Rapportage evaluatie
experiment Wijkaandelen
8 december 2005
Inhoudsopgave
1. Inleiding
2. Beknopte schets verloop experiment Wijkaandelen
2.1. Aanleiding
2.2. Financiële middelen
2.3. Wijkaandelen
2.4. Verloop van het experiment
3. Doelstellingen en behaalde resultaten
3.1. Doelstellingen
3.2. Evaluatie per doelstelling
3.2.1. Doelstelling: Herstel
relatie tussen bewoners en professionele partijen
3.2.2. Doelstelling: Verbeteren
wijk en woonklimaat
3.2.3. Doelstelling: Betrekken en
belonen individuele bewoners en gebruikers
3.2.4.
Doelstelling: Nieuwe, innovatieve
methode voor betrekken van bewoners en verkrijgen van draagvlak
3.2.5.
Doelstelling: Verkrijgen van marktinformatie
4. Conclusies
4.1.
Samenvatting conclusies doelstellingen
4.2.
Overige conclusies
5.
De toekomst van Wijkaandelen
5.1.
Wijkaandelen Minervaplein
5.2.
Wijkaandelen algemeen
Bijlage 1: Open antwoorden op vraag 7 van de zesde
stemronde, oktober 2005
Bijlage 2: Open antwoorden op vraag 9 van de zesde
stemronde, oktober 2005
Bijlage 3: Open antwoorden op vraag 10 van de zesde
stemronde, oktober 2005
1.
Inleiding
Op 11 juli 2001 startte, met de introductie van Wijkaandelen
in de buurt Minervaplein e.o. in Delft, het experiment Wijkaandelen officieel.
Het experiment zou – minimaal – drie jaar duren. Het werden ruim vier jaren.
Inmiddels is de experimentperiode ten einde en maken we in deze rapportage de
balans op. We gaan daarvoor eerst in op het verloop van het experiment en
schetsen beknopt wat er van 2000 tot en met 2005 achtereenvolgens concreet is
gebeurd. Daarna benoemen we de doelstellingen van het experiment Wijkaandelen
en beoordelen we in hoeverre deze zijn verwezenlijkt. Vervolgens trekken we
hieruit conclusies over het succes van het experiment. Tot slot geven we een
korte doorkijk naar de toekomst van Wijkaandelen op het Minervaplein e.o. en
mogelijk op andere plaatsen in het land.
Voor deze rapportage is gebruik gemaakt van de door de jaren
heen geproduceerde documenten, de opgedane ervaringen, contacten met
wijkaandeelhouders, de uitkomsten van de laatste stemronde onder
wijkaandeelhouders en gesprekken met de initiatiefnemers.
2.
Beknopte schets verloop experiment Wijkaandelen
2.1. Aanleiding
In 2000 stuitten de professionele partijen bij het ontwikkelen
van plannen voor de herstructurering van het Minervaplein in Delft op flinke
weerstand en wantrouwen bij de omwonenden van het Minervaplein. Besloten werd
om een pas op de plaats te maken en alle plannen van tafel te halen. Om de
weerstand weg te nemen, het vertrouwen terug te winnen en de herstructurering
doorgang te laten vinden is gezocht naar een manier om de (traditionele)
inspraak bij herontwikkeling een moderne, vernieuwende vorm te geven. In deze
vorm zouden de omwonenden van het plein individueel stemrecht krijgen ten
aanzien van verschillende ontwikkelingsvarianten. Hiervoor is het idee van
´Wijkaandelen´ ontworpen. Dit idee is middels een referendum aan de omwonenden
voorgelegd. Van de 433 uitgezette formulieren zijn er 108 geretourneerd. Hiervan
stemden 64 mensen (59%) voor, 39 mensen (36%) tegen en 5 mensen (5%) onthielden
zich van stemming. Een meerderheid heeft zich dus uitgesproken vóór het
invoeren van wijkaandelen. Partijen hebben daarop besloten een experiment aan
te gaan voor de duur van minimaal 3 jaren.
2.2. Financiële middelen
De drie betrokken partijen – gemeente Delft,
woningcorporatie Hippolytus (nu en daarom hierna genoemd: Woonbron Delft) en
projectontwikkelaar Bohemen – zetten samen het Wijkaandelenfonds en het project
Wijkaandelen op. In het Wijkaandelenfonds bracht de gemeente Delft 325.000
gulden in. Woonbron Delft bracht 275.000 gulden in. In totaal was er daarmee
600.000 gulden (of ruim € 272.000) beschikbaar voor het Minervaplein. De
wijkaandeelhouders kregen gezamenlijk het budgetrecht over dit geld; m.a.w.:
het geld wordt niet besteed cq. werkzaamheden worden niet uitgevoerd zonder een
besluit daarover van de wijkaandeelhouders.
Daarnaast stelden de gemeente, woningcorporatie en
projectontwikkelaar Bohemen respectievelijk € 45.961, € 45.961 en € 22.981
(in totaal bijna € 115.000) beschikbaar voor de ontwikkeling van het ‘concept’
Wijkaandelen. Het experiment Wijkaandelen kreeg tevens een subsidie toegekend
door het ministerie van VROM in het kader van het Innovatieprogramma Stedelijke
Vernieuwing (IPSV) van ruim € 70.000.
2.3. Wijkaandelen
De partijen hebben gezamenlijk een Reglement Wijkaandelen
Minervaplein opgesteld, waarin de ‘spelregels’ zijn vastgelegd.
Uitgifte van wijkaandelen vindt plaats op naam; geregistreerd
wordt wie één of meer wijkaandelen in bezit heeft. Alle bewoners (zowel
huurders als eigenaar-bewoners) van 12 jaar en ouder die volgens de
gemeentelijke basisadministratie geregistreerd staan in de wijk en huurders van
bedrijfsruimte in de wijk kunnen wijkaandeelhouder zijn. Bij de start van
Wijkaandelen werd aan hen één wijkaandeel kosteloos aangeboden.
Eén wijkaandeel staat gelijk aan één stem tijdens een
stemronde of ‘wijkaandeelhouders-vergadering’. Een stemronde wordt schriftelijk
aangekondigd bij de wijkaandeelhouders. Zij krijgen ca. twee weken voor de
start van de stemronde alle informatie en een stemformulier thuisgestuurd. Een
stemronde duurt twee weken en wijkaandeelhouders kunnen hun stem uitbrengen
door het stemformulier (gratis) op te sturen, in te leveren bij Woonbron Delft
of door via internet (www.wijkaandelen.nl)
hun stem uit te brengen.
Vóór iedere stemronde krijgen bewoners die sinds de vorige
stemronde nieuw in de wijk zijn komen wonen of 12 jaar zijn geworden, een brief
met inschrijfformulier. Hiermee kunnen zij nog voor de betreffende stemronde
wijkaandeelhouder worden, en dus meestemmen.
Een wijkaandeel heeft een nominale geldwaarde (€ 2,50) en is
‘onvervreemdbaar’, d.w.z. de wijkaandeelhouder kan het niet verkopen, tenzij
hij of zij uit de wijk verhuist. In dat geval kunnen de wijkaandelen worden
terugverkocht aan de initiatiefnemende partijen.
Enige voorwaarde voor het verkrijgen van een wijkaandeel is
dat men schriftelijk akkoord gaat met het Reglement Wijkaandelen Minervaplein.
Wie eenmaal wijkaandeelhouder is en in de wijk blijft wonen, krijgt jaarlijks
een wijkaandeel erbij. Daarnaast was het idee om extra aandelen toe te kennen
aan bewoners die zich actief inzetten voor de wijk. De uitwerking van dit idee
kreeg te weinig steun van de wijkaandeelhouders, waardoor de regeling er niet
kwam.
2.4. Verloop van het experiment
Juli 2001: start experiment Wijkaandelen
In juli 2001 startte het experiment met de feestelijke
uitgifte van de eerste wijkaandelen. Van de ca. 700 potentiële
wijkaandeelhouders werden 400 personen (57%) daadwerkelijk wijkaandeelhouder
door het inschrijfformulier in te vullen en het reglement te ondertekenen.
Januari 2002: Eerste stemronde:
Keuze uit 4 herinrichtingsmodellen en regeling voor
extra aandelen
De weerstand en het
wantrouwen n.a.v. eerdere ontwikkelingsplannen waren de aanleiding voor
wijkaandelen op het Minervaplein. Daarom gingen de partijen nu terug naar de
basis; geen uitgewerkte plannen, maar vier ‘ontwikkelrichtingen’:
1.
Het Opknapmodel:
verbeteren van de groenvoorziening en bestrating op kleine schaal. Dit was
minder kostbaar dan de overige modellen, waardoor de mogelijkheid bestond een
nieuwe ontmoetingsruimte van beperkte omvang te maken (het oude buurthuis moest
wegens de slechte staat worden afgebroken).
2.
Het Parkeermodel: het
Minervaplein als parkeerplein. In de parkeerbehoefte van bewoners, werknemers
uit de Torenhove en winkelend publiek zou worden voorzien door de aanleg van
extra parkeerplaatsen. Hierbij werd het oude buurthuis vervangen door groen.
3.
Het Buurtparkmodel: het
Minervaplein als verblijfsgebied voor bewoners. Het groen zou ingrijpend worden
vernieuwd. Het 'snippergroen' (verspreid over het hele plein) werd zoveel
mogelijk samengevoegd. Het buurthuis zou verdwijnen.
4.
Het Nieuwbouwmodel: ging
ervan uit dat een grotere ingreep gewenst was op het plein. Het beschikbare
budget was hiervoor onvoldoende. Dit budget zou aangevuld kunnen worden door op
een beperkte schaal langs de Minervaweg nieuwe woningen te bouwen met parkeren
op het plein. Het Minervaplein kreeg hierdoor meer beschutting en door deze
nieuwbouw zou de sociale veiligheid toenemen. Daarnaast zou ook de doorstroom
van buurtbewoners naar een meer passende huisvesting in de nieuwbouw mogelijk
worden. Ook op de begane grond zou worden gewoond.
De ‘inloopavond’ waar de
modellen werden gepresenteerd en toegelicht was druk bezocht. Alle
wijkaandeelhouders ontvingen de modellen uiteraard ook thuis. Van alle
wijkaandeelhouders ging 60% stemmen. Zij kozen voor het Opknapmodel en het
Buurtparkmodel (met resp. 125 en 120 stemmen, ten opzichte van 86 stemmen voor
het Parkeermodel en 47 stemmen voor het Nieuwbouwmodel). Deze twee modellen
werden verder uitgewerkt, samen met een klankbordgroep van wijkaandeelhouders.
De wijkaandeelhouders beslisten ook met 198 tegen 172 stemmen dat er een
regeling moest komen voor de uitgifte van extra wijkaandelen voor mensen die in
de wijk vrijwilligerswerk doen.
April 2002 – Juni 2002 en gedurende het gehele
experiment:
Werving participanten voor Wijkaandelen
In april en juni 2002
zijn gesprekken gevoerd door de initiatiefnemers van het concept Wijkaandelen
met mogelijke participanten. Deze partijen varieerden sterk van karakter;
vertegenwoordigd waren twee projectontwikkelaars, de Woonbond, onderzoeksbureau
RIGO, productontwikkelaar Kristal, experimentenorganisatie SEV, Vereniging
Eigen Huis, een woningcorporatie en een (deel)gemeente. De bedoeling van de
bijeenkomsten was met name het inventariseren van mogelijke pilotprojecten
elders in het land en mogelijke bijdragen – bv.
financieel/materieel/dienstverlening – van de aanwezige organisaties. Hoewel
tijdens de bijeenkomsten veel interesse en enthousiasme werd geconstateerd,
werd geen pilotproject aangedragen of gevonden. De bijeenkomsten hebben daarom
geen vervolg gekregen.
Gedurende de gehele
experimentperiode is door de diverse bij het project betrokken personen energie
gestoken in voorlichting van andere partijen en werving van mogelijke deelnemers
en/of pilotprojecten. Hoewel er steeds veel interesse, enthousiasme en
bewondering wordt uitgesproken, constateren de initiatiefnemers dat er weinig
daadwerkelijke navolging is. Enerzijds heeft dit te maken met het
arbeidsintensieve karakter van (de huidige uitwerking van) Wijkaandelen,
anderzijds schrikken partijen over het algemeen terug van het uit handen geven
van een groot budget cq. wezenlijke beslissingen aan bewoners.
Juni 2002: Tweede stemronde:
Keuze voor Opknapmodel met ontmoetingsruimte, geen
regeling voor extra aandelen
De uitwerking van het
Opknapmodel en het Buurtparkmodel leverde drie varianten op in de tweede
stemronde. Ook deze tweede stemronde startte met een goed bezochte inloopavond
waar de wijkaandeelhouders in gesprek gingen met de initiatiefnemers. In deze
ronde werd 63% van het mogelijke aantal stemmen uitgebracht. Voor het
Opknapmodel 1A (met nieuwe ontmoetingsruimte aan de Artemisflat) werden 69
stemmen uitgebracht. Voor het Opknapmodel 1B (met nieuwe ontmoetingsruimte op
de plaats van het voormalige buurthuis) werden 147 stemmen uitgebracht. In
totaal kreeg het Opknapmodel 216 stemmen. Voor het Buurtparkmodel werden 170
stemmen uitgebracht. Het Opknapmodel werd daarna verder uitgewerkt in
samenwerking met de klankbordgroep.
De regeling voor de uitgifte van extra wijkaandelen
kwam er niet; geen van de voorstellen kon bij de wijkaandeelhouders op een
meerderheid rekenen.
December
2002: Derde stemronde:
Definitieve
plaats Ontmoetingsruimte
Enkele wijkaandeelhouders waren het niet eens met
de vraagstelling over de plaats van de ontmoetingsruimte in de voorgaande
stemronde. (Personen die op het Buurtparkmodel hadden gestemd kregen geen kans
meer om aan te geven waar een eventuele ontmoetingsruimte gebouwd zou moeten
worden.) In het Reglement Wijkaandelen is opgenomen dat, als de
wijkaandeelhouders van tenminste 15% van de uitgegeven wijkaandelen daarom
vragen, de Stuurgroep verplicht is om een wijkaandeelhoudersvergadering te
organiseren. Deze wijkaandeelhouders namen daarom het initiatief tot een extra
stemronde, specifiek over dit onderwerp. Voor 65% van het aantal uitgegeven
wijkaandelen werden stemmen uitgebracht. Daarvan was 75% van mening dat de
plaats van de nieuwe ontmoetingsruimte de locatie van het oude buurthuis moest
worden. Deze locatie werd daarmee definitief.
Zomer
2003: Tevredenheidsonderzoek onder wijkaandeelhouders en
niet-wijkaandeelhouders
In de zomer van 2003 is
onder de wijkaandeelhouders en de niet-wijkaandeelhouders een telefonisch
tevredenheidsonderzoek gehouden. Daaruit bleek o.a. dat bijna de helft van de
wijkaandeelhouders echt merkt dat zij meer invloed hebben op beslissingen over
de wijk. Drie kwart gaf wijkaandelen een voldoende en nadelen van het systeem
werden weinig genoemd. Tweederde van de wijkaandeelhouders wist dat het
Opknapmodel was gekozen en 75% was het hier ook mee eens.
De
informatiebijeenkomsten waren goed bekend, werden aardig bezocht en kregen een
voldoende. De schriftelijke informatie werd goed gewaardeerd, maar de helft van
de wijkaandeelhouders had wel behoefte aan meer informatie. De website was bij
weinig mensen bekend.
Van de
niet-wijkaandeelhouders had 80% gehoord van wijkaandelen en de helft daarvan
wist ook wat het inhoudt. Het idee stond ze aan, maar de meeste mensen geloofden
niet dat het echt zin heeft. Driekwart van de niet-wijkaandeelhouders was het
eens met de keuze voor het Opknapmodel. Ook sommige niet-wijkaandeelhouders
wilden graag meer informatie ontvangen.
De woonomgeving en de
leefbaarheid van het Minervaplein kregen ruime voldoendes. Veel bewoners (75%)
voelden zich verantwoordelijk voor de leefbaarheid, maar ze gaven ook aan dat
die achteruit ging. De bewoners aan de Herculesweg waren beduidend minder
tevreden dan de andere bewoners.
Alle bewoners vonden dat
er veel te weinig voorzieningen waren voor jonge en oudere kinderen. Het groen
en de parkeervoorziening scoorden wel voldoende. De sfeer in de wijk was goed
en driekwart van de mensen had – plezierige – contacten met buren en/of
buurtgenoten.
Mede naar aanleiding van
dit onderzoek is in 2004 een skateplek gerealiseerd voor kinderen, een
nieuwsbrief uitgebracht over Wijkaandelen en heeft Woonbron Delft met de
bewoners van de Herculesweg afspraken gemaakt over verbetering van hun
woonomgeving.
December
2003: Vierde stemronde:
Ontwerp
ontmoetingsruimte en aanmelding activiteitencommissie
Voor de nieuw te bouwen
ontmoetingsruimte is een prijsvraag onder drie architectenbureaus
georganiseerd. De wijkaandeelhouders kregen schriftelijke informatie met impressies
van de ontwerpen thuisgestuurd. Er werd een inloopavond georganiseerd waar
maquettes van de ontwerpen konden worden bekeken en de architecten hun ontwerp
konden toelichten. De wijkaandeelhouders brachten 38% van het mogelijke aantal
stemmen uit. Het ontwerp van Peter Schurink kreeg 55% van de stemmen, het
ontwerp van Jeanne Dekkers kreeg 31% van de stemmen en het ontwerp van TECT
kreeg 14% van de stemmen. Het ontwerp voor de nieuwe ontmoetingsruimte werd
daarmee dat van Peter Schurink.
Zeven wijkaandeelhouders
gaven aan zich mogelijk te willen inzetten voor de activiteitencommissie die de
activiteiten in de ontmoetingsruimte gaat organiseren, coördineren en
exploiteren.
Zomer
2004: Experiment Wijkaandelen met een jaar verlengd en nieuwsbrief uitgebracht
Het experiment
Wijkaandelen zou drie jaar duren. In de lente van 2004 evalueerden de
initiatiefnemers het experiment en de resultaten ervan. Zij kwamen tot de
conclusie dat veel van de genomen besluiten nog moesten worden uitgevoerd. Zo
zou een deel van het opknapwerk nog worden gedaan, de ontmoetingsruimte moest
worden gebouwd en speelplekken waren nog niet gerealiseerd. De bewoners en
gebruikers van het Minervaplein zouden dus pas eind 2004 en begin 2005 kunnen
zien wat er is bereikt. Dit zou de uiteindelijke evaluatie van het experiment
naar verwachting wezenlijk beïnvloeden. Daarnaast was het de bedoeling om nog
een stemronde over het beheer van het plein te organiseren. En bovendien wilden
de partijen de mensen die zich wilden inzetten voor de nieuwe ontmoetingsruimte
de kans en de tijd geven om echt iets op te bouwen. Daarom is besloten het
experiment Wijkaandelen met een jaar te verlengen. Het ministerie van VROM en
de gemeenteraad van Delft gaven daarvoor toestemming.
December
2003 – Juni 2005: Uitvoering afspraken
Medewerkers van de gemeente en de woningcorporatie
hebben de bouw van de nieuwe ontmoetingsruimte voorbereid. De belangrijkste
zaken hierbij waren de oprichting van de activiteitencommissie, de uitwerking
van het ontwerp met de architect en de activiteitencommissie, het verkrijgen
van bouwvergunningen ed. en vooral het regelen van de financiering. Vanwege de gestegen bouwkosten werd door de
gemeente de jaarlijkse subsidie aan de voormalige Stichting Buurthuis
Minervaplein omgezet in een eenmalige netto-contante bijdrage van €
100.000. De ontwikkelaar van het
aangrenzende voormalige postkantoor koopt het bezoekersparkeren op het
Minervaplein af met een bedrag van
€ 80.000, dat in het wijkaandelenfonds wordt
gestort.
In deze periode is ook het oude buurthuis gesloopt,
het Minervaplein verder opgeknapt en een skateplek aangelegd. Teneinde het
trapveld van kunstgras te kunnen voorzien worden momenteel sponsors
aangeschreven.
April
2005: Vijfde stemronde:
Beheer
van het Minervaplein e.o.
Aan de wijkaandeelhouders
is gevraagd of zij meer invloed willen uitoefenen op het beheer van hun
woonomgeving. Als daarop het antwoord “ja” was, werden hen drie keuzes
voorgelegd voor de manier waarop die invloed vorm kon krijgen;
1.
wijkaandeelhouders werken
samen met de gemeente;
2.
wijkaandeelhouders geven
zelf opdracht voor werkzaamheden;
3.
wijkaandeelhouders voeren
zelf het beheer uit.
De wijkaandeelhouders
brachten samen 34% van het mogelijke aantal stemmen uit. Van hen wil 73% niet
meer invloed op het beheer van hun woonomgeving. 67% vindt dat de gemeente het
goed doet en dat het de verantwoordelijkheid van de gemeente moet blijven.
Oktober
2005: Zesde stemronde:
Evaluatie
Wijkaandelen en “Doorgaan of niet?”
In oktober 2005 zijn aan de
wijkaandeelhouders tien evaluatieve vragen gesteld, waaronder de belangrijkste
vraag: “Vindt u dat we moeten doorgaan met wijkaandelen in de buurt
Minervaplein e.o.?”. Als start van deze stemronde is een bijeenkomst
georganiseerd bij Woonbron Delft, waar de wijkaandeelhouders persoonlijk hun
mening over de wijkaandelen kenbaar konden maken. Onder begeleiding van een
avondvoorzitter bespraken de aanwezige wijkaandeelhouders enkele stellingen.
Helaas waren er slechts weinig wijkaandeelhouders aanwezig. De avond was wel
geanimeerd en de daar gegeven antwoorden en gemaakte opmerkingen stroken met de
uitkomsten van de zesde stemronde.
In deze stemronde werd 35% van het
mogelijke aantal stemmen uitgebracht. De antwoorden op de tien vragen zijn
opgenomen in de onderstaande tabel. Op de vragen 7, 9 en 10 zijn
toelichtingen gegeven door de wijkaandeelhouders. Deze antwoorden zijn
samengevat in de tabel en onverkort opgenomen in de bijlagen 1 t/m 3 van deze
rapportage.
1. Vindt
u dat u door Wijkaandelen, sinds de invoering daarvan, meer invloed hebt
gehad op beslissingen die worden genomen over het Minervaplein en omgeving? |
|||
Ja: 80% |
Nee: 10% |
Weet niet: 10% |
Geen mening: 0% |
2. Vindt
u dat u door Wijkaandelen beter geïnformeerd bent geraakt over de
ontwikkelingen in de wijk? |
|||
Ja: 82% |
Nee: 9% |
Weet niet: 6% |
Geen mening: 3% |
3. Vindt
u dat u door Wijkaandelen meer betrokken bent geraakt bij uw wijk? |
|||
Ja: 68% |
Nee: 19% |
Weet niet: 11% |
Geen mening: 2% |
4. Zorgt
het extra wijkaandeel dat u ieder jaar krijgt ervoor dat u meer gemotiveerd
bent om te stemmen? |
|||
Ja: 54% |
Nee: 27% |
Weet niet: 16% |
Geen mening: 3% |
5. Heeft
u tussen de stemrondes door voldoende informatie gekregen over de
activiteiten op het Minervaplein? |
|||
Ja: 64% |
Nee: 29% |
Weet niet: 7% |
Geen mening: 1% |
6. Waren
de keuzes die in de stemrondes werden voorgelegd altijd duidelijk? |
|||
Ja: 55% |
Nee: 13% |
Weet niet: 8% |
Geen mening: 24% |
7. Vindt
u dat Wijkaandelen voldoende heeft opgeleverd? |
|||
Ja: 52% |
Nee: 28% |
Weet niet: 16% |
Geen mening: 4% |
“Ja”, omdat: het buurthuis is gerealiseerd, er meer
betrokkenheid is en meer informatie wordt gegeven, de bewoners meer invloed
hebben en het positieve effecten heeft. |
|||
“Nee”, omdat: mensen te weinig invloed hebben, ze te
weinig resultaat zien en realisatie van plannen te lang duurt. |
|||
8. Kunt
u met een rapportcijfer (tussen 1 en 10) aangeven in hoeverre u Wijkaandelen
een goede manier vindt om invloed uit te oefenen op uw woonomgeving? |
|||
Cijfer gemiddeld: 6,9 |
1 t/m 5: 13% |
6 of 7: 52% |
8 t/m 10: 35% |
9. Vindt
u dat we moeten doorgaan met Wijkaandelen in de buurt Minervaplein en
omgeving? |
|||
Ja: 76% |
Nee: 11% |
Weet niet: 11% |
Geen mening: 2% |
Vooral “ja”, omdat: mensen de inspraak en betrokkenheid
willen houden, ze geïnformeerd willen worden/blijven en de buurt nog steeds
verbetering behoeft. |
|||
10. Als
we doorgaan met Wijkaandelen in uw wijk, welke onderwerpen moeten we dan
voorleggen aan de wijkaandeelhouders? |
|||
Weet ik niet of geen mening: 52% |
Onderwerpen genoemd: 48% |
||
Onderwerpen m.n.: inrichting groen, invloed op eventuele
bebouwing, algemene ontwikkelingen op het Minervaplein, beheer en onderhoud,
veiligheid, voorzieningen, parkeren en bestrating |
Omdat 35% van de wijkaandeelhouders heeft gestemd, is deze
stemming geldig. Hoewel het hier meer een meningspeiling dan een
besluitvormende stemronde betreft, hebben de wethouder en de directeur van
Woonbron Delft toegezegd de uitslag van de stemronde te zullen volgen. Dit
betekent dat aan de gemeenteraad van Delft zal worden voorgesteld door te gaan
met Wijkaandelen op het Minervaplein.
November
2005: afronding experiment Wijkaandelen en doorstart Wijkaandelen
De experimentperiode is, na ruim 4 jaar, ten einde. Daarom
wordt eind 2005 de balans opgemaakt en al datgene gedaan dat hoort bij de
afronding van dit experiment. De belangrijkste zaken daarbij zijn:
§
het opstellen van deze rapportage;
§
het opstellen van het ‘Handboek Wijkaandelen’, dat hopelijk
de verspreiding en verdere ontwikkeling van het concept Wijkaandelen
ondersteunt;
§
het afronden van de oprichting van de Stichting
Wijkaandelen. De stichting wordt opgericht door de gemeente Delft, Woonbron
Delft en Bohemen BV en wordt eigenaar van de website www.wijkaandelen.nl en van het Handboek
Wijkaandelen. Doel van de stichting is het doorontwikkelen en verspreiden van het
concept Wijkaandelen.
§
het opstellen en verzenden van de definitieve aanvraag tot
vaststelling van de toegezegde IPSV-subsidie. Om deze subsidie definitief te
verkrijgen moet een verantwoordingsrapportage, voorzien van o.a. een
accountantsverklaring, worden ingediend bij het ministerie van Economische
Zaken.
Zoals hiervoor aangegeven leiden de resultaten van de zesde
stemronde ertoe dat aan de gemeenteraad van Delft zal worden voorgesteld door
te gaan met Wijkaandelen op het Minervaplein.
3.
Doelstellingen en behaalde resultaten
Aan het begin van het voorgaande hoofdstuk is geschetst wat
de primaire aanleiding was voor het aangaan van het experiment Wijkaandelen.
Hieruit zijn enkele doelstellingen af te leiden. Daarnaast beoogden de
initiatiefnemers met de ontwikkeling van dit vernieuwende concept het behalen
van nog een aantal andere resultaten. Hieronder worden alle doelstellingen van
het experiment Wijkaandelen benoemd. De realisatie hiervan wordt vervolgens per
doelstelling geëvalueerd.
3.1. Doelstellingen
Er zijn vijf ‘hoofd’-doelstellingen te benoemen, waarvan
enkele uiteenvallen in ‘sub’-doelstellingen:
1. Herstel relatie tussen bewoners en professionele partijen
2. Verbeteren wijk en woonklimaat
3. Betrekken en belonen individuele bewoners en gebruikers
4. Nieuwe, innovatieve methode voor betrekken van bewoners
en verkrijgen van draagvlak
5. Verkrijgen van marktinformatie
3.2. Evaluatie per doelstelling
3.2.1.
Doelstelling: Herstel relatie tussen bewoners en professionele partijen
De manier waarop de planvorming in 2000 plaatsvond en werd
gepresenteerd, zorgde voor weerstand en wantrouwen; de relatie tussen de
bewoners en de professionele partijen was beschadigd. Met het overdragen van de
besluitvorming over de plannen voor het Minervaplein aan wijkaandeelhouders zou
deze relatie hersteld moeten worden en de weerstand en achterdocht moeten
verminderen.
Kijkend naar de resultaten van de zesde stemronde en de
ervaringen van de initiatiefnemende organisaties en hun medewerkers concluderen
we dat deze doelstelling is gehaald.
De manier waarop medewerkers van gemeente en corporatie
worden benaderd is sterk verbeterd ten opzichte van vijf jaar geleden. De
manier waarop professionals en bewoners met elkaar communiceren, bijvoorbeeld
tijdens inloop- of informatiebijeenkomsten, is over het algemeen open en
respectvol. Uiteraard worden er nog steeds klachten geuit, maar dit gebeurt op
een ‘normale’ manier. De aanwezigheid en bereikbaarheid van de betrokken
wethouder en de directeur van de woningcorporatie hebben hieraan zeker
bijgedragen. Uit de resultaten van de zesde stemronde blijkt dat het overgrote
deel van de mensen die hebben gestemd vindt dat ze daadwerkelijk meer invloed
hebben gehad, beter geïnformeerd zijn geraakt en meer betrokken zijn geraakt
bij hun wijk. Zij willen dat Wijkaandelen doorgaat, omdat ze die verworven inspraak,
informatie en betrokkenheid willen behouden. Overigens liggen aan dat laatste
ook defensieve overwegingen ten grondslag (zie bijlage 2).
Natuurlijk zijn niet alle bewoners onverdeeld enthousiast;
er zijn ook bewoners (of ze nu wijkaandeelhouder zijn of niet) die nog steeds
niet geloven dat wijkaandeelhouders écht invloed hebben op wat er gebeurt op
het Minervaplein. Sommige mensen blijven wantrouwend staan tegenover het
concept en de betrokken partijen, bijvoorbeeld omdat de voorgelegde keuzes over
het algemeen worden voorbereid door de initiatiefnemers. Deze bewoners zien
hierin vormen van manipulatie. Een ander bezwaar is dat er te weinig gebeurt op
het plein; fysieke resultaten laten te lang op zich wachten en dat leidt tot
ontevredenheid richting de professionele partijen.
3.2.2.
Doelstelling: Verbeteren wijk en woonklimaat
a. Uitvoeren herinrichting Minervaplein
Voor het Minervaplein zelf was van belang dat een besluit
zou worden genomen over de manier waarop herinrichting zou plaatsvinden. Op
basis van aandachtspunten voor de wijk – die kwamen uit een in 2000 gehouden
tevredenheidsonderzoek over o.a. de leefbaarheid in de wijk – zijn vier
herinrichtingsmodellen bedacht; het Opknapmodel, het Parkeermodel, het
Buurtparkmodel en het Nieuwbouwmodel. De wijkaandeelhouders kozen uiteindelijk
het Opknapmodel (het meest eenvoudige model) mét nieuwe ontmoetingsruimte. Het
opknappen is gebeurd en de bouw van de ontmoetingsruimte is gestart. Deze wordt
naar verwachting rond de jaarwisseling opgeleverd. De doelstelling is dus
behaald.
Bij deze enigszins sobere constatering horen ons inziens nog
drie inkleuringen om duidelijk te maken hoe wezenlijk de invloed van de
wijkaandeelhouders daadwerkelijk is geweest. Als het concept wijkaandelen niet
was ingevoerd zou het Minervaplein er nu heel anders uitzien:
I.
Volgens het ‘Buurthuisbeleid’ van de gemeente Delft zou er
géén nieuwe ontmoetings-ruimte worden gebouwd na de sloop van het voormalige
buurthuis. Elders in de wijk Voorhof (waar het Minervaplein onderdeel van
uitmaakt) was hierin al voorzien.
II. In de
eerste – door de bewoners afgewezen – plannen voor het Minervaplein was sprake
van nieuwbouw. Woonbron Delft en Bohemen BV wilden er graag woningen bouwen.
III. Na
ontwikkeling van de vier herinrichtingsmodellen ging de voorkeur van
(medewerkers van) de initiatiefnemende partijen duidelijk uit naar het
Buurtparkmodel en het Nieuwbouwmodel. De wijkaandeelhouders kozen echter
anders.
Waarschijnlijk was de uitvoering van de herinrichting van
het Minervaplein wel sneller gegaan zonder Wijkaandelen. Het bedenken en
vormgeven van plannen die goed communiceerbaar zijn, en geschikt voor een
stemming, kosten veel tijd. Besluitvorming duurt langer. Overigens heeft de
vertraging van de bouw van de nieuwe ontmoetingsruimte daarmee níet te
maken.
b. Vergroten van de aantrekkelijkheid en leefbaarheid van de wijk
We starten met de negatieve geluiden:
De wijkaandeelhouders kozen zelf in meerderheid voor het
sobere Opknapmodel. Hoewel de meeste opknapwerkzaamheden reeds zijn uitgevoerd,
krijgen we nog vaak reacties van bewoners die zeggen er weinig van te zien.
Enerzijds heeft dit te maken met hogere verwachtingen dan er werkzaamheden zijn
toegezegd. Sommige mensen verwachten bijvoorbeeld hoogwaardig(er) groen,
terwijl dit niet in het Opknapmodel maar in het Buurtparkmodel was opgenomen.
Anderen wachten bijvoorbeeld nog op de rondrijdmogelijkheid op het
parkeerterrein, terwijl dit onderdeel was van het Parkeermodel.
Anderzijds hebben delen van het plein na de sloop van het
oude buurthuis (te) lang braak gelegen. Ook dit komt de aantrekkelijkheid en de
beeldvorming bij bewoners niet ten goede.
Daarnaast is een ingrijpende herontwikkeling van de locatie
van het oude Postkantoor aangekondigd. De uitwerking en uitvoering hiervan laten
op zich wachten, wat bewoners ongeduldig maakt.
Naast kritiek zijn er ook positieve geluiden en
ontwikkelingen:
Naar aanleiding van het tevredenheidsonderzoek in 2003 heeft
Woonbron Delft met de bewoners van de Herculesweg (die significant minder tevreden
waren dan de andere bewoners aan het Minervaplein) afspraken gemaakt over
verbetering van de woonomgeving en de leefbaarheid. Deze afspraken hebben
positieve effecten gehad. Ook de verbouwing van de Artemisflat en het
verbeterde aanzicht hiervan heeft een positief effect op de aantrekkelijkheid
van de wijk.
Uit de resultaten van de laatste evaluerende stemronde
blijkt dat veel mensen wel tevreden zijn met wat Wijkaandelen heeft opgeleverd;
zij noemen de realisatie van de nieuwe ontmoetingsruimte en zien positieve
ontwikkelingen. In deze stemronde hebben we – helaas – niet gevraagd of de
leefbaarheid en aantrekkelijkheid zijn verbeterd. (Om te voorkomen dat het
minimaal aantal stemmen van 30% van de uitgebrachte wijkaandelen niet gehaald
zou worden is het stemformulier niet te veelomvattend gemaakt en waren de
vragen met name gericht op het concept Wijkaandelen zelf.)
In het tevredenheidsonderzoek van 2003 gaven de bewoners de
volgende gemiddelde rapportcijfers:
Woonomgeving:
|
6,7 |
Groenvoorziening: |
6,4 |
Leefbaarheid: |
6,9 |
Speelvoorzieningen jongere kinderen: |
4,1 |
Schoon en heel: |
5,7 |
Speelvoorzieningen oudere kinderen: |
4,0 |
Sfeer: |
6,7 |
Parkeervoorziening: |
6,5 |
49% van de bewoners voelde zich ’s avonds op straat niet
altijd veilig.
72% van de bewoners had vaak of regelmatig plezierig contact
met buren of buurtgenoten en er werd geen melding gemaakt van overlast. Bij
bijna alle onderwerpen waren de wijkaandeelhouders gemiddeld positiever dan de
niet-wijkaandeelhouders.
Een speelvoorziening (skateplek) voor oudere kinderen is
inmiddels gerealiseerd. Na oplevering van de nieuwe ontmoetingsruimte wordt ook
de omgeving daarvan ingericht; er komt een speelplek voor jonge kinderen en het
trapveld wordt hersteld.
Medewerkers van Woonbron en de gemeente merken niet
duidelijk dat de leefbaarheid of de aantrekkelijkheid van de wijk is veranderd
(in positieve of negatieve zin). Er is ook geen toe- of afname van mutaties
merkbaar of een groeiende populariteit. Overigens zou het, als er wel een
verandering merkbaar zou zijn, moeilijk zijn om aan te tonen dat deze
rechtstreeks verband houdt met Wijkaandelen. De initiatiefnemers zijn van
mening dat verbetering van de
aantrekkelijkheid pas op de wat langere termijn zichtbaar kan worden.
Bijvoorbeeld nadat de nieuwe ontmoetingsruimte is gerealiseerd en functioneert,
en de directe omgeving daarvan goed is ingericht.
Gezien al het bovenstaande is er op dit moment geen
eenduidig antwoord te geven over of deze doelstelling is gehaald.
c. Grotere tevredenheid van bewoners
Zoals hierboven aangegeven kunnen we nu geen eenduidig
antwoord geven op de vraag of bewoners meer tevreden zijn over hun woonomgeving
vanwege Wijkaandelen. Zoals gezegd zal naar verwachting de tevredenheid wel
groeien als de ontmoetingsruimte en de inrichting van de omgeving daarvan (o.a.
met voorzieningen voor kinderen) zijn gerealiseerd.
Waar het gaat om de tevredenheid van bewoners over het
instrument Wijkaandelen en over wat het ze heeft gebracht, concluderen we dat
deze doelstelling wel is gehaald. In de laatste stemronde in oktober 2005
kreeg Wijkaandelen “als manier om invloed uit te oefenen op de woonomgeving”
gemiddeld een 6,9 en vindt 80% van de wijkaandeelhouders dat ze meer invloed
hebben gehad op beslissingen dan zonder Wijkaandelen. In het
tevredenheidsonderzoek in 2003 gaven wijkaandeelhouders de Wijkaandelen
gemiddeld een 6,3 en gaf slechts 40% aan te vinden dat ze meer invloed hadden.
d. Minder kosten voor beheer en onderhoud
Deze doelstelling was vooral gekoppeld aan de vooronderstelling
dat de wijkaandeelhouders bereid zouden zijn zich meer zelf in te zetten voor
beheer en onderhoud van hun woonomgeving. Door deze zelfwerkzaamheid en de
bijbehorende sociale controle was de verwachting dat beheer en onderhoud minder
zouden gaan kosten. In de vijfde stemronde gaven de wijkaandeelhouders echter
aan niet meer invloed hierop te willen.
De gemeente Delft en Woonbron Delft zullen in de gaten
houden of op termijn minder kosten worden gemaakt voor beheer en onderhoud,
bijvoorbeeld doordat er minder sprake is van vernieling. Overigens is hier is
op het Minervaplein al niet veel sprake van.
We concluderen dat deze doelstelling niet is gehaald, maar
voegen eraan toe dat de ondernomen activiteiten ook niet expliciet hierop
gericht zijn geweest.
3.2.3.
Doelstelling: Betrekken en belonen individuele bewoners en gebruikers
a. Grotere zeggenschap van bewoners over hun woonomgeving
Deze doelstelling is gehaald. De
wijkaandeelhouders hebben, weliswaar aan de hand van voorstellen van de
professionele partijen, zélf – eerst individueel en daarmee gezamenlijk – hun
keuze gemaakt. Deze keuze is ook uitgevoerd. Illustratief voor de mate van
zeggenschap zijn de drie ‘inkleuringen’ onder 3.2.2.a.
Daarnaast heeft de zeggenschap een heel andere vorm gekregen
dan voorheen. Inspraak en zeggenschap is nu niet meer voorbehouden aan de
mensen die deelnemen aan de ‘vergadercircuits’, maar is voor iedereen (ouder
dan 12 jaar) opengesteld. Uit reacties van wijkaandeelhouders blijkt dat zij
het ook op prijs stellen dat ze als individu mogen kiezen, in plaats van als
huishouden te worden aangesproken. Verder wordt positief gereageerd op het feit
dat de mening van de meerderheid een andere kan zijn dan de eigen mening, en
dat het voor mensen duidelijker werd dat er grenzen of kaders zijn; niet alles is mogelijk binnen het
beschikbare budget. Dus bijvoorbeeld: kiezen voor een ontmoetingsruimte
betekent dat een buurtpark niet meer mogelijk is.
b. Meer betrokkenheid van bewoners bij plan- en besluitvorming;
Wijkaandelen zijn beschikbaar gesteld aan alle individuele
bewoners ouder dan 12 jaar en aan huurders van bedrijfsruimten aan het
Minervaplein. Van de ca. 700 mensen die volgens deze criteria in aanmerking
kwamen werden er 400 in eerste instantie wijkaandeelhouder. Dit aantal is
gedurende het experiment iets minder geworden, maar procentueel ongeveer gelijk
gebleven.
Van de wijkaandeelhouders ging in de eerste drie stemronden
ca. 60-65% stemmen en in de laatste drie stemronden ca. 35%. In de eerste
stemronde stemden 240 mensen, in de tweede stemronde waren het er 210, in de
derde stemronde waren er 224 stemmers, in de vierde stemronde 127, in de vijfde
stemronde 123 en in de laatste stemronde werd er door 115 mensen gestemd. We
constateren hierdoor (en door reacties van wijkaandeelhouders) dat, als het
eerste ‘gevoel van urgentie’ vermindert, de animo om te stemmen ook minder
wordt. Wel is altijd de ondergrens (30%) gehaald.
In totaal hebben minstens 308 personen één of meer keren hun
stem uitgebracht. Gezien het onderwerp is dit, op ca. 700 mensen, een
uitzonderlijk resultaat. De resultaten van de eerste stemronde zijn helaas niet
op persoonsnummer bewaard gebleven, maar van de tweede tot en met de zesde
stemronde zijn deze gegevens wel beschikbaar. We zien daarin dat 91 personen
éénmaal hebben gestemd, 72 personen tweemaal hebben gestemd, 65 personen
driemaal hebben gestemd, 35 personen viermaal hebben gestemd en 45 personen
vijfmaal hebben gestemd.
Bijzonder aan deze vorm is dat de betrokkenheid van wijkaandeelhouders
niet gericht is op het ‘tegenstemmen‘, maar juist gericht is op ‘voorstemmen’.
Landelijk zien we dat mensen zich vooral ergens bij betrokken gaan voelen en
hun stem laten horen als ze ergens tegen zijn. De aanleiding voor Wijkaandelen
was weliswaar een negatieve, maar vervolgens hebben de wijkaandeelhouders in de
stemrondes vooral aangegeven waar ze vóór waren. Het uitspreken van positieve
keuzes geeft ook vaak een positief gevoel en daardoor een positief effect.
De niet-wijkaandeelhouders zijn over het algemeen bewust
geen wijkaandeelhouder geworden. Er is tot driemaal toe een ‘wervingsactie’
gedaan onder niet-wijkaandeelhouders. Dit leidde niet tot veel meer
aanmeldingen en wel tot irritatie bij sommige bewoners. Daarom is daarna geen wervingsactie
meer ondernomen. Wel kregen, bij iedere nieuwe stemronde, de nieuwe bewoners en
de kinderen die 12 jaar waren geworden in de tussenliggende periode een
uitnodiging om wijkaandeelhouder te worden.
Voor de bewonerscommissies van de complexen aan het
Minervaplein veranderde er natuurlijk wel iets, maar zij behielden hun status
en functie en hebben het experiment Wijkaandelen toegejuicht. Zij zijn ook
betrokken geweest bij de werving van wijkaandeelhouders en hebben het concept
enthousiast ‘verkocht’ aan de bewoners. Zij hebben daarnaast bij de eerste
stemronde als sparringpartner gefungeerd bij de totstandkoming van de modellen
en de stemformulieren.
Daarnaast is ook een klankbordgroep van wijkaandeelhouders
gevormd die is betrokken bij de uitwerking van de modellen die ter stemming
werden voorgelegd aan de wijkaandeelhouders.
Alles overziend constateren we dat deze doelstelling is
gehaald.
c. Meer betrokkenheid van bewoners bij hun wijk
Enerzijds kunnen we concluderen dat deze doelstelling is
behaald; dit blijkt uit de mening van de wijkaandeelhouders zelf. Bij de zesde
stemronde gaven namelijk twee op de drie wijkaandeelhouders (68%) aan dat zij
door Wijkaandelen meer betrokken zijn geraakt bij hun wijk. Voor één op de vijf
wijkaandeelhouders (19%) is dit niet het geval. Één op de negen (11%) weet het
niet en een klein deel (2%) heeft hier niets ingevuld.
Naast dit resultaat zien we ook dat gedurende het experiment
een aantal mensen – eenmalig of vaker – betrokken zijn geraakt bij bijvoorbeeld
de uitwerking van herinrichtingsmodellen en het organiseren van een extra
stemronde. Bovendien is een nieuwe activiteitencommissie voor de
ontmoetingsruimte gevormd uit wijkaandeelhouders.
Anderzijds zien we de animo bij de latere stemronden vrij
fors dalen. Bij de laatste stemronde werd 35% van het mogelijke aantal stemmen
uitgebracht, door 115 mensen. Op het totale aantal potentiële
wijkaandeelhouders is dit ca. 17%. Hoewel dit landelijk gezien overigens wel
veel is, kunnen we voor het Minervaplein concluderen dat de betrokkenheid
daalt. Een andere indicator daarvoor is dat in de vijfde stemronde bijna drie
kwart van de wijkaandeelhouders zegt niet zelf invloed te willen hebben op het
beheer van het plein.
Het feit dat wijkaandeelhouders de informatie en de
stemformulieren thuisgestuurd krijgen en dat zij schriftelijk of via internet
kunnen stemmen, is één van de voordelen van het wijkaandelensysteem. Een nadeel
hiervan is dat zij geen contact hoeven hebben met buurt-genoten. In die zin
bevordert het systeem de betrokkenheid van bewoners bij elkaar niet.
Samenvattend concluderen we dat deze doelstelling deels is
gehaald.
d. Belonen van de individuele inzet en inbreng van bewoners
Individuen worden in het wijkaandelensysteem op diverse
manieren ‘beloond’ voor hun inbreng en inzet. Allereerst natuurlijk doordat
gerealiseerd wordt wat de meerderheid van de wijkaandeelhouders wil. Ieder
individu heeft daarmee (zeker op deze schaal) wezenlijk invloed op de
ontwikkeling van de wijk. Daarnaast hadden bijvoorbeeld de individuele bewoners
in de klankbordgroep voor de uitwerking van de herinrichtingsmodellen invloed
op de uiteindelijke voorstellen.
Individuele wijkaandeelhouders worden beloond als zij in de
wijk blijven wonen; ieder jaar krijgen zij er één wijkaandeel bij, en daarmee
één stem.
De wijkaandelen zijn ook geld waard; € 2,50 euro per
wijkaandeel. Dit bedrag is vast; ze worden niet meer of minder waard.
Wijkaandeelhouders kunnen de waarde van de wijkaandelen innen als ze uit de
wijk verhuizen. Ze kunnen ze ook tussentijds terugverkopen aan het
wijkaandelenfonds (op één wijkaandeel na).
Iedere individuele wijkaandeelhouder kan het initiatief
nemen om een voorstel aan de wijkaandeelhouders voor te leggen in een stemronde
(of ‘wijkaandeelhoudersvergadering’). Als hij of zij de eigenaren van minimaal
15% van de uitgebrachte wijkaandelen achter het verzoek voor een stemronde
krijgt (bijvoorbeeld door het verzamelen van handtekeningen) zijn de
initiatiefnemers verplicht om deze stemronde te organiseren.
De initiatiefnemers hadden de intentie om de
wijkaandeelhouders een regeling te laten vaststellen op basis waarvan extra
wijkaandelen zouden worden toegekend aan individuele wijkaandeelhouders die
zich verdienstelijk maken voor de wijk. In de eerste stemronde besloten de
wijkaandeelhouders (met een meerderheid van 53,5%) dat zo’n regeling er zou
moeten komen. In de tweede stemronde werden verschillende activiteiten benoemd
waarvoor individuen beloond zouden kunnen worden met extra wijkaandelen. Wijkaandeelhouders
konden meerdere activiteiten aangeven, maar geen van de activiteiten kreeg meer
dan 50% achter zich. De regeling kwam er daarom uiteindelijk toch niet.
Uit al het voorgaande blijkt dat individuele bewoners op
diverse manieren beloond (kunnen) worden voor hun inzet en inbreng. De
doelstelling is daarmee gehaald. De initiatiefnemers betreuren het wel dat
de regeling voor extra wijkaandelen voor actieve bewoners er niet is gekomen.
e. Belonen van ‘trouwe klanten’ in de wijk.
Wijkaandeelhouders krijgen vanaf het moment dat ze
wijkaandeelhouder worden, er jaarlijks in januari één wijkaandeel bij (ze
krijgen geen fysiek wijkaandeel thuisgestuurd, maar het aantal wijkaandelen in
bezit wordt in de wijkaandelenadministratie verhoogd met één). Daardoor kunnen
‘trouwe bewoners’ meer stemrecht hebben dan nieuwe bewoners. Uit de resultaten
van de laatste stemronde blijkt dat 54% van de wijkaandeelhouders hierdoor
extra gemotiveerd raakt om te stemmen. Voor 27% van de wijkaandeelhouders heeft
het jaarlijkse extra wijkaandeel dat effect niet.
We zouden ook ‘actieve bewoners’ als loyale, en dus trouwe,
klanten kunnen aanmerken. Zoals hiervoor beschreven is de regeling voor extra
wijkaandelen voor actieve bewoners er helaas niet gekomen.
We concluderen dat de doelstelling is gehaald. Hierbij
willen we het volgende opmerken. Het jaarlijks toekennen van een extra stem aan
bewoners die in de wijk blijven wonen was gedurende de experimentperiode een
goede gedachte. Wanneer Wijkaandelen echter geen experiment meer is maar in de
volgende jaren doorgaat op het Minervaplein e.o., wordt deze gedachte lastig om
twee redenen:
1.
Er gaat een te groot verschil ontstaan in stemrecht tussen
oude en nieuwe wijkaandeelhouders. Voor nieuwe bewoners wordt het minder
interessant om wijkaandeelhouder te worden als veel buren al tien wijkaandelen
hebben en zij er slechts één krijgen. Te scheve verhoudingen werken niet
motiverend en hollen het systeem op den duur uit.
2.
De wijkaandelen op het Minervaplein e.o. zijn € 2,50 per
stuk waard. Op dit moment zijn er ca. 1.500 wijkaandelen uitgegeven aan ca. 360
wijkaandeelhouders, met een totale waarde van € 3.750. Uitgaand van een
ongeveer gelijkblijvend aantal wijkaandeelhouders komt hier ieder jaar ca. €
900 bij. Deze kosten zijn (vooralsnog) niet gedekt en het is de vraag of dit
überhaupt wenselijk is.
3.2.4.
Doelstelling: Nieuwe, innovatieve methode voor betrekken van bewoners en
verkrijgen van draagvlak
a. Ontwikkelen van een nieuwe manier om bewoners bij de planvorming en
besluitvorming rond stedelijke herstructurering te betrekken
Veel aspecten van Wijkaandelen
zijn vernieuwend te noemen waar het gaat om het betrekken van bewoners bij
plan- en besluitvorming voor hun woonomgeving:
§
het daadwerkelijk overdragen van zeggenschap over plannen
voor de herinrichting van openbaar gebied aan bewoners;
§
het overdragen van het budgetrecht over een dergelijk fors
bedrag aan bewoners;
§
het geven van zeggenschap aan individuen i.p.v. aan
huishoudens;
§
het geven van zeggenschap aan bewoners ouder dan 12 jaar;
§
het kunnen stemmen ‘vanuit de luie stoel’, daar de tijd
(twee weken) voor kunnen nemen en niet aanwezig hoeven zijn bij vergaderingen
of bijeenkomsten
§
mensen die langer in de wijk wonen kunnen gaandeweg meer
stemrecht opbouwen
Het kunnen stemmen via internet was bij de introductie van
Wijkaandelen nog vrij nieuw. (Overigens maken niet veel wijkaandeelhouders –
per stemronde 10-20% van de ‘stemmers’ – hier gebruik van.) Door de ontwikkelingen
in de afgelopen jaren is stemmen via internet ook niet meer vernieuwend te
noemen. Inmiddels is er zelfs enige sprake van de ‘wet van de remmende
voorsprong’; de website www.wijkaandelen.nl
is nog gebouwd op een inmiddels verouderde manier. Dit maakt het beheer ervan
ingewikkeld, tijdrovend en relatief kostbaar.
Het concept Wijkaandelen kreeg en
krijgt landelijk vrij veel aandacht, interesse en bewondering vanwege de nieuwe
benadering. Voor de ontwikkeling van het concept is niet voor niets subsidie
verkregen vanuit het budget voor het Innovatieprogramma Stedelijke Vernieuwing.
Eind 2002 won het concept bovendien de Innovatieprijs van X-PIN, het
Expertisebureau Innovatie Beleidsvorming. De initiatiefnemers hebben bij
diverse gelegenheden het concept gepresenteerd, beschreven en toegelicht. De
reactie is over het algemeen hetzelfde: zeer enthousiast. Navolging blijft
echter uit. Naar verwachting kan het Handboek Wijkaandelen – dat naar
aanleiding van het experiment wordt opgesteld –drempelverlagend werken.
Het voorgaande overziend
concluderen we dat deze doelstelling is gehaald.
b. Verbreden van deze nieuwe manier naar andere gemeenten en werven van
deelnemers om de manier mee/door te ontwikkelen.
Zoals in het voorgaande en in het tweede hoofdstuk al is
opgemerkt hebben de initiatiefnemers gedurende de experimentperiode op allerlei
manieren het concept Wijkaandelen gepresenteerd, beschreven en toegelicht aan
mogelijk geïnteresseerde partijen. Deze partijen reageren over het algemeen
zeer enthousiast. Zij schrikken meestal terug van daadwerkelijke invoering van
Wijkaandelen om twee redenen:
§
het systeem in de huidige vorm is vrij arbeidsintensief;
§
het overdragen van wezenlijke beslissingen en/of zeggenschap
over grote bedragen aan bewoners is een te grote stap.
Ook de besprekingen met
mogelijke participanten in de eerste helft van 2002 hebben geen vervolg
gekregen. De bedoeling van deze besprekingen was met name het inventariseren
van mogelijke pilotprojecten elders in het land en mogelijke bijdragen van de
aanwezige organisaties. Helaas werd er geen pilotproject gevonden en bleek het
(te) moeilijk om mogelijke bijdragen geconcretiseerd te krijgen.
Bij de afronding van het
experiment wordt, naast deze rapportage die een evaluatief karakter heeft, een
Handboek Wijkaandelen opgesteld. Dit handboek kan partijen ondersteunen bij de
invoering van (een vorm van) Wijkaandelen. De initiatiefnemers hopen dat dit
handboek de verbreding van Wijkaandelen alsnog kan stimuleren. Verder zijn de
gemeente Delft, Woonbron Delft en Bohemen BV de oprichters van de Stichting
Wijkaandelen. Deze stichting heeft als doel het concept Wijkaandelen verder te
ontwikkelen en te verspreiden. Het Handboek Wijkaandelen en de website worden
daartoe eigendom van deze stichting.
We concluderen dat de
doelstelling is gehaald waar het gaat om de bekendheid van het concept. We
concluderen dat de doelstelling niet is gehaald waar het gaat om
daadwerkelijke invoering van Wijkaandelen elders in het land.
3.2.5.
Doelstelling: Verkrijgen van marktinformatie
a. Realisatie van een professioneel relatiebeheersysteem gericht op een
optimale communicatie met bewoners en gebruikers van de wijk
Bij de start van het experiment waren er plannen om een professioneel
klantenbeheersysteem op te zetten, waarin allerlei informatie kon worden
verzameld; stemgedrag, woonwensen, koopgedrag, klachten, verhuisgeneigdheid,
informatie van potentiële bewoners, etc. Voor dit systeem was veel geld nodig
en daarom is in het kader van de IPSV-subsidiëring een fors bedrag aangevraagd.
Dit bedrag is niet toegekend omdat de beoordelaars dit idee niet als voldoende
innovatief beschouwden.
De initiatiefnemende partijen hebben daarop besloten
vooralsnog niet in een dergelijk systeem te investeren. Bij de werving van
deelnemers of participanten is wel gezocht naar partijen die een dergelijk
systeem zouden kunnen maken of zouden willen (mee)financieren. Ook dit is niet
gelukt. Naar aanleiding daarvan is de ambitie op dit punt bijgesteld door de
initiatiefnemers en is de doelstelling ook bewust verlaten.
Uiteraard is er wel een goede registratie van
wijkaandeelhouders. Uit deze registratie is bijvoorbeeld – met wat moeite – te
destilleren hoeveel mensen hoe vaak hebben gestemd in de afgelopen jaren. Op
basis van deze registratie wordt ook met de wijkaandeelhouders gecommuniceerd.
Deze communicatie geschiedt vooral schriftelijk.
We concluderen dat deze doelstelling is verlaten.
b. Het verkrijgen van actuele en voor planvorming en beheer relevante
marktinformatie van bewoners en gebruikers van de wijk
Uit het bovenbeschreven klantenbeheersysteem zou, op basis
van de verzamelde gegevens, veel actuele en relevante informatie voor
planvorming en beheer komen. Zoals hierboven al weergegeven kwam het
klantenbeheersysteem er niet en werd de gewenste informatie niet verzameld.
Overigens leveren de stemronde uiteraard wel actuele en relevante gegevens op;
ze geven weer wat de huidige bewoners op dat moment willen. Deze informatie is
echter niet breder dan de aan de wijkaandeelhouders voorgelegde keuzes en is
ook weinig toekomstgericht.
We concluderen dat deze doelstelling is verlaten.
4.
Conclusies
4.1. Samenvatting conclusies doelstellingen
In de onderstaande tabel is weergegeven of de bij 3.1.
benoemde doelstellingen naar de mening van de initiatiefnemers wel, niet of
deels zijn behaald, of zijn verlaten.
Doelstelling: |
Behaald: |
1. Herstel relatie tussen bewoners en professionele
partijen |
Ja |
2. Verbeteren wijk en woonklimaat |
Deels |
2.a Uitvoeren
herinrichting Minervaplein |
Ja |
2.b Vergroten van de aantrekkelijkheid
en leefbaarheid van de wijk |
Deels |
2.c Grotere tevredenheid
van bewoners |
Deels |
2.d Minder kosten
voor beheer en onderhoud |
Nee |
3. Betrekken en belonen individuele bewoners en
gebruikers |
Ja |
3.a Grotere
zeggenschap van bewoners over hun woonomgeving |
Ja |
3.b Meer betrokkenheid van bewoners bij plan-
en besluitvorming |
Ja |
3.c Meer betrokkenheid van bewoners bij hun wijk |
Deels |
3.d Belonen van
de individuele inzet en inbreng van bewoners |
Ja |
3.e Belonen van ‘trouwe klanten’ in de wijk |
Ja |
4. Nieuwe, innovatieve methode voor betrekken van
bewoners en verkrijgen van draagvlak |
Ja |
4.a Ontwikkelen van een nieuwe manier om bewoners bij de planvorming
en besluitvorming rond stedelijke herstructurering te betrekken |
Ja |
4.b Verbreden
van deze nieuwe manier naar andere gemeenten en werven van deelnemers om de
manier mee/door te ontwikkelen |
Deels |
5. Verkrijgen van marktinformatie |
Nee |
5.a Realisatie van een professioneel relatiebeheersysteem
gericht op een optimale communicatie
met bewoners en gebruikers van de wijk |
Verlaten |
5.b Het verkrijgen van actuele
en voor planvorming en beheer relevante
marktinformatie van bewoners en
gebruikers van de wijk |
Verlaten |
Op basis van dit overzicht concluderen de initiatiefnemende
partijen dat het experiment Wijkaandelen de beoogde resultaten grotendeels
heeft verwezenlijkt.
4.2. Overige conclusies
De bovenstaande conclusies hebben vooral betrekking op de
vooraf benoemde doelstellingen. Daarnaast zijn, op basis van al het voorgaande
en op basis van de opgedane ervaringen, nog enkele andere conclusies van
belang.
Duur
De ontwikkeling van Wijkaandelen heeft veel geld gekost; ca.
€ 180.000. Dit betekent uiteraard niet dat het systeem bij de invoering in
andere delen van het land ook zo duur zou zijn; tenslotte is er al veel
ontwikkeld dat te gebruiken is. Voor het Minervaplein e.o. is het wel de vraag
of de geboekte resultaten deze investering waard zijn geweest.
Meer communiceren
Hoewel wijkaandeelhouders aangeven (veel) meer informatie te
hebben gekregen in de afgelopen jaren dan vóór Wijkaandelen werd
geïntroduceerd, wordt er toch niet snel genoeg gecommuniceerd naar de wens van
bewoners. Veel van hen willen ook worden geïnformeerd als er niets gebeurt, als
er weinig te melden is of als er dingen gaan gebeuren die niets met
Wijkaandelen te maken hebben. Voor bewoners maakt het niet uit van wie de
informatie komt, als die maar komt.
Urgentie
nodig
We merken dat, als het gevoel van urgentie weg is, de animo
om te stemmen cq. betrokken te blijven snel minder wordt. We moeten ons goed
realiseren dat als we mensen vragen ergens over te stemmen, het dan voor hen
wel echt ergens over moet gaan; wat hebben zij eraan? Dit impliceert dat het
over onderwerpen moet gaan die:
1.
veel mensen aangaan: bijvoorbeeld de inrichting van een
speelplekje voor jonge kinderen zal voor relatief weinig mensen relevant zijn;
2.
dichtbij genoeg liggen om er een mening over te willen
uiten: de ‘directe achtertuin’ van mensen leent zich hier bijvoorbeeld wel
voor, maar een plein een paar straten verderop zal al veel minder mensen op de
been brengen.
Populatie
en type wijk
Voor de werking van het systeem is relevant wat voor mensen
er wonen en hoe lang zij van plan zijn er te blijven wonen; bijvoorbeeld
ouderen maken minder gebruik van internet om te stemmen en stellen wel prijs op
informatiebijeenkomsten, maar liever niet ’s avonds. In een wijk waar relatief
veel ‘doorstroomwoningen’ staan zullen minder mensen geneigd zijn om
wijkaandeelhouder te worden.
Verandering
Wijkaandelensysteem Minervaplein nodig
Gezien al het bovenstaande heeft de manier waarop het
Wijkaandelensysteem op het Minervaplein is ontwikkeld, vrij goed gewerkt. We
zien echter ook aan de evaluatie en de conclusies dat, bij een doorstart, de
invulling van Wijkaandelen op het Minervaplein zal moeten veranderen. Hieronder
gaan we kort in op de belangrijkste wijzigingen in het systeem voor het
Minervaplein en op de toekomst van Wijkaandelen in het algemeen.
5.
De toekomst van Wijkaandelen
De Stuurgroep Wijkaandelen heeft, naar aanleiding van het
voorgaande, besproken hoe de toekomst van het concept Wijkaandelen eruit kan
zien. Hieronder gaan we achtereenvolgens in op de betekenis daarvan voor het
Minervaplein (5.1) en voor Wijkaandelen in algemene zin (5.2).
5.1. Wijkaandelen Minervaplein
De Stuurgroep Wijkaandelen heeft voor het Minervaplein een
aantal hoofdlijnen benoemd waaraan Wijkaandelen op het Minervaplein in de
toekomst moet (blijven) voldoen, om een doorstart ervan voor de betrokken
organisaties waardevol en werkbaar te houden. Deze hoofdlijnen zijn vrij
concrete principes, die uiteraard in de praktijk verder vorm moeten krijgen. Op
basis van deze principes wordt aan de gemeenteraad van Delft voorgesteld door
te gaan met Wijkaandelen op het Minervaplein.
Principe
1: stoppen als er geen animo meer is
Om de geldigheid van stemrondes te bepalen houden we de
huidige ondergrens aan: voor minimaal 30% van het aantal uitgegeven wijkaandelen
moeten stemmen worden uitgebracht. Als er twee maal een ongeldige stemronde
heeft plaatsgevonden stopt Wijkaandelen op het Minervaplein.
Principe
2: het moet ergens over gaan
We willen ervoor zorgen dat we in de keuze voor onderwerpen
voor stemronden aansluiten bij de wensen, behoeften en gevoelde urgentie van de
wijkaandeelhouders. Daarom organiseren we stemronden in samenwerking en/of
overleg met de activiteitencommissie van de ontmoetingsruimte en met de
betrokken bewonerscommissies.
Principe
3: niet te vaak
We houden het intensiteitsniveau van de stemronden
bescheiden: in principe één maal per jaar en alleen vaker als het onderwerp
echt urgent is.
Principe
4: niet meer dan 5 wijkaandelen per persoon
Om de verhoudingen in stemrecht niet te scheef te laten
groeien, gaan we uit van maximaal 5 wijkaandelen per persoon. Nieuwe bewoners
krijgen nog steeds de kans om wijkaandeelhouder te worden vóór iedere nieuwe
stemronde. Wijkaandeelhouders die minder dan 5 wijkaandelen bezitten krijgen
ieder jaar dat ze aan het Minervaplein blijven wonen, één wijkaandeel erbij tot
een maximum van 5.
Principe
5: inbedden en bestendigen
Wijkaandelen zal als regulier werkproces worden ingebed bij
Woonbron Delft en bij Wijkzaken van de gemeente Delft. Hierbij hoort tevens het
bestendigen van de relatie met de wijkaandeelhouders en in het verlengde
daarvan o.a. een wijze waarop reguliere communicatie naar en met hen
plaatsvindt.
Principe
6: verbreden
De Stuurgroep Wijkaandelen staat achter het concept
Wijkaandelen en vindt daarom dat Wijkaandelen Minervaplein verbreding verdient.
De voorgestelde verbreding kan op de volgende manieren worden bereikt:
1. Meer wijkaandeelhouders
betrekken rondom het Minervaplein.
Door de ontwikkeling van de
locatie van het voormalig postkantoor zullen er aan het Minervaplein veel meer
bewoners komen. Deze bewoners worden allen uitgenodigd om wijkaandeelhouder te
worden. Daarnaast zullen de bewoners van de Vulcanusweg die bij de start van
Wijkaandelen zijn uitgesloten, nu worden uitgenodigd alsnog wijkaandeelhouder
te worden. En tenslotte zal er nog een poging worden gedaan om de huidige
niet-wijkaandeelhouders toch nog over de streep te trekken.
2. Andere locaties binnen
Delft.
De
initiatiefnemers stellen voor dat de gemeente Delft en de Delftse
woningcorporaties laten onderzoeken waar mogelijk in Delft werken met het
instrument Wijkaandelen wenselijk en haalbaar is.
5.2. Wijkaandelen algemeen
Het voorgaande illustreert dat het concept Wijkaandelen
uitermate goed is aan te passen aan een specifieke situatie. Het zal duidelijk
zijn dat de initiatiefnemers geloven in het concept, niet als doel op zich maar
als instrument. Zij geloven ook dat de waarde van het instrument blijkt uit
deze rapportage, en dat Wijkaandelen zeker toekomst heeft.
Daarom hebben de gemeente Delft, Woonbron Delft en Bohemen
BV er bewust voor gekozen de Stichting Wijkaandelen (alsnog) op te richten.
Deze stichting heeft als doel het instrument Wijkaandelen te verbreden en door
te ontwikkelen. De stichting beschikt daartoe over hulpmiddelen: de website www.wijkaandelen.nl en het Handboek
Wijkaandelen.
De website geeft basisinformatie over het concept
Wijkaandelen en de toepassing daarvan op het Minervaplein. Mogelijk komen er ‘sub-websites’
voor andere wijken of buurten waar Wijkaandelen wordt ingevoerd. Het Handboek
Wijkaandelen beoogt de invoering van Wijkaandelen toegankelijker te maken. Het
gaat daarom vooral praktisch in op vragen als “wie, wat, wanneer, waarom en
hoe” en geeft veel voorbeelden en checklists die te gebruiken zijn bij de
invoering van Wijkaandelen.
De initiatiefnemers hopen dat deze instrumenten,
gecombineerd met hun enthousiasme, ervoor zorgen dat het instrument
Wijkaandelen zijn waarde bewijst aan meer bewoners en partijen in Nederland en
dat het een bijzondere toekomst tegemoet gaat.
BIJLAGE 1
Open
antwoorden op vraag 7 (zesde stemronde, oktober 2005):
“Vindt u dat wijkaandelen voldoende heeft
opgeleverd?”
JA, OMDAT:
Resultaten zichtbaar / gerealiseerd
·
Ja, er een nieuw buurthuis wordt gebouwd
·
Ja, o.a. het buurthuis gerealiseerd wordt en hopelijk
plannen om verloedering tegen te gaan worden uitgevoerd
·
Ja, omdat het buurthuis gerealiseerd wordt
·
Ja, daardoor de bouw van de ontmoetingsruimte wordt gerealiseerd
·
Ja, bouw wijkgebouw
·
Ja, omdat gekozen is voor buurthuis, Minervaplein niet
bebouwd
·
Ja, schoonmaak, buurthuis en bebouwing/renovatie is
gerealiseerd
·
Ja, meerderheid stemmen leidde tot huidige voorzieningen
(herinrichting parkje, bouw clubhuis)
·
Ja, buurthuis is er gekomen
·
Ja, het heeft geleid tot buurthuis
·
Ja, ik denk, gezien de resultaten, het iets oplevert
Meer betrokkenheid en informatie
·
Ja, betrokkenheid, gevoel is verhoogd
·
Ja, betrokkenheid is beter geworden
·
Ja, de bewoners betrokken worden bij procedures
·
Ja, we graag op de hoogte gehouden worden van eventuele
veranderingen
·
Ja, we meer en beter van de wijk weten, en er werkelijk bij
betrokken zijn
·
Ja, veel informatie is gegeven
·
Ja, je beter geïnformeerd wordt over de wijk
·
Ja, omdat de mensen mee denken
·
Ja, meer betrokkenheid
Meer invloed
·
Ja, omdat iedere medezeggenschap is meegenomen
·
Ja, we kunnen meebeslissen over diverse zaken
·
Ja, ik zonder de aandelen niet zoveel invloed en ook minder
betrokken voelde
·
Ja, we kunnen meebeslissen met het wijkgebouw
·
Ja, ik nu invloed heb gehad op beslissingen
·
Ja, door stemrecht mee heb kunnen beslissen
·
Ja, de gemeente geen kans kreeg om met die grond aan het
Minervaplein te kunnen doen zoals zij het willen
·
Ja, ontwikkelingen in wijk gaan zoals de bewoners dat willen
·
Ja, hierdoor aandeelhoudster mening naar voren kan brengen
·
Ja, naar mening aandeelhouder wordt geluisterd
·
Ja, voldoende inspraak in voorstellen
·
Ja, omdat ik ruim voldoende inspraak had in de
problemen/voorstellen
Positieve ontwikkelingen
·
Ja, enigszins succes heeft geboekt
·
Ja, er zijn positieve ontwikkelingen in de buurt
·
Ja, er wel degelijk positieve ontwikkelingen zijn in de
buurt
·
Ja, op deze wijze gemeente woningbouw en bewoners meer met
elkaar praten en wijk ontwikkelen. Mag wel wat sneller!
·
Ja, dialoog tussen bewoners en woonbron en gemeente is
bevorderd
Ja, maar:
·
Ja, duurt alleen lang voor realisatie
·
Ja, negatief aspect is zeer lange tijd tussen stemronde en
acties, hierdoor gaat verband verloren
NEE, OMDAT:
Te weinig invloed / betrokkenheid
/ informatie
·
Nee, wordt niet naar geluisterd. Het is gewoon een
luchtballon
·
Nee, omdat wij niet betrokken zijn geweest omtrent de
plannen rond het postkantoor
·
Nee, omdat wij niet in alles worden geïnformeerd omtreft
rondom het Minervaplein
·
Nee, schijn democratie
·
Nee, geen hoge betrokkenheid
·
Nee, informatie wel, maar bij uitvoering,beslissing NEE
·
Nee, weinig invloed op beslissingen
·
Nee, betrokkenheid wijkbewoners is nog ver te zoeken in de
wijk!
Te weinig resultaat
·
Nee, het te weinig resultaat heeft gehad
·
Nee, omdat ik nog niet veel zie gebeuren en u pas met het
buurthuis is begonnen
·
Nee, omdat de planning die de omgeving zouden verbeteren nog
niet voldoende zijn uitgevoerd
·
Nee, omdat er bezuinigd wordt op alles is er nog niet veel
van het opknapplan terecht gekomen
·
Nee, niet gedaan wat beloofd: parkeerplaats met
rondrij-mogelijkheid. Niet gebeurd! Wel drie bankjes geplaatst met uitzicht op
parkeerterrein, zit nooit iemand! Wijkaandelen uitgifte heeft dus geen enkele
zin
·
Nee, de sluiting van postkantoor en de herinrichting van
plein en verband tussen die twee is duister gebleven
·
Nee, Minervaplein is nog steeds rommelig.
·
Nee, waarom zo'n flauwe opknapbeurt (groenvoorziening)
·
Nee, verlichting Artemisflat en regen van blad/herfst
·
Nee, onderhoud van gemeente laat te wensen over. Zoals
onkruid op parkeerplaats en putten leegzuigen (apolloflat)
·
Nee, onderhoud valt tegen. Putten Apolloweg, huizenkant 14
jaar niet leegzuigen. Rommel na tuinieren op straat, veel afval. Wie
controleert dit?
·
Nee, ik tot nu toe geen resultaten heb gezien, geen
verbetering in de wijk
·
Hoe zit het met het buurthuis. 2x over gestemd
Duurt te lang
·
Nee, het erg lang duurt voordat er iets gaat gebeuren
·
Nee, teveel rondes, hierdoor ontstonden veel vertragingen.
We hebben meer dan 4 jaar moeten wachten op speeltoestellen, zijn er nog niet!
·
Nee, inrichting, traagheid
·
Nee, zeer langzame besluitvorming
·
Nee, het pas een start is en in de komende tijd zeker nog
meer kan opleveren
·
Nee, proces te langdurig (probleem, keuzes, uitslag, actie)
·
Nee, proces is te langdurig
·
Nee, inspraak is prima maar moet niet verzanden in eindeloze
reeks stemrondes.
·
Nee, wacht al 4 jaar op speeltoestellen, indruk dat aandelen
reden waren om aanpassingen jarenlang uit te stellen
·
Nee, inspraak is prima maar graag wat slagvaardiger
Overig
·
Nee, slechte opkomst, weinig belangstelling misschien
leeftijd?
·
Nee, geen interesse
WEET IK NIET, OMDAT:
·
wat gebeurt er nu met het postkantoor, gaat huizenbouw nog
door?
·
wat gaat er nu met huizen bij het postkantoor gebeuren
·
enerzijds meer informatie maar anderzijds niet over alles
(bv ontmoetingsruimte versus skatebaan)
·
we lange tijd in ongewisse bleven over buurthuis, de
skatebaan zonder overleg een feit was. De ontwikkelingen van het opknappen nog
niet zichtbaar
·
we sinds december 2003 nooit meer wat hebben gehoord
·
omdat zaken van algemeen belang in directe omgeving alleen
maar door overheid genomen kunnen worden
·
ik mij er niet zoveel in verdiep
·
lid sinds aug. 2005, ik heb knieprothese en ben weinig
betrokken geweest bij activiteiten
·
Kunnen wij niet over oordelen, pas juli 2003 in Artemisflat
komen wonen
·
Pas in 2003 komen wonen
BIJLAGE 2
Open
antwoorden op vraag 9 (zesde stemronde, oktober 2005):
“Vindt u
dat we moeten doorgaan met Wijkaandelen in de buurt Minervaplein en omgeving?”
JA, OMDAT:
Inspraak/betrokkenheid houden
·
wij inspraak hebben in wat gebeurt
·
bewoners meer inspraak moeten krijgen in groenvoorziening
·
elke invloed bewoners belangrijk is
·
invloed en betrokkenheid behouden in de wijk
·
invloed en betrokken
·
we toch wel invloed hebben op de plannen
·
meer inspraak
·
betrokkenheid woonomgeving groter is
·
bewoners een kleine inbreng hebben in plannen die worden
uitgevoerd
·
er misschien dingen worden gedaan in de wijk waar bewoners
het niet mee eens zijn
·
meer invloed op beslissingen
·
meer betrokkenheid bij beslissingen
·
wijkaandelen hebben nieuwbouw gelukkig tegen gehouden.
Zonder aandelen kunnen gekste dingen gebeuren
·
ontwikkelingen in toekomst met stemgedrag beïnvloed kunnen
worden
·
wie weet wat er nog meer komt
·
enige manier om meeste te bereiken
·
alle invloed is meegenomen op woonomgeving
·
ik vind betrokkenheid bewoners positief
·
minstens 1x per jaar iets is om mening van buurt te horen
·
medezeggenschap is dan mogelijk
·
goed om bewoners erbij te betrekken
·
anders ruimte gebruikt gaat worden voor nieuwbouw en de OZB
verdwijnt
·
gemeente heeft geld nodig en zal parkeervergunningen
uitgeven, met alle ongemakken voor bewoners
·
bewoners en gemeente dikwijls andere belangen hebben
·
wij moeten vinger in pap hebben
·
wil wel meedenken maar er verandert niet zo veel
·
we meer invloed kunnen uitoefenen
·
mening bewoners belangrijk is voor groter draagvlak tav
beslissingen
·
wij betrokken blijven
·
hoe meer mensen (ook jongeren) er bij betrokken worden hoe
beter
·
de mening van de aandeelhoudster wordt gerespecteerd
·
hierdoor de aandeelhouder een belangrijke stem heeft
·
om inspraak te behouden
·
er anders geen overleg meer mogelijk is en de uitspraak
wordt dan erg moeilijk
·
er in de toekomst nog wel eens iets geregeld moet worden
·
zolang er keuzes te maken zijn, moeten de bewoners een stem
hebben
·
de bewoners zijn meer betrokken bij de wijk
·
invloed van buurtbewoners blijft belangrijk
·
de mensen denken mee
·
ik vindt de invloed van buurtbewoners belangrijk
·
we graag betrokken willen blijven met de ontwikkeling van
onze woonomgeving
·
dat aanleiding geeft tot meedenken
·
zo betrokken bij te blijven bij de ontwikkelingen in de wijk
Informatie krijgen
·
we nu iets te weten komen
·
misschien nieuwskrantje 4x per jaar
·
goede manier om op de hoogte gehouden te worden
·
mensen weten beter wat omgaat in de wijk
·
er veel informatie wordt gegeven
·
omdat wij nu niets weten omtrent plannen etc rond het plein
·
het een goede manier is om geïnformeerd te worden
·
dan blijven we op de hoogte
·
zeker dan blijven we in de wijk geïnformeerd
·
ja, wil wel geïnformeerd worden
·
we meer bekend raken met het wijkgebeuren
De buurt kan/moet/wordt beter
·
wijk heeft er baat bij
·
buurt zichtbaar achteruit gaat
·
succes pas op langere termijn zichtbaar wordt.
·
het ten goede van de wijk komt
·
we moeten er iets leuks van maken en elkaar beter leren
kennen
·
er misschien toch nog het 1 en ander verbeterd kan worden
·
het zou op vele punten beter kunnen
·
ik hoop dat het resultaat oplevert
Overig
·
bewoners worden alleen gemotiveerd als resultaten zijn
geconcretiseerd
·
ja, maar stemrondes slagvaardiger aanpakken
·
veel vuil achter de flat
·
veel vuil rondom de baken bij de flat, dagen lang
·
het is beter dan niets!
·
anders de inspanning voor niks is geweest
NEE, OMDAT:
·
buurthuis wordt gebouwd en wij op deze manier bijeenkomsten
kunnen organiseren
·
kosten verslindend, levert niet op. Het is alleen om ego te
strelen van wethouder en directeur Woonbron
·
het maakt geen enkel verschil
·
vanwege te weinig deelname
·
procedures duren te lang, nu pas clubhuis, niemand mist het
meer, de animo is weg
·
het levert alleen keuzes tussen meerdere slechte
alternatieven
·
meewerken voor veel bewoners niet mogelijk is vanwege de
leeftijd
·
bewoners zijn te oud om praktische medewerking te verlenen
·
ik ga verhuizen
·
geen interesse
WEET IK NIET, OMDAT:
·
wij er pas zijn komen wonen
·
de tijd zal het leren
·
bang dat parkeerruimtes gebruikt gaan worden door
vergunninghouders
·
omdat ik toch te weinig vanaf weet
·
ik per 12 nov. verhuis, de actie lijkt erg geldverslindend,
kleuren kopieën, mooi papier
BIJLAGE 3
Open
antwoorden op vraag 10 (zesde stemronde, oktober 2005):
“Als we
doorgaan met Wijkaandelen in uw wijk, welke onderwerpen moeten we dan
voorleggen aan de wijkaandeelhouders?”
Groen
·
groenvoorziening zo laten, geen bomen omhakken
·
meer groen op het plein, aantrekkelijker maken door perken
·
meer perkplanten en bloembollen in het voorjaar
·
groenvoorziening aanpakken, geen enge plekken
·
indeling groenvoorziening
·
wensen kenbaar maken over het groen, bankjes, meer
verlichting
·
groenbeheer
·
opknapbeurt groenvoorziening kan beter en veel mooier meer
bloemen
·
onderhoud van struiken
·
bomen op Apolloweg worden te groot
·
beplanting
·
inrichting groen
·
bomen kappen en nieuwe neer zetten
·
groenvoorziening
Bebouwing
·
meer zeggenschap m.b.t. bouwobjecten etc
·
verbouwingen
·
eventuele wijzigingen in de woonomgeving/qua bestemming of
inrichting
·
geen nieuwbouw
·
het gemeente bouwbeleid
·
bouwplannen buurt
·
bebouwing
Algemeen
·
meer zeggenschap
·
alle wijzigingen in de buurt en niet achteraf
·
alle wijzigingen die het woonklimaat beïnvloeden
·
we willen alles weten wat er in de buurt gebeurd
·
moeten degenen die gebruik maken van het ontmoetingscentrum
ook bij de wijkaandelen komen
·
bewoners blijven informeren
·
saamhorigheid en begrip supporten
·
alle onderwerpen die van direct belang zijn voor de wijk
·
minstens 1 x per jaar afstemmen van zaken
·
gebeurtenissen, plannen rondom het plein
·
alles wat betrekking heeft op je eigen leefomgeving
·
de wijk op peil houden, erover denken en praten
·
de plannen die de woningbouw en gemeente in petto hebben
·
alleen grote onderwerpen of veranderingen
Beheer en onderhoud
·
aanpak zwerfvuil, hondenpoep
·
schone straat, onkruid van de stoep, geen hondenpoep
·
onrechtmatig deponeren van huisvuil dat wordt opgehaald per
telefoon, geeft veel ergernis
·
toezicht dat alles netjes blijft
·
aso's die overlag vuil en hondenstront dumpen, peuken in
lift, urineren in trappenhuis
·
schoonhouden, tegengaan van vernielzucht van omgeving en
speeltoestellen
·
verantwoordelijkheid voor het prettig en netjes houden van
plein
·
ondergrondse container en de troep die ernaast ligt
·
tegengaan van verpaupering
·
meer regen, meer blad
·
schoonzuigen van afvalputten
·
onderhoud van stoepen en parkeerplaats
·
aankleding en onderhoud directe omgeving
·
onderhoud
·
zwerfvuil en winkelwagentjes aan de orde stellen
·
onderhoud van de wijk (speciaal bestrating)
·
schoon- en netjes houden van buurt
·
de wijk schoon en mooi houden
·
onderhoud van de buurt
·
beter schoonhouden, graffiti
·
onderhoud bestrating
Veilig
·
hoe wordt veiligheidsgevoel bevorderd
·
betere straatverlichting
·
betere verlichting
·
beveiliging voor ouderen; toegang flat
Voorzieningen
·
opknappen voetbalveld, jongeren maken hier veel gebruik van.
Hierom wordt al jaren gevraagd.
·
herstel voetbalveldje
·
trapveld
·
aanleg voetbalveld goed afgeschermd voor honden
·
speelruimte voor kinderen
·
speelgelegenheden
·
toezicht op buurthuis, i.v.m. overlast buurt
·
ontwikkelingen nieuwe buurthuis
·
goed op de hoogte van activiteiten in ontmoetingscentrum
·
activiteiten ontmoetingscentrum
·
beheer/activiteiten in ontmoetingscentrum
·
voorzieningen voor de oudere mensen
·
buurtloket, aanspraakpunt voor de buurt bij gemeente en
andere semi-overheden voor senioren
·
voorziening scooter mobielen
·
ruimte voor scootmobiels
·
scootermobiel voorzieningen
Parkeren
·
situatie parkeerruimte Artemisstraat; aandacht voor
verbetering
·
verkeers- en parkeersituatie
·
parkeer gelegenheid
·
opnieuw indelen van parkeerplekken Artemisstraat zodat het
blad kan worden opgeruimd
·
geen vergunningen parkeerruimtes
·
parkeerplaatsen opnieuw bestraten
·
aanleg meer parkeerplaatsen
·
parkeerterrein
·
parkeerbeleid/problematiek
·
parkeren economischer regelen
Bestrating/infrastructuur
·
stoep achterkant Artemisstraat opnieuw bestraten
·
bestrating verbeteren op sommige plaatsten
·
infrastructuur verbeteren
·
fietspad maken van Artemisstraat naar Herculesweg, iedereen
rijdt over stoep
·
doorlopen voetpad bij Artemisstraat naar Minervaplein. Er staan
bankjes maar pad loopt niet door
·
inrichting straat
Divers
·
de schotelantennes van de balkons
·
het verwijderen van de schotelantennes op de balkons
·
schotelantennes
·
verbeteren entree
·
verbetering entree
·
huurverhoging
·
brievenbussen op de verdiepingen laten, dus niet naar
beneden!
·
geluidsoverlast nieuwbouw
·
jaarlijks terugkerend pleinfeest
·
aannemen wijkconciërges om asociaal gedrag te beperken
·
gevolgen voor de wijk door de inrichting spoorzone
·
ventilatie systeem, het stinkt vaak in de flat
·
plaatsen van bankjes, huidige staan precies andersom
·
de gang van zaken, nu en in het verleden, omtrent het
postkantoorgebouw
·
een postkantoor of agentschap
·
consequentie voor ouderen door opheffing postkantoor