|
€ 55.761 |
personeel 29.722
overhead 11.494
huisvesting 13.418
activiteiten / werkbudget 1.500
totaal 56.134
Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?
|
Ondersteuning Werkgroep Migranten Communicatie als
platform op de volgende functies: communicatie/informatieplatform, netwerk en
advies |
Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk
|
De werkgroep migranten communicatie bestaat uit
bestuursleden van erkende zelforganisaties. Vertegenwoordigers van Delftse
organisaties kunnen op uitnodiging deelnemen. De doelgroep bestaat uit de
zelforganisaties en hun achterban |
Wat is het beoogde doel
|
het WMC functioneert als: o
Informatieverstrekker van, naar en tussen
zelforganisaties o
informatieverstrekker van en naar maatschappelijke
instellingen, klantenpanels (zoals werk & inkomen) en gemeente o
organisator van netwerken o
signaleringsfunctie vanuit zelforganisaties op het
gebied van beleid en beleidsuitvoering o
adviesfunctie ten aanzien van gemeentelijk
integratiebeleid |
Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken,
kengetallen)
|
Ondersteuning / faciliteren van: o
Jaarlijks maximaal 6 reguliere bijeenkomsten o
Optimale en wederzijdse informatieverstrekking
tussen, naar en van zelforganisaties, meetbaar aan ingebrachte agendapunten. o
Deelname van alle erkende zelforganisaties o
Heterogene samenstelling van de werkgroep / toename
deelname vrouwen |
Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit
voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige
randvoorwaarden) |
o
Samenwerking en regelmatige interne en externe
inhoudelijke afstemming met andere collega’s en doelgroepen, (evt)
instanties, beleidsvelden, programma’s, projecten, initiatieven en/of
activiteiten o
Regelmatig informatie-uitwisseling tussen
beleidsmedewerker gemeente,
migrantenopbouwwerker en ondersteuner WMC |
Beschikbaar budget in 2006
|
€ 23.587 |
Aanbod BWD
Over de ondersteuning van de WMC zijn nog gesprekken gaande.
Na inventarisatie van de wensen van de WMC zelf maken gemeente en BWD afspraken
over wie wat levert. Daarbij gaat de BWD ervan uit dat het bij de inbreng van
de BWD gaat om ondersteuning (opbouwwerkfunctie) en niet om facilitering
(secretariaat).
Verwacht wordt dat vóór het begin van 2006 duidelijkheid zal
bestaan over de inzet. Vooralsnog wordt uitgegaan van eenzelfde personele inzet
als in 2005.
personeel 11.889
overhead 5.104
huisvesting 5.958
activiteiten / werkbudget pm
totaal 22.951
Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?
|
Een deel van de allochtone vrouwen (zowel oud- als
nieuwkomers) weet niet of nauwelijks de weg in de Delftse samenleving,
spreekt en verstaat weinig Nederlands en heeft geen sociaal netwerk. Veel van
deze vrouwen verkeren in een sociaal isolement. Vanuit het project
Bezoekvrouwen worden deze vrouwen thuis bezocht. Vanuit de eigen
taalachtergrond wordt een luisterend oor geboden, problemen geïnventariseerd
en behoeften en wensen in kaart gebracht. |
Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk
|
Allochtone vrouwen die in een sociaal isolement verkeren. |
Wat is het beoogde doel
|
|
Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken,
kengetallen)
|
|
Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit
voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige
randvoorwaarden) |
|
Beschikbaar budget in 2006
|
€ 72.028 |
Aanbod BWD
Het aantal huisbezoeken kan niet worden gegarandeerd,
vanwege de wankele status van de ID’ers die deze taken uitvoeren. Mochten een
of meer bezoekvrouwen uitstromen uit de ID-regeling zal dat meteen een effect
hebben op de prestaties. De BWD moet actief meewerken aan de mogelijkheid van
uitstroom naar reguliere arbeid.
Over de voorgenomen samenvoeging van CPO en bezoekvrouwen
zullen goede afspraken moeten worden gemaakt. Daarbij kunnen wellicht ook
functies binnen het vluchtelingenwerk worden betrokken.
Overigens conform.
Productbegroting
personeel
34.333
personeel ID 91.575
baten - subsidie ID - 86.580
overhead 13.934
huisvesting 16.266
activiteiten 2.500
totaal
72.028
Wat
is het probleem, de vraag, de aanleiding?
|
Er zijn een aantal allochtonen in Delft (m.n. ouderen) die
nog wel taal willen leren, maar die niet kunnen voldoen aan de eisen zoals gesteld
in de oudkomersregeling. (minimaal 3 dagdelen per week en binnen max.
anderhalf jaar taalniveau 1 niveau omhoog). Ook is er een groep “plafondleerders” die via ATOR of
Mondriaan niet verder meer komt, maar toch nog conversatie Nederlands wil
doen. Het gaat om aanvullend taalonderwijs ten opzichte van het
reguliere aanbod. |
Bepaal
de doelgroep zo exact mogelijk
|
|
Wat
is het beoogde doel
|
De conversatielessen hebben als doel het bevorderen van de
taalvaardigheid van de deelnemers, zodat de integratie in en de kennis van de
Nederlandse samenleving wordt verbeterd. |
Wat
zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken,
kengetallen)
|
|
Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit
voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige
randvoorwaarden) |
|
Beschikbaar
budget in 2006
|
Vanuit de programmabegroting is een bedrag beschikbaar
voor conversatielessen. Hiervan wordt € 48.210 beschikbaar gesteld voor
conversatiegroepen en thuislessen via de BWD. |
Aanbod BWD
Ondanks het feit dat de gemeente
voor 2005 geen budget beschikbaar heeft gesteld voor dit product heeft de BWD
de voortgang van deze conversatielessen uit de reserves gefinancierd. Dit omdat
de noodzaak onverkort werd aangetoond, met name omdat het reguliere aanbod van
Mondriaan en Ator niet voorziet in alle behoeften. Bij het besluit dit product
te blijven aanbieden is uitgegaan van de mogelijkheid dat externe financiering
in 2006 weer beschikbaar zou komen, onder meer uit gemeentelijke middelen.
De in het format vermelde doelgroep
kan worden aangevuld met
1. laag of niet geschoolde jongere
allochtonen, voor wie de drempel van het reguliere aanbod nog te hoog is, die
vrijgesteld zijn van het inburgeringsexamen (Nederlandse nationaliteit);
2. cursisten die door ziekte of
handicap te vaak uitvallen binnen het reguliere aanbod en daar dus moeten
vertrekken;
3. allochtonen die het staatsexamen
hebben behaald of de Nederlandse nationaliteit bezitten maar die in hun
omgeving weinig aanspraak hebben en daardoor hun behaalde niveau dreigen te
verliezen;
4. cursisten die het tempo binnen
het reguliere aanbod niet kunnen bijhouden en dreigen af te haken. Zij krijgen
binnen deze lessen extra steun en aandacht.
Ook vanuit Activering &
Inburgering worden cliënten doorverwezen naar de conversatielessen van de BWD.
In
november 2005 hebben 76 cursisten groepsles en 10 cursisten thuisles.
De
conversatiegroepen (1 mannengroep, 1 gemengde groep en 8 vrouwengroepen) hebben
1x in de week 2 uur les, gedurende 42 weken per jaar.
Voor de
groepslessen zijn 10 vrijwilligers actief en voor de thuislessen ook 10, dus 20
in totaal.
In
november is er een wachtlijst van 30 personen voor de groepslessen en 10 voor
de thuislessen.
De huidige
cursisten en de mensen op de wachtlijst zijn allemaal mensen die nergens anders
terecht kunnen. Het betreft vooral plafondleerders van Mondriaan en Ator,
ouderen (70+) en oudere analfabete vrouwen.
Voor de coördinatie is een
medewerkster actief met een aanstelling van 17 uur per week. Gezien de
hoeveelheid werk zou dit moeten worden uitgebreid naar 25. In de onderstaande productbegroting wordt nog
uitgegaan van de huidige aanstelling.
Productbegroting
personeel
24.319
overhead 9.870
huisvesting 11.521
activiteiten / werkbudget 2.500
totaal
48.210
Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?
|
Het project D’ruit is vanaf mei 2005 opgenomen binnen het
Meldpunt Bezorgd. |
Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk
|
Op basis van onderzoek wordt aangenomen dat ongeveer 6%
van de bevolking sociaal geïsoleerd is (uitgaande van een belevingsdefinitie) De kenmerken van de doelgroep zijn: overwegend ouderen,
éénpersoonshuishoudens, WAO/bijstand, vrouw. (Zie evaluatie 2001 – 2004) |
Wat is het beoogde doel
|
De doelstellingen van het project D’ruit zijn:
|
Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken,
kengetallen)
|
In de periode 2001 – 2004 zijn totaal 156 aanmeldingen
geweest. Hiervan zijn er in deze periode inmiddels 101 afgesloten. In totaal
zijn in deze periode 32 vrijwilligers ingezet, afkomstig van verschillende
Delftse en regionale vrijwilligersorganisaties. In 2006 zal gericht worden onderzocht:
|
Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit
voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige
randvoorwaarden) |
|
Beschikbaar budget in 2006
|
€ 110.000 financiering vanuit 2e tranche EZH
gelden (2005 – 2008) |
Aanbod BWD
Over de voortgang van dit project is nog overleg
gaande.
Productbegroting
personeel
80.417
overhead 35.886
totaal
116.303
Afspraak
Akkoord.
Toe te
kennen subsidie voor D’ruit: € 116.303.
Productafspraken BWD 2006
23. Innovatie/strategieontwikkeling
Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?
|
Het is belangrijk dat de BWD innovatie en
strategieontwikkeling als een expliciete taak/rol op zich neemt. Hierin
passen dan de rol een actieve bijdrage te leveren aan beleidsvormings- en
bijstellingsprocessen, actieve deelname aan het partneroverleg wijkaanpak en
voorbereidend strategisch overleg tussen de sector Leefbaarheid en de BWD. |
Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk
|
|
Wat is het beoogde doel
|
|
Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken,
kengetallen)
|
|
Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit
voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige
randvoorwaarden) |
|
Beschikbaar budget in 2006
|
€ |
Aanbod BWD
BWD wil hier in overleg nadere invulling aan geven. Het
betreft een uitvloeisel van de afspraken over de rolverdeling tussen gemeente
en BWD die in december 2004 zijn vastgelegd in een uitspraak van de
gemeenteraad. De komst van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, de nieuwe Wet
Inburgering Nieuwkomers, de samenhang tussen wonen, zorg en welzijn, andere
ontwikkelingen in de samenleving, zoals radicalisering nopen de BWD tot
strategieontwikkeling, productinnovatie en een bijdrage aan de
beleidsontwikkeling.
Onderstaande productbegroting gaat voor 2006 uit van 1 fte.
Over de verdeling van die formatieplaats tussen centraal en decentraal zijn nog
geen besluiten genomen.
Productbegroting
personeel
52.277
overhead 22.547
totaal 74.824
De gemeente stelt hiervoor geen budget beschikbaar. BWD
betreurt dit, omdat het toekennen van budget voor dit “product” een logisch
vervolg zou zijn op de gamaakte afspraken over de rolverdeling tussen gemeente
en BWD (gemeenteraad, december 2004).
Gemeente wil begin 2006 de mogelijkheden onderzoeken van
subsidiëring van innovatie en strategieontwikkeling binnen de BWD in de naaste
toekomst.