Dit memo is bedoeld om u te informeren over de stand van zaken in het onderzoek naar samenwerkingsvormen tussen Reiniging Delft en Avalex.

 

Voorgeschiedenis

Het memo “omgevingsoriëntatie reiniging” is door ons vastgesteld en besproken in de raadscommissie Leefbaarheid van 2 september 2004.

In dat memo is voorgesteld om een externe oriëntatie uit te voeren naar mogelijke partners van Reiniging Delft .

 

Aanleiding voor het besluit tot externe oriëntatie was dat enkele voormalige klanten van Reiniging Delft zijn opgegaan in de nieuwe gemeente Westland. Deze nieuwe gemeente heeft besloten om de taken die nu zijn uitbesteed aan Reiniging Delft , Europees te gaan aanbesteden. Reiniging Delft heeft een goede naam opgebouwd in de regio, maar is te klein is om deze positie ook de komende jaren te kunnen blijven innemen. De Europese regelgeving maakt het voor andere gemeenten onmogelijk om zonder meer en exclusief voor Delft als leverancier te kiezen. Het verlies aan klanten en dus opdrachten heeft overcapaciteit tot gevolg. Krimp van de reiniging in Delft zal leiden tot relatief hogere kosten, met gevolgen voor kwaliteit, dienstverlening aan burgers en een verslechterde concurrentiepositie in het algemeen. Het is daarom noodzakelijk dat er iets gebeurt om minimaal dezelfde omzet te halen als met de huidige klanten, maar beter nog is het om middels samenwerking te komen tot risicospreiding en synergievoordelen zoals beperking van de overheadkosten, meer mogelijkheden tot innovatie, ontwikkeling en inkoopvoordelen.

 

De oriëntatie is eind 2004 afgerond. De conclusie is dat samenwerking met Avalex (Gemeenschappelijke Regeling Avalex) het meest voldoet aan de door ons gestelde doelstellingen en randvoorwaarden. In vervolg hierop hebben wij op 14 april 2005 besloten tot het verlenen van een opdracht voor een studie naar de samenwerkingsvormen tussen Avalex en Reiniging Delft.

 

 

 

De studie naar samenwerkingsvormen

 

De studie naar de samenwerkingsvormen tussen Avalex en Reiniging Delft

is inmiddels afgerond.

 

Hieronder gaan wij in op de afzonderlijke doelstellingen en randvoorwaarden die in 2004 zijn vastgesteld, als onderdeel van de memo “Omgevingsoriëntatie reiniging”. Vervolgens gaan wij op hoofdlijnen in op de over te dragen taken, omgevingsontwikkelingen, de financiële effecten en de nadere uitwerking.

 

Doelstellingen

 

Bestuurlijke invloed verankerd, overheidsgedomineerd

Deze doelstelling is met toetreding tot de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Avalex zonder meer haalbaar.

 

Scheiding van rollen en verantwoordelijkheden.

Binnen de Gemeenschappelijke Regeling is sprake van scheiding tussen de rol van deelnemer (bestuurlijk) en klant van het bedrijf (ambtelijk) waarmee een contract wordt gesloten. Daarnaast is er een scheiding tussen de opdrachtgever (gemeente Delft) en uitvoerder (Avalex). Daarbij blijft de regie op de afvalinzameling bij de gemeente en de uitvoering bij het bedrijf.

 

Kostenreductie en opbrengstverhoging.

De toetreding leidt tot een verlaging van de inzamelkosten door een effectiever uit te voeren inzameling door Avalex. Tegenover dit voordeel staat dat Delft verantwoordelijk blijft voor een beperkt aantal taken en voor de kosten door het wegvallen van een deel van de organisatie en de kosten voor de aanpassing van de organisatie aan de nieuwe situatie. Daarom gaan wij  voorzichtigheidshalve uit van een gelijkblijvend kostenniveau.

 

Het jaar 2010 is het moment waarop bestaande contracten met bijvoorbeeld de afvalverwerkers en de klanten van het overlaadstation aflopen en nieuwe afspraken moeten worden gemaakt over de verwerkingskosten en de kosten van overslag. Dan zal ook blijken wat in zijn effect het voordeel is van het samengaan. De kosten van overslag en verwerking zullen voor het grotere bedrijf Avalex minder stijgen dan voor een relatief kleine eenheid zoals Delft. Daardoor wordt de stijging van de kosten van afvalinzameling afgevlakt.

 

Beheersbaar houden van de afvalstoffenheffing

Uit het voorgaande punt blijkt dat aan deze doelstelling zonder meer wordt voldaan. Een van de redenen om samenwerking te onderzoeken was juist het risico dat de afname van het aantal klanten tot gevolg heeft dat de totale inzamelkosten voor Delft sterk zouden gaan stijgen. Dat risico wordt beperkt door toe te treden tot een groter bedrijf en de daarmee gepaard gaande schaalvoordelen.

 

 

 

Verbeteren continuïteit , verkleinen kwetsbaarheid

Met toetreding wordt aan deze doelstelling voldaan. Een grotere schaal betekent simpelweg dat de dienstverlening beter gegarandeerd is en dat er ook meer massa is om eventuele risico’s op te vangen.

 

Exploitatie overlaadstation verruimen.

Het overlaadstation van Delft is gebouwd voor een veel grotere overslag dan Delft zelf kan genereren. Andere inzamelaars maken op dit moment ook gebruik van onze overslag maar deze afspraken zijn op termijn onzeker en het risico van een niet volledig kostendekkende exploitatie is realistisch. Met toetreding tot Avalex is er voor het overlaadstation een veel zekerder dekking en worden de exploitatierisico´s gedeeld.  

 

Afschermen financieel risico commerciële taken.

Reiniging Delft heeft naast de inwoners van Delft ook particuliere klanten. Dat zijn altijd contracten voor een bepaalde periode en daarom onzeker. Het is mogelijk om binnen de Gemeenschappelijke Regeling daarvoor een afzonderlijke exploitatie te maken waarmee ongewenste kruisbestuiving wordt voorkomen. Door toetreding tot Avalex is het afzonderen van deze taak beter te realiseren.

 

Randvoorwaarden

 

Wel samenwerken, niet privatiseren

Het spreekt voor zich dat met toetreding in een Gemeenschappelijke Regeling hieraan wordt zonder meer voldaan.

 

Behoud zeggenschap op prijsvorming en productontwikkeling

Het principe van Avalex is het cafetariamodel. Dit betekent dat per gemeente afspraken worden gemaakt over de frequentie, de wijze van inzamelen en de bijbehorende kosten. Dit in tegenstelling tot veel andere reinigings-GR´s waar sprake is van een standaard pakket aan diensten. Binnen Avalex blijven de deelnemende gemeenten zelf het afval- en  reinigingsbeleid bepalen.

 

Effecten van verandering zichtbaar maken voor burger

De doelstelling is tenminste een gelijkblijvende kwaliteit van de dienstverlening. In dat geval zal de verandering niet zonder meer merkbaar zijn voor de burger. Kort voor de daadwerkelijke toetreding zullen de burgers van Delft en de overige klanten van Reiniging Delft vanzelfsprekend worden geïnformeerd over de toetreding zelf en de eventuele wijzigingen in de dienstverlening die dit tot gevolg heeft.

 

Tenminste gelijkblijvende dienstverlening

Aan deze randvoorwaarde zal zonder meer worden voldaan.

 

Veranderkosten op termijn terugverdienen, met als effect structurele kosten omlaag

Uit de samenwerking komen synergievoordelen voort. Daar staat tegenover dat bij de ontvlechting van de reiniging er wel een bepaalde stijging van de structurele kosten bij de gemeente ontstaat. Er verdwijnt immers een onderdeel waaraan geen of slechts beperkt algemene kosten kunnen worden toegerekend. Per saldo zal er in de eerste jaren dus geen sprake zijn van verlaging van de kosten in zijn totaliteit.

 

Op termijn (vanaf 2010) worden de verdergaande voordelen van de samenwerking beter zichtbaar. Uitgaande van gelijkblijvende omstandigheden is dan zeker een betere beheersing van de kostenontwikkeling te verwachten. In de situatie van autonome en onbeïnvloedbare toekomstige prijsstijgingen (zoals AVR), wordt met de samenwerking tenminste een demping van dit soort kostenverhogingen voor de GR bereikt. 

 

Goede en betrouwbare werkgever

Avalex voldoet aan dit criterium. Werknemers van een GR behouden hun ambtelijke status. Bij de overdracht van de reinigingstaken wordt het principe ‘mens volgt werk’ gehanteerd.

 

Draagvlak in de organisatie

Het afgelopen half jaar is gewerkt aan het vergroten van het draagvlak. De ondernemingsraad is betrokken bij het proces en ook alle medewerkers zijn regelmatig op de hoogte gesteld van de ontwikkelingen. Dat heeft zeker geleid tot draagvlak en een goede basis voor het voorbereiden van de definitieve toetreding.

 

Welke taken over te dragen.

 

In beginsel is uitgangspunt om alle inzameltaken en reinigingstaken over te dragen aan Avalex

 

In de verdere uitwerking zal nog een besluit moeten worden genomen over een aantal taken. Deze taken, reinigingsinspectie, plaagdierbestrijding, de werkplaats en het meldpunt grofvuil, zijn voor de besluitvorming niet van doorslaggevend belang. De uitwerking van deze taken en het bepalen waar deze taken het beste kunnen worden uitgevoerd is erg tijdsintensief. In de tijd gezien past het daarom beter om de uitwerking hiervan ter hand te nemen nadat een principe beslissing over de toetreding is genomen.

 

Andere taken waarvoor Avalex op termijn belangstelling heeft, zoals gladheidbestrijding, maken nog geen deel uit van de besluitvorming omdat de organisatie van Avalex zich momenteel vooral wil beperken tot integrale inzameling.

 

Het “vegen” is onderdeel van het onderzoek en een taak die Avalex graag van Delft wil overnemen om daarmee haar takenpakket te verbreden. Wij zijn echter van mening dat de prioriteit van Delft voor een schone stad en een integrale wijkaanpak, een dusdanige regie vraagt op deze taak, dat wij hebben  besloten om het geheel van vegen, zowel handmatig, als machinaal als het onkruidborstelen, bij Delft te houden en onder te brengen bij Stadsbeheer.

Stadsbeheer wordt daarmee integraal verantwoordelijk voor een stad die ‘schoon, heel en groen’ is. Stadsbeheer kan hierdoor optimaal vormgeven aan de ingezette integrale wijkaanpak.

 

 

Het reinigingsbeleid gaat evenmin over naar Avalex, de gemeente blijft haar eigen afvalinzamelingbeleid bepalen, daarvoor zullen enkele functies bij Delft achterblijven, die nu nog onderdeel zijn van de reiniging.

 

Omgevingsontwikkelingen

 

Onlangs heeft de gemeente Wassenaar besloten toe te treden tot de GR Avalex en de reinigingstaken in haar geheel over te dragen. Daarover is overeenstemming. De toetreding zal per 1-1- 2006 een feit zijn.

 

De gemeenteraad van Zoetermeer heeft op 29 oktober besloten om voor de afvalinzameling aansluiting te zoeken bij de overheidsgedomineerde organisatie Avalex. Het voornemen is om per 1-1- 2007 toe te treden. Wij beschouwen dit als een positieve ontwikkeling die de Gemeenschappelijke Regeling kan versterken.

Met de toetreding van Wassenaar, Zoetermeer en Delft wordt de schaal van Avalex driemaal groter dan voorheen. Dat betekent het nodige voor de organisatie en de aansturing. Hierover wordt in 2006 overleg gevoerd tussen de drie betrokken partijen.

 

De financiële effecten

 

De overdracht van de reinigingstaken aan Avalex is vooral op termijn voordelig voor Delft (risicobeperking, beheersing tariefsontwikkeling) En overigens ook voor Avalex. Voor de huidige gemeenten in Avalex gaat het voordeel direct al tellen vanaf de fusie. Delft heeft dit voordeel natuurlijk ook. Maar door de ontvlechtingskosten zal dit niet direct merkbaar zijn. Schommelingen kunnen worden opgevangen in het gesloten circuit.

 

De verdere uitwerking in 2006.

 

Wij hebben ingestemd met de conclusie dat toetreding aan te bevelen is, daartoe zal zo mogelijk al in januari 2006 een intentieovereenkomst worden gesloten die ons wordt aangeboden door het Algemeen  Bestuur van de GR Avalex. Daarbij geldt als de voorwaarde dat de huidige kwaliteit van dienstverlening behouden blijft en het kostenniveau in ieder geval hetzelfde blijft.

Wij hebben het voorstel om over te gaan tot uitwerking van de toetreding om advies voorgelegd aan de Ondernemingsraad.

 

Na het sluiten van de intentieovereenkomst zal in 2006 de toetreding verder worden voorbereid met als doel om per 1-1- 2007 de toetreding te effectueren. De organisatie van de afvalinzameling in Delft zal in 2006 niet wijzigen, wel zal de organisatie zoveel mogelijk worden voorbereid op een vloeiende inpassing in de nieuwe organisatie Avalex.

 

 

Het college van burgemeester en wethouders van Delft