BESLUITVORMINGS-FORMULIER  S99001075*            

Korte inhoud en motivering voorstel:

 1.

In het concernbericht-II 1998 is op basis van de marap-II van zowel de bestuursdienst als SO een fors knelpunt gesignaleerd met betrekking tot het ontwikkelen van een Basisregistratie Gebouwen en de daarmee gepaard gaande financiën. Aangegeven is toen dat dit nader onderzoek zou vergen. Deze gezamenlijke notitie geeft daar invulling aan.

 

De respectievelijke maraps signaleren 2 zaken:

-      De Bestuursdienst meldt dat er een tekort dreigt over 1998 van ƒ 385.000,-- met name omdat de declaratiemogelijkheid richting RBD/Hoogheemraadschap is geminimaliseerd.

-      SO meldt in zijn MARAP “Het opzetten van een basissysteem voor gebouwen (i.h.k.v. de WOZ) blijkt arbeidsintensiever dan was voorzien. Voor het eind van dit jaar kunnen circa 20.000 objecten zijn ingevoerd, zodat nog 25.000 tot 30.000 objecten resteren. De nog benodigde werkzaamheden kunnen niet worden uitgevoerd met de beschikbare middelen. Hetzelfde geldt voor het toevoegen van extra informatie in het systeem.”

In de SO-marap is overigens niet aangegeven welke extra middelen vanaf 1 januari 1999 benodigd zouden zijn.

 

In de bijgevoegde nota wordt nader ingegaan op:

1.     voorgeschiedenis;

2.     waarom een Basisregistratie Gebouwen?

3.     Kosten en financiering van de gebouwenregistratie tot en met 1998;

4.     benodigde middelen voor het voltooien van de Basisregistratie Gebouwen vanaf 1999;

5.     samenvatting en voorstel.

 

                                                                                                                                      eventueel vervolg op pag. 2

Voorstel:

 2.

Gelet op het gestelde in de nota en gelet op het belang van een goede registratie van gegevens (zie het KIS-concept) binnen de gemeente wordt voorgesteld:

 

a.      akkoord te gaan met het voltooien van de implementatie van de Basisregistratie Gebouwen;

b.     voor het opbouwen van de Basisregistratie Gebouwen een krediet te verlenen van ƒ 1.528.000,--

c.      de meeropbrengst leges bouwvergunning 1998 en eventueel 1999 toe te voegen aan de algemene reserve;

d.     het krediet te dekken door een beschikking over de algemene reserve;

e.      in 1999 de kosten voor het beheer ad ƒ 135.000,-- te dekken uit de meeropbrengst 1999 bouwleges en/of de algemene reserve;

f.      vanaf 1 januari 2000 de kosten voor het beheer ad ƒ 135.000,-- (prijspeil 1999) dekken door een verhoging van de leges voor bouwvergunningen;

g.      bijgevoegd kredietvoorstel ter votering voor te leggen aan de Raad.

 

OP­MER­KIN­GEN:

REDEN/VERKLARING:

 3.

Onder­werp

B

Deadline (o.a. w­ette­lij­ke bepa­lin­gen)

nee

Financ­iële con­se­quen­ties

ja/: overeenkomstig (meer)jarenbegro­ting, nee; vul vak 9 in.

Persone­le con­se­quen­ties

ja, zo ja, zie toelichting op pag. 3.

Publici­taire conse­quen­ties

( o.a. moet nota aan alle

 raadsleden worden gezon­den)

nee

Voorstel van: J. Berg/B. den Uijl

d.d. 26 januari 1999

dst/proj. SO/BoWon-BD/CFB

toestel 2715

 4.

Naam porte­feuil­le­hou­de­r(s):

1. R. Grashoff

2. M. Oosten

hoofd van Dienst/prl: par.

d.d.

naam: E.I. Bijleveld-van der Hoeven.

toestel 2100

 5.

                                                                         (niet in te vullen door de dienst)

6.

Paraaf Portefeuillehouder(s):

Paraaf secretaris:

 

1. par.

d.d. 

par.

d.d. 

2. par

d.d. 

 

Besluit b en w:

d.d. 

nr. 

 7.

 

 

 

 

 

 

 

secr. 

Aantekeningen leden college/diensten/afdelingen

 8.

Het onderscheid tussen basisregistratie (produktie) en basisadministratie (distributie) dient helder te blijven. BGB is een registratie. Distributie vindt in de KIS-omgeving plaats via de Basisregistratie Vastgoed.

 

 

 

 

 

 

 

 

financiële consequenties, afwijkend van de geldende begroting en meerja­ren­begro­ting:

 9.

Er is niet sprake van volledige, meerjarige compensatie.

Zo niet vul onderstaande tabel in:                                                               paraaf administrateur

 

begrotingsjaar:

1998

1999

2000

19

19

 

 

Netto resultaat *

1.400 V

1663 N

 

 

 

 

 

(gewone dienst)

 

 

 

 

* bedragen x ¦ 1.000,--

 

 

 

 

 

 

 

N = Nadelig  V = Voorde­lig

                Voordeel 1998 te storten in Algemene Reserve.

              Nadeel 1999 voor ƒ 1,4 miljoen te onttrekken uit Algemene Reserve, voor resterende ƒ 263.000,-- te dekken uit eventuele meeropbrengsten bouwleges 1999. Indien dit niet (volledig) mogelijk is, dan uit de Algemene Reserve.

        

               

Personele consequenties van het voorstel

10.

Voor het implementeren van de basisregistratie is incidenteel voor 7 mensjaren werk (verdeeld over twee jaar) en structureel 1 fte nodig.

 

 

PLANNING BESLUIT­VOR­MING

13.

Medeparaaf dienst/afdeling

12.

Collegevergadering

dd. 2 maart 1999

1. KIS

voor dd.

par. xx

dd. 25-2-99       *

Commissie(s)  Duurzaamheid

dd. 16 maart 1999

2. BFB

voor dd.

par. xx

dd. 25-2-99       *

            

dd.

3.

voor dd.

par.

dd.           *

Gemeenteraad

dd.  25 maart 1999

( * voor afwij­kende adviezen zie pag. 2)

                Ruimte voor interne registratie

11.

                                  niet in te vullen door de dienst

                       diensten en afdelingen

 

 

Bespreken gevraagd door:

14.

Dienst Stadsontwikkeling

 

1.

par.

dd.

Sector/afdeling

Par

     d.d.

    kopie

bijl

 

 

 

BoWon

 

 

 

 

 

2.

par.

dd.

FIZ

 

 

 

 

 

 

 

Direkteur

 

 

 

 

 

3.

par.

dd.

 

 

 

 

 

                           Besluit college (zie vak 7 aan voorzijde)

 

 

 

 

 

 

Advies commissie(s)

15.

 

 

 

 

 

 

1.

akk. dd.

par.

*

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

akk. dd.

par.

*

 

 

 

 

 

(* voor afwijkende adviezen pagina 2)

Projectnummer:

 

Raads­vergade­ring d.d.

par.

16.