Aanleiding

 

In de nota ‘De juiste boom op de juiste plaats’ (College van B&W 24 mei 2004 en Gemeenteraad 24 juni 2004) zijn het bomenbeleid en het kapvergunningenbeleid vastgesteld. In de nota is aangegeven dat het vervangingsbeleid voor bomen op een later tijdstip aan de nota zou worden toegevoegd.

Tot op heden is er, vanwege hoofdzakelijk financiële overwegingen, nog geen vervangingsbeleid voor bomen gemaakt en vastgesteld. In deze startnotitie wordt het vervangingsbeleid specifiek gericht op het project- en planmatig vervangen van kwalitatief mindere bomen door duurzame soorten beschreven. Tevens wordt voorgesteld om te komen tot een ‘bomenbank’. Voor alle duidelijkheid: naast dit vervangingsbeleid voor oude en kwalitatief minder goede bomen, blijft de herplantplicht gewoon gehandhaafd.

 

Het beleid en de aanpak

 

Straatbomen, zoals populieren en wilgen, dienen systematisch vervangen te worden. Deze zogenaamde snelgroeiers, zijn bij de realisatie van nieuwe wijken geplant om wijken snel een groen aanzicht te geven.

Na een periode van ongeveer 30 jaar ontstaan problemen omdat de snelgroeiers belemmeren dat de duurzame bomen uitgroeien en omdat

de snelgroeiers van die leeftijd risico op gaan leveren voor de omgeving. Doorgaans staan ze aan straten of pleinen en veroorzaken vallende takken op zijn minst overlast. Deze straatbomen zijn kwalitatief in slechte staat en kunnen de komende jaren alleen maar voor meer overlast en gevaar gaan zorgen.

Vervangen we nu niet geleidelijk aan, dan zal dit resulteren in een verhoogd risico en een veel te rigoureuze kap in de nabije toekomst.


Stadsbeheer heeft alle Delftse straatbomen globaal geďnventariseerd, uitgaande van een theoretische leeftijd voor populieren en wilgen, als straatboom, van ca. 30 jaar.

Op basis van deze eerste globale inventarisatie schatten wij in dat de komende 7 tot 10 jaar tussen de 200 en 250 bomen per jaar zouden moeten worden vervangen door meer duurzame soorten. Nogmaals, het gaat hier dus om straatbomen. Populieren en wilgen die op een geschikte plaats staan, kunnen op een gezonde manier oud worden. 

 

De te vervangen snelgroeiers komen het meest voor in de wijken Voordijkshoorn en Voorhof. De wijken Buitenhof en Tanthof zullen binnen enkele jaren volgen.

 

Naast het vervangen van bomen, zal het ook nodig zijn om bomen te verwijderen onder de noemer uitdunning. Bomen moeten voldoende ruimte hebben om zich goed te kunnen ontwikkelen. In sommige gevallen zijn bomen in het verleden te dicht op elkaar geplant. Uitdunning geeft de overblijvende bomen de gelegenheid volledig tot ontwikkeling te komen. Naar schatting gaat het om 100 bomen op jaarbasis. Natuurlijk zal ook hierover zorgvuldig gecommuniceerd worden.

 

Tussen de globale verkenning en de daadwerkelijke uitvoering vanaf het kapseizoen 2006-2007 worden tot juni 2006 nog een aantal activiteiten verricht:

-          het controleren en volledig in kaart brengen van alle bomen die hun theoretische vervangingsjaar hebben bereikt

-          het bepalen welke populieren en wilgen daadwerkelijk aan vervanging toe zijn

-          het bepalen welke bomen voor uitdunning in aanmerking komen

-          het bepalen van de volgorde (afstemmen met eventuele andere projecten/programma’s)

-          het bepalen van de prioriteiten: welke straten en lanen eerst en welke kunnen nog wachten, waarbij afgestemd wordt met andere geplande werkzaamheden

-          het maken van een plan voor vervanging, herplant en uitdunning per straat (we kiezen voor een aanpak per straat en geen groot complex beleidsplan, waarin vervolgens te weinig ruimte is om maatwerk te leveren richting burger en situatie)

-          het aanvragen en publiceren van kapvergunningen voor de te vervangen bomen

-          het maken van planningen en bestekken zodat de kap van de bomen aan een aannemer kan worden uitbesteed.

 

We verwachten in juni 2006 de plannen voor herplant, vervanging en uitdunning klaar te hebben. We kunnen dan na juni 2006 aanvangen met het vervangen van bomen. Dit vervangen neemt voor de gehele stad waarschijnlijk 7 tot 10 jaar in beslag. Natuurlijk zullen we veel aandacht besteden aan het aanvragen van de kapvergunningen en de communicatie hierover richting bewoners.

 

Financiën

We verwachten dat deze operatie in 2006 een incidentele investering van   € 50.000 vraagt voor de extra werkzaamheden zoals hierboven omschreven en dat het daadwerkelijk kappen en vervangen van ongeveer 250 bomen op jaarbasis € 160.000 structureel zal gaan kosten. Beide bedragen kunnen gedekt worden binnen de reguliere begroting van de sector stadsbeheer. Deze bedragen zijn vrijgemaakt door enerzijds efficiënter werken en anderzijds herschikkingen binnen het budget.

 
Communicatie

Zowel inhoudelijk als procesmatig vraagt het vervangen en uitdunnen van bomen een zorgvuldige communicatie. Het voorstel is om eerst breed de boodschap uit te dragen waaruit nut en noodzaak van de vervanging en uitdunning blijken, vervolgens communiceren we per wijk wat er dit jaar gedaan gaat worden en wat de jaren daarna. Tenslotte communiceren we per straat welke bomen in aanmerkingen komen voor vervanging, uitdunning en herplant. Hierin zal de projectleider worden geadviseerd door de wijkcoördinator en de communicatieadviseur.  Bewoners zullen actief geďnformeerd worden niet alleen via bewonersorganisaties en de Stadskrant maar ook door middel van internet, wijkwebs en huis-aan-huis informatie.De belangengroepen in Delft zullen aan het begin van het proces worden betrokken via het Duurzaamheidsplatform.

 
Bomenbank

 

Wij stellen u voor om als gemeente Delft een bomenbank op te zetten. Het principe van de bomenbank is dat als er ergens in Delft duurzame boomsoorten, zoals bijvoorbeeld Platanen, moeten worden verwijderd, deze bomen tijdelijk in een opslag te planten en ze dan op termijn op een andere locatie in de stad te herplanten. Op korte termijn komen wij met een voorstel voor een locatie van de bomenbank.

 

Aandachtspunt hierbij is dat lang niet alle boomsoorten geschikt zijn voor deze vorm van hergebruik. Ook is niet te garanderen dat na de herplaatsing de kwaliteit van de bomen goed blijft. Natuurlijk zullen we bij voorkeur de kap-en plantwerkzaamheden zo afstemmen dat in aanmerking komende bomen zonder tussenopslag kunnen worden herplant.

 

Ook stellen wij voor om aan te haken bij  een reeds bestaande landelijke ‘virtuele’ bomenbank waarbij vraag en aanbod zodanig op elkaar zijn afgestemd dat de boom niet eerst hoeft te worden opgeslagen

 

Financiën

De kosten voor het verplaatsen van een boom naar de bomenbank worden gedragen door de veroorzaker. Dat geldt ook voor het verplaatsen van een boom van de bomenbank naar zijn definitieve plaats.

Naar schatting zal huur en beheer van het terrein van de bomenbank op jaarbasis ca. € 20.000 kosten (het bedrag is afhankelijk van het aantal bomen die in de bomenbank terecht komen). De kosten komen ten laste van het product openbaar groen.

 

Communicatie (zonodig)

Bij de aanvraag van de kapvergunning zal de aanvrager op de mogelijkheid worden gewezen. In de publicatie zal eventueel hergebruik worden vermeld. Bij het beoordelen van de kapvergunning wordt door vakteam Groen bekeken of bomen hergebruikt kunnen worden. Hierover worden dan afspraken gemaakt  met de projectleider.

 

Planning

Door vakteam Groen wordt een planning en een plan van aanpak gemaakt om te komen tot de inrichting van een bomenbank. Naar verwachting zal nog dit jaar de locatie door de gemeente ter beschikking worden gesteld en de bomenbank worden ingericht.

 

 

Voorstel aan B&W

  1. Instemmen met het opzetten van een bomenvervangingsbeleid voor minder duurzame bomen, zoals voorgesteld in deze notitie.
  2. Instemmen met het instellen van een bomenbank en zo snel mogelijk te komen met een locatievoorstel.
  3. Instemmen met het deelnemen aan een virtuele bomenbank.
  4. De voorstellen 1 t/m 3 te dekken vanuit de begroting van de sector stadsbeheer product openbaar groen.
  5. De notitie ter kennis brengen van de raad.